* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *
1769 svar till detta ämne
Postad 30 augusti 2006 - 15:25
Thorwak
-
Thorwak
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ngn mer som har problem med uppspelning av ISO filer över nätet? Har tex problem med en film som hänger sig på exakt samma ställe varje gång när jag kör över nätet, men kör jag den från den lokala hårddisken fungerar den utan problem.
/B
<{POST_SNAPBACK}>
Har exakt samma problem. Jag skulle uppskatta att ca 10% av ISO-filerna fungerar. En del fungerar inte alls, vissa hänger sig alltid på samma punkt. Av någon anledning verkar inte disc-emuleringen fungera över nätverket. Jag har iofs bara provat Samba, vet inte om NFS kan fungera bättre. Jag har dock en workaround (om du kör Windows XP (2000?)): Använd Daemon toolz. Om du går in i Diskhanteraren i Windows XP så kan du, förutom att tilldela fysiska och virtuella CD-spelare en enhetsbokstav, även "montera" dem i ett befintligt filsystem (NTFS). Dvs, om du monterar Daemon toolz virtuella CD/DVD i en underkatalog till din TVIXHD1-katalog så kan du från TVIX:en alltid komma åt den image du för närvarande har monterad i Daemon toolz. Mycket praktiskt eftersom man slipper rippa hela disken till VIDEO_TS (vilket också fungerar men tar tid). Dessutom är det praktiskt om imagen liggen på en annan disk än den utdelade TVIXHD1-mappen  Jag retade mig länge på detta problemet, och just detta har inte blivit bättre med de nya firmware-releaserna tyvärr. Men nu kan jag helt klart leva med det  Som en bonus kan man göra samma sak med en fysisk DVD-drive i PCn, och då kan man spela upp DVD-skivor rakt av också, över nätet
Redigerat av Thorwak, 30 augusti 2006 - 15:37.
Postad 30 augusti 2006 - 15:38
frosty_aw
-
frosty_aw
-
Rookie
-
9 inlägg
Detta fixade sig för mig när jag gick över till NFS istället för Samba.
Postad 02 september 2006 - 10:11
jena
-
jena
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Har precis hittat hit. Tänkte bara köpa en enkel digitalbox, men det ena har gett det andra och nu känns det plötsligt som att en inspelningsfunktion är ett "måste".
Därför ( ursäkta lång inledning till korkad fråga.. ); kan man använda en Dreambox 5000t och till denna koppla TVIX:en som inspelare?
Postad 02 september 2006 - 10:54
Olf
-
Olf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Blir det lika bra när man konverterar från DVI till HDMI eller är det för att det inte finns något val som du gör så? Tack för tipset.
<{POST_SNAPBACK}>
Signalerna i DVI och HDMI är desamma, så det krävs ingen konvertering för att gå från det ena till det andra. Dock har alla nya HDMI-kontakter inbyggt kopieringsskydd vilket DVI (alltid?) saknar, så det kan vara svårt att gå från HDMI till DVI, men tvärtom är bara olika kontakter i ändarna på en kabel.
Postad 02 september 2006 - 17:30
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Signalerna i DVI och HDMI är desamma, så det krävs ingen konvertering för att gå från det ena till det andra. Dock har alla nya HDMI-kontakter inbyggt kopieringsskydd vilket DVI (alltid?) saknar, så det kan vara svårt att gå från HDMI till DVI, men tvärtom är bara olika kontakter i ändarna på en kabel.
Tjaa, min TV påstår sig enligt manualen stöda kopieringsskydd, HDCP, via DVI dvs det borde gå att få HDMI till DVI alldeles utmärkt. Nu har ju Tvix en bara DVI så det är ju inget problem F.ö. kan jag meddela att firmware 1.8.5 just släppts. Plötsligt har Tvixen FTP server och lite annat godis. Jag gillar burken bättre för varje dag /J
Postad 02 september 2006 - 17:54
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Ah trevligt att de la till FTP server också!
Hur är stabiliteten på Tvix:en i övrigt?
Inträffar det t.ex fel som gör att man ibland blir tvungen att resetta spelaren helt och hållet?
Har testat en KiSS DP600 ett tag och vill inte göra misstaget att gå och köpa ett annat mediacenter som lider av liknande problem...
Plus och minus i övrigt?
Lutar starkt åt att inhandla en inom kort (eller en 5101 när den nu kan tänkas dyka upp), bara den är stabil. Orkar inte med att vara "betatestare" åt ytterligare en tillverkare...
Postad 03 september 2006 - 10:02
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Ibland kan den hänga sig.
Jag har haft problem vid snabbspolning av .ts-filer med hög bitrate som några gånger resulterat i att jag var tvungen att stänga av & sätta på den. Oftast har det dock räckt med att trycka stopp. Vet inte om andra har problem vid snabbspolning men det är bara i samband med det jag sett krångel.
Jag köpte också en DP-600 först. UUUUUSCH!!!!! Den åkte tebax.
Den här är MYCKET stabilare. Lite färre finnesser och lite tråkigare GUI men den fungerar och dom släpper firmware uppdateringar med rättningar och nya features hyfsat ofta.
Shoutcast support skall visst komma senare i år. Hoppas dom håller fast vid det påståendet...
/J
Postad 03 september 2006 - 11:14
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
Är det bara jag som har problemet att när man spelar musik, så slutar den spela när man bläddrar igenom kataloger? Är den konstruerad så? Man tycker ju den skall kunna spela upp i bakgrunden...
Detsamma gäller avsaknad utav playlist. Eller är det jag som gör något galet?
I övrigt tycker jag den är stabilast av de mediacenters jag testat.
Postad 03 september 2006 - 19:00
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Att den slutar spela musik när man bläddrar är j****gt irriterande håller jag med om.
För närvarande tycker dock Tvix att det ska vara så. Jag frågat efter både playlist och det du undrar om. Deras svar är
- playlist m3u är redan implementerat. Jag har inte provat än.
- Man kan bläddra bland sångerna i samma katalog som man spelar i.
- om man har slideshow kan man trycka 0 så får man se fillistan.
- och så den bästa delen av svaret: vi kommer implementera navigering till annan katalog i framtida firmware release.
/J
Postad 04 september 2006 - 20:44
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
Någon som vet skillnaden mellan Tvix M5000U och Tvix M5000A??
Postad 04 september 2006 - 22:50
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Någon som vet skillnaden mellan Tvix M5000U och Tvix M5000A??
<{POST_SNAPBACK}>
Hade du sökt på "tvix 5000" så hade du hittat detta: https://www.minhembi...howtopic=126937
Postad 05 september 2006 - 18:48
peert
-
peert
-
Rookie
-
3 inlägg
Ah trevligt att de la till FTP server också! 
Hur är stabiliteten på Tvix:en i övrigt? Inträffar det t.ex fel som gör att man ibland blir tvungen att resetta spelaren helt och hållet? Har testat en KiSS DP600 ett tag och vill inte göra misstaget att gå och köpa ett annat mediacenter som lider av liknande problem...
Plus och minus i övrigt?
Lutar starkt åt att inhandla en inom kort (eller en 5101 när den nu kan tänkas dyka upp), bara den är stabil. Orkar inte med att vara "betatestare" åt ytterligare en tillverkare...
<{POST_SNAPBACK}>
Nybliven ägare, tycker den verkar funka rätt ok, törs inte tycka till om stabilitet ännu ... Några omedelbara intryck: - discen låter (inte mycket, men i alla fall) - läser inte ID3 tags (det visste jag, därför behåller jag min Audiotron för musikspelande) - rent allmänt saknar den en del finesser som "riktiga" musikspelare har (det visste jag, därför behåller jag min Audiotron för musikspelande :-) - en del hårdkodade namn på fileshares och kataloger (inget stort problem) + kräver ingen tung server-programvara (ingen UPnP eller nåt, bara fileshares) + snygg :-) FRÅGA: NFS som service?För övrigt undrar jag om nån vet hur man får igång en NFS service på Windwos 2000 Server? Medskickade NetShare måste köras av en inloggad användare, vilket inte funkar nåt vidare när alla filer ligger på en file server i källaren (där ingen nånsin loggar in ;-). Samba funkar OK, men klarar t.ex. inte svenska tecken i filnamn (har inte märkt nåt av hastighetsskillnaden Samba/NFS).
Postad 05 september 2006 - 20:31
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
Nu har jag köpt ny HDMI sladd och DVI -> HDMI converter (och lagt ut 860:- till...) Bilden är klart bättre, men har fortfarande lite problem med prickar och "smuts". Det verkar dock helt tydligt att felet berodde på klen kabel.
Nu ska jag gå och köpa en kort svindyr DVI -> HDMI kabel istället, och svära åt Samsung och/eller DVIX tillverkarna som inte klarar av att behandla en vettig signal genom 2 meter dyr digital kabel...
<{POST_SNAPBACK}>
Hur har det gått? Jag har också problem när jag försöker köra i 720p eller 1080i. Jag köpte en Supra HDMI-DVI 2meters kabel som jag kopplat mot min plasma 42PM1M. Kopplar jag in Tvix:en till min LCD 19" skärm går det jättebra med de högre upplösningarna. Jag provade då att koppla datorn med DVI-HDMI-kabeln till plasman och det gick också bra! Det är alltså kombinationen TvixM5000 och Plasman som inte fungerar ihop. Synd, för jag börjar gilla TViX:en..  Kan det hjälpa om jag går ner till 1 meter kabel, tro?
Postad 05 september 2006 - 21:36
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Ajajaj, det låter illavarslande.
Sitter med samma TV som dig markis (fast MA) och vill ju inte få problem med DVI/HDMI överföringen.
När du säger att du har problem att köra 720p eller 1080i mot plasman, menar du då att det inte fungerar alls eller får du bild med störningar i?
Postad 05 september 2006 - 21:41
peert
-
peert
-
Rookie
-
3 inlägg
FRÅGA: NFS som service? För övrigt undrar jag om nån vet hur man får igång en NFS service på Windwos 2000 Server? Medskickade NetShare måste köras av en inloggad användare, vilket inte funkar nåt vidare när alla filer ligger på en file server i källaren (där ingen nånsin loggar in ;-). Samba funkar OK, men klarar t.ex. inte svenska tecken i filnamn (har inte märkt nåt av hastighetsskillnaden Samba/NFS).
<{POST_SNAPBACK}>
Hittade just ( Windows Services for Unix, funkar klockrent. Installerar NFS som service, ersätter den medskickade NetShare.exe (som ios verkade funka bra, bara inte som service). Fanns det ett liv före Google? :-)
Postad 06 september 2006 - 07:57
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ajajaj, det låter illavarslande. Sitter med samma TV som dig markis (fast MA) och vill ju inte få problem med DVI/HDMI överföringen. När du säger att du har problem att köra 720p eller 1080i mot plasman, menar du då att det inte fungerar alls eller får du bild med störningar i?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag får bild fast med störningar. Mycket gröna blinkande pixlar i skarvarna mellan olika färger och en del streck. Ibland hackar/flimrar bilden fram och tillbaks i sidled. Detta allt ovanför 576P, dvs 720p, 1080i, 1024*768 1280*1024. Det fungerar säkert jättebra med komponent, men jag vill ju köra digitalt. Jag kan inte detta med DVI så bra, men kan det vara så att TViX enbart har DVI-A, dvs analog DVI-signal och plasman som vill matas med HDMI enbart tar emot DVI-D? Och ja, jag har provat med flera kablar. Innan SUPRA-kabeln testade jag med 2 olika DVI-kablar och 1 DVI-HDMI-adapter.
Postad 06 september 2006 - 12:56
nyqan
-
nyqan
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
kan man koppla den till två källor och enkelt skifta mellan dem via fjärren? tex komponent till projjen och dvi till plasman?
Postad 06 september 2006 - 13:26
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
kan man koppla den till två källor och enkelt skifta mellan dem via fjärren? tex komponent till projjen och dvi till plasman?
<{POST_SNAPBACK}>
Just komponent och DVI tror jag fungerar ihop. Eller komposit och S-video. Det står så åtminstone när man är inne i setup:en (Component/DVI).
Postad 07 september 2006 - 09:18
Poff
-
Poff
-
Rookie
-
8 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Just komponent och DVI tror jag fungerar ihop. Eller komposit och S-video. Det står så åtminstone när man är inne i setup:en (Component/DVI).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med DVI och S-Video och det fungerar fint. Använder TV-out knappen på fjärren för att växla mellan proj o TV.
Postad 08 september 2006 - 14:16
froad
-
froad
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej på er!
Har precis kopplat in min nyinköpta tvix.
Har lite funderingar angående undertexter. Tänkte köra en avi-fil som jag har en textfil till (filensnamn.sub). Går det att få tvixen att läsa den filen?
Postad 09 september 2006 - 11:19
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
En galen idé är ju att läsa manualen och FAQen först...
Har filen samma namn skall det bara vara att trycka subtitle-knappen.
Annars kan man trycka Title så får man upp en lista på alla filer i samma katalog och kan välja textfil.
Sedan subtitle-tryck....
Sedan är det väl upp till vilket format det är och vilka den stöder. Vilket oxå står i FAQen.
/J
Postad 09 september 2006 - 17:55
froad
-
froad
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hade kollat i manualen och även läst FAQ:n. I manualen står det att det ska funka med .SUB men jag får det ändå inte att funka. Filen har samma namn. I FAQ:n står det bara om hur man får subtitles att funka med TP, TS och TRP-files, om inte jag lyckats missa annan info om subtitles.
Postad 10 september 2006 - 09:16
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Funkar inte ens att trycka på "Title", knappen nästan längst ned till vänster?
Då får man ju upp filväljaren och kan välja vilken textningsfile som helst oavsett namn.
Du kanske inte kör senaste firware?
/J
Postad 10 september 2006 - 09:29
Unregistered4167b2d6
-
Unregistered4167b2d6
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ny firmware finns för nedladdning v1.8.5 http://www.tvix.co.kr/eng/
Postad 10 september 2006 - 11:34
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Är det någon som har en 5000U som har provat med H.264- eller x264-klipp? På TViX FAQ så står likt följande: Q: Does it support compressed formats such as QPEL or GMC, H264?The 1point GMC (generally divx files) is supported but the 3point GMC (most XVID GMC) is not supported. And for QPEL, it is officially NOT supported by the main-chipset company. However, when actually tested most clips worked without any problems (but please note that there were files which did not work).Vilket gör en nyfiken hur pass bra det egentligen fungerar... Kan någon vänlig 5000U-ägare testa?
Postad 10 september 2006 - 14:32
froad
-
froad
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Funkar inte ens att trycka på "Title", knappen nästan längst ned till vänster? Då får man ju upp filväljaren och kan välja vilken textningsfile som helst oavsett namn. Du kanske inte kör senaste firware?
/J
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, jag kör senaste firmware och ja, det går att få fram undertexten i menyn. Men när jag väljer den (genom "title") så kommer det ingen text. har iofs inte provat med annan fil o annan undertext. Ska prova det
Postad 10 september 2006 - 23:39
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Någon som vet om det går att få ut VGA via DVI porten på TViX:en med en vanlig DVI-VGA konverter?
Postad 11 september 2006 - 08:41
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Funkar inte ens att trycka på "Title", knappen nästan längst ned till vänster? Då får man ju upp filväljaren och kan välja vilken textningsfile som helst oavsett namn. Du kanske inte kör senaste firware?
/J
<{POST_SNAPBACK}>
Jodå, jag kör senaste firmware och ja, det går att få fram undertexten i menyn. Men när jag väljer den (genom "title") så kommer det ingen text. har iofs inte provat med annan fil o annan undertext. Ska prova det 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag spelar inte så mycket AVIer med text, men jag har för mig att du ska göra: - Title - för att välja textfil - Sedan Subtitle för att välja subtitle av/på och vilket nummer. /J
Postad 11 september 2006 - 15:01
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
/J
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Jag spelar inte så mycket AVIer med text, men jag har för mig att du ska göra: - Title - för att välja textfil - Sedan Subtitle för att välja subtitle av/på och vilket nummer.
/J
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har bara testat med avi+sub - funkar hur bra som helst. Har filerna i samma mapp och samma namn och sen när man kört igång filmen så trycker man bara på "Subtitle"-knappen så kommer och vips! så ser man film med text!  *EDIT* Kan tillägga att jag i princip bara användt srt-filer. Har ännu inte testat idx/sub iom att jag fick min i fredags. *EDIT 2* Subben hoppar ju igång av sig själv kom jag på - inget behov av att trycka på den knappen, men har tryckt på den iaf för att vara på den säkra sidan
Redigerat av DevilGod, 11 september 2006 - 21:53.
Postad 13 september 2006 - 08:40
froad
-
froad
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Provade att köta med .srt-fiol och det funkade alldeles utmärkt! .SUB-filen funkade inte...Är det någon som fått .SUB att funka? I så fall är det väl just bara den filen jag har som inte funkar.
Postad 13 september 2006 - 13:30
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Är det någon som har en 5000U som har provat med H.264- eller x264-klipp? På TViX FAQ så står likt följande:
Q: Does it support compressed formats such as QPEL or GMC, H264? The 1point GMC (generally divx files) is supported but the 3point GMC (most XVID GMC) is not supported. And for QPEL, it is officially NOT supported by the main-chipset company. However, when actually tested most clips worked without any problems (but please note that there were files which did not work).
Vilket gör en nyfiken hur pass bra det egentligen fungerar... Kan någon vänlig 5000U-ägare testa?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan jag göra, gör det imorrn om jag bara hittar några såna klipp, men antar att de är ganska lätta att få tag på  Om det inte finns lagligt någonstans att ladda ner? Vore ju det bästa helt klart... Provade att köta med .srt-fiol och det funkade alldeles utmärkt! .SUB-filen funkade inte...Är det någon som fått .SUB att funka? I så fall är det väl just bara den filen jag har som inte funkar.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan testa även det imorrn - både med enkla sub och sub/idx
Postad 13 september 2006 - 13:57
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Är det någon som har en 5000U som har provat med H.264- eller x264-klipp? På TViX FAQ så står likt följande:
Q: Does it support compressed formats such as QPEL or GMC, H264? The 1point GMC (generally divx files) is supported but the 3point GMC (most XVID GMC) is not supported. And for QPEL, it is officially NOT supported by the main-chipset company. However, when actually tested most clips worked without any problems (but please note that there were files which did not work).
Vilket gör en nyfiken hur pass bra det egentligen fungerar... Kan någon vänlig 5000U-ägare testa?
<{POST_SNAPBACK}> Kan jag göra, gör det imorrn om jag bara hittar några såna klipp, men antar att de är ganska lätta att få tag på Om det inte finns lagligt någonstans att ladda ner? Vore ju det bästa helt klart...
Gjorde ett eget klipp: The Village x264 122 sechttp://storeandserve...122sec.avi.html
Postad 13 september 2006 - 18:39
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Kan jag göra, gör det imorrn om jag bara hittar några såna klipp, men antar att de är ganska lätta att få tag på Om det inte finns lagligt någonstans att ladda ner? Vore ju det bästa helt klart... Gjorde ett eget klipp: The Village x264 122 sec http://storeandserve...122sec.avi.html
<{POST_SNAPBACK}>
DOH! Kom ju på att jag inte har någon HD-tv hemma för tillfället - ska få en ny om en vecka eller två, så jag vet inte om jag kan kontrollera det fullt ut i dagsläget... Sen så tvivlar jag på att ditt klipp kan anses lagligt direkt
Postad 13 september 2006 - 20:26
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Kan jag göra, gör det imorrn om jag bara hittar några såna klipp, men antar att de är ganska lätta att få tag på Om det inte finns lagligt någonstans att ladda ner? Vore ju det bästa helt klart... Gjorde ett eget klipp: The Village x264 122 sec http://storeandserve...122sec.avi.html
<{POST_SNAPBACK}> DOH! Kom ju på att jag inte har någon HD-tv hemma för tillfället - ska få en ny om en vecka eller två, så jag vet inte om jag kan kontrollera det fullt ut i dagsläget...
Sen så tvivlar jag på att ditt klipp kan anses lagligt direkt 
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver väl ingen HD-TV för att kontrollera filen? Ville bara veta om 5000U:n spelar filen eller icke...
Postad 13 september 2006 - 22:28
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Du behöver väl ingen HD-TV för att kontrollera filen? Ville bara veta om 5000U:n spelar filen eller icke...
<{POST_SNAPBACK}>
Tja, jag är inte direkt haj på det här så jag vet inte  Tänkte att den blir tvungen att skala om den till crap upplösning och att det kanske skulle göra att den måste arbeta överdrivet mycket eller så... Men jag testar såklart ändå
Postad 14 september 2006 - 07:57
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Allright, nu ska vi se. Har nu testat lite på morgonen och mitt resultat är som följer: - x264: Funkade inte alls, det kom upp en ruta där det stod att det var en kodning som den inte stödjer, men det konstiga var att det stod h264 och inte x264 och det var klippet ovan som jag testade med (The Village). Så jag vet inte om du kodat det rätt? Ska se om jag kan hitta något annat klipp i x264 och testa - återkommer om det när det är gjort. - h264: Ville inte heller alls, men ingen ruta kom upp som sa att det var en kodning som den inte klarar av utan den hoppade bara tillbaka till menyn utan förklaring. Ska även här testa lite mer... - Film med .sub: Funkade klockrent - gick helt utan problem. - Film med .sub och .idx: Även det fungerade perfekt - gick utan problem att byta språk också. *EDIT* La till lite mer info.
Redigerat av DevilGod, 14 september 2006 - 08:07.
Postad 14 september 2006 - 10:12
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Allright, nu ska vi se. Har nu testat lite på morgonen och mitt resultat är som följer:
- x264: Funkade inte alls, det kom upp en ruta där det stod att det var en kodning som den inte stödjer, men det konstiga var att det stod h264 och inte x264 och det var klippet ovan som jag testade med (The Village). Så jag vet inte om du kodat det rätt? Ska se om jag kan hitta något annat klipp i x264 och testa - återkommer om det när det är gjort.
- h264: Ville inte heller alls, men ingen ruta kom upp som sa att det var en kodning som den inte klarar av utan den hoppade bara tillbaka till menyn utan förklaring. Ska även här testa lite mer...
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för testningen. Klippet var kodat med x264, men för spelaren bör det inte bli någon skillnad. x264 och H.264 ger samma sluresultat, bara olika vägar dit. Rätta mig om jag har fel.
Postad 14 september 2006 - 11:26
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1 517 inlägg
Testade med lite andra klipp, bl.a. Elephants Dream, då klagade TViXen på att den var kodad i nått MP42-format  Men hur som helst så funkade inget av de nya klippen iaf...
Postad 14 september 2006 - 13:05
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
Tack för testningen. Klippet var kodat med x264, men för spelaren bör det inte bli någon skillnad. x264 och H.264 ger samma sluresultat, bara olika vägar dit.
Rätta mig om jag har fel.
<{POST_SNAPBACK}>
Du har rätt. Ingen av dessa stöds av EM8621-chipet som spelaren är baserad på. Första (mediokert enligt rykten) försök till sådan spelare blir Tvix 5101 som bygger på EM8622 el 8623. Måste säga att FAQens fråga och svar inte var riktigt uttömmande..... /J
Postad 17 september 2006 - 21:33
michepiche
-
michepiche
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
hej,,,har införskaffat en netgear storage central i hopp om att kunna använda den med musik filmer o foton utan att använda pc, dvs köra den via routern och tvixen 5000.
Nu har jag fått lite onda aningar,, tror fasen inte det går då det står i specen på netgear att den kräver xp bla bla. Vad tror ni? Bort med netgearen. Finns det andra lan-baserade externa 3.5 kabinett som man skulle kunna köra med tvixen.
Det jag vill åt är som jag skrev ovan, att inte ha igång en dator som står o "väsnas..."
/Michel
Postad 19 september 2006 - 21:56
Unregistered4167b2d6
-
Unregistered4167b2d6
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
hej,,,har införskaffat en netgear storage central i hopp om att kunna använda den med musik filmer o foton utan att använda pc, dvs köra den via routern och tvixen 5000. Nu har jag fått lite onda aningar,, tror fasen inte det går då det står i specen på netgear att den kräver xp bla bla. Vad tror ni? Bort med netgearen. Finns det andra lan-baserade externa 3.5 kabinett som man skulle kunna köra med tvixen. Det jag vill åt är som jag skrev ovan, att inte ha igång en dator som står o "väsnas..." /Michel
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag har läst mig till netgear storage kräver den specialprogram för att kunna användas. För det krävs windows. Vad jag kan bedöma så funkar det inte för dig. Du måste ha en utdelad mapp för att det ska funka i tvixen. Har har en tanke som du. Men jag hittade ingen lämplig produkt till det som var utbyggbar. Vill du ha in en utbyggbar nas för mer än 4 diskar så kostar det slantar. Då duger an gammal PC för ändamålet. En pc som filserver kan du ju ställa vart du vill. Då kan du göra som du vill. Om du nöjer dig med 2 diskar kan du ju köra USB.
Redigerat av Unregistered4167b2d6, 19 september 2006 - 22:03.
Postad 20 september 2006 - 08:35
Stormbunker
-
Stormbunker
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Kan ni som köpt TVIXen jämföra bildkvalite'n med övrig utrustning ni har? Hur står sig "spelaren" mot en bra DVD?
Tacksam för svar
Postad 20 september 2006 - 09:19
jofa
-
jofa
-
Lärjunge
-
-
365 inlägg
hej,,,har införskaffat en netgear storage central i hopp om att kunna använda den med musik filmer o foton utan att använda pc, dvs köra den via routern och tvixen 5000. Nu har jag fått lite onda aningar,, tror fasen inte det går då det står i specen på netgear att den kräver xp bla bla. Vad tror ni? Bort med netgearen. Finns det andra lan-baserade externa 3.5 kabinett som man skulle kunna köra med tvixen. Det jag vill åt är som jag skrev ovan, att inte ha igång en dator som står o "väsnas..." /Michel
<{POST_SNAPBACK}>
Jag använder min Maxtor Shared Storage. Det kräver att man installerar OpenMSS ( http://openmss.org ) och konfigurerar NFS. Det finns trådar om det på samma forum. Sedan är det bara att köra. MSSen går att bygga ut med 2 extra diskar. Det har även släppts en MSS2 med bättre prestanda men mig veterligen finns det inget öppet alternativ till mjukvara till den. /J
Postad 20 september 2006 - 15:44
John_M
-
John_M
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej!
Kan ni som köpt TVIXen jämföra bildkvalite'n med övrig utrustning ni har? Hur står sig "spelaren" mot en bra DVD?
Tacksam för svar
<{POST_SNAPBACK}>
Den står sig rätt bra, men det var ett tag sedan jag testade den, måste skicka in den på lagning.
Postad 20 september 2006 - 15:51
Thorwak
-
Thorwak
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!
Tacksam för svar
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har provat en del mot projjen (Panasonic 500) över DVI (diverse olika upplösningar) och jag tycker den står sig mycket bra jämfört med min DVD-spelare (En "standard"-spelare från Samsung, dock också med DVI). Om jag måste jämföra skulle jag säga att jag upplevde TVIXen som bättre, och det finns fler upplösningar att välja på. På TVn är det ännu svårare att jämföra (gammal 28" TV) men jag upplever bilden som mkt bra, inte på något sät sämre än min vanliga DVD-spelare (som inte alls används längre f ö sen jag skaffade TVIXen)
Postad 20 september 2006 - 15:53
Thorwak
-
Thorwak
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon som vet om det går att få ut VGA via DVI porten på TViX:en med en vanlig DVI-VGA konverter?
<{POST_SNAPBACK}>
Det går utmärkt (japp, jag har provat själv, med en billig adapter från biltema  ).
Postad 20 september 2006 - 18:56
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det går utmärkt (japp, jag har provat själv, med en billig adapter från biltema ).
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar. Fler och fler bitar faller på plats.
Postad 20 september 2006 - 19:50
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det går utmärkt (japp, jag har provat själv, med en billig adapter från biltema ).
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med dig. Det enda som hindrar ett köp är den kommande 5101-modellen med stöd för h264. Någon som vet mer om den? Planerad release, pris mm?
Postad 21 september 2006 - 12:52
Unregistered95d4af76
-
Unregistered95d4af76
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med dig. Det enda som hindrar ett köp är den kommande 5101-modellen med stöd för h264. Någon som vet mer om den? Planerad release, pris mm?
<{POST_SNAPBACK}>
5101 har väl dessutom inbyggd digital tuner?
Postad 21 september 2006 - 13:27
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
5101 har väl dessutom inbyggd digital tuner?
<{POST_SNAPBACK}>
Vart har du fått denna info från? Det är inte så att du blandar ihop det med den HDTV tuner som TViX kommer lansera för den amerikanska marknaden?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|