Undra om jag bokade den sista efter jag lagt min order så försvann den från webhallens sajt.
Atec AV470DS - 47"'s LCD - FullHD
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
Postad 27 mars 2007 - 20:57
Undra om jag bokade den sista efter jag lagt min order så försvann den från webhallens sajt.
Postad 27 mars 2007 - 21:02
Postad 27 mars 2007 - 22:48
Läste att den är 18,6 cm djup, stämmer det? Andra teve är ju kanske 12 cm
Ja nog är det typiskt just när man själv satt och funderade på att beställa en

Postad 27 mars 2007 - 23:45
Går det inte att fixa overscan med powerstrip?
En annan fråga då!
Blir overscan om man kopplar in en dvd via hdmi ingång?
Eller är det endast via dator?
Kommer funger bra med ps3, xbox 360 och andra roliga leksaker?
Jag tror att det är lugnt med andra enheter. Det står i manualen att det inte ska gå alls att köra pc via hdmi, Vilket jag iof struntade i och körde iaf. Jag har testat labba lite med powerstrip men inte kommit fram till något användbart. Men som sagt jag ser ingen skildnad bildmässigt om man matar den med dvi eller vga.
Postad 28 mars 2007 - 00:25
Redigerat av Unregistered78e6eb8c, 28 mars 2007 - 00:27.
Postad 28 mars 2007 - 06:33
Jag skulle tro att det är exakt samma panel som sitter i LG 47LB2RF.
Jämförelse: (Kontrasten är satt till 800:1 men är troligtvis 1600:1 enligt andra siter.)
https://www.prisjakt...9,153985,124650
Samma modell verkar även säljas under namn som Evesham och Novatech men Atec ska vara tillverkaren.
http://www.evesham.c...86-2D29C2847F80
http://www.novatech....html?NOV-LCD47D
Här är en tråd om modellerna:
http://www.avforums....ad.php?t=416654
Redigerat av Zilverfish, 28 mars 2007 - 06:34.
Postad 28 mars 2007 - 09:19
Har haft köpplaner det senaste året men velat på grund av priset och alla fel och dålig kvalite som folk har rapporterat om här på forumet.
Jag har lagt säkert minst 30-40 timmar forumläsning angående olika LCD (plasma har inte varit med i bilden) och hela tiden frågat mig vad har jag för behov?
Till slut insåg jag att de flesta som skriver inlägg här på TV-forumet är "över medelsvensson" när det gäller krav på bildkvalite och därför slog jag till på denna LCD för 12950 kr istället för sharps och sonys som ligger 100% mer. Sharpen och sonyn levererar säker en bättre bild, men för 13 papp till, är det värt det?
Nog om det.
Lade en order hos webhallen då det stod att de skulle få in en leverans igår. När de väl fick in 5 st såg jag att min order inte blev uppdaterad. Jag misstänkte att de inte orkade uppdatera alla som lagt ordrar och satte mig därför i bilen och med ilfart ner till sumpan. När jag var väl framme hade de EN kvar och den tog jag.
Herr gud vad stor den var. Inte en chans att få in den i bilen. Det löstes med grannens skåpbil.
Väl hemma var det en utmaning att få ut den ur kartongen. Men efter lite strul stod den där på TV-bänken. Tjejen utbrast gud vad stor och SNYGG den är.
Kopplade in den på comhems sunkiga gamla digitalbox och startade. WOW, vilken bild. Tjejen och jag satt och bläddrade mellan olika kanaler och vi vart helnöjda (än så länge).
Efter ca 6 timmars tittande på både comhems digatalsändning och via vanlig antenn kan vi konstatera följande:
Positivt: Priset, designen, "robust" tv. Bilden med digitalbox klart över godkännt, bild med vanlig antenn godkännd enbart på vissa kanaler.
Negativt: 6 döda pixlar som dock inte stör oss. Fjärkontrollen är seg och tar en stund att lära sig. PiP funkar bara med vissa insignaler. En obetydlig bugg upptänkt: har ställt in svenska som språk men det står ändå på italienska tror jag när den inte har någon insignal

Återkommer när jag testa vga och kört någon dvd på den. testa HDMI lär dröja ett tag för oss.
Köp om ni är en "medelsvensson" som vill ha en tv i vardagsrummet och titta på nyheter, sport och film lite då och då.
Postad 28 mars 2007 - 10:47

Det stämde att grossisten velat tömma sina lager och därför hade de kunnat köpa loss ett antal till mycket bra pris. De kunde inte lova/bekräfta om det var A eller B-grade-paneler från LG som sitter i men de har sålt tv'n sen i höstas/vintras och inte fått en enda i retur så det lovar ju gott.
Ska bli mycket intressant det här.

Redigerat av Zilverfish, 28 mars 2007 - 10:47.
Postad 28 mars 2007 - 11:59
Negativt: 6 döda pixlar som dock inte stör oss. Fjärkontrollen är seg och tar en stund att lära sig. PiP funkar bara med vissa insignaler. En obetydlig bugg upptänkt: har ställt in svenska som språk men det står ändå på italienska tror jag när den inte har någon insignal
Är inte det samma mjukvarubugg som finns i apparaterna från Swedx?

Är mycket sugen på att beställa denna men tvekar när det bara finns en HDMI, ingen DVI och när den heller inte klarar pixelmappat via HDMI.
Postad 28 mars 2007 - 12:03
Dom packar för fullt. Och dom som går iväg idag är förhoppningsvis frame på fredag.
Dock!
Enligt honom så kommer den leverans som kommer idag att räcka till att täcka nästan alla bokningar.
Vet inte exakt vad det innebär men om man bokade igår strax innan dom tog bort den kanske man inte ska vara allt för hoppfull.
Nu återstår bara att vänta på Fredag.
Och be till den stora 0-pixel-fels-guden.
//EyE
Postad 28 mars 2007 - 12:05
Nu återstår bara att vänta på Fredag.
Och be till den stora 0-pixel-fels-guden.
//EyE
...och samtidigt försöka bli av med sin gamla tjock-TV så fort det bara går.

Redigerat av Zilverfish, 28 mars 2007 - 12:06.
Postad 28 mars 2007 - 13:07
Postad 28 mars 2007 - 13:29
Ni som har köpt denna, kan ni bekräfta elelr dementera djupmåttet. På vissa ställen står det 18,6 och på andra 13,8
Mätte min till 13.8. (utan fot)
Under ingångarna finns det två plastbitar som jag tror ska agera som kabelsamlare. de sticker ut ytteligare 2-3 cm. Kan enkelt kapas bort för den som vill.
Postad 28 mars 2007 - 15:10
Postad 28 mars 2007 - 15:49
###### IDIOTER på webhallen!!! jag la upp en order för 2 dagar sedan. jag tog det på avbetalning. och bara därför så sket dom i mig och la aldrig upp min order. så folk som beställde tvn efter mig och direktbetalade den kommer få den. vad är det för ###### rättvisa! dom kunde väl ha kontaktat mig så hade jag betalt tvn direkt.
Får erkänna att jag känner mig lite nervös.
Underligt med tanke på att det "bara" gäller en TV, men tanken på en full-hd till ett pris man har råd med... man vill helt enkelt inte missa det.
Min beställning är gjord mot postförskott, (ville få igenom det så fort som möjligt och ville inte krångla med kortet o så), den har stått som "Under behandling" sedan i fredags.
Och trots att jag ringde och snackade med Daniel idag vid 11 och han kontrollerade mot ordernummret och bekräftade att den minsann skulle skickas idag så står det fortfarande som under behandling....
Suck.

Det är en grym värld.
Någon mer här som beställde i Fredags som har fått/inte fått sin order behandlad?
Postad 28 mars 2007 - 21:55
Postad 29 mars 2007 - 00:25
ringde i början av dagen för att kolla vad som hänt med tanke på att hade tagit bort den från sidan, antog att den var slut men ville försäkra mig om att jag skulle få min order, snackade då med kim på webhallen som sa till mig att jag inte skulle få någon tv (hade beställt 2st) och han ringde upp mig efter 5 min och sa att dom hade fått in ett sista parti i sumpan och att jag kunde hämta dom där istället.
så vitt jag förstod var det deras sista leverans och det verkade inte heller som att de skulle kunna skicka ut alla de ordrar som lagts. beställde för övrigt igår klockan 11.00
tvn funkar bra och det enda problem som jag ser på dessa lcds är som väntat lite risig svärta, men bilden i övrigt är otroligt skarp och skön när man matar den med 1080p från ett ps3.
kan slänga upp lite bilder när jag fått upp dom på väggen.
Postad 29 mars 2007 - 00:25
Jag har försökt i 2 dagar nu att få tvn att köra 1920x1080@60Hz pixelmappat via VGA men jag har problem.
Vet inte om det är grafikkortet eller tvn. Alla andra upplösningar funkar bra förutom denna.
Jag får bild och den är fin och högupplöst men den sträcker sig inte hela bredden på skärmen utan lämnar svarta fält på vänster och höger sida.
Har hållit på med massa tweaking i grafiken utan någon påverkan. ATI har stöd för att flytta och förstora bilden men det räcker inte för att korrigera felet. Bara att förminska de svarta fälten.
Det som förminskar fälten ytterligare är att dra alternativet "Frequency" till max (127) i skärmens PC inställningar. Fältena är dock fortfarande kvar, om än små.
Jag hoppas verkligen inte det är skärmen som har problem.... Man vill ju kunna ha en bildkälla som inte är overscannad och då är VGA via HTPC enda lösningen.
(Jag fick en grön lysande irriterande pixel på min skärm i nedre höger hörn. Får väl anta att jag har mera tur än andra. Lite svagt läckage från baklampan synlig.)
/Micke
Postad 29 mars 2007 - 14:56
Det fanns alltså 6 stycken Atec AV470 47" kvar hos Webhallen på Sveavägen. Jag råkade vara en av dem som bokade en timmarna före de tog slut och togs bort från sidan. Nu är det så att de här apparaterna var ett tillfälligt parti och Webhallen kommer inte att ta in fler pga problem med leverantörens spec. för apparaterna.
Jag var först inne på en LG 47LB2RF med samma panel, den har bättre kontrast 1600:1 och även ljussensor och XD-engine samt fler HDMI. Men eftersom priset skiljer sig 10000 kr kändes det här bättre.
Läste recensionen på http://www.avforums....ad.php?t=467327
men tycker att den här skärmen känns värd 12995 kr, förutsatt att problemet med svärtan inte är allt för påtagligt samt att inte allt för många pixlar (helst inga) är döda.
Så nu ska jag mäta bagageutrymmet på bilen och se om det ens är möjligt att transportera hem den själv ikväll.

Får väl lägga upp lite bilder på den sedan eller åtminstone skriva vad jag tycker. Verkar som man får kasta bort fjärren det första man gör, är tydligen ruskigt ful.
Stay tuned!
Postad 29 mars 2007 - 14:58
Jag hade lagt en beställning på en 42 tums Acer från tyskland, men när jag skulle gå in och kolla statusen på mitt PS3 på webhallen förra veckan och såg den här så blev det blixtsnabbt en beställning på denna och en avbeställning på Acern!

Posten leverade hit TV:n för 1 timme sen ungefär, har kopplat in mitt PS3 och det ser härligt ut, både i 1080p spel som GTHD och Blu-Rayfilmer, jag har Resident Evil som hängde med mitt PS3 från webhallen.
Jag har inte ändrat inställningar på TV:n än, men får väl göra det senare idag eller imorron. Inga döda pixlar vad jag kan se. Jag lägger upp bilder imorron, min kompis som kan lite mer om kameror än jag ska komma förbi och kika på den då.
Postad 29 mars 2007 - 15:51
Postad 29 mars 2007 - 19:51
Det är iaf att jag väntar på att få min... "It is on its way så att säga"
Kan tyvärr inte säga nått om den då ja inte lagt beslag på den än får återkomma med sånt.
Nått ja dock är fundersam över som nämts tidigare är kontrasten 800:1 vad kommer det värdet ifrån igentligen ?
På Atecs hemsida står det att den har 1600:1 ???
Vet att det stod 800:1 på webhallens hemsida... var och kikade på denna TV på Alina dock var den inte igång då men det stod 1600:1 där så ja ifrågasatte om den verkligen har det eller om dem skrivit fel... han gick då och kollade troligen Atecs hemsida minns inte så bra men såg det själv då med 1600:1 är det som står där.
Länken nedan är en direktlänk till just denna tv på deras sida...
http://www.atech.co....iddle_number=10
Så vore bra om någon som har den kikar i manual eller liknande kanske är någon som spridit felaktig kontrast eller finns det olika modeller ? Verkar så när det gäller portarna iaf men har svårt att tro att bildrörer är annorlunda borde väll inte hela exakt samma sak då antar jag.
Verkar som det finns två olika modeller en med DVI och en VGA för PC-ingång.
Tror den som finns i Sverige endast finns med VGA? Nån som har bättre koll på detta.
Spelar inte så stor roll iof men kul o veta om inte annat.
Jag återkommer när jag fått den bilder vore fint med hehe verkar ont om sånna.
Hade gott!
Redigerat av Exactive, 29 mars 2007 - 22:07.
Postad 29 mars 2007 - 22:03
Min TV har VGA inte DVI.
Postad 29 mars 2007 - 23:33
Snabbkollade lite i manualen hittade inga uppgifter om kontrasten där (det kanske står om man kollar nogrannare).
Min TV har VGA inte DVI.
Borde stå i specs i manualen ofta i slutet tror jag... där du kan se mått vilka format den stödjer osv antar jag att det borde stå. Någon annan som kan kika eller vet hur det ligger till... annars får jag ta och kolla själv nästa helg när ja fått hem den

Postad 30 mars 2007 - 09:42
Vilken bjässe. Vi bor i en 2a på 51 kvm, så det är klart att nästan en hel vägg får man tillägna tvn.

Har ännu bara testat analog TV och DVD via scart. Bilden är ok, men det beror än så länge på att källorna är dåliga/analoga. Svärtan är inte den bästa, det blir lite grått om man släcker belysningen i rummet. Men det går att leva med!
Ljudet är helt ok, men kanske en aning burkigt, dock duger det för normalt tv-tittande. Ska koppla in förstärkaren och surroundhögtalare snart istället.

Jag vill inte uttala mig helt än om bilden, eftersom TVn just nu står på golvet och jag har inte testat med PC eller annan högupplöst källa.
Det jag kan säga är, vill man ha en stor j**la tv med bra upplösning och struntar i inbyggd bildförbättring, då är detta klippfyndet!
Har inte upptäckt några döda pixlar, syns åtminstone inget om man sitter i soffan, får granska den noga ikväll.
Det återstår också att kalibrera färger och annat, ngn som har tips på hur man enklast gör det, finns det några DVD-skivor eller liknande som kan vara till nytta då man vill göra inställningar?
Någon som har tips på bra tv-bänkar? Känns som det är sällsynt med snygga tv-bänkar som är praktiska och tillräckligt stora för alla maskiner man vill stoppa in i dem. Funderar på att bygga en egen, kanske dyker det upp ngt nytt projekt här om det.

Återkommer med mer testresultat.
Postad 30 mars 2007 - 11:21
Postad 30 mars 2007 - 14:05
Fotar från alla sidor och lägger upp ikväll runt 22.30.
För dom som inte har fått det klart för sig än och funderar på det så, webhallen hade EU varianten av TVn.
470DS.
Den har ingen DVI.
Den har komponent, komposit, vga, hdmi, rf, scart (halv), scart (hel). Thats that.
Mer när det kommer.
Postad 30 mars 2007 - 16:48
AV470DS <- den som finns i sverige om ja inte har fel
Som har 800:1 och VGA
Samt
AV470 Som finns i andra länder har 1600:1 och DVI ?
Verkar ju som vissa har kortläsare också välldigt luddigt detta

Spekulerar bara så vet inget konkret kanske bara har olika mätesätt ang kontrasten.
Nån som vet mer? Kanske borde ringa Atec av ren nyfikenhet hehe.
Tror iaf TVn lätt är värt pengarna

Blir en trevlig påsk med Xbox360 och

Postad 30 mars 2007 - 16:53
Tja, jag är ny som aktiv användare här på forumet men brukar vara här och läsa.
Det fanns alltså 6 stycken Atec AV470 47" kvar hos Webhallen på Sveavägen. Jag råkade vara en av dem som bokade en timmarna före de tog slut och togs bort från sidan. Nu är det så att de här apparaterna var ett tillfälligt parti och Webhallen kommer inte att ta in fler pga problem med leverantörens spec. för apparaterna.
Jag var först inne på en LG 47LB2RF med samma panel, den har bättre kontrast 1600:1 och även ljussensor och XD-engine samt fler HDMI. Men eftersom priset skiljer sig 10000 kr kändes det här bättre.
Läste recensionen på http://www.avforums....ad.php?t=467327
men tycker att den här skärmen känns värd 12995 kr, förutsatt att problemet med svärtan inte är allt för påtagligt samt att inte allt för många pixlar (helst inga) är döda.
Så nu ska jag mäta bagageutrymmet på bilen och se om det ens är möjligt att transportera hem den själv ikväll.![]()
Får väl lägga upp lite bilder på den sedan eller åtminstone skriva vad jag tycker. Verkar som man får kasta bort fjärren det första man gör, är tydligen ruskigt ful.
Stay tuned!
LG 47LB2RF finns nu att köpa på Åkes AudioVideo i Örebro för 19.995:-
Låter kanon tycker jag
Postad 31 mars 2007 - 12:18
Hare gott gubbs!
/Micke
Postad 31 mars 2007 - 13:49
Varför var du rädd att det var fel på TV'n, vad var det du tyckte var fel först?
Ps: Kolla länkarna i den här tråden för lite schyssta trailers m.m i 1080p eller 720p.
https://www.minhembi...howtopic=153521
Postad 01 april 2007 - 18:01
Ville bara skriva att det gick fint att få full skärm pixelmappat 1920x1080@60Hz med Nvidia grafik. Snacka om WOW känsla.... Nu diggar man en massa x264 film här, OJJ OJJ OJJ! Jag var rädd att det var fel på tvn och att jag var tvungen att returnera skiten men nej fan. Nu ser det klockrent ut. Porr!
Hare gott gubbs!
/Micke
Vad kör du fär ingång när du kör pixelmappat? Har du testat med till exempel denna bilden:

Jag kör min PS3 via HDMI och den overscannar bilden, iallafall när man kör 720p. Jag tänkte att om man kan få bilden pixelmappad genom komponent så köper jag en sån här http://www.webhallen...od.php?id=69224, och om det inte går via komponent men över VGA köper jag till en sån här också: http://www.x2vga.com/
Är det någon som har testat TVn i upplösningen 1280x720 via VGA och kan säga ifall den overscannar bilden då, dvs klipper bort lite i kanterna?
Här står det lite om overscanning: http://www.atectv.com.au/qna.html
Redigerat av Ultimadark, 01 april 2007 - 20:26.
Postad 02 april 2007 - 00:00
aLcATRAZ -> Låter grymt men jag måste fråga om det är pixelmappat via VGA eller har du lyckats få till det via DVI/HDMI oxå?
Varför var du rädd att det var fel på TV'n, vad var det du tyckte var fel först?
Ps: Kolla länkarna i den här tråden för lite schyssta trailers m.m i 1080p eller 720p.
https://www.minhembi...howtopic=153521
Det är VGA jag kör såklart. HDMI står det klart och tydligt att det är overscan vilket åker i sopkorgen.
Det är väldigt fin autokalibrering som körs på Atec'en. Man behöver inte ens tweaka bilden. Gäller bara att mata med korrekt signal enligt manualen. 148MHz pixel density osv osv. ATI kort kör med något annat när man väljer 1920x1080p@60Hz i deras inställningar som resulterar i en 194 MHz pixel density. Det gör att tvn får en skum horisontell skalning som inte går att få bort.
Jag testade med två ATI kort och fick aldrig det att funka. När jag smackade i ett nVidia så tog det inte många sekunder i advanced timing settings att hitta 1920x1080@59,94 Hz presetten och så SMACK sa det, där satt den. Bilden blev över all förväntan med tanke på att det är analog överföring. Det är extremt svårt att skymta några skugg-artefakter vid denna upplösning. Jag kikar nu efter en lite finare välskärmad VGA kabel så att man blir av med de typiska analoga bristerna och kvar blir bara perfekt överföring.
Håller på och tweakar med inställningarna nu i ffdshow så att dynamiken blir korrekt. Som ni vet så är omfånget över VGA intervallet 0-255 men över DVI/HDMI är det 16-235 vilket gör att om man försöker mata TVn med film över VGA så får man skräp. Det gäller att köra med overlayinställningar som utnyttjar hela VGA omfånget för att få det klockrena omfånget (som man är van att se från dvd, hddvd, bluray). Har ännu inte löst detta helt då cpu användningen är lite på det höga fortfarande... men det lär inte dröja så länge innan det är löst också.
Bilden är verkligen klockren nu. Ser inget behov att köpa hd-dvd eller bluray när det går att spela x264 med _sjukt_ bra kvalité efter man tweakat omfång och fått perfekt pixelmappat.
Snart är jag helt nöjd...
Någon mer som testat att dra upp de tre färgtemperaturerna (Custom) till 100%. Vad tycker ni? Jag har faktist svårt att se några brister, bara fördelar hittils. Varför är Red, Green, Blue default på 50/100 ? Köra alla tre på 100/100 så ser jag inga problem i mörka eller ljusa partier. Min första tanke var att nu tappar man nyansskillnaderna i ljusa partier och allt blir grötigt men jag kan inte se något sådant. Bara en starkare livligare bild med starkare färgtemp, på den timman jag experimenterat.
/Micke
Redigerat av Unregistered541f31fd, 02 april 2007 - 00:10.
Postad 02 april 2007 - 06:51
Ingen som har testat att t.ex. koppla en 360 till denna med komponent?
Vad är det för problem med att köra t.ex. film över VGA?
Redigerat av Ultimadark, 02 april 2007 - 06:57.
Postad 02 april 2007 - 08:13
Angående bättre VGA-kabel så kan du ju testa med tex Clicktronic från Kjell & Co. Blir du inte nöjd är det ju bara att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaks.
http://www.kjell.com...1360000,1435000
/Daniel
Redigerat av Zilverfish, 02 april 2007 - 08:42.
Postad 02 april 2007 - 08:52
Postad 02 april 2007 - 09:37
It comes from different methods used to measure contrast ratio. Some
manufacturer introduced the use of "dynamic" contrast ratio to make their
product look better, and now all manufacturers must do the same or their
product will appear to be inferior.
This has confused the market and many consumers, but in reality both
measurement is true and correct.
Static contrast ratio is ratio of black brightness to white brightness
measured when both are on screen at the same time, and dynamic contrast
ratio is a measure of maximum brightness of white full screen to minimum
brightness of black full screen with adjustment of brightness and contrast
control to maximum.
This device is 800:1 static contrast ratio and 1600:1 dynamic contrast
ratio.
Alec Wood
Systems & IT
Amkotron UK Ltd
01740 645566
[email protected]
Detta kan då jämföras med tex:
Model: - Statisk - Dynamisk
LG 47LB2RF: - 800:1 - 1600:1 (till 99% säkerhet samma panel som Atec AV470DS)
Samsung LE-40F71: - ????:? - 6000:1
Sharp LC-42XD1E: - 1200:1 - 6000:1
Sony KDL-46W2000: - 1800:1 - 8000:1
OBS: Jag vet inte om det går att jämföra rättvist såhär ifall olika tillverkare ändå mäter lite olika...
Redigerat av Zilverfish, 02 april 2007 - 09:40.
Postad 02 april 2007 - 10:00
Snart har en vecka gått och jag är, fortfarande, helnöjd med TVn. Har nu hunnit att testa med x360 och det fungerar över förväntan.
Har också kört en hel del hd-klipp från datorn och det funkar utmärkt.
Nackdelar? jo, fjärkontrollen. Av någon konstig anledning funkar inte den på avstånd längre än 2 meter precis efter att man startat TVn. När det väl gått ca 15 min funkar den på längre avstånd. helt mysko. Sen är ju ljudet inget att hurra för. Min 17 år gamla tjocktv gav MYCKET bättre ljud. Det var ju i och för sig förväntat, men trodde inte ljuet skulle vara SÅ dåligt.
Postad 02 april 2007 - 10:39
Vad är det för problem med att köra t.ex. film över VGA?
Problemet är nivåerna av de tre färgerna. VGA standarden använder 0-255 i omfång där 0 innebär svart och 255 innebär vitt. Filmstandarderna (DVD, HDDVD, Bluray - och därmed alla xvid, x264 osv) använder omfånget 16-235 där 16 är helt svart och 235 är vitt.
Så vad händer. Använder du VGA ingången på Atec så förväntar den sig 0-255 omfång. Använder du HDMI så använder den 16-235.
Försöker man skicka 16-235 (film) genom 0-255 (vga) så blir bilden gråaktig i och med att de mörkaste partierna är gråa och de ljusaste är inte riktigt ljusa. Man använder inte skärmens potentiella kontrast.
Många säger att man inte ska röra datorn i detta läge utan kalibrera skärmen för 16-235 men jag vet inte hur man gör det på Atec. Kanske går genom servicemenyn som jag försöker hitta.
Det finns ett cpu krävande fix man kan köra i ffdshow inställningarna så att datorn konverterar 16-235 till 0-255 vilket gör att man verkligen får se filmen i klockrent resultat. Det som förvånar mig är att jag inte tänkt på detta under alla de åren jag kollat på film. Äntligen börjar det likna något här. Måste bara se till att ha en riktigt fet cpu för det drar en hel del att avkoda x264.
Hare gott!
Mvh /Mikael
Postad 02 april 2007 - 13:57
Först en fråga: hur lägger jag till bilder från mitt galleri så att de kopplas till denna TVs galleri?
Snart har en vecka gått och jag är, fortfarande, helnöjd med TVn. Har nu hunnit att testa med x360 och det fungerar över förväntan.
Nackdelar? jo, fjärkontrollen. Av någon konstig anledning funkar inte den på avstånd längre än 2 meter precis efter att man startat TVn. När det väl gått ca 15 min funkar den på längre avstånd. helt mysko. Sen är ju ljudet inget att hurra för. Min 17 år gamla tjocktv gav MYCKET bättre ljud. Det var ju i och för sig förväntat, men trodde inte ljuet skulle vara SÅ dåligt.
Har du kopplat in den med komponentkablar då? Finns det något sätt man kan testa om bilden är pixelmappad med x360?
Postad 02 april 2007 - 14:31
Först en fråga: hur lägger jag till bilder från mitt galleri så att de kopplas till denna TVs galleri?
Har du kopplat in den med komponentkablar då? Finns det något sätt man kan testa om bilden är pixelmappad med x360?
Jo, jag kör med komponentkablar. Den andra frågan hoppas jag någon annan kan besvara.
Postad 02 april 2007 - 14:36
Jo, jag kör med komponentkablar. Den andra frågan hoppas jag någon annan kan besvara.
Du skulle kunna testa det så här:
1. Ladda ner en HD-trailer i WMV-format, d.v.s. sådana filer som man spela på xbox 360.
2. Kolla på filmen på datorn.
3. Kolla på filmen på TVn via Xbox 360, och kolla ifall det saknas lite utav filmen i kanterna (det kan va väldigt lite som saknas).
Postad 02 april 2007 - 14:45
Angående kontrasten så fick jag idag svar på min fråga om det är 800:1 eller 1600:1 eftersom det står olika på diverse ställen.
It comes from different methods used to measure contrast ratio. Some
manufacturer introduced the use of "dynamic" contrast ratio to make their
product look better, and now all manufacturers must do the same or their
product will appear to be inferior.
This has confused the market and many consumers, but in reality both
measurement is true and correct.
Static contrast ratio is ratio of black brightness to white brightness
measured when both are on screen at the same time, and dynamic contrast
ratio is a measure of maximum brightness of white full screen to minimum
brightness of black full screen with adjustment of brightness and contrast
control to maximum.
This device is 800:1 static contrast ratio and 1600:1 dynamic contrast
ratio.
Alec Wood
Systems & IT
Amkotron UK Ltd
01740 645566
[email protected]
Detta kan då jämföras med tex:
Model: - Statisk - Dynamisk
LG 47LB2RF: - 800:1 - 1600:1 (till 99% säkerhet samma panel som Atec AV470DS)
Samsung LE-40F71: - ????:? - 6000:1
Sharp LC-42XD1E: - 1200:1 - 6000:1
Sony KDL-46W2000: - 1800:1 - 8000:1
OBS: Jag vet inte om det går att jämföra rättvist såhär ifall olika tillverkare ändå mäter lite olika...
Intressant

Det förklarar ju en hel del, tackar!
Postad 02 april 2007 - 16:04
Någon här som önskar överta en Atec 47a som står på posten i Ystad för 13844:- inkl. frakt på grund av dubbelbokningar i familjen.
Tjena
Jag är intresserad av ATEC tvn. Beställde den utan att få den..
Kan hämta den då jag själv bor i skåne.
Hör gärna av dig på 0704-181698 om det låter intressant.
MVH
Jacob Månsson
Postad 02 april 2007 - 19:26
Postad 02 april 2007 - 20:53
Får man upp på teven om man ställt in rätt typ 720p eller 1080p, har hört att andra teve gör det
Om du menar ifall det står t.ex. "720p/60fps" när man ändrar upplösning och sånt så gör det inte det, det gör det på mina föräldrars Sony.
Postad 03 april 2007 - 08:14
Without a special remote you can't.
Alec Wood
Systems & IT
Amkotron UK Ltd
01740 645566
Ska försöka luska lite mer i om det går med någon multi-fjärr på något annat sätt...
Fick svar nu men tyvärr inte positivt...
I have no idea. Unfortunately Atec's engineering team will not release that
information to us.
Redigerat av Zilverfish, 03 april 2007 - 08:49.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar