Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic 42PV45 hos Expert

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 mars 2007 - 16:00

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Vad innebär egentligen "sämre gråskala" i praktiken?

Postad 07 mars 2007 - 00:57

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Jag besökte SIBA på Väla idag och köpte en PV45. Den satt precis bredvid en PV60 och jag kunde inte se någon skillnad på dem. Då är jag dessutom medveten om hur kedjorna fungerar med sina inställningar etc. För 9.990 var det inget att prata om (PV60 kostar i butik 14.990 om jag minns rätt).

Mina åsikter om TVn är som följande. Observera priset 9.990 som tung, talande punkt och att jag varit villig att kompromissa för att få tag på något som är värt att hänga på väggen:

Svärta och färghantering: Kunde varit bättre, såklart, då jag anser att CRT-svärta är det enda egentligen dugliga. Jag är mycket kräsen. Trots det lyckas svärtan på PV45 få godkänt. Detaljerna försvinner med för låg brightness - men som vanligt finns en tröskel där "backlight" blir inte påverkas av inställning. Alltså: Vid för ljus brightness blir backlighten alldeles för ljus. Vid för mörk påverkas den inte alls men detaljerna försvinner. Jag håller den vid tröskeln och är nöjd. I mörka miljöer är färgerna runtomkring det viktigaste, alltså färgtoningen mellan svart och ljust, och här leverar PV45 tycker jag. Har endast vid ett fåtal tillfällen upptäckt något tecken på "dålig färghantering" eller "brusiga övergångar" eller "som när man ser en jpeg-fil i 16 färger i windows" vilket är gott. Jag ägde en Samsung 42V6 för ett par månader sedan som var rena skämtet. Det här är annorlunda.

Övrigt: Jag har sett halo-effekt(fenomen där konturer visar sig kring t ex ansikten osv) en gång hittils - vet inte om det är något begränsat till min skärm eller modellen i sig. Det var via komponent och X360 i 720P. Precis i början av Enemy of the state. Uppdaterar här om jag ser något annat. Bifogar bild nedan på "problemet". En med sharpness på max och en med sharpness på lägsta.

Har inte haft några andra problem än vare sig med fläktljud eller pixlar eller så.

Bifogad fil(er)

Redigerat av lutti, 07 mars 2007 - 01:16.

Postad 08 mars 2007 - 12:05

passat00
  • passat00
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har samma fundering som "Lutti", hur stor spelar gråskalan för en "Svensson" ? Stod och jämförde en PV60 och en PV45 på Siba och hade mkt svårt att skilja dem åt när de matades med samma signal. Eftersom vårt TV användade ligger på skalan från Bolibompa till CSI så har jag fått för mig att en PV 45 räcker länge för oss, det blir en och annan DVD men inte mer än så. Så om ingen av kedjorna kan sälja sin sista PV60 till ett riktigt bra pris så lär jag inhandla en PV45 till helgen,

Postad 09 mars 2007 - 22:50

Unregisteredad486640
  • Unregisteredad486640
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Har samma fundering som "Lutti", hur stor spelar gråskalan för en "Svensson" ? Stod och jämförde en PV60 och en PV45 på Siba och hade mkt svårt att skilja dem åt när de matades med samma signal. Eftersom vårt TV användade ligger på skalan från Bolibompa till CSI så har jag fått för mig att en PV 45 räcker länge för oss, det blir en och annan DVD men inte mer än så. Så om ingen av kedjorna kan sälja sin sista PV60 till ett riktigt bra pris så lär jag inhandla en PV45 till helgen,

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte direkt du märker någon skillnad på dem hur du än vrider och vänder på det, speciellt inte med de preferenser för TV-tittande du har. Köpte en PV45:a för en vecka sedan och har varken upplevt halo-effekter på vare sig X360, DVD eller x/h264-material streamat från datorn. Tyst är den också. Otroligt bra plasma för pengarna helt enkelt, och jag skulle personligen inte lägga runt tre lakan extra för en PV60, men det är ju jag det (inom vården blir vi inte tillräckligt rika för det :) ).

... det är ju bara synd att den är så jäkla ful.

Redigerat av Unregisteredad486640, 09 mars 2007 - 22:51.

Postad 10 mars 2007 - 17:52

ZinGo200
  • ZinGo200
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Svärta och färghantering: Kunde varit bättre, såklart, då jag anser att CRT-svärta är det enda egentligen dugliga. Jag är mycket kräsen. Trots det lyckas svärtan på PV45 få godkänt. Detaljerna försvinner med för låg brightness - men som vanligt finns en tröskel där "backlight" blir inte påverkas av inställning. Alltså: Vid för ljus brightness blir backlighten alldeles för ljus. Vid för mörk påverkas den inte alls men detaljerna försvinner. Jag håller den vid tröskeln och är nöjd. I mörka miljöer är färgerna runtomkring det viktigaste, alltså färgtoningen mellan svart och ljust, och här leverar PV45 tycker jag. Har endast vid ett fåtal tillfällen upptäckt något tecken på "dålig färghantering" eller "brusiga övergångar" eller "som när man ser en jpeg-fil i 16 färger i windows" vilket är gott. Jag ägde en Samsung 42V6 för ett par månader sedan som var rena skämtet. Det här är annorlunda.

Övrigt: Jag har sett halo-effekt(fenomen där konturer visar sig kring t ex ansikten osv) en gång hittils - vet inte om det är något begränsat till min skärm eller modellen i sig. Det var via komponent och X360 i 720P. Precis i början av Enemy of the state. Uppdaterar här om jag ser något annat. Bifogar bild nedan på "problemet". En med sharpness på max och en med sharpness på lägsta.

<{POST_SNAPBACK}>

Så vitt jag vet så har inga plasma-apparater någon "backlight".

Halo-effekten(skuggor) får jag om jag använder långa dåliga analoga kablar. Prova byta till digitalt så kanske de försvinner. Har du dvd-spelare i dator kan du ju provspela den där. Är det bara precis i början av filmen? I så fall kanske det är inspelningen.

Postad 11 mars 2007 - 22:17

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Det är endast i början det syns nr filmen är igång men jag har sett det senare också. Digitalt har jag ingen möjlighet att kolla än. Ni som har Enemy of the state kan ju kika själva.

Postad 14 mars 2007 - 21:24

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ni som köpte på Siba..... ingår bordstativet?? Hittar inget på hemsidan...

Postad 14 mars 2007 - 23:05

Unregisterede82402cd
  • Unregisterede82402cd
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ni som köpte på Siba..... ingår bordstativet??  Hittar inget på hemsidan...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min på Siba och fick med bordsstativ. Siba har prisgaranti 30 dagar, men bara gentemot sig sjäva. Fick tillbaks 2000:- när dom sänkte den till 9990:-. Mycket nöjd med TV:n. Inget surr och
har inte sett till några ormar ännu. Det ända jag retar mig på är att den har svårt att visa ansikten naturligt. Dom blir "leraktiga och verkar leva ett eget liv ibland. Detta gäller bara tv sändningar. När jag matar den med material från min Denon 1930 blir bilden kalas.

Postad 15 mars 2007 - 01:59

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Tack för svaret... kul att du e nöjd... de flesta e det så det lutar starkt åt en sån för mig...

Du kan kolla förresten vad du har för mjukvara eller kort eller vad det nu var som orsakade ormar... om du har originalet eller den uppdaterade... det står i pv60 officiella tråden.. ska titta nånstans i servicemeny... står på sista eller näst sista sidan...

Postad 15 mars 2007 - 23:21

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Ni som köpte på Siba..... ingår bordstativet??  Hittar inget på hemsidan...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min på Siba och fick med bordsstativ. Siba har prisgaranti 30 dagar, men bara gentemot sig sjäva. Fick tillbaks 2000:- när dom sänkte den till 9990:-. Mycket nöjd med TV:n. Inget surr och
har inte sett till några ormar ännu. Det ända jag retar mig på är att den har svårt att visa ansikten naturligt. Dom blir "leraktiga och verkar leva ett eget liv ibland. Detta gäller bara tv sändningar. När jag matar den med material från min Denon 1930 blir bilden kalas.

<{POST_SNAPBACK}>

Anledningen till den "leriga" bilden är kass tv-signal. Väldigt vanligt vid hårt komprimerad digital-tv, Boxer exempelvis som generellt har ganska tydliga kompressionsartefekter dessutom.

En sak som har diskuterats mycket i denna tråd är hur PV45 står sig mot PV60.
Jag kan säga att skillnaden i stora drag är att PV60 har ett högre kontrastvärde,
10,000:1 mot 8,000:1, PV60 har dessutom bildbehandlingstekniken V-real som
PV45 saknar. V-real är anledningen till att vissa kommenterat PV60 som något
kraftfullare i färgerna. I övrigt upplever jag att PV60 har lite bättre svärta.
En detalj som jag också såg att någon undrade över var text-minnet som på
PV60 är 2000 mot PV45 som har 1000 sidor.

Så länge man kan få tag i en PV45 ett gäng tusen-lappar billigare än PV60 så får
den ses som ett mycket bra köp. Tänk dock på att nya PX-serien är på gång så
det finns ju antagligen möjlighet att fynda PV60 snart också!

Personligen gillar jag faktiskt designen på PV45, tycker man skall hålla sig till
en färg på TV:n...undantaget Sharp´s XD1-serie som är väldigt snygg.

mvh
Martin

Postad 15 mars 2007 - 23:32

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
så om man har förstått rätt... pv60 är faktiskt lite bättre och man märker det... men kanske inte 3000 kr bättre? :)

Tror ni verkligen pv60 komma att sjunka i pris? har hört många som tror pv60 och pv70 kommer att säljas parallelt ett tag...

Postad 16 mars 2007 - 00:00

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Vad är skillnaderna mellan PV pch kommande PX serien?

Postad 16 mars 2007 - 00:17

tenge
  • tenge
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har 45an PiP? Hittar ingen info om det nånstans.

Postad 17 mars 2007 - 16:59

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
en gång till :D

Ni får hjälpa mig! Min sambo tycker inte att det är värt att ligga 10 000 på en TV oavsett model osv. så ni får säga till varför just den här TV:n är värt våra 10 000 och varför den e prisvärd...

Hon måste höra det från nån annan än bara mig! Blir mer trovärdig om det inte e jag som säger det tydligen :lol:

Jag vill köpa den imrn så vi måste lyckas övertyga idag <_<

Postad 17 mars 2007 - 20:35

Unregisterede4cfb7fa
  • Unregisterede4cfb7fa
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Därför det är en Panasonic :lol: det låter långt och bra :P ett bättre namn än tex LG.
Plus att det inte är många som varit missnöjd med den tvn.

Annars får du sätta ner foten och tala om vem som bestämmer i huset :D och vilken som vet vad som är bäst för er båda. <_<

Kvinnor vet inte vad som är det bästa när det gäller viktiga tekniska prylar, de kan sköta inköp av skurmoppar och dammsugare så tar vi män hand om det mer vissäntliga.

Nä skämt och sido...jag tror ni kommer att bli mycket nöjd med en PV45 jättebra tv för en bra peng.

Postad 17 mars 2007 - 21:23

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Mycket lättare att sätta ner foten om det var bara mina pengar man skulle använda :D Men när hon ska vara med lite på köpet så måste hon tycker oxå att det är värt det <_<

Men tack för svaret ... får hoppas jag kommer hem med en TV imrn :P

ni andra får uppmuntra ett tv köp oxå :lol:

Postad 19 mars 2007 - 22:15

younso
  • younso
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ni som har köpt en sådan TV, hur hög är själva stativet? Jag har en IKEA Nicklas bokhylla och undrar om stativet skulle höja TV:n tillräckligt mycket för att ställas på det översta hyllplanet och ovanför ramen.

Redigerat av younso, 20 mars 2007 - 08:30.

Postad 19 mars 2007 - 23:02

mr:Pimp
  • mr:Pimp
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
vad finns det för alternativ till att få upp denna plasma på väggen?
jag har läst i andra forum om elfa skenor m.m.
någon som har några ideer?

Postad 19 mars 2007 - 23:05

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

vad finns det för alternativ till att få upp denna plasma på väggen?
jag har läst i andra forum om elfa skenor m.m.
någon som har några ideer?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikea´s Henke, en lösning som gör att tv´n kommer närma väggen

Postad 19 mars 2007 - 23:46

mr:Pimp
  • mr:Pimp
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
tackar, skall kolla upp den modellen, hittade en bra länk i pv60 forumet till elfa skenor oxå.
blir nog något av dessa versioner eller biltemas upphägning för 395:-

Postad 03 april 2007 - 20:28

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Jag har ägt min Pv45 i två veckor nu och är supernöjd.
SIBA har höjt priset till sitt s.k. ordinare pris (12995) nu. Får se hur länge de ligger kvar där.
Jag har planer på att anmäla SIBA då de 90% av tiden har "kampanj", "rea" eller motsvarande på denna model.
Den kostade 9995 kampanj i nästan 1½ månad. Dessutom höjdes vid ett tillfälle i höstat under en vecka upp till 15995 så att det kunde rea den i några månader för 11995.

Frågan är bara hur man gör en sådan anmälan? Kan jag påstå att jag blivit lurad att köpa en KAMPANJ vara som i själva verket var en vara till ord pris och kräva ersättning för det?

Postad 03 april 2007 - 22:09

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

SIBA har höjt priset till sitt s.k. ordinare pris (12995) nu. Får se hur länge de ligger kvar där.
Jag har planer på att anmäla SIBA då de 90% av tiden har "kampanj", "rea" eller motsvarande på denna model.
Den kostade 9995 kampanj i nästan 1½ månad. Dessutom höjdes vid ett tillfälle i höstat under en vecka upp till 15995 så att det kunde rea den i några månader för 11995.

Frågan är bara hur man gör en sådan anmälan? Kan jag påstå att jag blivit lurad att köpa en KAMPANJ vara som i själva verket var en vara till ord pris och kräva ersättning för det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta men jag förstår inte problemet. Du menar att 9990kr är ordinarie pris?

Redigerat av Unregistered22960a33, 03 april 2007 - 22:12.

Postad 04 april 2007 - 19:01

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta men jag förstår inte problemet. Du menar att 9990kr är ordinarie pris?

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att TVn annonserats så här:
KAMPANJPRIS 9995kr (ord pris 12995)

För att få annonsera något som kampanj/rea eller motsvarande så gäller:
-Varan måste vara betydligt prissänkt
-Erbjudandet ska gälla under begränsad tid
-Ord pris som anges ska faktiskt vara ett ett verkligt ordinare pris

Det som Siba har gjort är följande:
20 December - Pv45 introducerares med ett ord. pris på 15995:-
Detta ORD pris har de i 4 dagar

24 Devember - MELLANDAGS REA 12995:- (ord. pris 15995)
Detta REA pris gäller 24 dagar

17 Januari - tillbaka till ORD pris 15995:- (REAN slut)
Detta ORD pris gäller sedan i 7 dagar

24 Januari - REA igen 11995:- (ORD PRIS 15995:-)
Detta REA pris gäller i 15 dagar

6 Februari - Rean slut, men man går inte till ord pris utan 13495 istället
Detta ORD pris gäller i 3 dagar

9 Februari - Nytt ORD PRIS 12995:-
Detta ORD pris gäller i 12 dagar

21 februari - KAMPANJ 9995:- (Ord pris 12995:-)
Detta KAMPANJPRIS gäller i 40 dagar (med uppehåll för en dag då tillfälligt går upp till Ord pris den 27 februari)

2 April - Kampanj slut, höjning till det s.k. ord priset 12.995:-
Detta ORD pris gäller 2 dag!!!

4 April - Ord pris sänkning till 9995 igen.

Alltså rena bluffen.
Totalt så har det varit ordinare pris i 28 dagar och REA i 79 dagar
De lurar kunder genom REOR där man anger ordinare priser som inte finns i praktiken.
Särskillt gäller detta 9995 kampanj som varat i 40 dagar med ett angivit ord pris på 12995. Detta ord pris har bara existerat i en vecka innan kampanjen och i 2 dagar efter kampanjen. Det har med andra ord aldrig varit frågan om en kampanj (det är inte en tillfällig, tidsbegränsad sänkning och ord priset är ogiltligt) Därför är de olagligt och jag vill anmäla dem för villseledande markandsföring, men frågan är hur man gör som privatperson?

Postad 04 april 2007 - 20:18

Lasse C
  • Lasse C
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
younso: stativet höjer tv-n ca 65 mm över hyllan/bordet

mr:Pimp: kolla hos DustinHome, jag såg att de hade kampanj på ett praktiskt väggfäste, prissänkt från 445:- till 245:-
och det ser ut att bara vara att skruva dit, bör absolut passa.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.