Ursäkta min okunskap om SVT, men jag har allt för länge irriterat mig på det folkhemsanpassade programutbudet från statstelevisionen.
Postad 11 April 2007 - 09:20
Ursäkta min okunskap om SVT, men jag har allt för länge irriterat mig på det folkhemsanpassade programutbudet från statstelevisionen.
Postad 11 April 2007 - 10:00
Om man måste paira så faller ju hela idéen med läsaren..
Hoppas få lite svar av dem på demon och hoppas även på lite info om HDklara dubbeltuner kort för Comhems digitaltv..
Postad 11 April 2007 - 21:14
men när jag kollar på Hauppage hemsida står det ingenting om att de ska demonstrera någon produkt för att kunna ta emot HDTV via kabel-TV såsom t.ex com hem?
jag hittar bara hur man ska kunna få in HDTV via satellit i en HTPC.
Rätta mig gärna om jag har fel. För jag skulle bli väldigt glad om det var som du sa.
De där HD-klara dubbel tuner korten för com hem som du snacka om.Är det önsketänkande, eller har de något sådant på gång? Det låter ju helt fantastiskt isf..
skicka gärna länkar till sidor med mera information!
Jag hade tänkt att köpa ett Floppy-dtv kort och köra en conax cam till min HTPC (som ej är byggd än) men det känns lite bättre att avvakta och se vad som kommer komma ut på marknaden. HDTV i Comhems Tv-nät är nästan helt nytt, så på något sätt måste de ju komma på en bra lösning så att man kan få in det i sin HTPC.
Tacksam om vi fortsätter hålla tråden vid liv så att man får se vad det finns för alternativ!
Om någon går på Hauppage demonstration, skriv gärna in här vad de sa där borta! Själv har jag ej möjlighet att dra dit.
/JOhan
Postad 17 April 2007 - 00:14
Har inget abb på de andra HD-kanalerna, så dem kan jag inte uttala mig om, men SVT HD funkar fint.
Postad 17 April 2007 - 08:03
Ville bara säga att jag kör en Linux-lösning med ett Terratec Cinergy 1200 DVB-C och Phoenixläsare och jag har inga som helst problem att titta på SVT HD utan att ha nån pairad HDTV-box.
Har inget abb på de andra HD-kanalerna, så dem kan jag inte uttala mig om, men SVT HD funkar fint.
SVT HD kan man se utan pairat kort
Postad 17 April 2007 - 22:13
Vi jobbar med DVB-C lösningar. Pairing frågan är knepig. För alla parter.
Det finns olika typer av HDTV innehåll. De som produceras lokalt och sänds "live" (typ nyheter, så skall det låta, osv..) och kapital starka produktioner som tex. Hollywood filmer. Det är de sistnämnda TV bolagen/Hollywood arbetar hårdast för att skydda. De anser att DVB CI, som det är byggt idag och tillämpas "läcker" lite för mycket. DVB CI 2.0 är en ny standard som gör det lättare att få fram mottagare. Det pågår just nu intensiva diskussioner / arbeten för att lösa denna flaskhals. Jag tror dock att de företag som använder sk. "proprietary" krypterings-system faktiskt är intresserade av oss som kundkrets. HTPC som begrepp öppnar en helt ny värld av tillämpningar och möjliggör många nya tjänster. Men det har vi vetat ett tag nu... ;-)
Postad 22 April 2007 - 12:48
Jag funderar på en Terratec Cinergy 1200 DVB-C till en Windowsmaskin.Ville bara säga att jag kör en Linux-lösning med ett Terratec Cinergy 1200 DVB-C och Phoenixläsare och jag har inga som helst problem att titta på SVT HD utan att ha nån pairad HDTV-box.
Hur är det med kortläsare till den, kopplar man in den i kortet eller är det en USB-läsare?
Postad 06 May 2007 - 00:34
Postad 07 May 2007 - 23:08
Ska själv snart lägga en beställning på komponenter till en HTPC men är snuddande nära att ge upp när det gäller DVB-C. Att inte mer har hänt på lång tid nu verkar som att folk i allmänhet har gett upp! Man vågar ju inte köpa en föra dyra pengar om det inte går att använda den om dom ska paira korten framöver.
Är det någon som har nåt nytt att komma med sen sist?
Jag bor i ett comhem-hus, men kör endast digital-small på boxen nu. Funderar på att köra med analog mottagare i HTPC'n tills något revolutionerande händer inom HDTV-utbudet. Vad ska man satsa på då? Tänkte också testa någon variant av Vista, ingår det någon mediacenter eller ska man ladda in MP?
Postad 08 May 2007 - 07:16
Postad 08 May 2007 - 09:57
Hur har det gått med Frostbitarens anmälan?
Postad 09 May 2007 - 19:55
Postad 11 May 2007 - 00:29
Om det nu är så, Borde inte Comhem komma med en liknande lösning tro? Helt sjukt enligt mig att Para ihop kortet med endast en box! Hoppas att det kommer någon lösning på detta. Comhem verkar ju dock inte vara de sabbaste på saker och ting
/Lillwalle
Postad 24 May 2007 - 01:16
Ingen som testat om det fungerar med Cardsplitter till HTPC? Altså någon som har HD-box och htpc med CAM,..?
Postad 29 May 2007 - 16:58
Postad 29 May 2007 - 18:48
Någon som vet på vilken frekvens TV4HD sänds hos Comhem? Måste man ha HDTV abonnemang för att se kanalen eller kan "alla" se den precis som SVT HD?
Verkar som den ingår i HDTV-abonnemanget http://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv det står inget om att den skulle ingå i de andra paketen som SVT HD tyvärr.
Postad 31 May 2007 - 11:30
Nu har ju Comhem börjat sända TV4 HD också! blir ju galen om det inte kommer en lösning på detta snart. Hörde även att ComHem i princip inte har någon begränsning i sitt nät på hur många HD kanaler de kan sända, Låter ju lovande tycker jag
Postad 31 May 2007 - 21:26
Någon som har mer info än så?
Postad 01 June 2007 - 12:11
Låter inte omöjligt, Jävligt kul om det är så! Nånting kommer ju hända iaf, sen om Comhem godkänner det eller inte är ju upp till dom. Jag SKA kunna kolla HD via comhem i min HTPC!Hörde att conax håller på att utveckla och har prototyp på en CAM som kan läsa pairade kort..
Postad 01 June 2007 - 12:37
Låter inte omöjligt, Jävligt kul om det är så! Nånting kommer ju hända iaf, sen om Comhem godkänner det eller inte är ju upp till dom. Jag SKA kunna kolla HD via comhem i min HTPC!Hörde att conax håller på att utveckla och har prototyp på en CAM som kan läsa pairade kort..
Det är väl bara att hitta en återförsäljare till Comhem som inte är så nogräknad och säljer ett kort till dig som inte är präglat till någon box.
Postad 01 June 2007 - 14:57
Tycker det funkar bra. Den inspelade kvalitén är ju givetvis inge vidare men jag tycker att den duger. Jag tycker för övrigt att det är lite för omständigt att använda datorn för att kolla på TV. Funkar snabbare och bättre att använda digitalboxen direkt till TVn.
Dessutom finns det ju möjlighet att koppla digitalboxens bild till datorn och spela in den vägen och använda en IR blaster för att byta kanal på digitalboxen. Kommer med alla säkerhet fler sånna lösningar i framtiden.
Analog TV kommer leva kvar i många år till och den tekniken funkar fortfarande skapligt enkelt och bra.
Postad 01 June 2007 - 15:05
Eftersom Comhem både skickar ut sina signaler analogt och digitalt så kör jag idag med en HTPC med analogt TV-kort och spelar in det jag vill ha i vanlig analog kvalité. Har en digitalbox kopplad direkt till TVn så jag kollar alltid på digital TV men spelar alltså in analogt.
Tycker det funkar bra. Den inspelade kvalitén är ju givetvis inge vidare men jag tycker att den duger. Jag tycker för övrigt att det är lite för omständigt att använda datorn för att kolla på TV. Funkar snabbare och bättre att använda digitalboxen direkt till TVn.
Dessutom finns det ju möjlighet att koppla digitalboxens bild till datorn och spela in den vägen och använda en IR blaster för att byta kanal på digitalboxen. Kommer med alla säkerhet fler sånna lösningar i framtiden.
Analog TV kommer leva kvar i många år till och den tekniken funkar fortfarande skapligt enkelt och bra.
Att du kollar på analog TV löser väl inte några problem för de som vill se på HDTV via Comhem (som den här tråden handlar om)?
Postad 01 June 2007 - 18:56
Den är så bra för inspelningar i bakgrunden...men ser inte den på program listan/FIREDTV
Någon som vet?
Postad 01 June 2007 - 23:50
Låter som om du vet att det fungerar?Det är väl bara att hitta en återförsäljare till Comhem som inte är så nogräknad och säljer ett kort till dig som inte är präglat till någon box.
Hur fungerar det i praktiken? om man går och köper sig ett abbonemang i någon butik, Har dom olika kort då menar du?
Postad 01 June 2007 - 23:51
Som jag fattat det så är det inga problem att köra digitala kanaler från ComHem via HTPC. Det är endast HD kanalerna som inte fungerar utan deras egen box. Så bygg dig du en HTPC och börja spela in digitalt istället!Eftersom Comhem både skickar ut sina signaler analogt och digitalt så kör jag idag med en HTPC med analogt TV-kort och spelar in det jag vill ha i vanlig analog kvalité. Har en digitalbox kopplad direkt till TVn så jag kollar alltid på digital TV men spelar alltså in analogt.
Postad 05 June 2007 - 07:21
Ingen som testat om det fungerar med Cardsplitter till HTPC?
Fråga på SmartWi forumet så får du säkert svar!
http://www.smartwi.n...er=asc&start=15
Postad 05 June 2007 - 07:26
Bara rykten men eftersom det krävs att kortet sätts i boxen den ska präglas (pairing) till så borde mindre nogräknade återförsäljare kunna skippa det steget.Låter som om du vet att det fungerar?Det är väl bara att hitta en återförsäljare till Comhem som inte är så nogräknad och säljer ett kort till dig som inte är präglat till någon box.
![]()
Hur fungerar det i praktiken? om man går och köper sig ett abbonemang i någon butik, Har dom olika kort då menar du?
Funderar på att gå in hos Expert, El-giganten eller nån annan och fråga.
Upp Upp Upp!
Ett meddelande 00:50 och nästa 05:47. Du sover inte så mycket?
Postad 05 June 2007 - 08:45
Redigerat av SEALen, 05 June 2007 - 08:46.
Postad 06 June 2007 - 01:04
Hehe..Jobbar natt men jag önskar att jag fick sova iställetEtt meddelande 00:50 och nästa 05:47. Du sover inte så mycket?
Postad 06 June 2007 - 09:25
Bara rykten men eftersom det krävs att kortet sätts i boxen den ska präglas (pairing) till så borde mindre nogräknade återförsäljare kunna skippa det steget.Låter som om du vet att det fungerar?Det är väl bara att hitta en återförsäljare till Comhem som inte är så nogräknad och säljer ett kort till dig som inte är präglat till någon box.
![]()
Funderar på att gå in hos Expert, El-giganten eller nån annan och fråga.
Jag ringde för ett tag sen och fick prata med någon på Comhems tekniska support och frågade om det var ok att köpa en box från en annan leverantör (Humax boxen) men han påstod att det inte skulle funka för dom behöver registrerar någon fil för alla boxar.
Är det bullshit vet jag inte men ligger det på boxen så kan väl inte en cardsplitter hjälpa till och inte heller ett rent kort?
Postad 06 June 2007 - 14:24
Så det verkar vara bullshit.
Postad 06 June 2007 - 16:32
Jag och flera med mig använder Topfield utan problem.
Funkar verkligen HD kanalerna på Topfield? För enligt deras sida har dom in DVB-C som stöder mpeg4 som nästan alla kanaler sänder med? Eller är jag ute och går i min pyjamas nu?
Redigerat av myran79, 06 June 2007 - 16:33.
Postad 06 June 2007 - 17:22
Förlåt mig, jag missuppfattade det hela, jag trodde att du menade att använda den överhuvudtaget, jag tänkte inte på att du menade HD-TV.Jag och flera med mig använder Topfield utan problem.
Funkar verkligen HD kanalerna på Topfield? För enligt deras sida har dom in DVB-C som stöder mpeg4 som nästan alla kanaler sänder med? Eller är jag ute och går i min pyjamas nu?
Comhem parar ju ihop kortet med boxen när det gäller HD-kanalerna, så där har han rätt.
Men jag har sett att Topfield har kommit med HD-boxar med pvr, men du kommer ju bara att få in SVT-HD på den.
Postad 13 June 2007 - 11:52
Postad 13 June 2007 - 13:27
Jag köpte en HD box hos en vanlig TV säljare, ringde upp ComHem och begärde ett nytt kort (da mitt gamla inte fungerade i boxen) och de fragade inte ens efter boxens serienummer eller liknande (vilket innebär att de maste skickat mig ett opräglat kort).
De fragade däremot efter serienumret när jag hade fatt hem kortet och vill använda det i boxen.
Utan pairingen fungerade det icke.
Postad 22 June 2007 - 14:21
Så länge de suger ut pengar från alla små saker som krävs för att få ny fin teknik att visas på TVn så kan de ha det.
Hade de tänkt på konsumenten främst(vilket ett servicebolag SKA göra) kunde jag gärna tänka mig att betala ett rimligt pris för det, men så länge de ska ha såna här restriktioner på tex. HDTV+HTPC vore det underbart om piraterna satte en sopkvast upp i arslet på bolaget och gav gratis kanaler till folket.
Då det kostar mer än avbetalningen på en hyffsad begagnad bil i månaden att få HDTV-kanaler av värde och så länge man inte kan ha valmöjlighet när det gäller box\HTPC så laddar jag mer än gärna ner serierna i full-HD från nätet en halvtimme efter att de sänts.
Så länge bolagen krånglar tänker jag be dem dra åt pipan och komma tillbaks när de kan erbjuda mig kanaler på vilken plattform jag vill och till rimligt pris.
Postad 26 June 2007 - 04:10
Bra skrivet! Håller med dig till 100%Tacka vet jag förr, piratkorten gav en alla kanaler gratis och bolagen som krånglade till det på alla sätt och vis för att tjäna mer och mer pengar såg vinsten spolas ner i toaletten.
Så länge de suger ut pengar från alla små saker som krävs för att få ny fin teknik att visas på TVn så kan de ha det.
Hade de tänkt på konsumenten främst(vilket ett servicebolag SKA göra) kunde jag gärna tänka mig att betala ett rimligt pris för det, men så länge de ska ha såna här restriktioner på tex. HDTV+HTPC vore det underbart om piraterna satte en sopkvast upp i arslet på bolaget och gav gratis kanaler till folket.
Då det kostar mer än avbetalningen på en hyffsad begagnad bil i månaden att få HDTV-kanaler av värde och så länge man inte kan ha valmöjlighet när det gäller box\HTPC så laddar jag mer än gärna ner serierna i full-HD från nätet en halvtimme efter att de sänts.
Så länge bolagen krånglar tänker jag be dem dra åt pipan och komma tillbaks när de kan erbjuda mig kanaler på vilken plattform jag vill och till rimligt pris.
Ingen som vet någon duktig pirat?
Jag SKA
Postad 26 June 2007 - 16:08
Källa: http://tystpc.nu/for...=1773&start=112
Postad 26 June 2007 - 16:54
Men om jag bara beställer HDTV utan box från Combort får jag ett pairat kort då? De kan ju inte ha stoppat in kortet i nån box som jag inte har köpt? Eller är det pairat med en visst sorts box? Skulle vart fint med en länk till en sida som beskriver hur pairing går till rent tekniskt.
De låser kortet till viss typ av box så du kan sätta kortet i en annan box av samma typ och serie men inte i andra boxar...
Redigerat av Leatherface, 26 June 2007 - 16:55.
Postad 28 June 2007 - 13:03
Supporten: "Jag fick inte mycket till svar men för att kunna ta hdtv kanalerna behöver du kanalpaketet Small, Medium eller Large. Själva inkopplingen måste du kolla med en datorsupport."
Jag: "Tack för det snabba svaret. Jag har både Medium, Canalplus och säsongskortet, så det borde bara vara att koppla på HD paketet. Frågan jag hade var om det gick att koppla kortet till en dator och inte en vanlig box. Jag har hört att man eventuellt måste låsa korten till en speciell box (vilket låter väldigt märkligt...)
Jag kollar med en datorbutik om tvkort."
Supporten: "Förut var det så att vi låste kortet till en speciell box. Nu i dagens läger är det inte så. Du kan alltså stoppa en kortet i vilken box du vill. Och jag förmodar du borde kunna ha kortet i en kort läsare."
Verkar ju bra...någon mer som fått samma svar?
Postad 28 June 2007 - 13:33
Visst funkar ett comhem kort med HDTV-abonnemang i datorn, men du kan inte se de HDTV-kanaler du betalar för, bortsett från SVT HD då som funkar med alla comhem-abonnemang oavsett om man har HD-paketet eller inte. Du kommer att kunna se alla lågupplösta kanaler du abonnerar på i datorn så visst har de rätt i att kortet inte är låst till någon box, men HD-kanalerna är låsta till deras box (undantag SVT HD).
Eller har Comhem gjort någon förändring nyligen angående detta?
Se mitt tidigare inlägg som länkar till en forumtråd där de faktiskt testat med comhem HDTV-abonnemangskort i datorn och det funkade ju inte med annat än SVT HD.
Postad 28 June 2007 - 14:08
Dock gällde denna fråga specifkt HD paketet och inte bara SVT. De säger ju också att det tidgare varit låst men blivit ändrat.
Skulle vara intressant att se om det fukar för någon som testar nu.
Postad 28 June 2007 - 16:53
Jag har Canal+ Total där Canal+ HD ingår, men har bara svart i rutan på kanalen - SVT HD fungerar fint.
(testade för sakens skull detta senast för 30 sekunder sedan)
Postad 28 June 2007 - 17:05
Om Comhem precis ändrat är ditt gamla kort kanske fortfarande låst/parat?
Om jag beställer HD paketet och inte köper någon box, vad händer då? Hur kan kortet känna av att det sitter i en datorkortplats eller i en vanlig HDbox?
Postad 29 June 2007 - 14:52
Postad 30 June 2007 - 12:32
Ringde en affär som säljer fire-dtv och de hade hört något om att en ändring kunde vara på gång. De skulle beställa ett kort med HD abbonemang för att testa om det fungerar.
Postad 04 July 2007 - 16:46
Det ju är sådant här som bara göder pirat-marknaden.
Hinder hit och dit för att begränsa kunden att använda tjänsten/produkten som dom själva vill.
Jag förstår bara inte vad anledningen till att para kort med box kan vara förutom att tjäna mer på försäljning av just deras boxar? Får man göra så egentligen? Att endast rekomendera just en box kan väl vara ok men inte att låsa sitt utbud till endast den??? Det är ju som att t.ex säga "Du måste ha en Samsung-tv för att se våra kanaler".
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 04 July 2007 - 16:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?