Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem särbehandlar kunder - igen!

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 februari 2007 - 18:03

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra att vi UPC kunder får vänta tills maj månad, men det då kanske det har kommit flera HD kanaler...

Postad 08 februari 2007 - 01:16

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Jag begriper inte de som sitter och försvarar de som var anslutna till UPC tidigare. Det är SJÄLVKLART ATT DE SKA PRÖJSA för sin box. Vad är det för j-vla skitsnack att de är värda boxen gratis? Jag har ringt och stormskällt på Com Hem flera dagar i rad sen 1 februari och de verkar först nu inse att de kanske har gjort fel. Han jag snackade med idag, Gunnar hette han och var något högdjur där, ansåg att jag hade rätt i sak och att de skulle ta sig en funderare och att de kanske förhastat sig och inte tänkt i de banor som jag och många andra Com Hem-kunder har tänkt. Com Hems särbehandling av kunder är horribel.
Jag är Com Hem-kund och jag har betalt för min box. De på andra sidan gatan är tidigare UPC-kunder och får sin box GRATIS. Och ändå tillhör vi samma bolag. Varför ska jag betala för min box bara för att jag bor på "fel" sida av gatan?? Vad är det för rättvisa??
Antingen ska UPC-kunderna betala lika mycket för boxarna som vi Com Hem-kunder ha gjort eller så ska vi ha pengarna tillbaka för det vi har lagt ut på våra boxar.
Den som hävdar något annat har ju inte alla hästar hemma och vet inte vad de snackar om.

Com Hem måste nog vara det mest osmidiga företaget i det här landet vad gäller kundrelationer. Men med tanke på hur de behandlat oss Com Hem-kunder förut, lär man inte ha någon kompensation att förvänta sig med tanke på hur giriga de verkar vara och bara se till pengarna i första hand och kunderna i sista hand.

Postad 08 februari 2007 - 01:30

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Rikta ilskan mot svenska spel istället. Dom särbehandlar kunder ännu mer.
Köpte en lott förra veckan av dom. Vann inte ett skit. Nitlott kallade dom det.
Att jag blev av med pengarna stör mej inte ett dugg. Det som gör mej förbannad är att någon annan vann!!

Postad 08 februari 2007 - 09:15

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Jag har ringt och stormskällt på Com Hem flera dagar i rad sen 1 februari och de verkar först nu inse att de kanske har gjort fel.

Ha ha ha fantastiskt! Hur uppbringar du energi att säga samma sak flera dagar i rad?
Tänk vad man skulle kunna åstakomma om man la ner samma energi på något vettigt..

Men allvarligt talat - hur skulle du löst problemet? Sagt till alla UPC-kunder att:

- Hej den sista mars slutar din box, som du har avtalstid på, att fungera. Det kostar x antal kronor att få den att funka igen. Grattis. Hej då.

Blir du lika sur varje gång ett nytt erbjudande dyker upp om kanalmixar, gratis Canal+ i någon månad eller dyl?

Redigerat av NiklasM, 08 februari 2007 - 09:20.

Postad 08 februari 2007 - 09:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har ringt och stormskällt på Com Hem flera dagar i rad sen 1 februari och de verkar först nu inse att de kanske har gjort fel.

Ha ha ha fantastiskt! Hur uppbringar du energi att säga samma sak flera dagar i rad?
Tänk vad man skulle kunna åstakomma om man la ner samma energi på något vettigt..

Men allvarligt talat - hur skulle du löst problemet? Sagt till alla UPC-kunder att:

- Hej den sista mars slutar din box, som du har avtalstid på, att fungera. Det kostar x antal kronor att få den att funka igen. Grattis. Hej då.

Blir du lika sur varje gång ett nytt erbjudande dyker upp om kanalmixar, gratis Canal+ i någon månad eller dyl?

<{POST_SNAPBACK}>

Bra sagt Niklas.

Snackade med min syster igår och hörde hur hon har det. Hon bor i ett UPC-hus och som ska bli helt ComHem under våren. Förnärvarande har hon ett avtal enligt UPCs regler där en (usel) digitalbox ingår i priset för abonnemanget. Det vore ju mycket konstigt om Comhem på egen hand skulle kunna tvinga henne att köpa en box för att kunna fortsätta se på TV enligt det avtal hon nu har.

Alternativet för Comhem är ju att säga upp alla avtal, det kan de säkert, och skicka ut ett brev med ett erbjudande; Nu har ni chansen att se digital TV. Köp en box av oss.

Snacka om badwill för företaget. Mycket badwill. Bryta ett avtal och tvinga på en kostnad.

Frågan är om det ens vore tillåtet för dem att göra så. Mycket mer godwill med denna lösning som säkerligen inte kostar dem alltför mycket. De ger väl knappast bort sina bästa boxar och de kunder som vill ha HD-TV-boxen har väl en chans att köpa den om de vill istället.

Förstår inte alls vad som kan vara upprörande i detta. Inte alls.

Postad 08 februari 2007 - 10:35

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Bertilsson: Haha precis!

Och så finns det folk som ha mage att klaga på kötidena till diverse operatörer då det finns folk som sportmats. Inse att det kommer bli som det är sagt även om du ringer och grinar 10ggr varje dag till kundtjänsten. Tidigare UPC-kunder får gratisbox om de inte vill ha den mer avancerade och du har fått betala för din. Lev med det eller säg upp dina tjänster liksom.

Det är mer badwill att tvinga UPC-kunderna att betala för sina boxar än att inte ge gamla comhem-kunder pengarna tillbaka för sina redan inköpta boxar. Det är ganska så uppenbart att comhem knappast skulle betala tillbaka kostnaden för alla boxar de skickat under ett års tid tex eller ta bort bindningstiden eller hur? Då om något måste de höja priserna på kanalpaketen som trådskaparen var nervös över. Om det kostar säg 15miljoner att byta alla UPC-boxar så lär det kosta minst det dubbla att betala tillbaka till alla comhemkunder som köpt sin box under ett års tid.

Postad 08 februari 2007 - 15:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
Det är egentligen väldigt enkelt. Com Hem vill inte behöva stå till svars inför Sverker, Konsumentverket, samt 50.000 upprörda kunder. Det vore helt enkelt väldigt dumt.

För att summera det hela:

* Hyreskostnaden för UPC-boxarna var en del av abonnemangs- samt anslutningsavgifterna, som låg på samma nivå som Com Hem:s Digital-TV Large - alltså ingen officiell tilläggskostnad för boxhyra, förutom för extrabox (79:-/mån)

* Tidigare UPC-kunder med digital-TV har naturligtvis redan betalat en anslutningsavgift där

* UPC hade ett enda basabonnemang för digital-TV, motsvarande Com Hem:s Digital-TV Large - tidigare UPC-kunder kan än så länge inte välja ett av Com Hem:s billigare paket

* I april slås utbuden samman mellan f.d. UPC och övriga Com Hem - de kunder som har bindningstid kvar kommer troligtvis flyttas över från Digital-TV Mix till Digital-TV Large, övriga kunna välja paket

* Tidigare UPC-kunder som redan abonnerar på digital-TV får den enklare digitalboxen subventionerad till 0:- men slipper ytterligare bindningstid

* Nya digital-TV-kunder hos Com Hem får mig veterligen den enklare digitalboxen subventionerad till 1:- vid 24 månaders bindningstid, även om de bor i tidigare UPC-hus - tills utbytet sker får de låna en Motorolabox

* Com Hem levererar inte de nya boxarna på silverfat - de f.d. UPC-kunderna måste som andra Com Hem-kunder själva sörja för hämtning sin nya box hos utlämningsställe - dessa är begränsade och omfattar inte alla Com Hem-ombud

* Trots att Com Hem formellt står som ägare av de gamla boxarna, måste kunden själv åta sig att lämna in den gamla boxen till återvinning

* Den enklare Samsung-boxen är förhållandevis billig i inköp

* De f.d. UPC-kunder som vill ha en PVR får den subventionerad under liknande villkor som övriga Com Hem-kunder, med 12 månaders bindningstid på Digital-TV Mix/Large

* Endast ett av sex f.d. UPC-hushåll abonnerar på digital-TV genom Com Hem / f.d. UPC - vissa har två boxar - runt 70.000 boxar ska bytas ut, inte 300.000

* De gamla boxarna är inte kompatibla med Com Hem:s tekniska plattform och måste bytas ut innan tjänsterna kan slås samman - att fortsätta driften av de gamla boxarna kostar pengar - tillgång och service av Motorolaboxarna är dessutom begränsad

* Eftersom UPC inte längre är verksamma i Sverige är Com Hem åtagna att avveckla UPC:s varumärke enligt överrenskommelse - boxarna och fjärrkontrollerna är märkta med UPC:s logotyp från fabrik och måste därmed kasseras

Som jag ser det får vi inte gratis boxar. Vi får nya boxar att ersätta dem vi redan har betalat av hos f.d. UPC. Jag och många andra kommer dessutom betala extra så vi får byta upp oss till en PVR.

Se det så här: om Com Hem skulle göra någon teknisk förändring som tvärt krävde att alla Com Hem-kunder bytte digitalbox, skulle det inte vara väldigt fult att påtvinga alla existerande kunder betala själva för nya boxar? När de bytte CAS från Viaccess till Conax gjorde de tydligen en hybridlösning för att försöka undvika just detta. I det här fallet finns ingen sådan typ av lösning.

Redigerat av Zacabeb, 08 februari 2007 - 15:25.

Postad 08 februari 2007 - 15:08

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
lägg till en punkt;

ComHem är inte Elgiganten och har således ingen prisgaranti.

Postad 08 februari 2007 - 18:25

Unregisteredafdec61f
  • Unregisteredafdec61f
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag hämtade ut en Humax Fox box häromdagen från ComHem, således var det inte Samsungboxen man fick. Skiftet sker den 19:e februari för mig. Är det någon som vet vilken box som är bättre? Humax eller Samsungboxen?

Postad 09 februari 2007 - 00:02

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Samsungboxen har 2 scartkontakter istället för 1 och är allmänt nyare och fräschare.
Personligen föredrar jag dock humaxboxen pga att den har längre räckvid än 30 cm på fjärrkontrollen.

Postad 09 februari 2007 - 00:38

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Bertilsson: Jag ringer INTE till kundtjänsten, utan jag ringer förstås till de ansvariga på företaget. Det finns ett "kontorsnummer" till Com Hem i Rosa Sidorna i telefonkatalogen. Det är ju de på kontoret som fattar alla korkade beslut och som måste ha lite kontakt med sina kunder än bara vara giriga och se på hur mycket pengar företaget tjänar.

Postad 09 februari 2007 - 02:43

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Det är faktiskt tråkigt att du och trådskaparen är så bittert överens om orättvisan i att comhem ger bort digitalboxar.
Det är dock riktigt underhållande att ni är det av helt motsatta anledningar.
Han är sur för att dom förlorar pengar på det och du är sur för att dom tjänar pengar på det?

Om det nu mot förmodan verkligen handlar om något annat än pur avundsjuka så kanske man kan hoppas att ni båda har lika mycket rätt/fel och att summan blir +- noll ekonomiskt. Det borde ju göra er båda glada... Men jag tvivlar.

Redigerat av Bertilsson, 09 februari 2007 - 02:50.

Postad 10 februari 2007 - 00:44

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Fan vad jag är trött på det här Jantelags-Sverige.
Har ingen större erfarenhet av Comhem sedan tidigare (f.d. UPC-kund). Men om dom nu har bara varit "giriga och sett på hur mycket pengar företaget tjänar" tidigare, så kanske man snarare skulle se på deras nuvarande gest mot de nya kunderna som en positiv utveckling, som i sånt fall också framöver kan komma övriga Comhem-kunder till nytta.
Eller så kanske man bara skulle kunna glädja sig åt att några (t.ex. jag) faktiskt är glada över att bli väl mottagna i Comhem-familjen.

Usch för misunnsamhet. Mer kärlek åt folket!

Postad 10 februari 2007 - 15:10

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
"Har ingen större erfarenhet av Comhem sedan tidigare (f.d. UPC-kund). Men om dom nu har bara varit "giriga och sett på hur mycket pengar företaget tjänar" tidigare, så kanske man snarare skulle se på deras nuvarande gest mot de nya kunderna som en positiv utveckling, som i sånt fall också framöver kan komma övriga Comhem-kunder till nytta."

Bra sagt Blåbärskungen

Postad 10 februari 2007 - 16:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
En sak som troligtvis kommer övriga Com Hem-kunder till nytta är tvillingabonnemang. Com Hem har ju velat hit och dit om det tidigare.

Hos UPC kunde man dock efter mycket om och men få hyra upp till två extraboxar för 79:-/mån styck. Alltså har flera tidigare UPC-hushåll dubbla boxar, vissa tredubbla. Com Hem byter ut alla mot nya boxar och programkort hos de f.d. UPC-hushåll som har flera.

Därmed blir man tvungen att ta fram en attraktiv lösning för tvillingabonnemang tills det att utbuden och abonnemangsvillkoren slås samman. Och när den lösningen väl är framtagen, så kommer man ju naturligtvis vara under press att införa den i hela Com Hem-nätet. Även om tvillingabonnemang varit på gång ett tag ändå, så innebär ju det här att de hamnar i ett annat läge.

Nu har de inte så mycket att välja på, med tusentals boxar man redan har bestämt ska bytas utan kostnad för hushållen. Få skulle bita i det sura äpplet och köpa dubbla abonnemang till sina boxar i april, och Com Hem delat ut nya boxar som inte används. Det skulle ju ingen tjäna på.

Hade man å andra sidan valt köra över UPC-kunderna och ta betalt för de nya boxarna, även om det inneburit en frontalkrock med Sverker, så skulle man även kunnat fortsätta ligga på latsidan om tvillingabonnemang och skjuta fram det i tiden. Det skulle ju knappast se bra ut.

Dessutom kan sammanslagningen sätta ytterligare press på dem i förhandlingarna med MTG om digital vidaresändning av TV3 och TV6, även om det som med Kanal 5 då bara blir i de större abonnemangen.

Så visst kan Com Hem:s vilja att inte stöta sig med f.d. UPC-kunder faktiskt komma övriga Com Hem-kunder till gagn, snarare än till last.

Postad 12 februari 2007 - 19:29

wrongturn
  • wrongturn
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Intressant artikel på resume om att upc folket får Comhem boxar.

http://www.resume.se...m-vid/index.xml

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.