Är dom bättre än M-85:orna?
Dynavoice Finale 10 Tower
(Golvhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Dynavoice Finale 10 Twin
(Golvhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg)
|
8 år sedan |
proson stratego vs dynavoice finale (72 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 03 March 2008 - 21:55
Hittils har jag få omdömen.Coola!!
Är dom bättre än M-85:orna?
1. Dom ser brutala och snygga ut. Inte alls så klumpiga som man kan förvänta sig. Väger bly!!..
2. Där jag hade volymvredet på kl12 med M-85orna har jag på kl10 med dessa. Mycket lättdrivna vill säja.
3. Lite ljusare ton innan inspeling än M-85orna.
Fler omdömen vill jag ge när jag spelat in dessa
Förstärkarn som får jobba med dessa för tillfälet är en HK avr 25 (2x100w 4ohm 0,09% THD 20hz-20khz FTC, 40+/- ampere) men ett nytt inköp ska göras. HK 670, Nad c350 eller Thule IA120 har jag hittat för bra prislappar beggade. Vilken skulle ni föredra ?!
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 08 March 2008 - 19:12.
Postad 03 March 2008 - 22:30
Kul med lite bilder och intryck, utveckla gärna dina intryck om sisådär 100h eller nåt.
Mvh
AlexanderE
Postad 07 March 2008 - 14:26
Nu efter 10h så kan jag göra några omdömen. Ljudet är väldigt behärskat och frekvenslinjärt, ingen hissad diskant eller överväldig bas. Mellan/basen smällter samman bra. Börjat fundera på om det i själva verket är en 2,5-vägare, ska fråga fynda angående det. mellanregistren rör sig mycket vid kraftiga bastoner. Basmodulerna går i vilket fall som helst upp till 150hz.Haha jaa dom ser ju riktigt brutala ut måste jag säga:P Man får verkligen lust att bara mangla järnet med dom där hehe.
![]()
Kul med lite bilder och intryck, utveckla gärna dina intryck om sisådär 100h eller nåt.![]()
Mvh
AlexanderE
Om man gillar kraftig och fast bas så kan jag redan säja att innan spelning piskar ett par basdelar M-85 !
Går betydligt djupare med. Så här långt har dom inte röståtergivningen som mina M-85or hade men innan inspenling lät mina M-85 anus men efter 100h så börja dom visa potensialen. Man kan resonera såhär. Dynavoice finale 10 tower låter bättre än vad Dynavoice M-85 gjorde i inspelningsperioden
Jag har inga sateliter, då det inte finns några högblanka klangmatchade i tillräkligt kompakt storlek så därför inriktar jag mig på stereo i fortsättningen.
Har någon frågar angående högtalarna så svara jag gärna på dom så gott jag kan
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 21 February 2009 - 10:03.
Postad 11 April 2008 - 08:53
Spelstilen är förvånande varm för en sådan högtalare och har mycket fokus på mellanregistret, alltås inte endast bas och diskant som man kan förvänta sig av en sådan högtalare. Snäll karaktär som gör det behagligt att lyssna, även om man höjer volymratten.
Finns det några negativa vibbar jag fått av dessa kolosser. M-85 hade mer fokus i övre mellan, vilket gjorde dessa tydligare att lyssna på. Dom har inte än fått M-85ornas röståtergivning men jag hör det komma sakta dag för dag. Dom får köra några pass med Takida som har grymm röst.
Har någon några frågar angående Dynavoice finale 10 tower går det utmärkt att skriva här under eller PMa mig
Innan inspelning tyckte jag precis samma sak men nu efteråt så tycker jag det är väldigt njutbart, även på högre nivåer. Rejält nedre mellanregister som gör bra ifrån sig till denna typ av musik. Stort ljud som även det passar bra till denna tillämpning. Driver dessa idag med dubbla Denon PMA-860tråkiga är väl att mangel metal inte låter nåt vidare på dem
Mvh Mydynavoice
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 04 December 2008 - 18:09.
Postad 08 February 2009 - 12:13
Jag rekommenderar verkligen att om man vill ha dessa högtalare att byta ut diskanten till ett par sånnahär. Här kommer nåra bilder på hur det ser ut idag (: Mycket nöje!
Har för den delen kollat hur djupt dom går och är linjär ner till 36hz, hyfsad respons vid 30hz för att sedan branta helt till 25hz
DSC00571.JPG 1.23MB
4 Antal nerladdningar
DSC00569.JPG 1.15MB
4 Antal nerladdningar
DSC00575.JPG 1.22MB
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 08 February 2009 - 12:15.
Postad 19 February 2009 - 21:46
Postad 20 February 2009 - 09:26
Vad är du ute efter för slags ljud. Bor du i lägenhet ? Onkyo 606 skulle jag absolut inte rekommendera då den inte har Pre-out. Köp en förstärkare med Pre-out, typ Yamaha rx-v663 eller bättre. Kan tänka mig ett Classic 8.0b som slutsteg som man kan hitta för ett bra pris.hmm é sugen på dom här men jag har en Onkyo TX-SR606 klarar den dra runt dom hyfsat eller é den aldeles för klen? är lite vilsen när det gäller högtalare.
Mvh Mydynavoice
Postad 20 February 2009 - 21:59
Dom är manilga..Här står min fru bredvid en av tornen.. 172 lång är hon..
Bifogad fil(er)
Postad 21 February 2009 - 09:38
Vad fick du för intryck då ?Jag var förbi och lyssnade på dom där tornen..
Dom är manilga..Här står min fru bredvid en av tornen.. 172 lång är hon..
Frun då, hon ser lite förskräckt ut brevid tornen
Mvh Mydynavoice
Postad 21 February 2009 - 15:03
Vad fick du för intryck då ?
Fynda har ju satt basarna helt fel! Ser ju helt sjukt ut sådär.
Frun då, hon ser lite förskräckt ut brevid tornen
Mvh Mydynavoice
Njee. Min fru har sett värre grejer än detta... Så hon ee inte lättskrämd...Snarare var hon sugen ett par att ha hemma tror jag..
Ljudligt får man nog säga att tornen spelade rätt väl ihop med den nivå som dom var ihopkopplade till samt hur det var kopplat.... Vi var där en kort stund endast. Så det var ingen riktigt lyssning inte.. Men det blir åter-resa och lyssna lite mer på flera billiga grejor där.. Och då även mer noga lyssning av dessa torn...
Och kan nog säga att presterar dom som jag tyckte första korta lyssningen så kanske jag själv skaffar mig ett par sånna till min lilla rörstärkare.. Rena storleken på burkarna gör ju att ljudbilden blir stor ... Och med riktiga highendgrejor som drivande så lär burkarna lira gott...
Men kort sagt så tyckte jag nog det fanns värden i dessa torn värda en resa dit igen för mer noga lyssning...Och det är få burkar som jag skulle ens säga jag anser värda en resa på 50 mil tur o retur för bara lyssna i dessa prisklassar.. Om ens någon... Och Dom hade flera burkar i billiga prisklasser där som skall kollas in...
Postad 21 February 2009 - 15:17
Enligt mig så har dessa torn en orginaldiskant som inte är nå vidare, inte på nånting utom att spela högt faktiskt. Har numera bytt ut den diskanten så nu tycker jag dom spelar mycket renare och skarpare än innan. Mor märkte även hon stor skildnad och även om det spelades Toto, Savage Garden eller Celine Dion så tyckte hon att den med Philipsdiskanten lät mer äkta och rent (Provade med balanskontrollen mellan högtalarna med varsin diskant). Så när du åker för nästa lyssning kommer du nog märka att i toppen så låter det inge vidare. Lät att åtgärda om man inte har tummen mitt i handen dock med ny diskant och fila ner kåpan på hornet innifrån.
Mvh Mydynavoice
Postad 02 April 2009 - 15:06
Jag kan inte köra bi-amp på min förstärkare vad jag vet (Sony STR-DG510, hur gör jag då?
Postad 04 April 2009 - 12:14
skickat pm till digNågon som har lust att föraklara, visa på hur man gör en uppkoppling av dessa bestar?
Jag kan inte köra bi-amp på min förstärkare vad jag vet (Sony STR-DG510, hur gör jag då?
Postad 11 April 2009 - 15:28
Hej !!
Nu ligger Högtalarna äntligen ute på Dynavoices hemsida !
Angående basarna. Dom kopplas med vanlig högtalarkabel till mittenlådan där delningsfiltret sitter.
Nån som skulle tänka sej provlyssna dom på fynda ??
Vad ska man egentligen förvänta sej av ljudet ??
mvh
Förvänta dig mycket om du tar dig tid att justera in dom rätt... Det är noga nämligen att man ställer in lådorna med spikeskruvarna individuellt mellan varandra.... Ställs dom enbart upp uppepå varandra utan något mer noga jobb utförs så bumlar det .. Men injusterat så ... Och dom kan spela riktigt fint....inget snack om saken...... Dessutom är dom mycket mycket lättdrivna...
Redigerat av mayro, 11 April 2009 - 15:29.
Postad 11 April 2009 - 19:32
jag rekommenderar en förstärkare med betydligt mer muskler än din. Även om dom är lättdrivna så får man inte riktigt ut deras kapacitet
Postad 18 April 2009 - 23:32
Någon som har lust att föraklara, visa på hur man gör en uppkoppling av dessa bestar?
Är också intresserad av hur man kopplar dom om man inte kan köra biamp kan du du pm mig om det också? tackar på förhand
Postad 19 April 2009 - 07:04
såhär kör jag i nuläget. Den översta basen blir ju uppochner så det är den översta terminalen som det ska gå signal till. Vet dock inte hur det är om man har bleck emellan, aldrig använt dom på översta.
dynavoice.jpg 9.07K
10 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 19 April 2009 - 07:07.
Postad 19 April 2009 - 15:08
Lägger ut en bild till er förvirrade
såhär kör jag i nuläget. Den översta basen blir ju uppochner så det är den översta terminalen som det ska gå signal till. Vet dock inte hur det är om man har bleck emellan, aldrig använt dom på översta.dynavoice.jpg 9.07K 10 Antal nerladdningar
tackar tackar
kör mina towers med en hk avr 255 funkar riktigt bra men imorron får jag en liten uppgrade på posten en hk990 ska bli kul å höra det blir nån större skillnad.
Postad 19 April 2009 - 15:53
Byt diskanten i dina Tower och dom låter gudomligt. Diskanten drar nämligen ner ljudkvaliten enligt mig. Mellanregisten är dock riktigt fina. Bilder är ett måste sedan
Mvh Mydynavoice
Postad 21 April 2009 - 19:53
har kopplat in hk990 nu å ******** vilken kontroll den har över högtalaren grymt bra blev det klarare och hårdare bas supernöjd fast grannarna é nog mer missnöjda hehe
ska låna tjejens digitalkamera så ska lägga upp lite bilder snart
Postad 21 April 2009 - 20:32
Kopplar du enligt bild och har vänt övre basen upp och ner som du beskriver får du ju den basen felfasad. Du bör korsa dom övre kablarna...Lägger ut en bild till er förvirrade
såhär kör jag i nuläget. Den översta basen blir ju uppochner så det är den översta terminalen som det ska gå signal till. Vet dock inte hur det är om man har bleck emellan, aldrig använt dom på översta.dynavoice.jpg 9.07K 10 Antal nerladdningar
Postad 21 April 2009 - 20:36
Har kört mina några veckor nu, provat med en rad olika förstärkare och slutsteg, har fastnat för att köra ett monoblock per bas och mellanregister/diskant lådan drivs av onkyo 805:an. Nu börjar det låta bra, skönt med möjligheten att justera ingångssingnal via blocken och även frekvenserna. Vad det gäller diskanten som en kille här på forumet har bytt så ser jag absolut ingen anledning till det. Tycker den passa riktigt bra ihop med övriga element.Hur har du kört hittils då ?
Ojdå, skriv gärna några rader om hur det låter sedan (;
Byt diskanten i dina Tower och dom låter gudomligt. Diskanten drar nämligen ner ljudkvaliten enligt mig. Mellanregisten är dock riktigt fina. Bilder är ett måste sedan
Mvh Mydynavoice
Postad 21 April 2009 - 21:08
Jag som gjort detHar kört mina några veckor nu, provat med en rad olika förstärkare och slutsteg, har fastnat för att köra ett monoblock per bas och mellanregister/diskant lådan drivs av onkyo 805:an. Nu börjar det låta bra, skönt med möjligheten att justera ingångssingnal via blocken och även frekvenserna. Vad det gäller diskanten som en kille här på forumet har bytt så ser jag absolut ingen anledning till det. Tycker den passa riktigt bra ihop med övriga element.
Kul att du har på pass bra drivning
Du får även du lägga ut några bilder. Du har ju Canton. Vilka skildnader upplever du mellan högtalarna ?
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 21 April 2009 - 21:10.
Postad 21 April 2009 - 21:22
Hmm.. fick inget ljud när jag koppla till nedre terminalerna på bilden men du menar alltså att jag ska byta så röd går till svart och vise versa ?Kopplar du enligt bild och har vänt övre basen upp och ner som du beskriver får du ju den basen felfasad. Du bör korsa dom övre kablarna...
Postad 21 April 2009 - 21:57
Logiskt, + till +. Vänder du ena basen upp och ner hamnar + på andra sidan. Koplla bara samma kabel till röd och samma till svart. På bilden du ritat så bör du alltså korsa upp till den översta för att den står upp och ner och terminalen då hamnar spegelvänt.Hmm.. fick inget ljud när jag koppla till nedre terminalerna på bilden men du menar alltså att jag ska byta så röd går till svart och vise versa ?
Postad 21 April 2009 - 22:03
Smaken är som baken... Tycker diskanten är klockren.Jag som gjort det
Blev en helt annan klarhet och renhet i ljudet. Tyckte denna spela bättre ihop med mellanregistret med av nån anledning. Det utan att vara påträngande.
Kul att du har på pass bra drivningVulka monoblock är det frågan om ?
Du får även du lägga ut några bilder. Du har ju Canton. Vilka skildnader upplever du mellan högtalarna ?
Har provat ett gäng denon samt en Vinsent 331. Dock har jag mot förmodan fastnat för ett gäng Zachry D-250 till basarna..
Bilder kommer snart, fynda har brist på spiksen som ska följa med... Fynda förövrigt som inte verkar ha ett skit koll på deras produkter dom säljer, reagerade starkt på att det saknas så mycket information om högtalarna på deras sida men reagerade ännu starkare att det saknas lika mycket information på Dynavoices hemsida som ändå har konstruerat dom. Samt att det inte finns någon på något av dessa företag som kan ett skit om dom. Han som konstruerat dom är tydligen i Kina. (där dom också tillverkas)..
Postad 22 April 2009 - 06:00
Jaha du menar så. Så har jag idag med. Förhastade mig lite när jag gjorde skissen, därför den blev som den blev.Logiskt, + till +. Vänder du ena basen upp och ner hamnar + på andra sidan. Koplla bara samma kabel till röd och samma till svart. På bilden du ritat så bör du alltså korsa upp till den översta för att den står upp och ner och terminalen då hamnar spegelvänt.
Jag har även funderat på lite modifikationer. Jag spar just nu till ett par Xtz subamp 1. Ska därefter fixa nya filter mellan diskant/mellan och plocka bort filtrena mellan mellan/bas och köra aktiv delning därimellan på 18db/oktav åt båda håll. Mellanregistrets HP filter ligger endast på 6db så jag inbillar mig att det skulle innebära en förbättring.
Sen vet jag att delningen mellan diskant/mellan ligger vid 4khz. Ljudia som jag pratat med kan fixa 2 filter för en tusenlapp med branthet 12db/18db vid den frekvensen så det lutar åt det. Även interkablaget ska bytas ut mot lite grövre (2,5mm) är det tänkt.
Detta kommer dock ta ett tag innan det är klart då jag har andra saker och lägga pengar på med.
Postad 23 April 2009 - 22:53
Fynda och Dynavoice har samma ägare =) Designaren heter Wadensten såvitt jag vet och är av svensk härkomst.Smaken är som baken... Tycker diskanten är klockren.
Har provat ett gäng denon samt en Vinsent 331. Dock har jag mot förmodan fastnat för ett gäng Zachry D-250 till basarna..
Bilder kommer snart, fynda har brist på spiksen som ska följa med... Fynda förövrigt som inte verkar ha ett skit koll på deras produkter dom säljer, reagerade starkt på att det saknas så mycket information om högtalarna på deras sida men reagerade ännu starkare att det saknas lika mycket information på Dynavoices hemsida som ändå har konstruerat dom. Samt att det inte finns någon på något av dessa företag som kan ett skit om dom. Han som konstruerat dom är tydligen i Kina. (där dom också tillverkas)..
Postad 24 April 2009 - 13:50
Ok, därav att dom båda är lika kassa då.. Har ringt och pratat med samtliga om info om högtalarna, (saknas ju på bägge sidor) Men ingen vet något, dom bad mig mejla så att dom kunde vidarebefodra det till Wadensten då antar jag, han som konstruerat dom iaf men fortfarande inget svar efter en dryg vecka..Fynda och Dynavoice har samma ägare =) Designaren heter Wadensten såvitt jag vet och är av svensk härkomst.
Postad 24 April 2009 - 17:50
Postad 24 April 2009 - 20:15
Det jag saknar på deras hemsidor är bland annat:
Vilket frekvensomfång har högtalarna?
Var delas varje element?
Vilken branthet har dom olika filtren?
Vad är tanken bakom konstruktionen?
Känslighet per enhet?
Rekommenderad förstärkareeffekt per enhet?
Samtidigt har jag frågat dom om det är ett fabrikationsfel att ett av spikes hålen (av fyra) i varje bas del är genomgående och bildar ett flöjt ljud vid vissa frekvenser. (har fortfarnade inte fått dom bristade spiksen efter 2 veckor och det känns inte självklart att en m8 gänga tätar dessa luftflöden som uppstår.)
det är dubbla anslutningar på basdelarna, betyder det att dom har dubbla talspolar?
Postad 25 April 2009 - 01:01
Postad 25 April 2009 - 10:38
Det enda jag kan svara på där är att basarna inte har dubbla talspoler.. Det var ena ettriga frågor du hade
Postad 26 April 2009 - 15:40
Jag får respons ner till 30hz i mitt rum
Var delas varje element?
Bas LP 150hz, Mellan HP 350hz, Mellan LP 4000hz, Diskant HP 4000hz (kan räkna ut exakta dleningsfrekvenser om du så vill)
12db/6db/12db/12db
Ett rejält högtalartorn med bästa diskoljudet vi någonsin hört i klassen. Det är dock inte en renodlad diskohögtalare, du kommer bli förvånad över vilket välljud de kan ge - både på lägre volym och väldig hög volym.
En kraftigt stagad låda och bra elementbestyckning gör att ljudet blir snabbt och korrekt, men samtidigt klarar av riktigt höga ljudvolymer med bra bas.
Känslighet per enhet?
Svår fråga men dessa ska ha en högre känslighet i mellanregistret och spela mer frekvenslinjärt än Qln artech 12 (enligt fynda) så ungefär 93db/w över större delen av registret skulle jag tro
Jag skulle påstå 100w RMS till basarna och 100w RMS till mellandelarna minst! Däremot låter dom finfint med även klenare förstärkare
det är dubbla anslutningar på basdelarna, betyder det att dom har dubbla talspolar?
Nepp, utan att man ska kunna pararellkoppla basdelarna med varandra så man kan driva dom med samma förstärkare
Hoppas du fick dom svar du var ute efter
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 26 April 2009 - 15:43.
Postad 27 April 2009 - 21:06
Tjena, fick svar från Fynda i dag på samma frågor, brantheten på filtren och var dom delade visste dom inte.Du får gärna hjälpa till.
Jag får respons ner till 30hz i mitt rum
Var delas varje element?
Bas LP 150hz, Mellan HP 350hz, Mellan LP 4000hz, Diskant HP 4000hz (kan räkna ut exakta dleningsfrekvenser om du så vill)
12db/6db/12db/12db
Ett rejält högtalartorn med bästa diskoljudet vi någonsin hört i klassen. Det är dock inte en renodlad diskohögtalare, du kommer bli förvånad över vilket välljud de kan ge - både på lägre volym och väldig hög volym.
En kraftigt stagad låda och bra elementbestyckning gör att ljudet blir snabbt och korrekt, men samtidigt klarar av riktigt höga ljudvolymer med bra bas.
Känslighet per enhet?
Svår fråga men dessa ska ha en högre känslighet i mellanregistret och spela mer frekvenslinjärt än Qln artech 12 (enligt fynda) så ungefär 93db/w över större delen av registret skulle jag tro
Jag skulle påstå 100w RMS till basarna och 100w RMS till mellandelarna minst! Däremot låter dom finfint med även klenare förstärkare
Nepp, utan att man ska kunna pararellkoppla basdelarna med varandra så man kan driva dom med samma förstärkare
Hoppas du fick dom svar du var ute efter
svaret var 6 eller 12 db branthet var nog mest troligt. Frekvensregister 40- 40khz.
Sen sa dom att bas modulerna hade en effekt tålighet på 150w vilket betyder isf att mellan modulen (mellanregister/diskant) har en effekt tålighet på endast 50W.
Svaret på dubbla anslutningar var att det var billigare att köra samma på alla en att ha separata till basmodulerna.
Kan ju vara bra och veta, tur att mina hållt än då då jag kör med 3 monoblock per enhet just nu.
Var har du fått tag på uppgifterna om filtren?
Har du mätt upp någon frekvens kurva på dom, intressant att se hur mellan registret (6db branthet) går ihop med övriga element, om det blir någon svacka eller inte och i så fall var.
Tyckte dom lät riktigt illa faktiskt med en klen förstärkare (onkyo 805 använde 4 slutsteg) Spelade inte ut någon ting, eller illa och illa dom lät helt klart bättre ju mer effekt bakom sig dom hade..
Postad 28 April 2009 - 16:44
Jag har drivit mina mellandelar med dubbla Denon PMA-860 i bi-amp vilka ger 2x270w RMS 4ohm 0,07% THD båda kanalerna drivna kontiuerligt (mer i peak) tillsammans utan att ljudet låtit anstängt. Tvärtom, förstärkarna klipper innan. En kompis M-85, vilka även jag ägt klarar inte alls samma oansträngda och rena ljud när vi koppla upp dessa förstärkare på hans så jag är övertygad om att mellandelarna klarar skapligt med effekt.. mer dessto brantare filter dom har ner till basen.Tjena, fick svar från Fynda i dag på samma frågor, brantheten på filtren och var dom delade visste dom inte.
svaret var 6 eller 12 db branthet var nog mest troligt. Frekvensregister 40- 40khz.
Sen sa dom att bas modulerna hade en effekt tålighet på 150w vilket betyder isf att mellan modulen (mellanregister/diskant) har en effekt tålighet på endast 50W.
Svaret på dubbla anslutningar var att det var billigare att köra samma på alla en att ha separata till basmodulerna.
Kan ju vara bra och veta, tur att mina hållt än då då jag kör med 3 monoblock per enhet just nu.
Var har du fått tag på uppgifterna om filtren?
Har du mätt upp någon frekvens kurva på dom, intressant att se hur mellan registret (6db branthet) går ihop med övriga element, om det blir någon svacka eller inte och i så fall var.
Tyckte dom lät riktigt illa faktiskt med en klen förstärkare (onkyo 805 använde 4 slutsteg) Spelade inte ut någon ting, eller illa och illa dom lät helt klart bättre ju mer effekt bakom sig dom hade..
Filtrena kan du se i mitt galleri, har nämligen plockat ur samtliga element och filter och knäppt kort på dessa. Alla har en spole och en kondensator, vilket teoretisk inte kan ge nått annat än en branthet på 12db.. förutom till mellanregistret som endast hade en kondensator vilket innebär 6db.
Genom värdet och impedans så lär delningen vara 350hz som jag stimulerat fram passa rätt bra skulle jag tro.
40hz - 40khz ?! Jag fick information om att dom gick upp till 30khz och att dom inte kunna svara på hur lågt dom gick men jag har fått respons ner till 30hz med sinustoner men fb -3db tror jag inträffar omkring 35-40hz
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 28 April 2009 - 16:46.
Postad 28 April 2009 - 17:13
Jag har drivit mina mellandelar med dubbla Denon PMA-860 i bi-amp vilka ger 2x270w RMS 4ohm 0,07% THD båda kanalerna drivna kontiuerligt (mer i peak) tillsammans utan att ljudet låtit anstängt. Tvärtom, förstärkarna klipper innan. En kompis M-85, vilka även jag ägt klarar inte alls samma oansträngda och rena ljud när vi koppla upp dessa förstärkare på hans så jag är övertygad om att mellandelarna klarar skapligt med effekt.. mer dessto brantare filter dom har ner till basen.
Filtrena kan du se i mitt galleri, har nämligen plockat ur samtliga element och filter och knäppt kort på dessa. Alla har en spole och en kondensator, vilket teoretisk inte kan ge nått annat än en branthet på 12db.. förutom till mellanregistret som endast hade en kondensator vilket innebär 6db.
Genom värdet och impedans så lär delningen vara 350hz som jag stimulerat fram passa rätt bra skulle jag tro.
40hz - 40khz ?! Jag fick information om att dom gick upp till 30khz och att dom inte kunna svara på hur lågt dom gick men jag har fått respons ner till 30hz med sinustoner men fb -3db tror jag inträffar omkring 35-40hz
Fick mer info från Fynda i dag då jag inte var nöjd med senaste..
Klippt från mejl:
Hej igen,
Har lyckats gräva fram lite mer info.
Max effekt per del:
Basarna ca 150W /st, klarar i verkligheten runt 200 W.
Toppens maxeffekt ska vara 50 W, men klarar i själva verket mycket mer, vilket innebär bortåt 150W den med.
Delningsfrekvenser:
Basdel börjar skära vid ca 900 Hz om den används passivt. Skär 18 dB/okt.
Toppen skär 6dB/okt neråt från ca 200 Hz och spelar upp till minst 30 KHz.
Att dom gick till 40khz var jag som kom ihåg fel, 30 khz ska det vara.
Men att basen börjar skära vid vid 900hz var intressant.
Vad menar han med att används passivt? Det är ju en passiv högtalare?
Vad säger du om det MyDynavoice?
Postad 28 April 2009 - 21:19
Fick mer info från Fynda i dag då jag inte var nöjd med senaste..
Klippt från mejl:
Hej igen,
Har lyckats gräva fram lite mer info.
Max effekt per del:
Basarna ca 150W /st, klarar i verkligheten runt 200 W.
Toppens maxeffekt ska vara 50 W, men klarar i själva verket mycket mer, vilket innebär bortåt 150W den med.
Delningsfrekvenser:
Basdel börjar skära vid ca 900 Hz om den används passivt. Skär 18 dB/okt.
Toppen skär 6dB/okt neråt från ca 200 Hz och spelar upp till minst 30 KHz.
Att dom gick till 40khz var jag som kom ihåg fel, 30 khz ska det vara.
Men att basen börjar skära vid vid 900hz var intressant.
Vad menar han med att används passivt? Det är ju en passiv högtalare?
Vad säger du om det MyDynavoice?
Men då går ju delningarna in i varann och det lär väl vara en rejäl nackdel för impedansen ? Tur att man kör med separata förstärkare känns det som.
18db LP 900hz, hmm konstigt om det bara var 2 komponenter i delningsfiltret enligt mig. Jag ska ta en koll i helgen exakta värden på samtliga delningsfilterkomponenter och stimulera fram exakta filtrenas branthet och delningsfrekvens (beräknat på 4ohm impedans då jag inte har info om impedanskurvorna).
350hz fick jag fram genom värdet på kondensatorn som delar mellanregistren neråt.
Dom kanske menar om att man kör med t.ex. deras Proson stereokit med 2st bassteg vilket gör att dom kan delas aktivt. Själv ska jag skaffa mig ett par Xtz sub amp1 med 18db och aktiv reglerbar delning. Tror det blir bättre med lägre delning. 900hz låter lite väl högt enligt mig.
Enligt mina erfarenheter så klarar mittendelen utan att klaga utan att överdriva 300w styck! Däremot har jag ju bytt ut orginaldiskanten till nya kraftigare och ställt in på -12db i basen på förstärkaren som driver mittendelarna. Kan vara så att dom ej klarar att stå emot så höga effekter med frekvenslinjär signal. Sen basarna vet jag inte riktigt.. saknar drivning nog att tackla dom tillräkligt hårt skulle jag tro men magneten och chassit ser lite underdimensionerat ut enligt mig. Tunn plastkorg vad jag minns :S
Mvh
Postad 07 September 2009 - 17:14
http://sweetspotforu...-about1246.html
Postad 07 September 2009 - 20:29
Åter igen mycket trevlig läsning
Mvh
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 08 September 2009 - 07:33.
Postad 07 September 2009 - 21:19
Postad 08 September 2009 - 07:49
Postad 08 September 2009 - 08:17
Vet inte varför du fick sssig diskant.. Men här finns ingen sådan....
Har du gått och köpt Dynavoice?
Discolådor?
Redigerat av mr-välljud, 08 September 2009 - 08:20.
Postad 08 September 2009 - 11:38
Har du gått och köpt Dynavoice?
Discolådor?
Om dom spelat "Bara disco" hade dom garanterat inte stått i mitt lyssningsrum...
Men jag påstår heller inte att dom är "perfekta" ... Man får lägga ner lite tid på ställa in burkarna ordentligt med lutningar osv då dom är i tre lådor per sida osv osv.. Så bara kasta upp dom och tro dom spelar väl är inte så jag gjort eller gör...samt så bör/måste man fixa lite så rummet klarar av allt ljud dom fabriserar...
Dessutom ha plats för att ha dom en bit från bakvägg.. Vinkla dom så dom korsar framför lyssningspossition en del.... Och också ha dämpfiltar bakom tvärs över i hörnen bakom burkarna.. Mer om sådant kommer senare i den bildtråd jag/vi gjort på Sweet Spot....
Men personen som tog tag i sådana bitar med sista uppstället samt filtar osv var den välrenomerade kunniga trevlige Johan "Knoppen" Lindroos då han var på besök här nyligen..
.. och för första gången så kommer hans tips samt hanterande utav burkarna få vara kvar nu efter jag lite finfixat hans ideer om uppställ... Och även om han på nedre bilden kan se aningen "knepig ut"
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 08 September 2009 - 11:56.
Postad 08 September 2009 - 19:58
Om dom spelat "Bara disco" hade dom garanterat inte stått i mitt lyssningsrum...
Osar katt lång väg! Med din kunnighet måste det handla om ägarskap, vinnig eller annat bakomliggande
Jag har inte hört nått från Dynavoice värt namnet Har dock inte hört allt men tillräckligt för att skapa en grundmurad uppfattning om märket som varande ett undermåligt upphosat ungdomsmärke.
Redigerat av mr-välljud, 08 September 2009 - 19:59.
Postad 08 September 2009 - 20:31
Osar katt lång väg! Med din kunnighet måste det handla om ägarskap, vinnig eller annat bakomliggande
![]()
Jag har inte hört nått från Dynavoice värt namnet Har dock inte hört allt men tillräckligt för att skapa en grundmurad uppfattning om märket som varande ett undermåligt upphosat ungdomsmärke.
Som jag har förstått det så finns det inte så mycket konkurrens i Dynavoice-prisklassen och tillsammans med gratis frakt, snabba leveranser och paketerbjudanden så förstår jag varför de säljer bra.
Ta t.ex. Dynavoice F-6 EX som kostar 1295kr i paket. Vilka andra nya högtalare spelar lika bra eller bättre än dem för 1295kr inkl. frakt?
När man väl tar sig upp ur budgetträsket så är det andra märken man ska kolla på. 2 högtalare som är fantastiska i sina prisklasser och vida överlägsna Dynavoice är Wharfedale Emerald 97 samt XTZ 99.36. Men så kostar de ju 5000kr respektive 8200kr vilket är långt över de flesta Dynavoice.
Postad 08 September 2009 - 20:58
Mvh
Postad 08 September 2009 - 21:44
Kan man bygga ett par prosvärda högtalare för 3000kr så kan man bygga ett par prisvärda högtalare för 7000kr med. Eller säger någon emot gällande det ? Stryk inte alla modeller över en linje. Visst, Dynavoice är inget Hi-end märke men låt oss hålla oss till prisklassen
Mvh
Visst är det så att F6 a 1295 är NYTT en prisbomb för högtalare. Dock har den inte någon vidare prestanda. Lite som när Suzuki kom men Alto a 59900:- ny. En beggad bil för samma pengar kunde vara en 8år gammal Audi . Gissa vem som var den bätre
I Denna tråd står en högtalare jag inte hört men dömmer på utseende
Jag tror det.
Redigerat av mr-välljud, 08 September 2009 - 21:45.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Dynavoice *
710 filmer
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?