Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudkvalitet i iPod?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
iriver U10 2GB (MP3-spelare) 0 8 (8) Inga priser
iriver E10 6GB (MP3-spelare) 1 8,5 (35) Inga priser
Meizu M6 4GB (MP3-spelare) 1 8,6 (4) Inga priser
Apple iPod Nano 8GB (2nd Generation) (MP3-spelare) 1 8,57 (29) Inga priser
iriver Clix 4GB (MP3-spelare) 1 9,53 (16) Inga priser
iriver Clix2 8GB (MP3-spelare) 1 9,21 (27) Inga priser
Meizu M6 2GB (MP3-spelare) 1 7 (1) Inga priser
27 relaterade trådar
iRiver E10 6gb (799 inlägg) 14 år sedan
iriver clix2 (94 inlägg) 16 år sedan
Nya iPods! (51 inlägg) 16 år sedan
Iriver Clix2 (3 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med mp3 spelare (7 inlägg) 16 år sedan
MP3-spelare med bra ljud.... (22 inlägg) 16 år sedan
MP3 med "snabbspolning" (5 inlägg) 17 år sedan
Tips om mp3 spelare (7 inlägg) 17 år sedan
Vilken MP3? (10 inlägg) 17 år sedan
Letar ersättare till min iaudio U3 2gb (11 inlägg) 17 år sedan
E10 vs D2 vs Clix2 (22 inlägg) 17 år sedan
Iriver Clix, Meizu M6? (71 inlägg) 17 år sedan
Iriver U10 (69 inlägg) 17 år sedan
iriver Clix2 - videokonvertering (1 inlägg) 17 år sedan
Iaudio 7 vs Iaudio D2 vs Iriver Clix2 (12 inlägg) 17 år sedan
iriver Clix vs iAUDIO D2 (66 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för TKvC-SainT (10 inlägg) 17 år sedan
iRiver Clix2 fråga .. (5 inlägg) 17 år sedan
Creative Zen V Plus (12 inlägg) 17 år sedan
Vilken mp3? (20 inlägg) 17 år sedan
ipod nano vs iriver e10 (19 inlägg) 18 år sedan
bästa alternativet? (1 inlägg) 18 år sedan
bättre ljud i nya ipod nano? (7 inlägg) 18 år sedan
Mp3 spelare 4-8 GB under 2000 kronor. Alternativ? (9 inlägg) 18 år sedan
Ska jag välja Iriver E10 eller U10? (4 inlägg) 18 år sedan
iriver U10 vs. Meizu M6 (0 inlägg) 18 år sedan
Meizu M6 vs Apple ipod nano vs Iriver U10 (0 inlägg) 18 år sedan

Postad 30 april 2007 - 09:56

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Det borde vara så men finns många runt om oss som inte hör skillnad på en 128 och 192-mp3, och en del av den målgruppen vill ha rosa mp3-spelare gärna med hjärtan och diamanter. Så man kanske inte borde förvänta sig förmycket av den stora massan, som ipod har knappast sålt så bra på grund av sin ljudkvalité utan för sin smidiga helhetslösning. Fast jag håller med dig, hade själv en E10 och det var den bästa MP3-spelaren jag haft, sålde den för jag trodde att min Z710i skulle spela lika bra, besviken man blev ljudet i telefonen är helt platt och onyanserat. Saknar min E10 ibland. Sen vet jag att Sean Wiklund är en klippa, otroligt trevlig person hade lite telefonkontakt med honom när jag jobbade för Wiksténs Audio Video i Piteå. Gav oss bra dealar för att bli av med gamla spelare och få in nya E10, var ju dock ett tag sen men kanonstil, verkligen.

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 30 april 2007 - 10:19.

Postad 30 april 2007 - 10:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Tack för de vänliga orden! Man blir som gladast när man inte ens har frågat om dem. *bugar djupt* ;)

Postad 30 april 2007 - 10:38

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Tack för de vänliga orden! Man blir som gladast när man inte ens har frågat om dem. *bugar djupt*  :P

<{POST_SNAPBACK}>

B) ;)

Postad 17 maj 2007 - 16:55

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har haft fler spelare än jag minns namnet på. Nu har jag åter igen köpt mig en Nano 8G (har iof kvar min mini)
Det är något speciellt med Apple's produketer.
Ok jag är inte säker om ljudet är i klass med de andra (enligt andra!) men för mig handlar det om storlek, batteri, lätt användbarhet och sync program och än så länge finns det inget som kan slå iPod nano "tycker jag"!

För mig duger ljudet gott o väll och med Anapod Explorer är jag grymt nöjd ;)

Som andra har sagt varje person har olika krav och förväntningar men för min del är ljudet hur bra som helst och storleken och kvalitetskänslan är det absolut inget fel på :D

Postad 11 juli 2007 - 07:19

goatsodomizer
  • goatsodomizer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
I senaste Hifi och Musik får iPod femte generationen utmärkelsen "Bra ljud", vilket exempelvis iRiver inte får (minns inte vilken version av iRiver, men de skriver i alla fall att tiden när företaget låg längst fram gällande ljudkvalitet är förbi sedan länge...). Det är iPod och Creative som har bäst ljud, enligt testet.

Sedan en fråga direkt till sean:
Varför har iRiver ingen spelare med mer än 20 Gb på marknaden? Med tanke på hur stort det är med digitala musikfiler, film osv, så vill man ju hela tiden ha mer utrymme på disken. 4 eller 8 Gb räcker inte långt för mig som vill bära med mig hela samlingen.
Just nu lutar det åt en iPod 80 Gb för mig, trots att jag ogillar iPodens handhavande av musikfiler så mycket... Hade iRiver haft en 80 Gb-variant hade jag förmodligen inte tvekat.

Postad 11 juli 2007 - 07:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

I senaste Hifi och Musik får iPod femte generationen utmärkelsen "Bra ljud", vilket exempelvis iRiver inte får (minns inte vilken version av iRiver, men de skriver i alla fall att tiden när företaget låg längst fram gällande ljudkvalitet är förbi sedan länge...). Det är iPod och Creative som har bäst ljud, enligt testet.

Varför har iRiver ingen spelare med mer än 20 Gb på marknaden? Med tanke på hur stort det är med digitala musikfiler, film osv, så vill man ju hela tiden ha mer utrymme på disken. 4 eller 8 Gb räcker inte långt för mig som vill bära med mig hela samlingen.
Just nu lutar det åt en iPod 80 Gb för mig, trots att jag ogillar iPodens handhavande av musikfiler så mycket... Hade iRiver haft en  80 Gb-variant hade jag förmodligen inte tvekat.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där testet är det något stört med. Vi har pratat med tidningen och om du läser mellan raderna, så ser du att något är "fel". Vi tror att recensenten har något emot oss/iriver, att det har blivit någon schism eller något, men det låter vi vara osagt. Anyway, att våra spelare får 5 rakt igenom (båda!) jämfört med alla andra som har olika siffror, är väl ändå lite mystiskt va? Sen att typ resten av alla tidningar och hemsidor som finns, har hyllat speciellt E10 för just sitt ljud, och att den har blivit vald till "årets MP3-spelare", att den har använts som referensspelare i musikmobiltester, att den har legat på plats 1-5 konstant nu i mer än ett år på Pricerunner och Prisjakt (men nu börjar dala eftersom det är en utgående modell), tja - go figure. Sök på recensioner, sök på omdömen. Läs vad kunderna tycker under "omdömen" både på Prisjakt och Pricerunner. Se vad de kommenterar. Nästan alla skriver att "LJUDET!" är så bra. Jämför, och du kommer att märka att den jämförelsen är galen. Vi har haft massor av slutkunder (inte entusiaster) som till och med har hört av sig och varit frågande till "vad vi har gjort den tidningen, för att de ska värdera spelarna så konstigt" med tanke på att om det är något iriver är kända för, så är det till exempel ljudet, vilka de excellerar på. En annan tanke är helt enkelt att tidningens recensent inte gillar irivers formfaktor och heller inte gillar ljud och må så vara, men om han är relativt "ensam" om det jämfört med i princip ALLA andra som har recenserat både E10 och S10. Förstår du vart jag vill komma? Sen vad du som konsument av produkten tycker är bra och rätt, det är helt individuellt. Det som stör mig är som sagt, att han nästan har "totalsågat" båda modellerna genom att ge dem båda 5:or, rakt igenom, när alla andra (alla, andra) har fått i alla fall olika "poäng".

Lång utläggning och lite av ett försvar, men när till och med slutkunder som inte ens har någon MP3-spelare från iriver har hört av sig till oss och på forum och frågar "vad recensenten har emot oss", då kan du ju gissa hur vi känner det...

30 GB-modell kommer troligen att dyka upp i höst. Mer kan jag inte säga tyvärr. :)

Redigerat av sean.wiklund, 11 juli 2007 - 08:05.

Postad 11 juli 2007 - 08:00

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Just nu lutar det åt en iPod 80 Gb för mig, trots att jag ogillar iPodens handhavande av musikfiler så mycket... Hade iRiver haft en  80 Gb-variant hade jag förmodligen inte tvekat.

<{POST_SNAPBACK}>

Där tappade jag respekten för Hifi och Musik, COWON/iAudio och iRiver har överlägset bäst ljud, iPod och creative kan inte ens jämföras med dessa. Och marknaden för spelare med stor kapacitet ör inte så stor, speciellt inte i länder som korea, därför görs de inte.

Postad 11 juli 2007 - 09:27

goatsodomizer
  • goatsodomizer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
sean och millow:

Ja, det hela är mycket, mycket märkligt. Jag tittar nu igen på testet och de båda testade iRiver-modellerna (E10 och S10) får sämst ljudbetyg av alla spelare! Och då är ju ändå iRiver, som du säger, känt för att ha bland det bästa ljudet man kan få - både om man jämför med vad konsumenter och vanliga recensenter brukar tycka. Och inte verkar det vara tryckfel heller, eftersom recensenten skriver som han gör.

Jag har haft en iRiver 120 20Gb i flera år och är fortfarande supernöjd med den. Tyvärr har hörlursuttaget börjat glappa, så jag måste nog köpa en ny och hittar faktiskt inga vettiga alternativ. Mina krav är att det ska vara kanonljud, mer utrymme än 20 Gb och att den ska fungera som en vanlig hårddisk (dvs utan extraprogram (iTunes, Anapod) och dylikt trams) - precis som min nuvarande iRiver alltså.

Sorry för OT. Tillbaka till ljudkvallesnacket.

Postad 11 juli 2007 - 11:41

Peter @ JAYS
  • Peter @ JAYS
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag tror det bottnar i vad folk har för referenser och vad man anser är bra ljud. Rätt och fel är oerhört svårt i denna branch när vi pratar om ljudkvalitet. Svag bas kan vara neutral bas för andra osv. Processat ljud kan vara fett skitbra ljud för andra. Men i slutändan så är det ju faktiskt så att konsumenter köper till stor del efter hur testerna utfaller. Jag säger som alltid. Kan man lyssna så gör det innan köp. Ljudkvalite är individuellt.

Postad 11 juli 2007 - 12:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0
Precis. Det är min filosofi också. Det som stör i det här fallet är att Hifi-tidningar och Hifi-källor tycker sig ha rätt att tycka vad som är "bäst" ljud, eller vad som är det mest "korrekta" ljudet. Något sådant finns inte. Det är individuellt. Och är det så att artisten i en studio är nöjd med ett visst ljud, och sedan släpper en CD med den ljudbilden, så spelar det ändå ingen roll, för ljudet kommer låta olika i alla världens förstärkare och även i alla världens alla MP3-spelare. Sen är det "bästa" ljudet inget mer än det ljud du själv vill ställa in i din MP3-spelare, i det här fallet. Det spelar ingen roll om jag som artist vill att ljudet ska vara på ett visst sätt, om jag som "lyssnare" ändå trivs med en helt annan ljudbild. Så det är överlägset bäst att lyssna först, och köpa sedan, förslagsvis i samma butik man lyssnar och gynna deras då goda service. :)

Postad 06 augusti 2007 - 14:05

Unregistered459bed9e
  • Unregistered459bed9e
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Ipod = Lo fi...tyvärr! Fattar inte hysterin kring Ipod. Gick själv på en mina och köpte en Iopd 80 gb, skulle lyssnat först....nåja jag lär väl överleva detta felköp......

Postad 07 augusti 2007 - 15:23

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1 302 inlägg
  • 0
Jag har en iPod och kan hålla med om att ljudkvalitén kunde ha varit bättre. Ljudet känns lite tunnt och dynamikfattigt. Även om det är en bra mp3-spelare så är den inte riktigt värd det ljudbetyg som Hifi&Musik gav den.

Postad 12 augusti 2007 - 17:41

Unregistered444d4ee2
  • Unregistered444d4ee2
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Ska eventuellt Köpa en Melbus adapter till Volvo'n så jag kan styra en ipod med reglagen jag har i stereon och i ratten. Ljudet bör ju inte bli dåligt när det förstärks i en stereo/förstärkare trots att det kanske är lite bristfälligt med just öronsnäckor?

Postad 15 augusti 2007 - 13:08

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Vad gäller ljud är Iriver och Iaudio bäst....har provlyssnat Ipod och blev inte impad.
Lägg ngr x-tra hundringar på bra lurar.

I stort sett alla tester som gjorts på dessa spelare har de fått toppbetyg på ljudet

Postad 15 augusti 2007 - 13:17

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Vad gäller ljud är Iriver  och Iaudio bäst....har provlyssnat Ipod och blev inte impad.
Lägg ngr x-tra hundringar på bra lurar.

I stort sett alla tester som gjorts på dessa spelare har de fått toppbetyg på ljudet

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte göra mer än att hålla med.

Postad 15 augusti 2007 - 13:57

Unregistered1322
  • Unregistered1322
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Hade en gammal iRiver T20, med 2GB minne. Dum som jag var "uppgraderade" jag till en nano 2gen 8GB. Ljudet i mina Sennheiser-lurar och Shure-snäckor tappade en hel del. Skit också.

Postad 15 augusti 2007 - 18:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0

Meizu har fåt mycket fin kritik för sitt ljud. Jag har gillar spelaren skarpt men menysystemet är fruktansvärt ologiskt. ljudet är riktigt bra.

Jag har en iriver U10 (clix föregångare) och ljudet via dockan är riktigt bra. Sen förutsätter det förståss att dina ljudfiler är kodade med omsorg.
Menysystemet och ljudet i Clix är outstanding. -Mycket bra! Däremot har iriver E10 en kraftfullare förstärkare så det blir lite mer tryck i den.

iAudio D2 har ju en spec som är helt sanslös men jag har inte testat den själv.

iPod nano är bra, låter bra och är enkel att använda. gillar man iTunes är det ett stort plus, annars är det ett stort min us eftersom man är helt bunden till det. I iPod får du vad du ser, inget mer.

Gå till en butik och lyssna själv. Har du inte så höga krav så räcker säkert en ipod.
Är du däremot kräsen så finns det massor med alternativ som är bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som har testat dockan (cradle) till Clix 2:an, bra ljud (inbyggt så väl som line out)?? Följer det med en fjärr till den också? Skulle vara kul att höra lite feedback om det är värt pengarna att skaffa en till stereon (och utflykter).

Åter till ämnet, vi har tre iPodar i min familj (nano, photo och andra gen) och min polare har en video som jag har använt väldigt mycket i skolan när lektionerna blir tråkiga.. Själv har jag för nuvarandet en Iriver h120 (som har hållt nu i 3-4 år) och jag kan ju säga som så att kvalitéts messigt så är den outstanding! Klart mycket bättre ljud och fler funktioner. Jag skall nu när Clix 2 8gb har kommit ut införskaffa mig en sådan. Farsan har en E10 som även den har grymt ljud! Jag kan ju säga som så att Iriver slår i min bok iPod alla dagar i veckan! Go Iriver! :)

Redigerat av Explorer45, 15 augusti 2007 - 18:08.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.