Nya Markboxar Från Sagem
724 svar till detta ämne
Postad 24 september 2007 - 18:03
Berguven66
-
Berguven66
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
En liten fråga angående inspelning av 2 program samtidigt på Sagem DVR64250.
Kan man timer programera 2 program eller måste man timeshifta det andra programmet?
Tack på förhand! Chrille
<{POST_SNAPBACK}>
Det går fint att programera 2 program
Redigerat av Berguven66, 24 september 2007 - 18:05.
Postad 26 september 2007 - 18:56
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Ngn mer som har provat de nya boxarna?
Är det fler som har problem så kanske man ska vänta och se om det löser sig med mjukvaruuppdateringar...
Postad 26 september 2007 - 20:34
Chrillep
-
Chrillep
-
Rookie
-
5 inlägg
Har precis inhandlat en Sagem DVR64250 eller rättare sagt min fru köpte en idag hos Expert för den nätta summan av 4799:-
Hon passade på att ställa ett antal frågor till deras digtal tv "expert". Bla. frågade hon om att timer programera två program samtidigt som jag frågat tidigare här på forumet. Deras expert kunde inte svara på EN enda fråga.....suck....
Här är våra intryck så här långt.
PLUS
Inspelning av två program samtidigt (timer), mycket välkommet
Relativt vettigt menysystem
Bild i bild, man kan mixa vilka kanaler som helst oberoende mux.
MINUS
- Boxen hängde sig två ggr när den skulle uppdatera sig (löste sig när vi valde att uppdatera vid nästa omstart).
- Känslig på signalkvalitet, det verkar som att allt under 75% ger små fel i ljud och bild. Inträffar mest på mux 2 och 4 ??. Vår Humax box visar inte ett enda fel när denna har små fel, trist....
Skall dock tilläga att det regnade kraftigt då vi testade men trotts det så hade inte vår Humax några fel.
- Något hög ljudnivå på hårddisken, högfrekvent (vår SONY RDR-HX710 med HD har lägre ljudnivå)
Övrigt
Att titta på bilder tar lång tid (alltså att läsa in bilden). Väljer man att köra bildspel med fördröjning så märker man inte detta så mycket.
Har ni frågor så ställ dom, har ni tur så har jag svaret...
Chrillep
Postad 26 september 2007 - 20:50
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Tråkigt att höra att den inte klarar av dålig signalkvalite särskilt bra.
Jag bytte precis min Sagem ITD-72 mot en Dilog 355 jag hade liggande pga det. Dilogen hade inga problem medan jag med Sagemboxen fick väldigt mycket störningar på SVT1 och 2...
Konstigt att de inte lyckas bättre med nya boxar, kör de ingen egen testning av boxarna???
Postad 26 september 2007 - 21:36
Behmer
-
Behmer
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Postad 26 september 2007 - 21:41
Berguven66
-
Berguven66
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Min box låste sig för första gången inatt. det var första gången jag spela in när boxen har varit avstängd och den skulle starta upp och spela in på natten. Skall göra ett nytt försök igen inatt. Har skickat ett mail till SAGEM för att se om dom har en uppdatering på gång.
Har spelat in en hel del utan att stänga av boxen och det har fungerat utmärkt, men det är surt om man alltid måste ha igång boxen om man skall spela in på natten. Man vill ju inte att den skall stå på konstant för att man skall spela in.
Postad 27 september 2007 - 16:23
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Är det någon som vet om de här "hängningarna" bara drabbar 250-modellen, eller är det alla i den nya serien...?
Postad 04 oktober 2007 - 08:50
Unregistered0eebd281
-
Unregistered0eebd281
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har 80 GB-modellen och den hänger sig också. Ca fem minuter efter påslag fryser bilden och man måste byta kanal. Sedan fungerar den bra så länge den är på. Inspelningar verkar fungera i ungefär hälften av fallen. Lösningen på det är tills vidare att låta boxen stå på.
Jag har bara ca 40% mottagning men 98% kvalitet. Jag har inte haft några problem med störningar.
Har varit kontakt med Sagems support men de säger förstås att jag måste förbättra mottagningen. Det låter lite orimligt att det skulle orsaka att bilden alltid fryser fem minuter efter påslag men aldrig annars, men det är förstås svårt att argumentera mot.
Vid två tillfällen (under två veckor) har boxen hängt sig helt och jag har varit tvungen att dra ut nätsladden för att starta om.
Postad 05 oktober 2007 - 14:42
ekheim
-
ekheim
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Jag har nyligen införskaffat 250 gb:aren och har inte upplevt några hängningar. Jag har även 80 gb, och har haft den i två år, och det var rena revolutionen, utan några hängningar. Det var lite problem med den (80 gb) i början, text som försvann etc, men efter uppdateringar gick den som på räls.
Skillnader 250 och 80 gb:
250 gb är ett lyft med tanke på komponent och två samtidiga inspelningar. Den är en aning segare i guiden, när man bläddrar än 80 gb, dock inget som jag hänger upp mig på. Det som är något att hänga upp sig på för perfektionisten är att när man använder sig av två samtidiga inspelningar är man låst till att titta på de båda kanalerna som man spelar in. Med andra ord, du kan spela in två program samtidigt men då kan du inte titta på ett 3:e. I skrivandes stund kom jag på att någon har sagt att man kan spela in två, och titta på ett tidigare inspelat, har ej provat.
Vill man kunna titta på ett tredje samtidigt som man spelar in två olika kanaler, är det egentligen bara till att köpa en liten fribox, för någon billig peng.
Mitt första inlägg i matchen, men jag tycker att det kan vara på sin plats att säga att 250 gb:aren är en mycket användarvänlig maskin med mycket god funktionalitet till ett bra pris. I mina omdömen väger jag mellan funktionalitet och teknikfreaks, och tycker att ett ganska intensivt teknikfreak har mycket nytta och nöje av den här maskinen och den är inte alls stenåldersmässig i spacen. Vem vill flytta film från boxen till datorn?, inte jag!!!!
Använder AV-link för att skicka upp bild till ovanvåningen, funkar perfekt.
För ett par veckor sedan köpte boxen med abbonemang och fick 3 månaders gratis för att det är nedsläckningsperiod i Skåne (kanske hela Sverige, har ej koll).
Postad 06 oktober 2007 - 21:15
Wizzman
-
Wizzman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej!
Jag har nyligen införskaffat 250 gb:aren och har inte upplevt några hängningar. Jag har även 80 gb, och har haft den i två år, och det var rena revolutionen, utan några hängningar. Det var lite problem med den (80 gb) i början, text som försvann etc, men efter uppdateringar gick den som på räls.
Skillnader 250 och 80 gb: 250 gb är ett lyft med tanke på komponent och två samtidiga inspelningar. Den är en aning segare i guiden, när man bläddrar än 80 gb, dock inget som jag hänger upp mig på. Det som är något att hänga upp sig på för perfektionisten är att när man använder sig av två samtidiga inspelningar är man låst till att titta på de båda kanalerna som man spelar in. Med andra ord, du kan spela in två program samtidigt men då kan du inte titta på ett 3:e. I skrivandes stund kom jag på att någon har sagt att man kan spela in två, och titta på ett tidigare inspelat, har ej provat.
Vill man kunna titta på ett tredje samtidigt som man spelar in två olika kanaler, är det egentligen bara till att köpa en liten fribox, för någon billig peng.
Mitt första inlägg i matchen, men jag tycker att det kan vara på sin plats att säga att 250 gb:aren är en mycket användarvänlig maskin med mycket god funktionalitet till ett bra pris. I mina omdömen väger jag mellan funktionalitet och teknikfreaks, och tycker att ett ganska intensivt teknikfreak har mycket nytta och nöje av den här maskinen och den är inte alls stenåldersmässig i spacen. Vem vill flytta film från boxen till datorn?, inte jag!!!!
För ett par veckor sedan köpte boxen med abbonemang och fick 3 månaders gratis för att det är nedsläckningsperiod i Skåne (kanske hela Sverige, har ej koll).
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Vad har du för signalstyrka enligt boxen? Enligt sagem support så får man detta fenomen om man har för hög signalstyrka??? Man ska ligga i spektrumet 65-70% i signalstyrka enligt dem. Jag är ju väldigt tveksam till att boxen beter sig såhär p.g.a för bra signalstyrka, men det kan ändå vara intressant att höra om du ligger mellan 65-70% eftersom din funkar.
Postad 07 oktober 2007 - 10:23
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hej!
Skillnader 250 och 80 gb: 250 gb är ett lyft med tanke på komponent och två samtidiga inspelningar. Den är en aning segare i guiden, när man bläddrar än 80 gb, dock inget som jag hänger upp mig på. Det som är något att hänga upp sig på för perfektionisten är att när man använder sig av två samtidiga inspelningar är man låst till att titta på de båda kanalerna som man spelar in. Med andra ord, du kan spela in två program samtidigt men då kan du inte titta på ett 3:e. I skrivandes stund kom jag på att någon har sagt att man kan spela in två, och titta på ett tidigare inspelat, har ej provat.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Vad har du för signalstyrka enligt boxen? Enligt sagem support så får man detta fenomen om man har för hög signalstyrka??? Man ska ligga i spektrumet 65-70% i signalstyrka enligt dem. Jag är ju väldigt tveksam till att boxen beter sig såhär p.g.a för bra signalstyrka, men det kan ändå vara intressant att höra om du ligger mellan 65-70% eftersom din funkar.
<{POST_SNAPBACK}>
Va, är det sant??? För hög signalstyrka??? Ja, vad ska man säga.... Jag hade i alla fall 98%-98% med hjälp av antennförstärkare när min hängde sig.... Någon annan?
Postad 07 oktober 2007 - 15:01
Janne i Torhamn
-
Janne i Torhamn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag är sedan 1 vecka ägare till en Sagem 64250 DVR
Jag fastnade för Sagem eftersom den uppfyllde mina krav på att kunna spela in text-tv
samt att den ger utförlig info om de program man spelat in.
Min dotter på 9 år lärde sig bums hur man använder den.
Men.....jag har problem med att boxen låser sig.
Ringde SagemSupport och får frågan hur signalstyrkan är.
När jag säger att den är 98% på alla kanaler så får jag också höra att det är för starkt för att boxen ska trivas.
Här har man investerat i både bra antenn och en bra stärkare i masten, alltså precis så som det stått i media att man ska göra för att förbereda sig,..å så får man höra att det är för BRA signal !!
Nåväl, jag köper en dämpsats från Kjell & Co med justerbar dämpning 0-20dB
Det blir bättre nu, boxen låser sig inte så ofta, men bilden fryser då å då så jag måste byta kanal.
Dessa problem verkar dock bara uppstå på MUX 1 där jag ser SVT..
Är min box ett "måndagsexemplar" ????
Postad 09 oktober 2007 - 19:48
ekheim
-
ekheim
-
Rookie
-
3 inlägg
wizzman ställar fråga....FRÅGAN LYDER: Hej! Vad har du för signalstyrka enligt boxen?
Enligt sagem support så får man detta fenomen om man har för hög signalstyrka???
Man ska ligga i spektrumet 65-70% i signalstyrka enligt dem. Jag är ju väldigt tveksam till att boxen beter sig såhär p.g.a för bra signalstyrka, men det kan ändå vara intressant att höra om du ligger mellan 65-70% eftersom din funkar.[/U]
JAG SVARAR: Signalstyrkan ligger på tv4 kring 70% och på andra kanaler har jag sett ända ner till 62%. Jag hade ingen aning om att detta skall påverka. Som sagt, min 64250 fungerar utmärkt. Får dock ingen texttv från tv:ns egen texttv när jag använder mig av komponent, men det har kanske kommit fram tidigare. Kanske kan någon berätta varför och om det går att komma runt, förutom att gå över till scart varje gång, ett väldans meckande.
Postad 09 oktober 2007 - 20:57
Wizzman
-
Wizzman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag fastnade för Sagem eftersom den uppfyllde mina krav på att kunna spela in text-tv samt att den ger utförlig info om de program man spelat in. Min dotter på 9 år lärde sig bums hur man använder den.
Men.....jag har problem med att boxen låser sig. Ringde SagemSupport och får frågan hur signalstyrkan är. När jag säger att den är 98% på alla kanaler så får jag också höra att det är för starkt för att boxen ska trivas.
Här har man investerat i både bra antenn och en bra stärkare i masten, alltså precis så som det stått i media att man ska göra för att förbereda sig,..å så får man höra att det är för BRA signal !!
Det blir bättre nu, boxen låser sig inte så ofta, men bilden fryser då å då så jag måste byta kanal. Dessa problem verkar dock bara uppstå på MUX 1 där jag ser SVT..
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, då ligger du alltså i, eller ungefär i, det intervallet man ska ligga i enligt dem. Får kanske testa utan min antennförstärkare då. Men tycker det är dåligt att en box för 4000:- är så pass känslig och måste ha exakt rätt signalstyrka för att inte hänga sig.
Postad 14 oktober 2007 - 12:34
joeljoel
-
joeljoel
-
Användare
-
-
174 inlägg
Vilket nys. Jag har haft en 80-giggare i över två år, dessutom har jag en 160-giggare och en ny 250-giggare. Jag är rätt nöjd med samtliga boxar. Alla problem som anges ovan tror jag beror på för LÅG signalnivå. Jag ligger över 95% och har aldrig dessa problem. Jag hade en installatör hemma som satte upp en 4 meters mast på taket och drog nya kablar till alla rum. Efter det har jag perfekt mottagning överallt, alltid. Det kostade nästan 5.000 men det var det värt. Bra mottagning är alltså A och O.
Postad 14 oktober 2007 - 18:40
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Någon som vet hur man återställer användarkoden på en 64250. Jag köpte en demokörd box till bra pris men någon hade ändrat koden. En total reset är OK men det går inte utan koden...
/ProfessorB
Postad 14 oktober 2007 - 20:14
Wizzman
-
Wizzman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag fastnade för Sagem eftersom den uppfyllde mina krav på att kunna spela in text-tv samt att den ger utförlig info om de program man spelat in. Min dotter på 9 år lärde sig bums hur man använder den.
Men.....jag har problem med att boxen låser sig. Ringde SagemSupport och får frågan hur signalstyrkan är. När jag säger att den är 98% på alla kanaler så får jag också höra att det är för starkt för att boxen ska trivas.
Det blir bättre nu, boxen låser sig inte så ofta, men bilden fryser då å då så jag måste byta kanal. Dessa problem verkar dock bara uppstå på MUX 1 där jag ser SVT..
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, då ligger du alltså i, eller ungefär i, det intervallet man ska ligga i enligt dem. Får kanske testa utan min antennförstärkare då. Men tycker det är dåligt att en box för 4000:- är så pass känslig och måste ha exakt rätt signalstyrka för att inte hänga sig.
<{POST_SNAPBACK}>
Men jag har ju 98% och jag har ju ovanstående problem? Jag har ju alltså bättre signal än dig.
Postad 15 oktober 2007 - 09:33
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Men jag har ju 98% och jag har ju ovanstående problem? Jag har ju alltså bättre signal än dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, men starkare signal....
Postad 15 oktober 2007 - 20:43
ekheim
-
ekheim
-
Rookie
-
3 inlägg
Vilket nys. Jag har haft en 80-giggare i över två år, dessutom har jag en 160-giggare och en ny 250-giggare. Jag är rätt nöjd med samtliga boxar. Alla problem som anges ovan tror jag beror på för LÅG signalnivå. Jag ligger över 95% och har aldrig dessa problem. Jag hade en installatör hemma som satte upp en 4 meters mast på taket och drog nya kablar till alla rum. Efter det har jag perfekt mottagning överallt, alltid. Det kostade nästan 5.000 men det var det värt. Bra mottagning är alltså A och O.
<{POST_SNAPBACK}>
Joeljoel! Du skriver: "tror jag beror på för LÅG signalnivå". Alla andra i tråden som uttalar sig om denna problematik använder sig av antingen signalstyrka eller signalkvalitet. Du pratar om signalnivå och det är inget du kan läsa om i sagems menyer, mig veterligen. Med andra ord menar du förmodligen antingen signalkvalitet eller signalstyrka. Bara så vi inte pratar om äpplen och päron. Jag tror inte att du har över 95% signalstyrka utan att du ligger omkring 65-75%. Över 95 % i signalkvalitet kanske du har, men det är en helt annan sak. Installatör eller inte för 5000:- kan vara ganska irrelevant i det här fallet, kanske har du satt upp 4 meter mast helt i onödan?
Postad 16 oktober 2007 - 23:28
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Är det NÅGON som som har en Sagem DVR xxxx som aldrig hängt sig eller strulat, och vilken signal styrka/kvalite har ni i såfall?
Postad 17 oktober 2007 - 07:03
Janne i Torhamn
-
Janne i Torhamn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Som jag skrivit tidigare har jag haft problem med att min Sagem 64250 ofta låser sig helt,
eller har "storpixlade bilder"
När jag denna vecka kom hem efter en resa har man släckt analoga nätet, och jag ska
byta kanaler.
Jag väljer att "återställa till fabriksinställning".
Döm om min förvåning när jag efter detta inte haft en enda låsning !!
OK, det har bara gått några dagar, men förut låste den sig flera ggr per kväll.
Frågan är om "återställningen" hjälpte, eller om det beror på "släckningen" och de
nya kanalerna...
Janne
Postad 17 oktober 2007 - 11:44
Beginner 126
-
Beginner 126
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har nu haft min 64250SL-T i ett par veckor och är grymt besviken. Dels crashade boxen när den skulle uppdatera sig. Efter 20-talet försök så lyckades den dock och hoppade igång.
Men, mitt stora problem är att ibland när man kollar på TV så förvandlas bilden till en svart ruta med några gröna/rosa etc fyrkanter i, och ljudet blir bara ett stötvis högfrekvent ljud, ungefär som om man hade dålig antennsignal. Men det har jag inte. Boxen säger 98% signalstyrka och 98% signalkvalite.
Jag har en ny riktantenn, ny antennkabel hela vägen, samt en ny Triax 34Db antennförstärkare (Förstärkaren sitter på maströret, nätdelen sitter nere i TV-rummet). Antennen är inriktad med instrument.
Lånar jag farsans Force 530T funkar allt kalas.
Detta problemet uppkommer tämligen sällan när man kollar på TV vanligt, men ungefär varannan gång man spelar in, vilket resulterar i en förstörd inspelning. Det är alltså inte bara en tillfällig störning, utan när det har blivit så måste man byta kanal sen byta tillbaks för att problemet ska försvinna. Och eftersom man oftast inte sitter och kollar när man spelar in så blir hela inspelningen förstörd.
<{POST_SNAPBACK}>
Ha, min beter sig exakt som din.... Har dock lyckats konstatera att detta händer när man startar upp boxen, så efter ca 5-10min så "hänger sig" bilden och ljudet försvinner så som du beskriver det. Verkar som om tunern tappar mottagningen eller något, för det räcker med att snabbt byta kanal så funkar den som vanligt igen. Tråkigt och tröttsamt, i alla fall när de flesta av de inspelade programen inte går att se på Har i alla fall lämnat tillbaka min till butiken....
Dizdaz....
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 17 oktober 2007 - 11:52
Beginner 126
-
Beginner 126
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har nu haft min 64250SL-T i ett par veckor och är grymt besviken. Dels crashade boxen när den skulle uppdatera sig. Efter 20-talet försök så lyckades den dock och hoppade igång.
Men, mitt stora problem är att ibland när man kollar på TV så förvandlas bilden till en svart ruta med några gröna/rosa etc fyrkanter i, och ljudet blir bara ett stötvis högfrekvent ljud, ungefär som om man hade dålig antennsignal. Men det har jag inte. Boxen säger 98% signalstyrka och 98% signalkvalite.
Jag har en ny riktantenn, ny antennkabel hela vägen, samt en ny Triax 34Db antennförstärkare (Förstärkaren sitter på maströret, nätdelen sitter nere i TV-rummet). Antennen är inriktad med instrument.
Detta problemet uppkommer tämligen sällan när man kollar på TV vanligt, men ungefär varannan gång man spelar in, vilket resulterar i en förstörd inspelning. Det är alltså inte bara en tillfällig störning, utan när det har blivit så måste man byta kanal sen byta tillbaks för att problemet ska försvinna. Och eftersom man oftast inte sitter och kollar när man spelar in så blir hela inspelningen förstörd.
<{POST_SNAPBACK}>
Ha, min beter sig exakt som din.... Har dock lyckats konstatera att detta händer när man startar upp boxen, så efter ca 5-10min så "hänger sig" bilden och ljudet försvinner så som du beskriver det. Verkar som om tunern tappar mottagningen eller något, för det räcker med att snabbt byta kanal så funkar den som vanligt igen. Tråkigt och tröttsamt, i alla fall när de flesta av de inspelade programen inte går att se på Har i alla fall lämnat tillbaka min till butiken....
Dizdaz....
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nytt försök! Dizdaz hur har det gått med den inlämnade boxen?
Postad 17 oktober 2007 - 15:22
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Dizdaz....
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nytt försök!
Dizdaz hur har det gått med den inlämnade boxen?
<{POST_SNAPBACK}>
Det lämnade jag tillbaka på öppetköp.... Men förutom hängningarna så var det en väldigt bra box som fyllde mina krav, så jag hoppas att vi här kan reda ut och lösa problemet/problemen hör för då blir det nog till affären och köpa en ny...
Postad 18 oktober 2007 - 11:57
Beginner 126
-
Beginner 126
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag är gärna med och bidrar till att lösa problemen med boxen. För Sagem verkar inte vara så intresserade (officiellt i alla fall), de hänvisar mest till mottagningsförhållanden.Bakrund: Jag har tidigare en Nokia digitalbox som är ca 4år. Inga problem med bildkvaliten för utom vid extremt snöfall. Inför nersläckningen av analoga nätet i västsverige investerade jag i en Sagem DVR 64250, den verkade super med många av de funktioner som jag letade efter. Är gör nöjd med finnesserna. Men Sagem verkar ha missat det grundläggande att klara av olika mottagningsförhållande!Sagem mottagaren klagade hela tiden på att jag hade för dålig mottagning, vid regn försvann nästan alla kanaler utom de som låg längst ner i frekvensbandet. Kopplade då in Nokian igen som fungerade perfekt. Avvaktade digital omläggningen den 24 sept. Det blev bättre men hade fortfarande störningar. Investerade då i en ny antenn, fick då signalstyrka 98% och signalkvalitet 98% på samtliga kanaler! Då försvann de flesta problemen utom "kallstarts" problemet med frysning av bilden efter ca 5 min. Pratade med Sagem igen: "Nej så bra mottagning klarar våra apparater ej av, de är såååå känsliga. Det skall vara signalstyrka på ca 60-70% för att problemen skall försvinna". Investering i signaldämpare... Ligger nu på signalstyrka på mellan 62-77% på de olika kanalerna och signalkvalitet 97-98%. Kan inte utnyttja dämparen i bott för under 60% blir det mycket med pixelfel. Kallstarts problemet med bildfrysning kvarstår dock, och även inspelningar som avbryts. Har nu börjat att fösöka ringa in felet själv med diverse olika ovetenskapliga tester!Förutsättningar är alla olika moment är gjorda vid kallstart och signalstyrka både med dämpare 62-77% och utan dämpare 98%. 1.Vid start av boxen startar jag direkt en kanal och även funktionen bild i bild, så båda tuners är i drift. Då fryser enbart huvudbilden efter 5 min, den andra tunern fungera utan missöden. 2. Inspelning av två program med en förskjutning av starttid 2 min ( alltså båda turners igång innan "frysningstiden" inträffar). Båda inspelningar fungerade utan avbrott. Hoppas det är fler av er som har möjlighet att testa på era boxar. Kom gärna med fler saker som vi kan testa för att ringa in Sagems barnsjukdom...Tack för hjälpen på förhand! Vårt mål är väl att Sagem skall åtgärda dessa fel, som de försöker skylla på mottagningsförhållanden i stället......
Postad 20 oktober 2007 - 08:35
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Jag är gärna med och bidrar till att lösa problemen med boxen. För Sagem verkar inte vara så intresserade (officiellt i alla fall), de hänvisar mest till mottagningsförhållanden.
Bakrund:
Jag har tidigare en Nokia digitalbox som är ca 4år. Inga problem med bildkvaliten för utom vid extremt snöfall.
Inför nersläckningen av analoga nätet i västsverige investerade jag i en Sagem DVR 64250, den verkade super med många av de funktioner som jag letade efter. Är gör nöjd med finnesserna. Men Sagem verkar ha missat det grundläggande att klara av olika mottagningsförhållande!
Sagem mottagaren klagade hela tiden på att jag hade för dålig mottagning, vid regn försvann nästan alla kanaler utom de som låg längst ner i frekvensbandet.
Kopplade då in Nokian igen som fungerade perfekt.
Avvaktade digital omläggningen den 24 sept. Det blev bättre men hade fortfarande störningar.
Investerade då i en ny antenn, fick då signalstyrka 98% och signalkvalitet 98% på samtliga kanaler! Då försvann de flesta problemen utom "kallstarts" problemet med frysning av bilden efter ca 5 min.
Pratade med Sagem igen: "Nej så bra mottagning klarar våra apparater ej av, de är såååå känsliga. Det skall vara signalstyrka på ca 60-70% för att problemen skall försvinna".
Investering i signaldämpare...
Ligger nu på signalstyrka på mellan 62-77% på de olika kanalerna och signalkvalitet 97-98%. Kan inte utnyttja dämparen i bott för under 60% blir det mycket med pixelfel.
Kallstarts problemet med bildfrysning kvarstår dock, och även inspelningar som avbryts.
Har nu börjat att fösöka ringa in felet själv med diverse olika ovetenskapliga tester!
Förutsättningar är alla olika moment är gjorda vid kallstart och signalstyrka både med dämpare 62-77% och utan dämpare 98%.
1.Vid start av boxen startar jag direkt en kanal och även funktionen bild i bild, så båda tuners är i drift. Då fryser enbart huvudbilden efter 5 min, den andra tunern fungera utan missöden.
2. Inspelning av två program med en förskjutning av starttid 2 min ( alltså båda turners igång innan "frysningstiden" inträffar). Båda inspelningar fungerade utan avbrott.
Hoppas det är fler av er som har möjlighet att testa på era boxar. Kom gärna med fler saker som vi kan testa för att ringa in Sagems barnsjukdom...
Tack för hjälpen på förhand!
Vårt mål är väl att Sagem skall åtgärda dessa fel, som de försöker skylla på mottagningsförhållanden i stället......
<{POST_SNAPBACK}>
Starkt jobbat!
Postad 20 oktober 2007 - 22:09
Janne i Torhamn
-
Janne i Torhamn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag trodde att problemen med låsningarna var över för min del efter "nedsläckningen".
Men.....det som hänt är att nu funkar SVT 1, 2 osv utmärkt, men Discovery m.fl vill hänga sig
å bilden pixlar sig ofta.
Alltså tvärtom mot hur det var före nedsläckningen då SVT var problemkanalen.
Man har ju kastat om kanaler efter nedsläckningen.
Kan det va den ena mottagren i boxen som är kass ??
Postad 21 oktober 2007 - 13:03
joeljoel
-
joeljoel
-
Användare
-
-
174 inlägg
"Joeljoel! Du skriver: "tror jag beror på för LÅG signalnivå". Alla andra i tråden som uttalar sig om denna problematik använder sig av antingen signalstyrka eller signalkvalitet. Jag tror inte att du har över 95% signalstyrka utan att du ligger omkring 65-75%."
Tråkigt att inte bli trodd. Jag använde kanske lite slarvigt "signalnivå" som ett samlingsbegrepp för Signalstyrka och signalkvalitet. För säkerhets skull kollade jag igen nivåerna nu idag. Jag har 98% på båda och bilden fryser ALDRIG. Däremot låser sig boxen ibland när jag trycker flera knappar i snabb takt samtidigt som en ny timerinställd inspelning börjar. Annars problemfritt på alla mina tre Sagemboxar med hårddisk.
Postad 24 oktober 2007 - 15:01
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Enligt "haboso" i denna tråd, https://www.minhembi...howtopic=172009, kommer en uppdatering från sagem i november. Någon som vet mer??
Postad 30 oktober 2007 - 13:56
hofverberg
-
hofverberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag köpte en DVR-6280 för ett par veckor sedan, och jag har inte upplevt samma problem som ni med frysningar och dylikt. Jag har en signalstyrka på 86% och en signalkvalitet på 98%, och hittills har jag inte upplevt några bildproblem oavsett väder. Däremot har boxen vid tre tillfällen hängt sig helt och hållet (svarar inte på några knapptryckningar, och visas bara stillbild från pågående sändning), då jag tvingats bryta strömmen för att den ska börja leva upp igen. Dessutom har det vid ett tillfälle hänt att en inspelning inte har fungerat alls. Av någon anledning verkade inspelning och timeshift inte funka då (ingenting hände när jag tryckte Record), medan att se på TV som vanligt funkade bra. Men det har bara hänt en enda gång.
Något betydligt allvarligare för mig är att DVB-textningen inte verkar spelas in som det ska, när man spelar in på hårddisk. När man spelar upp textade program, så försvinner en del textremsor helt och hållet och en del visas på fel språk (norska, danska eller finska; fastän svenska står valt som textspråk). En del av textremsor visas dock korrekt, så det gäller inte precis hela tiden. Ännu märkligare är att det inte blir samma resultat, om jag spelar upp samma inspelning flera gånger - textremsor som är borta en gång, kan alltså helt plötsligt visas nästa gång. När jag ser live-TV fungerar textningen perfekt, men problemet uppstår vid både inspelning och timeshift. Det här gäller alltså de kanaler som sänder textningen som separat ström (DVB-text), istället för inbränd i bilden - d.v.s. Canal+, Disney Channel, Animal Planet, m.fl. Är det fler som har samma problem med textningen med DVR-6280 (eller någon av de andra DVR-modellerna), eller är det bara jag som drabbas av det här?
Inspelning av text-TV fungerar dock klockrent, och slår man på text-TV-textning av svenskspråkiga program (på ex. SVT eller TV4) på en inspelning, så visas den textningen som den ska.
Postad 08 november 2007 - 19:47
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
VIKTIGT gällande Sagem DVR!
Om du stöter på problem i butik angående bl. a frysning av box och pixlar vid bra signal?
Bäste ÅF,
Som du känner till skall en automatisk uppdatering ske så fort en ny mjukvara finns hos Teracom. På senaste tiden har det varit svårt att i vissa fall uppdatera mjukvaran på våra DVR. Vilket medfört att boxen i vissa fall inte kunnat ladda ner den senaste uppdateringen till hårddiskboxen. Det kan vara i de fall kunden inte har en tillräckligt stark signal. (Felmeddelande boxen ”Pb02” ”Er01”)
Ny mjukvara ligger snart ute!
Den nya mjukvaran 0.5.1b kommer att ligga i luften igen den 14/11. För kunder som har problem med att ladda ner mjukvaran felmeddelande ”Pb02” ”Er01”. Så rekommenderar vi att trycka på OK knappen 2 gånger för att få boxen att återgå till nedladdningsläge igen då ser man nedladdningsförloppet starta med siffrorna 00-- i displayen på boxen. Kan behöva göras 2 till 3 gånger ibland vid problem av nedladdning. Annars rekommenderar vi att göra detta någonstans där det är bättre mottagningsförhållanden.
Det är ännu en mjukvara på gång som kommer att skickas ut över luften i början av december som gör att alla Sagem DVR mottagare kommer att bli godkända för Boxer Navigator.
Så uppdaterar man mjukvaran.
Detta kommer att ske automatiskt efter ett tag när boxen är igång. Ett meddelande dyker upp om att det finns ny mjukvara i luften och frågar om man vill ladda ner denna, bekräfta med OK på fjärrkontrollen.
Kunden får svart skärm och i displayen på boxen visas ett förlopp från 00- - 01- - 02- - 03- - 04- - därefter startar boxen upp sig igen per automatik och informerar att mjukvaran har laddats ner ordentligt.
Nedladdningsprocessen tar ungefär 5 minuter!
Så här kollar man vilken mjukvaruversion man har i boxen:
1. Välj MENY navigera med piltangenterna
2. Teknisk information bekräfta med OK
3. Produktdata bekräfta med OK (Programversion)
Med vänliga hälsningar
Sagem Communication Nordic AB
Postad 08 november 2007 - 20:34
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
VIKTIGT gällande Sagem DVR! Om du stöter på problem i butik angående bl. a frysning av box och pixlar vid bra signal?
Bäste ÅF, Som du känner till skall en automatisk uppdatering ske så fort en ny mjukvara finns hos Teracom. På senaste tiden har det varit svårt att i vissa fall uppdatera mjukvaran på våra DVR. Vilket medfört att boxen i vissa fall inte kunnat ladda ner den senaste uppdateringen till hårddiskboxen. Det kan vara i de fall kunden inte har en tillräckligt stark signal. (Felmeddelande boxen ”Pb02” ”Er01”)
Ny mjukvara ligger snart ute! Den nya mjukvaran 0.5.1b kommer att ligga i luften igen den 14/11. För kunder som har problem med att ladda ner mjukvaran felmeddelande ”Pb02” ”Er01”. Så rekommenderar vi att trycka på OK knappen 2 gånger för att få boxen att återgå till nedladdningsläge igen då ser man nedladdningsförloppet starta med siffrorna 00-- i displayen på boxen. Kan behöva göras 2 till 3 gånger ibland vid problem av nedladdning. Annars rekommenderar vi att göra detta någonstans där det är bättre mottagningsförhållanden.
Det är ännu en mjukvara på gång som kommer att skickas ut över luften i början av december som gör att alla Sagem DVR mottagare kommer att bli godkända för Boxer Navigator.
Så uppdaterar man mjukvaran. Detta kommer att ske automatiskt efter ett tag när boxen är igång. Ett meddelande dyker upp om att det finns ny mjukvara i luften och frågar om man vill ladda ner denna, bekräfta med OK på fjärrkontrollen.
Kunden får svart skärm och i displayen på boxen visas ett förlopp från 00- - 01- - 02- - 03- - 04- - därefter startar boxen upp sig igen per automatik och informerar att mjukvaran har laddats ner ordentligt.
Nedladdningsprocessen tar ungefär 5 minuter!
Så här kollar man vilken mjukvaruversion man har i boxen: 1. Välj MENY navigera med piltangenterna 2. Teknisk information bekräfta med OK 3. Produktdata bekräfta med OK (Programversion)
Med vänliga hälsningar Sagem Communication Nordic AB
Hmmm...... Kommer denna uppdatering att lösa problemen med frysning/pixlig bild alltså... Sagem har ju tidigare sagt att det beror på "för bra" mottagningsignal. Lustig, med tanke på att man nu tydligen har för dålig signal för att uppdatera... För övrigt: "Den nya mjukvaran 0.5.1b kommer att ligga i luften igen den 14/11....", med andra ord ingen ny mjukvara, eller...?? Nä, jag fattar ingenting......
Postad 09 november 2007 - 16:47
Wizzman
-
Wizzman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har 0.5.1b i min box och den hänger sig som sagt, så nej, den uppdateringen lär inte lösa problemet :-(
Postad 09 november 2007 - 17:02
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Jag har iaf investerat i en DVR6280. Får se om man får alla dessa problem. Kommer få den ngn gång i nästa vecka. Finns det ngn statistik på om felen är mer frekvent på 250 GB eller 80 GB?
Postad 10 november 2007 - 00:44
hofverberg
-
hofverberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag skulle tro att det borde vara samma problem på alla DVR-modellerna, så det borde inte skilja sig åt - men säker kan jag förstås inte vara...
Fortfarande undrar jag om fler än jag har problemet med att textningen inte verkar spelas in som det ska, fastän det visas korrekt live? Jag kan inte hitta något om det i den här tråden, men jag har svårt att tro att det bara skulle vara just jag som har det felet på någon av DVR-modellerna...
Postad 12 november 2007 - 18:28
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Hej!
Jag talade med Sagem HelpDesk och fick informationen att om inte version 0.5.1b fungerar
korrekt så kommer den senaste mjukvaran med Boxer Navigator i början av december och
den ska lösa alla problem med pixlar och frysningar av boxen. De sa också att det är ingen
skillnad om det är en DVR 6240 / 6280 / 64160 / 64250.
Version 0.5.1b kommer att ligga ute i luften den 14/11 för alla som inte har fått ner denna tidigare,
den är mycket stabilare än version 0.4.6 och 0.4.7 som vissa fortfarande har. Den kommer att ligga
ute till början av december då den nya mjukvaran kommer med Boxer Navigator.
Tjejen på Sagem Helpdesk sa att de rapporterar alla problem som finns kvar i version 0.5.1b till deras
utvecklingsteam i Frankrike. Så de kommer att åtgärdas i den senaste mjukvaran som kommer i december.
Postad 13 november 2007 - 07:39
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Hej!
Jag talade med Sagem HelpDesk och fick informationen att om inte version 0.5.1b fungerar korrekt så kommer den senaste mjukvaran med Boxer Navigator i början av december och den ska lösa alla problem med pixlar och frysningar av boxen. De sa också att det är ingen skillnad om det är en DVR 6240 / 6280 / 64160 / 64250.
Version 0.5.1b kommer att ligga ute i luften den 14/11 för alla som inte har fått ner denna tidigare, den är mycket stabilare än version 0.4.6 och 0.4.7 som vissa fortfarande har. Den kommer att ligga ute till början av december då den nya mjukvaran kommer med Boxer Navigator.
Tjejen på Sagem Helpdesk sa att de rapporterar alla problem som finns kvar i version 0.5.1b till deras utvecklingsteam i Frankrike. Så de kommer att åtgärdas i den senaste mjukvaran som kommer i december.
Verkar ju faktiskt lovande...
Redigerat av Dizdaz, 13 november 2007 - 07:40.
Postad 13 november 2007 - 09:17
hofverberg
-
hofverberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag håller med - det låter rätt lovande. Frågan är om problemen med inspelning av DVB-textning också kommer att lösas då...
Postad 13 november 2007 - 11:50
Unregistered7fab051e
-
Unregistered7fab051e
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag funderar på att skaffa en 160gb box från Sagem men jag undrar vad det är för skillnad på PVR och DVR. I butik hittar man bara DVR men om man pratar direkt med Boxer kan dom bara erbjuda PVR. Enligt boxer är enda skillnaden att man med PVR bara kan spela in en kanal och titta på en annan medan man med DVR kan spela in två kanaler förutsatt att de ligger inom samma frekvensband och titta på en tredje. Jag är dock inte helt övertygad om att det bara är det som är skillnaden, är det någon som har mer kunskap där?
Postad 14 november 2007 - 12:51
Wizzman
-
Wizzman
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag funderar på att skaffa en 160gb box från Sagem men jag undrar vad det är för skillnad på PVR och DVR. I butik hittar man bara DVR men om man pratar direkt med Boxer kan dom bara erbjuda PVR. Enligt boxer är enda skillnaden att man med PVR bara kan spela in en kanal och titta på en annan medan man med DVR kan spela in två kanaler förutsatt att de ligger inom samma frekvensband och titta på en tredje. Jag är dock inte helt övertygad om att det bara är det som är skillnaden, är det någon som har mer kunskap där?
PVR serien är den gamla serien, och DVR är den nya serien med lite nya funktioner, bl a det du precis nämnde. Samt att den alltid spelar in 2 timmar på den kanalen du kollar på, så att du kan backa i direktsändning. PVR gör samma sak men bara 30 min tror jag. Om jag förstått det hela rätt så är inte DVR-serien boxergodkänd ännu, och det är därför boxer inte tillhandahåller den ännu.
Postad 14 november 2007 - 13:05
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
PVR serien är den gamla serien, och DVR är den nya serien med lite nya funktioner, bl a det du precis nämnde. Samt att den alltid spelar in 2 timmar på den kanalen du kollar på, så att du kan backa i direktsändning. PVR gör samma sak men bara 30 min tror jag.
Om jag förstått det hela rätt så är inte DVR-serien boxergodkänd ännu, och det är därför boxer inte tillhandahåller den ännu.
Enligt Boxer´s hemsida är de godkända, så det beror nog inte på det... Kanske har de bara många kvar av PVR:en, som de vill bli av med...
Postad 14 november 2007 - 23:07
johfrd
-
johfrd
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon som har fått in den nya mjukvaran som skickas ut från och med idag?
Jag får bara Er09 hela tiden
Postad 19 november 2007 - 10:55
joeljoel
-
joeljoel
-
Användare
-
-
174 inlägg
De nya boxarna ÄR godkända av Boxer och finns nu att köpa med subvention. Sagem DVR-64250GL-T kostar t ex under 2.900 kr med 24-mån avtal hos NetOnNet.
Postad 19 november 2007 - 13:10
Janne i Torhamn
-
Janne i Torhamn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har en DVR 64250
Du kan spela in TVÅ program samtidigt, och under tiden titta på INSPELAT material.
Alltså inte titta på en 3:e tv-sändning.
De 2 mottagarna klarar bara ett program var.
Postad 20 november 2007 - 19:17
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Hur kommer man ur det att den hela tiden vill ladda ner ny programvara?
Får Pb02 hela tiden så jag tänkte avvakta med nya programvaran tills jag kan fixa bättre mottagning.
Postad 20 november 2007 - 19:55
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Hur kommer man ur det att den hela tiden vill ladda ner ny programvara? Får Pb02 hela tiden så jag tänkte avvakta med nya programvaran tills jag kan fixa bättre mottagning.
Det fixade sig själv med en annan bordsantenn. Då kom nya mjukvaran ner. Så nu fungerar den som den ska. (Hittills iaf, peppar, peppar...)
Postad 21 november 2007 - 12:17
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Men den är grymt dålig på att hantera en halvbra/dålig antennsignal!
Mottagningen jag har fixade ju tom min gamla Dilog DT-355. Trist att man måste fixa bättre mottagning när man köper en nyare box...
Postad 22 november 2007 - 21:32
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
I dagens reklam från bl.a ONOFF, Expert och Euronics, finns Sagem boxarna med Navigator. Eller abbonemanget i alla fall....
För enl boxers hemsida är Sagem boxarna inte godkända för Navigator än, och vad jag vet så finns det inte några boxar med den nya navigator mjukvaran i sig. Eller?!
Någon som vet hur det ligger till....?
Postad 23 november 2007 - 09:54
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Snackade med Sagem angående detta. Fick reda på att Navigator mjukvaran kommer att tankas ner över luften i början av december. Man kan köpa boxen med Navigator abonnemang i och med att den är Navigator förberedd. Sen ingår Navigator i kampanjerna så kunden betalar inget för den.
Postad 24 november 2007 - 14:37
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Snackade med Sagem angående detta. Fick reda på att Navigator mjukvaran kommer att tankas ner över luften i början av december. Man kan köpa boxen med Navigator abonnemang i och med att den är Navigator förberedd. Sen ingår Navigator i kampanjerna så kunden betalar inget för den.
Ahha.. Kanon! Fast det är det ju ren marknadsföringsbluff(!) att sälja en produkt med en tjänst som i verkligheten inte finns tillgänglig. Även om den nu skulle vara gratis....
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|