Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Neutralt ljud, bra eller ej?

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad anser du är viktigt i din anläggning (145 medlem(mar) har röstat)

Vad anser du är viktigt i din anläggning

1. Vill höra exakt vad som är på skivan, så opåverkat ljud som möjligt (41 röster [28.28%])

Procent av omröstning: 28.28%

2. Jag vill har rätt så neutralt men ett visst "egen ljud" kan vara bra (68 röster [46.90%])

Procent av omröstning: 46.90%

3. Jag bryr mig inte om hur det låter på skivan, jag vill ha ett visst sound (22 röster [15.17%])

Procent av omröstning: 15.17%

4. Något annat (14 röster [9.66%])

Procent av omröstning: 9.66%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 08 April 2007 - 09:34

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Om inte anar jag en trevligare ton. Jag gillar faktiskt faktisk bättre då man blir tagen på allvar när man bänder och bryter. Men Här på detta forum verka man inte vilja lära sig genom att debattera på samma sätt. =tråkigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man bänder och bryter åker man i finkan ju! hehehe... ;)

Återgå nu till ämnet som faktiskt är intressant! :)

Postad 08 April 2007 - 09:35

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Men det är ju ett par viktiga (de klart viktigaste?) komponenter kvar som kommer att färga ljudet åt dig - högtalarna och rummet. Tycker LTS idé (som jag tolkar den iaf)  är en alldeles utmärkt teorigrund. Så transparent som möjligt fram tills dess att man provar sig fram till rätt (personligt) högtalare i aktuellt rum. Man behöver inte ta det som en religion.

Om någon istället vill springa runt och prova sig fram med en massa olika kombinationer i en massa olika rum för att hitta "rätt" ljud så kan man naturligtvis göra så. De är ju ändå en ganska rolig sysselsättning (även att senare diskutera intrycken på ett forum).

LTS-metoden borde kunna vara besparande på både energi och ekonomi däremot. Kan mycket väl tänka mig den metoden vid en uppgradering och hoppas på fler F/E tester, även av modern elektronik.

Sunt och klokt. Enkelt och bra. :)

Postad 08 April 2007 - 09:36

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Torde bli svårt nu för vissa att bara slå folk som Chris Lymme Geforce mig eller andra med argument om att det är dum och inte ser objektivt på sanningen.  :)
[/url]

<{POST_SNAPBACK}>

VEM i hela friden har slagit på folk och argumenterat om att ngn är dum och inte ser objektiv på sanningen???? ;)

Är det månne så att du söker en debatt, och sedan vänder du och vrider på saker och ting, just för att skapa debatten? Som sagt, eftersom du verkar ha så svårt för just nin's inlägg, så börjar jag mer och mer undra följande: Läser du allt vad han skriver? För mig verkar det nämligen fullkomligt omöjligt att du gör detta, just eftersom du skriver att "andra" skulle påstå att bla du är dum och inte ser objektiv på sanningen.

Så nu ska jag i alla fall inte tjafsa med dig mera, utan hålla mig till tråden som nog kan ge mycket gott i längden (vilken den redan har gjort från vissa håll!)

Redigerat av Unregistered52a88696, 08 April 2007 - 09:38.

Postad 08 April 2007 - 10:14

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
För min del vill jag höra så naturligt ljud som möjligt. Alltså att instrumenten låter "äkta". En CD-spelare som klarar det bättre än en annan (alltså att instrumenten låter äkta) är, med denna preferens beskriven, den bättre spelaren.

Det spelar ingen roll om den kostar 2000 kronor eller 20.000 kronor, ger den ett mer "naturligt" och "levande" ljud så föredrar jag den.

Sedan beror mycket på skivorna. Har inte varit med om att en dåligt producerad skiva kan "färgas" till att låta bra. Sådana mirakel finns knappast. Problemet är att "naturligt" ljud är svårt att mäta och därför blir man tvungen att använda öronen. Skivan man testar sådant med måste självfallet vara av bra kvalitet (tekniskt).

Kriget i trådarna uppfattar jag beror på denna motbevisningstrend som råder. D.v.s: "DV-668 är sanningen, andra spelare färgar, att tycka andra spelare låter bättre är subjektivt, man måste vara objektiv....".

Lyssningsintryck avfärdas direkt som "subjektivt" och så kommer gnäll på att vissa enligt andra presenterar sitt "subjektiva tyckande" som "sanning" och det får man inte göra. Jag vet inte riktigt men mitt intryck blir snabbt att detta är korrekt:

"Jag kollade mätdata på denna apparat. Den mäter fantastiskt bra och låter ändå tråkigt med den skiva jag provat med. Men det gör inget för eftersom den mäter bra är det en objektiv sanning som är överordnat hur det låter. Så den är ett kap för pengarna. KÖP!"

Detta är inte korrekt:

"Jag provlyssnade två spelare idag. A och B. Mina öron säger mig att B har ett trevligare ljud medan A låter kallare och mer metalliskt. Jag växlade flera gånger och varje gång visade sig denna skillnad. B låter helt enkelt trevligare och jag kan rekommendera den till de som är ute efter ett ljud med viss värme och fin instrumentklang."

Skriver man som det inkorrekta kommer mothuggen snabbt:

1. Den färgar.
2. Lyssningen skedde öppet, blindtesta för tusan för annars är det bara subjektivt tyckande utan substans.
3. Det är bara subjektivt tyckande i största allmänhet. Du måste presentera MÄTDATA och dessa MÄTDATA säger precis allt om hur det låter. Mäter den bra är den bra. Mäter den inte lika bra är det en dålig apparat och mätdata säger allt, det är den enda objektiva sanningen.
4. DV-668 är den bästa spelaren. Den är ju testad. Finns ingen bättre. Det är det mest naturliga, rena och klara ljud som går att få. Den återger exakt vad som finns på skivan. Är diskanten vass beror det på skivan. Allt beror på skivan, denna spelare är helt perfekt i alla lägen. Föredrar man andra spelare är det subjektivt tyckande utan substans. Man kan gärna få föredra "färgning" (andra spelare) men kom inte här och kom med att det skulle låta "bättre" eller "trevligare".

Jag ska tillägga att jag inte har något emot mätningar, tvärtom, däremot är jag motståndare till att man ska "lyssna" på apparaten genom enbart mätdata och att lyssningsintryck avfärdas som subjektivt tyckande som inte är värt något.

Det är inget fel på "neutralt" ljud, tvärtom. Däremot är det tveksamt om det neutrala ljudet enbart kan mätas eller om det också finns andra ljudvägar att vandra.

T.ex naturligt ljudande instrument.

Personligen anser jag att en kombination av lyssningsintryck och mätdata är ypperligt. Men att avfärda lyssningsintryck som "subjektivt tyckande" som inte är värt något, hylla blindtestet som det enda testet som är "objektivt" i alla lägen, dribbla bort lyssningsintryck med att "lyssningen skedde ju öppet" o.s.v - nej.

Jag har inget emot neutralt ljud, däremot är jag motståndare till motbevisningstrenden då den har urartat. Hur gärna man än vill kvarstår sådana saker som att komponenter inte är gratis etc.

Postad 08 April 2007 - 11:15

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Det är väl ingen som kräver att du skall svara på allt hela tiden? Men med tanke på att du har lite drygt 400 inlägg per månad här så verkar du svara på det mesta som skrivs här.

Varför startar du inte lite mer djuplodande trådar? Jag tror att många (jag själv inkluderat) skulle uppskatta att ta del av den erfarenheten som du har samlat på dig.

Ironisk eller ?

Om inte anar jag en trevligare ton. Jag gillar faktiskt faktisk bättre då man blir tagen på allvar när man bänder och bryter. Men Här på detta forum verka man inte vilja lära sig genom att debattera på samma sätt. =tråkigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag är inte ironisk. Jag ser hellre att det är mer vettiga trådar på forumet. Mycket roligare att läsa och om man sedan kan lära sig lite nytt så skadar inte det heller. Dessutom blir det betydligt bättre stämning om man slipper alla dessa käbbeltrådar.

Postad 08 April 2007 - 11:30

musicloveringbg
  • musicloveringbg
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Enligt egen erfarenhet så kan ljud vara helt underbart även om det uppfattas som "ljust".
På billigare produkter skulle jag nog välja de som färgar ljudet så det går att lyssna på det med välbehag.

Postad 08 April 2007 - 11:39

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Håller helt och fullt med avr4000!

Varför? Jo, ett gäng killar från forumet är ute på stan och går. En av killarna skriker "- Kolla vilken snygg röd bil och vad häftigt den låter!" Flera av killarna håller med, medans två inte är riktigt säkra. En måste springa och låna en färgmätare och gå fram och mäta upp färgen på bilen. Och även kontrollera mot Pantones färgkarta att bilen verkligen är röd och inte är missfärgad. Samtidigt som han ropar " - Om du blundar, låter den då lika häftigt?"

Ungefär så uppfattar jag en del skriverier här i forumet. Och det är inget fel i sig, men jag blir lite fundersam ibland.

Postad 08 April 2007 - 12:16

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Varför? Jo, ett gäng killar från forumet är ute på stan och går. En av killarna skriker "- Kolla vilken snygg röd bil och vad häftigt den låter!" Flera av killarna håller med, medans två inte är riktigt säkra. En måste springa och låna en färgmätare och gå fram och mäta upp färgen på bilen. Och även kontrollera mot Pantones färgkarta att bilen verkligen är röd och inte är missfärgad.

Efter att ha gått ytterligare ett par kvarter kommer de fram till en bil med till synes samma röda färg. Denna bil är inte lika häftig, betydligt mindre och även betydligt billigare. Killen med färgkartan frågar då gänget vilken av bilarna som har exakt rätt färg. En av killarna kan inte se någon skillnad medan resten är säkra på att den större, häftigare och ffa dyrare har rätt färg (de kan eg inte se någon skillnad men utgår från att den dyrare och exklusivare har den korrekta färgen - placebo :) ).
Som tur är kan killen med färgkartan visa att det faktiskt är den billigare och mindre bilen som har rätt färg. ;)

Postad 08 April 2007 - 12:18

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Varför? Jo, ett gäng killar från forumet är ute på stan och går. En av killarna skriker "- Kolla vilken snygg röd bil och vad häftigt den låter!" Flera av killarna håller med, medans två inte är riktigt säkra. En måste springa och låna en färgmätare och gå fram och mäta upp färgen på bilen. Och även kontrollera mot Pantones färgkarta att bilen verkligen är röd och inte är missfärgad.

Efter att ha gått ytterligare ett par kvarter kommer de fram till en bil med till synes samma röda färg. Denna bil är inte lika häftig, betydligt mindre och även betydligt billigare. Killen med färgkartan frågar då gänget vilken av bilarna som har exakt rätt färg. En av killarna kan inte se någon skillnad medan resten är säkra på att den större, häftigare och ffa dyrare har rätt färg (de kan eg inte se någon skillnad men utgår från att den dyrare och exklusivare har den korrekta färgen - placebo :) ).
Som tur är kan killen med färgkartan visa att det faktiskt är den billigare och mindre bilen som har rätt färg. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Och då sa den färgblinda att han föredrar den häfftigare bilen iallafall! hehehe...

Postad 08 April 2007 - 13:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är jättebra att vi får in lite synpunkter från LTS-arna. När man läser deras tankar så inser man att de inte alls är så dogmatiska som vissa tror på detta forum. Både Öhman och Östberg uttrycker en förståelse för hifi – mätbart och omätbart – som neutralitetsivrarna på detta forum har missat.

Naturligtvis är det intressant att undersöka ljud på ett metodiskt och någorlunda objektivt sätt men man ska vara försiktig med att se resultaten som den enda sanningen. Man kan använda deras resultat som en parameter bland många när man ägnar sig åt hifi.

Som exempel är jag tacksam för LTS rekommendation att använda EKK som högtalarkabel eftersom det har gett mig ett bättre ljud än jag kan få med någon köpekabel som jag har råd med.

Bra inlägg, AVR4000.

Postad 08 April 2007 - 14:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Efter att ha gått ytterligare ett par kvarter kommer de fram till en bil med till synes samma röda färg. Denna bil är inte lika häftig, betydligt mindre och även betydligt billigare. Killen med färgkartan frågar då gänget vilken av bilarna som har exakt rätt färg. En av killarna kan inte se någon skillnad medan resten är säkra på att den större, häftigare och ffa dyrare har rätt färg (de kan eg inte se någon skillnad men utgår från att den dyrare och exklusivare har den korrekta färgen - placebo  ).
Som tur är kan killen med färgkartan visa att det faktiskt är den billigare och mindre bilen som har rätt färg. 

Skitbra bild...
Det roliga är ju inte färgen utan den skiter en sån som jag i eftersom jag skulle direkt sagt vi kan väl trampa på gasen och avgöra vilken som går bäst :) ;)

Postad 08 April 2007 - 14:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Dessa liknelser med tofflor och bilar säger ingenting om hifi.

Om det finns personer som inte litar till hörselorganet eller som inte kan höra några skillnader mellan olika komponenter så är mitt tips till dem att köpa en kompaktstereo och spara sina pengar till vettigare ändamål.

Hifi är en hobby för personer som kan höra skillnader.

Postad 08 April 2007 - 15:53

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Många bra inlägg från Chris Lymme!!! En till som insett problemen med hemma Hi-Fi!

Varför? Jo, Om jag besökte tex NIN och hans anläggning spelade upp musiken mycket bra. Den spelade så bra att jag köpte den av honom.

När jag sedan kommer hem och installerar den hemma hos mig. Är det inte alls säkert att den spelar lika bra i mitt rum. Mitt rum kan vara större eller mindre, ha mera eller mindre möbler, gardiner, vara byggt helt i betong eller trä. Det finns massor av variationer i våra rum, vilket gör att det låter olika.

Det kan vara så att den spelar bättre hos mig än hemma hos NIN, det vet man inte innan man provat. Därför är det viktigt att lyssna och givetvis testa anläggningen i den miljö som den ska användas i.

Det kan vara så att man måste välja en apparat som färgar ljudet, kanske mörkt eller ljust, för att passa i rummet. En helt neutral anläggning kan faktiskt låta dåligt i vissa rum.

När det gäller tester av Hi-Fi prylar kan man använda dom som utgångspunkt, när man är på jakt efter nya prylar. Det som avgör beslutet om köp är inte det som finns på papperet, utan hur den låter i det rum som används för musiklyssning.

Postad 08 April 2007 - 16:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tack för förtroendet. Det har kommit fram flera bra synpunkter i tråden nu. Det är skönt att veta att det finns personer på detta forum som förstår hur hifi fungerar istället för att bara tro på skeptiskt strunt som de läser i tidningar eller på nätet.

Postad 08 April 2007 - 16:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Bara en tanke från mig, vet att i min studio så låter
Dat-bandaren i 9 av 10 fall bättre än CD-spelaren iallafall!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med s- och t-ljuden där?

Postad 08 April 2007 - 16:42

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Bara en tanke från mig, vet att i min studio så låter
Dat-bandaren i 9 av 10 fall bättre än CD-spelaren iallafall!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är det med s- och t-ljuden där?

<{POST_SNAPBACK}>

Där tycker jag inte det är så stor skillnad, det är snarare
att "datten" har mer dynamik och tyngd i ljudet!

Postad 08 April 2007 - 16:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Många bra inlägg från Chris Lymme!!! En till som insett problemen med hemma Hi-Fi!

Håller med. Sund och bra inställning.

Postad 08 April 2007 - 17:09

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Själv älskar jag färgat ljud eller vad man ska kalla de då jag har ett par Cerwin Vega högtalare men det jag undrar över är ju lite hur ni kan avgöra om ljudet är neutralt eller inte om ni inte hört inspelningen av skivan :) för det är väl de ljudet som är de som ni anser vara neutralt eller vad man ska säga.

Tycker frågan i sig "Neutralt ljud, bra eller ej?" är lite luddig, det är ju upp till var och än enligt mig, någon företag/grupp kan inte få mej att ändra min uppfattning bara för deras datorer säger något annat. Folk har ju olika hörseluppfattning och alla tycker olika.

Aja kanske är lite ute på vift men detta är min åsikt.

Redigerat av Unregistered32555851, 08 April 2007 - 17:14.

Postad 08 April 2007 - 17:18

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Själv älskar jag färgat ljud eller vad man ska kalla de då jag har ett par Cerwin Vega högtalare men det jag undrar över är ju lite hur ni kan avgöra om ljudet är neutralt eller inte om ni inte hört inspelningen av skivan  ;) för det är väl de ljudet som är de som ni anser vara neutralt eller vad man ska säga.

Tycker frågan i sig "Neutralt ljud, bra eller ej?" är lite luddig, det är ju upp till var och än enligt mig, någon företag/grupp kan inte få mej att ändra min uppfattning bara för deras datorer säger något annat. Folk har ju olika hörseluppfattning och alla tycker olika.

Aja kanske är lite ute på vift men detta är min åsikt.

<{POST_SNAPBACK}>

En del har ju hört inspelningen! :)

Postad 08 April 2007 - 17:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Eller så vet man hur en fiol låter :)

Postad 08 April 2007 - 18:24

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

För min del vill jag höra så naturligt ljud som möjligt. Alltså att instrumenten låter "äkta". En CD-spelare som klarar det bättre än en annan (alltså att instrumenten låter äkta) är, med denna preferens beskriven, den bättre spelaren.

Det spelar ingen roll om den kostar 2000 kronor eller 20.000 kronor, ger den ett mer "naturligt" och "levande" ljud så föredrar jag den.

Sedan beror mycket på skivorna. Har inte varit med om att en dåligt producerad skiva kan "färgas" till att låta bra. Sådana mirakel finns knappast. Problemet är att "naturligt" ljud är svårt att mäta och därför blir man tvungen att använda öronen. Skivan man testar sådant med måste självfallet vara av bra kvalitet (tekniskt).

Kriget i trådarna uppfattar jag beror på denna motbevisningstrend som råder. D.v.s: "DV-668 är sanningen, andra spelare färgar, att tycka andra spelare låter bättre är subjektivt, man måste vara objektiv....".

Lyssningsintryck avfärdas direkt som "subjektivt" och så kommer gnäll på att vissa enligt andra presenterar sitt "subjektiva tyckande" som "sanning" och det får man inte göra. Jag vet inte riktigt men mitt intryck blir snabbt att detta är korrekt:

"Jag kollade mätdata på denna apparat. Den mäter fantastiskt bra och låter ändå tråkigt med den skiva jag provat med. Men det gör inget för eftersom den mäter bra är det en objektiv sanning som är överordnat hur det låter. Så den är ett kap för pengarna. KÖP!"

Detta är inte korrekt:

"Jag provlyssnade två spelare idag. A och B. Mina öron säger mig att B har ett trevligare ljud medan A låter kallare och mer metalliskt. Jag växlade flera gånger och varje gång visade sig denna skillnad. B låter helt enkelt trevligare och jag kan rekommendera den till de som är ute efter ett ljud med viss värme och fin instrumentklang."

Skriver man som det inkorrekta kommer mothuggen snabbt:

1. Den färgar.
2. Lyssningen skedde öppet, blindtesta för tusan för annars är det bara subjektivt tyckande utan substans.
3. Det är bara subjektivt tyckande i största allmänhet. Du måste presentera MÄTDATA och dessa MÄTDATA säger precis allt om hur det låter. Mäter den bra är den bra. Mäter den inte lika bra är det en dålig apparat och mätdata säger allt, det är den enda objektiva sanningen.
4. DV-668 är den bästa spelaren. Den är ju testad. Finns ingen bättre. Det är det mest naturliga, rena och klara ljud som går att få. Den återger exakt vad som finns på skivan. Är diskanten vass beror det på skivan. Allt beror på skivan, denna spelare är helt perfekt i alla lägen. Föredrar man andra spelare är det subjektivt tyckande utan substans. Man kan gärna få föredra "färgning" (andra spelare) men kom inte här och kom med att det skulle låta "bättre" eller "trevligare".

Jag ska tillägga att jag inte har något emot mätningar, tvärtom, däremot är jag motståndare till att man ska "lyssna" på apparaten genom enbart mätdata och att lyssningsintryck avfärdas som subjektivt tyckande som inte är värt något.

Det är inget fel på "neutralt" ljud, tvärtom. Däremot är det tveksamt om det neutrala ljudet enbart kan mätas eller om det också finns andra ljudvägar att vandra.

T.ex naturligt ljudande instrument.

Personligen anser jag att en kombination av lyssningsintryck och mätdata är ypperligt. Men att avfärda lyssningsintryck som "subjektivt tyckande" som inte är värt något, hylla blindtestet som det enda testet som är "objektivt" i alla lägen, dribbla bort lyssningsintryck med att "lyssningen skedde ju öppet" o.s.v - nej.

Jag har inget emot neutralt ljud, däremot är jag motståndare till motbevisningstrenden då den har urartat. Hur gärna man än vill kvarstår sådana saker som att komponenter inte är gratis etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra skrivet!

Postad 08 April 2007 - 18:35

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

mr-välljud:

Du har "ju" tidigare under morgonen, fått ett exemplariskt svar på Faktist. Håll fast vid det, så blir nog allt mycket enklare ska du se.

Att lägga till "Legitimerad bråkstake" i sina inlägg, tyder väl i alla fall på ngt...?

Detta svar var verkligen bra från LTS ordförande dessutom. Torde bli svårt nu för vissa att bara slå folk som Chris Lymme Geforce mig eller andra med argument om att det är dum och inte ser objektivt på sanningen. ;)

PAssa på alla att läsa detta

Om svar på färgat ljud

<{POST_SNAPBACK}>

GForce, inte GeForce :) För mycket jitter i signalen? :angry:
Bra svar du fick på faktiskt.se. Det bekräftar mitt eget intryck att kunniga LTS:are är mer balanserade i sin syn än "lärjungarna".

Postad 08 April 2007 - 18:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
För att citera ordföranden i LTS i det inlägg som vissa verkar gilla, men samtidigt alltid har guldöronen på:

Till sist vill jag återigen påpeka det som framlagts flertal gånger: Påverkan av apparater är relativt försumbar för de allra flesta då deras ljudåtergivningsomgivning, läs rummet, påverkar 100-falt mer - minst!

Just den biten är ofta HELT bortglömd. Och att Hi-Fi skulle vara någon extremt svårt kan jag väl inte tycka direkt. Men det är klart att om man skjuter från höften varenda gång lär det ta tid.

MVH
/Chuck

Postad 08 April 2007 - 19:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Det bekräftar mitt eget intryck att kunniga LTS:are är mer balanserade i sin syn än "lärjungarna".

Stämmer verkligen. Riktigs ödmjuka och seriösa. Men nu när detta finns på pränt blir väl ändå färgdebatten rätt avslagen. Även "lärjungarana" torde nyktra till då ledarna är så pass ödmjuka.
:)

Postad 08 April 2007 - 19:35

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Vad gäller cd och dvd spelare så har vi diskuterat neutralt vs färgat, opåverkat vs påverkat etc. Det kan verka vara enkelt att visa med mätningar och dubbla blindtester och avancerad referensutrustning etc, men är det verkligen så enkelt? Vad gäller cd spelare så säger ju tom företrädare för LTS att det är svårt att testa och få ett tillförlitligt svar. Jag håller med!
Jag anser att alla cd och dvd spelare färgar. De färgar dock på olika sätt och olika mycket.
Här är min högst subjektiva förklaring till varför:

Flera i denna och andra trådar anser en neutral spelare vara en sådan som återger det som finns på skivan, varken mer eller mindre.
Hur vet man att det återger exakt det som finns på skivan?
Det är ju inte binär information som levereras till förstärkaren från spelaren och som så småningom kommer ut ur högtalarna utan analog. Alltså är det som sker i spelaren en tolkning av binärt data och en omvandling till analogt data.

Många spelare idag har dessutom dac:ar som samplar med 192khz och har ett bitdjup på 24 bitar, medans informationen på cd skivan är samplad med 44.1khz och har ett bitdjup på 16 bitar.
Alltså, 16 bitars informationen som är samplad med 44.1khz samplas nu med 192khz och 24 bitar i dac:en. Tycker ni att detta är exakt vad som finns på cd skivan? Det gör inte jag.

Att ta 16 bitar i 44.1 khz och representera dessa i 24 bitar och i 192khz i dac:en får den praktiska konsekvensen att många uppfattar musiken som mer öppen, luftig, med större dynamik etc, men är det verkligen det som fanns på skivan? Det tycker inte jag. Betänk att denna större samplingsfrekvens och större bitdjup resulterar i andra och fler analoga signalvärden än om samplingen och bearbetningen i dac:en hade skett i 16 bitar och 44.1khz.

Jag har läst många recsensioner av externa dac:ar, flera av dem med möjlighet att växla mellan 16/44.1 och 24/192 och i nästan alla tester så tycker testaren att just dynamik, öppenhet och luftighet (en del säger även microdetaljer) ökar i 24/192 läget. Många tycker att detta låter bättre, andra inte, men är det mer troget originalet, alltså bitinformationen på cd skivan? Det anser inte jag. Det är en artificiellt ökad dynamik, luftighet, öppenhet etc. Det spelar ingen roll hur bra mastern var bit och samplingsmässigt, cd skivan var ju bara på 16/44.1.

Det mest trogna det som ligger på cd skivan torde väl vara en extremt exakt avläsning i 16/44.1, utan artificiella tillägga i form av fler samples och större bitdjup som resulterar i andra och fler analoga signaler, eller hur?

Det finns sådana spelare, och de kallas highend och är dyra.
Det finns även billigare spelare som gör samma sak fast mycket sämre och då kallas de inte higend.
Det finns också spelare som gör det i 24/192 och riktigt bra, och de kallas också highend.

Det finns alltså "fler sätt än ett att flå en katt på" och alla dessa kan ge ett bra resultat men endast 16/44.1 är ju egentligen troget originalet på skivan, eller?

Till allt detta kommer problem med mer jitter vid ökad samplingsfrekvens, störande nätdelar, kvaliteten på analoga delar, op-ampar etc etc etc, men detta är inte intressant ur just denna betraktelse.

Kontentan är att det är meningslöst att försöka mäta eller F/E testa cd eller dvd spelare.
Dessa måste lyssnas på!
Allt annat i kedjan kan man mäta/testa om det roar en, tex om man är en tondöv teknokrat :)
Vi andra väljer nog att lyssna på resten också ;)

Postad 08 April 2007 - 19:37

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det bekräftar mitt eget intryck att kunniga LTS:are är mer balanserade i sin syn än "lärjungarna".

Stämmer verkligen. Riktigs ödmjuka och seriösa. Men nu när detta finns på pränt blir väl ändå färgdebatten rätt avslagen. Även "lärjungarana" torde nyktra till då ledarna är så pass ödmjuka.
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Man får väl leva på hoppet ;)

Postad 08 April 2007 - 20:52

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Tack för förtroendet. Det har kommit fram flera bra synpunkter i tråden nu. Det är skönt att veta att det finns personer på detta forum som förstår hur hifi fungerar istället för att bara tro på skeptiskt strunt som de läser i tidningar eller på nätet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du helt rätt i. Egentligen vill jag inte slänga länkar på folk, har inte gjort det tidigare, men ibland godtas inte rationella resonemang och "bevis" avkrävs, så vad göra?
Förmodligen skulle jag ha gjort som din avatar, the dude, tagit en öl och gått och bowlat :)

Postad 08 April 2007 - 21:05

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Varför? Jo, Om jag besökte tex NIN och hans anläggning spelade upp musiken mycket bra. Den spelade så bra att jag köpte den av honom.

När jag sedan kommer hem och installerar den hemma hos mig. Är det inte alls säkert att den spelar lika bra i mitt rum. Mitt rum kan vara större eller mindre, ha mera eller mindre möbler, gardiner, vara byggt helt i betong eller trä. Det finns massor av variationer i våra rum, vilket gör att det låter olika.

Det kan vara så att den spelar bättre hos mig än hemma hos NIN, det vet man inte innan man provat. Därför är det viktigt att lyssna och givetvis testa anläggningen i den miljö som den ska användas i.

Det kan vara så att man måste välja en apparat som färgar ljudet, kanske mörkt eller ljust, för att passa i rummet. En helt neutral anläggning kan faktiskt låta dåligt i vissa rum.

När det gäller tester av Hi-Fi prylar kan man använda dom som utgångspunkt, när man är på jakt efter nya prylar. Det som avgör beslutet om köp är inte det som finns på papperet, utan hur den låter i det rum som används för musiklyssning.

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer!
Det fins ju ganska mycket att göra i rummet utan att bygga om helt. Ett tips är att ta hem ett proffs som kan ställa in högtalarna åt en. Det är nästan alltid väl investerade pengar, men hur många gör det, även de som lagt ner mycket pengar på sin anläggning?
Jag har själv hört hur stor skillnaden kan vara när högtalarna blir rätt inställda för rummet de är i. Det som jag häpnade över var att de sista små justeringarna gjorde störst skillnad på ljudet.

Postad 08 April 2007 - 21:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår jag dig rätt om du menar att du utifrån rummets egenskaper väljer en apparat som färjar ljudet si eller så?

MVH
/Chuck

Postad 08 April 2007 - 22:52

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Låter inte som någon bra lösning att köpa apparater efter rummet!
Tänk om man vill möblera om eller köper andra möbler?
Man kanske flyttar eller byter rum, är det med andra ord dax för ny anläggning då? :)

Postad 09 April 2007 - 05:33

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Härligt! Nu kom tråden igång igen! :)

Sorry! Apparet ska vara, Equlizer. (Bra om man lägger in tex en heltäckningsmatta!)

Postad 09 April 2007 - 07:38

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Härligt! Nu kom tråden igång igen!  ;)

Sorry! Apparet ska vara, Equlizer. (Bra om man lägger in tex en heltäckningsmatta!)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehehe... Då är jag med!
Man får ju hoppas EQn inte brusar som en Samarin bara! :)

Postad 09 April 2007 - 07:39

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Är du vaken redan?

Postad 09 April 2007 - 07:43

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Är du vaken redan?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du skrek ju efter välling! hehehe... ;)

Edit: Jag har hittat en digital preamp från Nad på
Blocket, tänkte bjuda 7.500:- för den!
Tror du jag får samma ljud som dig då? :)

BLOCKET!

Redigerat av Unregistered41070, 09 April 2007 - 07:46.

Postad 09 April 2007 - 07:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hmm
Åt ju redan 0715 idag. :)

jag har faktiskt bjutit på den där och jag var inte lika frimodig som du så han blev bjuden 600:- av mig. ;)

Med denna anläggnig kan du nog slå din klockradio. :angry:

Postad 09 April 2007 - 07:59

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Hmm
Åt ju redan 0715 idag.  :)

jag har faktiskt bjutit på den där och jag var inte lika frimodig som du så han blev bjuden 600:- av mig.  ;)

Med denna anläggnig kan du nog slå din klockradio.  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bara på preampen, kanske ska ta allt då???
Borde kanske lägga ett bud på 15.000:- så ingen annan tar det? :angry:

Postad 09 April 2007 - 08:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
JO annonsen har legat ute sen typ Oktober så det är bäst att rappa på.

Postad 09 April 2007 - 08:05

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

JO annonsen har legat ute sen typ Oktober så det är bäst att rappa på.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det inte i Norrland prylarna fanns? Du kanske kan svänga
förbi o kolla så att allt är i fint skick och låter som 2-kanal ska göra? ;)

Såg att du och din kompis Nin kanske skulle ära den kungliga hufvudstaden
med ett besök, skulle vara grymt om vi fick till detta evenemang! :)

Postad 09 April 2007 - 08:10

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jo det skulle vara skoj. Men det verka ju som ingen har större lya än 40m2 i Stockholm. Nåja vi får väl planera och kämpa för att få till det. :)

Men nu ska vi inte bli så sentimentala utan kanske fortsätta bråka lite. Har ju ett rykte att leva upp till ;)

Postad 09 April 2007 - 08:14

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Jo det skulle vara skoj. Men det verka ju som ingen har större lya än 40m2 i Stockholm. Nåja vi får väl planera och kämpa för att få till det.  :)

Men nu ska vi inte bli så sentimentala utan kanske fortsätta bråka lite. Har ju ett rykte att leva  upp till  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

hehehe... Jag kommar bara att skoja bort det iallafall! :angry:

Postad 09 April 2007 - 08:45

Mange Magnet
  • Mange Magnet
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Jag har lite svårt att förstå varför neutralt ljud skulle ha ett värde i sg.

Skivbolagen anpassar sig efter vad folk vill ha. Och snart kommer skivbolagen komma på att folk numera inte lyssnar på musik i mäktiga golvhögtalare utan i tunna Ipodhörlurar. De kommer då att mixa musiken så den framförallt låter bra i dessa hörlurar. Och då står vi där med våra neutrala golvare och tvingas inse att musiken låter ... bumligt.

Postad 09 April 2007 - 08:48

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Skivbolagen anpassar sig efter vad folk vill ha. Och snart kommer skivbolagen komma på att folk numera inte lyssnar på musik i mäktiga golvhögtalare utan i tunna Ipodhörlurar. De kommer då att mixa musiken så den framförallt låter bra i dessa hörlurar. Och då står vi där med våra neutrala golvare och tvingas inse att musiken låter ... bumligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag inte en sekund på, tror du folk kommer
sitta med lurar i bilen kanske, blir nog lite skrikig mix i
en bil utan bas?

Postad 09 April 2007 - 08:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Skivbolagen anpassar sig efter vad folk vill ha. Och snart kommer skivbolagen komma på att folk numera inte lyssnar på musik i mäktiga golvhögtalare utan i tunna Ipodhörlurar.

Hmm. Nu är man inte folk längre. :)

Postad 09 April 2007 - 10:31

Mange Magnet
  • Mange Magnet
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

en bil utan bas?

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, många sitter nog redan idag med Ipod i bilen.

Men om jag har rätt kommer det betyda att skivbolagen mastrar muskien med mer bas för att kompensera basfattiga Ipodlurar. Och det kan nog bli bra i många bastunna bilstereo också. :)

Postad 09 April 2007 - 10:51

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

en bil utan bas?

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, många sitter nog redan idag med Ipod i bilen.

Men om jag har rätt kommer det betyda att skivbolagen mastrar muskien med mer bas för att kompensera basfattiga Ipodlurar. Och det kan nog bli bra i många bastunna bilstereo också. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte varifrån du får att det mastras med mer bas?
Jag skulle då aldrig göra det iallafall,
och i synnerhet inte till små inear lurar som inte tål mycket bas!

Edit: Man mastrar en inspelning så att den blir så neutral som möjligt så att den
kan spelas i så många anläggningar som möjligt!
Ingen vettig ljudtekniker tänker att hans mix ska spelas bara i en Ipod!

Redigerat av Unregistered41070, 09 April 2007 - 10:56.

Postad 09 April 2007 - 11:00

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hmmm.

Kan man utgå ifrån att Ipod är det enda verkliga mediet nu då. Kanske man kan utgå ifrån hur många laptops som säljs och mastra musiken utifrån detta. :) Det verkar konstigt. ;)

Postad 09 April 2007 - 11:04

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Hmmm.

Kan man utgå ifrån att Ipod är det enda verkliga mediet nu då. Kanske man kan utgå ifrån hur många laptops  som säljs och mastra musiken utifrån detta.  :) Det verkar konstigt.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Visste du inte att gammeldansmusik mastras i mono för hörapparater? :angry:

Postad 09 April 2007 - 11:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag hoppas verkligen att Masterworks har rätt. Däremot kan man nog inte helt utesluta att ljudidealet kommer att förskjutas på sikt med tanke på alla mp3-spelare och microstereos som säljs och används - åtminstone för viss sorts musik.

Sedan får jag säga att bra mp3-spelare med bra hörlurar spelar allt från klassiskt till metal med bra ljud. Hur det ligger till med iPod vet jag inte eftersom jag inte är intresserad av just den produkten.

Postad 09 April 2007 - 11:19

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att Masterworks har rätt. Däremot kan man nog inte helt utesluta att ljudidealet kommer att förskjutas på sikt med tanke på alla mp3-spelare och microstereos som säljs och används - åtminstone för viss sorts musik.

Sedan får jag säga att bra mp3-spelare med bra hörlurar spelar allt från klassiskt till metal med bra ljud. Hur det ligger till med iPod vet jag inte eftersom jag inte är intresserad av just den produkten.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst, ljudideal ändras men jag tror snarare att ändringen
sker i spelarna än att någon tekniker försöker förvränga
ljudet för en viss typ av utrustning!

Ipoden funkar utmärkt som ljudförmedlare bara man
införskaffar ett par drägliga lurar! :)

Postad 09 April 2007 - 11:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Borde inte ljudtekniker ha mål att med musiken framställa vad artisten vill förmedla eller är detta utoipa. :)

Redigerat av mr-välljud, 09 April 2007 - 11:26.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.