* Officiell tråd - Pioneer DVR-550H(X) *
79 svar till detta ämne
Postad 19 september 2007 - 19:40
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Om man vill kan man göra en LX av sin DVR-550H.
detta förutsätter dock att man har tillgång till Service fjärrkontrollen.
Då kan man ändra modell beteckning i service menyn, sedan flashar man bara om firmwaren.
Pioneer använder 'samma' firmware till alla DVR i 5th generationen.
Mer info kommer.!
Postad 19 september 2007 - 21:23
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Om man vill kan man göra en LX av sin DVR-550H. detta förutsätter dock att man har tillgång till Service fjärrkontrollen. Då kan man ändra modell beteckning i service menyn, sedan flashar man bara om firmwaren. Pioneer använder 'samma' firmware till alla DVR i 5th generationen.
Mer info kommer.!
<{POST_SNAPBACK}>
Håkan, har du koll på hårdvaruskillnader mellan 545HX och 550HX? Har de bytt video DAC:ar för att få till uppskalning till 1080p eller pratar vi bara FW skillnader här med? Man kan ju alltid hoppas...
Postad 27 september 2007 - 08:06
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
Nu ligger 555H/HX och LX70D ute på Pioneer.se
Vad jag kan se så är skillnaden mellan 550 och 555 att man har HDMI-control på 555.
LX70D är typ en 940HX i nya kläder.
Postad 27 september 2007 - 17:52
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
Jag har precis köpt mig en 550HX.
Jag har visserligen inget behov av den digitala kanal-delen just nu men det får man väl någon gång.
Nu till frågan, hur ska man (ifall det går) ställa in så att man får EPG till de analoga kanalerna på ComHems marknät genom tre hål i väggen?
Postad 27 september 2007 - 23:19
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Jag har precis köpt mig en 550HX. Jag har visserligen inget behov av den digitala kanal-delen just nu men det får man väl någon gång. Nu till frågan, hur ska man (ifall det går) ställa in så att man får EPG till de analoga kanalerna på ComHems marknät genom tre hål i väggen?
<{POST_SNAPBACK}>
epg:n till analoga kanalerna kallas text-tv  epg finns bara för digital-tv (i sverige)
Redigerat av distortion2, 27 september 2007 - 23:20.
Postad 28 september 2007 - 09:22
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
OK, så även om vi håller på att göra om till digitalt så behöver man en box/kort i den för att kunna ta emot epg?
Postad 22 februari 2008 - 10:59
RoN78
-
RoN78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej..
Köpte en DVR-550H-S på tradera som då var ca 6mån gamal. När den var inpluggad så testade jag DVDen som funkar fint och ger en fin bild. Men när jag skulle prova HDDen för första gången så spelade den in i ca 20min sen hängde den sig och det gick inte att göra något utom att hålla in Stand By knappen för att reboota. Sen dess har den inte varit sig själv, i stort sett så låser den sig inom 20min oavsett vad jag gör med den även om den bara är igång utan att göra något. Det enda som fungerar är att rycka strömmen.
Jag kontaktade personen som sålde den och han sa att han råkat ut för det oxå en gång tidigare. Då tog de in spelaren på service och bytte hårddisken, sen dess hade den fungerat men nu verkar det vara dags igen. Någon som vet något alterbativ eller är det helt enkelt hårvaran som brunnit en andra gång på 7mån??
Det lite kruxiga är ju att jag köpt den i andra hand... gäller garantier och liknande som vanligt eller kommer det bli strul där med??
MvH Ronnie
Postad 25 februari 2008 - 10:41
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
OK, så även om vi håller på att göra om till digitalt så behöver man en box/kort i den för att kunna ta emot epg?
Supersent svar: ComHem har ju inga fria digitala kanaler alls, så svaret är nog ja, du måste ha minst ComHem small för att få upp epg:n. Tror jag. Hej..
Köpte en DVR-550H-S på tradera som då var ca 6mån gamal. När den var inpluggad så testade jag DVDen som funkar fint och ger en fin bild. Men när jag skulle prova HDDen för första gången så spelade den in i ca 20min sen hängde den sig och det gick inte att göra något utom att hålla in Stand By knappen för att reboota. Sen dess har den inte varit sig själv, i stort sett så låser den sig inom 20min oavsett vad jag gör med den även om den bara är igång utan att göra något. Det enda som fungerar är att rycka strömmen.
Jag kontaktade personen som sålde den och han sa att han råkat ut för det oxå en gång tidigare. Då tog de in spelaren på service och bytte hårddisken, sen dess hade den fungerat men nu verkar det vara dags igen. Någon som vet något alterbativ eller är det helt enkelt hårvaran som brunnit en andra gång på 7mån??
Det lite kruxiga är ju att jag köpt den i andra hand... gäller garantier och liknande som vanligt eller kommer det bli strul där med??
Det låter ju lite som att du blivit lurad av säljaren. Men han kanske inte visste att den skulle pajja igen. Låter som riktig osis för dig iaf. Garantier måste väl gälla även om du köpt i andra hand, men du måste nog ha orginal-kvittot gissar jag. Fast jag är inte så insatt i garantifrågor.
Redigerat av distortion2, 25 februari 2008 - 10:41.
Postad 25 februari 2008 - 12:42
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Har du originalkvittot så är det inga problem med garantier.
Postad 14 mars 2008 - 17:57
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Hej!
Ska hem till min vänns pappa imorgon och hjälpa honom med hans DVR-550HX. Han verkar ha problem med att stänga cdn när han bränt ut något, så att skivan går att spela i andra dvd spelare etc. Han säger att han läst manualen och inte hittar något om problemet, någon som har ett tips eller två som jag kan testa när jag kommer dit imorgon? Om det finns någon inställning, knapp eller något för detta, hjälp skulle uppskattas väldigt mycket!
Mvh stabbe
Postad 05 april 2008 - 10:02
Unregisteredf0c463fe
-
Unregisteredf0c463fe
-
Användare
-
-
151 inlägg
DVR555HX problem med frysningar av bilden på vissa kanaler. Har mest märkt på TV4. Har antennsignalen kopplad till DVD brännaren och sedan vidare till en Panasonic plasma med inbyggd box. Tar jag upp signalindikatorn på båda samtidigt ser man att dvd brännaren tappar signalstyrkan helt lite då och då medans plasman är helt oberörd.
Kollar man i tråden för Sony RDR 870 som verkar vara i stort sett samma maskin så har det varit problem med den.Uppdatering av mjukvara har hjälpt en del när det gäller Sony.
Nu undrar jag har inga andra märkt något på Pioneers modeller
Postad 06 april 2008 - 02:17
CN70
-
CN70
-
Amatör
-
-
87 inlägg
DVR555HX problem med frysningar av bilden på vissa kanaler. Har mest märkt på TV4. Har antennsignalen kopplad till DVD brännaren och sedan vidare till en Panasonic plasma med inbyggd box. Tar jag upp signalindikatorn på båda samtidigt ser man att dvd brännaren tappar signalstyrkan helt lite då och då medans plasman är helt oberörd. Kollar man i tråden för Sony RDR 870 som verkar vara i stort sett samma maskin så har det varit problem med den.Uppdatering av mjukvara har hjälpt en del när det gäller Sony. Nu undrar jag har inga andra märkt något på Pioneers modeller
Ja, min Pioneer-box tappar också signalen lite då och då, mycker irriterande. Men jag har trott att det beror på att signalen varit svag. Är det inte så? Jag bor i lägenhet och Boxer-antennen ligger under soffan.
Redigerat av CN70, 06 april 2008 - 02:18.
Postad 20 april 2008 - 10:13
Unregisteredf0c463fe
-
Unregisteredf0c463fe
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har nu skicka fråga till Pioneer supporten om detta får se vad dom svarar.
Jag har insignal från takantenn på 63% på mux2 som är TV4 kanalerna dom andra muxarna har högre signalstyrka ca 80-90 %
Det har problemet har inte med dom frysningar gällande CA modul som behandlas i en annan tråd eftersom även TV4 drabbas som inte behöver CA modul.
Postad 25 april 2008 - 09:16
Joopy
-
Joopy
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Ska koppla in en 555HX.
Ägaren har en CD box och en Viasat box.
Några tips på hur jag ska gå tillväga?
KAn man koppla in båda och titta på tv genom dvd inspelaren på något sätt?
Vilka tips har ni?
Postad 02 maj 2008 - 10:11
Unregisteredf0c463fe
-
Unregisteredf0c463fe
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har nu skicka fråga till Pioneer supporten om detta får se vad dom svarar. Jag har insignal från takantenn på 63% på mux2 som är TV4 kanalerna dom andra muxarna har högre signalstyrka ca 80-90 % Det har problemet har inte med dom frysningar gällande CA modul som behandlas i en annan tråd eftersom även TV4 drabbas som inte behöver CA modul.
Fick svar från Pioneer supporten att dom rekomenderade 80-95% signalstyrka. De problem dom hade uppmärksammat var annars i Göteborgsområdet. Bodde man där kunnde man få en ny mjukvara skickad. Testade att vrida antennen lite så fick jag 80% signalstyrka på TV4 muxen men då blev det en annan mux som hamnade på 55% signalstyrka. problemen flyttade sig då till den muxen medans TV4 fungerade bra. Tycker i alla fall att det är konstigt att det hoppar från typ 50-60% till 0% helt plötsligt inga andra boxar har betett sig så.
Postad 12 juni 2008 - 00:37
pwillow
-
pwillow
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Tänkte köpa en DVR-LX60D nu när man kan få den lite billigare Ni som redan har en, hur är kompabiliteten med brända skivor? (inte från spelaren själv utan brända med dvd-brännare i datorn)
Postad 15 juni 2008 - 18:10
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Funderar på att byta ut min nuvarande Sony DVR mot en Pioneer.
Det första och främsta jag irriterar mig på är att Sonyn är så otroligt sölig/trög i menyerna, man irriterar sig verkligen på det. Hur är Pioneer apparater på detta?
Det andra är om någon kan nämna lägena för att spola fram och tillbaka? Något som jag aldrig trodde skulle behövas men som jag nu funnit att jag inte kan vara utan är att Sonyn med ett framspolningstryck går i ett läge där den spelar upp med 1,3 ggr hastigheten med bibehållet ljud, har Pioneer något liknande?
Postad 15 juni 2008 - 22:13
Exp. Björn
-
Exp. Björn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har en Pioneer DVR-LX60 som jag har en fundering på. Har laddat ner en dvd-film som ligger i .img format och när jag bränner denfrån datorn och försöker läsa/spela den i Pioneeren så står det bara att den inte kan läsa skivan... Ngn som vet vad felet är? Behöver jag konvertera om filen eller är det ngt annat vajsing? Om konvertering är nödvändig, har ngn tips på ngt bra program?
Tack på förhand...
Postad 15 juni 2008 - 22:22
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Har en Pioneer DVR-LX60 som jag har en fundering på. Har laddat ner en dvd-film som ligger i .img format och när jag bränner denfrån datorn och försöker läsa/spela den i Pioneeren så står det bara att den inte kan läsa skivan... Ngn som vet vad felet är? Behöver jag konvertera om filen eller är det ngt annat vajsing? Om konvertering är nödvändig, har ngn tips på ngt bra program?
Tack på förhand...
Antagligen har du bränt skivan som DVD DATA istället för DVD MOVIE. Sätt i dvd-skivan i datorn och starta utforskaren. Om -img-filen ligger där som en enda fil så har du valt fel i brännarprogrammet. Du måste se till att brännarprogrammet "packar upp" .img-filen och bränner filmen på avsett sätt för dvd-spelare. Alla brännarprogram ska kunna bränna som DVD MOVIE. Det andra är om någon kan nämna lägena för att spola fram och tillbaka? Något som jag aldrig trodde skulle behövas men som jag nu funnit att jag inte kan vara utan är att Sonyn med ett framspolningstryck går i ett läge där den spelar upp med 1,3 ggr hastigheten med bibehållet ljud, har Pioneer något liknande?
Pioneer har ett sådant läge, och det fungerar jättebra.
Postad 15 juni 2008 - 22:44
Exp. Björn
-
Exp. Björn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
[quote name='distortion2' date='Jun 15 2008, 22:22 ' post='1948458'] Antagligen har du bränt skivan som DVD DATA istället för DVD MOVIE. Sätt i dvd-skivan i datorn och starta utforskaren. Om -img-filen ligger där som en enda fil så har du valt fel i brännarprogrammet. Du måste se till att brännarprogrammet "packar upp" .img-filen och bränner filmen på avsett sätt för dvd-spelare. Alla brännarprogram ska kunna bränna som DVD MOVIE. När jag försöker bränna .img-filen som dvd-movie i Nero 8 så får jag ett meddelande som säger att filen är större än 2 GB och därmed inte kan sparas som .iso-filsystem och att jag då ska välja UDF-system isället för dvd-movie men det systemet funkar inte i spelaren... vad kan vara felet (skit bakom spakarna?  )? Blir inte klok på detta... Tacsam för fortsatt hjälp...
Postad 15 juni 2008 - 23:23
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
När jag försöker bränna .img-filen som dvd-movie i Nero 8 så får jag ett meddelande som säger att filen är större än 2 GB och därmed inte kan sparas som .iso-filsystem och att jag då ska välja UDF-system isället för dvd-movie men det systemet funkar inte i spelaren... vad kan vara felet (skit bakom spakarna? )? Blir inte klok på detta...
Hur stor är filen? Det kanske är så att filen ÄR för stor. Då behöver du en dual layer-skiva (8.5 GB) istället för de vanliga på 4.7GB
Postad 16 juni 2008 - 00:13
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Alltså, en .img fil är en diskavbildning och måste brännas som en sådan. Byt först filändelse på filen från .img till .iso (för att Nero ska kunna känna igen filen). Leta sedan upp alternativet "Burn image"/"Bränn image" . Välj filen du just döpte om och bränn.
Postad 16 juni 2008 - 06:36
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Alltså, en .img fil är en diskavbildning och måste brännas som en sådan. Byt först filändelse på filen från .img till .iso (för att Nero ska kunna känna igen filen). Leta sedan upp alternativet "Burn image"/"Bränn image" . Välj filen du just döpte om och bränn.
Jag rekommenderar programmet Imgburn för att bränna allt som har med images att göra. Den klarar alla image-format och är väldigt lättanvänt. Och det är ett freeware-program. Mycket enklare än att hålla på med format hit och dit i Nero. http://www.imgburn.com
Postad 16 juni 2008 - 10:33
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Pioneer har ett sådant läge, och det fungerar jättebra.
Ok bra, tack för svaret! Nästa fråga angående denna spelare: Klarar den av att spela upp R1 (NTSC) samtidigt som en inspelning görs? Detta klarar inte Sony-spelare och det kanske helt enkelt är för mycket begärt att den ska klara det (men det är helt enkelt en begränsning jag märkt i Sony-spelare och något jag vill undvika vid nästa köp om det är möjligt)?
Postad 10 juli 2008 - 11:02
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Hur är det egentligen, finns det texttv i Pioneers DVD-inspelare, har för mig att jag sett i någon tråd att det saknas i 550HX men hur är det med LX60D? Sony har det i sina modeller vad jag har förstått.
Postad 10 juli 2008 - 13:13
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Hur är det egentligen, finns det texttv i Pioneers DVD-inspelare, har för mig att jag sett i någon tråd att det saknas i 550HX men hur är det med LX60D? Sony har det i sina modeller vad jag har förstått.
Det verkar inte finnas det. En av funktionerna i just Sonys spelare som är riktigt bra, för du menar den funktionen att den även kan ta namn på inspelningarna ifrån Text-TV (analogt) automatiskt.
Postad 10 juli 2008 - 14:33
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Tänkte närmast på att den skall ersätta min digitalbox, går visserligen att köra texttv via tv:n men den är mindre bra på min tv. Går det se på en kanal samtidigt som man spelar in en annan om man har en separat digitalbox kopplad till Scart2?
Postad 14 juli 2008 - 14:56
nisseläsk
-
nisseläsk
-
Forumräv
-
-
742 inlägg
Har nu beställt en LX 60D från Lars Bengtsson, 3.600:- inkl. frakt, riktigt bra pris, var länge inne på att köpa Sonys HXD870 men nu fick det bli denna istället hoppas det är ett bra val!
Postad 20 augusti 2008 - 09:26
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Jag köpte en Pioneer PDP-SX4280D + en DVR-555HX i helgen och har precis kopplat upp dessa. Jag har inte hunnit kolla firmware i DVR:n, men jag upptäckte vid en snabb koll med DVE igår kväll att den inte visar BTB (blacker than black) med grundinställningarna. Det finns dock en hel del att skruva på och jag kan inte tro att Pioneer kan missa en sådan grundläggade funktion. I manualen så står följande: Colour (Färg) [Inställningsmöjligheter]
RGB (0 till 255) Används om färgerna är bleka och det svarta verkar ”flyta” när inspelaren är inställd på RGB (16 till 235).
RGB (16 till 235) Använd denna inställning om färgerna verkar alltför mättade och det svarta ligger för djupt med inställningen RGB (0 till 255).
YCbCr 4:2:2 Bildsignalen matas ut som en 10-bitars YCbCr 4:2:2 komponentsignal. Detta är standardinställningen för HDMI-kompatibla apparater.
YCbCr 4:4:4 Bildsignalen matas ut som en 8-bitars YCbCr 4:4:4 komponentsignal.
• Alla inställningar är inte tillgängliga för alla typer av apparater. • När en DVI-kompatibel apparat är ansluten är alternativen YCbCr 4:2:2 och YCbCr 4:4:4 inte tillgängliga. • Du kan inte välja YCbCr 4:2:2 när skärmupplösningen (Screen Resolution) är inställd på 720 x 576i (720 x 480i).
Jag kan även göra motsvarande inställning i plasman, men den står nu på "auto". Default på DVR:n var "YCbCr 4:2:2" om jag inte minns fel. jag ska kolla firmware-version på DVR:n när jag kommer hem och testa olika inställningar, men det är kanske någon som har stött på samma problem och vet om det går att lösa och hur?
Redigerat av Tomas L, 20 augusti 2008 - 09:56.
Postad 04 september 2008 - 18:04
mikael_in_action
-
mikael_in_action
-
Amatör
-
-
54 inlägg
När jag slår på min Pioneer-plasma slås även DVDn (Pioneer 550HX) på. Kan man stänga av den funktionen på nåt sätt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|