* Officiell tråd - Pioneer DVR-550H(X) *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 15 april 2007 - 13:35
Postad 15 april 2007 - 20:07
På modellnamnet verkar det vara skillnad mellan apparaterna, kanske är utseendet.
Det är inge bild 550hx på den länken.
Postad 15 april 2007 - 21:01
Synd att ingen tillverkare släpper någon modell med dubbla digitala mottagare.
Hade faktiskt hoppats på Pioneer.
Redigerat av Unregisterede5b6b57a, 15 april 2007 - 21:03.
Postad 16 april 2007 - 10:20
Då blev det inte dubbla digitala mottagare denna gång, får väl vänta ett år till då
Möjligen tänker branchen så att alla nya TV-apparater som säljs i framtiden kommer ha inbyggd dvb-T mottagare. Med sådana TV-apparater krävs det inte dubbla dito i inspelaren. Jämför hur det varit på den analoga tiden. En mottagare i videon/dvd-inspelaren och en mottagare i TV:n.
Men om man räknar med att sälja mycket till ägare av "gamla" analoga TV-apparater finns ju en klar poäng med att sälja en dvd-inspelare med dubbla mottagare.
Risken är nog att ju längre det dröjer innan sådana spelare introduceras, desto mindre blir efterfrågan på marknaden (eftersom folk löpande byter ut TV-apparaterna).
Detta resonemang funkar i och för sig bara på eter-mottagen digitalTV, men å andra sidan gör ju dvb-T mottagarna bara det också.
Postad 16 april 2007 - 10:52
Postad 16 april 2007 - 11:08
Då blev det inte dubbla digitala mottagare denna gång, får väl vänta ett år till då
Möjligen tänker branchen så att alla nya TV-apparater som säljs i framtiden kommer ha inbyggd dvb-T mottagare. Med sådana TV-apparater krävs det inte dubbla dito i inspelaren. Jämför hur det varit på den analoga tiden. En mottagare i videon/dvd-inspelaren och en mottagare i TV:n.
Men om man räknar med att sälja mycket till ägare av "gamla" analoga TV-apparater finns ju en klar poäng med att sälja en dvd-inspelare med dubbla mottagare.
Risken är nog att ju längre det dröjer innan sådana spelare introduceras, desto mindre blir efterfrågan på marknaden (eftersom folk löpande byter ut TV-apparaterna).
Detta resonemang funkar i och för sig bara på eter-mottagen digitalTV, men å andra sidan gör ju dvb-T mottagarna bara det också.
Om man vill titta på mer än de fria kanalerna så är det ju inte helt fel med dubbla mottagare.
Är inte intresserad av att betala 79kr i månaden + kortavgifter för att få ett extra kort
Jag är kanske helt ute och cyklar.

Postad 16 april 2007 - 12:20
Om man vill titta på mer än de fria kanalerna så är det ju inte helt fel med dubbla mottagare.
Är inte intresserad av att betala 79kr i månaden + kortavgifter för att få ett extra kort
Jag är kanske helt ute och cyklar.
Ja, det har du naturligtvis rätt i att man vill, men du måste ju ändå ha tvillingkort, även om det är dubbla mottagare i inspelaren. Kortet möjliggör ju inte att man tar emot två kodade kanaler samtidigt (om man inte har en "olaglig" card-splitter). Huruvida den extra mottagaren med CAM sitter i TV:n eller i inspelaren spelar ju ingen egentlig roll.
Riktigt surt överdebiterat av Boxer för tvilling kan man hur som helst konstatera att det är.
Postad 17 april 2007 - 05:29
Är det likandant med digitalbox med två mottagare, om man tex. spelar in på kanal 5 att den då är låst, så att du endast kan titta på de fria kanalerna under tiden du spelar in.
Har tydligen varit helt ute och cyklat

Får väl släppa den tanken då
Postad 17 april 2007 - 06:07
Trodde faktiskt att det var vitsen med två mottagare i en och samma apparat att de då kunde dela på ett kort.
Är det likandant med digitalbox med två mottagare, om man tex. spelar in på kanal 5 att den då är låst, så att du endast kan titta på de fria kanalerna under tiden du spelar in.
Har tydligen varit helt ute och cyklat blink.gif
Tror nog att det är Maskot som e ute o cyklar i detta fallet (Obs: Säger detta i skämtsam ton, inget annat).

Men rätta mig gärna om jag har fel. Mig veterligen så kan man se på en kanal o spela in en annan om man har dubbla läsare i boxen, o inget tvillingkort behövs.
Postad 17 april 2007 - 11:34
Trodde faktiskt att det var vitsen med två mottagare i en och samma apparat att de då kunde dela på ett kort.
Har tydligen varit helt ute och cyklat blink.gif
Tror nog att det är Maskot som e ute o cyklar i detta fallet (Obs: Säger detta i skämtsam ton, inget annat).![]()
Men rätta mig gärna om jag har fel. Mig veterligen så kan man se på en kanal o spela in en annan om man har dubbla läsare i boxen, o inget tvillingkort behövs.
Jag ska inte ta gift på det, har ju inte testat själv. Att cykla vilse kan för övrigt alla göra.

Som jag förstått det krävs det tvillingkort för att ta emot och använda (spela in eller titta på) två kodade signaler samtidigt. För att spela in en kodad kanal och samtidigt titta på en okodad kanal (eller tvärtom) krävs naturligtvis bara ett enkelt kort.
Men som sagt, rätta gärna den av oss som är fel ute. Någon som har en markbox med dubbla mottagare kanske kan sprida lite ljus?
Detta börjar för övrigt bli lite väl mycket OT, egen tråd kanske?
Postad 17 april 2007 - 20:01
Redigerat av Mr Muskel, 17 april 2007 - 20:07.
Postad 17 april 2007 - 23:15
Ska fatta mig kort i denna OT fråga.Jag ska inte ta gift på det, har ju inte testat själv. Att cykla vilse kan för övrigt alla göra.
Bra då att det finns ett sånt här forum där vilsna användare kan bli guidade tillbaka på den rätta vägen.
![]()
Som jag förstått det krävs det tvillingkort för att ta emot och använda (spela in eller titta på) två kodade signaler samtidigt. För att spela in en kodad kanal och samtidigt titta på en okodad kanal (eller tvärtom) krävs naturligtvis bara ett enkelt kort.
Men som sagt, rätta gärna den av oss som är fel ute. Någon som har en markbox med dubbla mottagare kanske kan sprida lite ljus?
Detta börjar för övrigt bli lite väl mycket OT, egen tråd kanske?
Samsungs digitalbox med HDD och dubbla tuners (https://www.minhembi...c=140653&st=210) har bara en CI slot men kan (vad jag förstått) spela in två olika kodade kanaler som dessutom kan ligga på två olika muxar.
Och så tillbaka till 550.

Tog en närmre titt på specen och kan bara se skillnaden att 550HX verkar ha stöd för uppskalning till 1080p och att de dessutom plockat bort en SCART in/utgång på den.
Redigerat av Teppic, 17 april 2007 - 23:16.
Postad 18 april 2007 - 07:40
Ingen som har koll på priserna och lanseringsdatum i Sverige?
Inte säker när den kommer, men hört från lite olika håll att det bör bli i augusti någon gång.
Priset vet jag inget om, men enligt medlämmar här på forumet så spekuleras det att priset bör landa i samma prisklass som 545:an.
Postad 18 april 2007 - 09:59
Hej ,
Jag har tyvärr inga exakta datum för detta, men en gissning från min sida borde bli skiftet maj/juni. Håll dig uppdaterad på vår hemsida så kommer informationen där.
Mvh
xxxxxx
Pioneer
Postad 18 april 2007 - 12:27
oj, det var tidigt. Min så kallade uppdaterade "källor" verkar var helt ute och cyklar.Så här svara Pioneer SE på frågan ang lansering:
Hej ,
Jag har tyvärr inga exakta datum för detta, men en gissning från min sida borde bli skiftet maj/juni. Håll dig uppdaterad på vår hemsida så kommer informationen där.
Mvh
xxxxxx
Pioneer
Han råkade inte säga nåt om prisklass?
Postad 18 april 2007 - 13:32
Intressant, och säkert rätt (mittåt i så fall). Det visar sig dock att t.ex. Philips förser sina boxar med dubbla CI-slot. Varför det, om det räcker med ett kort?Ska fatta mig kort i denna OT fråga.
Samsungs digitalbox med HDD och dubbla tuners (https://www.minhembi...c=140653&st=210) har bara en CI slot men kan (vad jag förstått) spela in två olika kodade kanaler som dessutom kan ligga på två olika muxar.
http://www.consumer...._13_SE_CONSUMER
Åter till Pioneer DVR-550 H(X):
Det kommer bli mycket intressant kamp om kunderna mellan Sony, Pioneer och Panasonic nu till sommaren. Äntligen dvd-inspelare med digitalmottagare på bred front. Priserna som aviserats från Sony och Panasonic för spec-mässigt jämförbara maskiner ligger under 6 000 kr. Svårt att tro att Pioneer kan lägga sig så särskilt långt över det om de vill sälja kvantitet. Ser för övrigt fram emot ett första jämförande test i sommar.
Redigerat av Maskot, 18 april 2007 - 13:37.
Postad 04 maj 2007 - 14:25
pioneer.de
550 HX-S är prissatt till 599,00 Euro = 5 561,72 SEK , rätt bra pris

Redigerat av ljudnisse, 04 maj 2007 - 14:27.
Postad 09 maj 2007 - 11:21
https://www.prisjakt...kt.php?p=177250
Säljföretaget hänvisar till leverans v. 22-23. Återstår att se om det håller.
Redigerat av Maskot, 09 maj 2007 - 11:23.
Postad 20 maj 2007 - 19:39
1 - Bor i Comhem hus (3 hål i väggen) kan jag använda HX-modellen(DVB-T) då eller måsta jag köpa den analoga varianten?
2 - Om jag nu köper HX modellen kommer jag att kunna utnyttja EPG då?
3 - finns det någon som lyckats med att be Comhem eller Föreningen i huset att "koppla förbi" sin antennanlutning så att man får en ren digital signal i i lägenheten. (skit-comhem-kommunister - bakåtsträvare

Anledningen till att jag vill köpa den digitala modellen redan nu är att jag antingen kommer att flytta eller om inte det, fixa en antenn och Boxer kort.
// jiha
Postad 20 maj 2007 - 21:48
Hej, är på G att inhandla ny DVD med hdd. Tittar på Pioneer 550hx men får inte ihop det här med digital/analog tuner så nu hoppas jag att det finns nån vänlig själ som kan hjälpa mig.
1 - Bor i Comhem hus (3 hål i väggen) kan jag använda HX-modellen(DVB-T) då eller måsta jag köpa den analoga varianten?
2 - Om jag nu köper HX modellen kommer jag att kunna utnyttja EPG då?
3 - finns det någon som lyckats med att be Comhem eller Föreningen i huset att "koppla förbi" sin antennanlutning så att man får en ren digital signal i i lägenheten. (skit-comhem-kommunister - bakåtsträvare)
Anledningen till att jag vill köpa den digitala modellen redan nu är att jag antingen kommer att flytta eller om inte det, fixa en antenn och Boxer kort.
// jiha
1. Du kan inte använda den inbyggda digitala tunern i HX-modellen tillsammans med Comhems digital-tv. Men du kan skita i comhem och skaffa Boxer-abonnemang och använda HX-modellens digitala tuner. Då krävs en annan antenn än signalen från antennuttaget i väggen, dvs en inomhusantenn eller liknande.
2. EPG:n fungerar inte tillsammans med ComHems digital-tv, men den fungerar om du skaffar Boxer-abonnemang, se ovan.
3. ComHem släpper inte in Boxers digital-signal i sitt nät, så det tror jag att du kan glömma. Fast jag förstår nog inte vad du menar med att "koppla förbi" sin antennanslutning? Så att man inte har comhem-signalen i comhem-uttaget? Det kan du nog som sagt glömma.
EDIT: men det låter som att du redan övervägt att skita i comhem och fixa antenn + boxer-kort, så det låter som att du redan vet svaren på dina frågor. Det är så illa som du tror helt enkelt

Redigerat av distortion2, 20 maj 2007 - 21:52.
Postad 23 maj 2007 - 16:13
Postad 23 maj 2007 - 16:16
LX-60 Pris: 7495kr
LX-60D Pris: 8495kr Samma som ovan fast med DVB-T mottagare.
LX-70D Pris: 13495
DVR 550HX Pris: 6495
Dessa kommer i Juni, vet inte när i Juni dock!
Postad 23 maj 2007 - 18:39
http://www2.computer...english&pm=b DE
Helt ok med 20€ i frakt, vi bor ju trots allt i ett EU-land...

// Jiha
Postad 25 maj 2007 - 09:47
518,40 EUR inkl. moms och lev. (postförskott)
http://www.schlauers...anner_id=263472
Har ingen erfarenhet av företaget dock.
Det låter nästan för billigt?
Postad 28 maj 2007 - 09:11
Det var ju alldeles för bra pris för att vara sant...
Jaja, sånt e livet.
Postad 29 maj 2007 - 11:27
Postad 29 maj 2007 - 12:14
Har 550HX USB port? eller måste man gå upp till LX modellerna för att få det.
Det verkar som att man måste upp till LX-modellerna om man tittar här: Pioneer.de
Vad är det mer som skiljer LX ("premium") från de vanliga förutom hårddiskstorlek och färg? Lite förvirrande att DVB-T tunern har tillägget "X" på 550-modellerna och "D" på LX-modellerna.
Postad 01 juni 2007 - 13:15
Vi fick in ett gäng LX idag! Riktigt läcker design och gediget bygge. Nu återstår bara att
koppla upp den och se vad den går för ;-)
Mvh
Erik S
Postad 03 juli 2007 - 19:15
Väntar med spänning på ett utlåtande.
Har ni testat LX60D ännu?
Är också intresserad vad denna spelare presterar i bildklass, framförallt uppspelning av "vanliga" dvd skivor/filmer.. ?

Postad 07 juli 2007 - 09:25
Postad 23 juli 2007 - 16:28
Väntar med spänning på ett utlåtande.
Har ni testat LX60D ännu?
Är också intresserad vad denna spelare presterar i bildklass, framförallt uppspelning av "vanliga" dvd skivor/filmer.. ?
Har haft min LX60D ett par veckor nu. Kan inte säga annat än att jag är oerhört nöjd... Det kan visserligen ha med att göra att jag köpte LX60D samtidigt som jag lämnade tillbaka mitt eget lilla hatobjekt LG DBRH198. Nej då, LX60D ÄR en bra produkt. Den klarar det jag kräver av en sådan spelare/recorder förutom inspelning i 5.1 ljud, men man kan ju inte få allt.
Bildmässigt är jag mycket nöjd vid uppspelning av DVD. Jag ser inga direkta skavanker i bilden och den flyter på fint ihop med min Sanyo Z3 via HDMI. Har lekt mig fram lite mellan uppskalning till 720P och 1080i, men utan att ha fingranskat bildkvaliteten i de bägge lägena så ser jag faktiskt ingen större skillnad jämfört med 576P. Projjen klarar ju tyvärr inte 1080P så det har jag inte haft möjlighet att testa. Hur som helst så kör jag med 720P till projjen.
Bildkvaliteten på inspelat material i SP, vilket är det enda jag använt är klart godkänd och presterar en mycket lugnare bild än LG:n. Däremot är jag inte helt förtjust i att informationen om programmen man spelar in inte lagras på HDD:n som min gamla Forcebox gör. Sen har LX60D lite bekymmer med att spara rätt titel som spelas in. Har inte undersökt detta så noggrant men misstänker att den tar EPG info precis när inspelningen startar och som på tex 4:an som ständigt är försenade lagras därmed titeln från programmet före... (tror jag iaf).
Det verkar som Pionner uppdaterat LX60D efter det att bruksanvisningen trycktes då det står att inspelningarna sparas som "Titel" vilket var en av de saker som gjorde mig förbannad på LG:n. Det står även att den vid DTV sändningar sänder ut i linjär PCM genom koaxialutången, och om inte jag misstar mig helt (rätta mig gärna) så är ovanstående samma sak som 2 kanals stereo. Hur som helst så skickar den ut ljud i 5.1 när sådana program sänds, vilket är ett krav för att få poäng i min bok.

Fjärrkontrollen är helt ok med ovandel i svartlackad borstad aluminium, men tyvärr så är skjutluckan på fjärrens nedre del av plast, vilket förstör helhetsintrycket en hel del. Fjärren har ett skrollhjul som även fungerar som vanligt tryckbart kors. Ett problem med det är att skrollen är väldigt känslig vilket innebär att en lätt touch på hjulet kan medföra att DVD:n/inspelningen hoppar 30 sek framåt eller 5 sek bakåt. Jag gillar annars idén med skrollhjulet men bidrar till ett gäng svordomar när den gör något man inte vill att den ska göra.
Menysystemet har samma uppbyggnad som Pioneers TV apparater vilket gör att iaf jag kände mig väldigt hemma med en gång.
Annars är jag som sagt väldigt nöjd med maskinen som helhet.
...Sen är den ju jävligt snygg också.

// Baumann
Redigerat av Baumann, 28 juli 2007 - 12:39.
Postad 29 juli 2007 - 14:44
Postad 29 juli 2007 - 14:50
Bara för att vara alldeles jättetydliga. Så när t ex SVT sänder ut 5.1-ljud funkar inte det vid uppspelning senare utan det blir bara vanlig tråkig tvåkanal av det?
Alldeles riktigt. För att vara ännu jättetydligare

Postad 29 juli 2007 - 14:53
Postad 29 juli 2007 - 14:55
Postad 30 juli 2007 - 08:53
Postad 23 augusti 2007 - 14:54
Postad 26 augusti 2007 - 22:12
Jag äger nämligen en Mitsubishi HC5000 med ett synnerligen trevligt litet chip (HQV Reon) - och jag inbillar mig - tills någon motbevisar mig - att HC5000 skulle vara överlägsen på att de-interlace och skala bilden...
Postad 29 augusti 2007 - 08:27
Postad 31 augusti 2007 - 14:52
Postad 07 september 2007 - 15:08
Postad 07 september 2007 - 15:24
Citat: "Vi har gemonfört omfattade tester i Com Hems nät och allt fungerar bra"
Verkar konstigt att lansera en tv med DVB-C i Sverige om den inte fungerar med comhem eftersom de har större delen av kabelmarknaden.
EDIT: skummade lite i tråden, tv:n verkar inte certifierad av comhem än, men det verkar fungera ändå.
Redigerat av distortion2, 07 september 2007 - 15:28.
Postad 07 september 2007 - 16:55
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar