det är trixigt att välja, har för mig att nad:en låter liknande :<
Men om det fixar sig med h/k så är de ju bara och ha kvar den om du gillar ljudet.
Jo det är väl just där skon klämmer
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
13 relaterade trådar
Postad 08 May 2007 - 17:21
Jo det är väl just där skon klämmer Postad 08 May 2007 - 18:51
Enligt många trådar på forumet så dras NAD med samma problem som H/K i det här fallet - Högt grundbrus. Så NAD drar jag mig lite för också. Himla synd det där. Appropå ovanstående, både NAD och H/K sägs ju vara strömstarka.. Det finns ingen förbindelse mellan strömstarka prylar och högt grundbrus? Bara en tanke.. Kanske långsökt, men vad tusan Redigerat av widde, 08 May 2007 - 21:29. Postad 14 May 2007 - 12:31
Jag har svårt att tro att de skulle finnas någon saning i att an strömstark förstärkare har en hög brusnivå, Primare, Thule, Rotel med flera lider väll inte av de problemet eller.
Postad 14 May 2007 - 17:36
Bara en tanke från min sida hemlis: Nix, har inte fått tillbaka den än. Var nere i hifiaffären nu förra fredagen och då var den på ingång sa dom, men dom har inte hört av sig än.. (Har alltså gått en vecka till nu ..) Saten vad H/K är sega måste jag säga.. Postad 21 May 2007 - 15:50
Nu har den varit "på väg" i två veckor! Har du fortfarande inte fått den!?!?!
Postad 22 May 2007 - 16:10
Nix, dom har inte hört av sig än .. Surt som tusan.. Har inte haft tid att traska dit och höra någon mer gång, för jag har flyttat nu här i förra veckan och haft överjävligt mycket att göra överallt.. Ska dra ner imorn och höra var den håller hus tänkte jag.. Ingen annan som hört sig från från sin hifihandlare om detta problem?? Redigerat av widde, 22 May 2007 - 16:10. Postad 22 May 2007 - 19:32
Hmm, rolig tråd hörrni. Har precis beställt en 245: a själv och så får jag syn på det här!
Shit happens men få hoppas att jag slipper undan bruset, annars vet jag inte vad gör Postad 24 May 2007 - 14:12
Jag mailade detta till Inwarehouse idag, får se vart det leder.
Jag köpte en Harman Kardon AVR 245 reciver av er i april. Den funkar bra förutom att det är ett ganska högt brus i högtalarna så fort man väljer något surroundläge, i vanlig stereo är det OK! Anledningen till att jag inte hört av mig tidigare är att jag följt en tråd här -> https://www.minhembi...howtopic=154889 Jag väntade för att se om det går att åtgärda, men nu har det gått rätt lång tid för killen som lämnade in sin så jag tänkte höra med er vad ni tycker jag ska göra! Vill helst inte vara utan reciver i flera månader……. Bifogar en kopia på följesedeln! Med vänlig hälsning Thomas! Postad 25 May 2007 - 16:18
Jag har nu fått tillbaka förstärkaren och de hittade inget fel på den på verkstaden, så ingenting är alltså gjort på den..
Jag vet inte hur petig man ska vara, jag får byta in förstärkaren till något annat hos min lokala hifihandlare.. Det enda jag egentligen störs av på denna förstärkare är just grundbruset.. Jag vet inte vilken annan förstärkare man får den här pondusen i ljudet i.. Jag har då inte hittat någon annan.. Vad tycker ni jag ska göra? Vad skulle ni gjort i mitt fall? Jag får byta jämt upp mot en Marantz SR-5001, men jag tvivlar på att jag kommer vara nöjd med den, i och med att jag blev rätt missnöjd med SR-4001.. Postad 25 May 2007 - 21:05
Det är inte ett alternativ att vänta på att nya avr247 kommer ut?
Jag vet inte alls vad skillnaden mellan dessa två skulle vara specmässigt sett. Men då jag själv väntar på att H/K avr 347 ska komma som ersättning för avr 345, så tänkte jag att det kanske kunde vara ett alternativ även för dig. Postad 25 May 2007 - 22:18
Jo, det kan vara ett alternativ.. Har du någon koll på vad den ungefär kommer kosta och när den isåfall kommer? Postad 25 May 2007 - 22:28
Den butiken jag kollade i (lundins i vänersborg) trodde att dom skulle få in dom nya modellerna nu i juni. Jag tror att dom nya modellerna kommer ligga kanske någon tusenlapp högre i pris än sina föregångare, men det är inget jag har belägg för.
I usa verkar den komma att kosta $549... Postad 26 May 2007 - 08:52
Som väntat alltså.. jag tror jag behåller min. Min projektor "överröstar" bruset så det är ett icke-problem för mig i min nuvarande situation. Postad 26 May 2007 - 16:50
Jo, jag -tror- jag kommer ha kvar min också, ljudet överröstar ju nästan alltid bruset ändå.. Annan fråga till alla med H/K AVR-245 Tycker att man får vrida på braa mycket innan man får någorlunda volym, speciellt i surroundläge.. Vad har ni för högtalare, känslighet på dem, samt vad behöver du ha på db-skalan för att det ska bli "normalt" surroundljud? När jag har -20db så är det normalt ljud hos mig, d.v.s. inte högt och inte för lågt. Vet att det varierar från öron till öron, men ungefär, vad brukar ni köra på? Jag har ett par högtalare med 93 dB känslighet, vilket är rätt högt och som även borde göra att man inte behöver cranka på jättemycket för att få ut ljud.. Postad 28 May 2007 - 19:40
Har idag lyssnat på Marantz SR-5001 och kan säga att det var ett väldigt positivt resultat!
Klarare ljud i surroundläge och på något sätt bättre bottentryck än H/K AVR-245 (tonkontrollerna avslagna, har även prövat med inställningarna: HK: Bas/ Treble: +4/+2 Marantz: Bas / Treble: +3/0 och de spelar ungefär likvärdigt då. Basen är mer definierad på något sätt och dialoger och högre register är klarare på Marantzen än på H/K:n. H/K:n lider också av högt bakgrundsbrus, tyvärr. Marantzen är heltyst, jag hör inte ens något brus när man sätter örat intill diskanterna på högtalarna. Det var surroundläget det. I vanlig tvåkanalslyssning briljerar H/K med mer pondus och mer neutralt ljud än vad Marantzen gör. Marantzen låter tyvärr lite plåtigt, eller burkigt tillsammans med mina Dynavoice. Bottendraget är betydligt bättre på denna Marantz än på SR-4001 som jag testat förut med samma uppsättning. Det är lätt värt de extra slantarna mellan SR-4001 och SR-5001 enligt mig. Men H/K anser jag dra det längsta strået i tvåkanals och spelar enligt mig bäst ljud. Jag har testat med följande utrustning: Dynavoice M-65 Pioneer DV-444S (DVD) H/K AVR-245 Marantz SR-5001 Både H/K och Marantz har features som den andre stärkaren inte har, som gör det direkt svårt att välja Jag kommer ju mest spela film antagligen och bruset i H/Kn är störigt, medans musik i tvåkanal är sämre med Marantzen (tycker jag) Kanske skulle ta och vänta på kommande AVR-345 från H/K? Förhoppningsvis bättre komponenter som förbättrar surroundet en aning? Vad tycker ni?=) Postad 29 May 2007 - 08:09
Ptja det finns ju ingen garanti för att även 345 kommer lida av brus om H/k inte anser att problemet existerar men du har ju egentligen inget att förlora på att vänta
Postad 29 May 2007 - 08:17
Hold your horses hehe .. Nu ska vi reda ut lite modeller här.. H/K AVR-245 är ju i princip ny, och du menar då att det ska komma en ersättare till den som heter AVR-247 istället? Ska det komma en ersättare till AVR-345, som jag inte ens visste fanns, som heter AVR-347? Om det är så att du kikar på USA:s hemsida så är det nog så att AVR-247 är samma som AVR-245, fast USA-modellen så att säga. Däremot så finns det ju en AVR-340, som gärna får uppgraderas till AVR-345. Är det det du syftar på? Ska försöka höra med min handlare idag och se om han vet något också. Postad 11 June 2007 - 13:58
Efter att ha pratat med de som servar H/K åt Inwarehouse ( http://www.elektronikservice.se/ ) ska jag nu skicka iväg min för felsökning! De hade ännu inte fått in någon AVR245 så alla kan det väl inte vara fel på?
Widde! Vet du vart din skickades? Killen på elektronikservice som var en av 3 reparatörer av H/K sa i alla fall att de påbörjade felsökningen samma vecka de fick in den........ Hoppas de anser att det är ett fel, annars har jag bara 2 val, behålla den eller sälja Postad 12 June 2007 - 17:34
Jag tror stället hette Elektronikservice och var beläget i Göteborg. Min var borta i över en månad iallafall. Jag fick tillbaka min och samma problem fanns även då, så jag bytte in min och köpte en Marantz SR-6001 istället. Den är i stort sett knäpptyst i surroundläge. Man får lägga örat intill högtalarens diskantelement för att överhuvudtaget höra susandet. HK:n kunde man lätt höra ifrån lyssningsposition och även när det var rätt bra med ljud i högtalarna. Väldigt synd på en annars väldigt bra förstärkare. Postad 12 June 2007 - 19:14
OK,då är det samma ställe i alla fall fast de sa att de inte sett nån 245 med nått brus!
Jag har inte möjligheten att byta till nått annat då jag köpt den via företag å inte privat...... Tror jag ska ringa dem igen innan jag skickar den! EDIT: NU har jag pratat med killen på elektronikservice igen å nu hittade han ditt ärende Widde! Kan ju börja med att det verkar som att det är din butik som tagit tid på sig å inte servicefirman...... Sen så har de mailat till nån H/K kille och frågat om detta är nått problem de känner till,ska ringa igen på fredag å höra vad som sagts. Väntar med att skicka min tills jag vet mer..... Redigerat av quattromaniac, 13 June 2007 - 13:58. Postad 22 July 2007 - 15:49
Hej!
Funderar själv på en H&K AVR-245. Hur har det gått med bruset? Leva med det? Byte AVR-345? Byte till Marantz SR 5001? Annat? Skall köpa en receiver i veckan och har AVR-245 som favorit. Någon som hört brus med Canton-högtalare (LE 110 m.m., som jag tänkte köpa)? , FMBio Postad 31 July 2007 - 19:17
Hmm jag hade en avr435 som det surrade rejält mycket ur högtalarna på, även vid mute. Jag skickade in den, fick tillbaka en knäpptyst som fungerade i 5 min för att sedan bli tystare än önskvärt om man säger som så. Bara att skicka tillbaka igen...
Har nu fått tillbaka en ny avr445 En förstärkare ska inte surra såpass mycket att det stör. Så jag kan bara rekommendera att man ska skicka in förstärkaren, men det kan va värt att testa att slita ur all annan utrustning som är nätansluten först och se om det hjälper (för att se om det är jordbrum det är frågan om, isf vet jag inte om det går att ordna). Postad 31 July 2007 - 22:07
Har AVR-245 som brusar en del.
Skickat efter en Marantz 6001 som jag skall testa. Kanske får testa en AVR-445 / AVR-345? för att gå till botten med vilken som är bäst och brusar minst. , FMBio Postad 01 August 2007 - 11:11
Hej! Du har gjort precis som mig då Jag har numera en Marantz SR-6001 och är kanonnöjd! Finns inget brus i denna överhuvudtaget och har alla egenskaper jag behöver Myycket trevligt och mysigt ljud i denna apparat H/K:n är tillbakalämnad, även fast jag gillade ljudet ur den. Men bruset var för jobbigt att höra. Tror inte du blir besviken på SR-6001 Hör av dig med dina intryck eller frågor! Postad 03 August 2007 - 21:49
Widde, kul att du är nöjd!
Vad anser du är de stora skillnaderna mellan 245:an och 6001:an? 7000/10000kr Kanske inte är så stora? Själv skall jag främst köra surround både till film och musik. Har relativt små högtalare (Canton GLE 403 x 2, 405 , 401 x2 + AS 105 SC) men de låter fint med AVR-245 (dock brusigt vid låg volume). Uppskattar mer och mer diskanten och mellanregistert vid tal i film och sång vid musik. Någon åsikt vilken av 245/6001 som bäst framhäver detta? Upplevelse/skillnader i ljudet? Basen utgår jag från att den är ok. Har hört att självkallibereringen är bra på båda, tycker du det med? Skall koppla in iPod, det skall ju finnas koppling till båda som skall funka bra, eller? Skall få 6001 i veckan, får då höra av mig vad jag tycker. Hade dock varit trevligt att höra din åsikt. Frågan är om man skall jämföra 6001 (pga pris) med nya AVR-347? Fast bara man är nöjd kan man ju hoppa att prova alla receivers. Skall bli kul att höra vad du tycker. Trevlig helg, FMBio Postad 04 August 2007 - 01:29
Hej igen! Den största skillnaden mellan 245:an och 6001:an tycker jag var klarheten i ljudet. Marantzen var klart klarare i ljudet, vilket jag uppskattade. Klart ljud med full potential i basen. Inga problem att ha kontroll på elementen. 6001:an (även 5001:an) går ju också att biampa vilket gör att man får ännu lite mer effekt till frontarna (detta går inte på 245:an). I 2-kanalsläge tyckte jag de spelade ganska jämnt, tyckte helt enkelt båda två lät riktigt bra. I surroundläge tyckte jag däremot att Marantzen spelade ut 245:an rätt hårt.. Mycket klarare ljud, bättre placering av ljudet på något sätt med Marantzen, medans h/k:n lät lite mer diffust och inte lika klart, samt att det också brusade väldigt mycket ur h/k:n, vilket jag inte stod ut med. Angående ljudkalibreringen säger många att Marantz Audussey (stavning?) ska vara bra. Inte lika många säger att H/K:s EzPlus+ är bra. Personligen tycker jag dessa kalibreringstjosan är rent skräp. Har aldrig lyckats få bra resultat med varken H/K:n eller Marantzen. Jag lyssnar hellre med mina öron än litar på en mikrofon vid kalibrering av anläggningen. Man kalibrerar ju den så att man själv tycker att det låter så bra som möjligt Jag har haft hemma följande receivrar om man ska summera allt: (i ordning) * Marantz SR-4001 * H/K AVR-245 * Marantz SR-5001 * Marantz SR-6001 H/K:n har jag haft kvar samtidigt som jag lyssnat på SR-5001 och därefter SR-6001, H/K:n är alltså ställd mot både SR-5001 och SR-6001. Vinnande hos mig blev ju som bekant SR-6001:an som jag tyckte kombinerade Sr-5001:an och H/K:n, men med ytterligare bättre ljud En sak du inte får glömma om du ska testa film med Marantzen: Det finns en inställning där man kan stänga av LFE-spåret, och jag tror att det är avstängt per default på stärkaren, men jag är inte säker. Allt ljudmaterial som är inlagt i LFE-spåret på dvd-skivan är således avstängt, vilket gör att explosioner m.m. känns något tillbakadraget eftersom all information inte når ut så att säga. Sätt denna inställning på "0dB" så kommer ****t bryta löst i soffan vid basrika scener i filmer Nehej, nu blir det sängen. Ska snart upp och jobba igen hehe Kollar av tråden här igen snart ifall du har några ytterligare frågor, eller om det är något du vill jag ska utveckla Postad 21 November 2007 - 14:10
OK, eftersom jag startade denna tråd kanske jag ska tala om hur det löste sig oxå
Efter att min reciver varit inlämnad på service i drygt 8v så kom svaret av H/K själva att detta bruset är på ALLA 245/247! Det är alltså inget som går att laga. På slutet fick jag även problem med att det "smällde" i högtalarna när jag bytte ljudkälla eller kanal på dekodern tex. Så efter att ha tappat räkningen på antal samtal gick till slut inwarehouse och serviceföretaget med på att ge pengarna tillbaka..... Fick i torsdags hem en Onkyo TX-SR605 istället, MYCKET modernare maskin med lika trevligt ljud efter lite justering Det enda H/K:n var bättre på var designen......... Postad 14 June 2008 - 14:44
@ quattromaniac,
har läst igenom den här tråden nu angående grundbruset i AVR 245an...dock en aning för sent tyvärr. Har nämligen gått och köpt mig denna förstärkaren och upplever exakt samma problem. Precis som du, och en hel del andra, stör jag mig oerhört mycket på detta brusandet. Så nu börjar den jobbiga processen att försöka få pengarna tillbaka alternativt få tillgodokvitto och köpa annan förstärkare. När jag reklamerar kommer jag använda din information om att HK själva har erkänt problemet och att det inte går att laga. Hoppas det är ok? Får man fråga hur du fick denna informationen? Via telefon? Via mail? Skulle vara super om du hade nåt skriftligt från HK som jag kanske kunde få använda och visa min återförsäljare. Kan påpeka att min återförsäljare ej verkar tycka att det är något problem med motiveringen att förstärkare skiljer sig åt och att vissa ger ett visst brus. Dock så tyckte han att min beskrivning av bruset lät lite konstigt (jag hör bruset när jag sitter i soffan som är ~2,5-3 m från anläggningen) och gav mig en ny exakt likadan förstärkare. Har ännu inte hunnit prova den, men efter att ha läst här så lär den ge ifrån sig samma brus. Tänkte också passa på och höra om du kan rekommendera någon annan förstärkare som inte ger ifrån sig brus! Såg att du skaffat en Onkyo TX-SR605 istället, hur funkar den? Kan du rekommerndera Onkyo som märke? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |