Personligen tycker jag att 8000:- verkar prisvärt. Jag har en Rel som kostade 11000:-, och är sugen på att "byta ner" mig till en XTZ för att testa DSP:n.
XTZ 99 W12 DSP
(Subwoofers)
|
6
|
(5)
|
Inga priser |
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 06 January 2008 - 17:21
Personligen tycker jag att 8000:- verkar prisvärt. Jag har en Rel som kostade 11000:-, och är sugen på att "byta ner" mig till en XTZ för att testa DSP:n.
Postad 06 January 2008 - 20:26
Men visst e man sugen på att köra DSP ändå då det bör gå att få den att smälta in mycket bra med resten av anläggningen
Postad 07 January 2008 - 15:04
Det var ganska precis min tanke ... därav frågan. Finns alldeles för många liknande uttalanden där det visar sig vara helt tomma uttalanden ... men ibland har ju den som påstår saken faktiskt tänkt till. Här väntar jag dock på motiveringen ....om han hade velodyne sms1 i åtanke så så kan han nog glömma att den som sitter i xtz skule vara i klass med sms1Vilka hade du då i tanke?... och det krävs separata enheter för att 7,5-10tkr bara för att matcha dspen
sen finns det biligare alternativ i form av bheringer 24/96 och ett gratis mätprogram så är ändå inte xtz i närheten
av vad dom kan prestera.
Postad 07 January 2008 - 15:24
Bättre eller sämre än Velodynes Sms är nog svårt att svara på utan att testa dom emot varandra. Man får koppla in en SMS till en vanlig XTZ sub och jämföra. Det paketet skulle då hamna på 11.000:- istället för 10.000:-
Postad 07 January 2008 - 15:31
Postad 07 January 2008 - 15:45
Personligen vill jag inte ha ytterligare en "grej" som i mina ögon är rätt ful också. Skönt att ha samma lösning inbyggt i subben. Sedan verkar det även krångligare (Kan ha fel då jag inte testat)
Men det bästa är ju att bygga sin egen sub med bättre element och slutsteg då det säkerligen går att få det att låta ännu bättre till en lägre peng.
Smidigheten och enkelheten är inte att förakta i dessa fall
Postad 07 January 2008 - 16:43
bara att vänta på distmåtningen och se vad den rullar avDet var ganska precis min tanke ... därav frågan. Finns alldeles för många liknande uttalanden där det visar sig vara helt tomma uttalanden ... men ibland har ju den som påstår saken faktiskt tänkt till. Här väntar jag dock på motiveringen ....om han hade velodyne sms1 i åtanke så så kan han nog glömma att den som sitter i xtz skule vara i klass med sms1Vilka hade du då i tanke?... och det krävs separata enheter för att 7,5-10tkr bara för att matcha dspen
sen finns det biligare alternativ i form av bheringer 24/96 och ett gratis mätprogram så är ändå inte xtz i närheten
av vad dom kan prestera.
Postad 09 January 2008 - 09:06
Däremot instämmer jag inte i att Behreinger 2496 + sub utan dsp är det. 2496 är lite för gammal för att hänga med - utvecklingen inom dsp mm har varit mycket snabb sista åren såväl hur man styr dom (mjukvaran) som i hårdvaran. Tidens tand påverkar mycket, särskilt på lite enklare produkter. DSP i xtz är 32bitars med modern mjukvara. AD/DA omvanlarfe24bit/96khz
Oavsett vilken modell på DSP man använder så skall man nog först placera basen på rätt plats, sen titta på akustiken i rummet och ta det försiktigt så att man inte överanstränger basens förstärkare/element med för stora boosts i de nedre regionerna. Rullar basen av brant på subben så hjälper ju ingen dsp.
Skall försöka hinna med att göra lite mätningar i mitt vardagsrum, men jag lovar inget- två tunga uppdrag i Sjuhärad/Borås kommer att ta mycket kraft fram fram till april. Hmmm var la jag min mick
Edit, skrev om en del.
Redigerat av spacebot, 09 January 2008 - 09:54.
Postad 09 January 2008 - 17:15
du får nog läsa produkt bladet eller manualen på sms-1 det finns 10 band både grafisk och parametisk eq xtz har endast 5 band parametisk eqEn annan subb i hop med velodyne sms är helt klart en konkurrent. SMS - från 2004 för 7500 har ganska många funktioner- dock färre band ( se SMS produktblad ) och funktioner än XTZ tex q-faktor. Plus för fjärren däremot på SMS. Distorsionen på SMS är <1% men på XTZ vet jag inte. Båda är RS-232 vilket känns som dåtid. XTZ går att manipulera direkt i displayen på subben.
Däremot instämmer jag inte i att Behreinger 2496 + sub utan dsp är det. 2496 är lite för gammal för att hänga med - utvecklingen inom dsp mm har varit mycket snabb sista åren såväl hur man styr dom (mjukvaran) som i hårdvaran. Tidens tand påverkar mycket, särskilt på lite enklare produkter. DSP i xtz är 32bitars med modern mjukvara. AD/DA omvanlarfe24bit/96khz
Oavsett vilken modell på DSP man använder så skall man nog först placera basen på rätt plats, sen titta på akustiken i rummet och ta det försiktigt så att man inte överanstränger basens förstärkare/element med för stora boosts i de nedre regionerna. Rullar basen av brant på subben så hjälper ju ingen dsp.
Skall försöka hinna med att göra lite mätningar i mitt vardagsrum, men jag lovar inget- två tunga uppdrag i Sjuhärad/Borås kommer att ta mycket kraft fram fram till april. Hmmm var la jag min mick
Edit, skrev om en del.
sen har disten i sms1 sjunkigt sen när den nya firmwaren hade relase
sen är fortfarande bheringer 24/96 upp to date den är bara krongligare att ställa in än dom subor som andvänder sig av dsp teknink men den är prisvärd
Postad 14 March 2008 - 11:11
Postad 14 March 2008 - 11:33
Då köper man lika gärna en Velodyne SPL-1200R för 10500:- prutat.
Postad 22 April 2008 - 08:10
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=5516
Postad 24 April 2008 - 19:45
Äntligen verkar den vara på gång och priset är bättre än vad man tidigare sagt, 7990:- så då står den sig mycket bra prismässigt då man måste upp ett par tusen för att få liknande möjligheter och ljud[/url]
Stryk ljud
Postad 29 April 2008 - 19:49
Stryk ljud
. Den verkar otroligt flexibel men behöver man ingen programvara för mätning? Det finns ju exportfunktioner för subben i XTZs Room Analyzer.
Programvara ska ingå i priset om inte jag är felunderrättad, dock inte room analyzer såg jag nu
Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 29 April 2008 - 19:52.
Postad 29 April 2008 - 20:21
men pynta till 1995kr så är den dinProgramvara ska ingå i priset om inte jag är felunderrättad, dock inte room analyzer såg jag nu
Postad 30 April 2008 - 08:49
Men som sagt innan det gå säkert spara pengar med att plocka ihop saker istället med det är ju bekvämligheten man betalar lite för också.
Men jag betalar gärna inte 8000:- för en sub med DSP utan då lägger jag istället pengarna på 2st w12:or + behringer eller en bättre sub med en behringer.
Redigerat av MGW, 30 April 2008 - 08:50.
Postad 30 April 2008 - 13:40
1995:- tycker jag är ett ganska rimligt pris för en kallibrerad mätmic (med ljudkort) och programvara.
Men som sagt innan det gå säkert spara pengar med att plocka ihop saker istället med det är ju bekvämligheten man betalar lite för också.
Men jag betalar gärna inte 8000:- för en sub med DSP utan då lägger jag istället pengarna på 2st w12:or + behringer eller en bättre sub med en behringer.
[/quote
och eq wizard som är ett gratis mätprogram
Postad 24 November 2008 - 15:59
Jag hade tänkt lägga ut mellan 8000 - 16000:- för en bas men det hade varit kul om XTZ låter bra, för 8 papp är är ju inte så dyrt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ?
41 filmer
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?