Angående pennan funkar mobilen att styra om man tappat bort pennan? eller e d att köpa ny penna för att kunna använda telefonen som gäller då? pennor har ju en förmåga att försvinna alltid iaf vanliga pennor
* Officiell Tråd - Sony Ericsson P1i *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 26 juli 2007 - 15:30
Angående pennan funkar mobilen att styra om man tappat bort pennan? eller e d att köpa ny penna för att kunna använda telefonen som gäller då? pennor har ju en förmåga att försvinna alltid iaf vanliga pennor
Postad 26 juli 2007 - 16:11
Du har ju rullhjulet på vänster sida som du kan navigera med. Sen funkar ju fingertoppen som penna också.
Postad 26 juli 2007 - 19:23
undrar när den kommer dyka upp i affärer i den här lilla hålan (varberg) så att man kan se den irl
Redigerat av borjeboy, 26 juli 2007 - 19:28.
Postad 26 juli 2007 - 23:34
Det är i P1i:an utan det är en medföljande BT GPS, men det är åt ett håll i rätt riktning!
Verkligen ett STORT steg i rätt riktning att skicka med Wayfinder BT paketet.
Jag har förvisso redan en pionjär innom GPS kombinerat mobil som är från 2003 med vilken som telefon/spec många många förbiser när de pratar gps och Htc/N95/6110 etc. Det va 3s första Motorola A920(925/1000) som har gps inbyggt vilket folk inte förstog i början och mjukvaran var katastrofal tack vare "3". Således batteritiden. Men de var före sin tid kan man säga, och i det läget bak år 2003-4-5 att prata om ""målgrupper"" är en sak om frågan då hade kommit upp. Men att neka GPS nu år 2006/2007/2008 i en flaggskeppsprodukt är ja.. just det.. .... ..... .... inga ord på den fronten..
Så tack SE för denna mycket "goda gest". Vann tillbaka mitt förtroende kort för SE och att deras villja med säkerhet finnss kvar att vara med o leka serisöt i smartphone branchen ett tag till.
Är ju praktiskt taget SEs enda strategiska möjlighet för att seriöst kunna vara med i fighten och plocka tillbaka tappade marknadsandelar från Nokia/HtC samt diverse kommande GPS nallar från olika tillverkare. Målgrupp eller inte som vissa SE talesmän har pratat om för P1i så har de NU fått ge vika för marknaden.
Hoppas nu kvaliten på 3MP kameran väger upp mot 5MP och video-inspelningen på N95 så kommer jag bli nöjd och skatta mig lycklig att jag lyckades lämna tillbaka min Nokia på "Öppet köp" precis i tid.
Väntar annars med glädje på min beställda P1i. Ni som fått era. Skriv gärna ner lite mer +/- om dem och era första intryck. Kul o läsa medans man väntar på sin eget ex.
Redigerat av GoaJanne, 26 juli 2007 - 23:36.
Postad 27 juli 2007 - 08:54
Det är i P1i:an utan det är en medföljande BT GPS, men det är åt ett håll i rätt riktning!
Verkligen ett STORT steg i rätt riktning att skicka med Wayfinder BT paketet.
Jag har förvisso redan en pionjär innom GPS kombinerat mobil som är från 2003 med vilken som telefon/spec många många förbiser när de pratar gps och Htc/N95/6110 etc. Det va 3s första Motorola A920(925/1000) som har gps inbyggt vilket folk inte förstog i början och mjukvaran var katastrofal tack vare "3". Således batteritiden. Men de var före sin tid kan man säga, och i det läget bak år 2003-4-5 att prata om ""målgrupper"" är en sak om frågan då hade kommit upp. Men att neka GPS nu år 2006/2007/2008 i en flaggskeppsprodukt är ja.. just det.. .... ..... .... inga ord på den fronten..
Så tack SE för denna mycket "goda gest". Vann tillbaka mitt förtroende kort för SE och att deras villja med säkerhet finnss kvar att vara med o leka serisöt i smartphone branchen ett tag till.
Är ju praktiskt taget SEs enda strategiska möjlighet för att seriöst kunna vara med i fighten och plocka tillbaka tappade marknadsandelar från Nokia/HtC samt diverse kommande GPS nallar från olika tillverkare. Målgrupp eller inte som vissa SE talesmän har pratat om för P1i så har de NU fått ge vika för marknaden.
Hoppas nu kvaliten på 3MP kameran väger upp mot 5MP och video-inspelningen på N95 så kommer jag bli nöjd och skatta mig lycklig att jag lyckades lämna tillbaka min Nokia på "Öppet köp" precis i tid.
Väntar annars med glädje på min beställda P1i. Ni som fått era. Skriv gärna ner lite mer +/- om dem och era första intryck. Kul o läsa medans man väntar på sin eget ex.
Jag tror du gjort helt rätt att lämnat tillbaka N95:an.
Såg att du gjorde ditt 1:a inlägg iom detta, välkommen till forumet. Kul med välspråkiga skribenter.
Postad 27 juli 2007 - 12:52
Postad 27 juli 2007 - 13:15
Allt verkar lovande än så länge.
Fick precis hem min P1i och den är nu på laddning. Skall nu undersöka och se om P1 är något o ha alldeles strax. ^^
Skall även kolla upp vad som gäller och inte gäller med 12månaders licensen på wayfinder och vad som händer efter licensutgången.
Redigerat av GoaJanne, 27 juli 2007 - 13:16.
Postad 27 juli 2007 - 13:23
Postad 27 juli 2007 - 15:37
Jag blir lite konfunderad när jag läser om den ingående mjukvaran. Det står att det ingår en 12 månaders licens för Wayfinder 7 men vad innebär det? Kan man sedan använda gps mottagaren för google maps eller liknande mjukvara istället? Eller vad kostar det att fölänga licensen för Wayfinder? Med tanke på att det kostar 3995kr för en obegränsad licens för europa så blir man ju lite funderande över om man får någon nytta av gps:en efter första året är över.... Någon som vet?
Du kan förlänga licensen efter ett år, dock vet jag inte om det finns ngn speciell uppgraderingslicens eller om du måste införskaffa en livstidslicens för 995kr (Skandinavium). GPS:en är ju fristående blåtandsenhet så den är du ju fri att använda med andra enheter såsom handdatorer eller andra mobiltelefoner.
Vart har du läst att det kostar 3995:- ?? Det kostar ju 995:- för en livstidslicens (endast Skandinavium dock) om du går till deras hemsida (dock är det priset utan GPS, ställ mm) Lägger du till för Europa (+500 kr) plus GPS (+800kr) blir det iaf inte så högt som 4k :- (?)
Postad 27 juli 2007 - 16:48
hur är det att skriva sms med ett sånt tangentbord? hur fungerar nya T9
hur är batteritiden IRL iofs borde ju ingen kunnat ha använt den så den behöver laddas igen, iaf inte om man inte ringer mycket
osv osv... kom igen och svara på några av frågorna:D
Redigerat av borjeboy, 27 juli 2007 - 16:49.
Postad 27 juli 2007 - 18:45
Löste sig! Stängde av Panda Antivirus så gick det galant!

Edit: Lösning
Redigerat av SwedishBadger, 27 juli 2007 - 19:55.
Postad 27 juli 2007 - 19:44
Jasså så den stänger ner program då du har flera öppna samtidigt..
Har du hänt vid olika tillfällen?
Borde ju vara mycket mer stabil nu när den har mer minne än tex P990
Postad 27 juli 2007 - 20:49
Cpu speed: 208 Mhz
Ram free (vid uppstart) : 75,2MB 61% free
Drive C free efter basic install kits: 140MB 88% free
Hej! Allt funkar perfekt här. Verkligen inte som P990 och N95 testen jag genomgått under sommaren där telefoner hängt sig alternativt startat om eller haft krassliga ram och batteritider.
Ok här kör vi, upp med den.. Oj vilken nice look och "känsla" hela mobilen har med den matta svarta ytan kombinerat med den blanka silver ytan. In med batteri och simkortet, vilket givetvis var instoppat på fel håll och baklänges första försöket haha.
Sen starta den upp och den vanliga symbian UIQ-konfigurationen genomfördes med omstart och sen vart jag igång. Första testet var givetvis att test-ringa till hemtelefonen medans CDn startades upp i datorn. P1an kopplade upp samtalet kristallklart och utan problem. Sen provades internet snabbt och 3g.aftonbladet.se + 2st testade RSS-feeds och mobil.tele2.se ramla in i mobilens Opera innan ens "Tele2" hade hunnit sms:a sina automatiska 3G/Gprs inställningar.
Samtidigt dundrade CDn på med installation av SE PC Suite och innan jag gick vidare och syncade in adressboken så testade jag o köra en update på firmware (man kan aldrig veta tänkte jag). Men det rapporterades att firmware inte behövdes uppdateras. Bluetooth och wlan vart konfigurerat på nolltid och surf över respektive anslutning testades. Samt sync över bluetooth utan problem.
Enda som inte funka på första försöket var vanlig enkel wlan anlutning förvisso vilket jag fick ändra manuellt från (mixed WPA/WPA2-PSK-Tkip/AES och en passkey med Versaler+siffror) till endast (WPA2-PSK-AES med siffror och små bokstäver) för att kunna koppla upp, men inget större problem och antagligen mitt Wlan(speedtouch-router som krånglade med dualmode eller P1i som inte kunde växla läge eller tolka vad min router körde för inställningar) (Både N95 och P990 lyckades förvisso båda logga på befintliga nätverksinställningar på första försöket). Smärre problem i mitt tycke då det borde funkat oavsett även för nybörjare här oavsett vilka Wlan inställningar man har.
Program utöver de som ingår som standard och som jag testat smärtfritt än så länge är "Swiss Manager Pro 1.41" vilket var ett måste i P990,M600,W950 för den seriöse och så "DivX player 0.88 + DivX filmklipp".
Annars så är den så otroligt mycket snabbare än tidigare UIQ3 mobiler och det verkligen KÄNNS att hela systemet är mer optimerat och att det finns i stort sätt obegränsat med Ram för den vanlige användaren.
Nu skall det tryckas in mera program och multitasking och mail-sync skall testas till sitt fullo för att see hur stabil telefonen verkligen är. Imorn blir det festa av så blir nog inge mer info och seriös program och gps-testning innan söndag.
Tack o hej.
Redigerat av GoaJanne, 27 juli 2007 - 20:51.
Postad 27 juli 2007 - 20:59
Postad 27 juli 2007 - 21:27
Redigerat av Kwano, 27 juli 2007 - 22:14.
Postad 27 juli 2007 - 21:37
så kan man få se lite recensioner nu? var de svårt att få dit simkortet på baksidan? hur funkar den att surfa med? hur är kameran? hur fungerar symbian operativsystemet? fungerar andra program till symbian telefoner på SE telefonen? fungerar saker som G-Mail programmet?
hur är batteritiden IRL iofs borde ju ingen kunnat ha använt den så den behöver laddas igen, iaf inte om man inte ringer mycket
Jag kollade tydligen fel. Jag såg:
Wayfinder Access™ Europe, Software only 3995 SEK
Inkl. moms
* Activation code via e-mail
* Map Coverage: Europe
* Text-to-speech support
* Door-to-door voice directions
* User guide
Men det verkar inte vara samma som Wayfinder Navigator 7:
Wayfinder Navigator™ 7 Europe, Software only 1495 SEK
Inkl. moms
Fortfarande en hel del pengar måste jag ju säga. 1500kr är ju inget att spotta på direkt, i varje fall inte för oss studenter.
Postad 27 juli 2007 - 22:18
kommer inte ut på webben med min står 403 forbidden, är det min 3g inställnigar eller? Samma problem kommer inte åt wlan med wpa heller
Hrm, eventuellt dina 3g-gprs-wap inställningar. Prova med din 3g-leverantörs hemsida och kolla om de kan skicka ett sms med inställningar till dig om du inte vill skriva in alla settings själv. Annars för WPA så fick jag ändra lite settings oxxå.. Ana att detta skulle strula för folk då det ej funka utan inställningsändringar för mig heller.
Något som ivf funkat än så länge här hemma är dessa wlan settings (WPA2-PSK-AES med 8 tecken av endast siffror och små bokstäver)
Redigerat av GoaJanne, 27 juli 2007 - 22:57.
Postad 27 juli 2007 - 22:51
så kan man få se lite recensioner nu? var de svårt att få dit simkortet på baksidan? hur funkar den att surfa med? hur är kameran? hur fungerar symbian operativsystemet? fungerar andra program till symbian telefoner på SE telefonen? fungerar saker som G-Mail programmet?
-Simkort. Jo lite kul kan man ha o stoppa i det på 4 olika sätt i sloten ^^
-Surfning funkar FINFINT. Snabbt och snyggt vad jag sett än så länge.
-Kameran är lätt grynig som vanliga mobilkameror ej ok innomhus, helt ok utomhus.
-Filmsekvenser har ok fps men alldeles för grynigt innomhus och känsligt för rörelser.
-ALLA Symbian-UIQ3 prog jag testat har funkat än så länge.
-Gmail klienten från google mail funkar UTMÄRKT
-Tangentbordet, konstig känsla då jag ej är "fan" av dual-key qwerty keyboards. Märker att jag använder mestadels pennan och skriver med tangentbordet som man poppar upp på skärmen 10ggr mer tack vare att jag e en gammal van UIQ användare. Med touchscreen så passar det mig bäst o flytta runt pennan några millimeter per bokstav för att forma meningarna i sms och mail med snabba lätta duttningar/tryckningar på screenen.
-Nya T9 verkar helt ok, ger flera förslag på nyttiga ord, har ej kollat in konfigurationer och möjlighet att lägga till "Mina ord" ännu i T9 vilket jag såg att det finns en setting för.
-Skärm, väldigt skarp och klar och tydlig och bra och säker respons på vart man trycker. Men inte en bra trend att P serien går mot mindre screens. jag hade gärna sett en 3" screen istället för en 2,6"
-Batteritiden är som sagt svårt att recensera under dag 1 men det verkar MYCKET stabilt i jämförelse mot min första dag med pillandes på N95 vilken jag fick ladda 2 gånger per dag under likvärdigt testande. Förvisso då med inbyggd GPS. Mot P990 verkar det likvärdigt. Wlan,BT drar ström så enkelt är det.
-Snabb, snabb och snabb.. För att vara en UIQ3 telefon. Helt underbar.
Redigerat av GoaJanne, 27 juli 2007 - 23:06.
Postad 28 juli 2007 - 16:57
Om någon har lust får ni gärna slänga upp en bild på hur den ser ut, och hur det ser ut på skärmen när gps:en är igång.
Postad 28 juli 2007 - 17:57

Postad 28 juli 2007 - 18:03
Nej nej, sådär ser det inte ut för konsumenterna! Man får med GPS mottagaren, billaddaren samt en instruktionsbok med aktiveringskod och det ligger förpackat i samma låda som telefonen.
Okej, men GPS:en är väl samma?

Det ingår ingen ställning för montering i bilen alltså? Det var lite snålt isf..
Redigerat av Unregistered29985, 28 juli 2007 - 18:26.
Postad 28 juli 2007 - 18:11
Jag lämnade igen den i morse....
Jag säger så här:
Fantastisk telefon, grymt lyxig förpackning och skitsnygg form och design.

Men har du vant dig med "styrkors"/joystick så kommer du få tuppjuck på att slita fram pennan varje gång du ska göra nåt, reta upp dig på att det blir ett n istället för h när du skriver på skärmen.

Skulle säkert vänja mig, men skicka sms går INTE fortare med tangentbord eller med pennan. (å, ä, ö finns inte med på snabbtangenterna), iaf inte för mig.

Men att det är en bra telefon råder det inga tvivel om.

Mvh
Postad 28 juli 2007 - 18:58
kan tänka mig att det kan ta ett tag att vänja sig

Har läst att många gillade tangentbordet på M600 bättre..
Postad 28 juli 2007 - 19:22
Postad 28 juli 2007 - 21:21

Har haft Nokia i många år (ända sen 3110 tiden, senast 6280) men jag tänkte jag skulle testa lite SE för en gångs skull.

Postad 28 juli 2007 - 22:43
Jaja, GPSen är samma men ingen bilhållare och ingen vanlig väggladdare finns med.Okej, men GPS:en är väl samma?
Det ingår ingen ställning för montering i bilen alltså? Det var lite snålt isf..
Sen vet jag inte riktigt vad jag tyckte om volymen vid navigeringen, höjde den till max och telefonens multimedia volym till max sen blev den något sånär användbar.

Postad 29 juli 2007 - 00:36
Hur är ljudkvaliten på mp3-spelaren om man jämför med walkmantelefonerna typ w880i, w850i som har walkman 2.0 spelare?? Jämföreleser med med W800i/W810i (walkman 1.0) välkommnas också!!
Jag skulle vilja veta hur man kan styra mediaspelaren (mp3-spelaren) förutom genom att använda skärmen. Jag antar att man kan byta låt genom att använda samma knappar på sidan som man använder för att zooma med. Men hur är det med PLAY och PAUSE?? Kan man stoppa musiken genom att trycka in hjulet på sidan om man kör spelaren som huvudapplikation???
Det kanske låter som om jag bör vänta på W960i, men jag vill hellre ha P1:an p.g.a. qwert-tangenterna och designen, bara mp3-spelaren låter bättre än den i k800i (som jag tycker är för klen).
Postad 29 juli 2007 - 02:08
Jag skulle gärna höra en recension av P1 av ngn som inte haft ngn Smartphone sedan tidigare. Finns nån sån här måntro?
P1 är min första smartphone. Vet inte hur jag ska ge en recension av denna produkt har inget o jämföra med än dom "vanliga" mobilerna jag ägt, men ställ gärna frågor så ska jag besvara dom.
Redigerat av Kwano, 29 juli 2007 - 02:12.
Postad 29 juli 2007 - 09:05
Något som ivf funkat än så länge här hemma är dessa wlan settings (WPA2-PSK-AES med 8 tecken av endast siffror och små bokstäver)
Jag hade också lite problem med WLAN till en början men kör nu med PSK på 9 tecken inkl. 2 st specialtecken (i mitt fall 2 st utropstecken), siffror och små bokstäver.
Använder en D-Link DIR-635 med: mixed b/g mode, WPA Personal, WPA 2 Only och AES.
Postad 29 juli 2007 - 09:49
Okej, av min prylhornyness så köpte jag igår en P1i!
Jag lämnade igen den i morse....
Jag säger så här:
Fantastisk telefon, grymt lyxig förpackning och skitsnygg form och design.![]()
Men har du vant dig med "styrkors"/joystick så kommer du få tuppjuck på att slita fram pennan varje gång du ska göra nåt, reta upp dig på att det blir ett n istället för h när du skriver på skärmen.![]()
Skulle säkert vänja mig, men skicka sms går INTE fortare med tangentbord eller med pennan. (å, ä, ö finns inte med på snabbtangenterna), iaf inte för mig.![]()
Men att det är en bra telefon råder det inga tvivel om.Tänk dig för bara och prova den innan du köper den!
Mvh
Har använt både P990i och nu senast en M600 i ett år ungefär. I början var det lite ovant med knapparna o skärm, pennan använder jag väldigt sällan. När man väl vant sig vid qwerty "bordet" anser jag att jag skriver snabbare med det än T9 allafall, spec när det saknas så pass mycket ord i T9 o man måste skapa egna. Det virituella tangent bordet har jag inte ens testat faktiskt då jag känner att det blir för litet för att sitta o peka på med pennan. Å ä och ö får man fram genom att trycka flera ggr på a resp o, inga som helst problem när man vant sig vid telefonen
Redigerat av Volvis, 29 juli 2007 - 09:52.
Postad 29 juli 2007 - 10:38
Det enda negativa jag kan komma på med mobilen just nu är att ingen annan bluetooth-enhet kan anslutas samtidigt som gps:en är ansluten, vilket är lite synd.
Stäng av energispar för BT i luren så ska det fungera (så länge inte den andra enheten kör på samma BT-profil).
Postad 29 juli 2007 - 12:06
Hittar inte någon aktiveringskod i manualen till gps. Står att det ska finnas i manualen men hittar den inte.
Vet någon var den finns.....

Postad 29 juli 2007 - 12:15
Köpte min igår och har lite problem med att den kopplar ner mig från mitt WLAN här hemma efter bara någon minut om jag inte aktivt använder den. Är det någon annan som upplevt samma problem?
/berc99
Redigerat av Unregisteredf982064f, 29 juli 2007 - 12:17.
Postad 29 juli 2007 - 12:51
Köpte min igår och har lite problem med att den kopplar ner mig från mitt WLAN här hemma efter bara någon minut om jag inte aktivt använder den. Är det någon annan som upplevt samma problem?
A samma för mig
Redigerat av Kwano, 29 juli 2007 - 12:53.
Postad 29 juli 2007 - 13:13
Vad kör du för router och vilken kryptering kör du? Själv kör jag Linksys WRT54GS och WPA2 kryptering. Jag har inte testat utan kryptering än.
/berc99
Postad 29 juli 2007 - 14:02
Men jag var inne å kollade lite inställningar å hittade att strömspar läget var påslaget..Stod att det kan hjälpa för en del att slå av det...Har slagit av det nu men inte hunnit testa..
Ni kan ju prova..Borde väl finnas nå liknande på P1
Postad 29 juli 2007 - 15:22
Jag har en P990 och har haft lite problem att wlan slutar funka efter ett tag..Kan gå bra 10 minuter kanske..
Men jag var inne å kollade lite inställningar å hittade att strömspar läget var påslaget..Stod att det kan hjälpa för en del att slå av det...Har slagit av det nu men inte hunnit testa..
Ni kan ju prova..Borde väl finnas nå liknande på P1
Har testat detta och en massa andra inställningar utan framgång...
Hoppas det finns en lösning för annars är ju WLAN funktionen ingen höjdare.
/berc99
Postad 29 juli 2007 - 15:36

Postad 29 juli 2007 - 16:33
Kolla om du har ett grått smalt fält på baksidan av manualen. Skrapa bort den så får du fram koden =)
/berc99
Man tackar så mycket.....

Postad 29 juli 2007 - 16:40
Postad 29 juli 2007 - 16:51
Redigerat av rauk84, 29 juli 2007 - 16:51.
Postad 29 juli 2007 - 19:04
Vad krävs egentligen "operatörs-/ abonnemangsmässigt" för att jag ska kunna köra seamless mellan gsm och voip?
Finns det inbygd SIP klient ( så som på N95) i P1'an????????????????
Postad 29 juli 2007 - 19:18
Postad 29 juli 2007 - 20:09
Postad 29 juli 2007 - 21:05
www.fring.com
what is fring?
fring™ is a free mobile VoIP software that lets you talk and live chat (IM) using your handset's Internet connection instead of costly mobile airtime (GSM) minutes. fring enables free mobile calls over Wi-Fi Internet access or your GPRS, EDGE or 3G Internet data plan.
fring lets you easily communicate with all your fring, Skype®, MSN® Messenger, Google Talk™ , Twitter and regular phone contacts from one, integrated contact list. fring also supports SkypeOut and hundreds of SIP-based services such as GizmoProject, VoipCheap, VoipStunt, Free World, even from non-SIP enabled handsets, enabling cheap local and international VoIP calls to contacts’ PCs, mobile phones and landline numbers. fring is also enhanced with real-time contact availability (presence) so you can see who’s available before dialing.
Fann denna video på youtube. I slutet visar dom en P1:a så verkar som att stöd för den kommer

Redigerat av Unregistered29985, 29 juli 2007 - 21:25.
Postad 29 juli 2007 - 22:00
Postad 29 juli 2007 - 22:05
Ok, Kwano.
Vad kör du för router och vilken kryptering kör du? Själv kör jag Linksys WRT54GS och WPA2 kryptering. Jag har inte testat utan kryptering än.
/berc99
Jag har tagit bort kryptering nu o kör med macaddress, funkar fint än så länge. Har en dlink gaming router
Postad 29 juli 2007 - 22:06
Postad 30 juli 2007 - 00:55
/Niklas
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar