Hänger inte med riktigt, är lite trött
Okay, det går rätt så fort
Jag bor i uppsala, det tar cirka en 10-15 minuter att cykla till hifiklubben, i guess.
Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 18:47.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Söker en dvd-spelare med bra cdljud
Startad av
Unregistered9282241e
, May 11 2007 16:00
193 svar till detta ämne
Postad 13 May 2007 - 18:46
Vad ska jag fråga Gforce om ?
Hänger inte med riktigt, är lite trött Okay, det går rätt så fort Jag bor i uppsala, det tar cirka en 10-15 minuter att cykla till hifiklubben, i guess. Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 18:47. Postad 13 May 2007 - 18:47
Nä, det är Lurvas som ska fråga GForce eftersom Lurvas inte tror på att LTS-kablarna fungerar.
Om du köper en kabel på hifiklubben för 500 kr så låter den inte lika bra som den hemmagjorda kabeln. Redigerat av Unregistered1197, 13 May 2007 - 18:48. Postad 13 May 2007 - 18:48
Nu får du ursäkta mig.. Men det känns lite som du väljer att höja det du själv kör med till skyarna..
Redan innan klarade du inte av en kommentar ang att andra inte gillar H/Kns design.. Det vi kan klargöra direkt är ju att ljud uppfattas och uppskattas väldigt olika.. Det hela med de hemma gjorda kablarna har jag fortfarande svårt att tro.. Men gör de så pass stor skillnad på din H/K så är det ju underbart.. Sen om de skulle vara bättre än ett par Nordost som är klassade som en av de absolut bättre kabeltillverkarna har jag riktigt svårt att tänka mig.. Och mycket pga att det skulle innebära att kabeltillverkanra inte vet ett skit vad de håller på med och sen skulle det medfört att alla hade gjort sina egna kablar.. Som sagt, i de lägre prisklasserna kanske man inte märker så stor skillnad, men mot ett par dyrare har jag verkligen svårt att tro att det skulle vara bättre.. Postad 13 May 2007 - 18:50
Lurvas
Ta det lugnt. Jag har möjlighet att köpa dyra kablar så jag väljer de hemmagjorda för att jag tycker att de är bättre. Dessutom så köpte jag rätt mycket material så det blev inte mycket billigare. GForce har ett par från mig så fråga honom om de är bra eller inte. Om du hade varit nyfiken istället för avvisande så hade jag skickat ett par till dig också Redigerat av Unregistered1197, 13 May 2007 - 18:53. Postad 13 May 2007 - 18:52
Så du påstår att det går fortare att löda än att handla?? Det tar Surface 10-15 min att cykla till en butik att handla.. Ska han göra själv så ska han dels hitta en Elfa, eventuellt beställa hem sakerna, och sen är det 20min jobb på det.. Hur får du det till att gå fortare än att köpa ett par färdiga kablar? Postad 13 May 2007 - 18:52
Vilken kabel är lättast att märka skillnad i ljudet på?
Signalkabel eller högtalarkabel ? Postad 13 May 2007 - 18:54
Att tillverka en egensignalkabel till min anläggning skulle aldrig komma på tal.. Dels vet jag om att jag inte kan löda.. haha.. sen skulle jag nog aldrig få för mig att lägga tid på det, speciellt inte om jag som Lymme har pengarna att köpa kablarna jag vill ha.. Postad 13 May 2007 - 18:55
Kan säga som så att byta högtalarkabel blev ett av de största lyften jag någonsin hört i en anläggning.. Gick från Tara Labs Omni till mina Helix 8.. Redigerat av Darth Tojayz, 13 May 2007 - 18:58. Postad 13 May 2007 - 18:56
Bägge, det blir en samverkanseffekt, kan man säga. Men en bra signal och en bra signalkabel är alldeles nödvändiga för att resten av systemet ska få kvalitativt ljud att arbeta med.
Postad 13 May 2007 - 18:58
vill inte var en partypooper här
Visserligen är marantz budgetspelare för ca 2500:- (den äldre modellen) extremt bra o prisvärd men när jag jämförde den med en Pioneer DVD565 (kostade 3200:-) så var det en helt otrolig skillnad i ljud. Mycket klarare ljud,extremt mkt mer precision i utplaceringarna av instrument, bättre separation o.s.v.. Däremot upplevde jag dynamiken som faktiskt något bättre med DVD-spelaren som förövrigt på vanligt Pioneer-maner är ganska bra även som CD-spelare.. Så mitt förslag är att lyssna på båda o sen bestämma sig. Skulle jag gissa så är CD:n klart mycket bättre på musik än DVD.. Redigerat av Korn, 13 May 2007 - 18:59. Postad 13 May 2007 - 18:59
Tyvärr har jag inte råd med en CD-spelare och en DVD-spelare.
Köper jag en CD-spelar för 3 lax, får jag lägga några hundra på en dvd, inte så skojj va Postad 13 May 2007 - 19:00
Lurvas, om du skruvar isär kontaktdonen på dina köpta signalkablar så kommer du ganska sannolikt hitta ganska klumpiga lödningar av ledare till stift. När man själv tar tid på sig och flussar ordentligt får man ofta en mycket elegantare lödning än de som sitter på löpande bandet bryr sig om att åstadkomma.
Postad 13 May 2007 - 19:02
Det blev ett helt annat ljud.. Mycket mer ljud för det första, klarare och detaljerna kom fram bättre.. Både djupet och höjderna blev bättre.. Mitt tips till dig är nästan att testa dig fram.. Låna hem kablar från butikerna och testa vilket ljud du trivs bäst med.. Och eftersom det är så pass billigt och lätt att göra sin egen kabel så kan du ju jämföra med det också.. Slutar kanske med att du gör dina egna högtalarkablar också ala Lymme.. Postad 13 May 2007 - 19:02
Ok, då missuppfattde jag trådens ämne.. ursäkta.. Postad 13 May 2007 - 19:02
Om jag fixar ihop ett par egna signalkablar, ska jag fixa ett par diy högtalarkablar med ?
Har just nu ett par GAS kablar, tror jag. Helt OK faktiskt, ganska tjocka kablar iallafall. Inga problem Korn men tack för tipset endå Lurvas, jag ska köpa ett par diy kablar, och sedan jämföra dem med de kablarna jag har nu.. får se om jag märker någon skillnad Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 19:05. Postad 13 May 2007 - 19:04
Att jag skulle kunna göra det bättre har väldigt svårt att tro.. Och med tanke på att jag har 2års garanti kvar på mina kablar så tänker jag ju inte pilla sönder dem.. Postad 13 May 2007 - 19:05
Tänkte undvika att tala om EKK eftersom moderatorerna inte gillar OT men du har helt rätt. Det går att göra utmärkta högtalarkablar också. Postad 13 May 2007 - 19:10 Då måste det varit fel på någon av kablarna tror jag. Jag tycker att det brukar vara betydligt större skillnad att byta t ex högtalare. Postad 13 May 2007 - 19:10
Okay, tack för att ni har lärt mig lite idag
Har lärt mig mer här på minhembio än i skolan. Postad 13 May 2007 - 19:24
Varför förvånar det mig inte? Bägga kablar var rent nya så något fel tror jag kanppast där var.. Bägge var bi-wire.. Men Helixen är ju ett profsarbete tillskillnad från Omnin som man själv får fixa tillDå måste det varit fel på någon av kablarna tror jag. Jag tycker att det brukar vara betydligt större skillnad att byta t ex högtalare. Men skillnaden var riktigt stor.. Just därför jag nu letar nya kablar igen.. haha..
Skolan har väl aldrig lärt en något?? Hoppas det löser sig och att du får ett underbart ljud när väl allt är fixat. Postad 13 May 2007 - 19:25
Nej, håller med dig.. man lär sig inte något i skolan.. inte om ljud iallafall
Postad 13 May 2007 - 19:28
Alla utbildningar är utslagningsheat för att skilja agnarna från vetet. Om man klarar sig i skolan kan man gå vidare och lära sig vettiga saker.
Lurvas, till nästa gång vi hörs, slå en glimt här. Tror din fina anläggning skulle må utmärkt av lite hemmasnickrade kablar LTS rekommenderade kablar Redigerat av Unregistered1197, 13 May 2007 - 19:33. Postad 13 May 2007 - 19:29
Japp, bara att kämpa på.
Det tar nog ett tag innan jag ska inhandla dvdspelaren, har precis köpt en soffa Men jag medelar i denna tråd vad jag tycker om den senare Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 19:39. Postad 13 May 2007 - 20:05
Inte för att vara elak eller någon översittare här, men det är långt från alla som delar Chris och Lurvas_ åsikter om att kablar har så stor inverkan på ljudet som de säger... Så ta deras, och även min åsikt med en skopa salt innan du slänger ut pengar på dyra kablar. MVH /Chuck Postad 13 May 2007 - 20:24
För din skull ska jag ta och läsa genom.. Och känner du någonsin att du vill överbevisa mig så är du välkommen att fixa till ett par kablar till mig.. Säg bara vad du ska ha för det.. Och vänligen klä den i snygg strumpa.. Och det måste vara Bi-Wire.
Men Chuck.. Det har faktiskt kommit ett inlägg där det skrevs att det bästa som kan göras är att låna hem och testa själv.. På så vis lär man sig själv om man tycker det gör eller inte gör någon skillnad med kablar.. Även jag är väldigt skeptisk till det hela med kablar eftersom jag anser att efter en viss nivå kan det ju inte bli bättre? Borde ju finnas ett slut.. Men det är väl det som är det roliga med Hifi.. Olika komponenter funkar kanon tillsammans. Gäller bara att hitta vilka.. Postad 13 May 2007 - 20:31
Jag tänker knappast lägga ut mer än en tusing på signalkablar iallafall
Inte till den anläggningen jag har nu, det får man ju se senare, om man märker en sådan stor skillnad så att det är värt att lägga ner pengar på dyra kablar. Postad 13 May 2007 - 20:38
Som jag nämnt tidigare. Se om du kan få tag på ett examplar av Mars numret av Hifi & musik från i år.. De testar kablar under 200kr..
Kan vara värt att testa de modellerna själv och se om du tycker du märker någon skillnad. Postad 13 May 2007 - 20:44
Okej
Tack för tipset, men jag håller mig nog till diy kablar Men det skulle vara kul att prova Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 20:49. Postad 13 May 2007 - 20:53
Lurvas, du kan prova EKK själv eftersom du inte behöver löda högtalarkablarna. Köp bara 4 x 1,5 mm2 EKK på Elfa eller Classe och skruva fast kopparn i högtalarna/förstärkaren. Om du tycker att det låter bra så kan du trixa på bananer och strumpor sedan.
Det är också som du säger att matchning och trial and error är grundstenen i god hifi. Redigerat av Unregistered1197, 13 May 2007 - 20:54. Postad 13 May 2007 - 20:56
Haha.. Ja jag får kanske göra det.. Någon speciel kabel du rekommenderar från Elfa??
Postad 13 May 2007 - 21:03
Woho, lurvas goes do it yourself
Om det bara kostar 100 spänn ungefär, då lär jag ju beställa det snart Postad 13 May 2007 - 21:03
Tackar.. Ska som sagt kolla upp det och blir det att jag testas så lovar jag att PM vad jag ansåg om resultatet.
Postad 13 May 2007 - 21:16
Av någon anledning verkar denna tråd om cd-spelare för 2-3000 kr passa bättre i kabelforumet
Postad 13 May 2007 - 21:18
Du kan väl flytta den, eftersom vi har kommit till slutet med dvdsnacket
Eller vad tycker ni andra ? Redigerat av Unregistered9282241e, 13 May 2007 - 21:40. Postad 13 May 2007 - 21:45
Den är din tråd Surface.
Men det känns väl som vi är klara och att du fick lite svar på de frågor du hade. Postad 13 May 2007 - 22:03
Huvudämnet är CD-spelare så jag säger låt den ligga. Det är oundvikligt att man halkar in på sidospår ibland.
Postad 14 May 2007 - 09:53
Min fråga var mest retorisk och som Chris skriver så är sidospår (relevanta sådana) tillåtna så länge de inte förvandlas till huvudspår
Postad 14 May 2007 - 10:58
Ja, jag vet inte.. låt den ligga kvar då och vi återgår till ämnet
Redigerat av Unregistered9282241e, 14 May 2007 - 10:59. Postad 14 May 2007 - 11:10
För 3000:- är H/K HD970 oslagbar. Oerhört kompetent! Synd att du inte gillar dess utseende. Postad 14 May 2007 - 12:42
Yes, tack för tipset endå
HD970 är väl en cd-spelare ? Jag är ute efter en dvd-spelare Redigerat av Unregistered9282241e, 14 May 2007 - 12:43. Postad 14 May 2007 - 14:12 Skärpning Surface. Ditt första inlägg lyder: Du vill alltså ha tips på cd-spelare samt undrar om det kanske är lika bra att satsa på en dvd-spelare med bra cd-ljud. Om du, tvärt emot vad du skriver, inte är intresserad av tips på cd-spelare så får du ta och uppdatera det första inlägget med korrekt information om vad du är ute efter och vilka krav/önskemål du har. Se även till att rubriken förklarar detta. Din ursprungliga rubrik löd kort och gott "cd-spelare" vilket inte säger något alls och därför bröt mot våra regler. Postad 14 May 2007 - 17:46 Du klickar på
Screenshot___2007_05_14___18_45_16.jpg 2.53K
0 Antal nerladdningar under ditt första inlägg och ändrar texten varefter du uppdaterar rubriken så att den sammanfattar första inlägget Postad 14 May 2007 - 20:57
Tomas, jag misstänker att OT-fenomenet uppstår när huvudämnet har blivit uttömt samtidigt som debattörerna har blivit varma i kläderna
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |