Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nordic Electronics

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2007 - 18:48

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Idag fick jag mail av Nordic Electronics där dem vill att jag ska skicka en anmälan, mot det företag (SARL Mondial Discount) som skulle levererat TVn, till Konsument Europa.

Har ni andra också fått det?

Postad 09 October 2007 - 21:34

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Nej. Jag har inte fått något sådant brev. Har du avbeställt eller? Man kanske ska hoppa på då och avbeställa alla ordrar. Så att vi behandlas som grupp i detta ärende. Kanske vi får högre prioritet och mer uppmärksamhet.

Vad tror ni?

Postad 17 October 2007 - 13:01

Nordic Electronics
  • Nordic Electronics
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Information till kunder som beställt via oss hos vår föredetta samarbetspartner Mondial Discount i Frankrike under perioden juni till augusti 2007 och inte fått leverans/återbetalning.

Då vår samarbetspartner ej har levt upp till sina åtaganden, varken till oss eller våra kunder så avbröt vi samarbetet med dem och slutade förmedla ordrar till dem i mitten av augusti. Tyvärr återstår det leveranser att lösa till ett fåtal kunder samt återbetalningar som de är skyldiga att göra till ett antal kunder som avbeställt under denna period.

De har lovat att göra dessa återbetalningar så som de är skyldiga enligt svensk, fransk och eu-lag. Detta har dock inte skett inom den stipulerade tiden.

Vi på Nordic Electronics är hemskt ledsna över att ett företag som vi rekomenderat helt plötsligt utan förvarning har slutat respektera sina kunder och de lagar som gäller vid köp. Vi har därmed betalat tillbaka förmedlingsavgiften i samband med köp genomförda hos detta företag, vilket inte är krävt enligt lagen om tjänster och håller på arbetar fram en stämningsansökan å våra kunders vägnar, i samarbete med våra juridiska rådgivare för att om nödvändigt kräva tvångsindrivning av de belopp som de är skyldiga.

Under arbetet med denna stämningsansökan kontaktade vi Konsument Europa för att höra deras rekomendationer. Vi blev då föreslagna att referera kunderna till dem då har en hög andel fall som de lyckas lösa innan det går till domstol. Vi har tagit fram ett förslag på anmälan som godkännts av Konsument Europa och skickat ut till de berörada kunderna. Vi föreslår att ni skickar in detta då gemensamma påtryckningar är mer effektiva.

Skulle det inte hjälpa återstår tvångsindrivning med domstolsbeslut. Detta tar dock längre tid men då Mondial Discount har erkännt att de är skyldiga att betala och så har gjort skriftligt upprepade gånger så är det juridiskt en ganska enkel tvist.

Vi är ledsna för de problem som vår föredetta samarbetspartner har orsakat våra kunder och har omedelbart avslutat samarbetet med dem då vi upptäckte att de inte tänkte uppfylla sina åtaganden inom den lagstadgade tiden. Tyvärr han detta drabba ett antal kunder, vi fortsätter arbeta för att lösa dessa kunders problem och kommer så göra tills de fått tillbaka sina pengar trots att vi har betalat tillbaka vår avgift. Vilket rent juridiskt sett avslutar kontraktet för vår del.

Nordic Electronics

[email protected]
Nordic Electronics

Postad 19 October 2007 - 01:34

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det här med förmedling av tv-aparater från företag vars seriositet man som kund inte har en aning var väl kanske inte alltför smart. Hela konceptet är ju fullständigt galet. Som kund finns det ju exakt noll trygghet.

Trist för er som beställt, men ringde inga varningsklockor? Hur kan man pytsa ut 15 000 till en förmedlare som skickar pengarna vidare till okänd firma i okänt land? Hmm..

Postad 19 October 2007 - 09:10

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Ja det låter väldigt naivt. Finns bara ett fåtal nätbutiker som jag skulle köpa av, inte skulle jag då vilja att någon annan förmedlar mitt köp till någon helt okänd butik som jag inte vet någonting om.
Hoppas som sagt att det löser sig för er.

Postad 20 October 2007 - 11:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är helt uppenbart att företagskonstruktionen med Nordic Electronics är ett sätt att sälja varor och samtidigt försöka kringå säljarens ansvar gentemot konsumenten.

Bara tråkigt att folk går på det.

Min gissning är att det inte hjälper särskilt mycket att gå till ARN eftersom deras beslut är rådgivande och inte kan verkställas. NE bryr sig säkert inte särskilt mycket om de skulle hamna på konsumentverkets svarta lista, där de verkar höra hemma.

E-mailen visar ju att de aktivt har försökt avråda kunderna från att avbeställa trots att de visste att inga apparater skulle levereras.

För egen del tycker jag att det luktar organiserat bedrägeri. Det är dock svårt att få polisen att engagera sig i liknande fall eftersom de regelmässigt betraktar dem som civilrättsliga tvister.

Mitt tips är således att alla som blivit blåsta på sina pengar snackar ihop sig och gör en gemensam polisanmälan. Då kan det finnas en liten chans att de tar upp det.

Redigerat av Unregistered1197, 20 October 2007 - 14:05.

Postad 20 October 2007 - 22:39

kanii
  • kanii
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
En undran efter att ha läst alla inlägg i denna tråd; har folk i allmänhet så ont om pengar idag att man tar varenda chans att spara några kronor på ett köp som förhoppningsvis inte görs mer än vart 5-6:e år på sin höjd?? Vad som händer på marknaden är ju då att de enda företag som till slut kommer finnas kvar är de som kan erbjuda så lågt pris som möjligt med så låga omkostnader som möjligt. Känns som att en sån marknad inte borgar för mycket service eller köptrygghet för kunder. Tråkigt att företag som inte kan erbjuda annat än lågt pris förmodligen blir de långsiktiga vinnarna...

Postad 24 October 2007 - 10:26

Nordic Electronics
  • Nordic Electronics
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nordic Electronics - Förklaring av vår affärsidé

Vi på Nordic Electronics erbjuder tjänsten att bevaka priser samt utvärdera vilka företag som kan erbjuda kunder i Norden de mest fördelaktiga villkoren vid köp av hemelektronik. Vi följer upp hur olika företag presterar samt om de är pålitliga. De företag med de bästa erbjudandena inom EU väljer vi att skriva samarbetsavtal med och presentera deras priser för våra kunder.

Vi samarbetar endast med respekterade företag som uppfyller kraven som ställs i lag gällande kundskydd samt villkor och i de flesta fall är de även samarbetspartners med Pricerunner.* Vi gör alltid ett par testordrar först för att kontrollera hur de hanterar dessa. Detta innebär att kunderna vet att ordern går till ett företag som tidigare levt upp till sina åtaganden, vilket minskar risken för bedrägeri.

Om det mot förmodan skulle uppstå ett problem så bevakar kundens intressen ända tills problemet är löst. Våra juridiska rådgivare tar hand om ärendet samt rekommenderar vad kunden kan göra för att på bästa möjliga sätt lösa problemen. Denna tjänst ingår i vår förmedlingsavgift.*

Vår målsättning kan summeras som att hitta de bästa tillgängliga priserna från pålitliga och beprövade företag inom EU samt göra köpet så enkelt som möjligt för kunden. Genom att vi inte köper varan och sedan säljer den direkt till kunden utan endast förmedlar köpet så gäller alla garantier i ert namn samt kunden behöver ej betala den svenska momsen på varan.

Som ett svenskt företag har kunderna givetvis allt rätt till skydd i enlighet med svensk lag angående vår tjänst. Detta är inte något som går att avtala bort och inte heller något vi försöker undvika. Valet av affärsmodell är helt en fråga om pris vilket skulle behöva vara ca 10% högre om vi stod som säljare av varan.

Nordic Electronics

[email protected]
Nordic Electronics

*Angående problemen som en del kunder i denna tråd har upplevt så är de alla hänförliga till problem med en av våra samarbetspartners, Mondial Discount. Detta företag är fortfarande en samarbetspartner med Pricerunner men har sedan början av augusti plötsligt slutat leverera varor. Under perioden fram till detta var det endast ett par problem med modeller som tog slut.

Det är tyvärr nästan omöjligt att skydda sig mot att en partner som tidigare skött sig plötsligt hamnar i svårigheter och inte kan uppfylla sina åtaganden, detta är dock en väldigt ovanlig omständighet. För att minimera risken för och konsekvenserna av denna sorts problem har vi övergått till att endast förmedla ordrar till företag med kortare leveranstid och som kan ge mer precisa leveransdatum, även om detta innebär aningens högre priser. På detta vis är varorna redan påväg vid eventuella problem.

Postad 29 October 2007 - 15:43

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jag avråder alla från att beställa nånting från nordicelectronics...
Jag som var dumsnål och beställde en plasma tv bara för att spara på 2-3000kr.
Och nu har man kastat 13800kr i sjön... Dom lär väl jag aldrig se mera.

Att Nordic electronics ovan vill säga att dom har avbrutit samarbetet med mondial discount säger ingenting...
Vem vet. Samma sak kan ju hända igen fast det är ett annat företag dom beställer ifrån och det företaget levererar inte nåt.

Så länge NE inte tar ansvar och överför tillbaka mina pengar så är det bara för er andra att INTE GÖRA DETSAMMA SOM JAG GJORDE.
Men men, jag har lärt mig av mina misstag. Aldrig mer säger jag bara. Aldrig mera NE

Postad 01 November 2007 - 04:14

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Vem vet. Samma sak kan ju hända igen fast det är ett annat företag dom beställer ifrån och det företaget levererar inte nåt.

Ja naturligtvis! Som kund har du ju ingen aning varifrån de beställer prylarna. Man kan ju inte bedriva den här formen av verksamhet utan att ta nåt som helst ansvar när man tar emot pengarna och skickar dem vidare. Det är i sig fullständigt oseriöst. Det är en sak om man gör bort sig själv och chansar på en ny butik eller en som fått taskiga omdömen, men här chansar du varje gång. Det kryllar av usla recensioner av Mondial Discount på franska pricerunner och det gjorde det redan innan juli då du beställde din tv. Jag hade aldrig beställt därifrån, men det hindrade inte Nordic Electronics från att göra affärer med företaget ända fram till augusti.

Det här som de skriver är ju ett skämt:

Vi samarbetar endast med respekterade företag som uppfyller kraven som ställs i lag gällande kundskydd samt villkor och i de flesta fall är de även samarbetspartners med Pricerunner.

Mondial Discount är inte och har aldrig varit ett respekterat företag. Om man hänvisar till att företagen är samarbetspartners till Pricerunner så kan det kanske vara på sin plats att läsa betygen också.

Redigerat av Mange_L, 01 November 2007 - 04:23.

Postad 02 November 2007 - 18:50

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Ja naturligtvis! Som kund har du ju ingen aning varifrån de beställer prylarna. Man kan ju inte bedriva den här formen av verksamhet utan att ta nåt som helst ansvar när man tar emot pengarna och skickar dem vidare. Det är i sig fullständigt oseriöst. Det är en sak om man gör bort sig själv och chansar på en ny butik eller en som fått taskiga omdömen, men här chansar du varje gång. Det kryllar av usla recensioner av Mondial Discount på franska pricerunner och det gjorde det redan innan juli då du beställde din tv. Jag hade aldrig beställt därifrån, men det hindrade inte Nordic Electronics från att göra affärer med företaget ända fram till augusti.

Det här som de skriver är ju ett skämt:

Vi samarbetar endast med respekterade företag som uppfyller kraven som ställs i lag gällande kundskydd samt villkor och i de flesta fall är de även samarbetspartners med Pricerunner.

Mondial Discount är inte och har aldrig varit ett respekterat företag. Om man hänvisar till att företagen är samarbetspartners till Pricerunner så kan det kanske vara på sin plats att läsa betygen också.

Precis...
Hade jag fått veta att NE hade beställt tvn ifrån Mondial Discount strax efter min beställning så hade jag sökt upp MD på google och hittat en massa negativt om just det företaget, så hade jag avbeställt ordern direkt innan NE hade överfört pengarna till MD.
Men det fick jag inte veta alls, inte förrän långt efter när jag frågade vart dom beställde tvn ifrån. Men då var det redan försent, för då hade dom redan placerat pengarna hos MD.

Postad 13 November 2007 - 15:10

Nordic Electronics
  • Nordic Electronics
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nordic Electronics

Svar på tidigare kommentar om risken med olika samarbetspartners.

Vi på Nordic Electronics har alltid lämnat ut alla uppgifter angående våra samarbetspartners till de kunder som frågat om dessa. Vi har inte på något vis försökt dölja vilka ordrarna förmedlas till och kunderna som har frågat har själva kunnat avgöra om det är ett företag de litar på.

Angående vår fd, samarbetspartner Mondial Discount så uppfyllde de sina åtaganden i enlighet med lagar och kontrakt fram till att de hamnade i svårigheter i samband med den brist på tv-apparater som rådit sedan sommaren. De negativa kommentarer som publicerats när vi inledde vårt samarbete gällde uteslutande långsam leverans, upp till 30 dagar samt dålig kundservice. De levererade våra testorder utan problem och de uppfyllde sina åtaganden i enlighet med de vilkor de anger under GTB. Däremot uppyllde de aldrig den beräknade leveranstid som de anger på Pricerunner.

För att ge kunderna en valmöjligt som minskar risken med köp via internet har vi nu infört möjligheten att teckna en försäkring vid samtliga köp via oss. Denna kostar 2,25% av det försäkrade beloppet vid köpet av en vara och innebär att vi täcker förlusten om någon annan part i köpet ej uppfylelr sina åtaganden.

Kunden har därmed alltid 2 garanter för sitt köp. Hela avgiften för denna försäkring avsätts till en fond för att garantera försäkringstagarnas skydd.

Mvh,

Nordic Electronics
[email protected]
www.nordicelectronics.net

Postad 13 November 2007 - 20:11

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Vilket försäkringsbolag ligger i så fall bakom eftersom avsättning till fond inte garanterar någonting om inte de finansiella resurserna finns genom sk bakåtförsäkring?

Postad 15 November 2007 - 12:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

För att ge kunderna en valmöjligt som minskar risken med köp via internet har vi nu infört möjligheten att teckna en försäkring vid samtliga köp via oss. Denna kostar 2,25% av det försäkrade beloppet vid köpet av en vara och innebär att vi täcker förlusten om någon annan part i köpet ej uppfylelr sina åtaganden.

Så er idé om trygghet är att kunderna ska tvingas teckna en försäkring för att gardera sig mot att ni väljer opålitliga samarbetspartners?

Ärligt talat tycker jag att er affärsidé är dödfödd. Med hjälp av Prisjakt kan man själv göra minst lika bra prisjämförelser som ni gör. Dessutom kan man välja sin leverantör själv så att man slipper okända skojarbolag ute i Europa.

Alla gör som de vill men räkna inte med mig som kund.

Postad 23 November 2007 - 19:08

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag postade nyss min stämningsansökan mot Mondial Discount. Hoppas man får pengarna i slutändan.

Postad 23 November 2007 - 19:32

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tycker att du ska ge dig på Nordic Electronics eftersom det är deras val av oseriös leverantör som har åsamkat dig skada.

Deras affärsidé bygger på att utnyttja ett kryphål i konsumentköplagen (förmedlingsfallen) för att slippa eget ansvar. Inte desto mindre är det deras agerande som har orsakat dig skada i och med att de hade ett samarbete med en omvittnat oseriös leverantör i södra Frankrike. Alla som kan Googla hittar massor av information om att Mondial Discount inte levererar beställda varor. Naturligtvis har Nordic Electronics en skyldighet att sköta sitt förmedlingsuppdrag på ett aktsamt och ansvarsfullt sätt. Även om de försöker slingra sig undan konsumentköplagen så finns det andra rättsliga grunder för att kräva dem på ersättning.

Naturligtvis går det att ge sig på Mondial Discount genom Konsument Europa men med tanke på alla klagomål på detta bolag så finns knappast någon större chans att få tillbaka sina pengar den vägen.

http://www.konsument...CategoryId=1348

Om jag själv vore drabbad skulle jag definitivt kräva ersättning av Nordic Electronics i Sverige. De har redan blivit anmälda till Allmänna reklamationsnämnden. Ett första steg kan ju vara att anmäla dem dit och kräva att de ersätter din förlust på grund av att de agerade oaktsamt när de lade din beställning hos en omvittnat oseriös leverantör utomlands.

http://www.arn.se/

Redigerat av Unregistered1197, 24 November 2007 - 20:12.

Postad 25 November 2007 - 12:04

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag skickade in anmälan till Konsument Europa och ARN för några veckor sedan. Men tyvärr har inte ARN svarat än.

Jag tror det var på onsdag Nordic Electronics skulle komma till programmet Plånboken i P1 kl 10:00. Då får man ta och lyssna, eller tanka hem efteråt. Ska iallafall bli intressant lyssning.

Postad 15 December 2007 - 10:29

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har det hänt något nytt för någon av er?
Några pengar tillbaks än?

Postad 29 December 2007 - 23:27

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Har inte hört nåt från ARN än. Vet inte hur länge det brukar ta.
Men jäkligt less blir man.

Har det hänt något nytt för någon av er?
Några pengar tillbaks än?

Postad 30 December 2007 - 08:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Steffe666
Fyfan va tråkigt...
Hur länge har du väntat nu?

Postad 30 December 2007 - 10:41

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag har ju som sagt skickat in en stämningsansökan. Det ända jag hört från tingsrätten är att jag glömde betala in 450 kr som det kostar att stämma.

Det är iofs jul så jag är inte förvånad att det går sakta nu.

Har dock redan köpt en tv nu så jag kan vänta. Bara jag får tillbaka mina pengar.

/Feducci

Postad 30 December 2007 - 10:46

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Feducci, vilka är det du stämmer? Är det Mondial eller Nordic?

Postad 30 December 2007 - 13:01

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag postade nyss min stämningsansökan mot Mondial Discount. Hoppas man får pengarna i slutändan.

...

/Feducci

Postad 30 December 2007 - 16:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Det tar nog minst 6 månader i ARN, ibland längre beroende på hur mycket skriftväxling det blir.

Om Nordic Electronics besvarar din anmälan så kommer du att få en kopia av deras skrivelse och möjlighet att lämna ett skriftligt genmäle innan ärendet avgörs.

Om ni vill diskutera något kan ni gärna skicka ett PM till mig så ska jag försöka hjälpa till med min erfarenhet från ARN och domstolar.

Redigerat av Unregistered1197, 30 December 2007 - 16:15.

Postad 31 December 2007 - 02:53

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jag har fått vänta ca 6-7 månader.
Det är nästan så att jag har glömt bort pengarna.
Jag har också hunnit köpa en annan tv för 2 månader sedan (50" pv600 plasma).

Riktigt bussigt... Man tackar

Det tar nog minst 6 månader i ARN, ibland längre beroende på hur mycket skriftväxling det blir.

Om Nordic Electronics besvarar din anmälan så kommer du att få en kopia av deras skrivelse och möjlighet att lämna ett skriftligt genmäle innan ärendet avgörs.

Om ni vill diskutera något kan ni gärna skicka ett PM till mig så ska jag försöka hjälpa till med min erfarenhet från ARN och domstolar.

Postad 09 January 2008 - 21:34

Seregon
  • Seregon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag hoppar in i den här tråden som ännu en drabbad av NE:s uselhet och tänkte föra fram ännu en "kul" liten detalj i ärendet.

Jag fick faktiskt hem en TV efter ett tag, men självklart var den trasig vid leverans. Jag returnerade TV:n till Mondial Discount och efter ytterligare kanske 5-8 veckor säger MD att de har fått TV:n och att returen är godkänd. Jag ser dock inte röken av någon TV och väljer efter 9 veckor att häva köpet. Det var i oktober. Denna vecka fick jag en avi på posten, och döm om min förvåning när det där är min TV i samma paket jag skickade iväg den i, ett paket som är totalt demolerat till den grad att man kan se innehållet, och som enligt posten aldrig har lämnat sveriges gränser utan försvunnit någonstans i 5 månader.
Vette tusan vad paketet har gjort egentligen, men 5 månader och demolerat paket är antingen lögn från MD/NE eller extremt kasst gjort av posten (eller det franska speditionsföretaget om den nu varit fram/tillbaka).
Har valt att inte hämta ut paketet heller, dels för att jag hävt köpet, och posten vill ha 200 kronor för returneringskostnad..

Är det några som har gaddat ihop sig för en större stämning/polisanmälan? Jag har gjort en personlig, men de tycker bara att det är ett civilrättsligt fall. Tänkte först bara se mig blåst, men iom detta som hänt den senaste veckan skickar jag in en anmälan till ARN imorgon och undersöker vad som behövs för en att stämma NE.

Någon som har ett telefonnummer till NE, eller vet om deras adress de har på sidan stämmer? Känner inte riktigt för att ta deras skitsnack via mail längre.

Redigerat av Seregon, 09 January 2008 - 21:44.

Postad 10 January 2008 - 16:05

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Så tråkigt att det hänt dig också.
Som du nämnde så borde vi alla gadda ihop oss och göra en gemensam polisanmälan.
Men jag vet inte hur sånt går till?
Nån som vill luska ut det och ta på sig det ansvaret?

Postad 10 January 2008 - 19:10

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag är gärna med på en stor anmälan/stämning, allt för att få sina pengar tillbaks!

Ska ta en sväng ner till stan imorgon och höra vad konsumentrådgivaren säger. Sen får man väll skicka iväg en såndär stämning som NE satt ihop också.

TV4 ringde mig för någon vecka sedan och undrade om jag ville vara med i något program om hur man kunde bli blåst på köp osv, men jag tackade tyvärr nej. Men sen finns ju alltid programmet Plus :). Dem tar säkert upp våran härva om det är så.

Postad 10 January 2008 - 19:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Synd att du tackade nej.

Media är faktiskt betydligt mer effektivt än rättsväsendet.

Postad 11 January 2008 - 10:04

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag har hittat mobil och hemtelefon till en av NE:s arbetare. Troligtvis är det den person som registrerat NE som företag. Jag har inte testat att ringa.

Ville inte posta det här dock. Via PM isf.

/Feducci

Postad 21 January 2008 - 19:03

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Gick in på Mondials hemsida nyss och fick se att det inte längre går att handla oss dem och att dem skrivit något uttalande. Men jag förstår ju inte ett smack av franska, någon av er kanske kan?

http://www.mondialdiscount.com

Postad 21 January 2008 - 21:01

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Dear clients,

Following a campaign of disinformation and defamation orchestrated by the site Hardware.fr, the company MONDIALDISCOUNT has lived in recent days, events that have nothing to do with the life and functioning of a commercial company.

Our staff has suffered physical and psychological threats and merchandise was stolen from the store.

Therefore, the management of the company MONDIALDISCOUNT took the decision to suspend temporarily the site MONDIALDISCOUNT.COM. Since Friday, January 11 the site is no longer active, and since Monday, January 14, 2008 commercial activity is also set to sleep. This provision will allow us to take the necessary hindsight to take all adequate measures to cope with this situation.

A number of procedures has been initiated against the authors of this misleading campaign of rare violence. They will be refined and prosecuted. Different acts will be presented shortly, notably against Hardware.fr. Indeed, the legal and commercial relationship linking them to one of our competitors, we call the group LDLC.COM. This link has been found legal by bailiff, it will be for everyone and especially to justice to assess the conditions under which took place this campaign of harassment which is quite similar to unfair competition.

In the margins of society judicial component MONDIALDISCOUNT.COM agrees to repay over the next few weeks customers have not been delivered to their command.

We extend our apologies to those for which we could not find a commercial solution in the absence of the delivery of their orders. Hoping that the repayment of the so-called command help assuage their concern and disappointment.

We wish to thank the thousands of customers who have placed their trust and have been satisfied with our services and who have been kind enough to try to share their appreciation, particularly in the forum in question or Hardware.fr all points positions were not accepted when they were mostly positive for the company MONDIALDISCOUNT.COM.

Hoping find all customers who have been satisfied with our services (many strong, keep our invoices for proof) next to the reopening of our site.

The direction of MONDIALDISCOUNT.COM

Postad 21 January 2008 - 21:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Konken med andra ord :)

Postad 31 January 2008 - 16:05

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kan man fortfarande stämma Mondial?

Postad 04 February 2008 - 14:43

Kangan76
  • Kangan76
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Här är en till som hoppar in i den här tråden som drabbad.
Beställde en lcd-tv + ett biosystem i höstas men givetvis ej fått några varor.
Har gjort en anmälan på MD till konsument europa som i sin tur har kontaktat medarbetare
i frankrike som har jobbat utan framgång.
Konsument europa gav mig svaret att det enda de kan rekomendera är att jag kontaktar en
advokat i detta ärende.
Nu ska jag göra en anmälning på NE.
Har läst era inlägg och även jag är gärna med på en stor anmälning.
Allt för att få tillbaka mina 24000 kr

Postad 04 February 2008 - 17:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det lönar sig inte att ge sig på Mondial för ni kommer sannolikt inte att få några pengar även om ni skulle vinna.

Den verkliga boven i dramat för er del är faktiskt Nordic Electronics som har försökt sätta konsumentköplagen ur spel och dessutom skickat era pengar till ett omvittnat oseriöst bolag. Detta är vårdslöst och ni bör således göra en anmälan mot Nordic Electronics i ARN och kräva att de ersätter er skada på grund av att de inte har skött sitt förmedlingsuppdrag med den omsorg som man kan kräva i ett konsumentförhållande.

Skynda på innan Nordic går samma väg som Mondial.

Postad 05 February 2008 - 09:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag tycker verkligen att Nordic Electronics borde ta nån sorts ansvar för sina drabbade kunder annars kan jag inte tänka mig att dom har nån framtid..

Postad 05 February 2008 - 12:04

Seregon
  • Seregon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Vette tusan riktigt hur stor nytta det kan tänkas göra, men som ett litet steg i att samla oss för en eventuell åtgärd mot Nordic Electronics har jag startat en grupp på ansiktsboken (facebook). Det är iaf ett steg i rätt riktning att veta hur många vi kan tänkas bli i denna anmälan.

Gruppen finns här: "Konsumenter mot Nordic Electronics"

Postad 05 February 2008 - 22:18

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag tror dock som Chris säger att man får göra något snarast emot NE innan dem också går samma väg.

Väntar iofs på ARNs beslut fortfarande, är det någon mening att börja stämma NE innan man fått beslutet?

Postad 06 February 2008 - 19:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Om du inte har haft någon skriftväxling med ARN nyligen så kommer säkert beslutet snart. Du kan också ringa till handläggaren och höra när ärendet ska dras; det är förmodligen bestämt. Handläggare och ärendenummer står på deras brev.

Postad 31 March 2008 - 20:43

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej igen.

Har det hänt något nytt för någon? Själv väntar jag fortfarande på ARN!

Postad 23 July 2008 - 12:04

Unregistereda962234c
  • Unregistereda962234c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej..
Nu har jag fått brev från ARN där det står att nämnden rekommenderar LST Nordic Electronics att genast betala tillbaka mina pengar!!

Hur har det gått för er andra?

Det här är ju ett steg i rätt riktning i alla fall..

Postad 23 July 2008 - 22:37

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
ARN rekommenderar...

Så... Det innebär att dom snällt kan välja att avböja vädjan då eller??

/Feducci (ännu en lurad sate)

Postad 24 July 2008 - 15:42

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har också fått brev ifrån ARN

Jag tror det är så ja Feducci, dem måste ingentingen än så länge. Dock blir dem antagligen uthängda i en del media isåfall.
Skulle dem nu inte betala så får vi väll ta och stämma dem och då är det nog inte helt fel att ha ARNs beslut bakom sig.

Men nu är det väll bara att vänta ytterliggare några veckor och se om dem är något hederliga på nordic electronics eller inte. Snart gått 1 år.... =(

Postad 24 July 2008 - 16:39

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är goda nyheter, boys.

ARNs beslut är rådgivande och de bolag som inte självmant följer ARN blir uthängda. De hamnar nämligen på konsumentverkets svarta lista - och där vill inget seriöst bolag figurera.

Det ni ska göra är således att omedelbart skriva till NE, bifoga yttrandet och begära omedelbar återbetalning av era pengar.

Om de inte betalar så ska ni meddela ARN och sedan kan ni ta ärendet till tingsrätten. Ett yttrande från ARN väger tungt i ett sådant fall och då finns alla möjligheter att få en dom som kan utmätas av kronofogden.

Jag har för mig att Nordic Electronics är ett handelsbolag, vilket innebär att ägarna är personligen ansvariga för alla bolagets skulder. Om bolaget inte kan betala kan de alltså få betala skulden till er med sina personliga tillgångar.

Det är naturligtvis sista spiken i kistan för en galen affärsidé som bara gick ut på att kringgå konsumentköplagen.

Uppenbarligen ligger det riktigt usel juridisk rådgivning bakom det här företaget.

Redigerat av Unregistered1197, 24 July 2008 - 17:05.

Postad 24 July 2008 - 22:17

anyman
  • anyman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har nu skickat ett mail till [email protected] (då det är det enda sättet jag vet om som fungerar/har fungerat) med nämndens avgörande, kontonummer och där jag säger att jag hoppas dem betalar tillbaks genast.
Nu var det till att vänta igen då. Uppföljningen till ARN ska vara inne ganska snart så det blir inte allt för lång väntan innan man kan göra något litet igen.

Tack för att du hjälper till Chris!

Postad 24 July 2008 - 22:26

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Du kan väl säga hur det går då. Jag stämde dom för länge sedan och har inte hört något på riktigt länge. Kanske ska höra av mig till ARN först då... Vet du om din rekommendation från ARn kan gälla för mig med?

/Feducci

Postad 24 July 2008 - 22:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Beslutet i ARN blir naturligtvis tongivande för alla jämförbara fall eftersom ARN håller en konsekvent linje.

Det kan alltså vara värt att hänvisa till besluten i ARN och kräva återbetalning. Du kan få kopior av besluten om du ringer till kansliet.

Var det till ARN du gjorde en anmälan?

Postad 25 July 2008 - 13:35

Steffe666
  • Steffe666
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Hej..
Nu har jag fått brev från ARN där det står att nämnden rekommenderar LST Nordic Electronics att genast betala tillbaka mina pengar!!

Hur har det gått för er andra?

Det här är ju ett steg i rätt riktning i alla fall..

Jag har också fått ett likadant brev från ARN
Nu ä det bara att hoppas att NE betalar tillbaka mina 13800kr.
Har ni andra hört nåt från dom?

Postad 25 July 2008 - 14:42

feducci
  • feducci
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Beslutet i ARN blir naturligtvis tongivande för alla jämförbara fall eftersom ARN håller en konsekvent linje.

Det kan alltså vara värt att hänvisa till besluten i ARN och kräva återbetalning. Du kan få kopior av besluten om du ringer till kansliet.

Var det till ARN du gjorde en anmälan?

Jag gick till tingsrätten direkt. Har inte hört från dom på ett tag dock. Kanske får göra en till anmälan. Kanske det verkligen är värt att göra en gemensam anmälan till tingsrätten nu när vi har ARN som hänvisning? Jag är med isf.

/Federico

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.