Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR6001

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2008 - 23:14

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Strömställaren på min receiver är justerat. Vidare är byglarna bortkopplade på högtalarna. Idag hann jag emellertid inte göra ngt åt ljudet, utan det får vänta tills imorgon. Då kommer även projjen upp i taket, yippie!!!

Tack allesammans, jag återkommer imorgon kväll när jag förhoppningsvis fått rätsida på det hela.

Ps, bra tips det där med att inte ställa receiver i Autoläge, utan i HDMI läge med en gång.

Det ska jag lägga på minnet tills imorgon.

G

Postad 24 April 2008 - 07:19

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

HJÄLP HJÄLP

Min marantz 6001 har börjat att krångla. Igår lyssnade jag på lite musik o sen stängde av den på kvällen med fjärren.
Men nu idag får jag inte igång den. Standbylampan bara blinkar hela tiden. Jag har försökt med allt. Att dra ut sladden att stänga av den framme på förstärkaren o massa olika. Kollat så kablarna sitter i. Vad är det för fel? Har ju bara haft den i 2 veckor ungefär

Kontakta din återförsäljare, det låter som kortslutning. Kan eventuellt bli aktuellt att skicka den på service.

//Erik

Postad 28 April 2008 - 01:50

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Vad händer med mitt ljud??????

Hej igen ni alla hjälpsamma människor på forumet!

Har idag och i natt försökt koppla ihop mitt system som består av följande komponenter:
1, Högtalare 5 st ej sub. Front B&W 603 S3 Surround B&W 601 S3 samt Center B&W lcr 600
2, Projektor, Epson TW700
3, DVD Marantz DV4001
4, Receiver Marantz SR6001

Nu har det uppstått ett mycket stort bekymmer, nämligen det att jag inte får ngt ljud ut i högtalarna!!!!!
Vad händer??? Bilden som kommer ut är kanon, trots att jag inte ställt in ngt, men avsaknaden av ljud gör mig oerhört frustrerad...

Jag har kopplat högtalarna enligt Biwire principen och allt är rätt kopplat enligt kopplingschemat.
Jag har även utfört audyssey kalibreringen utan att ngt felmeddelande kommit upp. Vidare har jag även testat signalen från alla högtalare manuellt.

Mina kopplingar består av HDMII från DVD till Receiver och HDMI från Receiver till Projektor.

I DVDn har jag ställt in HDMI audio out.

I Receivern har jag ställt in följande:
- Input Setup -> Func Input Setup ->DVD, HDMI Dig - HDMI 1 Comp 2 V/S 2
DSS Auto Dig - HDMI 2 Comp 4 V/S 4
Övriga input ingångar har jag mer eller mindre låtit bli...

- Video Setup ser ut så som följer: ANA&HDMI , vidare är det TV AUTO : ENABLE, OSD INFO ENABLE I/P CONVERT ENABLE.

- Preference ser ut så här: Standby Normal, Billingual Main, HDMI AUDIO ENABLE

- Speaker setup ser ut så här: INI, SET SPKR CUSTOM, SUBW NONE, FRONT LARGE, CENTER LARGE, SURR SMALL,
SURR.B SPK C, LPF/HPF 120 Hz

HDMI kablar är från supra så jag hoppas att det inte är kablarna det är fel på.
Ursäkta om ovanstående är lite rörigt, men jag hoppas att alla ni Marantz ägare förstår.

Det är grymt frustrerande att se en kanonbild, men att inte ha ngt ljud.

När jag körde min gamla 2 kanalare fr Yamaha lät ljudet klockrent i mina högtalare, men nu är det zero.

Hjälp mig gärna.

Mvh

G

Postad 28 April 2008 - 21:07

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Men du hör brusljudet vid inställningen av högtalarna?

Postad 29 April 2008 - 02:47

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Äntgligen nu har jag ljud PERFEKT. Jag gick in i DVD menyn och ändrade till något som hette ALL under AUDIO.

Nu har jag bara en sista fråga. Jag har kört med kalibrerningsverktyget, men tycker att jag saknar viss djupbas. Har ni andra kört kalibreringen eller har ni ställt in det hela manuellt? Efter att jag kört kalibreringen visade det sig att högtalarplaceringen inte alls stämde, vilket innebar att jag ändå fick ändra på antalet meter ifråga.

Tänkte att jag skulle fortsätta köra manuell setup istället. Någon som har ngt klokt råd till mig för att genomföra detta på bästa möjliga sätt. Jag har som sagt biampat högtalarna.

När jag kör CD är det omöjligt att ändra på BASS och Treble på min fjärrkontroll, vad göra?

Ps.

Återigen, tack för alla råd!!!

G

Postad 29 April 2008 - 13:07

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag har inte biampat så jag vet ej om detta påverkar. När jag gjorde inställningar automatiskt så fick jag väldigt avvikande värden (och dåligt ljud) i första försöket. Jag testade ett par gånger till och då blev det bra. Kom ihåg att ställa in antal högtalare (5.1 hos mig inte 7.1 som default) i starten.

Turordning och placering på mätpunkterna påverkade en hel del. Jag testade först med lite friare placering av punkt 2-6 men fick bäst resultat med följande sekvens, alla mätpunkter i soffan framför systemet. Jag flyttade mig från området mellan varje mätpunkt för att inte störa, kanske överdrivet :)

1 Sweet-spot (mitt i soffan), i öronhöjd
2 Längst till höger i soffan, i öronhöjd
3 Längst till vänster i soffan, i öronhöjd
4 Halvvägs till höger, lite längre fram, på bordet
5 Halvvägs till vänster, lite längre fram, på bordet
6 Sweet-spot igen

I denna mätning fick jag exakta avstånd till alla högtalarna. Jag uppskattar normalt inte alltför mycket bas men kan
om filmen kräver det höja manuellt på subben.

Edit: Jag tror inte det går att ändra bas och diskant vid analog koppling, får kolla hemma i kväll.

Edit2: Mindes fel, det går att ändra diskant och bas via fjärrkontrollen om man har denna inställd på CD. Jag kör CD analogt via vanliga RCA. Testa att koppla analogt!

Redigerat av Wachtel, 29 April 2008 - 20:14.

Postad 29 April 2008 - 23:19

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Beträffabde analogt så kör jag inte detta då har kopplat mitt system via HDMI.

Jag ska testa dina mätpunkter och se om mitt blir bättre. Sensaste gången jag körde mätpunkterna placerade jag microfonen vid tre mätpunkter ca 2 meter framför soffan. Sedan körde jag ytterligare tre mätpunkter i soffan.
Resultatet blev inget vidare...

Jag har lite över 6 meter fram till högtalarna från soffan och receivern mätte upp avståndet till drygt tre meter trots att jag vid tre tillfällen hade microfonen i soffan? Fick justera detta manuellt istället B)

Vidare kan jag berätta att jag kör utan subbas.

5.1 i default? Jag förmodar att jag har ställt in mina högtalare rätt i defaulten eftersom jag biampat högtalarna. Receivern säger inte ifrån i menyn, vilket den skulle ha gjort om jag kopplat fel. Vidare är de två bakhögtalarna blanka när jag utför odyssey mätkontroll, vilket borgar för att allt är rätt :)

Jag förmodar att blir det hela för klent med bas får jag köpa mig en sub.

Har du ngn aktiv sub att rekommendera wachtel?

Mvh

GA

Postad 30 April 2008 - 10:31

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Default vid inställningen är 7.1, man får ändra till annat om man har det. Jag fick ta bort bakre surround men det har du tydligen också gjort. Kan det var det långa avståndet som spökar? Jag hara bara dryga 3 meter till frontarna.

Jag har en liten aktiv sub som följde med högtalarpaketet jag köpte. Inget behov av mera för min del heller.

Du kan testa att köra analogt kopplat från DVD:n till förstärkarens CD-ingång och endast använda denna koppling för CD och fortfarande köra DVD via HDMI.

Postad 30 April 2008 - 12:15

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Du kan testa att köra analogt kopplat från DVD:n till förstärkarens CD-ingång och endast använda denna koppling för CD och fortfarande köra DVD via HDMI.

Ahhh, du tror att det kan bli bättre så?

Det måste jag prova med. Om inte annat så köper jag mig en liten subbas av någorlunda kvallité!

På övervåningen har jag ytterligare en anläggning som i och för sig endast är 2 kanalig, men anläggningen består av ett par högtalare från Rauna, OPUS III, gjorda i betong. Kanske ngt av de snyggaste och mest välspelade högtlarna i min prisklass B) Till detta system har jag en två kanalig Yamah receiver kopplad.

Om ljudet inte blir perfekt med Marantz och B&W får jag helt sonika köra på Yamaha och Opus.

Det som är det underbara i kråksvängen är att frugan inte klagar ngt överhuvudtaget, trots att jag har två golvsystem ståendes i huset. Grannen har små sateliter i taket och hans fruga tycker att det är för mkt , ha ha ha :))))

Som sagt, jag får prova med att koppla DVD spelaren både analogt och med HDMI!

När jag ställer in detta i setupen, ska jag då ta bort HDMI från CD-dpelaren?

Mvh

G

Postad 02 May 2008 - 00:29

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Idag kom ett angenämt bekymmer när jag skulle gå in i setupen och ändra fr Odyssey till manuell inställnng.

Jag gick in i Meny nr 6 och skulle ändra på EQ. När jag ändrade varje högtalar för sig i menyn och skulle sätta på en film blev det helt tomt i högtalarna, inte ett ljud. När jag sedan gick in och ändrade tillbaks via "Reset all speakers" då kom ljudet tillbaks. Överst stod det även Odyssey.

Hur i herrans frid blir jag kvitt odyssey, vilket jag för övrigt upplever som värdelös då man spelar två kanaligt ljud?

Mvh

G

Postad 02 May 2008 - 05:17

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Hur går det för dig GAES? :unsure:

Du kan helt skippa Audessy om du vill och istället ställa in allt manuellt. Vid 2 kanals lyssning kan du testa puredirect funktionen som kan ge ett bättre ljud.
Har inte Marantz själv så jag kan inte guida dig så noga. Om du fördjupar dig ordentligt i manualen så reder du nog ut det, dessvärre är vissa manualer inte så innehållsrika.

Postad 03 May 2008 - 00:02

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tack så mycket som frågar Sossen!!!

Det går faktiskt bättre och bättre med min första hemmabio och i synnerhet min Marantz receiver :blink:

Jag ska försöka få bort Odyssey funktionen nu under helgen då jag upplever att jag saknar en del bas i musiken.

Annars är jag väldigt nöjd med var Marantz receiver och Marantz DVD presterar. Jag har i och för sig inte speciellt mkt att jämföra med i hembioväg.

Mitt system ink B&W högtalare och Epson Projektor är klockers.
Projektorn ger en smått fantastiskt bild för att vara så billig som den är. B&W högtalarna spelar exakt så mjukt och fint jag vill. OPUS högtalarna på andra våningen ger ett lite mer annorlunda ljud, vilket inte är fy skam heller.

Jag ska djupläsa min manualen till min Receiver återigen nu i helgen för att försöka få till ännu bättre ljud.

Inom rimligt tid ska jag lägga upp bilder på mitt vardagsrum där du Sossen och Wachtel får se hur det ser ut.
Bilderna kanske inte är av största intresse för er, men jag gör det ändå som ett litet tack för hjälpen under min svåra inkörningsperiod.

Ha en riktigt trevlig helg på er!

Mvh

G

Postad 03 May 2008 - 22:44

Sstefan_J
  • Sstefan_J
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Oojojoj vilken tur det är att det finns kunniga medlemmar här :)

Jag har nämlingen ett problem.

Har precis fått hem min 6001. Nu försöker jag få igång allt.
Men jag kan inte få igång ljudet från min rapsody N35 :lol:
Rapsodyn har ju inte hdmi, så jag har dragit den med dvi/hdmi ner till marantzen. Så bilden är kanon.
Sen drog jag en optisk kabel från rapsodyn till marantzen. Kopplade den till digital in 1.

Jag är riktigt grön på allt detta.

Men jag tror att eftersom jag kopplar in rapsodyn med hdmi in i marantzen så strular det till sig när jag vill ta ljudet från en annan ingång.... Kan det vara så?

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp ;)
Tackar på förhand!!!!!

Postad 04 May 2008 - 00:22

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Sstefan_J: Det där handlar om inställningar skulle jag gissa på. Skulle tro att Marantzen måste tilldelas vilken typ av anslutning du använder i menyn.

GAES: Har läst att Marantz förstärkarna har en bugg vid autokalibreringen som gör att LFE kanalen ställer sig på 10 db för lågt. Kanske är så enkelt? Ändra bara detta i inställningar eller uppdatera firmware. Vill gärna se bilder, alltid kul! Måste ordna till mitt eget fula galleri.

Redigerat av sossen, 04 May 2008 - 00:24.

Postad 04 May 2008 - 07:48

Sstefan_J
  • Sstefan_J
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Mm jag tror det med.....
Gissar att jag får lusläsa instruktionsboken idag ;)

Jag kanske slänger in nån fråga ifall jag dyker på något problem!

:)

Postad 04 May 2008 - 18:06

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

GAES: Har läst att Marantz förstärkarna har en bugg vid autokalibreringen som gör att LFE kanalen ställer sig på 10 db för lågt. Kanske är så enkelt? Ändra bara detta i inställningar eller uppdatera firmware.

Ok, undrar hur man kan ladda ner uppdateringarna? Ska jag gå in på Marantz hemsida och titta efter? Nästa steg blir då att försöka få in uppdateringen i Receivern? Gör man detta via cd-skiva????

Mvh

GA

Postad 06 May 2008 - 21:30

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Sstefan_J: Det där handlar om inställningar skulle jag gissa på. Skulle tro att Marantzen måste tilldelas vilken typ av anslutning du använder i menyn.

GAES: Har läst att Marantz förstärkarna har en bugg vid autokalibreringen som gör att LFE kanalen ställer sig på 10 db för lågt. Kanske är så enkelt? Ändra bara detta i inställningar eller uppdatera firmware. Vill gärna se bilder, alltid kul! Måste ordna till mitt eget fula galleri.

Har också märkt buggen..., kör man nivåerna manuellt blir det bättre. ganska lätt att höra själv.

Postad 07 May 2008 - 13:21

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har kört lite inställningar manuellt nu, döm av min förvåning när jag märker att jagi nte har ngt ljud alls.

Jag får gå på instruktionsboken igen...

G

Postad 08 May 2008 - 08:21

Sstefan_J
  • Sstefan_J
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
GAES: Hur fick du till det med sagem boxen? Håller på att fixa med det oxå. Men får det inte att lira som jag vill.
Hittills har jag skaffat en scartkabel som blir röd/vit + s video i andra ändan.

Men jag tror att jag har fel inställningar i 6001an...

Hjälp :unsure:

Postad 09 May 2008 - 02:49

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Hej Sstefan!

Jag har faktiskte inte löst det fullt ut med Sagemboxen. Mitt första steg vara att höra efter hos Hembiokonsult om det var möjligt att köra in min SAGEM ITD 72 in i Receivern för att konvertera om signalen till HDMI. Det visade sig inte fungera alls när de kollade på ITD 72 specifikationer. Detta innebar att jag sålde boxen på blocket. Tror det ringde 12 personer inom loppet av 3 timmar. Istället kommer jag att köpa mig en SAGEM ITD 75. Den kommer att fungera in i receivern för att kopplas om till HDMI.

Vad jag förstått går du in i första setupen. Där kan du ställa in vilken signal som kommer in i Receiver från olika källor, bla DVD, CD osv. Sedan kommer jag inte riktigt ihåg vilken setup du går in för att konverera signalen till HDMI. Hör gärna av dig så letar jag upp det i instruktionsboken åt dig. Jag har nog lustläst instruktionsboken 3 gånger nu :) Jag hoppas att jag får till mitt ljud ännu bättre så småningom. Nu ägnar jag för tillfället lite mer tid åt grillen då vädret är så gött som det är....

Till helgen blir det att gå igenom receivern igen efter det att jag byggt ett 3 meter långt staket utanför huset.

Hör gärna av dig så får vi dela erfarenheter av våra receivers.

Ps. Vad har du för DVD/CD spelare förrestern?

Själv har jag en Marants DV4001. Funderar på att köpa en begagnad DV6001 på blocket...

Ha en riktigt trevlig fredag.

Mvh

G

Postad 11 May 2008 - 11:17

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Idag kom ett angenämt bekymmer när jag skulle gå in i setupen och ändra fr Odyssey till manuell inställnng.

Jag gick in i Meny nr 6 och skulle ändra på EQ. När jag ändrade varje högtalar för sig i menyn och skulle sätta på en film blev det helt tomt i högtalarna, inte ett ljud. När jag sedan gick in och ändrade tillbaks via "Reset all speakers" då kom ljudet tillbaks. Överst stod det även Odyssey.

Hur i herrans frid blir jag kvitt odyssey, vilket jag för övrigt upplever som värdelös då man spelar två kanaligt ljud?

Mvh

G

Pure direct läget brukar väl fungera

Postad 12 May 2008 - 10:28

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
snabb fråga, -händer det att det kommer ut mjukvaruuppdateringar som tex kan ge en hdmi1.2 -->1.3 eller är begränsningen processorn i tex 6001án?

Postad 12 May 2008 - 11:55

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
BTW; stämmer det att 4002án har mdmi 1.3 ? kanske är en sån man ska titta på i stället? kör ju satelitsys. infinity tss 750 så 4002án kanske räcker till..

Postad 13 May 2008 - 08:57

Sstefan_J
  • Sstefan_J
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hejsan GAES :)

Aha så det funkar inte med ITD 72an, då blir det nog till att byta för min del oxå!

Jag har inte haft tid att kolla så mkt på marantzen heller men som sagt så blir det nog att kika lite till helgen.

Vad gäller DVD spelaren så har jag faktiskt inte nån. Spelar från min Rapsody N35, som jag iofs inte kunnat koppla in som jag vill än :P Kan inte få ut ljud från marantzen :(

Men jag har kollat lite efter en DVD, faktiskt kikat på dv4001. Så om du har en silver o vill sälja den så kan jag nog tänka mej att kanske bli adoptivfarsa ;)

Nu ska jag kolla om jag kan bli av med boxen, så hör jag av mej när jag behöver hjälp sen :D

/Stefan

Postad 13 May 2008 - 13:10

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0

BTW; stämmer det att 4002án har mdmi 1.3 ? kanske är en sån man ska titta på i stället? kör ju satelitsys. infinity tss 750 så 4002án kanske räcker till..

Nej det stämmer inte.

Postad 13 May 2008 - 15:35

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
ok, såg att de specade den så på prisjakt nämligen.
Just nu är jag så extremt lost på vad jag ska ha för reciver att det börjar bli jobbigt.... marantz eller H/K känns som de kandidater som jag gillar bäst, men xxx omöjligt att fatta vilken som passar bäst utifrån övriga utrustning

Postad 14 May 2008 - 01:53

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Hejsan GAES

Aha så det funkar inte med ITD 72an, då blir det nog till att byta för min del oxå!

Jag har inte haft tid att kolla så mkt på marantzen heller men som sagt så blir det nog att kika lite till helgen.

Vad gäller DVD spelaren så har jag faktiskt inte nån. Spelar från min Rapsody N35, som jag iofs inte kunnat koppla in som jag vill än Kan inte få ut ljud från marantzen

Men jag har kollat lite efter en DVD, faktiskt kikat på dv4001. Så om du har en silver o vill sälja den så kan jag nog tänka mej att kanske bli adoptivfarsa

Nu ska jag kolla om jag kan bli av med boxen, så hör jag av mej när jag behöver hjälp sen

/Stefan

Jag fick sålt min ITD 72 på blocket tämligen enkelt. Tror att jag hade 12 svar inom loppet av 5 timmar. Det slutade med att jag sålde enheten till en kille i närområdet då det blev enklast med transport och betalning.

Fick drygt 400 kr för boxen vilket var 200 kr under det pris jag gav för den :)

Kommer lagom till EM ha fixat en ITD 75 istället.

Appropå min DV4001 så är den i svart tyvärr, för din del...

Om jag inte får sålt min DVD spelare flyttar jag upp den på övervåningen. Den är betydligt bättre än min Philips DVD som huserar på överåningen.
Kan dessutom meddela att DVD 4001 spelar musik på ett strålande sätt. Att den dessutom är fullt kompatibel med SR 6001 ur ett rent fjärrkontrollmässigt perspektiv gör ju inte saken direkt sämre :)

Vi får lotsa oss fram i Boxerdjungeln när det blir dags Sstefan_J :D

Ha en riktigt trevlig dag!

Mvh

GA

Postad 21 May 2008 - 10:14

Sstefan_J
  • Sstefan_J
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
GAES - Hur går det med sagemboxen? Har du fått det att funka? :P

Postad 22 May 2008 - 20:05

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har inte fixat boxen ännu ;)

Det börjar emellertid bli hög tid nu så att det fungerar innan EM startar.

Ringde ner till min lokala tv-handlare och frågade om han hade en ITD 75 till svar fick jag följande. " ÄR det den boxen utan kortläsare"? Bra koll, eller hur????

Mitt svar blev följdaktligen. "Nej det är det inte. Jag köpte en box hos er förra året som heter ITD 72, men den saknar komponent utgång. ITD 75 har Komponentutgång och det är den jag vill köpa. Har ni den inne?" Ring mig imorgon svarde handlaren.

Jag återkommer när det är fixat. Tills dess hoppas jag att jag får ordning på ljudet som är allt annat än bra med Odyssey inkopplat :)

G

Postad 22 May 2008 - 20:26

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Jag återkommer när det är fixat. Tills dess hoppas jag att jag får ordning på ljudet som är allt annat än bra med Odyssey inkopplat ;)

G

Är det fler som har problem med Odyssey med marantz 6001? Är inte den densamma som i 7001 ?

Postad 23 May 2008 - 23:12

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
För mig fungerade det bra med Audessey-inställning. Tror att 7001 och uppåt har mer avancerade varianter.

Postad 24 May 2008 - 05:00

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Visst får jag ljud, men basen lämnar en hel del att önska. När jag sedan ska ta mig ur odyssey och köra allt manuellt får jag inget ljud alls?

Det jag vill göra är att ställa in allt manuellt, inklusive EQ. Men när jag sedan gjort allt så blir det inget ljud alls i högtalarna. Om jag därefter trycker på knappen som gör att jag återgår till Odyssey inställningen får jag ljud i högtalarna.

Jag kan dock säga med gott samvete att jag har fylligare ljud på övervåningen med mina OPUS 3 högtalare vilka är inkopplade till en 2 kanalig, modell äldre Yamaha förstärkare. Då ska man dessutom ha klart för sig att OPUS 3 högtalarna inte är kända för att spela djupbas.

Mina B&W 603 S3 med marantz låter tämligen mesigt jämförelsevis. Kan jag dock få bort Odyssey tror jag att det kommer att bli bättre.

Nu är nästan all kabelkanaldragning gjord, återstår bara en kanal till, sedan lägger jag upp bilder på hembion.

Ha en trevlig helg allesammans.

Idag åker jag upp til S-sund för att kolla på när lanslaget tränar boll inför vad som komma skall nästa månad...

Mvh

G

Postad 24 May 2008 - 18:44

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Beställde denna reciver men den verkar inte gå att få tag på vad skall man ha istället i samma klass som denna .

Postad 24 May 2008 - 19:10

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Beställde denna reciver men den verkar inte gå att få tag på vad skall man ha istället i samma klass som denna .

Denon 2308

Bägge säljs för 6000kr. Har liknande spec. Bla 7*100 watt, Audyssey Multi EQ, tar okomprimerat pcm via hdmi.

Dom verkar också vara väldigt lika varandra spec-mässigt.

Postad 24 May 2008 - 19:43

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Denon 2308

Bägge säljs för 6000kr. Har liknande spec. Bla 7*100 watt, Audyssey Multi EQ, tar okomprimerat pcm via hdmi.

Dom verkar också vara väldigt lika varandra spec-mässigt.

Jo har kikat på denna men priset gäller väll bara för den i silver vill ha svart .
Och så skiljer det ju drygt 3 kilo i vikt på dessa . Svårt läge man hamnat i får se la in en beställning på maranzen på ett annat ställe får se om man får samma svar som från hembiobutiken att den finns inte att få tag på längre .

Postad 24 May 2008 - 21:50

ivanhoe
  • ivanhoe
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Enligt prisjakt.. så ska den finnas inne på lager hos två butiker..

https://www.prisjakt...kt.php?p=149761

Postad 25 May 2008 - 01:02

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag skulle nog faktiskt gått på Marantz istället för Denon, trots att det är samma moderbolag.
Den simpla anledningen är att Marantz lägger lite mer f.o.u på 2 kanalsljudet. Vidare är det som ngn påpekar en viss viktskillnad på dessa märken. Det måste i slutändan spela lite roll...

Mvh

G

Postad 25 May 2008 - 18:49

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Jag skulle nog faktiskt gått på Marantz istället för Denon, trots att det är samma moderbolag.
Den simpla anledningen är att Marantz lägger lite mer f.o.u på 2 kanalsljudet. Vidare är det som ngn påpekar en viss viktskillnad på dessa märken. Det måste i slutändan spela lite roll...

Mvh

G

Jo man tycker ju det 3 kilo är rätt mycket med .
Jo skall nog få tag på en av dessa har mailat några butiker om dom har denna hemma vill ha den på en gång *L*

Postad 26 May 2008 - 23:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Om du går bet på Hembiobutiken, prova med HEMBIOKONSULT. Ligger belägen i Stenkullen, ett par mil utanför Gbg

Jag har köpt en del av mina hembioprylar där. Killarna som jobbar där ger ett mkt förtroendeingivande intryck.
De har specialicerat sig på Hembio och säljer enbart bra prylar.

Gå in på hemsidan och slå sedan en signal till dom. De är mycket hjälpsamma.

Jag köpte min Projektor och duk hos Hembiokonsult.

G

Postad 27 May 2008 - 21:41

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Om du går bet på Hembiobutiken, prova med HEMBIOKONSULT. Ligger belägen i Stenkullen, ett par mil utanför Gbg

Jag har köpt en del av mina hembioprylar där. Killarna som jobbar där ger ett mkt förtroendeingivande intryck.
De har specialicerat sig på Hembio och säljer enbart bra prylar.

Gå in på hemsidan och slå sedan en signal till dom. De är mycket hjälpsamma.

Jag köpte min Projektor och duk hos Hembiokonsult.

G

Då jagt jobbar i stockholm just nu så vart det Reference Audio ringde på fika rasten och fråga om dom hade någon inne vilket dom hade så jag var dit efter jobbet och köpte mig en *L*
SÅ nu är man lycklig ägare till en sådan men det var jobbigt att kånka den på tunnelbanan och tåget till v-rås *S*
Fast värt mödan var det .
Har ställt in den lite snabbt i kväll med den där micken får se hur det vart när man glor på film ..
Fast kraft verkar den ha i allafall gott om ..
Helt annat ljud nu tidigare var det grötigt basigt nu är det tajt precis som jag gillar det ..

Postad 29 May 2008 - 01:01

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tjena igen Rexa!

V-rås? Antar att det är Västerås du syftar på?

Själv bodde jag i Västerås tills för 2 år sedan då jag flyttade hem till Västkusten igen. Trivdes mkt bra i Västerås där jag pluggade på MDH för att sedan jobba några år. Bodde i stan på Engelbrektsgatan... Om du går in på Hifiklubben i V-ås, hälsa från mig. En av ägarna bodde i lägenheten vägg i vägg med mig, ha ha ha.

Så nu har du fått din Marantz, skönt...

Jag kan starkt rekommendera att du inte kör med Odyssey. Ta en tumstock istället och mät upp hur långt ifrån högtalarna du sitter. Mitt ljud blev mkt bättre nu när jag korrigerat inställningen. Vidare har jag även kopplat bort EQ, och sköter således bass och treble manuellt, mkt bättre än när EQ är på, bara ett litet tips...

Vidare har jag biampat högtalarna och kör således 5.1.

Dvdn består av en Marantz också, vilket passar perfekt med fjärren...

Jag upplever att receivern spelar mkt detaljrikt, men saknar lite tyngd när jag kör i stereoläget.

Hur som helst är jag sett på det stora hela mkt nöjd med Marantzreceivern. Hoppas att du är det med REXA.

Ha en riktigt trevlig dag och hälsa gubbarna på Hifiklubben om du har vägarna förbi... Det är den minsta av de två ägarna som du ska fråga... Numer bor han emellertid inte i V-ås längre därför får du hälsa honom från hans fd granne i Västerås för 2 år sedan...Han som flyttade tillbaks till Västkusten. Han vet, det lovar jag till 100%.

G

Postad 29 May 2008 - 21:29

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Tjena igen Rexa!

V-rås? Antar att det är Västerås du syftar på?

Själv bodde jag i Västerås tills för 2 år sedan då jag flyttade hem till Västkusten igen. Trivdes mkt bra i Västerås där jag pluggade på MDH för att sedan jobba några år. Bodde i stan på Engelbrektsgatan... Om du går in på Hifiklubben i V-ås, hälsa från mig. En av ägarna bodde i lägenheten vägg i vägg med mig, ha ha ha.

Så nu har du fått din Marantz, skönt...

Jag kan starkt rekommendera att du inte kör med Odyssey. Ta en tumstock istället och mät upp hur långt ifrån högtalarna du sitter. Mitt ljud blev mkt bättre nu när jag korrigerat inställningen. Vidare har jag även kopplat bort EQ, och sköter således bass och treble manuellt, mkt bättre än när EQ är på, bara ett litet tips...

Vidare har jag biampat högtalarna och kör således 5.1.

Dvdn består av en Marantz också, vilket passar perfekt med fjärren...

Jag upplever att receivern spelar mkt detaljrikt, men saknar lite tyngd när jag kör i stereoläget.

Hur som helst är jag sett på det stora hela mkt nöjd med Marantzreceivern. Hoppas att du är det med REXA.

Ha en riktigt trevlig dag och hälsa gubbarna på Hifiklubben om du har vägarna förbi... Det är den minsta av de två ägarna som du ska fråga... Numer bor han emellertid inte i V-ås längre därför får du hälsa honom från hans fd granne i Västerås för 2 år sedan...Han som flyttade tillbaks till Västkusten. Han vet, det lovar jag till 100%.

G

Jo testade och köra den där auto settuppen har inte hunnit lyssna så noga än men skall testa manuellt med tycker inte det var så smidigt med micken heller tar nog samma tid att mäta in allt själv ..
Är inte in där så ofta på hifiklubben men skall komma i håg att hälsa från dig .
Jo trivs bra jag med här bor på skallberget nära stan det med ..

Postad 29 May 2008 - 22:54

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Jo testade och köra den där auto settuppen har inte hunnit lyssna så noga än men skall testa manuellt med tycker inte det var så smidigt med micken heller tar nog samma tid att mäta in allt själv ..
Är inte in där så ofta på hifiklubben men skall komma i håg att hälsa från dig .
Jo trivs bra jag med här bor på skallberget nära stan det med ..

Skallberget låter inte hel fel. Precis intill Cityringen :) Om jag inte minns fel ligger det beläget på andra sidan E18?
Hade en polare som bodde där ett tag som spelade i samma fotbollslag som mig, Västerås Roedeers.

Appropå Odyssey. När jag gick in och kollade setupen efter Odessey körningen blev jag mäkta förvånad då avståndet inte stämde alls. Har för mig att Centern placerades på drygt 9m och de två fronthögtalarna runt 4m.
Det verkliga avståndet är drygt 6 m för centern och lite mer för frontarna. För säkerhetsskull, gå in och kolla in vad du fick för mätvärden efter körningen...

Nu till helgen ska jag införskaffa en ny Digitalbox som jag ska koppla till Marantzen. Ska bli oerhört gött att se på Fotbolls EM på stor duk!!!

Ha en riktigt trevlig kväll imorgon och hoppas att ni har det lika varmt som vi har det här nere vid västkusten, dvs runt 30 grader.

Västerås är ju annars känt för att ha bra väder. När jag boddei V-ås och pratade med föräldrar och kompisar från Västkusten var det inte alls ovanligt att det regnade nere runt Gbg trakten, medans det var strålande sol i V-ås.

Mvh

G

Postad 30 May 2008 - 10:16

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Jo jag har kikat på inställningarna och dom stämde typ inte heller så imorgon skall jag göra allt manuellt ,
Idag är det fullt upp ledig från jobbet skall gå på KISS konsert i kväll i stockholm ..
Ha en trevlig helg .

Postad 01 June 2008 - 21:48

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Hur var konserten?

Själv fick man se en svidande förlust då Assyrska slog ÖIS med 0-4. Det värsta var att ÖIS spelade dåligt, det var inte Assyriska som var bra... Skit också, lördagkväll helt förstörd.

Dra en liten sammanfattning av Kiss konserten!

Appropå dina inställningar fr Audyssey är jag inte det minsta förvånad. Nästa gång jag köper en ny Reciever struntar jag i om det finns med Audyseey eller inte jag ändå upplever funktionen som helt värdelös.

Mvh

G

Postad 02 June 2008 - 18:14

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Jo den var ok vart ju några pinsamma misstag av paul stanley sjöng lite fel men vad fan kul var det och fullstatt .
Jo bästa resultatet får man nog när man själv ställer in den .
Har inte lärt mig denna helt än finns det någe enklare sätt att höja och sänka nivån på typ subb och center och så utan att gå in i settuppen ???
På min förra technics var det hur enkelt som helst fanns en knapp på fjärren för att ställa in nivåerna .
sen hur ändrar man från Adyssey till manuell inställning ?

Hur var konserten?

Själv fick man se en svidande förlust då Assyrska slog ÖIS med 0-4. Det värsta var att ÖIS spelade dåligt, det var inte Assyriska som var bra... Skit också, lördagkväll helt förstörd.

Dra en liten sammanfattning av Kiss konserten!

Appropå dina inställningar fr Audyssey är jag inte det minsta förvånad. Nästa gång jag köper en ny Reciever struntar jag i om det finns med Audyseey eller inte jag ändå upplever funktionen som helt värdelös.

Mvh

G

Postad 04 June 2008 - 21:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Jo den var ok vart ju några pinsamma misstag av paul stanley sjöng lite fel men vad fan kul var det och fullstatt .
Jo bästa resultatet får man nog när man själv ställer in den .
Har inte lärt mig denna helt än finns det någe enklare sätt att höja och sänka nivån på typ subb och center och så utan att gå in i settuppen ???
På min förra technics var det hur enkelt som helst fanns en knapp på fjärren för att ställa in nivåerna .
sen hur ändrar man från Adyssey till manuell inställning ?

Från Audyssey till manuell inställning! Jag hade också problem med detta... Jag skall förklara detta för dig imorgon när jag har kollat upp detta i bibeln är det ok :(

Har för mig att du kan sänka nivån på respektive högtalare utan att gå in i menyn, ska kolla upp detta tills imorgon med om det är ok :)

Mvh

G

Postad 05 June 2008 - 11:24

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Från Audyssey till manuell inställning! Jag hade också problem med detta... Jag skall förklara detta för dig imorgon när jag har kollat upp detta i bibeln är det ok :)

Har för mig att du kan sänka nivån på respektive högtalare utan att gå in i menyn, ska kolla upp detta tills imorgon med om det är ok :)

Mvh

G

Det är ok *S*

Postad 06 June 2008 - 02:05

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Det är ok *S*

För att stänga av Audyssey gör du så här:

1, Gå in i Main Menu
2, Välj nr "6" dvs det sista valet där det står "AUQUSTIC EQ" tryck enter
3, Välj EQ mode "Front, flat, Audyssey, preset eller OFF". Här väljer du OFF. Efter detta val kan du fritt höja och sänka basen fritt på fjärrkontrollen och Audyssey funktionen är bortkopplad. Får du problem skriv igen... :D

Vad som hänt när du utfört ovanstående åtgärd är att du stänkt av Equalizern som automatiskt ställs på Preset, när du valt Audyssey. Tar du däremot bort "preset" har du i praktiken egentligen också stängt av de parametrar som Audyssey valt åt dig via microphonen.

För att få lite mer kräm i basen kan du prova detta:

1, Gå in i Main Menu
2, Välj nr 3 "Surr Setup".
3, Välj "CSIIPARAMETER" via Upp/ned pilen.
4, Ställ nu in "TRUEBASS" på nivån mellan 1-6
6, Ställ nu in "SRS DIALOG" på nivaån mellan 1-6

När du gjort detta kan du meddela mig om du hörde ngn skillnad :P

Beträffande höja och sänka ljudet utan att gå in i Main Menu, tror jag inte är möjligt så vitt jag kan se, men jag kan ha fel. Däremot vet jag inte riktigt hur man går tillväga i sådant fall.

Hoppas att ovanstående var till hjälp, annars får du höra av dig igen så får vi ta en annan väg.

Ps, lycka till

Mvh

G

Postad 06 June 2008 - 08:41

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Tackar skall kika på etta under dagen i dag skall väll ut och kika på folk på stan i dag och käka lite glass med ungarna tror jag ..
Har inte heller hittat om det går att ställa in surr och det utan att gå in i settuppen synd om det inte går var smidigt på förra att det gick .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.