/Sören
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
Postad 23 juli 2007 - 19:17
/Sören
Postad 25 juli 2007 - 00:47
Jaha, då har man varit inne på deras hemsida och lagt en beställning på en bok.
Återkom med intryck när du fått den. Gärna bilder också!
Ska göra det så fort jag fått ett rättvist intryck.
Postad 27 juli 2007 - 19:18
Själv sitter jag ca 2 m från min 40-tummare, det är ganska lagom för TV/film... fast egentligen skulle jag vilja ha minst 46 tum på det avståndet. (Jag gillar att sitta långt fram på bio också, och så "stor" blir ju inte 40-tummaren på det avståndet.) Behöver inte vrida på skallen alltså. 2 meter är också precis så långt bort så att jag inte störs av upplösningen (1366x768), men jag hade ju föredragit full-HD istället (ibland vill man luta sig framåt). Jag gillar däremot inte att jobba med datorn (text) på den storleken, kanske delvis på grund av upplösningen, men texten blir larvigt stor. Fördelen med träramen är att den smälter in med mina trämöbler, trots storleken. 42-tummaren i silver som jag lånade hem dominerade vardagsrummet på ett annat sätt.
Man får prova sig fram helt enkelt.
Postad 27 juli 2007 - 20:43
Hej Jack, klara den här nya Full HD Lcd
de nya filmformaten 24p och 30p?
//Hulle
Jag frågade samma sak, och svaret var nej... jag bad dem kolla upp om det gick att fixa i firmware.
Lite synd för 1080p24 är en fröjd att se på .. jag kör HD-DVD och Blu-ray på min JVC HD1 i 1080p24.
Vet inte hur många LCD tvs som kan ta emot 1080p24 och faktiskt visa det med en jämn multipel internt typ 48,72, 96 eller 120 Hz .. tror de flesta kan ta emot den men visar den sedan i 60Hz och då försvinner hela poängen
/Sören

Vad är detta och hur ser man skillnad eller vad blir det för skillnad för en vanlig dödlig.
Vem kan förklara dessa multiplar och hertz?

Redigerat av Råbert, 27 juli 2007 - 21:13.
Postad 28 juli 2007 - 11:26
Det finns ingen tanke på att sälja skärmar i färgen svartbrun som IKEA nu så framgångsrikt fått igång försäljningen av gamla möbelmodeller med?
MvH Micke
Postad 28 juli 2007 - 21:31
vi startade igång tv:n och kan säga att jag iaf har haft riktigt krångel med att den skulle hitta kanaler kan vara för att vi har riktigt dåliga kablar i huset men jag var tvungen att söka manuellt på 5an 6an discovery...vet inte om andra har haft detta problem. och att det känns som en vanlig tv kanal blir "mindre snygg" men det anser jag vara ett generellt problem för alla som har 40" eller mer då man ahr en källa som inte är så bra som ens tv.
färger......swedx måste vara en av de få tv aparater jag sett som riktigt hanterar svarta på ett utomordentligt bra sätt har inte på hela helgen sett ett klipp eller scen där jag tycker "åh nej bilden blir svart" utan mer det motsatta, allt nästan innan man ställde in var odrägligt ljust, jag vet att många vill ha ljusa contraster så till den grad att den nästan smärtar i ögonen och gärna så nära som det bara går......men varför? man ska väll sitta tillbaka och njuta av en myssig klar bild...det anser iaf jag och frugan,
fråga gärna om jag har glömt nämna något annars kommer vi tillbaka med en resencion på diverse hdmi och vga anslutningar när det blir möjligt plannerar att införskaffa dem inom kort....
betyg
bild 6 av tio men om sen tar i beaktande priset för den när jag iaf uppfattar det som man iaf får betala 12-13 000 för något liknande och då utan alernativet full hdså är betyget definitivt 9 av 10.
design är en klar 10:a! om man gillar nytänkade och alternativa material vilket jag gör.
pris, priset känns som enormt billigt och man kan alltid fundera på varför men det har det gjorts här på forumet, jag väljer att inte diskutera det här utan bara säga tack så mycket för en väldigt bra och prisvärd tv och jag har rekommenderat den till alla jag känner och det säger väll det mesta om man känner att man kan med gott samvete rekommendera en produkt till sina nära vänner
Postad 28 juli 2007 - 22:48

Om TV-antenner
Kjell.com
Antenkabel
HDMI kabel
karta över digitaltv täckning i sverige
Lite om
Antennförstärkare
Lågbrusförstärkare
Som namnet anger förstärker denna med ett minimum av brus och används t.ex. om avståndet till TV-sändaren är för långt.
Kabel, skarvar och uttag dämpar signalen och gör signalen brusig. Bruset ökar också ju äldre anläggningen är.
För att få en så stark och brusfri signal som möjligt, skall förstärkaren därför kopplas in så nära antennen (dipolen) som möjligt. Om förstärkaren kopplas in för långt ifrån antennen får man med bruset från kabeln och eventuella skarvar. En förstärkare förstärker allt som finns i signalen och därmed också bruset.
Effektförstärkare
Effektförstärkare ger högre förstärkning och högre brustal än lågbrusförstärkare. Den används vid högre signalnivåer där signalen måste höjas ytterligare för att t.ex. fler uttag skall kopplas in. Effektförstärkaren har ofta DC-matning för att kunna strömförsörja en lågbrusförstärkare
Inomhusförstärkare
Är också en typ av effektförstärkare. Används bara vid tillräckligt bra signal där flera uttag skall kopplas in, eller om en video, DVD, eller satellitmottagare skall förstärkas och skickas vidare i huset. Med en split-bandförstärkare kan man reglera VHF och UHF separat. Då får man både lågt brus och hög förstärkning. DC-matning saknas.
Förluster/dämpning
När man delar signalen till två TV-apparater med en T-kontakt får man en förlust. Förlusten, dämpningen mäts i dB. En dämpning på -3dB försvagar signalen 2 ggr (delat i 2), och en dämpning på 6dB försvagar 4 ggr. Vår T-kontakt 39-400 t.ex dämpar -3,5dB.
källa kjell.com
Anten Förstärkare
Redigerat av Råbert, 29 juli 2007 - 09:39.
Postad 29 juli 2007 - 10:36
Vilka uppgraderingar är gjorda?
Har ni kvar den gammla moderkortsdelen (har ett exackt tecknisk benämning som jag inte kommer på nu)
Den gammla analoga tunern är kvar, ser jag till min förvåning.
http://www.swedx.se/
Sverige är ju snart helt digitalicerat när det gäller antensingnaler.
Har ni missat detta facktum ?
Det kan ju inte vara en kostnadsfråga.
Vilken annan gammal teknik har ni kvar?
Ursäkta inläggets tykenhet men men
Redigerat av Unregistered4085fea2, 29 juli 2007 - 20:02.
Postad 29 juli 2007 - 11:19

Här är bevisen på hur en FUL HD TV skall se ut. … och nej du, det saknas inget L till FUL. Jag är ledsen, men det är bara så… ASSFUL!
Postad 29 juli 2007 - 12:41
Här är bevisen på hur en FUL HD TV skall se ut. … och nej du, det saknas inget L till FUL. Jag är ledsen, men det är bara så… ASSFUL!
HELT OINTRESANGT vad du har för smak.Det tillför inte detta forum något.
Det är bara en onödig belastning på servern.
Och du.
ASFUL stavas med ett s.
Redigerat av Råbert, 29 juli 2007 - 13:53.
Postad 29 juli 2007 - 22:06
Han kanske menade stjärtfull?
Mycket roligt !! skrattade en lång stund.
Men du hur stavas .......
Eller hur manar du ??? full med vadå???????
Postad 30 juli 2007 - 00:50

Redigerat av DampWall, 30 juli 2007 - 00:51.
Postad 30 juli 2007 - 18:06
...någon som kan ge klara besked?
Postad 30 juli 2007 - 21:04
Gällande Ekträ. SWEDX jobbar på internationell basis och därför har det valts 2 olika träslag, ett ljust och ett mörkt.
Vi kan dock ta emot specialbeställningar på ekträ. Räkna med en prisökning på ca 100% och en leveranstid på 1-2 månader.
Mvh - Jack-SWEDX
Postad 31 juli 2007 - 15:11
Postad 31 juli 2007 - 17:04
Blev jättesugen på att köpa en 40" full-hd efter att ha bläddrat lite ibland forumtrådarna här...
Om jag har fattat det hela rätt så är den största invändningen mot dessa apparater att de är fula? (något som jag inte håller med om)
Finns det några andra negativa aspekter som jag har missat? Hur är företaget? Någon risk att de kursar så jag kan bli blåst på mina pengar?
Hur är det egentligen med brandrisken på en trä-tv? Min LCD-tv jag har idag blir ganska varm. Känns lite sådär med lättantändligt hölje vid eventuella el-fel etc.
/Per
Postad 31 juli 2007 - 18:24
plast är väl inte det mest brandsäkra heller...eller smälter iofs snarare, men med farliga gaser
Postad 31 juli 2007 - 20:45
Har hört att det är vanligt att billigare märken saknar detta. Bildförbättring kan ha en stor inverkan på kvalitén, m a o det räcker kanske inte med att TV har en plattform som tillverkas av Samsung, för att det ska garantera kvalité.
Postad 31 juli 2007 - 23:01
Jag har under ganska lång tid följt forumen som diskuterar Swedx-skärmarna, och är väl närmare köp än någonsin

Om det fanns ett alternativ med ek så hade jag sannolikt slagit till, utan att sett skärmen "live" så tror jag att den är "tillräckligt bra"! Känns dock som om 100% prispåslag för ek är lite väl mycket...
Fråga till Swedx, hur många behövs för att göra en "samlingsbeställning" i ek så att priset blir överkomligt (under 10000)? Var / hur gör man ett upprop för detta? Hur många som jag finns det? Misstänker att det finns del där ute!
Postad 31 juli 2007 - 23:40
swedx är säkra, du kan va lugn, bara kolla omdömen och sånt...inte hört mycket negativt om de
plast är väl inte det mest brandsäkra heller...eller smälter iofs snarare, men med farliga gaser
jag jobbar själv inom plastindustrin och man har med all säkerhet plast som inte brinner typ *självslocknande ABS* eller liknade som tål extrem värme. men skulle nu TV:n brinna och smälta så är man nog ganska stendöd själv så man behöver nog inte oroa sig i sådant fall .

angående fulhet eller inte på SWEDX apparaterna är väl som med baken....delad.
hade jag fått välja så skulle det bli en trätv...det är ju riktigt retro vettja

när jag var ung fanns ju bara trätv apparater och dom rockar fett !!!!!!
vill man vara hip så ska man satsa på trä....tro mig med 23 år inom plastbranchen.
Postad 01 augusti 2007 - 00:42
Finns det något system för bildförbättring i SWEDX Full HD LCD?
Har hört att det är vanligt att billigare märken saknar detta. Bildförbättring kan ha en stor inverkan på kvalitén, m a o det räcker kanske inte med att TV har en plattform som tillverkas av Samsung, för att det ska garantera kvalité.
Hej
Vad jag vet har inte swedx något speciellt bildförbättrings system, jag hittar inte i alla fall något sådant i den nya modellen, utan dom har en bra neutral bild.
Tittar man på andra tv. så hör man hela tiden att stäng av dom där speciella bild förbättrana, dessa verkar störa oftare än att göra någon nytta med bilden.

MrDTS
Postad 01 augusti 2007 - 19:36
Någon som sett denna skärm kopplad till dator i 1080p?
Hämtar min på fredag .. jag kommer att köra den via en HTPC i 1080p.
Jag har blivit garanterad pixelmappning utan overscan av SWEDEX, så jag hoppas det stämmer!
/Sören
Postad 03 augusti 2007 - 04:23
Någon som sett denna skärm kopplad till dator i 1080p?
Hämtar min på fredag .. jag kommer att köra den via en HTPC i 1080p.
Jag har blivit garanterad pixelmappning utan overscan av SWEDEX, så jag hoppas det stämmer!
/Sören
Om du har tid (och lust) får du gärna skriva dina intryck av tv:n när du fått hem den, vi är nog många som är nyfikna på bildkvalitet/funktionalitet.
Redigerat av Magnus M, 03 augusti 2007 - 04:24.
Postad 03 augusti 2007 - 07:28
Hoppas ni blir nöjda med era inköp!
ps. Vi vill ha bilder när den är installerad i rummet

Postad 03 augusti 2007 - 11:07
man väntar med spänning att se hur det går .

Postad 03 augusti 2007 - 11:12
Man kan visst betsa, eller rättare sagt; Man kunde med dom tidigare modellerna få ramen leverad tom för att själv ytbehandla. Sedan skickade man tillbaka ramen till Swedx för slutmontering.Här är ytterligare en som, precis som DampWall, efterlyser en ek-version av teven. Hade en sådan kommit hade jag redan bokat och betalat ett exemplar. Man kan ju inte gärna betsa teven, hur träig den än är...
Vet inte om ngn provade det och vad det kostade extra, men det diskuterades tidigt i gamla Swedx-tråden.
Kan göra så fortfarande. Jack ?
/A
Postad 03 augusti 2007 - 20:33
Kan dock säga att 1920x1080 funkar pixelperfekt med HTPC .. ser riktigt riktigt bra ut i windows faktiskt. Att sitta och skriva detta på 1 meters avstånd är lite småmäktigt, men tröttande för ögonen

Nu kör jag på min gamla dator .. får se när jag kan få loss min nya HTPC för HD-DVD tester.
/Sören
Postad 03 augusti 2007 - 21:44
Kan dock säga att 1920x1080 funkar pixelperfekt med HTPC .. ser riktigt riktigt bra ut i windows faktiskt. Att sitta och skriva detta på 1 meters avstånd är lite småmäktigt, men tröttande för ögonen
Hm... provade med min dator på skärmen men det tycks som att 1920x1080-bilden är något för stor, kanterna på desktopen kommer utanför bilden, så att säga. Är det någon speciell inställning man skall ha på TV:n för att det skall fungera bra?
Postad 03 augusti 2007 - 22:51
Min hamnade i 30 Hz interlaced först (såg inget bra ut!)
Nu har jag iofs min gamla dator med ett Radeon 7000 från stenåldern, men jag kan inte få tvn att visa "blacker then black" .. kan iofs vara Radeon kortet som inte kan hantera VMR 9.
Det var ett tag sedan jag använde HTPCn som bildvisare .. men visst är det så att Overlay kör PC levels och VMR video levels?
När man har en windows desktop så är bilden hur stabil och fin som helst.
Dock blir DVDs väldigt kornigt, men det går nog att kalibrera bort (dock så verkar det som om TVn klipper svart nästan omedelbart på brightness kontrollen).
Har ni något bra material man kan testa specifikt för bandning (något som ni vet hur det skall se ut utan bandning menar jag).
/Sören
Redigerat av soren, 03 augusti 2007 - 22:57.
Postad 03 augusti 2007 - 23:52
Se till att du satt den till 1920x1080 och 60 Hz i bildinställningarna i windows.
Nu har jag iofs min gamla dator med ett Radeon 7000 från stenåldern, men jag kan inte få tvn att visa "blacker then black" .. kan iofs vara Radeon kortet som inte kan hantera VMR 9.
Det var ett tag sedan jag använde HTPCn som bildvisare .. men visst är det så att Overlay kör PC levels och VMR video levels?
När man har en windows desktop så är bilden hur stabil och fin som helst.
Dock blir DVDs väldigt kornigt, men det går nog att kalibrera bort (dock så verkar det som om TVn klipper svart nästan omedelbart på brightness kontrollen).
Har ni något bra material man kan testa specifikt för bandning (något som ni vet hur det skall se ut utan bandning menar jag).
/Sören
Prova ta upp den där bilden jag bifogade, det är en helt vanlig vit-svart övergång men min datorskärm ser den där bilden väldigt konstig ut... jag kan bifoga en bild på hur det inte borde se ut bara jag kan hitta min kamera.
Edit: Jag bifogar samma bild fast roterad 90 grader också, på min skärm har jag inga problem med den bilden, bara med den med den vertikala toningen.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Schwenne, 03 augusti 2007 - 23:55.
Postad 03 augusti 2007 - 23:58
Fullträff i 1080p pixelmappat ser ut som vilken ny bra dataskärm som helst, fast 40" !! .
Astra HD 1920x1080

Vi testar för fullt olika saker
Test dator:
AMD 4200+
Moderkort Gigabyte GA-M55S-S3 rev.2.0
Kingston minne 667 2x512mb
Technotrend TT-budget S2-3200 + ci-modul+conax4 cam med Canal-digital via Parabol
Asus Geforce 8600gt / Powercolor ATI 2600xt
xbox HD-dvd utan xbox 360 bara att plugga in i datorn billig hd-dvd för ca 1600kr, fast ha powerdvd installerad den styr xbox HD-dvd behöver inte annan drivis i.
Program
XP/vista
dvbviewer+powerdvd + massor av drivisar + andra program.
Som sagt så är det här med HD väldigt nytt via HTPC, så räkna inte att det ska fungera klockrent det har inget med tv att göra.
Ser inte att swedx har något som helst sämmre bild än dom andra som jag sett, har som sagt hållt på mycket senaste veckorn med HD, det fattas mycket drivrutiner ännu samt bra program.
Men tillbaka till tv, jag var och bytte till fullhd panelen efter att ha bytt först moderkort och fick inte pixelmappat med gamla1366x768 panelen fast swedx sa att det skulle fungera !
Så tillbaka och bytte till ny panel 1920x1080 nu är det äkta pixelmappat vilken bild

fast sitter man på ca 3M i soffan från tv är det mindre roligt eller så behöver jag glasögon

Test med HD-film då kommer detta med att vara HD pionär

Geforce funkar inte saknar HDCP !! klart att det går i vga men det är skillnad i jämförelse till HDMI den har skarpare bild när vi gemför där det funkar med båda källorna.
ATI x2600xt funkar inte alls i 1920x1080 inte i alla fall med swedx har snart provat allt, bara att vänta på ännu nyare betadrivisar.
Men när det är fullHD och källan är av bra material då får vykortet liv

Nej nu ska vi fortsätta att utforska detta med att vara HD pionär.
MrDTS
Postad 04 augusti 2007 - 00:08
Postad 04 augusti 2007 - 10:06
Provade lite snabbt med Harry Potter & The goblet of fire HD-DVD via powerdvd.
Restultatet .. bilden rycker som s..tan och det ser ut som om endast har 256 färger eller nåt???
Ett tydligt exempel är de mörka molnen kring Harry Potter loggan i början .. ser ut som stora block (kan inte minnas att det sett ut så innan ... Antar att det är det som kallas "posterizaton"?)
Nu har jag 0 erfarenhet av LCD tvs, men det ser inget vidare ut ..
Någon som har en Toshiba HD-DVD som kan testa om de ser samma saker, ifall det är min Powedvd som flippat ur.
Det finns för övrigt ett irriterande brum i högtalarna på tvn (har inget ljud kopplat till tvn).
Försvinner endast om man trycker på mute eller sätter volymen till 0 (vid 1 brummar det!)
Som 40" datamonitor är dock tvn SUVERÄN

/Sören
Redigerat av soren, 04 augusti 2007 - 10:10.
Postad 04 augusti 2007 - 13:48
Se till att du satt den till 1920x1080 och 60 Hz i bildinställningarna i windows.
Jo det har jag. När jag startar upp TV:n och väljer HDMI så säger den 1080p men visar en horisontellt ihoptryckt bild. Jag är då tvungen att välja ett annat läge med "ARC"-knappen. Det var därför jag undrade om jag missat något mer på TV:n... störande att inte se hela bilden, och då kan det ju inte vara pixelmappat heller, väl?

Har också ett surrande (brummande?) ljud på TV:n, har anmält detta till SWEDX för det kan inte vara normalt. Detta hörs i och för sig även när högtalarna är satta på MUTE men då något mindre. Det kommer efter en liten stund, helt tyst från början. Det försvinner också ibland efter ett tag.
Postad 04 augusti 2007 - 15:07
Jag har provat på två datorer (Radeon 7000 och Nvidia 7600GT) .. inga som helst problem med 1920x1080 60Hz (verkar även acceptera 50Hz, men jag är inte säker på att panelen uppdateras med 50 Hz).
Någon som fått en uppskalningsbar DVD spelare att visa 1080p relativt ryckfritt via HDMI???
/Sören
Redigerat av soren, 04 augusti 2007 - 15:08.
Postad 04 augusti 2007 - 19:41
Är det någon som kollat om det blir någon eftersläpning på TV:n i Tv-spel eller sportsändningar t ex där det förekommer snabba rörelser i bilden?
det undrar jag också

Postad 04 augusti 2007 - 19:46

Hoppas bara det finns någon sportsändning!
/Sören
Postad 04 augusti 2007 - 21:30
Är det någon som kollat om det blir någon eftersläpning på TV:n i Tv-spel eller sportsändningar t ex där det förekommer snabba rörelser i bilden?
det undrar jag också
Dessa barnsjukdommar förekommer inte på dagens LCD kvalitetsskärmar som har en uppdatering av bilden var åttonde millisekund eller mindre.
Risken är större hos en plasmaskärm.
Redigerat av Råbert, 04 augusti 2007 - 21:41.
Postad 04 augusti 2007 - 22:01

1rst LCD at 100 Hz: the end of afterglow

Redigerat av Unregistered4085fea2, 04 augusti 2007 - 22:05.
Postad 04 augusti 2007 - 22:14
det undrar jag också
Dessa barnsjukdommar förekommer inte på dagens LCD kvalitetsskärmar som har en uppdatering av bilden var åttonde millisekund eller mindre.
plasmor har väl inte eftersläpningar!? inte vad jag vet i varje fall
Postad 04 augusti 2007 - 23:16
[/quote]
plasmor har väl inte eftersläpningar!? inte vad jag vet i varje fall
[/quote]
Exakt, plasmor har ingen eftersläpning.
8 millisekunder anger uppdateringen från svart till vitt. Hur lång tid färguppdateringen tar anger tillverkarna inte. Därför är min fråga högst relevant. Det förekommer eftersläpningar även på moderna LCD:s. Det vore bra om de som testat TV:n kan svara istället för de som inte vet vad de talar om.
Redigerat av 2scared, 04 augusti 2007 - 23:20.
Postad 04 augusti 2007 - 23:19
Postad 04 augusti 2007 - 23:40
Dock så fanns det ingen sport på de kanaler jag hittade .. tittade dock på 24ans scrollande text och den flöt på mjukt och utan eftersläpningar.
Men FY F..N va dålig bild det är på analog tv .. jag som har vant mig vid HD-DVD och Blu-ray ... kommer att drömma mardrömmar inatt

Edit: Kollade lite nogrannare efter jaggies, och det var mindre än jag tyckte mig se första gången.
/Sören
Redigerat av soren, 04 augusti 2007 - 23:57.
Postad 05 augusti 2007 - 00:03
Verkar dock som att jag fått ett måndagsexemplar... brummandet, ett konstigt färgfenomen som dök upp på flera olika kanaler (SCART, TV) efter en halvtimme till timmes tittande, fjärrkontrollen kunde inte slå på TV:n utan jag var tvungen att först stänga av med strömbrytaren på baksidan (inte alltid alltså, bara en gång hittills) och även att TV:n startat men utan bild; ljudet fungerade och kanalväxling etc. men inte något på skärmen. Slog av och sedan på med fjärren och då hoppade bilden igång igen. Hänt en gång bara. Men det känns som att det är något allmänt strul med min TV. Kanske pixelmappningen hör hemma i detta också?

Postad 05 augusti 2007 - 01:12
Finns inget annat är FULL på scale/arc för mig när jag kör 1920x1080 60Hz på HDMI.
Tror att du har något problem med datorsignalen snarare än tvn... vad har du för grafikkort?
Däremot så stängde TVn av och på sig igen direkt efter, för någon minut sedan (kollade på ett Angel avsnitt på datorn) .. verkar finnas lite buggar kvar .. jag har skrivit en lista (inget allvarligt förutom brummandet i högtalarna) som jag tänkte ge till Swedx.
Postad 05 augusti 2007 - 01:32
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar