LG 50PC51 - 14990 hos El-Giganten - Köpvärd?
LG PC51 50"
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
1080p/24 (575 inlägg)
|
12 år sedan |
Ny plasma - LG 42PC55 (421 inlägg)
|
15 år sedan |
LG 50PC51 (15 inlägg)
|
17 år sedan |
Gästbok för tommypeters (42 inlägg)
|
18 år sedan |
LG 50PC51 Gult flimmer=sönder? (2 inlägg)
|
18 år sedan |
TV för ca 15-20000 (13 inlägg)
|
18 år sedan |
Frakta hem en Plasma TV på bästa sätt? (19 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 31 October 2007 - 13:42
Postad 31 October 2007 - 13:50
Köpte mig en ny sån igår
Postad 31 October 2007 - 14:58
Det var väl problem med din gamla eller? Tror jag läste något om pixelfek
Postad 31 October 2007 - 15:17
Och det var 50-tummaren jag hade innan också.
Som det verkar, så har jag haft maximal otur med den för LG 50PC51:an jag hade.
Men efter att mer eller mindre mordhotat personalen på MediaMarkt för att få tillbaks mina pengar (15.990), så åkte jag till El-Giganten 100 meter brevid och köpte samma tv för 12.790 istället.
Kanske korkat, kanske inte.
Jag var skitnöjd med LG:n, så jag chansar en gång till.
/Jim
Redigerat av rodman45, 31 October 2007 - 15:18.
Postad 02 November 2007 - 10:37
Man vänjer sig som sagt vid det stora och sen skulle man ALDRIG byta bort det mot något mindre.
Thats what she said.
Postad 02 November 2007 - 16:23
Postad 06 November 2007 - 08:03
1. Han får någon form av spökbränningar som inte fösvinner förrän någon minut efter. Vad kan detta bero på och kommer det försvinna?
Låter lite som ghosting", det är LG:s XD-engiens, stäng ner de och ghostingen försvinner =)
Postad 06 November 2007 - 08:07
Jag kollar text-tv via canal digitals box för där är kontrasten lägre ställd och det blir bättre då. Kör lite myrornas krig någon minut så "tvättar" du bort inbränningarna. Fast jag skulle inte vilja kalla det för inbränningar eftersom dom försvinner ganska fort
Postad 06 November 2007 - 08:38
+ Bra bild
+ Stor bild
+ Rel. lågt pris (12.790:-, ovanligt nog samma som nätpriset)
+ Snygg design/formgivning
+ Lätt att packa upp och ansluta
+ Stöd för olika inställningar för olika bildkällor
- Grundinställningarna är skräp och det krävs mycket tid och kunskap för finjustering. I butiken hade de sannolikt lagt noll (0) tid på dessa inställningar varpå det första intrycket inte var det bästa.
- Ingen automatisk sökning mellan bildkällor (slår jag av digitalboixen och slår på DVD-spelaren måste jag manuellt med fjärrkontrollen byta ingång)
- Asnlutningarna på baksidan kräver plats på djupet vilket gör att man måste sätta en distans mellan vissa väggfästen och väggen.
- Foten är något djup och upphöjd vilket försvårar placeringen av en centerhögtalare framför TV:n (TV:n står mycket stadigt dock)
- Ser vissa spökbränningar ibland, oavsett inställning av XD engine
Slutsats: jag är mycket nöjd. Ser fram emot att mata den med DVD-film via HDMI för om möjligt ännu bättre bild (när en sådan spelare har inhandlats).
Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 06 November 2007 - 08:39.
Postad 06 November 2007 - 12:39
Postad 06 November 2007 - 12:43
[/quote]
Mata den med en Tvix eller Blu-ray eller HD-DVD, så ska du se på grejer.
En Tvix som manglar ut 1080p blir galet bra på den tv:n
/Jim
Postad 06 November 2007 - 17:39
Är det någon som har förslag på inställningar?
Postad 06 November 2007 - 21:56
Dra ner kontrasten till ca 50 och ta bort alla XD-engine funktioner. Jag ställde dessutom ner Canal digitalboxens kontrast också fast det var mer för att jag gillade att hudtonen på personer blev bättre och ätt hockey blev helt suveränt. Fast gillar du klatschiga färger så kanske detta inte är så kul. Kör så i alla fall någon månad sedan kör du på dom inställningar som dina ögon gillar bäst
Postad 07 November 2007 - 09:06
Är det isåfall värt den extra tusenlappen att ta 55:an istället?
Mvh Sabbe
Postad 07 November 2007 - 19:44
Någon annan som haft detta problem eller vet vad det beror på?
Postad 08 November 2007 - 08:21
Postad 08 November 2007 - 17:47
prata med support och de sa att de hade haft ett liknande fall. Så det är bara att lämna in den.
Postad 11 November 2007 - 22:55
Inte fel i nämnda fall... men ofta gör användare så att de kastar fram en frågeställning där men inte ens vet vilken modell det är - och så förväntar sig puckot svar. Har de inte lärt sig i skolan att fråga tydligt. Undviker svara sånnaDu kanske skulle berätta lite mer vad du skulle se på, hur du kopplat, vad du använder för källa...
Postad 14 December 2007 - 13:30
Sport och film är ju kanon att kolla på när sändningarna är hyggliga. Att dom inte alltid är det är ju knappast tvns fel
När CD får ordning på sin nu alltför buggiga HDbox så blir det en sån + en Sony playstation 3.
Det verkar som om detta fortfarande är den billigaste 50" plasman och ändå är den så bra. Min granne köpte en Andersson full-hd lcd 47" för 15000:- och den har inte alls samma goa bild som min, framför allt på sport och film. Det är vi båda överens om men han är nöjd ändå för han vågade inte köpa plasma pga skrämselpropaganda om inbränningar. Framför allt från kvällspressen (AB och Expressen) och från vissa säljare. Jag var med honom på Netonnet när han köpte tvn och jag blev så irriterad på säljarens snack att jag var tvungen att gå därifrån.
Nåväl. Vi är ju nöjda båda två så då är ju allt väl
Postad 17 December 2007 - 14:22
Nu har man haft tvn i dryga två månader och jag är riktigt nöjd fortfarande.
Sport och film är ju kanon att kolla på när sändningarna är hyggliga. Att dom inte alltid är det är ju knappast tvns fel![]()
När CD får ordning på sin nu alltför buggiga HDbox så blir det en sån + en Sony playstation 3.
Det verkar som om detta fortfarande är den billigaste 50" plasman och ändå är den så bra. Min granne köpte en Andersson full-hd lcd 47" för 15000:- och den har inte alls samma goa bild som min, framför allt på sport och film. Det är vi båda överens om men han är nöjd ändå för han vågade inte köpa plasma pga skrämselpropaganda om inbränningar. Framför allt från kvällspressen (AB och Expressen) och från vissa säljare. Jag var med honom på Netonnet när han köpte tvn och jag blev så irriterad på säljarens snack att jag var tvungen att gå därifrån.
Nåväl. Vi är ju nöjda båda två så då är ju allt väl
Verkar riktigt bra, jag har blivit lite sugen på denna tvn då den verkar vara ett riktigt klipp för sitt pris.
Hur snabb är den? hinner den med i en hockeymatch eller i en snabb actionrulle utan jobbiga hack?
Antar att den är det då det verkar vara 100hz, men vill ändå vara säker.
Exempel, Flygscenen i Die Hard 3 vore kul att höra hur den hinner med där, ifall du har den rullen till hands.
Annars ska jag nog knalla in på Media Markt i Västerås imorgon för att se hur den ser ut denna tv.
Postad 19 December 2007 - 13:34
dom två svarta prickar som du talas om är döda pixlar. Döda pixlar i en plasma e inte jätte vanligt i dagens plasmor men det förekommer för att kan det vara ett hanteringsfel att man slagit i nått olämpligt i skärmen som får vissa pixlar o dö efter ett tag.. Sen skulle jag dock lämna tillbaka tv för ett felaktig information sen får han ju också tänka på vad han prioriterar att ha 100Hz eller ha full hd eller ha båda vilket kostar antal tusen tillHej. Jag har en polare som köpte en 50PC51 igår och han har inte tillgång till internet så ofta så jag ställer upp och skriver här i hopp om att han ska få hjälp. När han packat upp, kopplat ihop med Ps3 och lyriskt skulle bli HDtjänare hela kvällen blev det ett par frågetecken till hans besvikelse.
1. Han får någon form av spökbränningar som inte fösvinner förrän någon minut efter. Vad kan detta bero på och kommer det försvinna?
2. Han har 2 svarta punkter på tv:n. Kan det bero på pixelfel och/eller/om kan detta lösas?
3. Då han gick till Mediamarkt igår med inställningen att inhandla en FullHD tv och de tipsade om denna som priset är helt otroligt på, Full-HD eller inte sa de att denna var en Full-HD. Men efter att ha sökt information och läst här verkar den ju inte vara en äkta Full-HD. Vem kan förklara tydligt hur denna tv kan klassas som Full-HD?
4. Han talade med Mediamarkt idag och förklarade läget. Deras svar på det hela var att det inte kunde vara döda pixlar som var felet. Spökinbränningarna sa de inget om och de sa att den var slutsåld och han kunde få pengarna tillbaka eller kontakta deras eller LG:s serviceavdelning för hjälp problemlösning.
Kan någon vara snäll och svara på frågorna och råda om han ska behålla tv:n eller skaffa en förmodligen mindre Full-HD tv som han var inne på i början.
Mvh Jimmy!
Redigerat av TAZZEN, 19 December 2007 - 13:38.
Postad 20 December 2007 - 07:25
Den svarta högblanka ramen runt TVn knakar en del vid temperaturskillnader, lite smått irriterande när man stängt av TVn.
hade av misstag glömt sätta på skärmsläckaren på Xbox mediacenter( hade LCD-TV innan). Råka glömma av detta Å kom på det efter ca 3 timmar. För sent en kraftig inbränning är ett faktum.
Jaha tänkte jag, ställde TVn på " Vit tvätt" i menyn under ett dygn men det hjälpte inte...okej tänkte jag, gick Å köpte mig DVD-skivan Plasma Cleaner. Efter att den stått på ett dygn så kan jag ändå inte se en gnutta förändring...
Så 3 timmar med statisk bild ger en kraftig permanent inbränning, skit säger jag......
Postad 20 December 2007 - 14:21
OKej nu har jag haft TVn i 3 veckor. Kan ju säga ni i efterhand att jag ändå ångrar mig som fan....
Den svarta högblanka ramen runt TVn knakar en del vid temperaturskillnader, lite smått irriterande när man stängt av TVn.
hade av misstag glömt sätta på skärmsläckaren på Xbox mediacenter( hade LCD-TV innan). Råka glömma av detta Å kom på det efter ca 3 timmar. För sent en kraftig inbränning är ett faktum.
Jaha tänkte jag, ställde TVn på " Vit tvätt" i menyn under ett dygn men det hjälpte inte...okej tänkte jag, gick Å köpte mig DVD-skivan Plasma Cleaner. Efter att den stått på ett dygn så kan jag ändå inte se en gnutta förändring...
Så 3 timmar med statisk bild ger en kraftig permanent inbränning, skit säger jag......
Läs mitt svar i din andra tråd innan du säger mer.
Redigerat av Denethor, 20 December 2007 - 14:22.
Postad 24 December 2007 - 20:22
Bara man tänker på det så får man mycket för pengarna - 100hz t.o.m.!
Men om man slarvar - villket man kommer göra; så får man inbränning att jobba med.
Det aktuella exemplets inbränning är ruskig (kolla sm6xvz inlägg).
Fruktansvärt att få sån inbränning efter 3tim som inte går bort på tre veckor alls!
Är hans plasma-ex extra känsligt eller vaddå? Detta bekräftar de grövsta fördomar om plasma.
Fast den som skrev innan (citat) var helnöjd! (han skrev dock inte om ghosting).
Verkar som vissa plasma-ägare ljuger som säger det är INGET problem ---ty det är litet problem i bästa fall.
PC51 är dock mindre problembarn är sharp XD1-cpt.
Redigerat av toler, 24 December 2007 - 21:34.
Postad 26 December 2007 - 11:08
LG:n får lätt ghosting. Framför allt i början men eftersom den försvinner så snabbt så är det inget problem för mig i alla fall. Numera blir det inte mycket ghosting alls :-)
Kompisens full hd LCD har så styltig och konstig bild framför allt om du inte kör HD så den skulle jag aldrig ta istället för min LG. En konstig blåton är det över bilden och panoreringar fungerar inte särskilt bra. Sen var det ju det där med svärta....! Visst finns det fina lcd-apparater men då kostar det multum och jag skulle nog hellre köra med en Pioneer G8 i så fall. I framtiden komer det kanske ännu bättre lcd eller plasmor eller kanske en helt ny teknik men just nu i mitt vardagsrum så regerar plasma. Hade jag lirat dator på tv:n ofta kanske jag tyckt annorlunda men då kör jag ju redan på min 24" lcd.
Jag kanske har haft en jäkla tur med min plasma än så länge men jag är faktiskt fortfarande helnöjd. Snabba panoreringar fungera mycket bra i film och hockey är helt suveränt att se. Fast tv4 sport som sänder allsvensk hockey är inte så kul men det beror på sändningen. Inte på tv:n.
Postad 26 December 2007 - 22:59
Postad 06 January 2008 - 20:57
Mina inställningar.
Kontrast 76
Ljusstyrka 34
Färg 50
Skärpa 27
Färgtemp Mellan
Postad 06 January 2008 - 22:39
Måste säga att den skivan kunde inte bli tråkigare. Finns det inte någon annan skiva som är lite roligare, man blir ju gråhårig under kalibreringen=)
Postad 07 January 2008 - 09:30
Postad 07 January 2008 - 09:56
Har lirat en hel del 360 på 50pc51 och har inte haft nå problem med inbränningar.
Postad 07 January 2008 - 13:22
När man trycker på info-knappen visar den alltid att den använder sig av 50 hz, oavsett om det är DVD, Canal Digitals HD-box eller dator. Verkar ju helskumt om de anger i specifikationerna att det är 100 hz men att den alltid använder sig av 50 hz.
Postad 01 February 2008 - 20:34
Min tv knakar fruktansvärt mycket, precis som det är spänningar i plasten pga värmeväxlingar. I början är den tyst men så fort den börjar bli varm så vörjar den knaka. Sen när den är riktigt varm så avtar det för att sedan när den är avstängd börja knaka igen i över 1 timme när den kyls av. Mycket irriterande.
Undrar om någon annan har samma fenomen.!
Postad 01 February 2008 - 23:53
Postad 04 February 2008 - 20:32
Jag har väl antagligen haft en jäkla tur med min plasma. Den knäpper inte, surrar inte och har inga större problem med ghosting. Dessutom är jag helnöjd med bilden. Det som har hänt en gång är att tv:n hängde sig när jag skulle starta upp en nedbränd dvd-film. Fast det kan ju lika gärna ha med dvd:n att göra eftersom samma sak har hänt med min lcd en gång med samma Samsung-dvd
Postad 05 February 2008 - 15:51
Postad 05 February 2008 - 17:02
Min tv knakar då den är igång, och en stund efter att jag har stängt av den. Men min fråga är det här med inbränningar. Ni säger att det ska minska med tiden(?). Jag har haft min i ett antal månader och har fortfarande inbränningar som sätter sig. Jag läste någonstans att man ska köra med kontrast 50 i början. Jag har inte kört något annat än 50, men har fortfarande inte sett någon skillnad. Och det är med 100hz och 1080/24, hur kör man igång det egentligen som jag såg någon här innan frågade utan att få något svar.
Postad 05 February 2008 - 22:18
Postad 06 February 2008 - 13:26
hade en PC51 jag också. Nu en PC55. Ghostningar har inte avtagit någonting sedan jag köpte den och jag är brutalt missnöjd med tv´n pga det. Kan inte titta 15minuter på ett program/film utan att det blir skarpa vita skuggningar efter texten som endast går bort med myrornas krig eller white wash.
Min tv knakar då den är igång, och en stund efter att jag har stängt av den. Men min fråga är det här med inbränningar. Ni säger att det ska minska med tiden(?). Jag har haft min i ett antal månader och har fortfarande inbränningar som sätter sig. Jag läste någonstans att man ska köra med kontrast 50 i början. Jag har inte kört något annat än 50, men har fortfarande inte sett någon skillnad. Och det är med 100hz och 1080/24, hur kör man igång det egentligen som jag såg någon här innan frågade utan att få något svar.
Men hur kör man "nyrornas krig"....och white wash, är det den funktion som finns i tv`n som gör att hela bilden blir vit?
Postad 08 February 2008 - 10:39
Jag ser oftast på TV från Boxer, på ett avstånd om ~4,5m. Annars DVD som matar uppskalad 1080p (som TV skalar ner till 1366*768). Mina isntällningar är, på ett ungefär:
Kontrast 100
Ljusstyrka 60
Färg 50
Skärpa 20
Färgtemp Mellan
XD Engine Av (den pixelförbättrande är dock på vid TV-tittande)
Ett tips är att hålla koll på relationen Ljusstyrka och Kontrast. Jag upplever det bättre att dra upp Ljusstyrkan till förmån för ett lägre Skärpa-värde.
Jag vet inte heller var i menyn man hittar White Wash (om nu inte olika menysystem finns - läste en recension av TV:n där en helt annan meny visades än den jag har).
Postad 08 February 2008 - 11:15
Den knakar massor när den är igån och nästan ännu mera upp till flera timmar efter man stängt av den.
Ska åka och returnera den idag.
Jag har väntat på ett besked i snart 3 månader från El-giganeten, men deras värdelösa kundservice/reklamationsavdelning kan dra dit pepparn växer.
Köper något annat från en seriös firma istället.
Postad 21 February 2008 - 20:42
Postad 21 February 2008 - 22:28
Postad 22 February 2008 - 13:16
så den rekommenderas fortfarande trots att den varit på marknaden ett tag?
Blir en TV dålig för att den varit på marknaden länge? Helt plötsligt började jag tänka på PV60 samt PV70/PX70, där har vi apparater som lever kvar, trots att de varit på marknaden ett tag...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
1080p/24
66 filmer
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?