Kör idag med en DGL-4300 som står i ett hus där det finns anslutning till Internet (Telia 24 Mbit). Från det huset går det trådlös brygga till två andra hus med hjälp av tre AP2100 med utomhusantenner (ANT-24). I de två husen anslutna till det första finns både LAN och WLAN.
I den tre husen finns nog ett tiotal datorer, ett antal Dreamboxar, Popcorn Hour, iPhones etc. Det kan förekomma att det laddas ned en hel del och även att det spelas en del spel. Kort sagt så har den här routern inget lätt liv!
På sistone har vi haft en del störningar i nätverket och eftersom de även förekommer i det hus där routern står tror vi att det är den som är lite överbelastad, den har även några år på nacken.
Nu har jag precis skaffat en Squeezebox och bl.a. börjat köra Spotify via (320 kbit/s). Ibland får jag en massa irriterande avbrott och ibland funkar det kanon. Jag börjar därför bli väldigt sugen på att byta router för att se om det blir bättre.
Så då kommer själva frågan: Är den nämnda DIR-855 lämplig för denna tillämpning?
Finns det andra alternativ som är bättre, ska man gå på något mer "proffsbetonat"?
Kan det vara så att man inte ska ha en router med trådlöst inbyggt utan ha en separat router och en accesspunkt för trådlöst i det hus routern står?
Gbit får vi väl se som ett krav och ska det vara trådlöst i bör man väl ha draft-N idag.
Är inte så hemma på det här så jag är tacksam för alla tips om vad som kan klara denna belastning. Det behöver som sagt inte vara den billigaste lösningen, men det ska fungera bra. Sen är det så klart ett plus om det inte blir väldigt dyrt.