Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pålitlig trådlös router?

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 juli 2009 - 00:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1 536 inlägg
  • 0
Är ute efter precis det rubriken beskriver och är beredd att lägga lite mer än 500 kr... ;)

Kör idag med en DGL-4300 som står i ett hus där det finns anslutning till Internet (Telia 24 Mbit). Från det huset går det trådlös brygga till två andra hus med hjälp av tre AP2100 med utomhusantenner (ANT-24). I de två husen anslutna till det första finns både LAN och WLAN.
I den tre husen finns nog ett tiotal datorer, ett antal Dreamboxar, Popcorn Hour, iPhones etc. Det kan förekomma att det laddas ned en hel del och även att det spelas en del spel. Kort sagt så har den här routern inget lätt liv!

På sistone har vi haft en del störningar i nätverket och eftersom de även förekommer i det hus där routern står tror vi att det är den som är lite överbelastad, den har även några år på nacken.
Nu har jag precis skaffat en Squeezebox och bl.a. börjat köra Spotify via (320 kbit/s). Ibland får jag en massa irriterande avbrott och ibland funkar det kanon. Jag börjar därför bli väldigt sugen på att byta router för att se om det blir bättre.

Så då kommer själva frågan: Är den nämnda DIR-855 lämplig för denna tillämpning?
Finns det andra alternativ som är bättre, ska man gå på något mer "proffsbetonat"?
Kan det vara så att man inte ska ha en router med trådlöst inbyggt utan ha en separat router och en accesspunkt för trådlöst i det hus routern står?

Gbit får vi väl se som ett krav och ska det vara trådlöst i bör man väl ha draft-N idag.

Är inte så hemma på det här så jag är tacksam för alla tips om vad som kan klara denna belastning. Det behöver som sagt inte vara den billigaste lösningen, men det ska fungera bra. Sen är det så klart ett plus om det inte blir väldigt dyrt. ;)

Postad 24 juli 2009 - 19:44

Dark2
  • Dark2
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag säger: TP-Link TL-WR841ND (!!!) https://www.prisjakt...kt.php?p=301150

Var inne på Linksys men tog denna spontant på PC-City!
Kinas största märke. Kan surfa på andra sidan gården med denna ståendes i vardagsrummet i lägenheten. (typ 70 meter genom betongväggar och skit) Uptime just nu; 1 månad utan avbrott.

Behöver jag tillägga mer? :)

Jag söker en router som just har bra räckvidd. Är det en TP router med ndraft som har bäst räckvidd. Eller finns det andra? Men priset på dem är bra.

Postad 25 augusti 2009 - 21:10

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1 161 inlägg
  • 0

Jag söker en router som just har bra räckvidd. Är det en TP router med ndraft som har bäst räckvidd. Eller finns det andra? Men priset på dem är bra.

Samma här, ingen som vet?

Postad 23 november 2009 - 22:51

Gew
  • Gew
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Intressant tråd, måste jag säga. Min erfarenheter är i princip bara D-Link och Netgear. När jag var yngre trodde jag - naiv som jag var - att dessa två hade ett slags mindre monopol på gateway-marknaden. På senare dar har jag upptäckt dessa fräcka uppstickare såsom Linksys och Belkin, vilka erbjuder smidig konfigurabel flashware ie. DD-WRT. Det är ju entydigt att enthusiasterna propsar stenhårt på WRT54G* med DD-WRT. Sugen, indeed, dock trist att den ligger fast vid 11g, nu när 11n rentav har lämnat draft-stadiet och mer el mindre satt std. Skulle gärna se en - öppen - Belkin 300Mbit router. Nåväl, drömma kan man, eller det lär ju förvisso slå in, bara en fråga om tid.

Nåväl. Tänkte iaf dela lite av min egna erfarenheter. Det är som sagt D-Link och Netgear. Den sistnämnda avskyr jag. Enda routern jag haft där är en WGT624, och det är det värsta skräp jag stött på. Vet inte om den är anpassad för amerikaner och ställen där 100/100-uppkoppling inte är sågott som standard, fast även då jag satt på "långsamma" ex 10/10-linor så dog throutputen helt och hållet VAR OCH VARANNAN TIMME. Hårdreset, om och om igen. Blev galen. Så när tjejen skulle skaffa trådlöst och bad om råd så gick jag in på D-link, då utan större erfarenhet. Blev en DIR615. Den har funkat klockrent utan några som helst problem för henne, och mig då, när jag suttit där med laptop. När jag ett halvår senare skulle koppla upp mig tänkte jag att jag kunde lika gärna gå på vad som såg ut att vara "storebrorsan" till den jag lastat på henne, DIR635 blev det då. Denna hade stöd för det nya draft .11n och såg ut att vara riktigt tung.

Nåväl, så blev det inte riktigt. Skulle ljuga om jag sa att resan med denna har varit bekymmerslös. Har en mer el mindre antik laptop med ett klassiskt "Intel® PRO/Wireless 2200BG" kort, och den tappar anslutningen i tid och otid. Bu! På min stationära har jag en DWA140 USB dongle. Funkat si och så. Inga überstora bekymmer fast efter firmware flash från fabrikssatt 2.21 -> 2.30 började det spöka så throutputten laggar sönder, HTTP-requests går i snigelfart t.ex. Orkar jag inte gå och hårdresetta routern kan jag söka 192.168.1.1 och efter ~5min når jag in och efter ytterligare 10 minuter är jag på reboot device menyn och se min glädje när jag klickar. Sen går det bra ett tag igen. Nåväl, nu just häromdagen tänkte jag flasha ner till 2.21:an. Då ramlade jag av en slump över något oväntat. En ny firmware. 2.33, släppt för bara nån månad sen. Har kört den i dryga 24h nu och det går faktiskt okej, inga galna drops. Sen kanske det bara är röta fast laptoppen håller tråden än så länge. Får se hur det håller.

Nästa köp ser ut att kunna bli Linksys WRT320N, den verkar okej. Nån som har erfarenheter får gärna hojta till, och om inte annat tipsa friskt på rekorderliga 802.11n-routers.

Postad 23 november 2009 - 23:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har även varit med om Linksys som inte klarar av Intels nätverkskort, så D-Link är inte ensamma.
Har själv kört D-Link DGL-4300 nu ett par år och har ALDRIG, peppar peppar, haft något som helst problem med den.... förutom att brandväggen är ren oduglig dynga förståss.

Jag kollade efter en router med maximal "throughput" när jag köpte min, och då var denna bland de snabbaste under 45.000,- B) Att man tappar kontakten ofta kan lika gärna ha med nätverkskortet att göra. Jag kör ibland upp till tre-fyra enheter sammtidigt över trådlöst och tappar aldrig kontakten. Fast då har jag å andra sidan routern i samma rum.

Kan för övrigt tillägga att min ligger nu på en Connection Up Time : 78 day(s), 4:27:57 . Den blev omstartad senast det var åska i farten och jag drog ur alla kontakter. Det är rätt bra betyg för billigt hemmaskrot tycker jag.

Redigerat av _Lucifer_, 23 november 2009 - 23:20.

Postad 24 november 2009 - 10:57

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Jag har en

och den funkar helt ok, men med två STORA minus.

- Linksys/Cisco har slutat producera firmwares till den vilket är genomruttet.
- Om routern blir för varm så är den extremt instabil. Försökte ha den i mitt "teknikskåp" men det blev för varmt för den, så jag fick flytta ut den i vardagsrummet. Kan tillägga att den blir för varm om man tar bort IPS. Och med IPS påslaget så får man max 20/20 på trådlösa i hastighet.

Summa summarum. Den är jävligt bra och stabil och man kan kyla den och nöjer sig med 20/20 på trådlösa. Men jag skulle inte rekommendera någon att köpa den, utan att egentligen känna till konkurrenterna.

EDIT: Är det förresten någon som vet något finurligt sätt att kyla ner den?

Redigerat av SimonZ, 24 november 2009 - 11:13.

Postad 24 november 2009 - 15:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

EDIT: Är det förresten någon som vet något finurligt sätt att kyla ner den?

Flytande kväve! Hehe... du får göra en massa hål i plasten och sätta en kylfläns på varje chip du ser.

Allvarligt talat så har jag faktiskt inte sett alla fördelar med Linksys som alla lovordar överallt. Förstår att Cisco står som ägare, men det säger ju inte så mycket egentligen. Dom kanske fått in lite Cisco-tänk i brandvägg/routerdelen, men annars är det som vilket billigt skit som helst. Man får oftast det man betalar för.

Tjejen har en liten Linksys WG*45**...någonting, minns inte beteckningen. Och den strular mest hela tiden. Har kört div. HP/Compaq, IBM/Lenovo bärbara mot den och den tappar uppkopplingen oavsett. Har testat olika grader av säkerhet men det gör ingen skillnad.
Stort plus till Linksys för att den är relativt lättkonfad även för en normalbegåvad kvinna utan förstånd!

Redigerat av _Lucifer_, 24 november 2009 - 15:39.

Postad 24 november 2009 - 15:48

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Hittade ett foruminlägg av en snubbe som hade problem med överhettningen. Har löste det såhär...

"Hi,
I fixed most of router heating issues. I have HW 1.1 but should be similar on 1.0
I did open it, used a tin scissors and I did 2 square openings, one above the Vitese (LAN/WAN) chip and the other above the 9202 chip (main CPU). In order to do this u need to have some skills.
Vitese chip comes with a heat-sink and this chip goes really hot. Unfortunately linksys decide do glue down this chip only over about 30% of the chip!!. What I did was to open some room and glue-down this heat-sink on the right way. A bigger one would be better.
CPU has a thermal compound between CPU and tin but there is no real contact whatsoever to help transfer energy. Here it depend of your luck. I marked down the place of the thermal compound, removed it and then cut 2 lines from the border and bend it to open the space over the cpu. This CPU got a heat-sink from an older south bridge chip. In this way chip is not thermal connected to the rest and will stay cool.
The 3rd chip goes under the wireless board (used for wireless encryption??) and there is not an easy way to help it to stay cool. The only thing I did here was to add a slice of sponge between the wireless board and the tin beneath to harder press down the tin over the CPU. On my box the thermal compound was in the wrong spot covering only about 75% of the surface.
Wireless board went very hot as well. There is a small coper stripe which looks like a thermal pipe ??? he he?? and that is glue down over the Wireless board on just one small point. I added the thermal compound removed from the CPU between this thermal pipe and the board in order to transfer more heat to main board.
After doing this I powered the main board and everything was warm except Vitesse chip which is still hot (just at the point u can't keep the finger on it) but way better then before. I think a bigger heat-sink will do the right job."

Så det är la bara att sätta igång.... NOT.

What to do, what to do. Den perfekta routern finns helt enkelt inte.

Postad 24 november 2009 - 15:54

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hittade ett foruminlägg av en snubbe som hade problem med överhettningen. Har löste det såhär...

"Hi,
I fixed most of router heating issues. I have HW 1.1 but should be similar on 1.0
I did open it, used a tin scissors and I did 2 square openings, one above the Vitese (LAN/WAN) chip and the other above the 9202 chip (main CPU). In order to do this u need to have some skills.
Vitese chip comes with a heat-sink and this chip goes really hot. Unfortunately linksys decide do glue down this chip only over about 30% of the chip!!. What I did was to open some room and glue-down this heat-sink on the right way. A bigger one would be better.
CPU has a thermal compound between CPU and tin but there is no real contact whatsoever to help transfer energy. Here it depend of your luck. I marked down the place of the thermal compound, removed it and then cut 2 lines from the border and bend it to open the space over the cpu. This CPU got a heat-sink from an older south bridge chip. In this way chip is not thermal connected to the rest and will stay cool.
The 3rd chip goes under the wireless board (used for wireless encryption??) and there is not an easy way to help it to stay cool. The only thing I did here was to add a slice of sponge between the wireless board and the tin beneath to harder press down the tin over the CPU. On my box the thermal compound was in the wrong spot covering only about 75% of the surface.
Wireless board went very hot as well. There is a small coper stripe which looks like a thermal pipe ??? he he?? and that is glue down over the Wireless board on just one small point. I added the thermal compound removed from the CPU between this thermal pipe and the board in order to transfer more heat to main board.
After doing this I powered the main board and everything was warm except Vitesse chip which is still hot (just at the point u can't keep the finger on it) but way better then before. I think a bigger heat-sink will do the right job."

Så det är la bara att sätta igång.... NOT.

What to do, what to do. Den perfekta routern finns helt enkelt inte.

Hehe.. som jag sa då! ;)

Mja, den perfekta routern....!? Köp en Cisco för 100-papp så kan du konfa upp den precis som du vill och då har du grejer som fungerar, iaf till garantitiden gått ut! ;)

Postad 02 december 2009 - 05:25

Gew
  • Gew
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tänkte bara inflika att det nu har gått över en vecka sedan jag flashade upp min D-Link DIR-635 till firmware v2.32EU, och den går prima som aldrig förr. Problemen med min gamla laptop med Intel BG2200 adapter som tappade kroken titt som tätt är som försvunnet. Nu håller den kontakten och det upplevs j-vligt stabilt och allm pålitligt. Throughput är hur fet som helst här på stationära (D-Link DWA-140 USB dongle som adapter), maxar ut Zero Configs nominala splash och även routerns egen wireless monitor visar på maxad hastighet. Plötsligt hamnade den där Linksys WRT320N som jag kikat på betydligt längre ner på julönskelistan, då det finns viktigare saker att tillgå då mitt egna nätverk är kanonfint! ;D

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.