Sitter med en Mirai v200 32" nu men den börjar kännas liten, tänte slänga ut den på blocket och köpa 40"..
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-3SU / VQ46-3SU
Fujitsu Myrica VQ40-3SU
(TV)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
Fujitsu Myrica VQ46-3SU
(TV)
|
1
|
(18)
|
Inga priser |
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2 (451 inlägg)
|
16 år sedan |
Belysning för vardagsrum (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Fujitsu Siemens Myrica VQ46-3SU (120 inlägg)
|
18 år sedan |
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 (328 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 23 September 2007 - 15:03
Sitter med en Mirai v200 32" nu men den börjar kännas liten, tänte slänga ut den på blocket och köpa 40"..
Postad 24 September 2007 - 09:32
Jag är halvnöjd, analog kabel tv ser sådär ut ärligt talat. Jag har haft en samsung t51 27" innan och jag upplevde den som bättre, kan kanske bero på det mindre formatat men ändå, jag hade förväntat mig mer. Fotboll, vilket är 70 % av det jag kollar på TV ser lite grötigt ut.
Kopplad via dvi mac mini fungerar den hur bra som helst. Merparten av de filmer jag kollar är dock av sämre kvalitet, divx typ, och då ser det sådär ut. Känns som att materialet och källan är vädigt viktigt för denna TV.
Jag har en lysande pixel längst ner och den omfattas inte av FS s pixelgaranti så jag kommer skicka tillbaka grejerna till dustin i vilket fall som helst.
Postad 24 September 2007 - 15:40
Postad 25 September 2007 - 10:58
"Bristande förpackning. Försändelsen kan bli försenad"
Kollade på postens hemsida efter kollie.nr..
Postad 26 September 2007 - 21:24
Jäkla vilken skillnad mot 32", trodde Inte den skulle vara såpass mycket större..
Och betygen?
Bara testat analogt vilket är helt godkänt, var betydligt grötigare med Miraien.
Första intrycket av 40" var kvalite´, väl inpackad, riktiga manualer, världens cleanaste/snyggaste fjärrkontroll och massor med in/ut kopplingar på Tv´n. Äntligen slipper jag äckliga hörlurs/rca utgångar bara för att få ljud till förstärkaren!
Bilder kommer! EDIT, packade upp tv´n och åkte till jobbet för att stämpla ut, någon hittade visst ett trevligt bo undetiden jag var borta!
http://img260.images...hpim0114ii6.jpg
Vad kör ni med för inställningar Btw?
Märker ni någon skillnad med DNC 0-10?
1360*768 eller 1366?
HAHA, ganska komiskt, undertiden jag skrev detta dog ALLA mina kanaler, alltså helt, bara myrornas krig, jag får panik. Springer ut kollar in till grannarna, Ingen har tv´n på!
Då ser jag på nätet att fler har samma problem...trodde fan jag skulle dö!
Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 26 September 2007 - 21:55.
Postad 28 September 2007 - 11:04
Lite frågot som jag är för nyfiken för att vänta med till jag får den.
1. Min enda källa kommer bli en Vista mediacenter HTPC med floppydtv-tvkort. Om jag kör dvi-dvi, kan jag få det pixelmappat? Eller klarar den bara det på vissa ingångar? Hoppas innerligt att det går med htmi eller dvi ingången. Vägrar ju köra analogt.
2. Då den har digital ljudingång. Är det möjligt att få den agera center, och ta ut ljudet via digitala ljudutgången till men 2 frontare. Har ingen center, och mina nuvarande frontare lyfter inte fram "tal" så bra som jag velat, även fast filmmusik är riktigt bra. Fast kanske måste skaffa en riktigt surroundsystem.
3. Ni som kör den mot bra signaler, hur är den vid snabba sändningar som fotboll hockey osv? Vissa kanaler komprimerar ju så ruskigt hårt på sina digitala sändningar. Ex så har Svt1 o Svt 2 mer än dubbelt så hög bitrate som ex Eurosport(boxer)
Jaja, jag återkommer med en snabbare review. Jag skalar upp bilden i HTPC på min digitaltv till 720p, så om någon är intresserad av hur det blir på denna tv så kommer det en snabbare genomgång när jag fått den!
Btw, ni som skalar upp dvd, hur blir detta i jämförelse mot vanliga dvd mot denna tv?
Postad 02 October 2007 - 14:03
Mitt ex, hårdvara rev 4.0 visade sig vara helt utan pixelfel än så länge, samt helt tyst i alla ljuslägen!
Kortare review:
Analogt: Kopplade in tv för att kolla så att den fungerade. Analogt är bilden okej och faktiskt bättre än väntat. Dock har jag en bra antennkabel samt bor i ett helt nytt hus. Bara testat 30 min innan jag kopplade in HTPC, men det fungerar, även fast anledningen att köpa en lcdskärm kanske inte känns så nödvändig om man sitter enbart med analoga källor. Lite roligt med PIP, vilket fungerar mycket bra.
Har dock inte testat köra med någon bra analog källa som komponent. Mitt grafikkort har faktiskt komponent ut, så om någon vill kan jag testa vad tvn går för då!
DVI: Kör nu tvn mot min HTPC vilket fungerar mycket bra. Den sväljer 1360*768 pixelmappat i både 50 och 60 Hz.
DigitalTV(BOXER) via HTPC är ett klart lyft mot analoga tv-bilden. Har inte hunnit skala upp den ännu, men det är utan tvekan behagligt att titta på. Sportsändningar fungerar fint, även på kanaler där bitraten inte är speciellt hög och komprimeringen är betydande. Canal + allsvenskan ger bra bild och premier league material är ännu ett lyft.
Jag kör Vista Mediacenter och det fungerar utmärkt och det är riktigt skarpt och fint. Som desktop fungerar skärmen riktigt bra och det går utan tvekan använda den som skrivbord om man behöver.
DVD via HTPC: Bilden är mycket bra. Man ser att komprimeringen inte är lika hård och jag blev imponerad av en tv i denna prisklassen på DVD.
720p: Nu blir bilden ännu bättre. Detaljerna är riktigt kul se, och det är mycket njutfullt se bra material på denna tv. Självklart är det lite brusigt i bakgrunden där inte fokus ligger, men det förmodar jag är ett problem på de flesta tv. Animerad film är oftast befriad från detta, så att se filmer som Over the hedge är riktigt roligt på en tv som denna om man är van med CRT
Nackdelar är som många andra sagt att ir mottageren sitter lite dumt till och därför är mycket riktkänslig. I övrigt har jag inte hittat något jag stör mig på. Möjligtsvis så hade jag velat kunna ställa ner bakgrundsbelysningen ännu mer.
Sen så är bilden inte i samma klass som apparater i 20 000:- klassen, men som HTPC skärm går det nog inte få tag i något bättre för under 10 000.
Jag är riktigt nöjd och rekommenderar den till de som vill ha en bra och billig skärm för HTPC bruk.
Postad 02 October 2007 - 14:19
en massa text..
Hur ser man rev. etc? Är det på Tv info?
Är det någon skillnad på olika Rev. eller är det bara en ballhetsfaktor?
Postad 02 October 2007 - 15:25
Postad 03 October 2007 - 00:08
Vet ej om det är någon större skillnad. Men för varje rev lär de ha åtgärdat något.
Postad 03 October 2007 - 06:59
Meny-->setup-->info
Vet ej om det är någon större skillnad. Men för varje rev lär de ha åtgärdat något.
Ok..stod rev. 04 på min.
Har heller inga pixelfel eller liknande
Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 03 October 2007 - 07:00.
Postad 03 October 2007 - 07:18
Nu är jag också med i klubben. Fick min 40-tummare i måndags...
Har kopplat datorn till dvi och dvd´n till scart. Som andra här säger, så var tv-bilden (analog) inget att hurra över. Men dvd-bilden är bra (blir säkert bättre med dvd med hdmi!?) och data-bilden var väldigt bra.
Skulle gärna vilja höra vad ni använder för inställningar. Jag har fibblat runt lite, men tycker inte jag får till det.
Jag är (än sålänge) nöjd med tv´n. Är nog bästa tv´n till det priset!?
Postad 03 October 2007 - 21:01
Redigerat av Unregisteredce523c55, 03 October 2007 - 21:05.
Postad 04 October 2007 - 02:09
Resultatet är mycket bra. Bra ursprungsmaterial och hyfsad bitrate ger en mycket bra tv-bild. Inte i närheten av en dvd, men långt bättre en någon analog sändning. Bland annat ROME på canal+ ser bra ut och blev även positivt överraskad av kvalitén på nhl på canal+ sport. Ser inga som helst problem med sportsändningar. Dåligt ursprung och hög komprimering ger självklart mindre bra bild, men det är ju svårt skylla på tvn. Att den inte är lika förlåtande som en tjocktv är uppenbart, men de flesta tv produktioner över digitaltv ser mycket bra ut så jag är mer än nöjd med tv bilden.
Dock stör jag mig lite på att man skymtar bakgrundsbelysningen i mörka partier som 2 mycket svaga bågar på vardera sida på min tv. Sen har jag inte lyckats få till svärtan så jag är nöjd. Det kan dock ha att göra med att jag inte tweakat den nästan alls på den punkten. Men den kostade 7999, så den har redan överstigit mina förväntningar. Som HTPC monitor är den klockren!
Om någon har tips på vilka inställningar man ska köra för att få fram så mycket detaljer som möjligt i svarta partier, utan att det börjar bli grått och taskigt, så tar jag gärna emot tips! Som det är nu så är det svart, men det känns uppenbart att vissa detaljer inte syns som det är tänkt.
Redigerat av tojt, 04 October 2007 - 02:09.
Postad 04 October 2007 - 17:10
Postad 04 October 2007 - 21:24
Så, jag tycker du ska fundera på om du verkligen behöver 46". Det är verkligen stort så se till att att ha ordentligt med avtstånd fram till tvn.
Men om du tänkt köra digitalt och kanske titta på en DVD då och då så tycker jag absolut du ska fundera på den här tvn. Men om du inte tänkt ansluta några digitala källor, kanske en plasma kan vara värt fundera på också.
Vad hade du tänkt titta på?
Postad 05 October 2007 - 09:06
Källorna kommar att vara canaldigital och viasat via satellit, det kommer också kopplas en PC för lite surfande och mycket filmtittande. Avståndet till soffan blir ca 2,5-3 m så det kanske är lite överkurs med en 46"? Men jag vill inte ha för dåligt heller utan lite vräkigt ska det vara.Ska du titta på analog-tv som primär källa så bör du inte förvänta dig något annat än att bilden blir mycket, mycket större. Mest troligt ger din gamla tv minst lika bra bild då. Det är svårt för en 46" att dölja alla skavanker en havtaskig analog signal ger.
Så, jag tycker du ska fundera på om du verkligen behöver 46". Det är verkligen stort så se till att att ha ordentligt med avtstånd fram till tvn.
Men om du tänkt köra digitalt och kanske titta på en DVD då och då så tycker jag absolut du ska fundera på den här tvn. Men om du inte tänkt ansluta några digitala källor, kanske en plasma kan vara värt fundera på också.
Vad hade du tänkt titta på?
Postad 05 October 2007 - 22:51
Lycka till!
Postad 06 October 2007 - 08:59
Redigerat av Ybbe, 06 October 2007 - 09:01.
Postad 06 October 2007 - 23:38
Inga döda pixlar, inga oljud eller liknande.
Analog signal är inget att hurra över, men det var inte oväntat. Får bli en digitalbox.
DVD-bild via scart är snyggt att titta på .
Dock har jag inte testat att ansluta min dator till tvn än, har funderingar på att ersätta datormonitorn och bara använda tvn då jag har en liten etta. Återstår att se när jag köpt DVI-kabel.
Det ända jag kan kritisera är högtalaren som löper horisontellt med tvn. Inte speciellt snyggt tycker jag personligen. Men en sak jag kan stå ut med då tvn i övrigt är hur bra som hellst.
Postad 07 October 2007 - 06:47
Vilken storlek köpte du? Avstånd till tv:n?Fick min tv i fredags och hittils är jag mycket nöjd.
Analog signal är inget att hurra över, men det var inte oväntat. Får bli en digitalbox.
Dock har jag inte testat att ansluta min dator till tvn än, har funderingar på att ersätta datormonitorn och bara använda tvn då jag har en liten etta. Återstår att se när jag köpt DVI-kabel.
Det ända jag kan kritisera är högtalaren som löper horisontellt med tvn. Inte speciellt snyggt tycker jag personligen. Men en sak jag kan stå ut med då tvn i övrigt är hur bra som hellst.
Postad 07 October 2007 - 08:53
Jag är mycket nöjd med tv´n. Inga missljud eller döda pixlar. Bra bild på dvd (scart) och dator (dvi) OK, det finns bättre apparater, men dom kostar ju mer också!
Postad 07 October 2007 - 11:17
Vilken storlek köpte du? Avstånd till tv:n?Fick min tv i fredags och hittils är jag mycket nöjd.
Jag köpte 40 tum och det är ca 2,8m från där jag sitter fram till tvn.
Postad 08 October 2007 - 18:18
- Enligt prisjakt har 40-tummaren VGA ingång, men inte 46-tummaren. Stämmer det?
- Vilken storlek rekommenderar ni för mig som kommer sitta 3,2 m från TV:n? Jag vill ju inte ha svårt att läsa text på hemsidor osv.
Postad 09 October 2007 - 07:16
Ingen som har lite inställningstips? För att få bästa möjliga bild...
Redigerat av Pirpen, 09 October 2007 - 07:16.
Postad 09 October 2007 - 08:09
Postad 09 October 2007 - 14:59
Postad 09 October 2007 - 21:49
Hur är svärtan på denna på en skala på 1 till 10? Någon som har tips om inställningar för bäst svärta?
Hur pass starka och naturtrogna är färgerna på denna när man kör på, komponent, vga och hdmi?
Tack på förhand!
Postad 12 October 2007 - 19:30
Dock så "lyser" bilden lite skarpt i ögonen vid ljus bakgrund. Men ska leka lite med inställningarna och se om jag får till det.
Nästa steg blir att hänga upp den på väggen och sätta upp en matchande kabellist i borstad aluminium
Och till er som har begränsad budget, är denna apparat verkligen prisvärd.
Tror att det är svårt att hitta en bättre tv för dom pengarna.
MVH
Joacim
Postad 13 October 2007 - 10:30
Bloink: du menar väl 1360x768
Redigerat av Smokey, 13 October 2007 - 10:32.
Postad 14 October 2007 - 11:52
Sitter i valet och kvalet att beställa en 40 tummare. Har väldigt goda erfarenheter av F-S.
Nästan all utrustning vi har hemma är av det märket.
Min undran är hur upplösningen är när man kollar på hockey??
Fotboll verkar ju godkänt att titta på enligt inläggen här.
Så jag sitter och trevar på knappen på Dustin Home.
Postad 14 October 2007 - 15:05
Jag ser tv via digitaltv(floppydtv) och hockey går alldeles utmärkt att titta på. Nu har jag iof bara sett via canal+ på NHL och det är nog bättre kvalitét på det än ex tv3.
Men rent tekniskt finns det inget som gör att hockey inte skulle kunna se bra ut. Men som allt annat beror det ju på vad du matar tvn med.
Postad 14 October 2007 - 19:15
Redigerat av dogday, 14 October 2007 - 20:00.
Postad 17 October 2007 - 11:01
Har precis fått hem min 40 tums 3su och kan bara instämma i att tv:ger ett bra kvalitétsintryck. Bilden från comhems analoga sändningar är rätt risig, men från HTPC:n är bilden riktigt fin.
Nu till min fråga!
Kan någon tipsa om bra bildinställningar? Mänga säger att bilden blir mycket bättre med rätt inställningar. Vilka inställningar använder ni? Mycket tacksam för tips!!
Postad 17 October 2007 - 12:30
Nästa steg blir att hänga upp den på väggen och sätta upp en matchande kabellist i borstad aluminium
![]()
MVH
Joacim
Vart hittar du den kabelisten? en sådan måste jag ha...
Postad 30 October 2007 - 14:32
Stämmer det med prisjaktsuppgift att det är dubbla tuners i tv'n?
Postad 02 November 2007 - 20:52
Tjena!
Har precis fått hem min 40 tums 3su och kan bara instämma i att tv:ger ett bra kvalitétsintryck. Bilden från comhems analoga sändningar är rätt risig, men från HTPC:n är bilden riktigt fin.
Nu till min fråga!
Kan någon tipsa om bra bildinställningar? Mänga säger att bilden blir mycket bättre med rätt inställningar. Vilka inställningar använder ni? Mycket tacksam för tips!!
Jag har haft 40 tummaren nu ett litet tag, har däremot inte hållit på så länge med att ställa in bilden, men jag kan dela med mig av de inställningar som gett mig bäst resultat, hoppas det är något iaf =)
Jag kör nästan bara HTPC genom hdmi, genom en dvi-hdmi adapter, har testat mest med 720p material, även SD material, och jag kör Zoom Player. Jag hade problem med svärtan på tv:n för att allt mörkt/mörkgrått blev svart, det gick inte och urskilja detaljer så jag ökade Brightness inställningen i Zoom Player några snäpp och sänkte Brightness inställningen på tv:n istället, fick mycket bättre svärta och det går mycket bättre att urskilja detaljer i mörka partier nu.
Kontrast 58
Ljusstyrka 43
Bildskärpa 5
Färg 60
Tint 0
Färgtemperatur: Normal
Avbilda rätta: Normal
Nickeluli, bild i bild funkar bra, har testat med xbox 360 genom komponent och analog tv samtidigt, inga problem.
Postad 12 November 2007 - 15:52
Tänkte tjacka denna också tror ja.
Postad 12 November 2007 - 16:10
Nu har jag slängt iväg en beställning på en 40" VQ40-3SU jag med.
Hade siktat in mig på en Sharp 42" Full-HD först, men tyckte inte det va värt det dubbla priset.
Köpte den på dustinhome med student rabatt, dvs för 7700:- ink gratis frakt. ;-)
Väntar spänt på tvn, hoppas att den kommer i morgon, dustin brukar vara snabba.
Skriver mer sedan när jag fått den.
Har en x-box ja ska köra med komponent kabel som htpc tills jag byggt min nya htpc.
HTPCn kommer antagligen bli en antec fusion v2 med ASRock FullHD moderkort å dvb-t eller dvb-c kort i.
Som sagt, skriver mer sen.
Redigerat av deman_vi, 12 November 2007 - 16:12.
Postad 14 November 2007 - 09:09
Minus:
* Fjärrkontrollen är som sagt jätte snygg men väldigt känslig, man måste sikta noga mot mottagaren på TV:n.
* När man ska byta bildkälla ex. från PC till Scart 1 måste man öppna en meny välja med upp/ner knappen och sedan bekräfta + stänga av menyn. Varför inte allt detta med bara en knapp?
* Jag är inte 100% säker på detta så rätta mig om jag har fel. Finns det inget bildläge som fyller ut skärmen med automatiken? Ska man vara tvungen att välja bildläge vid varje kanalbyte? Vad har ni andra för inställning?
* TV:n surrar men jag stör mig inte på detta. Det är inte så högt surrande. Sitter man sent på kvällen framför TV:n och har ljudet lågt då är surrandet mer irriterande.
* Jag brukar inte stänga av TV:n med fjärrkontroll utan med av/på knappen på TV:n. Knappen är helt fel placerad och kan vara svår att hitta eftersom man inte ser.
* Jag har Telia Digital TV och ofta kan jag se eftersläpningar på bilden.
* Kvalitet på bilden på TV:n är mycket beroende av källan med andra ord glöm att du kan titta på en Divx film.
Plus:
* Det var jätte smidigt att hänga upp TV:n på väggen till kostnad på 50 kronor typ.
* Att koppla datorn via DVI var jätte smidigt.
* Helt fantastisk bild när man spelar HD material (tror inte att bilden kan vara mycket bättre än så)
Kommer att komplettera listan.
Redigerat av Amel, 14 November 2007 - 09:11.
Postad 17 November 2007 - 01:31
Har också inhandlat en myrica mycket nöjd med tv:n.
Amel!
Var handlade du vinkelkrokar som var tilltagna nog för att hålla uppe åbäket.
Själv har jag bara hittat som mest 5,5mm grova. Dessa var samtidigt väldigt långa och detta i kombination med ett tydligen väldigt dåligt ögonmått gör att min kostnad ökat en del då jag har borrat mig två hål in till badrummet.
Jag behöver kortare vinkelkrok (mina 120mm långa) samt helst grövre. Vad skaffade du?
Mvh
Seb
Postad 17 November 2007 - 03:44
Nått som jag stör mig på hos min kompis modell är att när han kör xbox360 på den så verkar färgerna helt cepe, allt har nån röd lila ton. Svart är inte svart eller ens någon form av grå utan istället nån slags röd lila. Jag tror att han kör via komponent, iaf inte hdmi.
Har den här tv´n samma fenomen?
Postad 20 November 2007 - 18:34
Postad 21 November 2007 - 12:31
Fick min idag. Beställde i Söndags från Dustinhome. Leverans till dörren utan extra kostnad. Tyvärr var den defekt vid leverans. Skickas in på RMA under veckan. Kul kul...
Vad var det som var defekt på den?
Min funkar bra än så länge, fick dock 1 död pixel i vänster nederkant
Hur är pixelgarantin på dessa tv apparater?
Återkommer med bilder och mera info.
Min htpc kommer att byggas snart.
Ska testa 720p från dator senare i veckan.
//Stoffe
Postad 22 November 2007 - 12:38
Har gjort en beställning på en MYRICA VQ40-3SU och väntar ihärdigt på den. Nu har jag sett att vissa tycker att
den analoga mottagningen är torftig!, men av erfarenhet så är det en definitions fråga:)
Har bara analog mottagning just nu via kabel-tv, och bilden var inte så bra på en 32" crt 50hz philips som kostade 6000:- för 5år sedan. Kommer jag att få
äta min sambos sylvassa kommentar nu "Vad var det jag sa"?
En annan fundering, hur funkar en vanlig xbox på den via scart?
Tacksam för info från dom som besitter.
/Jinten
Postad 22 November 2007 - 15:29
Hej!
Har gjort en beställning på en MYRICA VQ40-3SU och väntar ihärdigt på den. Nu har jag sett att vissa tycker att
den analoga mottagningen är torftig!, men av erfarenhet så är det en definitions fråga:)
Har bara analog mottagning just nu via kabel-tv, och bilden var inte så bra på en 32" crt 50hz philips som kostade 6000:- för 5år sedan. Kommer jag att få
äta min sambos sylvassa kommentar nu "Vad var det jag sa"?
En annan fundering, hur funkar en vanlig xbox på den via scart?
Tacksam för info från dom som besitter.
/Jinten
Tja!
Jag har inte testat och köra med min RGB kabel till x-boxen, men komponent funkar helt okej iaf. Blir ju inte som en riktig 720p källa, men men ...
Den analoga mottagaren var jag lite orolig för då man har hört många som snackat om hur kass det har varit.
Men jag är nöjd.
Har comhems analoga nät och det är ju inte jätte bra, men det funkar iaf.
Ska bygga en htpc snart och då kommer jag att köra dvb-t i den.
Å du, den e mycket snyggare i verkligheten än på bild! Lovar
//Stoffe
Tillägg: Sambon tyckte också om tvn, var lite orolig att hon skulle reagera som du sa
Redigerat av deman_vi, 22 November 2007 - 15:32.
Postad 23 November 2007 - 00:46
/Jinten
Postad 23 November 2007 - 12:12
Tackar och bockar deman_vi!!...En fråga är aldrig dum, men den här måste nog anses som det i detta forum, vad är en kompnentkabel?..scart?
/Jinten
Klart ingen fråga e dum ;-)
Denna kabeln använder jag till mitt x-box.
Kolla här på kjell & co
Här har du en länk till bra läsning om vad en komponent kabel är..
Vad är komponent kabel?
Hoppas du blir nöjd med din tv. Det är jag iaf.
MVH
Stoffe
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Fujitsu Siemens Myrica VQ40-2
7 bilder
88 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler