Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för ONOFF butiken i Kista galleria

94 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 November 2007 - 21:08

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Att spacebot verkar vara facklig representant som värnar lågutbildad personal som ger sig på kunder - gör att han valflörtar med personlen. Detta är hur jag upfattar honom. Även om ni inte vill diskutera elak personal - så ska ni inte vänta er att ni kan attackera offret utan mothugg. jag ä här. Några hot om våld har inte uttalats - bara mot saker.

Mjodu, den profileringen av mig var inte speciellt lyckad. Att klistra facklig kille som valflörtar på nån som ....

... driver ett företag :D ;) :D <_<

Grattis, bra analys :wub:

Redigerat av spacebot, 05 November 2007 - 21:09.

Postad 06 November 2007 - 22:03

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Att spacebot verkar vara facklig representant som värnar lågutbildad personal som ger sig på kunder - gör att han valflörtar med personlen. Detta är hur jag upfattar honom. Även om ni inte vill diskutera elak personal - så ska ni inte vänta er att ni kan attackera offret utan mothugg. jag ä här. Några hot om våld har inte uttalats - bara mot saker.

Mjodu, den profileringen av mig var inte speciellt lyckad. Att klistra facklig kille som valflörtar på nån som ....

... driver ett företag ;) ;) :D ;)

Grattis, bra analys B)

Frågan är vilket företag - kan tro en konsult som onoff kallar in för att hålla facket lugnt.
För en butiksägare vill att personalen ska generera vinst - och deras hälsa mm kommer i andra hand. Om personalen missköter sig så bör den represseras så den lär sig. Finns då ingen anledning till dalt som kostar pengar. Tro man tjänar mer på att vara snäll mot kunder istället för att bråka med kunder. När du går till personalen så glöm ej din piska /nietsze ej troll

Redigerat av toler, 10 December 2007 - 22:40.

Postad 30 November 2007 - 18:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Servicen är dålig i många butiker i Sverige idag. Det är beklagligt men det är också något som man måste lära sig att hantera på ett rimligt sätt.

Innan man pratar med butikspersonal i ett knivigt ärende så är det bra att läsa på om sina rättigheter så att man vet vad man kan kräva av säljaren.

Konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen är ganska lättlästa och det finns också litteratur på konsumentverkets hemsida som förklarar de viktigaste reglerna.

Utrustad med den kunskapen så är det bara att vara lugn och vänlig men bestämd. Om man visar att man vet vad man pratar om så kommer personalen eller chefen att vika sig till slut.

Postad 10 December 2007 - 22:39

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Utrustad med den kunskapen så är det bara att vara lugn och vänlig men bestämd. Om man visar att man vet vad man pratar om så kommer personalen eller chefen att vika sig till slut.

Javisst ska man hålla huvet kallt, men det är tråkigt med personal som inte kan sköta sig som driver en till vansinne så man blir arg och kanske sveper en hylla (skämt). Vad tråden borde handla om är att personalen inte kan sköta sig och att vi ska tala illa om dessa personer, och vad vi borde göra åt dem. Själv tycker jag som tidigare att personal som är elaka borde bestraffas av arbetsled ningen tills de lärt sig. Det är faket som skyddar misskötsam personal så de kan hålla på. Med mer makt till arbetsgivaren så kan bättre service ske

Postad 11 December 2007 - 09:57

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Man ska aldrig hota personal för man vinner absolut inget med det.
Det tråkiga är att man som konsument måste vara kunnig av vad man har rätt till och kunna härda ut ifall de är korkade.
Kan nämna ett exempel.
En pappa står på webhallen och hade köpt en router som inte fungerade hemma hos honom.
Då säger killen bakom disken att vi kan inte ta tillbaka den för plasten är bruten.
Pappan försöker men är inte vidare påläst. Jag går fram till honom och stöttar honom innan allt blir fel.
Jag frågar killen bakom disken om han vet vad konsumentlagen innebär. Han blir sur och börjar få dålig attityd. Jag märker att det inte leder någonvart så jag ber om att få prata med chefen. Då är han inte inne men den anställda ringer i alla fall upp sin chef så jag kunde tala med honom.
Jag förklarar läget och säger att ärendet kommer gå till ARN om de inte följer konsumentlagen.
Enligt konsumentlagen så finns det inga regler för öppet köp.
I detta fallet så hade han varit tvungen att ta av plasten. För enligt konsumentlagen så har man rätt att byta in en vara mot en som fungerar och hur vet man det utan att bryta plasten och prova den?
Först hade pappan gått dit och pratat med en säljare för att få en router som fungerar hemma hos honom. Han berättade vilket bredband han hade och ändå så kommer han därifrån med en icke fungerande produkt.
Han ringer till bredband-support och får till svar att denna router-modell är känd för att strula.
En information säljaren borde vetat om och upplyst kunden. Om han var osäker på området då pappan bad om råd borde han lämnat till någon som vetat.
Det tar ju tid med ARN men det är det enda skydd vi konsumenter har mot att bli lurade.
Alla är inte experter bara för att man går in och handlar en data-pryl.
Det märkliga är att det är accepterat att om man lämnar in en teve som skadats av handhavandefel så får man ut det 10 ggr lättare på garantin än något som har med ordet dator att göra.
Dock hände detta för ett bra tag sen. Så man kan ju hoppas att de har blivit bättre.
De har ju blivit ganska så mycket dyrare så man kan ju hoppas att de har lagt de pengarna på kunskap om sina produkter.

Postad 18 December 2007 - 02:22

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
I nyss nämnda fall så borda fadern ha ringt supporten innan så hade han fått veta att den är strulig. Och detta kan man inte kräva försäljaren ska veta, och strulig=billig dålig produkt; varför säljs den då??. Hursomhelst antar jag han fick en annan router istället enligt lag. Själv har jag dragit för mycket i hdmi-kontakter så de slutat fungera men det kan inte bevisas så jag får reparation e.d..

Ge gärna fler exempel på personal som missköter sig. Själv har jag inte haft stora problem. Men ibland gör lagahot susen på privat personer med skadligt beteende

Postad 18 December 2007 - 16:04

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Därför man inte ska köpa datorer av försäljare som lärt sig några slagkraftiga repliker som vilken myssvensson som hellst går igång på. Köp datorerna i en riktig datorbutik av kunnig personal, läs på 2-3 timmar så ni vet vad ni ska ha, och se efter vad det kostar i andra butiker. Alla stora kedjor lever på att lura okunniga! Bli kunniga !

Postad 19 December 2007 - 14:25

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Två saker jag tycker är olyckliga

1) Den allmänna inställningen att stora kedjor vill lura folk. Visst är det så att kunskapsnivån är lägre än hos en fackhandel men så är det ju inom alla brancher. Förvänta dig inte att byggavdelningen på coop skall kunna lika mycket om sågklingor som säljaren i en yrkesbutik eller att de på statoil vet lika mycket om vilken glödlampa som passar din bil som om du hade gått till en auktoriserad verkstad. Det handlar inte om att luras...

2) Personer i denna tråd som utger sig att ha juridisk skolning rättfärdigar hot och dåligt beteende. Med bakgrund till den påstådda kunskapen om svensk lagstiftning vill jag påminna om definitionen av olaga hot som enligt brottsbalkens 4 kap, 5§ definieras som

Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Att skrika "kommer jag slå sönder hela butiken" är nog för att framkalla alvalig fruktan för egendom då det är fråga om hur butikschefen i detta fallet upplevde situationen. Detta borde den "juridikinsatta" person som postat här veta och ta i beaktning innan svador rörande medarbetarnas kompetens uttdelas .

Självklart är det beklagligt att situationen inte kunnat lösas på ett civilicerat sätt men jag är av åsikten att man skall bemöta andra som man själv vill bli bemött - från båda sidor.

Postad 19 December 2007 - 15:03

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

då fick jag ett presentkort på cirka 5900 sek.
Eftersom jag fick presentkort var för att jag hade köpt datorn på avbetalning, och hade betalat in 4000sek på den så det var 1900 kvar som jag tänkte betala in den fjärde månaden.
jag handlar upp för precis 5804 sek.

Två veckor senare får jag ett inbetalningskort hem från onoff på 1750 sek.
Och det var den här mohammed som hade skickat ut den.

Då ringde jag han och frågade vad det handlar om: då sa han av misstag hade en av säljarna som fyllde på presentkortet råkat fylla på lite för mycket pengar och nu måste jag betala in dem.
Då sa jag till han nu ska du lyssna jävligt noga på mig.

.......................

6. Ni begår ett misstag och fyller på för mycket pengar och jag har inte brukat mer än vad jag har behörighet till och nu vill ni ha pengar för era misstag?

Fråga: Om du har restskatt på deklarationen ringer du och skäller ut den ansvarige då och säger att dom får skylla sig själv som dragit för lite skatt? Eller betalar du in för att du vet att det är det rätta?

Ungefär samma sak anser jag, du skriver ju själv att du inte har betalat hela datorn då ska du väl inte ha ett presentkort på hela heller.

1. Jag mår utmärkt och har inga problem med aggresionen.

Denial!

MVH Martin

Redigerat av walle_1, 19 December 2007 - 15:06.

Postad 19 December 2007 - 16:39

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Från trådkskaparens profil:
Senast sedd: 10th October 2007

Tror inte han kommer svara...

Postad 19 December 2007 - 19:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Sannolikt inte men jag ville ändå förtydliga vad jag tyckte :P

Postad 20 December 2007 - 01:08

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Personer i denna tråd som utger sig att ha juridisk skolning rättfärdigar hot och dåligt beteende. Med bakgrund till den påstådda kunskapen om svensk lagstiftning vill jag påminna om definitionen av olaga hot...

Att skrika "kommer jag slå sönder hela butiken" är nog för att framkalla alvalig fruktan för egendom då det är fråga om hur butikschefen i detta fallet upplevde situationen. Detta borde den "juridikinsatta" person som postat här veta och ta i beaktning innan svador rörande medarbetarnas kompetens uttdelas.

Självklart är det beklagligt att situationen inte kunnat lösas på ett civilicerat sätt men jag är av åsikten att man skall bemöta andra som man själv vill bli bemött - från båda sidor.

Moderatorn Jensen har censurerat en 8st inlägg där jag och bl.a. Bertillson argumenterar och där jag grundligt förklarar min inställning. Och den framgår iaf att jag är emot brott som olaga hot. Men det är inte det intressantaste - utan det är hur personalen betett sig, det är det vi borde tala om - med egen erfarenhet.

...Då ringde jag han och frågade vad det handlar om: då sa han av misstag hade en av säljarna som fyllde på presentkortet råkat fylla på lite för mycket pengar och nu måste jag betala in dem.
Då sa jag till han nu ska du lyssna jävligt noga på mig.
.......................
6. Ni begår ett misstag och fyller på för mycket pengar och jag har inte brukat mer än vad jag har behörighet till och nu vill ni ha pengar för era misstag?

Fråga: Om du har restskatt på deklarationen ringer du och skäller ut den ansvarige då och säger att dom får skylla sig själv som dragit för lite skatt? Eller betalar du in för att du vet att det är det rätta?

Ungefär samma sak anser jag, du skriver ju själv att du inte har betalat hela datorn då ska du väl inte ha ett presentkort på hela heller.

1. Jag mår utmärkt och har inga problem med aggresionen.

Denial!

Som beskrivs så har Pokerstar först fått rätt summa och sedan fått mer. Det är butiken som missköter sig igen och ger pokerstarr problem. Klar han blir arg.
"då sa han av misstag hade en av säljarna som fyllde på presentkortet råkat fylla på lite för mycket pengar och nu måste jag betala in dem.".
Hur kan M säga att LITE för mycket pengar, den jädra nötförsäljaren gav ju honom en helt onödig summa, när saken var avklarad, och så ringer mohammud och skyller på försäljaren innan som gjorde korrekt, och mohammed fel som dessutom då (om det hade vart som late mohammedd trott) var 150kr mindre än vad pokerstar skulle ha eg.. Inte visdom preciis utan en luring av stormarknad igen. Hoppas pokerstar drog 100kr för besväret att återbetala iaf! Kunden har rätt och jag känner rätt

Redigerat av Dreadlock, 20 December 2007 - 06:17.

Postad 20 December 2007 - 06:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Redigerade inlägg ovan för att tona ner ett tråkigt tonläge.

Nu släpper vi ämnet och rullar inte vidare på tidigare inslagen väg - denna gång räcker det med en tillsägelse...

Postad 20 December 2007 - 13:44

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
ja ämnet om just Kista-butiken är tämligen uttömt,
så då kan vi diskutera hur vi blitt bemötta annastans,
finns säkert många bra historier.
Själv är jag glad över att få tala med trevliga tjejjer i butik

Postad 20 December 2007 - 15:32

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0
Ett litet inlägg i debatten:

Min erfarenhet är att peronalen inom merparten av alla kedjor verkar fullständigt ovetande om vad konsumenträtt innebär. Med andra ord bör ledningen för kedjorna kanske satsa lite mer pengar på utbildning inom det området och mindre på försäljningsteknik. :)

Vidare skulle det nog inte skada om man införde lite utbildning generellt kring rättigheter och skyldigheter redan i grundskolan. :P

Postad 20 December 2007 - 19:42

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
jobbar extra på bauhaus vissa helger och jag har ingen aning om hur konsumenträtt fungerar, vi försöker så långt det går att göra kunden nöjd men om det ändå behövs användas konsumenträtt så finns det alltid en ansvarig i varuhuset som är påläst som man kan kalla på för att det ska gå rätt till

Postad 20 December 2007 - 21:24

Unregisteredcb1a50ee
  • Unregisteredcb1a50ee
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jag jobbar själv på en elektronikkedja och jag kan ärligt säga att man efter en dag av försäljning och serviceärende blir ganska trött. Men det får ju inte gå ut över kunderna men när det kommer in en viss sorts kunder som gapar på som om jag skulle vara deras passupp då lackar man ganska snabbt.
Jag tror att man som säljare uppfattar denna sortens kunder snabbt både på kroppspråket och när dom sedan öppnar brödkvarnen.
Vi är vanliga människor som står i butikerna med vanliga liv och måste betala räkningar som alla andra, vi har också bra och lite mindre bra dagar, så snälla var inte så förbannade innan ni kommer in och ska handla el. lämna till service.
Vi är inte på jobbet för att försöka LURA någon till något MEN däremot försöker vi LOCKA kunderna med vissa argument det är ju vårat jobb annars behövde vi bara ha kassapersonal.

Postad 20 December 2007 - 21:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Skillnad på att vara expedit och säljare brukar man säga.

Sen blir jag rätt trött på folk som kallar ALLA säljare med utländsk bakgrund Muhammed, folk som tycker det är trevligt med tjejer som säljare så de har något att titta på samt folk som har fått någon konstig idé om att kunden ALLTID har rätt oavsett vad som hänt...

Postad 20 December 2007 - 22:20

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Pokerstar har nämnt en viss Mohammed som centralfigur i historien och då har jag kommenterat detta.
Visst är det toppen (för måånga män) att tjejen är behagfull, men hon ska ju kunna sin sak oxå. Problem kan bli att det kvinnliga distraherar en faktiskt, så allt är inte bra.
Jag har kommenterat denna specifika historia och konstaterat fel från båda parter, som jag skrev i borttagna inlägg (som jag inte vet om andra moderator kan se) så ska olaga hot fördömas, glöm dock inte att hotet som sådant var "normalt"; och bara gällde skadegörelse. Något mera kommer man inte med pokerstar och då återstår vad som framkallade reaktionen; och det var personalens beteende. Jag tänker inte tjata om att mina långa utläggningar ska tas fram igen av Jensen; att han redigerar detta. Men om ni vill se vad jag skrev, så ska jag be honom.
Tycker det är tråkigt att upprepa vad jag skrivit men dolts om detta; man är kreativt uttömd.

Är lika intressant att resonera kring liknande episoder. Det är ju bara hypoteser.
Jag kan själv ta upp en om inget händer.

Vidare skulle det nog inte skada om man införde lite utbildning generellt kring rättigheter och skyldigheter redan i grundskolan. :P

Det har gjort försök med filosofi-undervisning i mellanstadiet. Försöket lades ner eftersom barnen blev för ifrågasättande - för skolans/politikernas smak.

Vi är inte på jobbet för att försöka LURA någon till något MEN däremot försöker vi LOCKA kunderna med vissa argument det är ju vårat jobb annars behövde vi bara ha kassapersonal.

När bonusar lockar och när chefen ligger på så är gränsen mellan locka/lura tunn. Se Prylportalens artikelserie om el-kedjorna med inriktning på försäkringar som utgör kedjans främsta inkomst. Kedjan håller lågt pris genom att kränga massor av grejer med minsta ansträngning och omkostnad och med dålig service. Dock gillar jag Elgigantens villkor/reklamation. MM/Expert är strax efter.

Postad 20 December 2007 - 22:36

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Toler: Du fortsätter att förespråka olagligheter så som "och bara gällde skadegörelse" trots att du påstår dig vara juridiskt utbildad. Mitt enda svar till just dig är att om jag någonsin hamnar i kläm med rättvisan och jag måste slåss mot någon juridiskt utbildad så önskar jag att det är du för det skulle bespara mig en massa pengar i advokatarvoden!

Postad 21 December 2007 - 10:48

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

jobbar extra på bauhaus vissa helger och jag har ingen aning om hur konsumenträtt fungerar, vi försöker så långt det går att göra kunden nöjd men om det ändå behövs användas konsumenträtt så finns det alltid en ansvarig i varuhuset som är påläst som man kan kalla på för att det ska gå rätt till

Och här ligger kanske just det stora problemet. Oaktad och man är fast anställd eller extrapersonal så kan just den okunskap du hänvisar till göra att sinnet rinner över hos en redan missnöjd kund. Vad skulle hända om den du anser vara påläst inte är nåbar för tillfället? Jo, då kan det finnas en risk att okunnig personal ger felaktiga budskap till kunden, vilket givetvis inte gynnar någon. :)

Jag anser att det borde vara en självklarhet med vissa baskunskaper inom konsumenträtt hos säljare för att undvika att en säljare och kund hamnar i en konfrontation bara för att kunskaperna brister. Även som kund bör man ha baskunskaper. B)

Sedan att vissa kunder inte har vett nog att bete sig ordentligt även om de har helt fel kommer nog tyvärr alltid att inträffa. :blink:

Postad 22 December 2007 - 23:52

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående. I Pokerstars fall hade han ju rätt, men fel i att hota.
När man jobbar med att sälja så borde man läsa på för sin egen skull. Den kund man misshanterat kan man ju träffa på i andra sammanhang då hämnd sker. Det är en hård värld tyvärr, och det bästa skyddet är bildning, det är därför jag kan skriva så mycket.

Toler: Du fortsätter att förespråka olagligheter så som "och bara gällde skadegörelse" trots att du påstår dig vara juridiskt utbildad. Mitt enda svar till just dig är att om jag någonsin hamnar i kläm med rättvisan och jag måste slåss mot någon juridiskt utbildad så önskar jag att det är du för det skulle bespara mig en massa pengar i advokatarvoden!

Jag är inte advokat för Pokerstar, men det finns för mildrande omständigheter. Var inte så självsäker om det du inte är påläst om. Hot är lagligt fel och ska undvikas. Jag skulle dock inte tveka att utöva "påtryckning" mot den som skadar mig; t.ex. en tjänsteman som missbrukar sin makt. Alternativet är att inge klagomål till chefen eller JO - ofta där ord står mot ord - och där det ev. straffet av tjänstemannen är aldeles för milt - med tanke på vad du förlorat. Hatar dessa småpåvar. Ondska finns på alla nivåer och grader. Våldsmän är de värsta - butikspersonal är de minsta.

SLutligen glöm inte att personalen i kista inte ändrade sig - det var när poker gick högre upp som något hände. Så hårdnackade är de i Kista; inte ens hot hjälper mot såna småpåvar.

Postad 24 December 2007 - 10:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Nu räcker det!

ALlt ditt snack om ondska, "småpåvar" och förmildrande omständigheter får mig att se rött. Du glömmer att om det finns rättigheter finns det även skyldigheter. Det finns inga som helst förmildrande omständighetet att gå in i en butik och leva rövare, hota personalen och bete sig som en idiot. Hade en sådan person gått in i min butik hade jag talat om att han aldrig mer var välkommen. Kan man inte diskutera som en vuxen skall man inte heller bli bemött som en.

Var inte så självsäker om det du inte är påläst om? Det var det roligaste jag läst innan. Jag citerar igen:

"Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

Lagen är solklar - känner butikspersonalen sig hotad är det ett olaga hot. Det finns inga förmildrande omständigheter som heter "Han blev så arg" eller "Han blev så dåligt behandlad". Man beter sig vuxet utan att brusa upp om man vill lösa en situation - man gapar och skriker om man vill skapa en konfrontation.

Jag tror att du har glömt bort hur du hade det på ditt första jobb - det är naturligt att inte kunna allt inom ett område när man börjar jobba. Visst - jag håller med om att den allmäna kunskapen om konsumenträtten i butikerna är dålig, men det försvarar inte ditt sätt att kalla all butikspersonal för pack.

Jag skrev i en tidigare tråd att det räcker med denna diskussion men det verkade vissa inte förstå - därför skulle jag kunna slänga ett hänglås på men jag tror att vi klarar att INTE gå vidare med denna diskussion. har ni synpunkter är ni välkomna med dem via pm - och ja - jag är också juridiskt utbildad så försök inte ens.

God jul där ute och var snälla i mellandagshandeln.

Postad 24 December 2007 - 18:39

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Åter så ska jag försvara vad någon misstolkar.
Alltså jag kallar bara pack - de som missköter sig, både personal och kunder; om du gör det medvetet.
I aktuellt fall så har båda misskött sig. Kunden begått brott genom att hota egendom. Jag har inte försvarat brottet. Men jag vet att om det skulle gå till domstol så finns det för mildrande omständighet.

Jag förspråkar inte att man ska begå brott. Det som pokerstar gjort är fel...men uppenbarligen så tog inte onoff det så allvarligt som många i tråden gör, eftersom han fick tillbaks pengar utan problem. Om det var bra att ingen polisanmälan skedde som bara är kostsam och pinsam.

"Lagen är solklar - känner butikspersonalen sig hotad är det ett olaga hot.".
Nej - att man känner någon betyder inte det är rätt. Det är lagen/domstolen som bestämmer vad som är rätt. Sedan är det fråga om relevans - om en polisanmälan skulle leda till åtgärd - hotet är ju "tomt".
Dock är viktigt hur den hotade uppfattar hotet förståss, en kvinna som hotas ses ofta som allvarligare t.ex.. Har hjälpt en del sånna, det är påtagligt att kvinnan bidragit ofta till att hotet skett, men att hotet som sådant är oacceptabelt - det är orimligt och kvinnor blir så rädda.

Dreadlock är moderator och borde därför läst de dolda inläggen där jag helt beskrivit min inställning.
Får därför upprepa att jag inte uppmuntrar någon framföra olaga hot - utan att lösa det som pokerstar gjorde, dock utan hot eller utbrott.
Vad som är relevant är vad personalen gjorde och hur man hanterar det. go jul

Postad 24 December 2007 - 19:53

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Oj längesedan man var inloggad här :)
Hur som helst först vill jag bara säga till dig dreadlock att om du vore i en liknande situation eller någon annan, så hade ni blivit minst lika förbannade, men kanske inte dragit till med att slå sönder butiken.
Jag står för att jag hotade om skadegörelse och om det skulle komma upp i tingsrätt så hade jag säkerligen torskat för det och får man fängelse för det så är rättssystemet urartat.
Så böter kan alla leva med.

Det var varken oetiskt eller oprofesionellt av mig, det är ett vanligt dagsbemötande för telefonsäljare ( telemarketing ). ingen som tänkt hur många som hotar dom per telefon? är det mildare att göra det?

Onoff gjorde flera fel, trots befogenheter och det är fel fel fel.
Hade jag kontaktat media hade jag helt klart haft en artikel på AB!

Sen som toler skriver att dom inte gjorde en anmälan är ett tydligt signalement på att dom inte såg allvarligt på det hela. Har jag skrivit i tråden att jag har ljudfiler när jag pratar med butikschefen?
Visst är det olagligt att avlyssna, men oj jag råkade ha mobilen i fickan och så började den spela in :)

Postad 25 December 2007 - 00:11

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Hotarens återkomst på julafton..så passande!

Du har en del att ta igen nu, även om många inlägg dolts av elak moderator. Nu får du förklara dig bättre.

Det är anti-socialt att vara "beredd att ta böter". Det verkar vara svepskäl för ditt explicita utbrott. Du får inte olaga-hota, du kan inte försvara detta logiskt, situationen var inte sådan. Trodde du mognat men ack nej... nåväl bra att du spelat in samtalet så du kan du ladda upp och ge oss länken - så dessa personal-försvarare får höra sanningen.

Inte troligt detta var artikel-material dock, däremot ARN-material om du inte hade fått pengarna.

Var det bara män du hotade? Visst kan man hota telefonförsäljare och även du man talar med på Nätbolag som vill sälja desperat på slutet..."men lägg inte på du vill ju ha denna produkt du frågat om", då kan man hota - men inte olagligt.

Det är lagligt att spela in dina samtal med andra utan att de vet om detta.
Men du får inte spela upp det för utomstående - om du inte ska använda det som laga bevis. Du får inte tjuv-inspela andra - ej heller filma. Du får inte filma din flickvän och lägga ut, utan hennes medgivande som bör vara dokumenterat. Annars begår du brottet ofredande/förtal.

Jag kan inte stödja olaga hot - även om jag förstår det. Hota inte om det kan vara i strid med lagen. Håller du dig till lagen så kör hårt

Postad 25 December 2007 - 09:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Då jag själv deltager i debatten i denna tråd vill jag inte slänga hänglåset på eftersom den spårat ut då det skulle kunna ses som att jag framför mina synpunkter och sedan låser tråden så ingen annan kan replikera. Så är inte fallet och handen på hjärtat skulle jag låst den för länge sedan. Därför uppmanar jag ALLA att släppa hela diskussionen rörande huruvida man skall/får/bör hota folk och isåfall på vilket sätt utan istället återgå till diskussionen rörande onoff i kista galleria. Framkommer det inget nytt kommer jag att slänga på låset.

Postad 25 December 2007 - 11:10

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

men herregud...

<{POST_SNAPBACK}>

Säger detsamma.

• Din dator går sönder.
• Du går till butiken för att få den reparerad.
• Du vill ha en lånedator under tiden.
• Du får ingen lånedator utav butiken.
• Du hotar butikschefen när du inte får en lånedator.
• Du tror att butikschefen skall vara tillmötesgående när han just blivit hotad.

Får du inte som du vill så börjar du skrika och hota människor. Vuxna människor beter sig inte på det viset. Uppenbarligen så har du aggressionsproblem.

Fel.

* Min dator går sönder
* Jag lämnar in den och får tillbaka den i likadant skick efter 4veckor.
* Jag lämnar in den igen och den skickas iväg igen.
* Under tiden har jag enligt lag rätt till en lånedator ( vilket onoff har )
* Jag får tillbaka den i ytterligare samma skick.
* Dom vägrar sända den fler gånger eller reklamera den
* Jag blir förbannad

Läs på nästa gång tomte

Postad 25 December 2007 - 13:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Fel.

* Min dator går sönder
* Jag blir förbannad

Läs på nästa gång tomte

Uppdatera din första post då för där står det inte riktigt samma sak.

Postad 25 December 2007 - 15:15

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Fel.

* Min dator går sönder
* Jag blir förbannad

Läs på nästa gång tomte

Jodå.
Open your eyes.
bless

Postad 25 December 2007 - 19:45

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
HÄNDELSEFÖRLOPPET:
* Pokerstar köper laptop på onoff kista för 5900kr i februari; den börjar strula.
* I mars går den helt sönder och han lämnar den för service
* Onoff vägrar lånedator och efter 4 veckor så får han tillbaks datorn i samma skick.
* Han lämnar in igen och efter 2 veckor samma skick tillbaks.
* Onoff vägrar sända den fler gånger på service eller reklamera den.
* Pokerstar säger till chefen han ska slå sönder hela butiken och skämma ut chefen om han inte får ny dator nu.
Han anser personalen är dum och jämt otrevlig och diktatoraktig.
* Han skriker och svär och skämmer ut chefen.
* Han går hem och ringer onoff's huvud kontor - mohammed.
* Mohammed säger onoff handlat helt fel (erbjuder lånedator), och att Pokerstar ska be butiken om pengarna.
* Pokerstar går dit och spelar in chefen på sin mobil. Han ber om pengarna, men får presentkort på 5900kr.
Sedan får han inbetalningskort från mohammed på 1750kr,
eftersom han fått för mycket pengar tillbaks på presentkortet.
* Han tvingas betala tillbaks trots alla "misstag" som begåtts mot honom som värdefull kund.
* Han har förlorat mycket på denna affär, trots han direkt reklamerade datorn 2:a veckan!
* Råder inget tvivel om att Pokerstar är offer för personal.
Ingen har dock rätt att därför framföra hot som kan uppfattas som olaga - även om hotet är "tomt".
Båda perter får skärpa sig. Jag kommer inte ha problem med Pokerstar, men med dålig personal som denna.

Redigerat av toler, 25 December 2007 - 20:16.

Postad 25 December 2007 - 20:37

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
TILLBAKABLICK:
Uppenbarligen(?) mår du inte speciellt bra eftersom du har sådana aggressionsproblem.

Jag mår utmärkt och har inga problem med aggressionen.
Men när En butik inte är samarbetsvillig... jag pratade lugnt och sansat med allihop och frågade artigt (som jag alltid gör) om jag kunde få en lånedator under tiden eftersom det är min jobbdator. Jag fick ett blankt NEJ!
och det klart jag blir förbannad när jag får reda på att dom har lånedatorer OCH EN ANDRA GÅNG JAG FRÅGAR SÅ VILL DOM INTE LÅNA UT EN
...två gånger försök att prata om en lånedator trots att det finns och enligt lag har jag rätt till det (enligt konsumentverket) tar det längre tid än 2 veckor så har man rätt till lånedator.

JAG HAR ALDRIG HAFT PROBLEM I HELA MITT LIV VARKEN NÄR DET GÄLLER AFFÄRER ELLER MÄNNISKOR :)
men herregud det är ni som irriterar mig ni läser inte mitt inlägg och försöker inte sätta er in i situationen jag var.
Ni läser fram till " jag blev arg och hotade han med att slå sönder butiken om jag inte fick en bärbar dator" sen läser ni inte mer.
Ni hackar upp er på en grej och bortser från det andra.
det var inget hot riktat mot han fysiskt så det är bara dagsböter.
men det dom har gjort det är också att bryta mot lagen.

Får du inte som du vill så börjar du skrika och hota människor.
Vuxna människor beter sig inte på det viset. Uppenbarligen så har du aggressionsproblem.
Jag jobbar i butik och nog händer det att saker är trasiga när dom återkommer från service.. å de är ju förjävligt.
Du pratar om att "vi" skulle reagera på samma sätt i den "situationen" men ingen kund har uppfört sig som du verkar har gjort i samma situation.
Snarare att man hakar upp sig på det mest hemska med händelsen.
Olaga hotet går före dålig kundservice i de flesta fall.
Du gick över gränsen när du hotade både personalen och med skadegörelse.
Där skulle jag använt min rätt att neka service till dig. För det har dom nog.

Självklart var det ett felaktikt sätt av mig men jag försökte verkligen prata och
diskutera lugnt och sansat med dem vid långa tillfällen blir nekad och
återigen nekad och betalningskyldig pga av ders misstag och dom vägrar samarbeta vid flera tillfällen. sen vet dom att jag är en kund där dom handlar & har handlat väldigt mycket.
Men men skitsamma jag vill ge en varning för butiken!
ska försöka få mer utsatta att bli medlemmar här så kan dom beskriva sina versioner - känner nämligen två st som blivit mycket illa behandlade

Att hota med våld löser aldrig något mer än at du ska få ut dina aggressiva känslor. Borde istället tas upp med psykvården.
Såna här trådar borde tas bort från prisjakt tycker jag,
känns inte speciellt seriöst att dom ligger i forumet.

tråkigt tråkigt.. ja kan verkligen förstå du är arg ..men de som är merst tråkigt.. är din attityd o stil..
..ja kan tänka mig lille viktor på 5 år sätter sig o skriker o gapar om han inte får som han vill..
.men när folk kommer in o skriker o hotar .. ger jag dom bara handen ..hejdå där är dörren..
kom tillbaks när du kan prata som en vuxen människa..

.. jag vet hur chargongen är ute i kista jag har själv jobbat där ute.(inte onoff)
.vissa människor är inte riktgit vad man kan begära av vuxna människor
(..jag vill inte på nåt sätt säga alla där likadana..
men man ser ju ett mönster när de är samma typ av folk som ställer till samma scenarion.)..
så ja tycker chefen gjorde HELT RÄTT ..bara pga av din omogna stenålderstänkande...stil...
pratade faktist med en butikschef från en kedja som fick vakt eskort till bilen pga av klientelet där ute i kista..
jag har 'även stängt butik i kista. en kväll hände det att vissa kunder inte kunde uppföra sig ordentligt..en medarbetare fick pengarna slängda på sig o hon reagerade tillbaka. de slutade dom skrek på varandra tills en vakt fick gå in o ta ut kvinnorna... vissa tyckte dom hade rätt till både det ena och det andra..eller kunde behandla personal hur som helst..nej allvarligt
hoppas din dator pajjar o du får en lektion av din mamma hur man uppför sig.

2) Personer i denna tråd som utger sig att ha juridisk skolning rättfärdigar hot och dåligt beteende. Med bakgrund till den påstådda kunskapen om svensk lagstiftning vill jag påminna om definitionen av olaga hot som enligt brottsbalkens 4 kap, 5§ definieras som

Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Självklart är det beklagligt att situationen inte kunnat lösas på ett civilicerat sätt
men jag är av åsikten att man skall bemöta andra som man själv vill bli bemött -
från båda sidor.

TOLER: För det första har onoff-personalen/chefen begått brottet bedrägeri/avtalsbrott
genom att inte låna honom lånedator mm, enligt onoffs regler. De har oxå uppträtt otrevligt då.
För det andra så har folk olika stubin, och i detta fall var pokerstar rejält missbehandlad.
Medan personalen var i överläge och systematiskt elak så fick pokerstar utbrott.
Personalen har behandlat honom illa, då har han gett tillbaks - tyvärr hot.

Det finns inga som helst förmildrande omständighetet att gå in i en butik och leva rövare, hota personalen och bete sig som en idiot.
Lagen är solklar - känner butikspersonalen sig hotad är det ett olaga hot.
Det finns inga förmildrande omständigheter som heter "Han blev så dåligt behandlad".

Blir man dålig behandlad så är det en förklarande/förmildrande omständighet per definition.

Redigerat av toler, 25 December 2007 - 21:10.

Postad 26 December 2007 - 10:31

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Fel.

* Min dator går sönder
* Jag blir förbannad

Läs på nästa gång tomte

Jodå.
Open your eyes.
bless

Ok, då får du allt ta och lära dig att skriva lite tydligare.

Postad 26 December 2007 - 11:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför du försvarar honom med näbbar och klor? Det finns inga förmildrande omständigheter i detta fall. En dotter som slår ihjäl sin far efter 10 års utnttjande - fine - där är en förmildrande omständighet. Att inte få sin vilja igenom i en butik är det inte och jag fortsätter att kalla sådant beteende för förkastligt.

Jag har även varit mycket tolerant med hänglåset på denna tråden och detta är den absolut sista varningen. Nu släpper vi det som hänt och har tråden öppen för likande händelser. Fortsätter diskussionen om pokerstars gapande och skrikande, tolers försvarande eller andras synpunkter på det som hänt så åker hänglåset på snabbare än ni kan säga Rumplestiltskin :)

Postad 26 December 2007 - 12:32

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
det finns ingen som har sagt att pokerstars utbrott varit bra eller lämpligt.
Pokerstar har en udda moraluppfattning & humör.

Det finns två skilda spår i hans berättelse: 1. hur han fick service & pengarna åter,
2. Hans icke-konstruktiva utbrott i butiken. . Och Jag har vart inriktad på 1..

Vore kul att höra liknande händelser - som helst inte innehåller olaga hot.

Redigerat av toler, 26 December 2007 - 12:33.

Postad 26 December 2007 - 21:45

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

det finns ingen som har sagt att pokerstars utbrott varit bra eller lämpligt.
Pokerstar har en udda moraluppfattning & humör.

Det finns två skilda spår i hans berättelse: 1. hur han fick service & pengarna åter,
2. Hans icke-konstruktiva utbrott i butiken. . Och Jag har vart inriktad på 1..

Vore kul att höra liknande händelser - som helst inte innehåller olaga hot.

Vadå udda moraluppfattning & humör?
Seriösrt vem f*n är du att döma?
Har ni beställningar som ska skickas iväg och har ett företag att driva samt andra ting på datorn ni är beroende av så vill ni gärna ha en lånedator när man har rätt till det ENLIGT LAG.
Jag tycker jag inte agerade helt rätt, men snälla sluta haka upp er på beetendet då jag har pratat lugn och sansat med dem fram tills!..
Sen är det dem som har begått flera fel och inte kan stå för det.
Jag har en dator framför dem som inte funkar och flera kan intyga det, hade det varit kund på mitt företag hade han definift fått en lånedator tills vi löst problemet.
Och det jävliga är också att vi har handlar för hur mycket som helst på onoff i kista sen dem öppnade.
Hemmabio paket, tvättmaskin och torktummlare, massa mobiltelefoner, datorer, kameror allt.
Så lite borde dom bjuda till.
Och förresten jag ångrar inte att jag sa att jag skulle slå sönder butiken, sen får ni på forumet tycka vad ni vill.
Men jag har lågt temp ja och det handlar inte om att få som man vill jag får ofta inte som jag vill men inte fan blir jag förbannad, men där tyckte jag det var droppen.

Postad 26 December 2007 - 23:18

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Vet inte om onoff var lagligt skyldig att erbjuda lånedator; vill gärna se lagen de brutit mot. Jag menar då skulle det bli många lånegrejer för butiker.

Pokerstar har klart talat om mycket kring händelsen och hur han känt. Man förstår med hans temprament att det blev nog. Men vi kan inte stödja olagligheter i forumet eller samhället - rättsstaten måste respekteras. Om pokerstar hävdar han gjorde rätt fortfarande så har han en moralisk brist anser jag. Om han hävdar att han är villig att bli "felaktigt" dömd för detta så än värre - ingen vill väl bli dömd i onödan. Att kompentensen brister i kista råder ingen tvekan heller. Att pokerstar skadats i sitt arbete råder ingen tvekan heller. Dock borde han planerat för "olyckor" med idiotisk personal - när han driver företag - men det är OT. Problemet för denna tråd är att pokerstar framhärdar att försvara olaga hot - som dessutom inte var konstruktivt - bara en känsloyttring. Denna attityd är inte gångbar offentligt.

Tycker vi diskuterar nåt annat så tråden lever vidare. Har själv en OT-tråd om kriminalitet om ni vill diskutera.
Tyvärr så kommer jag bara på något om kvinnliga försäljare och det är oxå OT. Så ni får möta upp

Postad 27 December 2007 - 02:08

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vet inte om onoff var lagligt skyldig att erbjuda lånedator; vill gärna se lagen de brutit mot. Jag menar då skulle det bli många lånegrejer för butiker.

Pokerstar har klart talat om mycket kring händelsen och hur han känt. Man förstår med hans temprament att det blev nog. Men vi kan inte stödja olagligheter i forumet eller samhället - rättsstaten måste respekteras. Om pokerstar hävdar han gjorde rätt fortfarande så har han en moralisk brist anser jag. Om han hävdar att han är villig att bli "felaktigt" dömd för detta så än värre - ingen vill väl bli dömd i onödan. Att kompentensen brister i kista råder ingen tvekan heller. Att pokerstar skadats i sitt arbete råder ingen tvekan heller. Dock borde han planerat för "olyckor" med idiotisk personal - när han driver företag - men det är OT. Problemet för denna tråd är att pokerstar framhärdar att försvara olaga hot - som dessutom inte var konstruktivt - bara en känsloyttring. Denna attityd är inte gångbar offentligt.

Tycker vi diskuterar nåt annat så tråden lever vidare. Har själv en OT-tråd om kriminalitet om ni vill diskutera.
Tyvärr så kommer jag bara på något om kvinnliga försäljare och det är oxå OT. Så ni får möta upp

Ur konsumentverkets hemsida:

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Garanti:

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

* att varan repareras,
* att du får en annan vara i stället,
* att du får avdrag på priset,
* att köpet går tillbaka.

Jag kan inte hitta information klart och tydligt om att man har rätt till en lånedator, men i samtal till konsumentverket så har jag rätt till en lånedator efter 4 veckor och det tog mer än 5 vid första service.

Men snälla toler sluta spela advokat, åklagare, polis eller vad du försöker spela.
Vad hade du själv gjort i en liknande situation?
Sagt okej det är lugnt gubbar sen åker du hem och sover och så har du 500 kunder som skickar e-post om sina beställningar?
Komigen skärp dig du ser mig som boven i dramat om jag får tala ut fårn min sida om hur jag ser på dina texter.
Kriminellt, kanske det.
Men dom är inte änglar dem heller och tror du verkigen det hade hållt i rätten?
Att jag hotar med att slå sönder butiken? Sen att det inte är ett hot mot en individ så ser man det som antingen hot / föreberedelse till skadegörelse.
Helt ärligt jag bryr mig inte om vad som hade kunnat hänt, jag ville bara ha min dator alternativt en ny dator eller lånedator som jag enligt ansvarig på onoff som jag talade med hade rätt till, precis som konsumentverket sade han om det tar mer än 4 veckor så har jag rätt till en lånedator och har dom inte det i butiken ( vilket enligt han ALLA butiker hade ) så hjälper dom till att få fram en.

Nu tycker jag vi kan fokusera oss på onoffs agerande i fråga och inte om mig.
Annars kan tråd låsas tycker jag.

Åk själva till Onoff i kista se hur "säljarna" behandlar kunderna :)

Redigerat av Pokerstar, 27 December 2007 - 02:14.

Postad 27 December 2007 - 10:07

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Och förresten jag ångrar inte att jag sa att jag skulle slå sönder butiken, sen får ni på forumet tycka vad ni vill.

Låter som att du skulle ha större nytta av en egen blogg istället för en forumtråd.
Adressen http://www.noregrets.se är ledig.

Postad 27 December 2007 - 11:37

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Låter som att du skulle ha större nytta av en egen blogg istället för en forumtråd.
Adressen http://www.noregrets.se är ledig.

www.jagarlustigibland.se är också ledig, den passar nog dig :)

Postad 28 December 2007 - 01:29

fistovana holka-13_Hesskah
  • fistovana holka-13_Hesskah
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag kan inte hitta information klart och tydligt om att man har rätt till en lånedator, men i samtal till konsumentverket så har jag rätt till en lånedator efter 4 veckor och det tog mer än 5 vid första service.

Men snälla toler sluta spela advokat, åklagare, polis eller vad du försöker spela.
Sagt okej det är lugnt gubbar sen åker du hem och sover och så har du 500 kunder som skickar e-post om sina beställningar?
Komigen skärp dig du ser mig som boven i dramat om jag får tala ut från min sida om hur jag ser på dina texter.
Kriminellt, kanske det.
Att jag hotar med att slå sönder butiken? Sen att det inte är ett hot mot en individ så ser man det som antingen hot / föreberedelse till skadegörelse.
Helt ärligt jag bryr mig inte om vad som hade kunnat hänt, jag ville bara ha min dator alternativt en ny dator eller lånedator som jag enligt ansvarig på onoff som jag talade med hade rätt till, precis som konsumentverket sade han om det tar mer än 4 veckor så har jag rätt till en lånedator och har dom inte det i butiken ( vilket enligt han ALLA butiker hade ) så hjälper dom till att få fram en.

Nu tycker jag vi kan fokusera oss på onoffs agerande i fråga och inte om mig. Annars kan tråd låsas tycker jag.

Konsumentverkets regler är inte lag - men visst borde onoff gett dig lånedator mm - kista har skött sig dåligt.

Att du som säljer något till många kunder inte själv har extradator när det är så viktigt är ju ofattbart - du/ni har ju handlat över 100000 på onoff. Att ditt arbete blev lidande är delvis ditt fel...men självklart har onoff sin skuld klar.

Jag är väl den ende som skrivit flera inlägg; som inte ser dig som boven. Du har hotat och betett dig - men det var en gång, en isolerad händelse som reaktion på taskighet. Jag är inriktad på allt det andra istället. Men ditt uppträde var per definition kriminellt - det är fakta. Om du inte är dömd sedan tidigare så tror jag en förundersökning skulle läggas ner med ett ajabaja. Onoff har begått regelbrott men du fick ju rätt när du lugnat ner dig. Du fick tillbaks pengarna iaf utan avdrag.

Men du borde förstå du blir en måltavla när du tycker det är OK att bli dömd för hot. Det är inte OK alls. Du får skilja på vad du anser är rätt och vad lagen säger. Annars blir det mycket hotande om folk inte är rädda för att dömas. Om du inte har mer att tillföra så kan du gärna berätta om de andra tillfällen då du blitt illa behandlad.

Postad 28 December 2007 - 03:52

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Komigen skärp dig du ser mig som boven i dramat om jag får tala ut från min sida om hur jag ser på dina texter.
Kriminellt, kanske det.

Nu tycker jag vi kan fokusera oss på onoffs agerande i fråga och inte om mig. Annars kan tråd låsas tycker jag.

Konsumentverkets regler är inte lag - men visst borde onoff gett dig lånedator mm - kista har skött sig dåligt.

Att du som säljer något till många kunder inte själv har extradator när det är så viktigt är ju ofattbart - du/ni har ju handlat över 100000 på onoff. Att ditt arbete blev lidande är delvis ditt fel...men självklart har onoff sin skuld klar.

Jag är väl den ende som skrivit flera inlägg; som inte ser dig som boven. Du har hotat och betett dig - men det var en gång, en isolerad händelse som reaktion på taskighet. Jag är inriktad på allt det andra istället. Men ditt uppträde var per definition kriminellt - det är fakta. Om du inte är dömd sedan tidigare så tror jag en förundersökning skulle läggas ner med ett ajabaja. Onoff har begått regelbrott men du fick ju rätt när du lugnat ner dig. Du fick tillbaks pengarna iaf utan avdrag.

Men du borde förstå du blir en måltavla när du tycker det är OK att bli dömd för hot. Det är inte OK alls. Du får skilja på vad du anser är rätt och vad lagen säger. Annars blir det mycket hotande om folk inte är rädda för att dömas. Om du inte har mer att tillföra så kan du gärna berätta om de andra tillfällen då du blitt illa behandlad.

Hej!
Självklart var det en kriminell handling, olaga hot och förberedelse till skadegörelse är enligt lag förbjudet.
Men jag står fortfarande för det annars hade jag inte skrivit om det i forumet då jag är såpass ärlig och sen är det hoten som har livat upp tråden.
Men onoff vågar inte stå för sina fel och det tycker jag är grymt fel.

Men vadå bara för att vi har ett företag och jag använder min privata bärbara som jobbdator till att skriva fakturor och ta emot beställningar behöve rjag inte ha en reservdator för det?
Och inte köper man en ny dator bara för att den andra datorn är på service, utan det är kundens rätt att ha något som kan ersätta om det går en längre tid.

Visst kunde jag sköta jobbet endå, men det var jobbigt då jag fick åka hem till min kompis eller en släkting för att sköta mina uppgifter och det är rätt så drygt att behöva göra detta varje dag under flera veckors tid.

Nej jag har inga speciella tidigare anmärkningar i belastningsregistret ( förutom indraget körkort, men får tillbaka den nu i feb. ) ;) ;)

Postad 04 January 2008 - 04:23

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Kan inte replikera Bifogad fil  SmilyAngry.gif   17.94K   0 Antal nerladdningar Skulle gärna höra om fler erfarenheter så kan vi analysera.

Postad 05 January 2008 - 01:20

Pokerstar
  • Pokerstar
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Kan inte replikera Bifogad fil  SmilyAngry.gif   17.94K   0 Antal nerladdningar Skulle gärna höra om fler erfarenheter så kan vi analysera.

Analysera vadå?
Beteende från kundens sidan eller från säljarnas?

Postad 05 January 2008 - 01:37

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Nej nu låser jag den här tråden!
Har ni nåt att säga om det så går det bra att skicka pm..

Redigerat av Unregistered1092, 05 January 2008 - 01:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.