Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mest överskattade/Hypeade högtalarna?

226 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 9.162162 (110) Inga priser
KEF iQ7 (Golvhögtalare) 1 9.388888 (17) Inga priser
31 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 6 år sedan
* Officiell Tråd - KEF iQ-serien * (446 inlägg) 7 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 9 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 12 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 16 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 17 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Kef IQ7 se! (2 inlägg) 17 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 17 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 17 år sedan
7.1 receiver till mina Kef iQ7, 6-12 000 kr (8 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 18 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 18 år sedan
Vad ska jag driva mina Kef iQ7or med? (5 inlägg) 18 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 18 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
KEF IQ5 eller KEF IQ7 (11 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 19 år sedan
Varför väljer de flesta iq7 framför iq9? (9 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 19 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 20 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 20 år sedan

Postad 04 November 2007 - 22:14

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Det e möjligt att jag håller med dig fluffy om dina intryck om audiovector, men jag VILL ju så gärna att de ska passa mig! Tycker de e så j*vla snygga!

*Sätter mitt hopp till S3 -serien.*

Postad 04 November 2007 - 22:27

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Går även här emot strömmen och påstår Audio Vector som en mycket bra högtalare. Spelglad och strik analytisk på en gång. Som en blandning av Linn och Dynaudio. ;) Dynaudio A42 är en av de bästa, kanske den bästa, småhögtalare jag hört under 5k men då höjde de priset vilket var negativt.

Postad 05 November 2007 - 08:53

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0

men då höjde de priset vilket var negativt.

Skitbra menar du ;) B)

Postad 05 November 2007 - 14:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag gillar detta märke skarpt också. Men Supernovan kostar väl 75k. Novan kostar runt 50k?

Jo jag skrev fel ;)
Menade 75k, tycker att alla deras högtalare är bland eller dom bäste i sin prisklass.

har inte så mycket att säga om Audio Vector, men har lyssnat ppå en av deras modeller ( kommer inte ihåg vilken, dock ganska dyr 40000 kr eller så) och tyckte inte att dom föll mig i smaken specielt bra.
lät annars ganska öppet och med bra detajer och precistion, men inte mycket till musikalitet och kraft ( vilket jag tycker är bland det viktigaste )

MEn det varierar väll med olika modeller och serier !

Postad 05 November 2007 - 14:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
QRS Nova är även den en mycket bra högtalare med ett ljud som liknar Supernovornas ljud väldigt myvket, skulle kunna leva länge med dom, men jag skulle ändå vilja ha Supernovorna ;)

Postad 12 November 2007 - 15:16

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
Kommit på i efterhand att denna tråd kan ge bieffekter på både nybörjare och butiker,så den kanske inte är helt lämplig.
Så om någon moderator skulle kunna göra sig besväret att antingen låsa tråden, eller helst tabort tråden.

Postad 12 November 2007 - 15:42

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Kommit på i efterhand att denna tråd kan ge bieffekter på både nybörjare och butiker,så den kanske inte är helt lämplig.
Så om någon moderator skulle kunna göra sig besväret att antingen låsa tråden, eller helst tabort tråden.

Tycker tråden är toppen, ger en annan bild som motpol till alla förståsigpå-tidningar. Kan den få någon "nybörjare" att faktiskt gå att lyssna innan man beställer RS6 på nätet så toppen. Beslutar denne sen att inte köpa baserat på egna slutsatser är det ju MA's problem, för förhoppningsvis kan väl butiken ta fram något som faller bättre i smaken. Om det är några som borde tänka till är det väl pressen, tror de flesta som handlar i under 10 000 klassen litar mycket på "experters" åsikter. Är ju för väldigt många som bor t.ex. i mindre städer också svårt eller långt att provlyssna.

I särklass mest överskattat
MA RS6 (suprise!) ;)

bara överskattat
Klipsh
MA GS
Dali's billigare

Postad 12 November 2007 - 16:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Postad 12 November 2007 - 18:27

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Liksom hur förvirrade blir inte nybörjarna om de te.x tänkt beställa något som de hört så mkt gott om totalt sågats!
Sett på andra forum när folk funderar på 10k högtalare och blir helsnurr på RS6orna efter läst denna tråd. Visst kanske vi gör de en tjänst, om vi får de att åka och lyssna så att säga. Villket är det rätta sättet att göra det på. Men vet själv hur det är när man ska köpa något, både testat och otestat och se att den produkten blivit sågad. Då blir man lite förvirrad.

Sedan för butikerna kan det väl vara dela pott. Antingen så kanske de inte säljer just pga någon läst att det man tänk köpa blivit sågat och struntar i det eller väljer någon annan produkt. Eller så får butiken en chans att sälja en produkt som de själva tycker är bättre.

Jag tycker att det är roligt att såga saker! Men det kanske inte är den bästa lösningen jämt. Sedan så ber en tråd om denna bråk på forumet, villket inte har uppstått än( Så länge alla "glada" RS6 ägare håller sig utanför :D ).

Fast hade varit helt på en sånhär tråd om jag varit anonymare :)

Postad 12 November 2007 - 19:59

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Synd tycker jag, det är en rätt roligt tråd faktiskt. :)

Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nackdel att diskutera sånt här. Är väl bara bra för folk att få reda på vissa nackdelar med högtalare som har hissats mot skyarna så mycket som RS6 har gjort. Dessutom så är forumet till för de flesta frågor som handlar om högtalare och dylikt. Tycker de e skönt att man ser lite andra trådar än just de vanliga "Hjälp mig välja högtalare trådarna" som det vimlar av.

Mvh
AlexanderE

Postad 12 November 2007 - 20:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Liksom hur förvirrade blir inte nybörjarna om de te.x tänkt beställa något som de hört så mkt gott om totalt sågats!
Sett på andra forum när folk funderar på 10k högtalare och blir helsnurr på RS6orna efter läst denna tråd. Visst kanske vi gör de en tjänst, om vi får de att åka och lyssna så att säga. Villket är det rätta sättet att göra det på. Men vet själv hur det är när man ska köpa något, både testat och otestat och se att den produkten blivit sågad. Då blir man lite förvirrad.

Men är det inte så att många utav de som blir missnöjda har köpt utan att lyssna först?

Kalle läser H&M och beställer därefter RS6.
Rune lyssnar på olika högtalare och köper därefter RS6 eftesom de passade hans ljudideal.

Risken för att Kalles högtalare dyker upp på hifimagasinet är större än för Runes.

Tråden har två bra poänger isåfall.

1. Köp aldrig högtalare utan att lyssna först.
2. Låt inte en hifitidning avgöra vilka högtalare du väljer.

Postad 12 November 2007 - 23:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hade sagt BO utan tvekan.. Priserna är inte i närheten av vad de borde vara för det ljudet. Har hört B&W högtalare som kostar under halva priset som är bättre. Förstår inte hur man kan vara ljudintresserad och köpa BO högtalare..

Dock tycker jag faktiskt att MA RS6:orna var ganska bra. Saknade lite i basregistret men var riktigt duktiga på mellan och diskanten. Testade dem med en Pioneer stereoförstärkare och cd spelare (vet inte vilka). Hade dock häldre köpt ett par B&W i 600-serien då jag blev väldigt imponerad av dem.

Postad 13 November 2007 - 00:35

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Jag för min del tror inte att det är så många vanliga Svensson som läser HiFi-Musik och än mindre läst den specifika artikeln om RS6. Läser man HiFi-Musik så har man nog ett visst HiFi intresse och lyssnar då säkert också på grejorna man köper innan. Skulle det vara så att dom valt RS6 pga av artikeln så är det nog snarare någon säljare som hintat om den...

Postad 13 November 2007 - 03:08

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Eller så gör de som alla teknikfolk gör i dessa internettider. Kollar reviews, läser massa forum och går till biblan och kollar lite tidningar. Jag var helt inställd på 604s3, sen när jag faktiskt gick och provlyssnade så lät de... ja... skit helt enkelt. Hade inte alls tänkt köpa några 703or från början. Stackars snubben på hifi-klubben fick dessutom kånka dem kors och tvärs så jag kunde jämföra bredvid då jag först trodde det var placeringen, etc.

Så nog behövs det motpoler till all snack som annars oftast säger mer än vad det faktiskt kan gå i god för på det hela tage.t

Postad 13 November 2007 - 06:36

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Jag tycker att många Cerwin Vega högtalare låter illa. Har inte hört de senaste modellerna, utan äldre dyra Cerwin Vega. Lät ungefär som om man lyssnade i ett akvarium.

Postad 13 November 2007 - 09:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag kan ha förståelse för resonemanget, men jag tycker precis som Agave skriver, att det är bra att folk får se att nästan alla produkter har två sidor och att lite vaksamhet alltid är bra. SJälv blir jag ruggigt skeptisk då saker bara hyllas och det inte finns någon som tar upp en enda nackdel ... Bättre att man får veta nackdelar och sedan får ta ställning till om de är aplicerbara på en själv eller inte.

Risken för att Kalles högtalare dyker upp på hifimagasinet är större än för Runes.
Tråden har två bra poänger isåfall.
1. Köp aldrig högtalare utan att lyssna först.
2. Låt inte en hifitidning avgöra vilka högtalare du väljer.

Klokt (som vanligt).

Jag tycker att det är roligt att såga saker! Men det kanske inte är den bästa lösningen jämt. Sedan så ber en tråd om denna bråk på forumet, villket inte har uppstått än( Så länge alla "glada" RS6 ägare håller sig utanför :) ).

Fast jag gillar ju RS6 (även om jag inte har köpt ett par). Inte behöver jag bråka för det. Tycker de flesta som skrivit någon åsikt om dem här verkar ha kollat ordentligt själva och därefter dragit sina egna slutsatser. Då är det ju "no big deal". Alla har sin egen smak.
Tycker som sagt att det är viktigt att olika synpunkter kommer fram ... så länge man kan motivera. Däremot ger det väl inte så mycket om man skriver "jag har hört dem å de är helt värdelösa å jag skulle inte ta dom om jag fick dom" eller "dom e så sjukt bra. Slår lätt allt som är dubbelt så dyrt". Helt onyanserat. De flesta högtalare har något som är bra (och något som är mindre bra). Bara att inse och sedan bestämma vad man prioriterar. Försökte själv påpeka sådana enkla saker i några Klipschtrådar och det var inte så poppis ...

Postad 13 November 2007 - 12:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Hade sagt BO utan tvekan.. Priserna är inte i närheten av vad de borde vara för det ljudet. Har hört B&W högtalare som kostar under halva priset som är bättre. Förstår inte hur man kan vara ljudintresserad och köpa BO högtalare...

Håller med. Anledningen till att jag inte tog upp BO själv är ju att jag utgick från att ingen som är ljudintresserad köper dem... Som inventarier i ett hyperstylat hem är de utmärkta men som hemelektronik lämnar de en hel del övrigt att önska.

Postad 13 November 2007 - 12:59

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Tycker det verkar vara relativt många på detta forum som anser att utseendet är viktigt, väldigt viktigt till och med.

Det är inte direkt sällan man ser att någon vill ha tips på bra högtalare, men med tillägget att de måst vara snygga också :P

VH Micke

Postad 13 November 2007 - 13:11

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Hade höga förväntningar på Canton Ergo serien, i synnerhet 609:an. Måste ha varit de burkigaste ljudet jag nånsin hört. Provade med Yamaha & Onkyo stärkare/dvd. Surrarna i serien lät förfärliga.

Infinitys beta 10 ger jag inte heller mycket cred för som ju lyfts till skyarna av recensenter. De kostar förvisso bara 2 lakan, men ändå. Bortkastade pengar.

Postad 13 November 2007 - 13:38

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har lyssnat på många tiotal högtalare. Endast ett par stycken har kunnat leva upp till det rykte de har, resten besvikelser. Största besvikelsen är, som för de flesta här i forumet, MA RS6. Undrar ofta hur i hela friden recensenterna kunde överhuvudtaget skriva sådana lovord om dem som de gjorde.

Postad 13 November 2007 - 14:46

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tycker det verkar vara relativt många på detta forum som anser att utseendet är viktigt, väldigt viktigt till och med.

Det är inte direkt sällan man ser att någon vill ha tips på bra högtalare, men med tillägget att de måst vara snygga också :P

VH Micke

Förstår vad du menar och är man ute efter designhögtalare så för all del, köp BO. Förstår dock inte varför man inte skulle gå på 90% ljudet då högtalare är till för att lyssnas på.. Annars kan man ju lika gärna köpa en snygg möbel som inte låter något alls.

Postad 13 November 2007 - 15:04

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Oxå hört mången högtalare. Stora besvikelser är tex samtliga Audiovector och
Canton modeller jag hört i butiker.

Men!! Jag kan inte döma ut dom för det. För hur ofta kan man få en
vettig demo i en butik. Man måste släpa hem f***skapen innan man sablar ner nånting.

Senaste exemplet är ett par högtalare jag är grymt intresserade av: Pioneer S1-EX. På
Mediamarkt står dom i majestät - och låter skit!!!!!!

Så för att bedömma dessa så lär jag åka ner till Vimmerby eller nån annan seriös butik
med bra akustik och annat än skräpelektronik som driver dom. På Mediamarkt stod
en H/K DVD analogt för källan. Huvvva......

Redigerat av Unregistered1064, 13 November 2007 - 15:06.

Postad 13 November 2007 - 17:13

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Något av det mest hypade jag sett (hört) var de där Cabasse La Sphere som demades på HiFimässan i Malmö i helgen. Stora monster som inte lät något vidare. Att sedan dom kostar uppåt miljonen ökar bara hype-faktorn.

Håller med till fullo. Jag satt och vände och vred mig när jag lyssnade på dom för att se om någon annan reagerade som jag. Det lät skit om jag ska vara riktigt ärlig. Det kändes nästan som om något var fel. Och så vill dom ha 1.3 mille för dom :P

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 13 November 2007 - 17:14.

Postad 13 November 2007 - 19:18

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
En provlyssning på en affär säger ju inte så jättemycket om hur det kommer låta hemma då det ofta handlar om akustik/placering till stor del utan det ger bara en fingervisning om hur det kan låta. Det bästa är ju om man får låna hem och ta sej tid att lyssna "på riktigt" i lugn och ro. Dock är det ju ine alltid man har den möjligheten. Att en högtalare låter dåligt på en dålig inspelning är väl ändå inte en nackdel? Det tyder ju enbart på att den spelar något som är närmare rätt. Då menar jag inte att man ska byta ut hela skivsamlingen när man köper bättre högtalare, men man får allt leva med att man får fram även det dåliga i det man matar in i dem bättre om man har bättre grejer! Jag är helt övertygad om att det mesta du får för under 10000 har mycket svårt att låta high end tyvärr. Rent allmänt så är det väl lite så att de kända märkena får bra betyg automatiskt då folk känner igen både design och ljudkaraktär.

Postad 13 November 2007 - 20:49

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Har ni med er egen musik när ni provlyssnar eller hur gör ni?

Postad 14 November 2007 - 00:02

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
För det första så ska man INTE dra för stora växlar på hur högtalare låter på mässor (även en del butiker), så generela sågningar enbart på intryck ifrån mässa är inte värt mycket. Och angående mest överskatade/hypeade högtalarna så vinner ganska klart Infinity Kappa 600 i mina öron.
Andra märken/modeller som inte borde vara så hypeade är bla Audiovectors dyrare modeller med banddiskant(Audiovector är bra på billigare högtalare) som inte är vidare bra och prisvärda när man jämför emot andra högtalare för samma pengar.

Postad 14 November 2007 - 11:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Den äldre Focal Chorus serien får min röst.
Lyssnade på flera modeller när den va aktuell och säljaren blev nästan arg och pekade gång på gång på artikeln där test hade vunnits.
Men jag va inte blind, tvärtom. Jag gillade inte skräpet han ville pracka på mej bara.

Gick hem med ett par Wharfedale Pacific Evo 40 som finns i andra änden av skalan om vi snackar hype.

EDIT: Sorry JmLab hette dom ju då.

Hifi & Musik är förövrigt en mycket bra tidning om man orkar sila rad efter rad. Dom kommer med en hel del information som andra tidningar helt hoppar över. Har läst mängder av artiklar av Mats Meyer-Lie t.ex som faktiskt haft en botten av sanning och trovärdighet.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 14 November 2007 - 11:49.

Postad 19 November 2007 - 10:01

thewave
  • thewave
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tycker också att MA RS6 är riktigt överskattade, något som jag tycker stämmer för GS20 också, halvdan dynamik och alldeles, alldeles för färgat ljud, som jag blev riktigt trött på efter ett par lyssningar. Inte alls min högtalare.

Postad 19 November 2007 - 22:42

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0

Hifi & Musik är förövrigt en mycket bra tidning om man orkar sila rad efter rad. Dom kommer med en hel del information som andra tidningar helt hoppar över. Har läst mängder av artiklar av Mats Meyer-Lie t.ex som faktiskt haft en botten av sanning och trovärdighet.

HIFI&musik är INTE en bra tidning förövrigt. Villka är de som hypar allt här i vårt avlånga land?

Postad 19 November 2007 - 23:02

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

HIFI&musik är INTE en bra tidning förövrigt. Villka är de som hypar allt här i vårt avlånga land?

Visst är det en bra tidning, fast jag ser den mer som ett gigantiskt produktblad där man kan kika lite närmare på olika produkter :lol:.

Som jag skrev man får sila ganska mycket. T.ex all text :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 01:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Jag köper H&M som vuxensubstitut till Kalle Anka, Knasen, Fantomen osv.

Så länge man inte tar den på allvar så funkar den. I vilken annan svensk tidning kan man t ex läsa om hifi-råttor och
romantiska högtalarkablar? :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 02:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jag köper H&M som vuxensubstitut till Kalle Anka, Knasen, Fantomen osv.

Så länge man inte tar den på allvar så funkar den. I vilken annan svensk tidning kan man t ex läsa om hifi-råttor och
romantiska högtalarkablar? :lol:

Precis och hur mysigt är inte det? :rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 07:28

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag tror att hypen på att hata MA RS6 är större än hypen på högtalarna själva. Nu är det ett bra tag sedan jag lyssnade på dom, men de var helt ok. Lyssnade iofs även på focus 140 samtidigt och den var bättre.

Jag tycker däremot mindre om allt tingeltangel som numera förekommer inom hela hifin. Det ska vara stenar,råttor och distanser för högtalarkabeln. Ärligt talat vet jag inte vad dessa distanser ska göra, antagligen så att inte den svindyra kabeln ska slitas mot golvet.

Postad 14 December 2007 - 23:20

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
kan helt å hållet hålla med RS6 är komplett värdelösa sämsta skiten jag nånsin haft i mitt vardagsrum dem är inte ens snygga . Man undrar hur mycket mutor det är i tidnings branchen.

Postad 14 December 2007 - 23:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Hade sagt BO utan tvekan.. Priserna är inte i närheten av vad de borde vara för det ljudet. Har hört B&W högtalare som kostar under halva priset som är bättre. Förstår inte hur man kan vara ljudintresserad och köpa BO högtalare...

Håller med. Anledningen till att jag inte tog upp BO själv är ju att jag utgick från att ingen som är ljudintresserad köper dem... Som inventarier i ett hyperstylat hem är de utmärkta men som hemelektronik lämnar de en hel del övrigt att önska.

Fast jag måste tillägga att jag tycker många BO högtalare låter rent bra. Fast man kan alltid få mer valuta för pengen med det är väl ok om man tänker på koncept samt design som B&O står för. Men jag fortfarande tycker för mycket av deras prylar även ljudmässigt.

Postad 15 December 2007 - 00:25

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
B&W, Audiovector, canton etc. Nästan alla mainstream märken är överhypade IMHO. Jmlab börjar bli bra vid Alto Utopian.

Postad 15 December 2007 - 00:38

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Jag tycker att många Cerwin Vega högtalare låter illa. Har inte hört de senaste modellerna, utan äldre dyra Cerwin Vega. Lät ungefär som om man lyssnade i ett akvarium.

Jo det är många som tycker, men de är väl knappast överskattade.

Själv tycker jag BO är sjukt överskattade, javisst de låter bra men för 100k (inte alla BO kostar så men de alla är dyra) så räknar man med att de ska låta bra mycket bättre. Sen att jag tycker att designen på deras högtalare är hemsk gör priset bara ännu värre.

Redigerat av Unregistered32555851, 15 December 2007 - 00:39.

Postad 15 December 2007 - 09:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

kan helt å hållet hålla med RS6 är komplett värdelösa sämsta skiten jag nånsin haft i mitt vardagsrum dem är inte ens snygga . Man undrar hur mycket mutor det är i tidnings branchen.

Vilka andra högtalare har du haft i ditt vardagsrum?
Hur kommer det sig att man köper en så dålig högtalare? :(

Postad 15 December 2007 - 21:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har lyssnat på många tiotal högtalare. Endast ett par stycken har kunnat leva upp till det rykte de har, resten besvikelser. Största besvikelsen är, som för de flesta här i forumet, MA RS6. Undrar ofta hur i hela friden recensenterna kunde överhuvudtaget skriva sådana lovord om dem som de gjorde.

dom fick en slant under bordet
det är bara att se vad som hände på 80 talet då refusreade dom en produkt som dålig och vips så slöt dom att annosera så dom höll på att kursa.

Postad 15 December 2007 - 22:29

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Konstigt att ingen har nämnt Yamaha NS-555. Blev besviken när jag hörde dem ändå fast de är populära här på forumet. Folk kan ju omöjligt köpa dessa bjässar för ljudet, det måste ju vara för utseendet :(

Postad 15 December 2007 - 22:31

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
MA RS6 har fått fina recensioner världen över, både i England och USA tex. Så att HoM skulle vara "köpta" är lite löjligt...Då skulle det vara konstant gnäll då avseende Canton, Dynaudio, BoW, etc etc hela tiden.. :(

Jag tycker RS6 låter helt ok för dom pengarna. GS serien ännu bättre, men dom dyrare också. Tycker inte MA är ett överskattat märke generellt.

Postad 15 December 2007 - 23:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

MA RS6 har fått fina recensioner världen över, både i England och USA tex. Så att HoM skulle vara "köpta" är lite löjligt...Då skulle det vara konstant gnäll då avseende Canton, Dynaudio, BoW, etc etc hela tiden.. :(

Jag tycker RS6 låter helt ok för dom pengarna. GS serien ännu bättre, men dom dyrare också. Tycker inte MA är ett överskattat märke generellt.

troligen så äger du ett par

Postad 16 December 2007 - 01:03

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Har nån RS6 mobbat dig? :(

Nej, jag har aldrig ägt RS6. Känner inte ens någon som äger dem. Dock lyssnat på dem och GS serien samt Bronze. Har ägt ett par Bronze 2 för några år sen, och dom var bra.

Hängde upp mig på att en recension i HoM skall ha lurat folk och att dom är ute och cyklar. Nja, många olika tidningar som skrivit väl om RS6 ville jag bara påpeka. Samt att de inte är "skit" i mina öron.

Postad 16 December 2007 - 09:47

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

det är bara att se vad som hände på 80 talet då refusreade dom en produkt som dålig och vips så slöt dom att annosera så dom höll på att kursa.

Jag antar att du har på fötterna för sådana beskyllningar? :lol:
Det är rätt ofta jag inte håller med dem, men med tanke på hur subjektivt vårt intresse är får man ta "testerna" därefter. Lägger man till att subjektivitet ofta påverkas av goda relationer mm så blir det ännu mer med en nypa salt. Man kommer aldrig ifrån att trevliga demos, fabriksbesök, middagar och pubkvällar alltid kommer att påverka även de som til varje pris försöker vara subjektiv. I synnerhet torde det gälla högtalare som åtminstone jag tyker är rätt svåra att blindtesta. Men från det läget till köpta tester tror åtminsone jag att steget är rätt långt ... Hur skulle andra reagera vad gäller att skicka in produkter för provning om det kom ut att resultaten bara var en pengafråga? Man skulle ju tex kunna fundera över varför en drake som Klipsch i så fall får så pass lite goda vitsord ... <_<

Att i stort sett alla tidningar är bedrövligt dåliga på att ta fram nackdelar och dela ut lägre betyg ¨pga sista stycket håller jag dock med om. Intressant att typ 90% av alla testade produkter är klart över "medelbra", 9 % är "medel/normalbra" och 1% är under "normal" ...

Postad 16 December 2007 - 10:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag antar att du har på fötterna för sådana beskyllningar? :lol:
Det är rätt ofta jag inte håller med dem, men med tanke på hur subjektivt vårt intresse är får man ta "testerna" därefter. Lägger man till att subjektivitet ofta påverkas av goda relationer mm så blir det ännu mer med en nypa salt. Man kommer aldrig ifrån att trevliga demos, fabriksbesök, middagar och pubkvällar alltid kommer att påverka även de som til varje pris försöker vara subjektiv. I synnerhet torde det gälla högtalare som åtminstone jag tyker är rätt svåra att blindtesta. Men från det läget till köpta tester tror åtminsone jag att steget är rätt långt ... Hur skulle andra reagera vad gäller att skicka in produkter för provning om det kom ut att resultaten bara var en pengafråga? Man skulle ju tex kunna fundera över varför en drake som Klipsch i så fall får så pass lite goda vitsord ... <_<

Att i stort sett alla tidningar är bedrövligt dåliga på att ta fram nackdelar och dela ut lägre betyg ¨pga sista stycket håller jag dock med om. Intressant att typ 90% av alla testade produkter är klart över "medelbra", 9 % är "medel/normalbra" och 1% är under "normal" ...

joda det har jag dom skrev ner en produkt som en stor annosör hade i sitt sotiment och då drog annosören in sin reklam i tidningen
det är bara att de vilka dom största annosörena är och skulle dom skriva ner deras produkt så är det många sköna kronor som fösvinner
sen att det är många som går på deras recensioner det kan jag inte fatta det måste vara bättre att skaffa sig en egen uppfattning om en produkt.
det är bara att se på forumet då det gäller vissa märken när dom kommer med en ny produkt vilket hallå det blir
det blir så hissat att man kan misstänka att det sitter folk från importörer och skriver upp produkten det finns ytterst lite negativ kritik på produkterna.
som sakt det är alltid bäst att skaffa sig en egen uppfattning om en produkt om den är bra eller dålig .och alla kan inte tycka lika dant?.

Postad 16 December 2007 - 10:20

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
B@w 803d i hifi klubbens ljudrum lät inte kul... :lol: Antingen va det fel på rummet eller så är dom en flopp <_<

Postad 17 December 2007 - 09:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

joda det har jag dom skrev ner en produkt som en stor annosör hade i sitt sotiment och då drog annosören in sin reklam i tidningen

Nu var det inte det kag tänkte på utan att det kom pengar under bortet till H&M (och övriga blaskor med samma resultat?) för att vinna testen i fråga.
Att man ger allt högt betyg och att alla summeringar skrivs positiva tom om texten i övrigt t.o.m. är "halvnegativ" för att få anjonsörer och kunna viteras lite här och var är väl knappst något som någon ifrågasätter. Det är ju knappst heller unikt för H&M. Dock behandlas väl alla märken rätt lika i det avseendet? Dock är det som jag sa tidigare. I en subjektiv bedömning som det är frågan om är det få som helt kan bortse från den påverkan som sker genom julklappar, fabriksbesök, mässinbjudningar osv. Självklart är det även svårt för en tidningsledning att helt bortse från "de goda realtionerna" som sådant och mycket annonsering innebär - oavsett hur goda intentioner man må ha att försöka blunda för det.

sen att det är många som går på deras recensioner det kan jag inte fatta det måste vara bättre att skaffa sig en egen uppfattning om en produkt.

Ja, tyvärr är det så. Godtrogna människor finns det alltid, men det gäller ju knappst endast en produkt utan generellt?

det är bara att se på forumet då det gäller vissa märken när dom kommer med en ny produkt vilket hallå det blir
det blir så hissat att man kan misstänka att det sitter folk från importörer och skriver upp produkten det finns ytterst lite negativ kritik på produkterna.

Ja, jag har flera gånger reagerat på detsamma. Frågan har ju dessutom varit uppe några gånger genom åren och det har ju t.o.m. förekommit att några blev avslöjade.
Än en gång blir man förvånad att en del kan dra så stora växlar på att en ny medlem går in och bara hyllar ett företag eller produkt ... med så kan myter skapas och produkter säljas.

som sakt det är alltid bäst att skaffa sig en egen uppfattning om en produkt om den är bra eller dålig .och alla kan inte tycka lika dant?.

Håller helt med dig om båda sakerna. Det är för att alla inte kan tycka lika som jag blir fundersam på varför en del drar så långtgående växlar när man inte håller med om test. För mig är det ett stort steg från att inte hålla med om testresultat (vilket sker rätt ofta) till att någon fått rena cash för att toppa testet.

Postad 17 December 2007 - 11:31

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Högtalare som inte håller måttet är bose. Olika svindyra system som låter anka. Jag köper deras koncept med smidighet och lifestyle ideer med de låter inte bra!

Postad 17 December 2007 - 19:20

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Själv tycker jag Infinity Primus 250 är överskattade *hukar mig för alla saker ni kastar*

Annars håller jag med folk om just BO-prylar. Förstår inte alls :D

Jag lyssnade på ett par Mi3 Avantgarde SE häromdagen och blev besviken. Tyckte mina egna Mi1 är trevligare. Förstår dock inte argumentet basfattig. Jag bor visserligen i betongbunker, men nån sub behöver jag verkligen inte använda :D

Postad 17 December 2007 - 19:52

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Vet inte om jag håller med om BO Jag menar det är väl ingen som påstår att de ska låta bättre än något annat? Det är ju en design fråga..

MA6 tyckte jag lät väldigt bra när jag lyssnade på dem, visste inte då att de var så hypade... men visst de kanske inte är så bra som det verkar pratas om. Vill tillägga att jag inte lyssnat på så mycket högtalare i den prisklassen kanske var därför jag blev överaskad ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.