Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AB-Com IPBox 9000HD ?

172 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DGStation CubeRevo (IPbox 9000HD) (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser

Postad 12 May 2008 - 18:25

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Någon som kan verifiera om TTX subs fungerar?
Minns hur länge man fick vänta på Dreamboxen, har tröttnat lite i väntan på dm800 sneglar på CubeRevo nu.
Får nog ta tillbaka min förhandsbokning på www.digitalboxen.com nu säger dom Juni!!?

Text-tv subtitles fungerar på alla Viaspratts kanaler och på vissa av CD's kanaler, inte på C+...
Subtitle buggen är felanmäld till dgstations utvecklare så det borde va fixat i nästa image release...
Japp Digitalboxen.com säger 1/6 men enligt rykten ska det komma en sändning DM800 i veckan till vissa handlare...
Annars så har det kommit en image till CubeRevon med ett nytt skin som är mycket snyggare än fula orginal skinet (nlb6844uc_v2)

Postad 12 May 2008 - 18:52

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Text-tv subtitles fungerar på alla Viaspratts kanaler och på vissa av CD's kanaler, inte på C+...
Subtitle buggen är felanmäld till dgstations utvecklare så det borde va fixat i nästa image release...
Japp Digitalboxen.com säger 1/6 men enligt rykten ska det komma en sändning DM800 i veckan till vissa handlare...
Annars så har det kommit en image till CubeRevon med ett nytt skin som är mycket snyggare än fula orginal skinet (nlb6844uc_v2)

OK, då verkar det hända saker. Ruttnade totalt på att digitalboxen.com ändrade datumet för andra gången för leverans av dm800 (ja jag vet, "don't shoot the messenger"). Är det något som talar för att man skall vänta ytterligare, eller är det bara att slå till på en CubeRevo? Har än så länge bara kört dreamboxar.

Förberedde dessutom två sat-uttag i biorummet för dubbeltuner, skall man vänta på dm8000 får man väl vänta tills man dör.

Antar att mgcamd funkar fint med fix för CubeRevo, kör newCS på en dm500.

/D

Postad 12 May 2008 - 20:49

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
1000 frågor....

* Antar att EPG endast fungerar för nu/nästa, eller finns det någon MHW / openTV EPG implementation?
* Om inte går det att ladda via xmltv eller liknande?
* Kommer den ihåg textningsspråk eller måste man välja varje gång?
* Hur fungerar textningen på inspelat material, (dreamboxen hade svårt för detta i början, kom ett par sekunder för tidigt)?
* Kan automatisk inspelning göras på textsökning i EPG?
* Går det att spela in en kanal och titta på en annan i samma mux, med endast en tuner?

/J

Postad 13 May 2008 - 12:54

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

1000 frågor....

* Antar att EPG endast fungerar för nu/nästa, eller finns det någon MHW / openTV EPG implementation?
EPGn fungerar som på en Dreambox på CD och nu/nästa på Via
* Om inte går det att ladda via xmltv eller liknande?
Det finns INGA plugins till boxen ännu...
* Kommer den ihåg textningsspråk eller måste man välja varje gång?
Boxen kommer ihåg textning och ljudspår
* Hur fungerar textningen på inspelat material, (dreamboxen hade svårt för detta i början, kom ett par sekunder för tidigt)?
Textning fungerar inte på inspelat material
* Kan automatisk inspelning göras på textsökning i EPG?
Nope
* Går det att spela in en kanal och titta på en annan i samma mux, med endast en tuner?
PIP finns, du kan titta på 2 kanaler på samma MUX, om det går att spela in och titta samtidigt har jag inte testat

/J

Mycket av dessa "buggar" kommer säker att fixas till i nyare images men om man är van Dreambox ägare blir man lite besviken på dgstations mjukvara, den lirar inte i samma klass som Enigma...

/P

Redigerat av bpl, 13 May 2008 - 12:56.

Postad 13 May 2008 - 13:00

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

OK, då verkar det hända saker. Ruttnade totalt på att digitalboxen.com ändrade datumet för andra gången för leverans av dm800 (ja jag vet, "don't shoot the messenger"). Är det något som talar för att man skall vänta ytterligare, eller är det bara att slå till på en CubeRevo? Har än så länge bara kört dreamboxar.

Förberedde dessutom två sat-uttag i biorummet för dubbeltuner, skall man vänta på dm8000 får man väl vänta tills man dör.

Antar att mgcamd funkar fint med fix för CubeRevo, kör newCS på en dm500.

/D

Jag skulle vänta på DM800 eller beställa från Tyskland då dom får boxarna först.
Som jag skrev ovan så är jag lite besviken på CubeRevon och dess mjukvara.
Jepp mgcamd och newcs fungerar på CubeRevon...

Postad 13 May 2008 - 13:30

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag skulle vänta på DM800 eller beställa från Tyskland då dom får boxarna först.
Som jag skrev ovan så är jag lite besviken på CubeRevon och dess mjukvara.
Jepp mgcamd och newcs fungerar på CubeRevon...

Ha ha, typiskt, beställde just en CubeRevo. Ja ja man får väl skaffa en dm800 eller 8000 vad tiden lider.

Antar att man kan få ut någon PS ström via FTP eller dyl. (efter konvertering?) innehåller denna teletext subtitles eller har de strippat bort allt innan inspelning?

/D

Postad 13 May 2008 - 16:56

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Ha ha, typiskt, beställde just en CubeRevo. Ja ja man får väl skaffa en dm800 eller 8000 vad tiden lider.

Antar att man kan få ut någon PS ström via FTP eller dyl. (efter konvertering?) innehåller denna teletext subtitles eller har de strippat bort allt innan inspelning?

/D

Filformatet är .trp och jag tror att boxen spelar in transportströmmen i orginal så subtexterna borde finnas kvar.

Du blir säkert nöjd. Boxen är snygg iaf :) Bästa imagen idag är nlb6844 v.2 och om du ska montera in en HDD rekomenderar jag en 2,5" disk och 2,5-3,5" monteringssats...

Lycka till och återkom gärna och berätta vad du tycker om boxen.

Postad 13 May 2008 - 19:05

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Filformatet är .trp och jag tror att boxen spelar in transportströmmen i orginal så subtexterna borde finnas kvar.

Du blir säkert nöjd. Boxen är snygg iaf :) Bästa imagen idag är nlb6844 v.2 och om du ska montera in en HDD rekomenderar jag en 2,5" disk och 2,5-3,5" monteringssats...

Lycka till och återkom gärna och berätta vad du tycker om boxen.

OK, men räcker verkligen 5400rpm/12ms till för att spela in 2 HD kanaler och spela upp en tredje från disk?

Förhoppningsvis får jag boxen i morgon.

Postad 13 May 2008 - 19:36

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag har den här disken https://www.prisjakt...kt.php?e=180716

Jag tror inte att lagringskapaciteten är något problem, mjukvaran däremot...

Postad 13 May 2008 - 22:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
borde nog inte vara några problem då det är möjligt att spela in 10 SD kanaler med dm7025....
måste däremot vara på samma transponder då dm800 bara har 1 tuner...

Redigerat av Leatherface, 13 May 2008 - 22:45.

Postad 14 May 2008 - 09:45

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag har den här disken https://www.prisjakt...kt.php?e=180716

Jag tror inte att lagringskapaciteten är något problem, mjukvaran däremot...

Så bra då får det bli en sådan. Paketet verkar komma idag får ta en sväng inom Webhallen ....hoppas, hoppas :)

borde nog inte vara några problem då det är möjligt att spela in 10 SD kanaler med dm7025....
måste däremot vara på samma transponder då dm800 bara har 1 tuner...

Fel forum :)

Postad 14 May 2008 - 19:19

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej, detta är mitt första inlägg på forumet. Har oxå en Cuberevo/AB-IPBOX9000. Endast en S2-mottagare. Kör senaste nlb6844v2 mjukvaran. Kan just inget om Linux. Jag har dock lyckats med att spela in 2 programm samtidigt från samma transponder, både 2 st SD eller 2 st HD kanaler samtidigt och det funkar dock vissa dropppouts vad gäller ffa ljud men ibland även bild. Kan bero på dåligt inställd parabol eller att jag använder SmartWi. Doch måste jan använda 2 st Conaxmoduler med var sitt SmartWi-kort i. Mina Conaxmoduler är lite äldre, betecknas på baksidan Eurocam 4.00 TS/11/2002 P/N 901647 Rev 1.0. Framsidan fär färgad vågit blå/gul/grön/vit. Några undertexter fås ej på HD-kanaler eller C+ Filmcanaler. På inspelat material kan man ej byta ljudspår, endast det innan inspelning inställda ljudet spelas in, ex analogt, DD2.0 eller DD5.1.

Har ni andra som kör Cuberevo eller IPBox9000 erfarenheter från andra Conax-CAMs, andra multi-CAMs som fungerar klockrent? Det lär ju även finnas nyare Conax-HD-Cams, fungerar dessa? Fungerande CAMs med SmartWi?

Några ytteligare frågor från en nybörjare. Jag förtsår nog inte riktigt vad MGCamD och NewCS är och gör. Har MGCamD med interna kortläsare att göra eller är den kopplad till emulatorfunktion för att använda s.k key-files? Har NewCS med kortserverfunktion att göra, dvs någon form av cardsharing?

Trevligt forum här för övrigt. Hoppas på fler inlägg och synpunkter samt tip och trix för denna mottagare. Kanske någon klarat av att avvända de inbyggda kortläsarna för Conax? Såg här tidigare i tråden att någon lyckats!?! Måste man göra några speciella inställningar för att aktivera kortläsarna?

jannek999

Postad 15 May 2008 - 10:03

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Du behöver ingen hårdvarucam om du flashar boxen med nlb6844uc_v2 image, den har förinstallerad newcs och mgcamd så att du kan använda smartcard läsarna i boxen. Konfigurerar boxen gör du via webgränssnittet.
Gå till http://www.denktenk.com där kan du ladda ner image och få mer hjälp...

Postad 15 May 2008 - 10:48

jannek999
  • jannek999
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
tack för din replik, jag var kanske lite otydnig, men det är just UC-versionen, dvs nlb6844uc_v2, jag kör. Kvarstår att vare sig original CD kort eller SmartWi korten fungerar i de inbygda kortläsarna. Jag har gått in via Webinterfacet i PCEditorn och aktiverat både MGCamD och NewCS, jag förstår fortfarande inte vilken funktion båda dessa har var för sig, kortläsarna verkar fortfarande inte fungera.

I övrigt kvarstår mina övriga funderingar enl mitt föregående inlägg.

Postad 15 May 2008 - 12:42

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

tack för din replik, jag var kanske lite otydnig, men det är just UC-versionen, dvs nlb6844uc_v2, jag kör. Kvarstår att vare sig original CD kort eller SmartWi korten fungerar i de inbygda kortläsarna. Jag har gått in via Webinterfacet i PCEditorn och aktiverat både MGCamD och NewCS, jag förstår fortfarande inte vilken funktion båda dessa har var för sig, kortläsarna verkar fortfarande inte fungera.

I övrigt kvarstår mina övriga funderingar enl mitt föregående inlägg.

Enkelt förklarat så är NewCS är själva kortservern, den mjukvara som "aktiverar kortläsarna" och gör korten tillgängliga via nätverket för respektive emu, i detta fallet mgcamd. Mgcamd i sin tur klarar emulera de flesta vanliga CA system. Du kan alltså (som pedagogiskt exempel) köra newCS på en linux eller windows dator med kortläsare och enbart mgcamd på din mottagare men oftast kör man både server och emu i samma box.

För att det skall funka så måste mgcamd vara konfigurerad att prata med newCS (görs i newcamd.list) och även med rätt protokoll (mg_cfg).

I newcs.xml kopplar du vilka kortläsare som skall användas och vilka emus som skall få ansluta. Finns massor med information om hur detta skall göras på nätet, bara att googla.

/D

Postad 17 May 2008 - 20:24

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
https://www.minhembio.com/bpl/marknad

Postad 20 May 2008 - 11:18

Unregisteredb99b2253
  • Unregisteredb99b2253
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

https://www.minhembio.com/bpl/marknad

Tröttnat redan?

Hur är dm800:an? Skulle valt den men CubeRevo:n vann med dubbeltuner, har ju fixat dubbla uttag i biorummet.
Man skulle kanske ha dubbla dm800 istället :)

Får väl spara till en sådan också att ha i vardagsrummet.

Postad 21 May 2008 - 07:53

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Tröttnat redan?

Hur är dm800:an? Skulle valt den men CubeRevo:n vann med dubbeltuner, har ju fixat dubbla uttag i biorummet.
Man skulle kanske ha dubbla dm800 istället :)

Får väl spara till en sådan också att ha i vardagsrummet.

Nej CubeRevon var en nödlösning då jag inte visste när och om DM800 skulle komma :P

Postad 08 June 2008 - 15:36

Johan_J
  • Johan_J
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hur går det med textningen på denna box ?

Funkar det till Viasat och Canaldigital?

//Johan J

Postad 09 June 2008 - 07:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hur går det med textningen på denna box ?

Funkar det till Viasat och Canaldigital?

//Johan J

Funkar på alla Viasats kanaler.
Funkar på vissa CD kanaler, inte HD...

Postad 12 June 2008 - 08:00

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
First official AB Image release for AB_IPBox_9000HD

9000HD_AB.r7219_110608

We recommend to use uboot 1.3.1 for using of all functions

Features

* FIXED
- Freeze after Timer recording setup from EPG list
- Freeze after detailed info in EPG list
- Doesn´t go to standby mode if in timer Power control is set up Standby

* IMPROVED/ADDED
- support for USB 2.0 external HDD. You need uboot 1.3.1.
(in same time supported only one HDD, if you can use external HDD, unplug internal HDD !)
- new webinterface
- addon support, installation by webinterface
- new menu skin, possibility for change from 3 skins

Login/password : root/ipbox

http://www.novisf.co...7366#post647366

Undertexter på CD's SD kanaler ska va fixat i denna image, HD undertexter funkar fortfarande inte...

Redigerat av bpl, 12 June 2008 - 10:13.

Postad 26 June 2008 - 14:57

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej

Är det ok om man ställer ettt par basic frågor?
Iaf.

1:Funkar denna box med Comhem och Comhems HD sändningar?

2:Om jag ska köra denna box på Comhem, måste jag ha 2 tuners för att spela in en kanal och titta på en annan samtidigt?

3:Vad heter dessa tuners isf?

4:Kan man stream filmer (Divx,mkv) från sin dator till denna box?
och isf, vilka filtyper stöder den? (full HD?)

5:Stöder den textfiler .srt?

6:Hur stor hårdisk kan man installera? (1tb?) kan man ha fler än 1 hårddisk?

7:kan man ha en cd/dvd/blue ray spelare i denna box? om inte finns det någon box som kan det?

8:kan denna box card sharing?

Jaja iaf, det var många frågor och jag är helt säker på att jag skulle kunna hitta denna inforamtion om jag bara sökte lite....men det vore najs om någon av er kunde briljera lite med era kunskaper om denna box, jag slår vad om att någon av er kan svara på dessa frågor med enkelhet, det vore najs o få allt uppradat så att säga.
Tack på förhand.

ps. kanske fyller på med fler frågor när jag kommer på dom.

Postad 26 June 2008 - 15:01

Dug
  • Dug
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
jo..jag såg att det fanns ett naturligt svar på mina egna frågor.....så innan någon annan svarar:
JA! Dreambox 8000,så svarar jag på frågan jag skulle ställt som följdfråga till den som skulle svarat så.
Finns Dreambox 8000 att köpa?
NEJ!

:)

Postad 27 June 2008 - 17:20

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej

Är det ok om man ställer ettt par basic frågor?
Iaf.

1:Funkar denna box med Comhem och Comhems HD sändningar?

Funkar med Comhem SD kanaler och SVT HD, övriga HD kanaler är pairade med Comhem's HD box.

2:Om jag ska köra denna box på Comhem, måste jag ha 2 tuners för att spela in en kanal och titta på en annan samtidigt?

Japp. Det går att titta på 2 olika kanaler samtidigt med 1 tuner om de ligger på samma transponder

3:Vad heter dessa tuners isf?

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1006972_-ipbox-9000hd-dvb-c-tuner-ab-com.html

4:Kan man stream filmer (Divx,mkv) från sin dator till denna box?
och isf, vilka filtyper stöder den? (full HD?)

Divx fungerar inte ännu men ska implementeras i senare images. MKV stöd vet ej. Boxen klarar 1080i som högsta upplösning

5:Stöder den textfiler .srt?

Nej inte nu, kan komma med plugin

6:Hur stor hårdisk kan man installera? (1tb?) kan man ha fler än 1 hårddisk?

Jag har sett folk som har haft 500 GB HDD, funkar säkert med större...

7:kan man ha en cd/dvd/blue ray spelare i denna box? om inte finns det någon box som kan det?

Via USB kan det fungera, funkar inte nu iaf...

8:kan denna box card sharing?

Japp

Bra Relook forum: http://www.denktenk.com

Jaja iaf, det var många frågor och jag är helt säker på att jag skulle kunna hitta denna inforamtion om jag bara sökte lite....men det vore najs om någon av er kunde briljera lite med era kunskaper om denna box, jag slår vad om att någon av er kan svara på dessa frågor med enkelhet, det vore najs o få allt uppradat så att säga.
Tack på förhand.

ps. kanske fyller på med fler frågor när jag kommer på dom.

Postad 28 June 2008 - 09:48

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Official r7473

Changelog:

added:

- usb automount function.(9000HD only)
- Turkish translation.
- DB updated to R7327. Database will be updated automatically.
- sorting function in PIP sub-channel list
- recording file format was changed.(will be applied from new REC. but old format will be played too)
- using HDD if download large s/w image(for example usb_all_noboot.img).
Need special server configuration.
- switch to live when end of file playback
- improve webinterface function

fixed,modified:

- modify tp information. Hotbird 11278 (need DB update)
- modify many tp information in TurkSat (need DB update)
- Premiere EPG : show subfeed epg in mainfeed list epg. epg duplication problem.
- CAM work on backgroud recording.
- panic if enter wrong format in IP address.
- remove NTSC mode in AV setting.
- EPG related panic on some channel
- support 12h time mode in EPG
- random panic when play recorded file.
- improve performance on open FAV menu
- clear video plan when channel change.

Warning: If you use USB HDD , you need connect and switch ON HDD before STB boot.
This version supported only ext2 and ext3 filesystem, HDD with this filesystem will not be formatted.
If you format USB or e_SATA HDD , STB use ext3 filesystem.

This version doesn´t supported FATxx file system for photoshow and MP3 playback from USB device saved on PC!

If you want see Photos, copy pictures to /media/photo.

ftp login/password ABcom: root/ipbox
ftp login/password DGS image: root/relook

Software upgrade from USB memory stick (host):

• backup important data from memory stick before try to update. Remove all data from it.
• copy "usb update.img" image to USB memory stick
• run "remove h/w(memory stick)" function on PC. You can see icon on right bottom (left of clock) screen.
• turn off the stb(Standby + OK) and insert the memory stick.
• press and hold Standby button until front display shows “BOOTING” and press UP key
(on the front side of the box, not on RC), then front display shows "USB UPGRADE" message..
• uboot will update s/w with usb_update.img from memory stick
• Wait until DONE message displays. Restart your receiver.

Postad 06 July 2008 - 18:07

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Kanske man ska slå till på den här boxen, månne.

Är dock fundersam då jag inte har hållt på med Linux i huvudtaget. Jag lär säga utan att skryta att jag kan med en pc utan att behöva tänka två gånger, men är det lätt och hålla på med Linux??

Att få in lite ny FW osv lär väl inte var svårt förmodar jag.

Postad 06 July 2008 - 21:51

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Är dock fundersam då jag inte har hållt på med Linux i huvudtaget. Jag lär säga utan att skryta att jag kan med en pc utan att behöva tänka två gånger, men är det lätt och hålla på med Linux??

Kommer en ny release 2 av boxen under Juli så vänta om du inte har bråttom.

Postad 07 July 2008 - 17:54

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Kommer en ny release 2 av boxen under Juli så vänta om du inte har bråttom.

Nja.... kanske inte..
On the official german abcom website is a statement who says:

There will be no release-II of the box, neither now or in the future.
But all developers are hard in work for an Enigma Image for the box.
beson

Postad 07 July 2008 - 19:06

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Du behöver inte ha kunskaper i linux för att sparka igång en ipbox. Datorvana kan behövas. Får du problem, så finns det många forum med duktiga användare som gärna hjälper till.
beson

Postad 02 August 2008 - 11:11

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hur går det för er som har denna maskin? Är ni nöjda eller? Det har varit lite tyst här inne ett tag.

Vet någon om det finns en recension om denna IPBox?

Postad 04 August 2008 - 22:45

wikings1
  • wikings1
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hejsan boxen funkar alldeles utmärkt med senaste imagen
och det kommer lite scripts hela tiden men det jag e ute efter o se på tv och txt tv timeshift
så det funkar kalas
mvh wikings1

Postad 05 August 2008 - 21:45

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Fungerar IPboxens textning för Canal+ samt CD HD-kanaler nu med senaste uppdateringarna?

Låter den mycket?

//Fredrik

Postad 06 August 2008 - 19:05

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Fungerar IPboxens textning för Canal+ samt CD HD-kanaler nu med senaste uppdateringarna?

Låter den mycket?

//Fredrik

Textning funkar bara på SD kanaler.

Boxen låter rätt så mycket men det är bara att stänga av HDD fläkten i menyn så blir boxen tyst.
Jag hade en 2,5" HDD monterad i min box och då behövdes inte fläkten. Det går iof att byta till en tystare fläkt...

Postad 07 August 2008 - 21:14

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Som det låter så funkar denna box med Comhem digital kabel-tv. Men jag undrar om den även klarar av Tele2 digital kabel-tv?

Jag sätter förstås in ett DVB-C tuner i Tuner slot 2.

Postad 12 August 2008 - 00:14

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag försöker få Canal Digital att fungera med boxen och vad jag har förstått så skall Conax-moduler finns inbyggda i den så att ytterligare cam inte behövs. Nån som kan bekräfta detta?

Jag har också vridit och vänt på mitt CD-kort och stoppat in det i de 2 kortläsarna, men utan att kunna se på tv. det enda jag kan se är gratiskanalerna (som inte behöver avkodas).

Vilken slot skall användas (övre eller nedre)?
Åt vilket håll skall kortet vändas?
Måste omstart göras efter att kortet satts i?
Nån som har ett förslag på lösning?

mvh
Fredrik

Postad 12 August 2008 - 07:57

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Jag försöker få Canal Digital att fungera med boxen och vad jag har förstått så skall Conax-moduler finns inbyggda i den så att ytterligare cam inte behövs. Nån som kan bekräfta detta?

Jag har också vridit och vänt på mitt CD-kort och stoppat in det i de 2 kortläsarna, men utan att kunna se på tv. det enda jag kan se är gratiskanalerna (som inte behöver avkodas).

Vilken slot skall användas (övre eller nedre)?
Åt vilket håll skall kortet vändas?
Måste omstart göras efter att kortet satts i?
Nån som har ett förslag på lösning?

mvh
Fredrik

Du behöver en modifierad image för att få kortläsarna att fungera. NLB's image har NewCs och MgCamd förinstallerat, båda kortläsarna ska fungera utan konfiguration.

NewCs = Kortserver
MgCamd = Kortklient

Postad 12 August 2008 - 08:18

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Jag har lagt på den senaste img:en från NLB (7932) men får fortfarande ingen bild...

Kan det vara så illa att CD har pairat kortet med deras CD-box? För ett par veckor sen testade jag med en annan box och då gick det, så det verkar lite långsökt att de skall ha gjort en uppdatering sen dess..

Några idéer?

Postad 12 August 2008 - 10:17

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Jag har lagt på den senaste img:en från NLB (7932) men får fortfarande ingen bild...

Kan det vara så illa att CD har pairat kortet med deras CD-box? För ett par veckor sen testade jag med en annan box och då gick det, så det verkar lite långsökt att de skall ha gjort en uppdatering sen dess..

Några idéer?

Kontrollera så att ditt kort är uppdaterat och du får bild i CD boxen. CD kör inte med pairing.

Kolla också att NewCs och MgCamd körs på boxen via webgränssnittet eller via Telnet...

Postad 12 August 2008 - 12:21

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej igen!

Hur ser jag om dessa program körs eller ej?

Vad jag har förstått så skall ett antal filer laddas ned till boxen efter flashningen till denna img. Vilka filer gäller detta och hur hittar jag dem?

Det sägs att de program du nämner skall ingå i img'n, men jag kan inte hitta dem. Vart letar jag?

Tack!

//Fredrik

Postad 12 August 2008 - 13:00

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej igen!

Hur ser jag om dessa program körs eller ej?

Vad jag har förstått så skall ett antal filer laddas ned till boxen efter flashningen till denna img. Vilka filer gäller detta och hur hittar jag dem?

Det sägs att de program du nämner skall ingå i img'n, men jag kan inte hitta dem. Vart letar jag?

Tack!

//Fredrik

NewCs och MgCamd ska ingå i NLB's images så inga filer ska behövas laddas ner.

I webinterfacet finns många inställningar som tex. för NewCs och MgCamd. (Här ska man kunna se om ovanstående processer körs)

Annars använder du putty http://the.earth.li/...t/x86/putty.exe och loggar in i boxen via Telnet. När du är inloggad skriver du: ps eller top för att se om processerna körs...

NewCs beövs för att läsa ditt programkort (Server)

MgCamd är ett program som loggar in på NewCs servern och hämtar "koderna" för att det ska bli bild på din TV. (klient)

Postad 13 August 2008 - 10:38

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag köpte en CA-modul och nu funkar det med img NLB7932. Allt funkar bra förutom EPG'n som inte fyller på med programdata för alla kanaler. Hur löser jag detta?

jag har fortfarande inte satt i en hårddisk, men EPG borde väl ändå innehålla programdata för två veckor framåt? Hur uppdaterar jag denna?

//Fredrik

Postad 13 August 2008 - 14:33

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag skulle också behöva en steg-för-steg beskrivning för hur man installerar och använder det s.k. "webinterfacet" till Cuberevo (ipbox 9000). Jag kör den senaste img'n från SIFTEAM (bytte nyss).

Tack på förhand,
Fredrik

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 13 August 2008 - 14:33.

Postad 13 August 2008 - 19:19

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Vilken image är egentligen bäst? NLB eller SIF? Och går det att se med mitt orginal c+ kort med en image ifrån ab genom en ca modul istället om man nu inte vill köra NLB eller SiF, för man får ingen bild via standard läsaren och ab imagen just nu! Fråga till bo fredrik... använde du flashtools eller pceditor och vad var det för image i din innan flashningen?

Har en ip box 9000hd med samsung 2.5" 320gig hd

Postad 13 August 2008 - 20:03

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag flashade via vanlig USB-sticka. Annars funkar det via LAN och usb-kabel också. Är osäker på vilken nivå det var på orginal img, men jag började med att dra in den senaste abcom. därefter blev det NLD och till sist SIF. Vet forfarande inte vilken som är bäst av SIF eller NLB men jag vet att mina HD-kanaler (C+ m.fl.) inte funkar med orginal firmware (abcom) - inte heller med CA-modul. Dessa funkar med båda tredjeparts img i komb. med CA-modul.

Vet du nåt om webif eller EPG'n (se tidigare post)?

//Fredrik

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 13 August 2008 - 20:08.

Postad 13 August 2008 - 21:03

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjenare igen...

Tänkte nu köra pceditor för att uppdatera från ab till sifteam_0.1.4_r7932_usb_kernel_root_db. Enligt information som jag hämtat ifrån denktenk skall denna ha all möjligt färdigt ifrån början och det skiljer sig rejält mellan img filerna där ute. Tänkte surfa in sen via webinterface i boxen och aktivera kortläsarna hur man nu gör det. Vet du vad det är för lösenord på sif imagen?

http://www.denktenk....s_explained.htm
http://www.denktenk.com <- Finns en länk där som heter Wiki som är rätt bra..

Hoppas vi kan hjälpa varandra plus att fler kan ge rätt kunskap till oss!

uppdatering : Provade nyss och flasha imagen till sif och efter done meddelandet och om startar säger den bara booting hela tiden o inget annat.. vad har gått fel och hur skall man göra nu?

Redigerat av Unregistered668e05ba, 13 August 2008 - 21:31.

Postad 13 August 2008 - 21:54

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena!

Ftp lösen/pw för SIF är root/[blankt]. Om du har en CA-modul så behöver du inte använda de inbyggda kortläsarna som ju inte funkar utan installation och konfig av mjukvaru-cams.

Jag har inte testat pc editorn utn enbart flashat från usb-sticka. det har funkat bra, även med sif7932. Ställde du in rätt läge framme på boxen vid bootningen (typ usb upgrade)?

Hojta gärna till om du gör framsteg och om du löser detta med web interface! Är det enbart Geckow som kan användas för detta (se wiki på denktenk)? edit: upptäckte precis a´tt man når detta via pc editor

saxat från denktenk (om geckow):

you have to run telnet from your computer
In windows you goto start - run
type cmd and press enter
then you got the command prompt
in the command prompt you type
telnet 10.0.1.33 (change 10.0.1.33 to the ip of your box)
then type root as user and relook as password
then "ipkg update"
after that you type "ipkg install geckow"

saxat från annat forum (allmän bra info):

Om du tittar lite längre ner på denna sidan så finns det flera guider för relook. Dessa gäller även för ipboxen. Men jag kan väl ta lite grundläggande saker i alla fall. På din PC ska du ha följande program.
Flashtools v1.0.2. PC-editor ver. 1.2.46.9. som är senaste ver. Det kommer nya versioner hela tiden. Ett editprog. för att editera configfiler med. Jag använder UltraEdit. Det ska vara ett linuxkompatibelt program. Ett ftp program t.ex. filezilla som är enkelt och fungerar bra. Boxen ansluten till nätverket och helst också ansluten till nätet, vilket förenklar mycket. Att flasha en image kan göras på flera sätt och inget är svårt.
1. Använd flashtools och USB-kabel. Installation av ft. enl. guide för relook längre ner på sidan. Samma för ipbox.
2. Använd PC-editor och USB-kabel. Går även att flasha över nätverket med PC-editor.
3. USB-minne.
4. Online flashning från ftp-server. Kan göras från t.ex. denktenk och fantacy team m.fl.
Detta är ju ett smidigt sätt att flasha då man inte behöver koppla ur boxen och flytta den till datorn.
Bara gå in i meny, välja downloadserver. Adress till servern kanske får skrivas in, men den sparas och kan användas nästa gång. Koppla upp till servern, välj image och download så startar flashningen.
Detta går ju naturligtvis bara om boxen är ansluten till nätet.
För att flasha med USB och flashtool ska boxen vara i ” usb upgrade” mode. Starta med avstängd box, anslut USB-kabel, tryck in powerknapp på framsidan av boxen, slå på brytare på baksidan, håll powerknapp intryckt tills ” usb upgrade ” kommer fram på display. Välj ” usb ” , välj image med ” file ” , tryck "down" så startar flashning. Gå och ta en snabbfika eller en öl. Flashning tar ca. tio min.
Vänta tills det står ” done ” på display. Tryck ” on ” på fjärren så startar bootning. Vänta tills det står
” language set ” på display. Bootning är då klar och du kan koppla bort boxen från datorn och ansluta den till TV eller projjen.
När du startat upp boxen hamnar du i menyn och får göra de vanliga inst. där som språk, anslutna satelliter, LNB-inst , AV-inst och kanalsökning.
Har du två tuners behöver du inte göra två kanalsökningar, utan du kopierar enkelt inst. från tuner ett till tuner två genom ett knapptryck.
De flesta images har cardserver och klient förinstallerade och konfade. SifTeam har dock valt en annan lösning. Där går man in i menyn, bläddrar till plugins och installerar därifrån t.ex newcs + mgcamd. Då måste boxen vara ansluten till nätet annars går det inte.

En ändring i mg_cfg som är conf. fil till mgcamd måste göras annars uppdateras inte korten.
AU
# 00 disable, no emm pids processed
# 01 enable, emm pids always processed for soft-au and shared cards
# 02 auto, emm started only if channel cant be decoded
# 03 process emm pids for network cards update only
A: { 01 }
Ändra A till 01. Det brukar alltid vara 02 default. Mg_cfg ligger i /var/keys/. I abcoms images ligger den i /usr/local/keys. Ftp:a filen till datorn, öppna med t.ex. ultra edit, gör ändringen. Spara och ftp:a tillbaks filen.
Med PC-editor kan du också telneta till boxen och starta webif.
Ftp:a in databasfilen db.dat till datorn. Öppna filen i PC-editor. Där kan du ta bort de kanaler du inte vill ha kvar, ändra ordningen på kanalerna, göra favoritgrupper, ändra namn om du så vill.
Spara och ftp:a tillbaks till boxen. Db.dat ligger i mappen /var/. På abcoms images i /usr/share/sbox/config/Slå av boxen, även på baksidan och sedan har du en ny db.dat i boxen.
Nu kan du sätta in dina kort och det ska fungera.
Om du ska köra boxen som client så blir det lite mer jobb. Du måste ändra newcamd.list i clienten och newcs.xml i serverboxen. Men det går jag inte in på nu.
Ipbox 9000 och cuberevo är samma box sånär som på fronten. Ifråga om en ny release nu i juli tror jag inte det kommer nån.
Saxat från denktenk
On the official german abcom website is a statement who says:

There will be no release-II of the box, neither now or in the future.
But all developers are hard in work for an Enigma Image for the box.

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 13 August 2008 - 23:23.

Postad 13 August 2008 - 23:37

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ja vad säger man.. bra jobbat bo fredrik... utförligt..

Använder mig av usb stickan rätt upp i avgasröret i ibboxen och det gick bättre, var ju tvungen o göra en powerknapp + ok för standby läge osv. Var dock inne på italienska sif teams forum och registrerade mig. Kan inte italienska ;) men hittade en snubbe som fick samma problem som jag och som var på engelska. Han hade flashat ifrån ab image till sif och fått booting stop. Man måste köra ifrån orginal dgs imagen tydligen och köra all noboot.img. Hittade även adressen till sif servern för dom senaste releaserna ifrån sifteam. kan vara bra att ha!:

ftp://9000hd.sifteam.eu/
plus ab's server:
ftp://dev.dgstation.co.kr/pub/cuberevo/netupg/ABCOM/

Nu söker jag efter nlb's forum för det verkar ha hänt nånting med dom! Du kanske kan kolla det? Hoppas det är tillfälligt fel bara...
http://www.nlb.to/board/hmportal.php

Även reggat mig på fantacy men där verkar det ju vara nått fel asså för m an var bara reggad typ 2-3 dar utan inlägg och man vart bannad direkt... vart rekommederad det forumet av en betatestare ifrån pceditor... fattar inte varför?

Vad har du för ca modul föresten som passar c+ total kortet för får jag inte ordning snart på nlb sif osv får det bli sånt... har tyvär ingen info om gecka o webif förutom dom där länkarna jag gav dig.

Har iaf nu flashat bort ab och sif imagen och fått in via usb sticka usb_nlb7932_all_noboot.img så jag ska ta mig en titt på den nu. Får se om jag får igång dom kodade kanalerna nu via mitt c+ kort... för du behövde vell bara logga in via webinterfacet på nlb och aktivera kort läsarna?

/A som svettas och tar sig en löddrig Norrlands Guld öl... :P

Redigerat av Unregistered668e05ba, 14 August 2008 - 00:44.

Postad 14 August 2008 - 07:39

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena!

Tack för nyttig input!

Jag köpte min CA-modul på Kjell & company (www.kjell.com). Verkar funka klockrent för både HD och SD. Använder du en sån så behöver man inte mecka med mjukvaru-cams (som ju är nödvändigt om du vill använda de interna kortläsarna då boxen inte ger stöd för dessa i orginalutförande (vilket är rätt skumt). Jag fick ingen bild på de interna kortläsarna och orkade inte hålla på, så då fick det bli en CA-modul :-)..

Det löste sig med WEBIF då det bara var att köra pc editor (installera på pc'n) och ställa in IP och lösen. login/pw var här root/relook för SIF. Även den senaste versionen av PCE verkar rätt svajig så det funkade inte med telnet och konfig av knappar på fjärrkontroll. Känns ju dock inte livsviktigt eftersom du lika gärna kan telnetta från cmd. Vad jag har förstått så är det genom att skriva några väl valda rader i telnet som du kan se huruvida mjukvaru-cammarna är aktiva eller ej.

Good luck!

//Fredrik

Redigerat av Unregistered8b4f52a6, 14 August 2008 - 07:49.

Postad 14 August 2008 - 13:52

Unregistered668e05ba
  • Unregistered668e05ba
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
skepp o hoj !

Kan glädjande meddela att nlb's image gjorde så att både kortläsarna och camd var aktiva redan vid start och bild kom direkt från kortläsaren utan ca modul. Riktigt bra där nlb teamet! Dock så uppkommer ju nu fler frågor och en är ju förstås hur man ska skriva för att hårddisken skall stängas av vid start så den inte hela tiden snurrar i idle mode även om jag inte spelar in. Har varit inne i nlb's webinterface via root/relook lösen men inte hittat någon funktion för det. Som det är nu blir hårddisken över 50 grader varm och den inbyggda koreanska fläkten, av mycket dålig kvalitet, är ju omöjlig att använda.

Har dock funderingar på att byta ut den till en 40mm fläkt, som jag gjorde på tvixen hd5100sh, som även den var av koreansk kvalitet :P . Fläkten som jag har är köpt ifrån England o det är en helt tyst mini kaze 40mm 3500rpm 14db fläkt som kan snurra max utan att det hörs. Men tror jag har sett nånstans att man skall editera en fil för att fläkten skall stängas av efter uppstart, har du sett det eller någon annan? I övrigt härlig bild på hd kanalerna och tänkte nu börja jobba med db.dat'en så kanalerna slipper vara rena geting boet ;)

/A morgon tröttis pga os'et :P

Postad 14 August 2008 - 16:38

Unregistered8b4f52a6
  • Unregistered8b4f52a6
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag testade också att flasha boxen med NLB7932 via usb-sticka, men det funkade inte att köra kortet i de inbyggda kortläsarna för mig.. vad körde du för img innan? uppdaterade du också med usb-sticka?

jag är också lite inne på hur man kan nå boxen utifrån, d.v.s. via internet. behöver man nån slags vpn eller kan man ge den en extern adress? vad har du gett din box för ip?

jag har fortfarande inte stoppat i nån hd men letar febrilt efter ett bra alternativ. nåt tips? den bör ju vara rätt stor och inte alltför dyr.

skön känsla att se på HD-kanalerna. jämfört med den bild jag fick från min gamla CD-box så är dock även SD-kanalerna radikalt mycket klarare nu.. Ser ok ut även på stor projektor 133 tum.

//Fredrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.