NAS med Raid5 för under tusenlappen...
77 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2008 - 16:39
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Jag kanske snurrade till tråden lite väl mkt.. sorry.
Alltså RAID5 är inte fel i hemmalösning, och prestanda vid skrivning blir alltid bättre än till en enda disk iom striping. Även läsning med en riktigt fet controller bör tom. spöa RAID0 om man har bra kontroller och en 4-5-6 diskar :-)
Det är lätt att snurra till det när man drar in arbetets erfarenheter i hemmalösningar...  Förutom att den måste räkna ut paritetsbit och skriva den också, så prestandavinsten kan utebli. Med likvärdiga kontrollrar och antal diskar så borde det vara dött lopp mellan RAID-0 och RAID-5 vid läsning, men olika kontrollrar är olika effektiva på olika RAID-nivåer. (Och ska man hårddra det är RAID-0 något som tillkommit i efterhand som RAID-begrepp och egentligen inte har något med RAID att göra utan snarare motsatsen...) Angående rebuildtime så är allt relativt, har hittills inte hört någon klaga på att rebuiltiden är för lång, de flesta väntar med att stoppa in den nya disken (om de inte har en Hot-Spare) tills 17-tiden så den rebuildar när det är lite mindre I/O. SATA-lösningar är inte jämförbart med SCSI/SAS/FC-lösningar, skiljer en del däremellan i prestanda och pris. Men RAID-5 är den mest ekonomiska RAID-lösningen med lite avkall på prestanda, så det är den som passar bäst hemma. Fast WHS är ju lite småintressant, så man slipper hantera Robocopy... fast samtidigt gillar jag att ha full kontroll vilket jag får med Robocopy och mina script... Får se vad man hittar på i påsk, filservern är nog det som kommer drabbas av långledigheten då.
Postad 07 januari 2008 - 12:18
Erik67
-
Erik67
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Intressant grej det där.
Skulle man få ökad överföringshastighet i nätverket om man klämde dit en gigabit nätverkskort på Intel D201GLY2, eller är flaskhalsen i någon annan del?
Postad 07 januari 2008 - 16:32
fredl
-
fredl
-
Forumräv
-
-
762 inlägg
Nu när min beta på WHS går ut i dagarna så drar jag nog i gång en WHS-burk med detta kort i grunden (samtidigt som jag provat att uppgradera min RC installation.
Lite småsurt med bara 2 sata-portar, får leta efter ett lämpligt pci-kort för 4xsata till.
Jag har i princip tröttnat och gett upp hoppet om mitt mini-itx fynd då det verkar struligt att få igång både en ide 2.5" och en dvd på samma kanal. Orkar inte köpa en ny sata 2.5" bara för att testa.
Postad 08 januari 2008 - 16:18
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1 225 inlägg
Nu när min beta på WHS går ut i dagarna så drar jag nog i gång en WHS-burk med detta kort i grunden (samtidigt som jag provat att uppgradera min RC installation.
Lite småsurt med bara 2 sata-portar, får leta efter ett lämpligt pci-kort för 4xsata till.
Jag har i princip tröttnat och gett upp hoppet om mitt mini-itx fynd då det verkar struligt att få igång både en ide 2.5" och en dvd på samma kanal. Orkar inte köpa en ny sata 2.5" bara för att testa.
Även mitt moderkort supportar bara 2 SATA diskar, och det skulle inte vara dumt att haka på någon/några ytterligare då priset för diskar > 500GB fortfarande är lite för dyra... Har du något tips på ett bra PCI-kort för detta? mvh Manor
Postad 08 januari 2008 - 16:24
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu blir det mycket WHS-snack i tråden, jag tror faktiskt att jag gör så att jag startar en separat tråd om WHS tillsammans med detta moderkort
Här kommer den:
här!
Postad 08 januari 2008 - 16:31
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1 225 inlägg
Antec Sonata III eller Antecs P180/P182.
Sonata och p180/182 är förvisso väldigt bra chassin, men ack så dyra. Jag har funderat på CoolerMatster Elite 340 från dustinhome. Det är trevligt pris på den och gratis frakt för mig (student).
Compucase gör också bra och prisvärda chassis ....
Jag skulle gärna vilja tipsa om chassit Sharkoon Rebel9 som kostar mellan 400-500:-. Det är ett ganska stort och smidigt chassi som är lätt att få svalt. Inga problem att få in många hårddiskar med sina 9 tillgängliga 5,25" platser. Det går utan problem att få in 2 stycken CoolerMaster 4in3, som alltså rymmer 4 3,5" diskar på 3 5,25" platser per enhet. mvh Manor
Postad 08 januari 2008 - 17:05
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag använde följande chassi från deltaco: http://clickok.se/Pa...1369964;c:36139169kr inkl moms, med 4x5,25", 7x3,5" Då har jag satt mina fyra diskar i ett hotswap-chassi i tre av de övre fyra 5,25"-platserna. Jag har alltså 1*5,25" och 7 st 3,5"-platser kvar till lagring när jag har mina två TB... Dessutom var chassit snyggt, inga vassa kanter, tillräckligt stabilt, innehåller inte mer material än nödvändigt och hyfsat lättjobbat.
Postad 08 januari 2008 - 22:06
Traktorpojken
-
Traktorpojken
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Intressant bygge!
Som total newbee är det mycket jag inte har koll på, men om man inte frågar lär man sig inget...
Om man vill köra en sådan här i RAID5 (vilket jag tittar på) så har jag ett par frågor:
*Hur många diskar kan man koppla in utan ytterligare hårdvara (än diskarna förstås)
*Som RAID-lösning nämns SoftRAID men vad jag förstår kostar det programmet pengar? Finns det andra (bättre?) lösningar
*Finns det strömsnålare komponenter och finns det något bra verktyg för att hitta dessa? (viss merkostnad är helt ok)
Hoppas på att någon kan hjälpa
Postad 11 januari 2008 - 02:08
Unregistered15cc4baf
-
Unregistered15cc4baf
-
Användare
-
-
160 inlägg
... och kommer att ge runt 80Mbit data i throughput.
80 Mbit från en raid 5a? Är det testat? Frågar bara för att jag haft lite prestandaproblem med en raid5a och en långsammare PIIIa, då kör jag visserligen kryptering också så jag får nog skylla mig själv, ville bara dubbelkolla. Ang. nätagg så känns det ju lite tråkigt med en passiv dator fasst med ett nätagg med fläkt, tycker mig inte hitta något vettigt alternativ till ett externt nätagg (för billig peng), antagligen externt men det spelar ingen roll.
Postad 11 januari 2008 - 10:47
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
80megabit verkar nog ha varit att ta i, jag får ut 60-70 megabit, beroende på en massa andra faktorer. Jag mätte för övrigt strömförbrukningen på enheten igår, jag hade ju gissat på 65w och det känns som om jag gissade ganska bra. Den låg och pendade på +-5 watt runt 65 watt i drift. När jag försökte maxa allt genom flera samtidiga filkopieringar, lite tunga flashwebbsidor samtidigt kunde jag komma upp på 74w. Intressantast är nog att moderkortslösning tillsammans med ett bra nätagg gav exakt 1w i "soft-off" läge. Jag har mätt på datorer som i avstängt läge drar över 30w, alltså ungefär samma som detta drar när den är på. Passade på att mäta min Tvix4100 samtidigt. Den drar 6w avstängd och 35w i drift. Jag har blivit tvingad att ta hem en server som står hemma just nu. Den är inte så lätt att stänga ned, men jag skall mäta nästa gång som jag gör det. I den sitter mer normala serverkomponenter, skall bli intressant att se hur mycket det diffar på medvetet strömsnåla produkter och standard. När det gäller passiva nätagg är jag helt med på idén till en htpc som ju måste vara tyst. Det tycker jag inte att ett nas måste. I fantasin är passiva nätagg även strömsnålare. Jag har letat runt och för det första känns de jag hittat oerhört dyra, dels är jag inte imponerad över energieffektiviteten jämfört med det jag valde. ... och kommer att ge runt 80Mbit data i throughput.
80 Mbit från en raid 5a? Är det testat? Frågar bara för att jag haft lite prestandaproblem med en raid5a och en långsammare PIIIa, då kör jag visserligen kryptering också så jag får nog skylla mig själv, ville bara dubbelkolla.
Ang. nätagg så känns det ju lite tråkigt med en passiv dator fasst med ett nätagg med fläkt, tycker mig inte hitta något vettigt alternativ till ett externt nätagg (för billig peng), antagligen externt men det spelar ingen roll.
Redigerat av Unregistered630be293, 11 januari 2008 - 10:47.
Postad 11 januari 2008 - 11:23
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Intressant bygge!
Tack!  *Hur många diskar kan man koppla in utan ytterligare hårdvara (än diskarna förstås)
Du kan koppla in fyra diskar - två sata och två pata/ide, förutom naturligtvis interna eller externa usb2-diskar. *Som RAID-lösning nämns SoftRAID men vad jag förstår kostar det programmet pengar? Finns det andra (bättre?) lösningar
Nja, är väl ett slarvigt samlingsnamn på alla sätt att koppla ihop diskar och där du inte använder en riktig raid-kontroller. Även en extern eller intern raidkontroller kan ju i och för sig köra mjukvaruraid och då krävs en speciell drivrutin för att få datorn att förstå att det är en enda disk. Skillnaden mellan hårdvaru- och mjukvaruraid har att göra med hur mycket processorkraft som går åt till diskparitetsberäkningar. I en hårdvaruraid sköts detta av ett separat kontrollerkort, i en mjukvaruraid är det processorn som får sköta detta. I de flesta fall är det rätt svårt att avgöra processorbelastning mellan olika typer av kort, men man brukar ju säga att man får vad man betalar för. Ett SIL-baserat SATA-kort liknande det jag har som kostar 150 spänn eller så är urtypen för ett mjukvaruraid baserat hårdvaruraidkort - alltså där processorprestandan kommer att vara konstant om du låter operativsystemet sköta diskhanteringen eller om du låter kortet självt göra det, medan ett adaptec-kontrollerkort för tjugo gånger priset kommer att visa diskarna för datorn som om de vore en disk och inte påverka processorn mycket alls. Men snabbsvaret på frågan är nej. *Finns det strömsnålare komponenter och finns det något bra verktyg för att hitta dessa? (viss merkostnad är helt ok)
Jag har skrivit till prisjakt och bett dem ta fram ett verktyg för möjligheten att jämföra inte bara pris utan också energiåtgång på listade produkter, helst kopplat till vad normalanvändandet för en produkt kostar i energi under produktens livstid. På ett sätt är energikostnaden under produktens livstid inte riktigt tillräckligt eftersom miljöaspekten (i alla fall för mig) är värd mer pengar än bara det jag faktiskt betalar i energi, men det är ju i alla fall ett argument även för dem som bara ser till sin egen plånbok än till den allmänna miljöpåverkan. Generellt sett är nätagget det bästa jag har hittat. När det gäller moderkort & processor drar Vias mini-itx-moderkort mindre ström, men har å andra sidan sämre prestanda och kostar tre gånger så mycket. Behöver man egentligen lite mer kräm bör man titta på Intel Socket 479-lösningar som tillsammans med core2duo utvecklad för bärbara datorer ger mycket prestanda per w. Men det drar ju mer ström, samtidigt ger den väl uppskattningsvis 300% mer prestanda, vilket gör att den, om den utför motsvarande arbete kan ligga i vila längre tid. Det hade varit intressant att få en sida-vid-sida-mätning, men jag är inte beredd att betala pengarna för ytterligare ett moderkort och processor bara för att testa en hypotes ju...
Postad 11 januari 2008 - 11:51
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1 225 inlägg
Hej !
Hur gör du när du mäter strömförbrukningen? Jag har själv bara hittat en billig mätare på Clas Ohlson, men enligt uppgift så levererar den bara korrekta värden vid (större)last. Detta fick en tidning erfara efter att ha slagit "på stora trumman" över hur mycket effekt diverse apparater drog i drift och standby, varpå en läsare som var "proffs på området" kontaktade dem och meddelade att deras siffror omöjligt kunde stämma. Enligt läsaren så fanns det en hyfsad dansk mätare att köpa, men jag vet inte i vilken prisklass den låg.
Jag säger inte att dina siffror är fel, utan är bara uppriktigt intresserad av att veta hur du gör och om du använder en mätare som går att lita på.
mvh Manor
Postad 11 januari 2008 - 15:07
IngetNamn
-
IngetNamn
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Skulle någon som har detta Intel kort kunna prova att strömma divx med omkodning till mpeg2 med VLC?
Gärna med linux i botten.
Jag klurar på om denna skulle orka att som server strömma divx till en mediaserver som endast klarar mpg2.
En P4 2.8 GHz Win XP fick 30% CPU last när jag använde VLC.
Redigerat av IngetNamn, 11 januari 2008 - 15:08.
Postad 11 januari 2008 - 20:21
Unregistered15cc4baf
-
Unregistered15cc4baf
-
Användare
-
-
160 inlägg
80megabit verkar nog ha varit att ta i, jag får ut 60-70 megabit, beroende på en massa andra faktorer.
Jag mätte för övrigt strömförbrukningen på enheten igår, jag hade ju gissat på 65w och det känns som om jag gissade ganska bra. Den låg och pendade på +-5 watt runt 65 watt i drift. När jag försökte maxa allt genom flera samtidiga filkopieringar, lite tunga flashwebbsidor samtidigt kunde jag komma upp på 74w.
Intressantast är nog att moderkortslösning tillsammans med ett bra nätagg gav exakt 1w i "soft-off" läge. Jag har mätt på datorer som i avstängt läge drar över 30w, alltså ungefär samma som detta drar när den är på.
Passade på att mäta min Tvix4100 samtidigt. Den drar 6w avstängd och 35w i drift.
...
När det gäller passiva nätagg är jag helt med på idén till en htpc som ju måste vara tyst. Det tycker jag inte att ett nas måste. I fantasin är passiva nätagg även strömsnålare. Jag har letat runt och för det första känns de jag hittat oerhört dyra, dels är jag inte imponerad över energieffektiviteten jämfört med det jag valde.
Tack för infon  Intressant med strömförbrukningen, är det ~65W med fyra hårddiskar? Vad gäller mig så är jag sugen på att ha moderkortet som router (och lite annat godis) och då är ljudnivån viktig (i alla fall där den är tänkt att plaseras (blir antagligen ingen hårddisk i den)), men i en NAS om man ändå har 4 diskar så fungerar det ju med ett "riktigt" nätagg som är hyffsat tyst. Särskilt om man gömmer den någonstans
Redigerat av Unregistered15cc4baf, 11 januari 2008 - 20:22.
Postad 11 januari 2008 - 21:43
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Tack för infon  Intressant med strömförbrukningen, är det ~65W med fyra hårddiskar?
Jupps, Samsung Spinpoint 500gbdiskar. Dock är det ganska svårt att få alla diskar att maxa samtidigt med WHS eftersom man inte har kontroll över var data hamnar någonstans, hade det varit freenas med raid5 hade det ju gett sig automatiskt... Vad gäller mig så är jag sugen på att ha moderkortet som router (och lite annat godis) och då är ljudnivån viktig (i alla fall där den är tänkt att plaseras (blir antagligen ingen hårddisk i den)), men i en NAS om man ändå har 4 diskar så fungerar det ju med ett "riktigt" nätagg som är hyffsat tyst. Särskilt om man gömmer den någonstans 
Jo, skall man ha den som tyst maskin är det kanske synd med ett nätagg. Dock måste jag säga att jag inte hör nätagget i det rummet som den står nu. Skall ta och starta den i ett helt tyst rum så att jag skall lyssna noga. Med min jobbdator (en fujitsusiemens) är det helt omöjligt att höra den till och med om jag stoppar ned mig under skrivbordet. Med mindre än 30cm från datorn hör jag vindsus, men inget fläktljud, så man måste ju inte ha ett passivt nätagg för att få det tyst. Kanske ska plocka med mig en spl och mäta...
Postad 16 januari 2008 - 12:19
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
På tal om strömeffektiva nätagg hittade jag ett annat när jag letade på silentpcreview.com vilket för övrigt är en guldgruva för info om tysta och energieffektiva datorpryttlar...
Ännu högre effektivitet och skall dessutom finnas i en ännu mer effektiv version, vilken jag inte hittat i sverige ännu...
Postad 24 februari 2008 - 18:08
Unregistered1458
-
Unregistered1458
-
Rookie
-
1 inlägg
http://www.silentpcr...e780-page3.html ger lite info om just mobot. Själv funderar jag på vad det är för skillnad på en normal dator i strömförbuknings synpunkt. Alltså x2 mot Intel Core 2 Duo EXXX serien eller tillomed ta en billig sempron. Kan man komma ner i 50watt eller mindre med dem tro?
Postad 26 februari 2008 - 23:52
Unregisteredd2bf7634
-
Unregisteredd2bf7634
-
Amatör
-
-
68 inlägg
http://www.silentpcr...e780-page3.html ger lite info om just mobot.
Själv funderar jag på vad det är för skillnad på en normal dator i strömförbuknings synpunkt.
Alltså x2 mot Intel Core 2 Duo EXXX serien eller tillomed ta en billig sempron. Kan man komma ner i 50watt eller mindre med dem tro?
Processormässigt är det väl inga större problem. Undervolta och klocka ner, bara. Värre blir det om du sätter 50W som mål för hela datorn. Det tror jag blir svårt. I alla fall om du tänkt göra det med 4 diskar som peoe i tråden här... Ett av problemen med att göra detta med en ihopplockad processor-moderkortskombination är att vi 'automatiskt' kommer lägga oss allra allra längst ner i processorskalan, medan strömförsörjningen på moderkortet är dimensionerad för större doningar. Intels och nvidias nuvarande toppmodeller av moderkort (entusiastkort med SLI/crossfire) drar bortåt 30-50W bara själva moderkortet (kolla in kylflänsarna här t.ex. http://www.komplett....aspx?sku=343979 ). AMD har strömsnålare chipset, men ligger efter i effektivitet på processorsidan. På ett kort som D201GLY2, där processorn följer med, kan man anpassa moderkortet helt och hållet efter processorn, och därmed göra det effektivare. Även chipset går dock att klocka ner och undervolta. Minnen drar också en del. Det är inte för inte som de har kylflänsar. Kör du ett löst moderkort kommer du dessutom antagligen gärna vilja köra 2 minnen i dual-channel. Dvs. det är mycket som drar åt 'fel' håll på ett standardkort. Men... Även om du undervoltar och klockar ner allt som går, och faktiskt når ner till 50W, så kommer det sluta med att du har liknande prestanda som D201GLY2, men har betalat mycket, mycket mer. Nåväl.. Om jag ändå skulle försöka plocka ihop en hyfsat effektiv kombination, så skulle jag nog prova en laptop-procesor med passande moderkort, och sedan undervolta/underklocka för att komma ner till rimlig nivå.
Postad 27 februari 2008 - 10:02
Unregistered630be293
-
Unregistered630be293
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Bra inlägg och åsikter. Du har förmodligen helt rätt i strömförbrukningen.
Det viktigaste torde vara att se till att diskarna spinner ned när de inte används, något som är ganska svårt att kontrollera på windowsplattformarna (även om det finns inställningar verkar det sällan som det biter...)
Jag har i alla fall haft min nas konstant på sedan jag skaffade kortet och den är helt stabil, helt sval, väldigt tyst och fungerar kanon. Får jag bara till bredbandet så att jag får lite bandbredd blir det kanske ännu roligare...
/peo
Postad 03 mars 2008 - 13:34
mattemawi
-
mattemawi
-
Rookie
-
4 inlägg
Då var alla bitar på plats!! Införskaffade ett D201GLY2, 2 * 750 GB W-D diskar samt ett 1Gb minne..... Allt är monterat men har lite strul med att hantera USB stickan..... Ni andra som jobbat med detta Moderkort.... Vilken BIOS sättning har ni och vilken USB sticka använder ni?
Väl Mött // Mats
Postad 17 mars 2008 - 22:46
Unregisteredd2bf7634
-
Unregisteredd2bf7634
-
Amatör
-
-
68 inlägg
En fråga till er som har moderkortet: Sitter det några hål vid processorsockeln? Jag har läst att CPUn blir ganska varm, så jag är litet inne på att man kanske kan sätta på en tyst grafikkortskylare med 'universell' montering, t.ex. en Zalman VF700 https://www.prisjakt...kt.php?p=214495 Nån som varit inne på samma sak själv eller rentav provat? @mattemawi: Har tyvärr inte moderkortet själv, så jag kan inte hjälpa dig med USB-stickan.
Postad 18 mars 2008 - 17:07
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
En fråga till er som har moderkortet: Sitter det några hål vid processorsockeln? Jag har läst att CPUn blir ganska varm, så jag är litet inne på att man kanske kan sätta på en tyst grafikkortskylare med 'universell' montering, t.ex. en Zalman VF700 https://www.prisjakt...kt.php?p=214495
Nån som varit inne på samma sak själv eller rentav provat?
@mattemawi: Har tyvärr inte moderkortet själv, så jag kan inte hjälpa dig med USB-stickan.
Nej det finns inga hål runt sockeln, jag har haft igång min mail server/samba share i lite över 2veckor nu och har lagt en 12cm tyst 800rpm fläkt över kylaren då den blev extremt varm utan. efter 1h så var tempen 82c enligt bios, hur det stämmer vet jag inte men jag brännde mig på kylflänsen iallfall. Efter installationen av 12cm fläkten så ligger den på 35c (44c 100% cpu load) enligt lib-sensor i linux + att jag knappt hör servern..... Det är mina gammla 200gb diskar som över röstar fläktarna. //Niklas
Postad 23 mars 2008 - 11:34
Rexus
-
Rexus
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej!
Vet inte om det är rätt forum, men jag undra om det är någon som vet NAS-server (befintlig eller något man kan bygga själv) med RADI-1 (två speglade SATA II-300 diskar) och där diskarna automatiskt går ner i ideal efter en bestämd tid. Eftersom diskarna kommer 99,5 % tiden inte accessas, känns det väldigt onödigt att de ska snurra hela tiden. Men att slå på/av är alldelse för jobbigt, dessutom är det viktigt med möjlighet av automatiska backup till NAS servern.
Tack på förhand!
/Jonas
Postad 23 mars 2008 - 14:02
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Det där med att diskarna går ner i viloläge på raid lösningar är ingen bra ide, säg nu att den ena disken går ner i sparläge innan den andra så kommer den disken som gått ner sist i viloläge tappas av arrayn.
//Niklas
Postad 23 mars 2008 - 14:12
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Sen har bara kortet SATA-150 stöd..Brukar ju gå att ställa in i Windows om dom ska gå ner i viloläge eller inte..OM detta finns i linux låter jag dock vara osakt..
Redigerat av Unregisteredbae06969, 23 mars 2008 - 14:13.
Postad 23 mars 2008 - 19:17
Unregisteredd2bf7634
-
Unregisteredd2bf7634
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Nej det finns inga hål runt sockeln, jag har haft igång min mail server/samba share i lite över 2veckor nu och har lagt en 12cm tyst 800rpm fläkt över kylaren då den blev extremt varm utan. efter 1h så var tempen 82c enligt bios, hur det stämmer vet jag inte men jag brännde mig på kylflänsen iallfall.
Efter installationen av 12cm fläkten så ligger den på 35c (44c 100% cpu load) enligt lib-sensor i linux + att jag knappt hör servern..... Det är mina gammla 200gb diskar som över röstar fläktarna.
//Niklas
Tack för svaret. Kul sammanträffande; En kompis mailade nyligen om att han skulle försöka bygga en helt passivt kyld burk på detta moderkort. Låter som han får en utmaning.
Postad 24 mars 2008 - 01:44
Rexus
-
Rexus
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej Igen!
ok, kan någon rekommendera dels ett NAS server med två SATA II 300 diskar med RAID1 (ingår eller köps till) med maximalt låg ljud nivå? Extremt viktigt (inte idle). Jag har hittat två kandidater, "Qnap Turbo Station TS-209 Pro" och "Synology Disk Station DS207+”, Finns det fler? Vilken är bäst?
Dels en "en-disk" (ingår eller köps till) NAS servers där disken går ner i idle läge efter en bestämd tid (ej RAID).
Krav att båda klara Windows Media Player AV streaming och Active Directory och plus med riktig webserver (apache, php, mysql).
Tack på förhand!
/Jonas
Postad 25 mars 2008 - 02:05
Unregisteredf40f5859
-
Unregisteredf40f5859
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Mycket intressant tråd!
Jag står i startgroparna för att slänga ihop en filserver och strömförbrukningen är extra intressant.
För att jämföra lite så mätte jag strömförbrukningen på min HTPC som består av följande:
Processor AMD Athlon 6000+ 3 GHz
Moderkort med inbyggda ljudkretsar och inbyggd ATI1250-grafik
Dubbla 1 Gb DDR2
3 st Samsung spinpoint 500 Gb
DVD-läsare
tv-kort
Antec fusion-chassie (med bortkopplad display)
Windows media center-IR-mottagare
3 st 120 mm-fläktar
Kör programmet Notebook hardware control för att sänka klockfrekvensen till 1 GHz när den inte behöver gå på full hastighet.
När datorn startar upp drar den cirka 120-130 W. Det intressanta är dock att den bara drar 65-75 W när den väl laddat Windows och autostartprogrammen. Nu snurrar alltså fortfarande diskarna. Tycker detta låter lite osannolikt bra, då man får betänka att denna dator har 4 sata-kontakter utöver pata-kontakterna. Således slipper man ett kontrollerkort, vilket ju måste dra några watt.
Jag funderar på en serverlösning med en långsammare processor än i HTPC:n - exempelvis en AMD athlon 4200+, vilken borde gå att få ner till absolut max 1 GHz med Notebook hardware control. Vidare ett moderkort med 6 sata-kontakter (så man slipper köpa ett kontrollerkort). Detta kombinerat med ett av nätaggregaten ni tipsat om borde ju resultera i en server med en Idle-strömförbrukning på 50-60 Watt känns det som?
Är jag helt ute och hojjar?
By the way: vet någon vad som gör att Notebook hardware control sänker klockfrekvensen på en 3 GHz-processor till just minimalt 1 GHz? Har det något med busshastigheten att göra eller är det så att en motsvarande processor på 1,5 GHz hade landat på 500 MHz med det programmet?
// Anders
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|