Panasonic PZ70 vs Toshiba Z3030
67 svar till detta ämne
Postad 06 January 2008 - 01:46
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Själv satsar jag på LCD, det är en teknik som gått framåt något otroligt och som fortfarande har mkt kvar. Plasman däremot har varit desto mer statisk och har inte blivit bättre på samma sätt de senaste åren.
Nackdelarna med Plasma är för stora för min del. Inbränning, clouding eller vad allt nu heter. Jag har en polare vars farsa köpte en 50" plasma häromdagen, visst var den bra men inbränning märkte de ändå av. Har man bra koll och alltid stänger av tv:n av reflex mer eller mindre när man ska ut och handla, lägga sig, gå till jobbet eller vad det nu kan vara, så är det ju inga problem.
Sen är ju plasmor också dyrare, en FullHD-LCD kostar typ som en HD-ready Plasma, grovt generaliserat. De väger också mer, och lägger man dom horizontellt kan de ta skada. Känns inte lika robusta helt enkelt.
Sen visst Plasma har lite bättre svärta och så men det är inte värt det imo. Själv kommer jag nog köpa en Z3030 nu i dagarna, känns skönt att inte behöva oroa mig för inbränningar. 
1. Hur kan det vara avgörande hur mycket tekniken har gått framåt när man väljer TV? 2. Det är inte inbränningar! Ha lite koll på vad du pratar om tack. 3. En bild blir inte automatiskt bättre för att det är mer pixlar. Men du kan ju gå på den försäljningsbluffen om du vill.
Postad 06 January 2008 - 04:11
Unregistered79450e75
-
Unregistered79450e75
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Själv satsar jag på LCD, det är en teknik som gått framåt något otroligt och som fortfarande har mkt kvar. Plasman däremot har varit desto mer statisk och har inte blivit bättre på samma sätt de senaste åren.
Nackdelarna med Plasma är för stora för min del. Inbränning, clouding eller vad allt nu heter. Jag har en polare vars farsa köpte en 50" plasma häromdagen, visst var den bra men inbränning märkte de ändå av. Har man bra koll och alltid stänger av tv:n av reflex mer eller mindre när man ska ut och handla, lägga sig, gå till jobbet eller vad det nu kan vara, så är det ju inga problem.
Sen är ju plasmor också dyrare, en FullHD-LCD kostar typ som en HD-ready Plasma, grovt generaliserat. De väger också mer, och lägger man dom horizontellt kan de ta skada. Känns inte lika robusta helt enkelt.
Sen visst Plasma har lite bättre svärta och så men det är inte värt det imo. Själv kommer jag nog köpa en Z3030 nu i dagarna, känns skönt att inte behöva oroa mig för inbränningar. 
1. Hur kan det vara avgörande hur mycket tekniken har gått framåt när man väljer TV?
2. Det är inte inbränningar! Ha lite koll på vad du pratar om tack.
3. En bild blir inte automatiskt bättre för att det är mer pixlar. Men du kan ju gå på den försäljningsbluffen om du vill.
1. Kanske inte. 2. Kvittar vad du kallar det, faktum kvarstår är att det är ett problem plasmor aldrig blir av med. LCD-TVs har inga liknande "dödsfällor". Det för mig är ett väldigt stark argument. Jag har funderat en väldig massa över detta, läst och lyssnat på andras erfarenheter och så. Och jag vill inte riskera att förstöra en tv genom vad jag ser som normal användning. Känns spastiskt och onormalt att stänga av tv:n varje gång jag ska göra nåt annat. 3. Nej, sant. Plasmor har ofta lite bättre bild än LCD-tvs. Men det är ju ändå som att jämföra guld med platina, både och är grymt fina, så och? Z3030 ska vara ruskigt bra på färger och skuggor, även om svärtan kanske inte är klockren. Jag tror seriöst inte man kan gå fel vilken tv man än väljer här, båda ger ruskigt bra bild, och då är Z:an lätt det bästa valet pga nackdelarna plasmor har. Visst, jag kan förstå att om man är en finsmakare och ska ha den absolut bästa bilden då är det plasma som gäller. Men för en "vanlig person" som jag så är det ju inte alls lika stor skillnad.
Postad 06 January 2008 - 10:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Tjena!
Jag valde själv mellan delvis dessa båda modeller (Samt Sony W3000). Det blev till slut en 47Z3030. Inte för att jag tror att det är så väldigt mycket bättre än PZ70 utan för att jag inte riktigt vågade köpa en plasma. Barnen spelar en del TV-spel på den och jag ville inte vara orolig för att de skulle glömma spelet på med statisk skärm och på det viset skapa inbränningar. Kanske hade detta inte varit ett problem i praktiken men jag var i alla fall lite orolig för det så det fick bli en LCD. Jag tittade på PZ70 i olika butiker flera gånger innan jag köpte och jag tror nog att du kommer att bli mycket nöjd om du köper den. Själv är jag väldigt nöjd med min 47Z3030
/A
Jag är inne på precis samma modeller, LCD 46W3000 eller 47Z3030 mot Plasma PZ70 eller Samsung P96 om man ska lägga sig med något vettiga priser, något under toppskicket Har tittat också på Sony D eller V serie inom LCD och Plasma PX70 eller 700. Tycker Samsung Q96 faller bort för den klarar inte 1080p och det känns nästan som det enda som man bör ha i nästa TV, mer tveksam till allt det andra som man sedan ska markera bort pga att det påverkar bilden negativt. Tycker också att Samsung har mer problem med rörelser än andra, men annars så är M och F serien väldigt fin. Läste att Philips digital natural motion var automatiskt bortkopplat om man körs 1080 via HDMI då nästan allt mitt går med 1080i eller 1080p så känns det som en onödig funktion, vet inte om detta gäller andra förbättringprogram i rörelser, om dessa heller inte används om man kör 1080? Är väl mer en LCD man, rädd för inbränningar, olika missljud från fläktar, knäppningar mm men man vill ju också ha en så bra bild för sina pengar, inte lätt
Postad 06 January 2008 - 11:06
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej,
Gott Nytt År!!
Är en väldigt nöjd ägare till en Tosh 47Z3030 
Har för mig att 47" panelen är bättre än 42" panelen på Toshiban
Använder PS3 som DVD via en Denon AVR 2807 med HDMI input.
SD TV via inbyggda DVB-T mottagaren fungerar otroligt bra.
Jämför här med SHARP 46 XD1E som jag lämnade tillbaks för BUZZING...
Tosh slår Sharpen med hästlängder på boxersändningen!
Spela PS3 är en fröjd...har svårt att slita sig.
Har inte sett Pannan så har ingen direkt åsikt om den, säkert en bra TV den också.
Mitt val blev LCD p.g.a att jag är rädd för inbränningar vid Datoranvändande och vid användande av PS3
som en mediaserver.
Toshiban är absolut en av de bästa, för tillfället i alla fall.
Lycka till!
Redigerat av h_berg, 06 January 2008 - 11:08.
Postad 06 January 2008 - 11:23
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Låter ju lovande för Tosh, en nackdel verkar vara att den mest säljs över näthandel. Såg i någon tråd att Elgiganten hade börjat sälja den, någon som vet om det var i en speciell affär, eller är det någon annan vanlig affär som har tagit in den?
Postad 06 January 2008 - 12:11
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Låter ju lovande för Tosh, en nackdel verkar vara att den mest säljs över näthandel. Såg i någon tråd att Elgiganten hade börjat sälja den, någon som vet om det var i en speciell affär, eller är det någon annan vanlig affär som har tagit in den?
Mediamarkt säljer denna. Men de har lite olika utbud i sina butiker. I Lund kunde de beställa hem den för ca 23000 ca
Postad 06 January 2008 - 12:58
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Låter ju lovande för Tosh, en nackdel verkar vara att den mest säljs över näthandel. Såg i någon tråd att Elgiganten hade börjat sälja den, någon som vet om det var i en speciell affär, eller är det någon annan vanlig affär som har tagit in den? Mediamarkt säljer denna.
Men de har lite olika utbud i sina butiker.
I Lund kunde de beställa hem den för ca 23000 ca
Hos Media Markt och Elgiganten här i Västerås har jag inte hittat den (var på Elgiganten igår, 5 jan, och Media Markt i mellandagarna). Skulle vara väldigt skoj att få chansen att se den med egna ögon innan det är dags att punga ut med riksdaler. Aexilus: Tackar för synpunkterna, men du är snubblande nära en "LCD vs Plasma"-diskussion. Jag har hyfsad koll på formatens för och nackdelar och tror inte att några generella diskussioner om dem kommer att tillföra tråden något väsentligt eller bli avgörande för vad jag väljer. Så vi kan strunta i det... Men återkom gärna med synpunkter när du fått din Z3030.
Postad 06 January 2008 - 14:12
Unregisteredb11ad5c2
-
Unregisteredb11ad5c2
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Är bara tvungen att göra ett litet inlägg. Det vara någon som sa att det upplevde att panasonic'n hade lite otydlig bild.
Jag har själv varit inne på att köpa panasonic ett tag, men har även jag upplevt att bilden är lite oskarp.
Nästan som en tunn beläggning av något framför bilden som jag upplevt väldigt störande.
Har ingen aning om detta har med inställningar att göra, men eftersom jag sett det i alla det butikerna som jag sett tv'n så undrar man ju. Själv sitter jag å väntar på recension av z3030's 52":arn. Fungerar 24p korrekt på denna så slår jag till. Hade ju helst av allt velat ha en Kuro plasma från pioneer. Men den är lite väl tung för plånboken.
Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 06 January 2008 - 14:12.
Postad 06 January 2008 - 15:03
Unregistered79450e75
-
Unregistered79450e75
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Låter ju lovande för Tosh, en nackdel verkar vara att den mest säljs över näthandel. Såg i någon tråd att Elgiganten hade börjat sälja den, någon som vet om det var i en speciell affär, eller är det någon annan vanlig affär som har tagit in den? Mediamarkt säljer denna.
Men de har lite olika utbud i sina butiker.
I Lund kunde de beställa hem den för ca 23000 ca Hos Media Markt och Elgiganten här i Västerås har jag inte hittat den (var på Elgiganten igår, 5 jan, och Media Markt i mellandagarna). Skulle vara väldigt skoj att få chansen att se den med egna ögon innan det är dags att punga ut med riksdaler. 
Aexilus: Tackar för synpunkterna, men du är snubblande nära en "LCD vs Plasma"-diskussion. Jag har hyfsad koll på formatens för och nackdelar och tror inte att några generella diskussioner om dem kommer att tillföra tråden något väsentligt eller bli avgörande för vad jag väljer. Så vi kan strunta i det... Men återkom gärna med synpunkter när du fått din Z3030. 
Ok, ska bli.
Postad 06 January 2008 - 15:40
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Är bara tvungen att göra ett litet inlägg. Det vara någon som sa att det upplevde att panasonic'n hade lite otydlig bild. Jag har själv varit inne på att köpa panasonic ett tag, men har även jag upplevt att bilden är lite oskarp. Nästan som en tunn beläggning av något framför bilden som jag upplevt väldigt störande. Har ingen aning om detta har med inställningar att göra, men eftersom jag sett det i alla det butikerna som jag sett tv'n så undrar man ju. Själv sitter jag å väntar på recension av z3030's 52":arn. Fungerar 24p korrekt på denna så slår jag till. Hade ju helst av allt velat ha en Kuro plasma från pioneer. Men den är lite väl tung för plånboken.
Kanske är det något av mina inlägg du tänker på. Jag skrev lite om den upplevda suddigheten i PZ70ns officiella tråd och något i den här tråden också om jag inte minns fel. Jag utvecklade det en aning här i tråden igår också. Vet inte om du såg det: Jag var på ett annat ställe (Expert) och kollade på PZ70 idag och upplevde den inte alls som lika oskarp, så jag antar att det bara hade med inställningar att göra (eller möjligtvis något med källan som visades).
Där jag var den här gången såg den istället lite ljussvagare ut och uppenbart grön/gul i färgtonen jämfört med de flesta som hängde omkring (blandat plasma och LCD). Det känns som typiska inställningstabbar, men jag börjar ju ändå fundera varför just PZ70 stuckit ut som den sämst inställda båda gånger jag sett den... Hoppas det bara är ett olyckligt sammanträffande.
Däremot tyckte jag att rörelsehanteringen såg finemang ut, och svärtan var det heller inget fel på. Men det är svårt att avgöra när man bara står där och glor i ett hav av apparater med vitt skilda bildtyper. Det är så svårt att se om det är A som är bra och B som är lite mörk, eller om det är B som är bra och A som är lite ljus osv... Speciellt när det hänger fler apparater runt omkring än det finns bokstäver i alfabetet. Nu hängde PZ70n dessutom mellan en sjyst Pioneere och en av Sonys bättre LCDs, så den kom lite i kläm mellan två helt olika men mycket bra bilder.
Över lag måste jag dock säga att jag blev mer positiv till PZ70 efter att ha sett den igen.
PS. Är det någon som vet om Z3030 finns till beskådan i Västerås? Jag skulle väldigt gärna kolla på den IRL, men har inte hittat den någonstans! 
Postad 06 January 2008 - 16:17
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
Bara för att inte låta massa myter ta fäste så är Toshiba 52Z3030D och Panasonic TH-50PZ70 nästan exakt lika tunga i förhållande till hur många tum de visar. Och tvärt emot ditt påstående att plasma är dyrare så kostar Panasonic TH-50PZ70 424:-/tum medans Toshiba 52Z3030D 497:-/tum. Och skall vi gå ner på 42" som finns tillgängligt i både Plasma och LCD så är även där Toshiba ca 650:- dyrare (räknar inte med Netsuperstore då det inte kvalificerar sig som vettigt inköpsställe) men väger 6,8 kg mindre. Så du hade rätt vad det gällde de små modellerna men inte så mycket de stora. Nu stödjer jag ditt argument att känna sig mer trygg med LCD i användning med PC för det är trevligt och det ger verkligen ett knivskarpt resultat och man kan glömma TVn på i en dag utan att det gör något, men tar man hand om sin Panasonic skall inbränningar inte vara ett problem.
Postad 06 January 2008 - 18:22
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Varför utgår så många från sina kriterier i den här tråden? Ni måste ju utgå från vad trådskaparen är ute efter. Om man läser vad han tycker är viktigt så kan jag inte förstå hur så många kan rösta på LCDn, för det han efterfrågar är ju just det som plasmatekniken är bättre på.
Ni nu som inte kan rösta på den teknik som ni inte själva har, varför röstar ni? Är det så viktigt att den teknik/TV ni har köpt vinner omröstningen?
Det är ju lika befängt som att rösta på plasma om det var så att han skulle ha den till att surfa på 40% av tiden.
Postad 06 January 2008 - 19:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Varför utgår så många från sina kriterier i den här tråden? Ni måste ju utgå från vad trådskaparen är ute efter. Om man läser vad han tycker är viktigt så kan jag inte förstå hur så många kan rösta på LCDn, för det han efterfrågar är ju just det som plasmatekniken är bättre på. Ni nu som inte kan rösta på den teknik som ni inte själva har, varför röstar ni? Är det så viktigt att den teknik/TV ni har köpt vinner omröstningen? Det är ju lika befängt som att rösta på plasma om det var så att han skulle ha den till att surfa på 40% av tiden.
Kan bara hålla med om att det finns inget i de kriteria som har ställts upp som skulle tala för en Tosh, men ändå har trådskaparen tagit med den som val. Kanske hade varit bättre att välja mellan PZ70 och Samsung P96 med de kritera. Men ändå så kan det vara intressant att jämför två av de bättre TV från de två lägren, i rimligt pris mot varandra, sedan är det så klart vad man prioriterar mest som får vara avgörande, med andra krav så hade det varit LCD'n. Så har inte trådskapen några dolda kriteria så röstar jag på PZ. Har som många andra inte sett Z3030 men det har sagt mycket gott om den, men tror dock inte att den har den bästa svärta av LCD'erna. Då ska man nog ha en Samsung F (som har andra problem). Den enda LCD som skulle kunna ge Plasman en match med dessa kriteria vore Sony X serie
Postad 06 January 2008 - 20:43
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Varför utgår så många från sina kriterier i den här tråden? Ni måste ju utgå från vad trådskaparen är ute efter. Om man läser vad han tycker är viktigt så kan jag inte förstå hur så många kan rösta på LCDn, för det han efterfrågar är ju just det som plasmatekniken är bättre på. Ni nu som inte kan rösta på den teknik som ni inte själva har, varför röstar ni? Är det så viktigt att den teknik/TV ni har köpt vinner omröstningen? Det är ju lika befängt som att rösta på plasma om det var så att han skulle ha den till att surfa på 40% av tiden.
Bra sagt! Hoppas folk tar notis... Kan bara hålla med om att det finns inget i de kriteria som har ställts upp som skulle tala för en Tosh, men ändå har trådskaparen tagit med den som val. Kanske hade varit bättre att välja mellan PZ70 och Samsung P96 med de kritera. Men ändå så kan det vara intressant att jämför två av de bättre TV från de två lägren, i rimligt pris mot varandra, sedan är det så klart vad man prioriterar mest som får vara avgörande, med andra krav så hade det varit LCD'n. Så har inte trådskapen några dolda kriteria så röstar jag på PZ. Har som många andra inte sett Z3030 men det har sagt mycket gott om den, men tror dock inte att den har den bästa svärta av LCD'erna. Då ska man nog ha en Samsung F (som har andra problem). Den enda LCD som skulle kunna ge Plasman en match med dessa kriteria vore Sony X serie
Jag är i och för sig lite svag för den typen av bild man får med LCD, men jag vet egentligen inte om det är den typ av bild som lämpar sig bäst för det sätt på vilket jag kommer att använda TVn. Punkterna i första inlägget är i första hand för att ge en vink om vad jag kan tänka mig skulle gynna mina specifika TV-vanor, men jag har inte haft någon platt-TV förrut så jag vet inte själv hur nöjd/missnöjd jag skulle bli med dagens platt-tekniker rent generellt. Jag känner kanske nu när jag läser mitt första inlägg att jag kunde ha flikat in att punkterna mest är exempel på vad jag går på i mitt val. Inga absoluta krav... Samt att jag har utelämnat i stort sett allt det mer objektiva, som antal ingångar, 24p-hantering osv. Ni (KniveN82 och que) tycker över lag att jag borde ta PZ alltså, eller åtminstone välja mellan den och någon annan plasma? Tyvärr har jag inte hittat Z3030 hos någon handlare i stan så när det gäller den kan jag bara gå på recensioner, men på de två ställen som har haft PZ70 har jag inte blivit så värst imponerad faktiskt...  Så då kändes allt plötsligt lite svårare. Finns det någon plasma i samma prisklass som ni tycker borde vara med i beräkningarna? Tack både KniveN82 och que för att ni kommer med sakliga inlägg och puttar tråden i rätt riktning! Vore skoj om någon med bra koll på PZ70 (eller PZ700) kunde skriva ett inlägg i stil med det som Tomas L skrev om Z3030 på första sidan. För visst låter han övertygande?
Redigerat av Krokben, 06 January 2008 - 20:52.
Postad 06 January 2008 - 21:13
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Samsung P96. Är inte Full-HD ett krav så kan du kolla på Pioneer 428, Panasonic PX70 eller Samsung Q96/97
Postad 06 January 2008 - 21:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
I Hemmabio nr 11 (om du kan få tag i den) så testades bl.a PZ70 och fick fint betyg. Har dock läst i någon test (kommer inte ihåg var) att Samsung P96 slog PZ på många punkter. Som alternativ finns också PX700 också mycket bra. Q96/97 har jag tagit bort som alternativ för de klarar inte 1080p som jag tycker bör vara ett krav för nästa TV. Personligen så har jag själv några krav om att klara ljusa rum, att vara tyst, att visa mina egna bilder bra på skärmen, så jag har inte släppt LCD spåret. Hittar jag Toshiba'n i en affär och kan se den live så tror jag det står mellan den och Sony W samt Samsung P96 eller kanske någon av dessa (länk), troligen har jag inte bestämt mig innan dessa släpps https://www.minhembi...howtopic=182449
Redigerat av Unregistered124686ac, 06 January 2008 - 21:58.
Postad 06 January 2008 - 22:54
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Samsung P96. Är inte Full-HD ett krav så kan du kolla på Pioneer 428, Panasonic PX70 eller Samsung Q96/97
I Hemmabio nr 11 (om du kan få tag i den) så testades bl.a PZ70 och fick fint betyg. Har dock läst i någon test (kommer inte ihåg var) att Samsung P96 slog PZ på många punkter. Som alternativ finns också PX700 också mycket bra. Q96/97 har jag tagit bort som alternativ för de klarar inte 1080p som jag tycker bör vara ett krav för nästa TV.
Personligen så har jag själv några krav om att klara ljusa rum, att vara tyst, att visa mina egna bilder bra på skärmen, så jag har inte släppt LCD spåret.
Hittar jag Toshiba'n i en affär och kan se den live så tror jag det står mellan den och Sony W samt Samsung P96 eller kanske någon av dessa (länk), troligen har jag inte bestämt mig innan dessa släpps
https://www.minhembi...howtopic=182449
Finns P96 bara i 50" och 58"?  Det är lite out of my league både i storlek och pris? Jag är också verkligen sugen på Panasonics nya plasmor, men jag har ingen lust att vänta, och är också rädd att de ska kosta multum när de kommer. Jag kan också tillägga att en sak som gör att jag har svårt att släppa Z3030 i sammanhanget är att folk helt enkelt verkar så förbannat nöjda med den! Visst, det klagas lite på svärtan ibland, men det verkar mest vara det - plus att den inte kan lagra olika inställningar för olika ingångar - men inget av detta känns så avskräckande för mig... PZ70 verkar där emot ha fått lite mer blandat mottagande, även om jag inte är riktigt säker på varför. Har sett den i butik två gånger och inte dirket tyckt om bilden på den någon av gångerna, men det såg mest ut att vara inställningstabbar. Så jag har fått bättre intryck av Z3030 måste jag säga, men som många här har sagt så verkar ju mitt TV-användande generellt peka mer åt plasmahållet. Därav mitt huvudbry... Men jag antar att jag inte blir så mycket klokare än så här via nätet. Jag får väl helt enkelt beställa någon och hoppas på det bästa, och sen byta om jag känner att jag valt fel...
Redigerat av Krokben, 07 January 2008 - 23:49.
Postad 31 March 2008 - 09:12
marka971
-
marka971
-
Användare
-
-
168 inlägg
[...] Visst, det klagas lite på svärtan ibland, men det verkar mest vara det[...]
...men svärtan är mycket viktig, tycker i alla fall jag... markus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|