Men budgeten på 220 miljoner kr? Syns den summan på duken, tror inte det. En katastrofal överbudget i så fall.
Nja, jag väntar på en dvd uthyrning, eller att den senare visas på tv4.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Postad 29 December 2007 - 22:29
Filmen har i varje fall slagit publikrekord, drygt 300.000 hitills är inte illa spelat på så kort tid.
Men budgeten på 220 miljoner kr? Syns den summan på duken, tror inte det. En katastrofal överbudget i så fall. Nja, jag väntar på en dvd uthyrning, eller att den senare visas på tv4. Postad 30 December 2007 - 16:50
Tycker ändå att det kan vara värt att se Arn på bio oavsett hur bra eller dålig man tycker den är. Det viktigaste är ju att filmen blir en ekonomisk succé så att det blir fler svenska storbudgetfilmer i framtiden. Då kan vi kanske äntligen få slippa smala, grå svenska fimer om medelålderkriser med Mikael Nykvist i huvudrollen. Det är klart att den första svenska storsatsningen på film inte blir perfekt men om de får hållas så kanske vi får se någon bra svensk storfilm om 5 - 10 år.
De senaste åren har det producerats omkring 40 svenska filmer om året som alla är smala och lika varandra till förveckling. Det skulle räcka med högst 4 svenska filmer om året som fler går och ser. Då skulle onekligen kvalitén stiga dramatiskt. Ett stort problem idag är faktisk att svenska filmmanus är rent bedrövligt dåliga. Med större produktioner skulle man ställa större krav på manus, vilket ökar chanserna för bra film. Postad 30 December 2007 - 18:26
Kul att läsa kommentarerna. Spridda skurar som vanligt och det är ju bra!
Kan man få ställa en simpel fråga. Hur är stridsscenerna? Ngn nämde att det verkade som de slogs med alltför tunga svärd (de var nog inga dufungar på den tiden), är det "realistiskt" eller ser det bara taffligt ut? Brukar vara det som avgör det för mig när det gäller svärd-filmer. (Check Arnold i Conan - The Barbarian, DET är att svinga svärd) Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 30 December 2007 - 18:29. Postad 30 December 2007 - 21:47 Undrar om inte finnarna toppar den statistiken, vet dock inte hur de recenserar filmerna därborta. Litauen toppar Hela listan (endast män): http://www.nationmas...cide-rate-males För kvinnor ser det lite annorlunda ut: http://www.nationmas...de-rate-females Ursäkta OT. Redigerat av jonitz, 30 December 2007 - 21:50. Postad 03 January 2008 - 23:37 Enligt uppgift från insatta är svärden som används till stridsscener tillverkade i aluminium. De andra i stål och runda eggar, förutom de i närbild som har skarpa klingor. Han som designat svärden heter Peter Johansson och är en av världens bästa svärdssmeder med ett gott rykte långt utanför sveas gränser. . Svärd under medeltiden var dessutom inte tunga, ett en och ett halvhandssvärd, som var vanligt då, väger inte mer än 1,5 kg. Nu skulle jag behöva se filmen en eller ett par gånger till för att riktigt kunna avgöra hur bra dom stred, men jag tycker nog att det såg trovärdigt ut. Postad 04 January 2008 - 11:40
Jag tyckte den var bra!
Och jag vill uppmana alla att gå och se den på bio . Så att de blir bra publik siffror. Då kanske de kommer flera filmer med stor budget. Postad 05 January 2008 - 09:20
Jag ger filmen en stark 3:a. Ljudet var en stor positiv överraskning. En svensk film där dialogen går lätt att uppfatta är man inte van vid.
Postad 05 January 2008 - 18:59
Förvånansvärt bra måste jag säga - för att vara en svensk film av denna kategori då.
Och för en gång skull känndes det som en film och inte en svensk film. Dock finns det ju ett gäng saker jag iaf störde mig på, varav några redan varit upptagna i tråden här. Bla. är det ju att vissa saker låter bara så löjligt på svenska, men det är ju kanske svårt att få att låta bra hur man än gör. Postad 07 January 2008 - 00:44
Ger den en stark trea av fem möjliga...
Den blev aldrig löjlig som många svenska "riddar" filmer kan bli, men jag hade hoppats mer på den. Kanske gick till bion med för höga förväntningar... /Johan Postad 11 January 2008 - 22:05
Läste en artikel i DN där Fredrik Strage som recencerat den med betyget 3 skämdes så mycket att ha stälde sig utanför bion och frågade de som kom ut vad de tyckte - de som var besvikna fick en hundring i näven...
Postad 12 January 2008 - 02:25
Den var ganska snygg, men tråkig. Förstod inte riktigt vad de gjorde med de 160 minuterna. Och Arn såg lite retard ut, haha...
Postad 12 January 2008 - 02:33
Hmmm.... jaja, ska bli kula att se den iaf... på söndag är det dags att gåt till vip-salongen på bergakungen igen, så om filmen suger för mycket så sitter jag iaf. bra
Sedan... hur höga förväntningar kan man ha på en svensk film? även nordens dyraste... jag hoppas bara de har fått med historien ifrån böckerna på ett bra sätt... Postad 12 January 2008 - 09:41
Slog ihop denna tråd med den ursprungliga från 2006.
Jag säger också en stark 3a. Tyvärr är skådespelarinsatserna inte alltid på topp och specialeffekter stundtals rätt slätstrukna. Postad 12 January 2008 - 10:32
Köper hellre Chuck Norris collection istället för en biljett till Arn, på något sätt känns Chucken seriösare än svensk film.
Postad 05 February 2008 - 12:20
Megastore la upp Arn för förbokning idag.
Den släpps på DVD, DVD - Steelbook och Blu-Ray. Arn Arn - Steelbook Arn BD Redigerat av Unregistered962, 05 February 2008 - 12:21. Postad 08 April 2008 - 13:48
Har varit i kontakt med SF och enligt dom kommer Arn på Blu-ray att vara låst till region B. Tråkigt..
Postad 08 April 2008 - 16:10
De drömmer väl om en biosucce i staterna och om den kom ut regionsfri här i Sverige så skulle miljoner amerikaner importera filmen från discshop och då skulle antalet biobesökare sjunka däröver... Postad 08 April 2008 - 23:05
Mjo något åt det hållet. Forsätter min mailkonversation med SF där de påstår att den är låst pga. att förhinda parallell import som skulle drabba deras bolag hårt.. Dessutom skriver personen hela tiden Blue-ray aja, deras förlust då jag inte kan köpa filmen och stödja svensk film, ville göra det för en gångsskull och visa att det finns ett intresse för svenka blu-ray rellar. Redigerat av FiRREN, 08 April 2008 - 23:09. Postad 10 April 2008 - 19:24
Jag kommer att köpa filmen på BD, mest för att jag älskade böckerna och att filmen var kalas! Så kul att man kan underhållas av svensk film ibland!
Postad 31 May 2008 - 10:09
Själv skall jag vänta till TV versionen dyker upp på Blu-Ray. Den blir ju som sagt lite längre.
JOEKO Postad 06 June 2008 - 14:04
Filmen är ju så innehållsfattig så man håller på o somnar mitt på dan, skulle ha varit bättre med bananer i pyjamas i bakgrunden under hela filmen, fast då hade man ju ha förstört bakrunden, ne den blir inte bra hur man än försöker.
"Retard" va det nån som sa, kan bara hålla med ,Arn ser ut o va en svensk turist som är vilse hela tiden. Postad 06 June 2008 - 23:34
Jag och Sambon klarade inte längre än 20 min in i filmen. Vi båda kanske inte var riktigt på humör för den men när berättarrösten drog igång i början av filmen så sjunk humöret ännu lägre.
Så inget mer Arn för mig. Postad 07 June 2008 - 07:12
Om man läser böckerna så framgår det ganska tydligt att Arn är uppfostrad i kloster och kan inte så mkt (om ens något) om världen utanför, så att han verkar lite lost och tillbakadragen är en passande beskrivning av hur han skall vara/framstå.
Postad 07 June 2008 - 13:59 Hahaha! Efter den klockrena sågningen så lägger jag ner mina planer på att se denna. Redigerat av Unregisteredf64a5233, 07 June 2008 - 13:59. Postad 07 June 2008 - 22:58
Så illa tycker jag inte det var....berättarrösten i början kunde dom gott skippat men annars tycker jag den var helt okej bra bild helt okej ljud och bra miljöer kan ju iaf underhålla.
Postad 08 June 2008 - 10:08 Instämmer helt med dig. Filmen är ok, varken mer eller mindre. Dvs 3/5. Postad 08 June 2008 - 21:13
Jag tyckte filmen var snyggt filmad och gjord. Vissa skådisar var skitbra, vissa inte.
Angående berättarrösten så tyckte jag den gav mycket faktiskt, men det var helt fel person som berättade. Rösten kändes helt fel. Tyckte det var lite väl mycket kärlek, men lite "krig" gav dem allt. 3/5 Postad 12 June 2008 - 09:27
Den här ska jag se när jag får filmen i brevlådan från Discshop. Har beställt: Arn - Tempelriddaren (Limited Edition)
Sen vad andra tycker om denna de är inte intressant. Smaken är som baken. Postad 12 June 2008 - 10:33
Så nu har man sett denna film!
Jag tycker den är mycket välgjord men det känndes som dom har kortat ner den typ till en 1/4 del. Hela filmen känndes som en epilog! Postad 15 June 2008 - 19:00
Såg filmen idag och jag tyckte nog den var bättre än jag väntade mig.
Berättarrösten var väj ja sådär. Kändes som de klippte för fort ibland, det blev lite stressat på något sätt. Vissar repliker och skådespelare var lite träiga. Synd att de klippt bort så mycket av fightingen i heliga landet, har för mig det var bra mycket mer i boken. Miljöer och rekvisita var ändå rätt ok, klart nu var den dyr med svenska ögon mtt också. Ganska snygt filmad också . Bilden då Arn kommer till Jerusalem var väl sådär, kändes som en lite billig och dåligt gjord specialeffekt. Arns bror gillade jag inte riktig, kändes som han läste innantill. Kanske lite seg imellanåt men jag blev ändå positivt överraskad, läst så mycket dåligt om den. Får en 2.5-3 av 5. /Genis Redigerat av genstruktur, 15 June 2008 - 19:03. Postad 16 June 2008 - 11:37
Fick den precis i Blu-ray.
Postad 16 June 2008 - 11:41
Är det ett argument för TV-versionen? Postad 16 June 2008 - 13:42
Du vet väl att det kommer en till? En fortsättning alltså.... Chris: Av ditt inlägg att döma så orkade du knappt ta dig igenom den "vanliga" versionen antar jag? /Genis Redigerat av genstruktur, 16 June 2008 - 13:52. Postad 17 June 2008 - 19:19
Arn kom på Blu-ray idag. Den har betydligt bättre bild än på bio och fantastiskt DTS-HD ljud.
Den är regionkodad på riktigt. Inte bara tryckt på omslaget. Postad 18 June 2008 - 14:37
Nice ser jag fram emot att kolla in den Postad 21 June 2008 - 09:39
Vet inte! Först skall tv4 sända den. Det blir nog efter båda filmerna har gått på bio. MVH JOEKO Postad 21 June 2008 - 09:43
Absolut! Böckerna innehåller mycket mer från det heliga landet. Både drama och krig. Intrigerna blir mer ingående, så jag hoppas på en längre version. MVH JOEKO Postad 21 June 2008 - 19:18
Vänta nu... Ska TV-versionen ta vid efter den andra filmens slut, eller är den helt fristående från filmerna?
Postad 21 June 2008 - 22:58
Nej. Jag menar att filmerna kommer att bli längre när de sänds på tv. Dessa versioner kommer sedan att bli tillgängliga för hyr- och köpkunder som oss. Andra tillfällen tv4 har visat premiärmaterial och sedan släppt på DVD-marknaden är tex Band of Brothers. MVH JOEKO Postad 24 June 2008 - 10:48
Mina spontana kommentarer efter att ha sett filmen:
1. Produktionen är fantastisk för att vara en svensk film och utmärkt överhuvudtaget. 2. Dialogen är oftast under all kritik. Man blir mörkrädd över att nån kan tro att man uttrycker sig som de gör här! Det handlar inte om att jag har problem med att man inte pratar som idag utan snarare att folk bara läser sina repliker rakt av ur manus. Talsyntesen i min Amiga 1986 hade mera inlevelse än vad Sofia Helin lyckas prestera som Cecilia. Skarsgård, Bibi Andersson och ett par till klarar sig med hedern i behåll (Nätterqvist med tror jag), men de flesta är på skolpjäsnivå och jag kom på mig med att sitta och hålla för öronen vid ett flertal tillfällen. 3. Slutet. Vafan? Robin Hood på julafton med "..och så fick Robin sin Marion..." har mer upplösning, avslut och sammanhang än den här. Fajten kändes som en bra inledning på filmens klimax – och så var det bara slut sen! Postad 24 June 2008 - 11:00
Jag såg Arn för några dagar sen.
Jag tyckte de var starkt gjort utav dem o satsa på en så stor film. Jag kan väl inte säga att filmen var jättebra.. Rösten i början var lite konstig, "Cecilia's" överläpp var äcklig o.s.v.. Men som jag sa, det var starkt gjort utav dem o göra en sån här stor film. Jag kan inte direkt tänka mig o se den igen redan idag, men till rätt pris (runt 120-150kr) kan jag tänka mig o betala för Blu-ray versionen sen o ha stående's i bokhyllan(se den kanske 1gång om året eller något) bara för att jag är så pass stolt att man vågat satsa på en sådan film. Jag kommer vilja se 2'an när den kommer. Och som nämnts tidigare... Förhoppningsvis kan detta vara början på fler stora filmer ifrån vårt avlånga land.. Filmen får 3/5 från mig.. 22 Augusti kommer 2'an på Bio(eller var det den 20'e? Redigerat av Above, 26 June 2008 - 17:09. Postad 24 June 2008 - 19:55
Jo bra filmad och bra kostymer,men det känns så fel med att den är svensk.
Blir ingen spänning,det känns tamt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |