Kolla bara kurvan, bra tryck hela vägen ner under magiska 20Hz.
Oj oj..så ska en sub se ut som är väldesignad.
Redigerat av Packetloss, 14 April 2008 - 10:13.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
14 relaterade trådar
Postad 14 April 2008 - 10:11
För pengarna är SVS PB12-NDS helt underbar.
Kolla bara kurvan, bra tryck hela vägen ner under magiska 20Hz. Oj oj..så ska en sub se ut som är väldesignad.
Redigerat av Packetloss, 14 April 2008 - 10:13. Postad 14 April 2008 - 10:21
Skumt, själv upplever jag nog att utan pluggar går den djupare - fast enlig testet ska det vara tvärtom.
525€ känns om lite mer än 3000+500, så då möter den väl inte riktigt kravet? Jag ska inte vara bråkig och påstå att det är världens bäste sub, för det är det inte. Personligen anser jag den dock vara prisvärd, det är ju heller inte alla som anser sig kunna plöja ner mycket mer pengar än de 3-3.5k som denna kostar (beroende på utförande). Så till en hemmabio med bergänsad budget duger den gott. SVS, det drömde jag länge om på den tiden det begav sig (var väl en 6 år sedan jag först hörde lovorden på HTF). Fast sedan lutade jag mer åt IB, så när man nån gång flyttar till lämplig kåk blir det nog en IB... /M Redigerat av Unregistereda0bc6d4c, 14 April 2008 - 10:24. Postad 14 April 2008 - 19:13
Jag (som i "Alex personliga åsikt") tycker absolut inte att den är kass till techno och trance. Visserligen låter det bäst med pluggarna i till musik men jag tycker det låter bra. Åtminstone ett enormt lyft från att ha kört Concept-serien utan sub. Nu är jag inte killen som lägger ner hela min lön på musikanläggningen så jag kanske inte är nån bra referens men jag lirar musik alla mina vakna timmar så jag har iaf en del krav. Det spelas det mesta i elektronisk dansmusikväg. Techo, Electro, DnB, Darkstep, Breaks, Psy, Chill osv.. Allt från snabbt till djupt. Postad 14 April 2008 - 19:32
Den kostar inte 525€ utan 401€ inkl frakt på 40€, vilket ger den ett pris på 68:- mer än vad XTZn kostar med frakt. Edit: rörigt med valuta kovertering etc. Redigerat av JetJaguarr, 14 April 2008 - 19:40. Postad 14 April 2008 - 22:39
Som YAMAHA YST-SW515 Postad 14 April 2008 - 23:46
Har en XTZ 12:a själv och den är helt ok för priset, diagrammen ovan är visserligen helt korrekta då de uppmätts utomhus, men man ska komma ihåg att sub:en får bra skjuts mha rummet den spelar i, min går ner till dryga 30 hz innan den börjar plana ut (f-3db) och det är i ett 40kvm stort rum.
XTZ:an har bra med kraftresurser men spelar självklart inte i samma liga som en portad SVS. Kompisen hade en SVS Ultra tidigare (cylindervarianten) och när den spelade så var det som att gå en brottningsmatch när man kollade film. BK:n ni refrerar till ovan är en liten sluten 10" bas som visserligen spelar djupt men inte särskilt högt och fysiskt.. bra till musik men sämre till film mao. Då är BK's större serie Monolith ett bättre val. Billig och bra skjuts till filmer så är XTZ:an ett bra val, och den gör inte bort sig som ett bottenstöd för mindre golvare eller satelliter i musiksammanhang heller, även om jag föredrar att ha den avstängd :-) Köp hem och prova, inte nöjd skicka tillbaka.. utnyttja try and buy (eller om det var buy and try.. ), kostar i frakt men det kan det ju vara värt? - Hedman Postad 15 April 2008 - 12:08
Absolut inget fel på den subben, enligt diagram jag har presterar den mycket bättre än XTZ. Postad 15 April 2008 - 20:02
Jag har, som jag skrev ovan, två stycken subbor av denna modell.
Tror det är svårt att prismässigt hitta en bättre sub än denna, för 3500 kronor så får man ju en riktigt välbyggd(35kg) sak med vissa anpassningsmöjligheter och med kapacitet att spela skapligt högt utan att lägga sig ner och kapitulera. Om man skall gå på tester så verkar de flesta media som testat den väldigt positiva och tycker den presterar väldigt bra i förhållande till priset. Jag började med att skaffa en av denna och köpte sedan till ytterligare en vilket gjorde det hela ytterligare en nivå bättre, blev en helt annan upplevelse för min del då denna kombination bättre fyllde ut mitt relativt stora rum i vilket hemmabion är placerad. Så för de dryga 6500 kronor som min kombo kostat tror jag knappt man får så många lösningar som är bättre. Jag använder i stort sett bara subborna till film, till musik så kör jag strikt 2-kanal förrutom när det blir lite party och det skall tryckas på lite Självklart så hittar man säkert en hel mängd subbor som presterar bättre men oftast till ett högre pris men så är det ju med nästan allting, man får ju (för det mesta) vad man betalar för även om det ibland finns produkter som sträcker ut gränserna något. Postad 30 June 2008 - 13:08
Ser att det var ett tag sedan ngn skrev ngt i den här tråden. Provar i alla fall så får vi se om någon fortfarande läser.
En liten fråga från en som precis gett sig in i hemmabio djungeln. Har lite missljud från min XTZ W12 och undrar vad det kan bero på. Kanske någon av er kan ge ett litet tips på vägen. Jag ska ringa Fyndborsen och fråga dem oxo. Såg att några av er kanske haft liknande problem, dvs att det kommer missljud från subben i form av ett "durr/knäppningar" vid låga frekvenser. Durret, eller de små knäppen om man så vill, liknar ljudet som uppstår om man sätter fingret lite löst mot själva högtalaren när den spelar. Det är inte "surret" som kan uppstå/höras från tex strömaggregat eller förstärkare utan mer ett "durr" (hur man nu definierar skillnaden på "surr" och "durr" ;-) hoppas ni förstår ungefär vad jag menar). Detta "durr" hörs på låga som höga volymer, fast tydligare på högre volymer då. När jag kör ett freksvenssvep från 120Hz ner till 20Hz (på "The Calibrator" skivan) framträder detta "durr/knäppningar" väldigt tydligt från ca 66Hz och hela vägen ner till 20Hz. Jag lever i den tron att en subbas ska återge en ren baston (utan durr/knäppningar) mellan dessa frekvenzer. Eller är det så att en subbas beter sig på detta sätt under 60Hz? Karaktären på "durret/knäppningarna" ändras om jag ändrar karaktären på högtalaren genom att ta ur/sätta i pluggarna i basportarna eller slår av på EQ:n. Funderar på om rummet eller förstärkaren (Marantz SR4600, Ja det är dax att uppgradera!) kan ha en sådan påverkan på subbasen att den beter sig på detta sätt. Dock känns det inte så då det hörs tydligt att ljudet kommer från W12:an när jag lägger ner huvudet framför högtalaren. Skulle vara om signalen från förstärkaren är förvrängd på något sätt kanske? Som ni märker så skulle jag vara tacksam för lite vägledning. Min förväntan var att få en djupbas av typen "boom, boom" inte "fläärpp, fläärpp". Då denna högtalare har fått väldigt bra recensioner från en del håll undrar jag om jag fått ett måndagsexemplar? Tack på förhand! Postad 30 June 2008 - 18:50
Hej,
Det där låter mysko... helt klart så skall du få boom boom ljud ur subben och inte flärp, flärp eller liknande. Jag har inga sådana missljud i mina ex av denna submodell utan det är ungefär bas som från en vanlig högtalare fast djupare och mer då :-) Men du förstår säkert hur jag menar... Kontakta Fyndbörsen angående dina problem, de frågor och problem jag har haft med mina subbor, som dock beror på Postens frakt av dessa, har Fyndbörsen löst på bästa sätt. Lycka till! Postad 01 July 2008 - 20:28
Hej!
Har någon av er spelat filmen The Haunting, eller har en LFE Demoskiva där det finns en scen med från filmen (""The Cold" tror jag scenen heter), på dina XTZ W12? I just den filmen finns det flera sekvenser som min W12 helt enkelt inte klarar att spela upp utan det blir tydliga "flärpp" ljud. Speciellt i den här scenen där Zeta-Jones sitter på en säng, den andra skådisen (ledsen men jag kommer inte på vad hon heter) springer till Zeta-Jones, lite senare syns det på deras andedräkter att det blir kallt i rummet och det dunkar bla i dörren. I närheten av detta blir det ganska låga bastoner. Min W12 låter verkligen mysko. Det spelar ingen roll om jag sänker volymen på sub och/eller receivern, ändrar frekvensen, baspluggar i/ur etc. Någon som känner igen scenen och kan spela upp den med bra resultat med sin W12? Redigerat av Unregisteredb9e21a1a, 02 July 2008 - 07:37. Postad 03 July 2008 - 12:11 Jag tittade precis på scenen du beskriver i The Haunting och jag hör då inte det du beskriver. Så det måste ju vara fel på sin sub. Min sub klarar det galant (W12). Postad 03 July 2008 - 20:48
Härligt att höra!
Av ren nyfikenhet, hur har du din sub inställd (Volym, Frekvens, EQ etc?) Har pratat med FB och de byter ut min sub mot en ny. De har varit riktigt bra att ha att göra med så långt. Postad 03 July 2008 - 23:12 Frekvens: 50Hz (lägsta möjliga pga frontar som går hyffsat djupt) Volym: kl 10-11 EQ: Off High pass : Off Jag flyttade nyligen hem till mina föräldrar efter fyra års studier på annan ort. När jag kom hem var jag tvungen att sänka till nuvarande volym. Innan hade jag den på max pga dålig akustik. Inte ens då kom jag upp i en volym som subben inte klarade. Postad 04 July 2008 - 12:13
Jag har frekvensen kl 12 , volymen kl 9, EQ:Off, High Pass. Off, sen spelar det ingen roll hur många baspluggar jag har i, det låter lika illa vilket som när jag spelar upp scenen ur The Haunting tex. Det låter ungefär som när man vrider på för mycket volym och slutsteget inte klarar av att hantera/kontrollera högtalaren plus att det skramlar/vibrerar av högtalaren som om den tar mot ngt när den spelar. Jag får ha väldigt lite volym på subben för att det ska låta någorlunda. Fick tipset av FB att trycka lite försiktigt på elementet och se om det tog mot ngnstans. Nu vågade jag inte trycka så hårt, men det verkade inte som det tog i ngnstans.
Nåväl, skickar tillbaka min sub till FB i dag för utbyte mot en annan. Ser fram mot att få en fungerande W12:a. Deras service har varit bra så långt. Postad 04 July 2008 - 13:15
Du har en ganska hög delningsfrekvens. Har du testat att sänka den lite för att se om det blir bättre? Iofs bör ju subben klara av lite högre frekvenser också, men man kan ju alltid prova.
Postad 04 July 2008 - 14:41
Jag har provat det oxo. Har små stativare fram så jag vill sätta frekvensen rätt högt för att få med mer basinformation. Det blir till att uppgaradera frontarna i nästa steg. Nu är högtalaren i alla fall returnerad till FB. Vi får se vad de säger om den. Jag tror/hoppas det var ett Måndagsex. Lite trist iof att behöva råka ut för ett sådant, men men bara det hanteras proffsigt av leverantören så är det väl ok.
Postad 10 July 2008 - 13:52
Är det någon som vet ifall denna sub passar bra till Canton GLE-409? Blir grymt sugen på att inskaffa en efter alla goda omdömen. Ska användas som komplettering till mitt stereo system som drivs av en H/K 970. Användningsområde är mest musik (Hårdrock, Metal & Techno), men även film.
Mvh Martin Postad 15 July 2008 - 08:47
Då har jag fått min sub utbytt av FB mot en ny. Helt klart bättre. Nu är jag kanske lite petig, men om jag spelar bara subben, lägger ner huvudet framför subben, typ två decimeter framför, så hörs det ett svagt knaster i basen liksom. Har kopplat den både till min Marantz och NAD stärkare med samma resultat. Har använt såväl jordad som ojordad kabel till subben, kopplat dem till olika eluttag i huset. Kommit fram till att det inte låter som 50Hz tonen man kan få om man har otur. Nu undrar jag om det är jag som är ovanligt petig eller om det är fler som har samma fenomen med sina XTZ W12? Sannolikehten för att det skulle vara fel på två högtalare i rad borde vara väldigt liten. När jag lyssnar på musik eller ser på film och sitter på normalt lyssningsavstånd så är ju inte detta något jag tänker på, men ändå, jag är intresserad av hur det borde vara. Högtalaren borde enlig mig endast spela en helt ren baston utan några som helst missljud, även om den är billig, eller?
Postad 18 July 2008 - 15:06
Nån som kör med både låg och högnivå inkopplad samtidigt? Går det? Jag har tänkt att använda min nya subba både till bio och hifi men har 1 1/2 system, (slutsteg och högtalare dubblerar i båda anläggn..) så jag kan inte få lågnivå vid stereolyssning. Att sedan behöva koppla ur högnivåkablarna varje gång man ska se en film blir ju ganska meckigt.
Postad 28 July 2008 - 11:40
Denna basen tänkte jag införskaffa nyligen, men nu har man läst en hel del om att den inte är tillräckligt snabb för techno, trance osv.
Vilket är just det jag älskar lyssna på med rejält bas.. Frågan är om XTZ 99 W10.16 är en snabb/snabbare bas? Förstärkaren verkar vara densamma. Postad 28 July 2008 - 11:46 Jag upplever den väldigt långsam för den sortens musik.. väldigt långsam.. basen är ibland nästan en 1 sekund efter där ett beat skall vara men skall man skicka tillbaka den?orkar man det jag lyssnar ju inte så ofta på den musiken jag är mer för dödsmetall som den fungerar helt ok till. Detta måste jag kolla upp! Redigerat av Unregistered1272, 28 July 2008 - 12:00. Postad 28 July 2008 - 15:23 Du har inte skrivit i din profil var du bor din fegis, men om du bor i närheten av Östersund kan du få provlyssna på min W12 om du vill. 1 sekund ? Jag lyssnar i princip uteslutande på Techno/Electro/Break/Dnb/Psy osv.. jag upplever inte alls att den är det minsta långsam. Jag är iofs pappaledig elektriker så min åsikt kanske inte räknas men jag tycker denna sub funkar alldeles utmärkt till musik (elektronisk bland annat). Postad 28 July 2008 - 20:23 Har du provat att vrida på fasratten eller? några mm kan göra stor skillnad. Postad 28 July 2008 - 21:52
Håller med ovastående kolla fasen då det är troligen den som spökar. Postad 28 July 2008 - 22:02
precis min erfarenhet av subben med, spelar ingen roll hur man rattar, blir ingen skillnad, därför säljer jag den, har använt den typ 5 gånger på 2 år Postad 29 July 2008 - 12:01
Tack för bra svar, synd att dem skiljer sig så markant från varandra. Blir såpass osäker på om den verkligen är väldigt långsam eller inte. Det har inte med att ni kör olika 'setups' med ex baspluggarna?
Enligt kommentar är det även spritt här med: https://www.prisjakt...ukt.php?o=70244 Men får väl utnyttja deras Buy & Try isåfall om den skulle vara en katastrof. Men nån som har några kommentarer på om 10"-versionen är snabbare än denna 12"are?
Haha. Bor 'tyvärr' i Stockholm. Redigerat av Unregistered474c50b4, 29 July 2008 - 12:04. Postad 30 July 2008 - 13:26
En "slö" bas kan i många fall bero på rummet själv då rumsresonanser släcker ut förstärker samt fördröjer vissa frekvenser vilket ger intrycket av en ojämn, brummlig och slö bas.
Jag kör med 2st och ha dem placerade mot varandra i rummet dvd en på varje sida i mitten av rummet. Med denna setup så får jag av några db från topparna samt jämnar ut dipparna, resultater blir en jämnar och mer exakt bas. Mitt råd är att mäta upp rummet och se hur dina toppar resp dippar ligger och exprimentera med att placera runt subben för bästa möjlig bas som rummet tillåter. Redigerat av MGW, 30 July 2008 - 13:27. Postad 30 July 2008 - 16:03
Nu har jag DSP-varianten av 99W12 men har inte ändrat fas eller tidsförskjutning i DSP'n. Därmed använder jag den nästan som en vanlig 99W12.
Med XTZ Room Analyzer kunde jag mäta upp diverse peakar i rummet men framförallt fick jag en överblick av efterklangen i rummet. Den var brutal med en hörnplacering av subwoofern. Basen kändes också slö och bumlig. Jag hade också en enorm peak runt 40-45 Hz som skulle behövts tacklas om jag bibehållet hörnpositionen. Tack vare mjukvaran kunde jag se vad som hände med efterklang, ljudtryck och frekvensrespons när jag flyttade subben närmare fronthögtalaren, bort från hörnet. Det slutade med att jag ställde subwoofern innanför fronthögtalaren. Där var efterklangen minimal och frekvensgången någorlunda jämn. Stort rum som jag har så köpte jag ytterligare en likadan subwoofer och har nu även en basnivå och frekvensrespons som är hyfsat likvärdig oavsett var i rummet man sitter! Däremot kämpar jag fortfarande med att ställa in fasen helt korrekt. Så ett tips är att försöka låna eller köpa utrustning för att mäta upp rummets inverkan. Den är större än man tror! Filmtajm Edit: tog bort ett stycke om receiverns avståndsinställning som inte längre är aktuellt. Redigerat av Saturnus, 03 August 2008 - 16:41. Postad 30 July 2008 - 22:58
Subben är grym till film.. Den får verkligen fram det välkända flinet som är så gött och funkar okay till musik. Jag är fortfarande helt klart nöjd men man måste ju klaga på något;)
//Gee Redigerat av Unregistered1272, 30 July 2008 - 22:58. Postad 04 August 2008 - 11:12
Det här är en intressant debatt att följa! Framförallt är det bra att rummets påverkan på basåtergivning börjat uppmärksammas. Tidigare har all fokus riktats mot själva subbasarna och deras uppmätta kurvor. (som vi i vårt fall inte känner igen riktigt). Flera faktorer påverkar mätningarna:
Har basen spelats in ordentligt? Hur ser mätrummet ut? Vilken konfiguration har valts för portar etc? Angående en kommentar en bit upp i tråden om att responsen kommer en hel sekund efter "verkligheten" vill vi gärna förtydliga att det oavsett basens kvalitet omöjligen kan bero på basen. En så långsam respons måste helt enkelt bero på rummets efterklang. Ett enkelt sätt att testa hur lång efterklang man har är att pausa musiken precis efter ett anslag hos tex en bastrumma. Det ljud som hörs efteråt består av 100% efterklang. I ett "perfekt" rum blir det knäpptyst på en gång. För de som vill läsa mer om rumspåverkan och det slutgiltiga resultatet finns en intressant artikel här: http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=5112 Läs gärna igenom vår ljudfilosofi om frekvensgång i rum. Vi hjälper gärna till och svarar på frågor! http://www.xtz.se/omxtz.php?sida=2 Postad 04 August 2008 - 11:18
Ja förmodligen så är det mitt rum som gör det. Jag har provat med en del olika låtar och olika placeringar och olika ställen att sitta på, sitter jag nära subben så låter det ganska bra men kommer jag en bit ifrån känns den efter igen! Något som man kan göra åt detta utan att riva upp väggarna och köra hela den fadderullan? //Gee Redigerat av Unregistered1272, 04 August 2008 - 11:20. Postad 05 August 2008 - 10:28
Det är nog svårt i vissa rum att bli av med room modes som påverkar återgivningen kraftigt. Åtminstone om man ska bli av med resonansen "på riktigt". I princip går det ju alltid att korrigera bort den med DSP-teknik, så egentligen blir det en fråga om vilket som är billigast, riva upp väggar eller skaffa DSP. Hur ser rummet ut måttmässigt?
Kvadratiska rum och rum med måtten 2x längd = bredd är generellt besvärligare än andra dimensioner. Redigerat av XTZ AB, 05 August 2008 - 10:29. Postad 05 August 2008 - 10:30 sheit.. Postad 12 August 2008 - 07:50
efter en snabbinkoppling och utan att ha läst manualen så kunde iaf inte jag se något "auto-läge" på denna sub. endast on/off switch.. har jag missat nåt eller finns inte auto på den?
Postad 12 August 2008 - 08:18
läs manualen då i läge "on" kommer subben vara i stand-by-läge tills den får signal (basljud) från förstärkaren. efter en viss tid utan signal kommer den återgå till stand-by. Postad 12 August 2008 - 19:46
Aight tack för svaret, ska läsa manualen typ nu Postad 16 August 2008 - 11:03
Hej! Jag ligger i startgroparna att skaffa subbar och det lutar just nu mot två st. W12'or. Jag har ett par Canton RC-L som ska bytas ut nu och dessa är mycket baskapabla. Ger rak frekvensgång ner mot 16 Hz, så jag är lite bortskämd med kvalitativ djupbas. Det jag vill få grepp på nu är hur jag ska placera dessa två subbar - och hur dom ska skruvas in på bästa sätt. Hur bär man sig åt för att mäta upp rummet? Kan man köpa XTZ'as Room analyzer löst och använda den? Ett alternativ är förstås DSP-versionen men med två st subbar så blir det för dyrt. Tips mottages! /Barsk Postad 05 September 2008 - 15:48 Jadå, det ska du få med. Postad 05 September 2008 - 16:51
Jag blir galen på bruset som varierar i styrka hela tiden,när man drar på så hörs det ej men när man spelar lågt så tränger det igenom.
Har testat det mesta... enbart ha subben på och stängt av allt annat med. är det fel på den? Postad 05 September 2008 - 16:52
Du får vad du betalar för. Postad 05 September 2008 - 17:01
Vill veta om ni andra också upplever detta brus?
Om det är så är det inget fel på den. Postad 05 September 2008 - 17:57 Låter det från alla högtalare? Om det är så att du har en antennkabel till tvn inkopplad, prova att dra ur den. Slutar brummet då? I så fall har du jordbrum (nån form av potentialfel tror jag), jag fick det när jag köpte ny tv. Det löste jag med mantelströmfilter/groundbreaker som jag köpte hos min lokala tv-handlare. Groundbreakern har jag för mig är en kondensator som fungerar som ett högpassfilter och tar bort det lågfrekventa bruset, den sätter man förslagsvis i antennuttaget, sedan kopplar man antennsladden i den. Sök på forumet efter jord-brum-brus-störningar eller nåt så finns det nog mer att läsa. Ett sånt svar löser ju verkligen alla problem Postad 05 September 2008 - 19:24
har funderingar kring denna sub och planen är att köpa 2st, men det jag undar om det är bättre kontra sämre att köra på 10" eller 12"?
Subbarna ska enbart vara till film och rummet de ska spela i är på ca 20kvm. Kan man vinna något på en lite mindre subb? Eller spelar 12" subben med mera pondus? //Andreas Postad 05 September 2008 - 19:43
Vore jag dig skulle jag köpa 2 st 12" om priset inte spelar någon roll.
Jag tycker snacket man hör om att "stora basar är långsammare" ofta är en ren missuppfattning. Har du dessutom en bra EQ att laborera med så har du all chans i välrden att på en smidigt sätt intergera dessa med dina övriga högtalare. Jag är helt övertygad om att 12" modellen på alla plan är bättre jämfört med 10" ditot, om inget är väldigt konstigt. MVH /Chuck Postad 09 September 2008 - 21:28
Sitter här nu med avtryckarfingert på musen, redo att beställa, men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta en 10a eller en 12a. Bor just nu hemma så här är det inga problem med att ösa på vilket gör att jag lutar åt 12an, men jag kommer till nästa sommar flytta till egen lägenhet där 12an kanske blir mindre omtyckt av grannar och en 10a räcker gott och väl.. Vilken beslusångest man kan ha.
Postad 09 September 2008 - 22:11
Du ska ta 12an Postad 10 September 2008 - 00:43
Nu har jag endast elkabeln i den och i ett eget uttag och hör fortfarande ett fladdrande svagt brusljud,måste vara fel på denna eller så är det den sämsta skit jag nånsin köpt!
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |