Projektor & Hemmabiomässa 2008 - Lund
Postad 09 februari 2008 - 10:57
Postad 09 februari 2008 - 17:16
Säljaren: "...och vi kör det i 1920x1080 från en PS3:a."
Besökaren: "Nä, PS3 kan inte visa den upplösningen, det är jag helt säkert på."
Säljaren: "Jo, visst kan den det."
Besökaren: " Nä, jag ringde Sony och frågade. Den kan bara visa den upplösningen i spel, inte i film."
Säljaren: "Mm... Då ha Sony fel."
Annan besökare: "Det stämmer, PS3 kör film i 1080p. Jag har en själv."
Besökaren: "1080p ja, det kan min plasma också visa. Men jag snackar om 1920p här!"
Där nånstans var jag tvungen att gå ut i korridoren...
Postad 09 februari 2008 - 17:26
Måste ge en eloge till säljaren i Epson-rummet som behöll sitt lugn i diskussionen med en viss besökare.
Besökaren: " Nä, jag ringde Sony och frågade. Den kan bara visa den upplösningen i spel, inte i film."
Besökaren: "1080p ja, det kan min plasma också visa. Men jag snackar om 1920p här!"

Postad 09 februari 2008 - 17:50
Största besvikelsen för min del var TW700 som jag har haft långtgående funderingar på (främst i konkurrens med Panasonic AX-200). Nu visades den i ett något upplyst rum men oavsett inställningar så var bilden rent ut sagt medioker. Jag hade förväntat mig en helt annan bild sett till recensioner och omdömen. Är det någon som kan säga att visningen på mässan inte gav en rättvisande bild?
Optoma HD65 imponerade på mig och får ses som rejält prisvärd. Velar dock pga risken för regnbågar, kanske inte så mycket för min del men för övriga familjens skull (vore inte så roligt att köpa en DLP och att det sedan visar sig att något av barnen inte klarar av den).
Postad 09 februari 2008 - 18:04
Postad 09 februari 2008 - 18:40
Redigerat av mysen_, 09 februari 2008 - 18:42.
Postad 09 februari 2008 - 18:51
Måste ge en eloge till säljaren i Epson-rummet som behöll sitt lugn i diskussionen med en viss besökare.

Förresten. jag har några frågor också,
1. Var det nån som såg Marantz projen "VP-15S1" som tydligen skulle visas i det största rummet enligt hemsidan, hur upplevde ni detta som var där?
2. Också nyfiken på projarna "Sony VPL-VW60" & "JVC DLA-HD100", nån som såg dessa och vad tyckte ni?
Kanske hinner en runda inom Lund imorrn, skulle vara trevligt att få se lite olika projar så man kan gå & jämföra lite.
Postad 09 februari 2008 - 19:27
HD80 VS HD65 : Vad tusan hade de lyckats med?? Jag kunde inte uppfatta någon som helst skillnad i kontrast eller svärta mellan dessa två, trots att den ena kostade 7500kr och den andra 20.000kr (mässpriser). Det enda som var en liiiiten fördel HD80, var ju en något detaljrikare bild pga upplösningen. HD65 är riktigt imponerande för 7500kr medan HD80 får anses vara en flopp för 20.000. (troligtvis stod inte allt rätt till riktigt)
TW1000 vs. TW2000 : Klar fördel TW2000 på alla plan där TW1000 kändes som en ordinär LCD projj medans TW2000 kändes som en bra DLP, med bättre svärta och kontrast och skräpa rakt av. 9000kr skillnad, ja var och en får avgöra om det är värt det. Det mest imonerande var nog hur The Shining såg ut, en film från 1981 med den djupskärpan är helt sanslöst!!
HC4900: Bra mässpris, 15990kr, men demokillen envisades med att köra havs / baddräktsscen hela tiden, svårt att bilda sig en uppfattning om svärta och detaljer i mörka scener. Demokillen tjatade om hur otroligt skarp den var, men tyckte mig ändå kunna avgöra att TW2000 var helt uppenbart bättre trots 25 år äldre film.
BenQ W5000: Nog den jag hade köpt om mitt rum tillåtit kastlängden. 22.000kr gör den till given över TW2000 som kostade 9000kr mer. Otroligt fint tryck och flyt i bilden. Föll hårt för W10000 förra mässan, antar att jag är BenQ-såld helt enkelt

De dyrare modellerna från PD, Sony och gänget tittade jag inte så mycket på då de ligger långt utanför min budget. Men visst får man lite bättre bild för 3ggr priset.....
Saknade: AE2000 !!!!!!
PS. ******** vad bra bilden är på Pioneers Kuro gen, det är bara att kapitulera, finns ingen annan, vare sig plasma eller LCD som ger den bilden.......men......ändå kändes det fjuttigt med 65" plasma när BenQ och Sony demades på 100" i rummet brevid, lite leksaksaktigt liksom

Postad 09 februari 2008 - 20:01
Satt längst fram o kollade på transformers på en typ120", det var lite skillnad!(kommer inte håg märket, kosta 59')
Var det ngn som kollade in cantons gle409 i nya utförandet mocca white, såg bra ut men han aldrig lyssna... ljudet var inte prio ett på mässan.
Postad 09 februari 2008 - 20:09

Postad 09 februari 2008 - 20:10
Det var väl Projection Design som körde transformers?
Postad 09 februari 2008 - 20:17
Vill ha faktor: The Rocks Rigg...vilken maffig duk alltså.
Mässans klipp: Mitsu 4900..menar 15900 och få en fullhd projj som enligt mitt tycke ger en bra bild.
Bästa demo: Jackob på the rock...han kan sina saker och förklarar på ett bra sätt.
Besvikelse: Optomas rum...tror de hade gjort sig bättre i en större lokal.
Bssvikelse nr2: Sanyo plv-z2000 som fick stå jämte en Benq w5000 och fick försöka finna sig i att vara minst 2 snäpp sämre än sin hyllgranne.
Utställare: Epson som hade projektorer för stora som små...bra jobbat epson med allt i ett burkarna.(lite synd om TW 700 som blev lite offside..den är betydligt bättre än vad som visades där)
Är mina intryck efter en bra mässa finnns säkert andra åsikter och inlägg:)
Redigerat av Unregisterede4cfb7fa, 09 februari 2008 - 21:28.
Postad 09 februari 2008 - 20:17
Här citerar man sig själv...Det är iofs inte i första hand proj jag kommer dregla efter... snarare 2,35:1 setuper och nya förstärkare. Men projarna kommer klart vara fina... men lite utanför mina drömmar för tillfället. (Har sålt min förstärkare, för tillfället har jag alltså inget ljud hemma!!!!Åker ner i eftermiddag så man kan gå runt i lugn och ro i morgon lördag å titta på alla fina saker å dregla.
Du behöver väl inte åka på någon mässa för att dregla över bra bild?Din projje måste ju vara guld värd
) Ha det gött alla, nu bär det av söderut.

Fick mig en förstärkare till mässpris. Klart bra att man åkte dit.

Postad 09 februari 2008 - 20:25

Postad 09 februari 2008 - 20:31
Tack så mycket perssons pack. Vet du när w5000 kommer att börja säljas i butikerna?
Haha nej, ingen aning, men okvalificerad gissning är väldigt snart.
Postad 09 februari 2008 - 21:00
Postad 09 februari 2008 - 21:49
Var där idag med och visst var det okej, men ångrar lite mitt köp av en mitsu när jag såg priset på 4900 för 15900 kronor.. suck vilken grym bild till detta pris...
Äh, jag hade inte varit allför nedstämd om jag varit du. Det var väl HC3100 som du köpte? Även om den har lägre upplösning håller jag den högre än både HC4900 och dess storebror HC5000. Har sett den senare demad mot HC3100 på the Rock i vintras och HC5000 var helt grådassig vid en direkt jämförelse och även Jakob (Projektor-guru på the Rock) framhävdade att HC3100 var betydligt bättre. Hade jag fått välja att köpa dem till samma pris hade jag helt klart tagit HC3100.
Bara mina 5 cent...
Redigerat av Drexler, 09 februari 2008 - 21:50.
Postad 09 februari 2008 - 21:55
Hahaha!
Jag hade inte kunnat hålla mig för skratt om jag varit du!

"(vore inte så roligt att köpa en DLP och att det sedan visar sig att något av barnen inte klarar av den)."
Tror att den risken är skrämmande nära NOLL, RBE är nog 99,999999% ett VUXENproblem...

Redigerat av Dr. Death, 09 februari 2008 - 21:55.
Postad 09 februari 2008 - 22:08
Hahaha!
Jag hade inte kunnat hålla mig för skratt om jag varit du!
"(vore inte så roligt att köpa en DLP och att det sedan visar sig att något av barnen inte klarar av den)."
Tror att den risken är skrämmande nära NOLL, RBE är nog 99,999999% ett VUXENproblem...
haha...Bellman släng dig i väggen.. denna kan fan bli en klassiker...haha
/O
Postad 09 februari 2008 - 22:58
Jag har också för mig att det var 60". Lite tråkigt att de inte demade 508XD dock, det är ju trots allt den som ligger inom ramen för de flestas budget. Om den är lika bra som LX508 och jag hade kunnat se det själv så hade jag åkt iväg med en idag. Nu åkte jag istället hem utan, trots Pioneer-killens bedyrande att jag inte skulle se någon skillnad på dem. Helt enkelt en liten miss av Pioneer att inte dema 508XD, tycker jag....Håller med att Pio plasman var grym, men var det inte bara en 50 och en 60" de hade?
Postad 09 februari 2008 - 23:48
Här citerar man sig själv...Det är iofs inte i första hand proj jag kommer dregla efter... snarare 2,35:1 setuper och nya förstärkare. Men projarna kommer klart vara fina... men lite utanför mina drömmar för tillfället. (Har sålt min förstärkare, för tillfället har jag alltså inget ljud hemma!!!!Åker ner i eftermiddag så man kan gå runt i lugn och ro i morgon lördag å titta på alla fina saker å dregla.
Du behöver väl inte åka på någon mässa för att dregla över bra bild?Din projje måste ju vara guld värd
Det var kul att titta runt på mässan. Tråkigt bara att det är så lite tjejer som kommer ut å tittar på grejerna. Såg inte många där, några enstaka flickvänner, någon dotter och det var allt... Det är ju här tjejerna kan hänga med och se hur fint det blir med bra bild och ljud.
Fick mig en förstärkare till mässpris. Klart bra att man åkte dit
Skrev fel innan .....Ber om ursäkt
Redigerat av Unregisterede4cfb7fa, 09 februari 2008 - 23:53.
Postad 10 februari 2008 - 01:37
Jag har också för mig att det var 60". Lite tråkigt att de inte demade 508XD dock, det är ju trots allt den som ligger inom ramen för de flestas budget. Om den är lika bra som LX508 och jag hade kunnat se det själv så hade jag åkt iväg med en idag. Nu åkte jag istället hem utan, trots Pioneer-killens bedyrande att jag inte skulle se någon skillnad på dem. Helt enkelt en liten miss av Pioneer att inte dema 508XD, tycker jag....Håller med att Pio plasman var grym, men var det inte bara en 50 och en 60" de hade?
Hmmm.
Nog ett bra val, även om jag tror att du skulle köpt om du sett den, men att du inte skulle se nån skillnad, vad säger det om Pioneer?

Postad 10 februari 2008 - 08:59

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 10 februari 2008 - 09:05
Välkomna - ni som skall in idag!

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Bifogad fil(er)
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 februari 2008 - 09:09.
Postad 10 februari 2008 - 09:18

Även roligt att ingen hittills sagt något om den projektor jag verkligen blev imponerad av när vi såg den i Stockholm: Projectiondesigns M25?
Postad 10 februari 2008 - 09:24
Det var kul att titta runt på mässan. Tråkigt bara att det är så lite tjejer som kommer ut å tittar på grejerna. Såg inte många där, några enstaka flickvänner, någon dotter och det var allt... Det är ju här tjejerna kan hänga med och se hur fint det blir med bra bild och ljud.
Fick mig en förstärkare till mässpris. Klart bra att man åkte dit.
Hej!!
Var själv på mässan igår och kikade runt.
Dock måste jag missat att man erbjöd förstärkare till "mässpris" då detta var något jag kollade efter.
Vad köpte du och vad innebar mässpris??
Hinner ju faktiskt dit en runda till om det visar sig vara något som intresserar mig

Postad 10 februari 2008 - 09:57
Vi lägger in en liten hållpunkt idag, som vi kanske skulle tänkt på innan under mässan.
Välkomna - ni som skall in idag!
/Fredrik
En eloge för att ni visar den här filmen. MYCKET roligare och MYCKET bättre än det eviga "pirates" o "spiderman" som man är rätt trött på nu även om det har sina bildmässiga fördelar. Dessutom ger det en riktig biokänsla för oss som faktiskt såg The Shining på bio när det begav sig.
Postad 10 februari 2008 - 10:19
Ställer mig dock lite skeptisk till säljarens påstående att den skulle lämna fullt tryck i ljusstyrka hela sin livslängd. Någon som bekräfta detta påstående?
Redigerat av Unregistered1d33b6c9, 10 februari 2008 - 10:28.
Postad 10 februari 2008 - 10:40
Hur länge har HC4900 funnits?

Postad 10 februari 2008 - 12:20

Postad 10 februari 2008 - 16:51
Visst va det superbild på dessa 60kkr+ projjar men sådan plånbok har man tyvärr inte mest wow känsla fick jag till optoman HD65 an Härlig bild för små pengar samt Benq w5ooo en sån vill jag ha så nu blir det till att spara det var mina intryck från idag
Tack ska ni ha grabbarna från THE ROCK det gjorde ni bra
Postad 10 februari 2008 - 18:56
Lite synd att vissa rum var så små att man knappt kom in när det var lite folk där. Hade varit roligt att se Panasonic PT-AX200 där också. Annars var det en riktigt trevlig mässa. Blev bara mer övertygad att köpa projektor istället för en 50".
Postad 10 februari 2008 - 20:05
Jag vet att det är för sent att svara för att du skall kunna följa mitt råd. Men jag gjorde som så att jag frågade rakt på sak hos The Rock när jag kom dit. Fick köpa en av demoexen av förstärkarna till nedsatt pris.Hej!!
Var själv på mässan igår och kikade runt.
Dock måste jag missat att man erbjöd förstärkare till "mässpris" då detta var något jag kollade efter.
Vad köpte du och vad innebar mässpris??
Hinner ju faktiskt dit en runda till om det visar sig vara något som intresserar mig
Mitt råd är: Våga fråga!

Hoppas du fick en tur där igen idag. Hade inte tid då jag skulle åka 55 mil norrut...

Postad 11 februari 2008 - 14:25
Klart bästa demot under mässan.
Jag kan inte tänka mig att någon köpte TW1000 under mässan dock, för den kan inte ha haft någon större målgrupp efter att ha blivit krossad av TW2000?
TW2000 var den enda som imponerade under 40.000 strecket på mässan tyckte jag. Det fanns ju likvärdiga/bättre för 45.000:- och uppåt men det är inte riktigt dom som jag tittar på i uppgraderings syfte.
Jag var mest inställd på en Sanyo men den imponerade inte direkt så som den var uppställd. Om det berodde på rummet, filmen eller något annat vet jag inte.
Nä, när Epson TW2000 går ner till ett humant pris så får det bli en sådan.
Postad 11 februari 2008 - 15:17
Lite intryck från eftermiddagen i Lund.
HD80 VS HD65 : Vad tusan hade de lyckats med?? Jag kunde inte uppfatta någon som helst skillnad i kontrast eller svärta mellan dessa två, trots att den ena kostade 7500kr och den andra 20.000kr (mässpriser). Det enda som var en liiiiten fördel HD80, var ju en något detaljrikare bild pga upplösningen. HD65 är riktigt imponerande för 7500kr medan HD80 får anses vara en flopp för 20.000. (troligtvis stod inte allt rätt till riktigt)
Håller inte med alls, den för 7.500:- var ju prisvärd sett till bilden, men HD80 var ju riktigt vass !
det var ju hästlängder mellan dessa !
Sen är det ju ganska svårt att jämföra mellan olika projar i olika rum, speciellt när vissa bara körde råttfilmen hela dan ! de kunde ju haft lite variation !
Postad 11 februari 2008 - 15:40
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar