Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Besviken på min nya Sony Bravia

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2008 - 16:17

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Om du stör dig på bildkvalitén idag på de digitala sändningarna (för de är allt annat än bra) på en 32-tummare så tror jag inte det är någon bra idé att köpa en annan, större TV. Såsom de 37-tummare det tipsas om.

Nu har jag iofs inte samma tv som trådskaparen men jag lyckades få en mycket bättre bild genom att göra just detta.

Postad 04 January 2008 - 16:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Vad som säljer bäst har inget med kvalitet att göra, köper du alla dina saker på Rusta?

Något säger mig att du inte skulle säga så om Plasma sålde bäst...

Merparten av alla köpare köper LCD. Tror du inte att det beror på att man tycker LCD ger bäst bild?

Nej eftersom de flesta apparater säljs i storlekar där det inte finns plasma, vi får väl se när LG kommer med sin 32" plasma och ev philips.

Men som jag sagt många gånger nu det handlar om tycke och smak och VAD man skall använda TV:n till, skall du stor del av tiden sitta med dator och surfa så SKALL du välja LCD tex.
Jag har LCD i uterummet tex för att ljusstyrkan i plasma inte räcker till.

Och här kommer den:
32-tums plasma med full-hd upplösning
http://www.prylporta..._MKF960.dbp.asp

Postad 04 January 2008 - 19:33

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Caroline, du får väl försöka simulera en plasma-TV då genom att dra ner på skärpan och kontrasten ( :unsure: ). En LCD överskärper bilden väldigt mycket och standardinställningarna brukar vara si och så.

Läser du verkliga tester på ANSI-kontrast presterar LCD-TV (de bästa) idag en kontrast som är lika bra som Plasma nästan men bara rakt framifrån (800:1 -- 1500:1), men från 45graders vinkel har du förändrade färger och ofta en kontrast på 80:1 -- 214:1, detta är uppmätta siffror av tidningen ljud och bild på ett 20-tal olika LCD:er (alla stora fabrikat är med)!

Redovisar testen nedan utan ange fabrikat från senaste numret (alltså inte alla 20) så kan ni som är intresserade köpa tidningen (tror inte de misstycker då) första siffran är rakt framifrån och andra 45graders vinkel:
1100:1 207:1 LCD
725:1 104:1 LCD
523:1 83:1 LCD
625:1 100:1 LCD
2600:1 2000:1 PLASMA
1750:1 750:1 PLASMA
875:1 200:1 LCD
1800:1 1400:1 PLASMA
800:1 80:1 LCD
1500:1 214:1 LCD
360:1 88:1 LCD
Egentligen har de flesta Plasmorna ännu bättre värde men deras testutrustning kan inte mäta under 0,1candela/kvm (Pioneer har 0,02 hos de som kan mäta), ingen LCD påverkas av detta eftersom samtliga ligger över detta värde (kan även vara rimligt att sätta en tröskel för när det är "tillräckligt" svart).

Samtiga LCD:er ger 3ggr högre ljus när det skall vara svart från 45 grader utom en som ger 5ggr mer ljus.

Så sluta med att kontrast är bättre på LCD eftersom det helt enkelt inte är sant.
Ljusstyrkan är bättre på LCD däremot men det har "inget" med verklig kontrast i sig att göra.

Postad 04 January 2008 - 20:03

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Så sluta med att kontrast är bättre på LCD eftersom det helt enkelt inte är sant.

Ingen har påstått det heller. :unsure:

Postad 05 January 2008 - 02:22

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Jag säger då det...reggad i två veckor och går redan bärsärkargång...

Ny!!! LOL. Kolla poster från de som fått "semester", typ "cbrpnk" eller "humanoid". Slående likheter.

Caroline: Kontakta din säljare och tala om att du inte är nöjd. De eftersläpningar du talar om låter inte inte riktigt rimliga för en så pass rosad LCD. Missnöjet med djupet däremot kan jag förstå, jag har alltid tyckt att LCD lämnar övrigt att önska på den punkten. (I vart fall sen min focus skiftade mot plasma).

Redigerat av Unregistereda5463e9c, 05 January 2008 - 04:14.

Postad 05 January 2008 - 11:25

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

JB, att höja skärpan introducerar mer pixelering och jämnar ut bilden så att den blir mer jämnpixlig :) Det ser mer naturligt ut, och för att bekämpa den höga pixeleringen hjälper det som mest enligt min erfarenhet att sänka ljusnivån så mycket som möjligt, och för att bekämpa den mörka bilden höjer jag kontrasten vilket får bilden att upplevas tillräckligt ljus men samtidigt ha bra svärta.
Jag använder sällan kalibreringsverktyg utan ställer bara in efter min egna smak med hjälp av favoritfilmer som jag känner väl, jag kollar lite då och då med THX optimizer på dom filmer den dyker upp på och mina inställningar brukar träffa nästan mitt i prick ändå. Det är framförallt den första deltesten av THX optimizern där några rutor blir jämnvita, men det är ju en smaksak hur mycket detaljförluster man accepterar i extremt ljusa bildpartier, det enda egentliga förlusten är sämre färgåtergivning vilket jag inte bryr mej om så länge färgskalan inte är alltför mörk.
Genom att sänka bakgrundsbelysningen lyser inte TVn som en ficklampa, den absoluta vitan håller sej på en behaglig nivå men bilden på det stora hela upplevs ändå som tillräckligt ljus för att ge en kick-ass punch! :)

Det som är intressant med detta är att när man mjukvarukalibrerar en dataskärm så är det allra första man gör att just ställa in 100% kontrast och ställer därefter intensiteten. Med intensiteten reglerar man sedan för att få en lagom ljusnivå, och därefter ställer man färgtemperatur och vitbalans.

Så metoden ovan är inte alls så konstigt tänkt.

Postad 05 January 2008 - 13:09

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Döda pixlar drabbades jag av på Sharp LCD-projektor 1992. Vad är nytt nuförtiden menar ni?? En LCD-panel är fortfarande en LCD-panel eller har jag fel??

När dessutom tillverkarna kräver ett visst antal döda pixlar för att ens ta i apparaten på garanti så blir man ännu mer irriterad... Jag menar, en död pixel mitt i bilden SYNS verkligen, även på en 1080p panel!

Helt sjuk bransch.

Det har blivit lite ändring på det. Sony bland annat, som inte är speciellt drabbad av pixelfel på sina maskiner, har 100% pixelgaranti i 2 år.

Wow, 2 år! Vad händer om jag får det år 3 då? Tror knappast den nuvarande konsumentköplagen (3 år) täcker det. För övrigt vill jag fortfarande ha svar på hur jag som användare förebygger döda pixlar i min nya LCD-TV. Förhindra inbränningar på nyare plasmamodeller är mycket enkelt. Jag låter den gå 200+ timmar med lite dämpade inställningar och sedan är det bara köra...

För övrigt undrar jag vad f**n man skall med en 32" 1080p plasma till när man ändå har mycket svårt att se skillnaden under 50"...

Vad gäller kontrast så dominerar plasma ordentligt. De bästa LCD-modellerna ligger fortfarande långt efter. De olika dynamiska värdena tillverkarna anger säger INGENTING överhuvudtaget. Stod och kollade på en 52" LG LCD förra veckan med en Pioneer 508 bredvid. Båda 1080p och LG'n angiven till långt högre värde än 508:an. Båda var kalibrerade till 6500 kelvin (vilket är det enda som är intressant) där de stod och LG'n var grå som en svart-vit film från 50-talet i svärtan..

Nämn en LCD-modell som ens går att jämföra med Pioneer KURO... den existerar inte.

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 05 January 2008 - 13:13.

Postad 13 January 2008 - 08:18

Caroline
  • Caroline
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej igen allihop!
Först vill jag tacka för alla svaren, även om det blev lite .. host host... där ett tag i slingan.

Morlock och Mollusk, jag skrev ner era siffror och satte mig och ställde in efter dem och finjusterade lite vidare och det blev bättre. Men inte bra nog för min smak. Kontrollerade även insignalen som var på max/hög.

Så till slut packade jag ihop tvn och lämnade tillbaka den. (Lite skämmigt kändes det.) Sa faktiskt inget om bilden för jag tror tv:n är okej, men att jag helt enkelt är för kräsen. För att bli nöjd måste jag troligen köpa en svindyr tv och det vill jag inte eftersom jag inte använder tv:n så mycket.

Har bestämt att jag lugnar ner mig ett tag eftersom jag tycker det är mycket att lägga 10-tusen på nåt och sen är man inte helt nöjd. Vill nog hellre köpa en klassisk tv igen eftersom de för mig ger en bättre bild. Men det verkar inte finnas så mycket kvar längre, så då måste man väl köpa beg.

Så kan det vara. Väldigt bra med detta forum man kan ta hjälp av i alla fall. Mången tack! :mellow:

Hälsningar
Caroline

Postad 13 January 2008 - 09:05

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Det finns många här i forumet som inte förstå sig så mycket på tv och bild och hur den skall vara. Dessa människor är mycket nöjda med sin 10 000 kronors tv köp (lcd, sorry lcd-folk) och njuter av livet. :mellow:

Postad 13 January 2008 - 09:21

bm650
  • bm650
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej..
Jag köpet oxå en Sony LCD KDL40S3000 och tycker att bilden e lite kass , ibland så ser man en skuggtext mitt i rutan och sen ser man ibland en rand på ca:1-2 cm med sneställda sträck mitt i rutan Har då en Samsung box för digitalmot marksänd tv, matar med scart- kabeln är äv grövre mod, har tvantenn liggandes inne på vinden i huset ,har det någon betydelse iomed att jag inte får blockad bild? tipps? eller ska jag åka tbx med tvn..
Mvh
Jörgen..

Postad 13 January 2008 - 11:44

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Caroline: Jag är ingen LCD-förespråkare alls, men jag måste ändå hävda å det bestämdaste att din tv/dvd antingen var defekt eller att du inte lyckades ställa in dessa korrekt om du inte lyckades få en bra bild via DVD. Det är ingen hemlighet att många tv-apparater även runt 10 000 är totalt värdelösa på att ta in analog tv. Detta kombinerat med att signalen som sänds ut är ännu sämre gör att bilden blir allt annat än bra.

Likväl är inte den tv:n du köpte så dålig att den får så mycket stryk av en gammal CRT på t.ex. dvd-tittande som du upplever. Jag märker av hur du har ställt in den att du inte gjort det på ett korrekt sätt och gjort klassiska missar att tycka att tv-bilden blir sämre när man sänker skärpan osv vilket är lätt att uppleva när man jämför före och efter även om övrskärpa förstör bilden och får den att just se ut som överkomprimerad jpeg.

Med det sagt så tycker jag dock att det är rent ut sagt förjävligt att det ska vara så svårt att ställa in tv-apparater som säljs idag och att många är helt otittbara innan de är kalibrerade.

Postad 13 January 2008 - 15:25

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Om man ska köpa 32" finns det två LCD-TV:s som har fått bra betyg i olika tester. Det är Sony KDL-32D3000 och Panasonic TX-32LXD70. Sony S3000 jobbar i 50 Hz och saknar 100 Hz Motionflow som D3000 har. Att en del av den gamla bilden finns kvar i den nya bilden kan just bero på 50 Hz-tekniken. D3000 kostar ca 10700:- och uppåt på nätet och ca 12000:- i butiker.

Panasonic LXD70 kostar däremot 9990:- på Media Markt och har fått toppbetyg i nästan alla tester för sin bildkvalitet. Den har också 100 Hz. Jag har tittat på den på MM i Norrköping och tycker den har den bästa bilden för standard TV. Jag blev inte imponerad av D3000 när jag såg den hos Expert och OnOff (kan i.o.f. bero på deras TV-signal). Funderar nu själv att köpa LXD70 men väntar lite för att se hur det blir med Panasonics nya LX85 som lanserades nu på CES-mässan.

Köp antigen D3000 om du vill ha Sony eller LXD70 som är billigare och har bättre bild enl. mig och bättre ljud än D3000. Ingen av de har alltid lika bra bild som min ca 6 år gamla Philips 28" PT5107/01 med Black Line S bildrör men LXD70 kommer närmast och när det gäller HDTV och DVD har den lika bra eller bättre bild. Även i nyare TV-filmer och program har LXD70 lika bra eller nästan lika bra bild speciellt om man sitter på lite längre håll. Att bilden inte alltid är lika bra jämfört med CRT (i LXD70:s fall) får man acceptera tills HDTV förhoppningsvis lanseras på allvar efter 2010 (enl. SVT:s hemsida). Så man får tänka lite på framtiden också.

Redigerat av Homy, 13 January 2008 - 16:25.

Postad 13 January 2008 - 15:29

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Analog Comhem + DVD tittande?

Ja, då ska du köpa en 32" CRT på blocket eller köpa en plasma om du kan tänka dig minst 37". (förvänta dig inga underverk med analog comhem bara med den senare)

Postad 13 January 2008 - 23:56

Supermange
  • Supermange
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

En fråga till LCD "lägret" - Hur förebygger man pixelfel på sin LCD-TV??

Varför pratar ni bara om pixelfel på LCD?
Har sätt döda och lysande pixlar på massa Plasma
bl a flera pioneer plasmor(dock ej kuro)
Jag räknade häromdagen 9 döda pixlar på en Samsung PS50P96.
Samsungens döda pixlar syntes inte på 1meters håll, men ändå lite störigt.

Enligt min uppfattning är det en risk på både plasma och LCD, men det grundar jag
bara på det jag själv sätt.

Postad 14 January 2008 - 00:12

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Hej..
Jag köpet oxå en Sony LCD KDL40S3000 och tycker att bilden e lite kass , ibland så ser man en skuggtext mitt i rutan och sen ser man ibland en rand på ca:1-2 cm med sneställda sträck mitt i rutan Har då en Samsung box för digitalmot marksänd tv, matar med scart- kabeln är äv grövre mod, har tvantenn liggandes inne på vinden i huset ,har det någon betydelse iomed att jag inte får blockad bild? tipps? eller ska jag åka tbx med tvn..
Mvh
Jörgen..

Har du provat den inbyggda digitalboxen för marksänd TV?

Postad 14 January 2008 - 09:45

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

En fråga till LCD "lägret" - Hur förebygger man pixelfel på sin LCD-TV??

Varför pratar ni bara om pixelfel på LCD?
Har sätt döda och lysande pixlar på massa Plasma
bl a flera pioneer plasmor(dock ej kuro)
Jag räknade häromdagen 9 döda pixlar på en Samsung PS50P96.
Samsungens döda pixlar syntes inte på 1meters håll, men ändå lite störigt.

Enligt min uppfattning är det en risk på både plasma och LCD, men det grundar jag
bara på det jag själv sätt.

Döda celler på plasma har jag aldrig sett. Har läst att det hänt och händer, men inte i närheten av hur många lcd paneler som drabbas av detta. Jag har aldrig ägt en lcd tv själv men har fått döda pixlar på 5 olika lcd-projektorer jag ägt genom åren...

Frågan var hur man förebygger det. Inbränningar på plasma går att förebygga till 100%, men frågan var som sagt hur man till 100% undviker att få döda pixlar på sin lcdtv. Min åsikt är: det går inte. Lika lite som att det kommer att gå att tillverka en lcd tv med 0.00 ms responstid... någonsin.

Postad 14 January 2008 - 10:39

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Inbränning är en åldringsprocess, man kan få plasman att åldras jämnt, men man blir aldrig helt av med inbränningsproblemen. Jag har en LCD skärm till min dator som efter 6 år fortfarande inte har en enda död pixel, men däremot så glappar någon bit i DVI interfacet, så varför bara bekymra sig om bildfel om man nu vill vara ängslig.. :lol: :)

Livet är inte svart och vitt. Vilken sida man än väljer så kommer vi efter 2 år sitta där med en TV och se att "motståndarlägret" har några nya skärmar som är bättre än sin egen, sen kan man ljuga tills man lurar sig själv, men det ändrar inget.

Nu har trådskaparen redan returnerat sin TV, men jag tänkte ändå ge några råd till den som orkat läsa igenom kriget ovan.

Sony Bravia har en inställning för att justera intensiteten efter ljuset i rummet, aktivera den och både ljus och svärta kommer bli mycket bättre.
De flesta platt-TV är dåliga på att de-interlaca och skala om bilden från SD till HD, mellan 720p och 1080p brukar det gå bättre. Denna svaghet blir ännu tydligare om grundmaterialet är brusigt. LCD är sämre på att maskera detta problem än plasma, för det är samma kretslösningar som används i bägge läger.

Om du skaffar en DVD eller BD/HD-DVD med bra uppskalning, (det finns massor som har dålig uppskalning), så kommer du se en skillnad lika stor som den mellan natt och dag.

Satellit/Terrestiell/kabel mottagare med bra uppskalning finns knappt idag, det är på gång men vem orkar vänta...
Se först till att du använder det bästa interfacet mellan mottagare och TV, man måste ställa in många för att inte ge komposit. Välj i första hand HDMI, annars komponent/RGB, eller till sist S-video.
Duger inte bilden nu så har du två val så som jag ser saken:
Dra ner skärpan, eller köp en surroundförstärkare med bra uppskalning till HDMI, men för pengarna som det senare alernativet kostar, så kanske du ska slanta upp till en bättre TV istället.

Postad 15 January 2008 - 13:55

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
D3000 har bäst svärta mm, bästa 32". köp det bästa och inte strippade S3000

Postad 15 January 2008 - 14:52

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Hur i **** kan inlägg om inbränningar och plasma hitta till en tråd om Sony Bravia :)

Hur som helst, det är inte top of the line modellen du har köpt... ;)

Postad 21 February 2008 - 16:07

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har bestämt att jag lugnar ner mig ett tag eftersom jag tycker det är mycket att lägga 10-tusen på nåt och sen är man inte helt nöjd. Vill nog hellre köpa en klassisk tv igen eftersom de för mig ger en bättre bild. Men det verkar inte finnas så mycket kvar längre, så då måste man väl köpa beg.

Så kan det vara. Väldigt bra med detta forum man kan ta hjälp av i alla fall. Mången tack! :)

Hälsningar
Caroline

Ha ha, hon gav upp! :) Ja efter allt käbbel så var det kanske inte så konstigt.

Dock tråkigt att folk fortfarande går omkring och tror att man får permanenta inbränningar på plasmaskärmar och skumt att dom inte själva undersöker hur det verkligen förhåller sig. Men jag antar att det är deras förlust ;)

Redigerat av PM_1975, 21 February 2008 - 16:08.

Postad 21 February 2008 - 16:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Om man inte ens bryr sig om att köpa en kalibreringskiva för ett par hundra kronor så får man väl leva med värdelös bild. Sen måste folk börja fatta att svenska tvsändningar är under all kritik. Totalt sönderkomprimerat. Jag har för mig tv4 sänder med en bitrate på en halv megabit. Det är ingenting. Inte alls konstigt det ser ut som skit på en högupplöst modern tv.
Man kan kort och gott säga att tvutvecklingen är minst 5 år före tvsändningarna i Sverige.

Postad 21 February 2008 - 16:40

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Om man inte ens bryr sig om att köpa en kalibreringskiva för ett par hundra kronor så får man väl leva med värdelös bild. Sen måste folk börja fatta att svenska tvsändningar är under all kritik. Totalt sönderkomprimerat. Jag har för mig tv4 sänder med en bitrate på en halv megabit. Det är ingenting. Inte alls konstigt det ser ut som skit på en högupplöst modern tv.
Man kan kort och gott säga att tvutvecklingen är minst 5 år före tvsändningarna i Sverige.

Amen.

Jag besökte en bekant i Tjeckien under julen och han testade Digital-TV hemma. Visst, de har inte varit snabba med tekniken, men om jag jämförde bilden på vanliga SD sändningar såg sändningarna där ut som en DVD uppspelning i jämförelse med den skräpbild (ComHem) jag har här hemma.

F.d öststatsland till och med. Vad f*n är det frågan om...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.