Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på kraftfull PC

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Xi2530 - 2,4GHz QC 3GB 1TB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser

Postad 13 January 2008 - 11:39

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Den frågan är inte lika intressant som varför det blir en EISA-partition på 11 gb(!) när man återställer burken från DVD. Antar att ni med fabriksinstalll har en likadan.

SystemRescueCD innehåller GParted om man vill prova lyckan.

Jag misstänkte att denna 11GB partition innehöll Rescue-prylar som man kunde komma åt utan att köra från CD/DVD:n på något sätt. Jag vill minnas att Dell endast restore:ar genom en liknande partition på hårddisken, vilket givietvis ställer till det för de kunder som behöver byta hårddisk efter en krasch.

mvh Manor

Postad 15 January 2008 - 11:39

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på att få hem mitt paket, hittade samma erbjudande via www.oc.nu, men där är dom slut nu också.

Någon som testat att överklocka? Verkar ju vara riktigt förmånligt enl http://www.tomshardw...8/dual_vs_quad/

Går det att lägga in MSI biosen instället, så att man får access till oc-alternativ? Eller har ni kört med Utility programmet "Msi Dual core center" för P6N SLI?

Postad 15 January 2008 - 13:36

Chrisbjo
  • Chrisbjo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jepp, det går utmärkt att att flasha om med retail BIOS från MSI. Jag körde in BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum.

Finns här: http://global.msi.co...mp;prod_no=1140

För att flasha använde jag USB-verktyget på: http://forum.msi.com...?topic=108079.0 (kräver registrering)

Det står i princip överallt att det är fullkomligt livsfarligt att flasha ett OEM-moderkort med retail-BIOS så det är på egen risk. I mitt fall löste det iaf ett par problem.

1. Datorn vägrade starta efter att jag uppgraderat till 4x1GB DDR2 6400-minne.
2. Datorn bootade otroligt långsamt med original-BIOS. Det tog lååång tid innan Vista började laddas.
3. Jag ville ha tillgång till fler tweak-möjligheter i BIOS. Vilket jag nu har.

Redigerat av Chrisbjo, 15 January 2008 - 13:37.

Postad 15 January 2008 - 14:11

valsen
  • valsen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har nu äntligen fått hem min Scaleo Xi 2530 ifrån Dustin.

Sladden till den ena hårddisken var inte inkopplad men märkte inte detta förens jag hade installerat Vista på fel disk och såg senare i diskhanteraren att det bara var en disk som fanns inkopplad.

Fick öppna burken, koppla in disken, installera Vista på nytt och formatera den andra disken. Kollade med Fujitsu-Simens supporten om det var okay att klippa av den så kallade "plomberingen" och det var inga problem då det inte är någon garanti plombering.

Huvudhårddisken är upp partionerad ser jag C och E. Min E (DATA) hårddisk är dock helt tom är era det med? Jag trodde "installations filerna" skulle ligga där som en backup. Om era också är helt tomma så skall jag ta bort partionen.

Förövrigt riktigt schysst burk och snabbt som attan. Kommer att skriva en liten mer utförlig review om några dagar.

Ja just det.. tror inte min dator var helt ny utan ett returEX då kartongen tydligt hade varit öppnad tidigare. Datorn kanske var så billig pga den var refurbad??? Hoppas den håller. :)

Postad 15 January 2008 - 16:53

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Jepp, det går utmärkt att att flasha om med retail BIOS från MSI. Jag körde in BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum.

För att flasha använde jag USB-verktyget på: http://forum.msi.com...?topic=108079.0 (kräver registrering)

Det står i princip överallt att det är fullkomligt livsfarligt att flasha ett OEM-moderkort med retail-BIOS så det är på egen risk. I mitt fall löste det iaf ett par problem.

2. Datorn bootade otroligt långsamt med original-BIOS. Det tog lååång tid innan Vista började laddas.

Mycket intressant information :-).

Punkten 2 har jag också undrat lite över. Det tar cirka 1,5 minuter att boota igång PC:n med Vista, vilket känns lite segt. Hur snabb boot-tid har du nu med det nya bios:et...och de snabbare minneskretsarna?
Vad var egentligen bekymmret med minnet 4*1GB (6400) trodde jag skulle supportas i originalbios:et om man ville byta!!?

mvh Manor

Postad 15 January 2008 - 17:03

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Jag har inte tillgång till något serienummer just nu, men om någon har det så kan ni väl testa och ange det på sidan:
http://support.fujit.../downloads.html
...och se om det finns några officiella uppdateringar till datorn (främst bios-version) från Fujitsu Siemens.

mvh Manor

Postad 15 January 2008 - 18:41

syke
  • syke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tjena Mats!

Tack för tipset, nu sitter sambon på en sån häringa värstingburk (lite irriterande att hon har värre dator än jag nu). :)

Enligt FS-supportsida finns följande biosar:
Biosupdate for MSI MS-7350VP V1.0D ISO-Image Version: 1.0D Date: 22.10.2007
Biosupdate for MSI MS-7350VP V1.0B ISO-Image Version: 1.0B Date: 21.06.2007

.... frågor:
Fungerar kortläsarhistorien i era burkar? När jag trycker i ett CF-kort händer nada, det finns inte i Device Managern och nu har vista fråga efter drivisar till något "PCI FLASH Memory"? Hittar inget om kortläsare på Fujitsu-Siemens drivrutinssida heller.

Inte heller har den velat installera ljudkortet eller frågat om drivisar till det, var det färdiginstallerat när ni kört igång datorn?

/Mvh Stefan

Postad 15 January 2008 - 19:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Jag har inte tillgång till något serienummer just nu, men om någon har det så kan...

Jag hade 1.0B vid lev. flashade till 1.0D (ingen fråga om OK/fortsätt utan bara press any key och sedan avslutades hela sekvensen med skrivfel till A: :-) En tråkig sak, som märkesdatorer brukar vara betydligt bättre på, var att hela NVRAM rensades, dvs jag fick själv konfigga upp mina raid-inställningar och ställa in allt igen. Sådant är man van vid när man köper moderkort själv och bygger, lite dåligt...

Ang. boottid, min BIOS har PATA (ATA) avstängt och quickboot påslaget, bootsequence, DVD-ROM, DVD-RW, RAID. och sedan disable på allt Efter raid-menyn står burken till synes still 15 sek innan den laddar, f-n vet vad den gör då. Men 1.5 min för att ladda Vista från kallstart är helt OK enligt min mening. Har du kollat HDD-led när datorn väl börjar ladda, förstår inte riktigt vad problemet är/när fördröjningen inträffar?

Själv sätter jag burken i standby mest hela tiden, eller förlåt "viloläge" som det heter nu när man kör på svenska ;-) Boota om brukar jag göra 2:a onsdagen varje månad när patchar kommit. Om man är orolig för strömförburkning så är det ju bara att ställa om till hibernate.

Något som däremot stör mig lite är att jag inte kan accessa bootmeny via F11. Har provat med sladdlöst tgb via USB, trådat tgb via USB både på fronten och baktill, tgb via PS/2. Det är lögn.. Skulle vilja exkludera mina DVD-enheter från boot och välja dessa via bootmeny när det behövs. Dessutom undrar man ju vad "winre"-paritionen gör som ev. listas i bootmenyn. Monterade den idag och det är en restoresak, men varför ta 11 gb när inte ens 4gb används?

Postad 15 January 2008 - 19:40

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

.... frågor:
Fungerar kortläsarhistorien i era burkar? När jag trycker i ett CF-kort händer nada, det finns inte i Device Managern och nu har vista fråga efter drivisar till något "PCI FLASH Memory"? Hittar inget om kortläsare på Fujitsu-Siemens drivrutinssida heller.

Inte heller har den velat installera ljudkortet eller frågat om drivisar till det, var det färdiginstallerat när ni kört igång datorn?

/Mvh Stefan

Jag blåste min burk direkt efter en uppstart, så hur mkt som var ordentligt installerat vet jag inte (jag gjorde återställning mha medföljande DVD)

1. Ja, men snacka om värdelös pryl för min del, den tar inte xd-minne. Men jag letade fram min gamla kamera och pluggade in en microdrive, fungerade klockrent.

2. Stäng av det integrerade ljudet i BIOS och stoppa sedan in skivan för X-fi. Se till att du inte är korkad som jag och i stridens hetta ansluter högt. till det integrerade ljudet hehehe. Båda korten var aktiverade i min setup, verkar vara dumt...

Om du inte hunnit installera en massa på burken så är det inte fel med "Operating System - Recovery DVD". Funkar inte grejorna efter det + driversskivan + X-fi så måste något vara trasigt/löst i burken. Kanske bäst att kolla det sistnämnda först, en del verkar ha fått ex. där saker inte monterats riktigt rätt.

Postad 15 January 2008 - 20:17

syke
  • syke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

1. Ja, men snacka om värdelös pryl för min del, den tar inte xd-minne. Men jag letade fram min gamla kamera och pluggade in en microdrive, fungerade klockrent.

2. Stäng av det integrerade ljudet i BIOS och stoppa sedan in skivan för X-fi. Se till att du inte är korkad som jag och i stridens hetta ansluter högt. till det integrerade ljudet hehehe. Båda korten var aktiverade i min setup, verkar vara dumt...

Öppnade burken och kollade i, givetvis satt inte sladden till kortläsaren i, och inte heller satt hårddiskarna fast (de var halvvägs ut ur hållaren), men nu fungerar det fint!

Disablade integrerade ljudkortet i BIOS, och då ville den installera ljudkortet. Men tyvärr blåskärmar datorn varje gång :/ ... IRQ-fel eller APC INDEX MISMATCH. Aja, får fortsätta felsöka senare.

Redigerat av syke, 15 January 2008 - 21:32.

Postad 15 January 2008 - 21:27

valsen
  • valsen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har nu äntligen fått hem min Scaleo Xi 2530 ifrån Dustin.

Sladden till den ena hårddisken var inte inkopplad men märkte inte detta förens jag hade installerat Vista på fel disk och såg senare i diskhanteraren att det bara var en disk som fanns inkopplad.

Fick öppna burken, koppla in disken, installera Vista på nytt och formatera den andra disken. Kollade med Fujitsu-Simens supporten om det var okay att klippa av den så kallade "plomberingen" och det var inga problem då det inte är någon garanti plombering.

Huvudhårddisken är upp partionerad ser jag C och E. Min E (DATA) hårddisk är dock helt tom är era det med? Jag trodde "installations filerna" skulle ligga där som en backup. Om era också är helt tomma så skall jag ta bort partionen.

Postad 16 January 2008 - 08:15

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Tjena Mats!

Tjenare Stefan!

Tack för tipset, nu sitter sambon på en sån häringa värstingburk (lite irriterande att hon har värre dator än jag nu). :)

Varsågod...jaså du slog till du också. Din sambo kanske har en snabbare PC, men du har i varje fall en snabbare bil ;).

.... frågor:

Jag läste att du hittade problemet med en sladd som inte satt i... Jag har inte själv testat om kortläsaren fungerar.

X-fi kortet fungerade med en gång, och alla drivrutiner var förinstallerade. Det enda jag fick leta efter var den Creative-applikationen som man anger vilken högtalaruppsättning man använder...efter det så fungerade allt perfekt. Även mitt interna ljudkort är påslaget, men det tänker jag låta vara då allt ju fungerar som tänkt.

mvh Manor

Redigerat av Manor, 16 January 2008 - 08:17.

Postad 16 January 2008 - 11:32

ladefense
  • ladefense
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej på er!

Läste tråden och det verkar som jag inte är den enda som stött på problem när man förösker sätta igång datorn.

Jag fick meddelandet "BootManager is missing" och jag fösökte lösa problemet på olika sätt, men när inget av dem funkade fick jag öppna upp schassit och såg då att sladden till den ena hårddisken (den där Vista var installerat) var urkopplad och dessutom var kontakten trasig.

Jag bifogar en bild eftersom jag gärna skulle vilja ha hjälp med att få reda på vad en sådan sladd heter, så att jag kan få en ny från Dustin eller om jag tvingas köpa en på Kjell & co eller dyl!

Tacksam för hjälp!

Bifogad fil(er)

Postad 16 January 2008 - 12:41

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Det där är en vanlig vinklad SATA kabel, finns att köpa för några tior.

Postad 16 January 2008 - 14:02

ladefense
  • ladefense
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej Daniel!

Är det en sådan här du menar?

http://www.kjell.com...900000,48900000

Tack för hjälp!

Mvh,

Postad 16 January 2008 - 16:39

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Just en sån. Går säkert lika bra med en med rak kontakt ex: http://www.kjell.com...900000,48900000, men den vinklade kostar ju inte mer så...

Verkar ha varit lite sådär med byggkvaliten på det här Fujitsu partiet, men till det kampanjpriset kan man väl kanske ta lite brister.

Redigerat av Daniel Nord, 16 January 2008 - 16:41.

Postad 16 January 2008 - 16:48

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som testat att överklocka ännu?

Postad 16 January 2008 - 18:03

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Då vet vi/"maxxess" Verkar vara ett bantat MSI-P6N Sli moderkort Utformningen på bios-menyerna verkar identisk förutom att menyn "Cell menu" saknas på fujitsun den menyn verkar vara för att kunna överklocka.Undrar om biosen passar från Msi i Fujitsun? Laddade ner Utility programmet "Msi Dual core center" för P6N Sli funkar utan problem på Fujitsu går att överklocka grafik,ställa fläktar.m.m.

har du länk till programmet? skriv gärna ner vad hur etc. du klockade:) o bios flashningen gick utan problem?

Postad 18 January 2008 - 23:56

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej !

Är det fler än jag som har svårt att komma ur "viloläget" på burken. Ibland fungerar allt som det ska, men emellanåt så får jag ingen kontakt med PC:n hur jag än knackar på tangentbord eller rör på musen. Det enda jag kan göra är att stänga av PC:n med power-knappen och starta om den från början.
I bios är S3 valt, samt att jag talat om att USB-händelser (och LAN-händelse) ska väcka upp den. Initialt så var alla väckningssätt enable:at, men då det strulade så har jag testat att slå av de väckningsfunktioner som inte används...dock med oförbättrat resultat.

Visst kan jag stänga ner PC:n helt, men då en kall-bootning tar 1,5 minuter så känns det lite segt att inte kunna använda detta...

mvh Manor

Postad 19 January 2008 - 00:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
"Vila" = Standby (ovan vid OS på svenska ;) funkar watchclean för mig. Start -> Vila :: startar burken (som pulserar sina LED i intervall) via ett tryck på strömknappen. Har kört så sen jag packade upp burken (det är väl minst 2 veckor sedan nu?) och det har funkat dag ut och dag in. Har dock gjort vissa omboot pga mjukvaruinstall.

Hibernte "viloläge"?) finns inte på min startmeny och inget under power settings att ratta på, så när jag gjorde en "shutdown -h" hängde den sig... men standby funkar som sagt perfekt utan nån relevant ändring i BIOS eller så..

F11 för bootmeny däremot... om vi nu ska ta upp skumma saker.... *S*

Postad 19 January 2008 - 19:27

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

"Vila" = Standby (ovan vid OS på svenska :blink: funkar watchclean för mig. Start -> Vila :: startar burken (som pulserar sina LED i intervall) via ett tryck på strömknappen. Har kört så sen jag packade upp burken (det är väl minst 2 veckor sedan nu?) och det har funkat dag ut och dag in. Har dock gjort vissa omboot pga mjukvaruinstall.

Hibernte "viloläge"?) finns inte på min startmeny och inget under power settings att ratta på, så när jag gjorde en "shutdown -h" hängde den sig... men standby funkar som sagt perfekt utan nån relevant ändring i BIOS eller så..

F11 för bootmeny däremot... om vi nu ska ta upp skumma saker.... *S*

I Vista så finns det bara en variant av standby/hibernate, och det är den som jag använder.

Ibland kommer inte datorn igång, men jag ser att mus och tangentbord lyser (kör inte originalprylarna utan USB-grejer med sladd). Nu har jag dock lyckas få till det tre gånger på raken, så det kanske har börjat fungera som tänkt... Ett tryck på stömkontakten gör dock nada, utan jag får röra runt på musen och klicka på knapparna för att skrämma liv i den :-). Mina LED lyser dock ingenting, utan hela burken är alldeles släckt tills jag drar igång den igen.

Det kan dock vara ett strömsparläge som gör så att burken går i viloläge om jag lämnar den på. Det kanske är då som jag inte får liv i den. Jag tror nämligen att WHS (Windows Home Servern) kickar igång min dator för backuptagning...och det kanske är efter det som den konstrar. Jag får kolla vidare...inget större problem direkt.

Förutom ovanstående eventuella konstighet så fungerar både min och föräldrarnas dator perfekt, och det känns riktigt bra att jag hittade detta erbjudande. Trist för de på jobbet som fick hem 2007:ans hemPC i juli/augusti med sämre prestanda än denna...men får ligga och betala runt 650-700:- i månaden (36 månader) brutto + 400:- i månaden i förmånsvärde samt ett utlösenpris om 3 år som lär ligga runt 4000:-. Då har denna 8000:- dator betalats sig flera gånger om.

mvh Manor

Postad 20 January 2008 - 18:47

syke
  • syke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Vi har också problem med att väcka datorn ur sömnläge. Den vaknar, men blir allmänt slö, hänger sig och blåskärmar då och då. Det går heller inte att installera ljudkortet (X-Fi) då blåskärmar den också. Ska prova BIOS-uppdatering, annars blir det till att lägga in XP på maskinen istället.

Postad 20 January 2008 - 18:50

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag har också problem att väcka den ur viloläge, om man skall flasha bios vilket skall man då använda?

Mvh

/oibmeh

Postad 21 January 2008 - 07:33

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Hade samma problem.

Nu har jag ställt in så att den aldrig går ner i viloläge...lite mer ström snor den väl men den funkar som den ska då iaf.

Postad 21 January 2008 - 12:07

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Vi har också problem med att väcka datorn ur sömnläge. Den vaknar, men blir allmänt slö, hänger sig och blåskärmar då och då. Det går heller inte att installera ljudkortet (X-Fi) då blåskärmar den också. Ska prova BIOS-uppdatering, annars blir det till att lägga in XP på maskinen istället.

Datorn har faktiskt fungerat bra några dagar nu, och vaknar upp när jag vill...
X-Fi var redan förinstallerad på min burk...måste du själv lägga till det så kanske det är något hårdvarustrul!!?

mvh Manor

Postad 21 January 2008 - 19:08

Leanderzon
  • Leanderzon
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag är också väldigt nöjd med mitt nya köp..
Är lite rookie så jag har två frågor..

1. Köpte en skärm samtidigt, ingen av det märkvärdigare slaget men den tillgodoser mina behov. Den är rekommenderad att köra vi 60 hz. Skulle skärmen ta skada om man höjer till 65 eller 70 hz under spelande?

2. Andra frågan har med högtalarna att göra. Jag har ett 2.1 system som jag har använt till datorn. Sedan har jag tankar på att koppla min stereo till datorn för att använda dess högtalare för att få lite mer "tryck bakifrån". JAg har testat att med hjälp av HD Audio Manager försökt att få stereons högtalare till att bli något av bakre surroundhögtalare, men har inte lyckats med det.. Just nu har jag bara en förgrenare och kör allt i fronhögtalare ut bara, men jag vill hitta en bättre lösning på mitt problem..

Vad skulle jag kunna göra?

Postad 22 January 2008 - 20:11

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
1,6 GHz istället för 2,4!!

Någon som kollat vilket frekvens er cpu kör på? Jag fick min dator idag och kollade med cpu-z. Till min stora förvåning är den inställd på x 6.0 multiplier vid 266,7 MHz vilket alltså bara betyder 1,6 GHz!

Har Fujitsu skruvat ner den till x6.0 istället för x9.0 för att minnena endast är PC2-5300? Därtill tillåter BIOS:en inga ändringar.

Mycket irriterad, ska ringa Fuitsu imorgon.

Postad 22 January 2008 - 20:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Jag är också väldigt nöjd med mitt nya köp..

2. Andra frågan har med högtalarna att göra. Jag har ett 2.1 system som jag har använt till datorn. Sedan har jag tankar på att koppla min stereo till datorn för att använda dess högtalare för att få lite mer "tryck bakifrån". JAg har testat att med hjälp av HD Audio Manager försökt att få stereons högtalare till att bli något av bakre

Inte exakt säker på vad du försöker göra-...men:
HD Audio Manager? Låter som om du kör på ljudet på moderkortet och inte det superfeta X-Fi som burken innehåller. Jag gjorde själv samma misstag... Ta bort ljudet i BIOS (Realtek Audio) och koppla in högt i Creatives kort. Det ger underbart ljud (för att säga det minsta). Sen kan man börja fundera på vad du försöker få till :-)

Postad 22 January 2008 - 20:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Någon som kollat vilket frekvens er cpu kör på? Jag fick min dator idag och kollade med cpu-z. Till min stora förvåning är den inställd på x 6.0 multiplier vid 266,7 MHz vilket alltså bara betyder 1,6 GHz!

Helt normalt iom Speedstep. Lasta dina kärnor så skall du se att CPU-z visar vad du köpt :D Då går den upp i x9.
Så ring inte och skäm ut dig utan njut av Quad core och strömspar när du inte lastar CPU nämnvärt.

Postad 22 January 2008 - 21:08

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Det räcker såklart att man öppnar käften.... hehe
Min förmåga att sätta Xi 2350 i "vila" (sleep) dog nog med BIOS-uppgradering/programinstallation. Alltså det som funkade perfekt i 2+ veckor slutade fungera ungefär när jag grejat lite/raljerade här om sleep/vila som funkade så bra.

Eftersom det är tröttsamt att greja med detta (datorn hänger sig och ni vet ju alla hur snabb BIOS är) så ändrade jag flera saker i ett svep. Är inte helt säker på vad som gjorde biffen men nu funkar "Start -> Vila" watchclean igen och burken startar på 3 sek. Viloläge/hibernate fungerar fortf inte och det är mycket märkligt iom att vila/sleep fungerar perfekt. Har du samma problem och hybridläge på så lär du aldrig få datorn i något läge än hängd.

Jag ändrade i Energialternativ så att hybridläge inte finns längre (hybrid=sleep/vila *plus* viloläge/hibernate-dump till disk som backup). Jag läste mig senare till att en adminprompt och "powercfg -h on" nog gör sak samma, det låter en iaf välja mellan vila/sleep och viloläge/hibernate på startmenyn.

Sedan rattade jag in i BIOS och stängde av en del för att ta det säkra före det osäkra (ibland kan spänningssatta USB-portar förhindra vila). Jag använder strömknappen enbart för att väcka ur vila (inte testat WOL ännu), mus/tgb via USB avstängt.
Bifogad fil  bioswakeup.JPG   69.62K   2 Antal nerladdningar

Jag ändrade säkert lite fler saker också då BIOS-uppgradering nollade allt totalt, men med lite tur så kan ovan få till "vila" på din Xi 2350. Jag har inte mätt vad burken drar i vila/resp avstängd men det borde göra +- 5-6 watt så "vila" är ju högintressant när man bara tar en paus på några timmar.

Jag hade det, förlorade det och fick tillbaka det så det lär ju vara en inställning som är gemensam.

Postad 23 January 2008 - 08:13

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Helt normalt iom Speedstep. Lasta dina kärnor så skall du se att CPU-z visar vad du köpt :) Då går den upp i x9.
Så ring inte och skäm ut dig utan njut av Quad core och strömspar när du inte lastar CPU nämnvärt.

Tack, jag körde Prime95 och såg då att allt gick upp till förväntade värden!

Postad 23 January 2008 - 13:47

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

---snip----
Sedan rattade jag in i BIOS och stängde av en del för att ta det säkra före det osäkra (ibland kan spänningssatta USB-portar förhindra vila). Jag använder strömknappen enbart för att väcka ur vila (inte testat WOL ännu), mus/tgb via USB avstängt.
---snip----

Jag har enable:at USB-porten och väcker upp datorn genom musviftande och musklickande...
WOL verkar fungera då Windows Home Server lyckats få till sin backup :-).
Allt fungerar just nu riktigt bra :-).

mvh Manor

Postad 25 January 2008 - 22:43

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Jag har enable:at USB-porten och väcker upp datorn genom musviftande och musklickande...
WOL verkar fungera då Windows Home Server lyckats få till sin backup :-).
Allt fungerar just nu riktigt bra :-).
mvh Manor

Jag fick efter flera lyckade försök till "vila" sedermera blev det blåskärm vid sleep/vila (stop 0x124), rullade tillbaka Nvidia från 7.5.11.6925 -> 6506
Uppgraderade X-fi från 5.12.7.1201 -> 6.0.1.1304.

Nu funkar "vila" igen. Har "vilat" fem ggr medans jag skrev detta (som en test alltså).
Det är inte nog datorn från Fujitsu det är fel på utan Creative/Nvidia.. och det är träligt att felsöka.

Den som lyckas med hibernate, posta inställningar/drivers.

Redigerat av maxxess, 25 January 2008 - 22:45.

Postad 27 January 2008 - 22:26

DrakeMan
  • DrakeMan
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Även jag flashade om, läs igenom tråden för tips. Inte så svårt, men litet omständigt. Var beredd med antistatarmbandet =) Boot-tiden är väsentligt kortare, ska man ha andra (högprestanda-)minnen är det ett måste känns det som efter att ha läst poster om volttal och så.

Min burk var totalt juste ihopsatt f.ö. inte det minsta skrammel .

/dDm

Redigerat av DrakeMan, 27 January 2008 - 22:26.

Postad 28 January 2008 - 11:52

ladefense
  • ladefense
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Har läst era inlägg om vila/viloläge/vänteläge/hibernate/standby etc etc.

Jag kan upplysa er om att mitt exemplar efter att ha "vilat" en natt, snarare gick in i en koma. dvs, det gick/går inte att väcka fanstyget. Det spelar ingen roll om jag trycker på mus/tangentbord. Jag har tryckt på startknapp, på on/off-switchen bak på datorn, jag har till och med dragit ut strömsladden och alla andra kablar och låtit dessa vara utdragna från datorn i 12 timmar. Nästa dag man sätter igång datorn så surrar den bara igång. Vanligtvis när jag sätter på datorn från avstängt läge så går först fläkten igång för fullt för att sedan avta gradvis efter 15-20sek. När jag numera sätter igång datorn morrar den bara dovt och jag får ingen som helst kontakt med den.

Jag har tycker mig med min ringa erfarenhet ha provat allt, inklusive boota med återställar-discen, kopplat in andra icke-USB möss och tangentbord, för att kunna väcka Koma-datorn, men till inget resultat.

Det enda som återstår är nu att skicka tillbaks 22KG-bjässen till Fujitsu och dess partners, och detta är ju inte utan visst besvär.

Jag undrar om jag fått tag på ett "måndagsex" eftersom när jag fick den hittade den ej Vista, vilket senare visade sig bero på en knäckt SATA-kabel (se post ovan med bild).

Om ngn av er har en bra idé för hur Koma-datorn skall väckas tar jag gärna emot era synpunkter.

Tack på förhand!

Postad 28 January 2008 - 13:16

Leanderzon
  • Leanderzon
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tja..
Kopplar ofta datorn till tv:n för spelande o annat. Finns det något annat sätt att kunna få till en HDMI-utgång förutom att byta grafikkort?

Postad 28 January 2008 - 13:22

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Funkar det inte med en DVI-HDMI adapter?

/oibmeh

Postad 28 January 2008 - 13:48

Leanderzon
  • Leanderzon
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Funkar det inte med en DVI-HDMI adapter?

/oibmeh

Jo, visserligen.. Men man kan väl inte få med ljudet då?

Postad 28 January 2008 - 16:32

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Nej, ljudet kommer inte med. Det får du köra genom dina PC-högtalare alt. dra en optisk kabel till en ev. receiver.
Jag har kopplat in min PC via DVI till min LCD-TV och sedan har jag kvar ljudet ut via mitt 5.1 system till PCn.
Det är ett riktigt fint ljudkort dom skickat med :blush:

/oibmeh

Postad 28 January 2008 - 21:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Hej!

Jag kan upplysa er om att mitt exemplar efter att ha "vilat" en natt, snarare gick in i en koma. dvs, det gick/går inte att väcka fanstyget. Det spelar ingen roll om jag trycker på mus/tangentbord. Jag har tryckt på startknapp,
...
Det enda som återstår är nu att skicka tillbaks 22KG-bjässen till Fujitsu och dess partners, och detta är ju inte utan visst besvär.

Jag undrar om jag fått tag på ett "måndagsex" eftersom när jag fick den hittade den ej Vista, vilket senare visade sig bero på en knäckt SATA-kabel (se post ovan med bild).

Min dator (öppnade den innan jag ens startade eftersom den står dumt placerad 1.70 över marken och jag ville kolla inuti) var perfekt ihopskruvad. När du pratar med supporten tycker jag du kan ta i rejält ang de mosade grejorna och hänvisa till tråden här. Vissa har visst få rena måndagsex. eller så tål de inte postens frakt?

Om du inte får nåra pip alls från BIOS så är väl CPU eller kasst moderkort det enda jag kan tänka mig på rak arm men jag är ingen expert på hårdvara.
Trist... när en annan är så nöjd och allt funkat perfekt förutom F11 för bootmeny...
Lycka till! Och se till att de bjuder på frakten om burken var trasig redan från start.

Postad 29 January 2008 - 12:42

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
FYI, har nu flashat om till BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum via usb. Inga problem, behövde bara ändra tillbaka smart-fan inställningen i biosen, då fläkten annars stod på max hela tiden.

Testade DualCoreCenter från MSI, men föredrar att överklocka själv i biosen. Ser där att man kan öka fsb:n med bibehållen last på minnena. Verkar ju väldigt smidigt, och praktiskt då jag antar att dessa 667 mhz inte pallar med så mycket.

Någon som redan testat överklocka? 333*9 ska ju inte vara några problem för denna processor, ev med minimalt ökad spänning. Detta enl http://www.tomshardw...8/dual_vs_quad/.

Postad 29 January 2008 - 18:16

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej!

Jag kan upplysa er om att mitt exemplar efter att ha "vilat" en natt, snarare gick in i en koma. dvs, det gick/går inte att väcka fanstyget. Det spelar ingen roll om jag trycker på mus/tangentbord. Jag har tryckt på startknapp, på on/off-switchen bak på datorn, jag har till och med dragit ut strömsladden och alla andra kablar och låtit dessa vara utdragna från datorn i 12 timmar. Nästa dag man sätter igång datorn så surrar den bara igång. Vanligtvis när jag sätter på datorn från avstängt läge så går först fläkten igång för fullt för att sedan avta gradvis efter 15-20sek. När jag numera sätter igång datorn morrar den bara dovt och jag får ingen som helst kontakt med den.

Jag har tycker mig med min ringa erfarenhet ha provat allt, inklusive boota med återställar-discen, kopplat in andra icke-USB möss och tangentbord, för att kunna väcka Koma-datorn, men till inget resultat.

Om ngn av er har en bra idé för hur Koma-datorn skall väckas tar jag gärna emot era synpunkter.

Tack på förhand!

Hej.
Jag har inga bra tips på hur du ska väcka din "Koma-dator" men om du beslutar dig för att skicka in den kan jag berätta att det fungerade kanon för mig. Kontakta för säkerhets skull Dustin först, men de kommer förmodligen att hänvisa dig direkt till Fujitsu-Siemens support. Förhoppningsvis har de nu fått reda på att de ska hämta datorn hemma hos dig. Om inte så be att få prata med Per Rydberg på Fujitsu-Siemens så fixar han nog det.
Jag fick min dator hämtad och transporterad till InfoCare som lagade den. De fick byta 2 diskar, moderkort och ljudkort. Det tog en dryg vecka och allt fungerade när jag fick datorn levererad tillbaks hem till min dörr.
Lycka till!

Postad 30 January 2008 - 11:09

zapic
  • zapic
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Överklocking

Uppgraderade till BIOS v1.5 för P6N SLI Platinum via usb utan några problem, och har nu testat överklocka. I Biosen kan man ställa in fsb och minnesfrekvens separat, vilket är bra då 667 minnena inte pallar med så mycket. Höll alltså denna fast på 667 Mhz, timings orörda och PCIe på 100.

299*9=2691 Mhz (1196 i biosen) fungerade utmärkt, utan någon ändring på vCore. Körde Prime95 i två timmar utan problem. Monitorerade cpu temp via DualCoreCenter från MSI. Den gick aldrig över 45 grader, och jag körde då smartfan som kickade igång från 40.

333*9=2997 Mhz (1332 i biosen) funkade inte, gav blåskärm när windows laddades, även då jag höjde vCoren ett steg i biosen.

Någon expert på området som kan ge mer tips här?

Postad 30 January 2008 - 19:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Ang. Överklockning..
Jag är sugen på moderkortets egna BIOS pga boottid, men framförallt för att bootmenyn inte funkar alls i varken den senaste eller näst senaste av Fujitsu-Siemens BIOS:ar, det är stört omöjligt att välja vid kallstart vilken enhet man skall boota ifrån. Det är träligt att behöva gå in och ändra jämt man vill boota exvis en Live-CD (som man glömmer i läsaren när man kör WOL, därav vill man inte ha DVD som första bootenhet, tack för tipset...)

Tror dock jag skippar BIOS-hack :) Vad är det för mening att köpa en superbillig märkesdator som det är svårt att bottna CPU:n på om man inte kör totalt enkeltrådade applikationer?

Ang. garanti/frakt vid DOA..
Det är inskicksgaranti 1 år på våra burkar, sedan har man reklamationsrätt under 3 år (funkar.. reklamerade just en LaCie som var 2år3mån med 2 års garanti, inga problem). Jag tror faktiskt att man inte skall betala frakt (vilket jag gjorde vid en *reklamation*)

Saxat från en av de större webbutiker:
Kund ombesörjer leverans till oss och vid giltigt returärende står vi för frakten tillbaka till kund. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Fraktlapp begär man i samband med att man fyller i en returanmälan på vår hemsida. Utlägg för frakt betalas ej ut i efterhand. Om returärendet ej är giltigt och kund fått frakt betalt i förväg (i normalfallet med fraktlapp) debiteras kund fraktkostnad både tur och retur.

Postad 31 January 2008 - 10:15

boa16
  • boa16
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
"maxxess" vet inte om du menar menyn man får upp om man trycker F12 där man kan välja vilken enhet man vill starta från.

Postad 31 January 2008 - 11:15

syke
  • syke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag felanmälde just vår dator som krånglat sedan vi fick den. De hävdade att vi skulle stå för frakten dit, men att de står för frakten tillbaka. Hur fick ni dem att hämta burken?

Postad 31 January 2008 - 19:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

"maxxess" vet inte om du menar menyn man får upp om man trycker F12 där man kan välja vilken enhet man vill starta från.

Tack för det boa, F12 fungerar. Dock så står det i båda BIOS som finns från Fujitsu vid uppstart "Del for setup... F11 for bootmenu".

Rätt klantigt!

Postad 31 January 2008 - 22:11

orca1234
  • orca1234
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag felanmälde just vår dator som krånglat sedan vi fick den. De hävdade att vi skulle stå för frakten dit, men att de står för frakten tillbaka. Hur fick ni dem att hämta burken?

Om du inte får hjälp via kundtjänst så ring Fujitsu-Siemens, 08-5888 8200 och be att få prata med Per Rydberg. Smöra lite och säg att du hört andra som är väldigt nöjda efter att ha fått superbra service när de kontaktat honom. En eloge till Per som fixade upphämtning/leverans i hemmet.

Maila till [email protected] (kundtjänst team-ledare tror jag) om du har synpunkter på hur ditt ärende skötts.

Sök på nätet efter "Konsumentköplagen" och läs på lite ang garanti/reparation/hävande av köp/skadestånd. Som jag tolkar det ska kunden INTE behöva betala någon frakt. Dock gäller avtalet mellan kund och säljare (Dustin) så det är de som har yttersta ansvaret om inte F-S ställer upp.

Lycka till!

Postad 01 February 2008 - 22:09

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
För dom som inte vill pajja sin garanti genom att flasha in BIOS som inte kommer från Fujitsu så funkar i överklockningssyfte DualCore Center från MSI utan att flasha om BIOS. Skall man OC:a seriöst så måste man byta minne, låt oss vara realistiska....

Jag känner inte att jag nåste pressa min quad, den "performar" bra, sällan jag ens närmar mig att bottna och Vista är sjukt bra på att balansera (kört Quad/Vista ett år på jobbet, kollar noga last/minne om det segar på mina 8 gb). Så bara för skojs skull höjde jag FSB till 290. Provkörde prime95 som nån nämnde men fick det inte att lasta ens nämnvärt på 2.6Ghz/FSB 290 MHz, det enda som hände var att fläkten gick upp efter 10 min. Kärnorna låg på typ 10-20%. Bättre last/test fick jag genomn att köra om Vistas prestandatest, då bottnar alla fyra kärnor.
Kollar/ser last rätt ofta via All CPU meter.

Jag kanske missförstod ngt med Prime95, men för den som vill OC:a ett par 100 MHz riskfrittså rekommenderas DualCore Center :)

EDIT: Det kanske vore dags att byta subjekt på tråden... Till Scaleo, fujitsu eller nått...

Redigerat av maxxess, 01 February 2008 - 22:11.

Postad 10 February 2008 - 21:31

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Fan oxå, mitt exemplar har lagt vantarna på hyllan, windows vägrar att gå igång, startar inte ens i felsäkert läge, verkar som om det är många som haft problem med detta muskedunder.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.