Enligt hembiobutiken "vilken dag som helst".
Fått samma svar från en annan butik.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - BENQ W5000 *
Startad av
Unregistereddb3899a2
, Jan 17 2008 22:26
214 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 14 March 2008 - 12:27
Fått samma svar från en annan butik. Postad 14 March 2008 - 23:40
Jag skall på minmässa imorgon på Leffler och titta på w5000. Hoppas på vettiga priser
http://www.lefflers.se/ Postad 14 March 2008 - 23:56
inget är som väntans tider...
tydligen ska w5000 ha haft en bugg som nu ska vara fixad, därav förseningen. vad det var för bugg vet jag inte. någon som hört något om det? enligt butiken kan den komma i början på nästa vecka, om inte återförsäljaren skjuter på det igen. Postad 15 March 2008 - 07:48
Ska försöka komma loss och glida förbi en sväng jag med. Postad 15 March 2008 - 15:14 Jag var där o kollade, måste först o främst tacka butiken för att dom ordna ett sånt här tillfälle att kolla på fler olika modeller av projektorer. Det brukar ju inte hända så mycket sådant i Linkp o Nrkp. BENQ W5000 bildkvaliten som jag upplever den som inte har nån vana av projektorer o inte är ägare till någon. Så är min första tanke priset, som här på prisjakt är 21 949:-. Även om du lägger till en duk för 15000:- så är det nått otroligt prisvärt. Har nästan svårt att fatta att man för 22K kan få en så bra bild. Har svårt att tänka mig att det kan finnas så många andra projektorer som kan vara lika prisvärda. Postad 15 March 2008 - 16:34
jag var också på lefflers och kollade. som många andra påpekat så slås man först av hur gigantisk den är, sedan av bildkvalitén som jag tycker är väldigt bra för det priset.
hade dock önskat att den var lite ljusstarkare, även fast den ger 30% mer uppmätt ljus jämfört mot gamla w9000. dom håller på med mjukvaruuppdateringen och räknade med att den ska börja säljas "om ett par veckor" enligt demo killen. Postad 15 March 2008 - 17:13
det fanns ju en ny firmware som tydligen gjorde att det inte gick att pixelmappa den, så det borde dom ju fixat. Postad 16 March 2008 - 13:14
Det var trevligt av Leffler, Tack.
Dom visade även den splirrans nya Infocus IN83 och Projection Design M25. Tyvärr så var W5000 lite blek i jämförelse med dessa, men det skiljer ju lite i pris också. Deras W5000 led av mycket rött i bilden, men det går säkert att kalibrera bort. Postad 31 March 2008 - 14:20
Nu ska dom äntligen ha fått ordning på w5000!
Den ska börja skeppas ut den här veckan, så förhoppningsvis kan man ha den i handen i början på nästa vecka Postad 31 March 2008 - 14:49
Hur var det nu med zoom:en på denna? Likadan som 9000/1000 eller är den mer lättplacerad?
Postad 31 March 2008 - 15:54
"I handen", jobbigt när man kollar på film Postad 31 March 2008 - 21:24
har för mig att zoomen är en anings sämre tyvärr och den är väl motoriserad på 9000 också vilket den inte är nu, zoom o focus är manuell på W5000. den går heller inte att modifiera som på W9000 så att man fick mer zoom. Postad 02 April 2008 - 13:48
Nu är dom äntligen på gång. Vi får in dom för demo och för försäljning imorgon Torsdag. Återkommer per omgående med lite intryck.
Postad 02 April 2008 - 19:08
Det skall bli mycket intressant. Förseningen verkar delvis ha berott på problem med firmwaren, bl.a. mycket brus i bilden. Stämmer det? Är det åtgärdat i så fall? /Erik Postad 03 April 2008 - 11:40
Nu har vi fått in dom!
Förseningen har precis som du sa haft och göra med firmwaren, men det som varit felande är att man inte kunnat ställa in färgerna ordentligt. När det gäller brus i bilden så kan jag nästan rakt av säga att det beror på att de som utvärderat den inte stängt av "luma transmission" på detail enhancement, vilket är påslaget per default. Med det påslaget blir bilden överstyrd och den förhöjer vissa delar i bilden vilket ger massor av brus. Allt för att få bilden att se "lite skarpare ut"...Men med det avslaget är den lugn och fin och ger en bra detalj. Måste säga att den är ett ordentligt lyft från W9000. Den är skarpare och ljusstarkare. Vi ska in och göra en ordentlig kalibrering på dom också, så att den blir helt korrekt. Men värd sitt pris på 21 900kr måste jag verkligen säga att den är! Postad 03 April 2008 - 15:29
Jag antar att man kan det nu då!? Dvs att det går att kalibrera den bra?
Kanon! Hur är den jämfört med Epson? Skarpare eller inte? Mer tryck i bilden eller inte? Efter kalibrering. Redigerat av gyllis, 03 April 2008 - 15:30. Postad 03 April 2008 - 16:33
Nu har jag inte hunnit kalibrera den fullt ut, men den rår inte på TW2000. Däremot så är den bättre än så gott som allt annat i prisklasserna upp till 30 000kr. Den kan nog ge en ljusstarkare kalibrerad bild än TW2000, däremot går den inte lika djupt i svart. (men det gör många andra konkurrenter inte heller). Den är ungefär lika skarp. Summa summarum är den en killer för 21 990kr. Postad 03 April 2008 - 16:57
Ojdå, är Epson så bra? Låter ju riktigt intressant. Trodde att w5000 skulle ge ett större djup i bilden med bättre skärpa och detaljer. Är det fortfarande så att man måste ställa in cw delay och att den inte går att få 100 procentigt? Har 8720:n i åtanke. Postad 03 April 2008 - 19:24
W5000 ger ifrån sig en himla fin bild, jag o brorsan var o kikade på den idag hos HBC.
den har en himla massa inställningar och grejer och beroende på vad man vill ha känns det som att alla skulle kunna hitta en passande inställning med denna. svärtan är inte som på epson, men den är helt ok, dock var det med irisen helt öppen som jag vart mest imponerad av den! underbart tryck i den då och detaljer och färger framträder mer. något som hela tiden var på var en liten noise reduction som man tydligen kan stänga av om man matar den med 480i signal, och jag hade gärna sett hur den påverkade bilden, den borde ju se ännu bättre ut med den av också! men inte helt omöjligt att detta blir min nästa projektor! den var inte mer än lite snabb kalibrerad ännu heller så ska bli kul att se hur den blir riktigt kalibrerad! Postad 04 April 2008 - 09:06
Hur tycker du den står sig mot JVC:n samt Sony. Vet att det är dyrare PJ men ändå? MvH M Postad 04 April 2008 - 10:09
Skarpare och mer dynamisk, men inte lika bra svärtbotten. Färghanteringen är också bättre. Med kunskap om vad vi kommer kunna göra med den här framöver så är den helt enkelt en bomb i prisklassen. Postad 04 April 2008 - 12:08
Hur stor bild i tum på diagonalen får man på ~3.5 meter (rummet är lite mer än 4 m) från lins till projektor duk?
Postad 04 April 2008 - 12:27
Nog tror jag den är bra, har läst lite omdömen tester om den men ej sett den live. Hur upplevs den skarpare än Nya JVC:n och Sony:n? Tycker av vad jag har sett av Nya JVC.n och Sony:n att Sony.n är skarpare än JVC:n. Så denna är skarpare än dom bägge? Har tänkt på det där med själva ordet/meningen av Skarpare?! .., hur jämför man det egentligen rättvist? Om vi utgår från att skärpan är i botten läget (alltså 0) Postad 07 April 2008 - 02:20
Sådär, nu har den äntligen kommit på plats!
Eftersom det är min första projje så skulle jag bli glad för lite tips om kallibrering och liknande! För dom som undrar över kastlängd och bildstorlek kan jag nämna att jag har knappt 3,6m mellan väggarna och ska få plats med en 72" /160cm bred duk framför platt tv,n. Ska beställa en så fort som möjligt. Nån som kan tipsa om en bra duk som inte kostar sjortan? Återkommer med intryck ner duken är på plats. Postad 07 April 2008 - 07:46
Så TW-2000 har djupare svärta än w5000? Förvånad jag blir. Trodde dlp var mästare på detta! Men det kan väl inte bli lika bra tryck i bilden med TW-2000 eller? w5000 som är dlp är väl bättre på vissa sätt?
Men jag hoppas ju att det skulle vara så att TW-2000 är bättre på typ allt eftersom jag blir illamående av DLP-er. Postad 07 April 2008 - 11:29
generellt är DLP bättre på svärta, men TW2000 är undantaget som bekräftar regeln. den har bättre svärta än dom flesta projektorer pga den nya panelen som epson gjort och som dom andra som använder deras paneler ( t.ex panasonic, mitsubishi ) ännu inte får använda sig av. förmodar att om något år kommer säkert alla ha denna svärtan. Postad 07 April 2008 - 13:47
Har nya TW980 också den panelen? Postad 07 April 2008 - 13:54 Nej, TW980 är en lägre specad, och vit, TW1000. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige. Postad 07 April 2008 - 23:02
Såg TW2000 och W5000 sida vid sida idag (på Hemmabiocenter, kanonaffär!!) och TW2000 var klart bättre men kostar ju också mer. W5000 hade mycket sämre svärta, även med helt stängd iris. Dessutom hade TW2000 mer tryck i bilden och var lite skarpare. Hade kanske tänkt köpa en BenQ men gjorde inte det TW2000 Postad 08 April 2008 - 11:08 Hej är TW980 precis likadan som TW 1000 ????Nej, TW980 är en lägre specad, och vit, TW1000. Postad 08 April 2008 - 12:22
Rätt coolt alltså att en LCD sopar mattan med en ny DLP. Imponerande utveckling! Har en W9000 själv och en av sakerna jag tycker är bra med den är 3D-djupet. Har TW2000 bättre djupkänsla än BenQ'en? Postad 08 April 2008 - 15:50
Absolut. Med reservation för att BenQn inte var kalibrerad. Postad 08 April 2008 - 16:54
[/quote]
Rätt coolt alltså att en LCD sopar mattan med en ny DLP. Imponerande utveckling! Har en W9000 själv och en av sakerna jag tycker är bra med den är 3D-djupet. Har TW2000 bättre djupkänsla än BenQ'en? [/quote] sopar mattan med W5000 gör den absolut inte, men den är bättre på några saker. djup i bilden är dock en sak som den helt klart är bättre på. men den är blek i färgerna jämfört med W5000 som har fyllig och skön bild att titta på medans TW2000 är mer blek o kall till karaktären, dock väldigt korrekt på så sätt att vitt är verkligen kritvitt! själv tycker jag att W5000 ger en närmast perfekt bild! Postad 18 April 2008 - 07:18
Jag säljer Benq w5000. aldrig använd och obruten förpackning. Skicka ett PM så kan vi överens om ett bra pris!
Redigerat av grubbel84, 18 April 2008 - 08:25. Postad 18 April 2008 - 07:31
Kan nån förklara det som skrevs tidigare i tråden att w5000 ska vara mycket bättre på att visa dvd än w9000. Är det om man skalar upp dvdn i projektorn eller gäller det även om man kör en redan uppskalad dvd till projektorn?
Tycker det hela låter väldigt skumt Postad 18 April 2008 - 08:08
Jag fick hem min W5000 igår, höll på ett tag i går kväll med att mecka upp den. Sedan vart det lite Blood diamond BD, Gran Turismo Prologue, lite Kingdom of heaven BD.
Det som slog mig jämfört med den häcken (PLV-Z2) jag hade innan var att svärtan, färgerna var bättre. Visst lite regnbågar, men det kan jag leva med. Tycker att den var helt okej direkt upp ur kartong, skall dock ISF kalibrera den och byta duk (lutar åt ADEO´s Plano Velvet Vision White Pro 200cm bred.) Har en GDS Greyline duk 172cm bred. Ska försöka ställa in lite grann med diverse test skivor, innan den blir ISF:ad. Är det någon som har några tips om inställningar man ska göra på direkten? Mvh THXex Visst ja! glömde en sak i jämförelse med den andra Shit vad stor den är!!! Redigerat av THXex, 18 April 2008 - 08:14. Postad 18 April 2008 - 09:14 Hur skulle det funka med t.ex. en Euroscreen greyline som har 0.8 i gain? Eller är en sådan duk förkastlig tillsammans med W5000? Postad 18 April 2008 - 10:25
skicka 576p till projjen så tar dess HQV chip hand om allt och det är det den är bättre på. men det betyder inte att den är bättre än din DVD spelare utan testa dig fram. Postad 18 April 2008 - 11:49 Ah, ok, tack! Postad 18 April 2008 - 21:12
följde inte med något linsskydd till min projektor, borde inte sånt följa med kan man tycka? Har inte läst nåt, bara gått igenom förpackningen (får duk och ps3 på tisdag, typ)
Postad 20 April 2008 - 19:20
Jag har en w5000 & är mycket nöjd med HQV chipet dvd filmer bilr grymt bra.
Dom säger att det ska vara bättre än w9000 chip faroudja om jag inte minns helt fel. Låt projen göra jobbet. Redigerat av Unregistered085b7579, 20 April 2008 - 19:22. Postad 03 May 2008 - 10:38
Hej på Er W5000 ägare! Har någon av Er haft 8720 innan och hur upplever ni skillanden mellan dessa på vanliga SD-DVD material? Själv har jag en 8720 som jag är nöjd med men jag har förståss inte sett W5000 live än....
/Lennart Postad 04 May 2008 - 20:42
Tja
Först och främst en stor eloge till Hemmabiocenter på Lidingö för otroligt mycket hjälp och tips samt deras tålamod med oss när vi var uppe och provade projektorer vid två tillfällen!! Vi har haft vår W5000 i knappt 2 veckor och vi är otroligt nöjda. T.o.m. "Out of the box" är den jättebra. Vi har inte gjort någon kalibrering eller proffs inställning utan bara pillat lite och testat oss fram. Den är stor, ja, men har man inte poblem med det så rekommenderar vi denna projektor framför alla andra upp till 30.000. Tro mig, vi testade många. Vi har takmonterat den med egna medel. Allting är nere i källaren i ett rum med små fönster så vi kan mörklägga rätt bra. Detta är ett måste. Så fort ljus kommer in så blir bilden betydligt svagare. BlurayDics: helt otroligt bra bild. Ingenting att klaga på här alls!! DVD: Bra bild, men jämfört med BD så är det stor skillnad, men helt ok. HD-TV: Är helt ok. TV: Gör sig egentligen inte så bra på duk eftersom det blir så stort, men vi är nöjda och det duger gott. PS3 spel: Helt otrolig upplevelse!! Vår uppsättning: Duk grandview 92" vit på 4.6m från Projektorn samt Playstation 3 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |