Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PA Högtalare hemma?

401 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2008 - 21:29

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Intressant tråd, kan du inte lägg upp lite bilder på dina prylar?

Postad 23 January 2008 - 21:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ett litet tillägg
Jag kan meddela att när jag spelat runt 130 db så är det ju mest basen som drar upp ljudtrycket.
130 db diskant/mellan fixar jag nog inte o sitta i nån längre stund.
Givetvis låter ju allt högt,men det är pappa basen som ger dom största utslagen.
Testade lite idag förresten.
Spelar man en hyfsat bra inspelad skiva,typ goa trance så kan man spela 125 db utan att det låter ansträngt eller jobbigt i nuvarande rum.
Hann inte testa mer för sen var jag inte ensam längre...
Funderar på att byta ut alla mina steg mot lab steg,kan det vara vettigt eller är jag en idiot?
Vill gärna höra kommentarer om detta byte.
det blir 2 st lab 4000 och ett lab 1600 i så fall.
Andra planer är att byta ut deln.filtret mot ett driverack pa och mixern mot ett rotel försteg pga kontrollen det är i rotels produkter.
Vill höra synpunkter, både ris och ros.

Postad 23 January 2008 - 21:43

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
har väntat på att den frågan skulle komma...
Är inte 100 på hur man gör,klickar man bara på bläddra härnere när man svarar eller?
E mindre haj på datorer om man säger så...
Måste knäppa nåra kort först också,kan bli lite lättare o lägga ut då.

Postad 23 January 2008 - 21:54

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

nad2700thx:

vad hade du för anläggning som spelade såpass?

CD: Pioneer PD-M603
Förförstärkare: NAD 302
Slutsteg: NAD 2700 THX
Högtalare: Cerwin Vega AT-100

/Johan

Postad 23 January 2008 - 23:01

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ett litet tillägg
Jag kan meddela att när jag spelat runt 130 db så är det ju mest basen som drar upp ljudtrycket.
130 db diskant/mellan fixar jag nog inte o sitta i nån längre stund.
Givetvis låter ju allt högt,men det är pappa basen som ger dom största utslagen.
Testade lite idag förresten.
Spelar man en hyfsat bra inspelad skiva,typ goa trance så kan man spela 125 db utan att det låter ansträngt eller jobbigt i nuvarande rum.
Hann inte testa mer för sen var jag inte ensam längre...
Funderar på att byta ut alla mina steg mot lab steg,kan det vara vettigt eller är jag en idiot?
Vill gärna höra kommentarer om detta byte.
det blir 2 st lab 4000 och ett lab 1600 i så fall.
Andra planer är att byta ut deln.filtret mot ett driverack pa och mixern mot ett rotel försteg pga kontrollen det är i rotels produkter.
Vill höra synpunkter, både ris och ros.

Jag tycker lab är grymt överskattat. Vad ska du lägga ut på dom isåfall?

Postad 24 January 2008 - 15:23

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
jumbsan:
jaså,är dom?
Men det är ju som man säger,smaken är som baken.
Får helt enkelt testa o se hur det blir.
Vet faktiskt inte vad jag får ge än,jag får byta in mina steg o lägga lite emellan.
han skulle räkna på det sa han.

nad 2700 thx.
klarar verkligen cerwin vega at 100 att spela 128 db?
är inte at 100 en lite billigare serie också?
finns ju vs vf dc o alla möjliga.
Al-1000 som är bland dom bättre vega gjort ska enligt cerwin själva kunna spela 126 och alla vet ju hur marknadsföringen är på cerwin: överdriven som ett spett.
nad 2700 thx vad har det steget för effekt?
är väl ett gammalt steg på 2-3oo watt va?
Du hade ingen sub som stod o puttra också?
Annars är jag faktiskt skeptisk till om din mätning stämmer.
ledsen att behöva säga det,men det låter otroligt att det ska kunna prestera såna ljudtryck.
om inte rummet var extremt litet förstås.
Du var ju lite skeptisk till att jag kunde spela 130 och jag har ju högre verkningsgrad,högre effekttålighet och högre effekt i stegen + att jag kör aktivt vilket gör att man kan spela ännu högre samt att det låter bättre.
om jag då spelar så stegen klipper tror du inte att det är minst 130 då?
Om nu ditt relativt lilla system spelade 128?
jag är inte nedslående eller sur,jag bara jämför fakta.
inget illa ment.

Postad 24 January 2008 - 15:59

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

jumbsan:
jaså,är dom?
Men det är ju som man säger,smaken är som baken.
Får helt enkelt testa o se hur det blir.
Vet faktiskt inte vad jag får ge än,jag får byta in mina steg o lägga lite emellan.
han skulle räkna på det sa han.

nad 2700 thx.
Al-1000 som är bland dom bättre vega gjort ska enligt cerwin själva kunna spela 126 och alla vet ju hur marknadsföringen är på cerwin: överdriven som ett spett.
ledsen att behöva säga det,men det låter otroligt att det ska kunna prestera såna ljudtryck.
Du var ju lite skeptisk till att jag kunde spela 130 och jag har ju högre verkningsgrad,högre effekttålighet och högre effekt i stegen + att jag kör aktivt vilket gör att man kan spela ännu högre samt att det låter bättre.
inget illa ment.

QSC är mina klara favorit steg. Ta dej en titt https://www.prisjakt...rkare.php?t=713 :)

Postad 24 January 2008 - 19:23

landrover
  • landrover
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Lab är kanon. Och med ett 4000 har du alla effekt du behöver. Dom tål också att köras med riktigt låg impedans... ;)
Dessutom så är deras service riktigt bra.
Och behöver du mer effekt så finns det ju alltid det nya lab FP 13000 6500W PER kanal!!! :) Och det rymms i 2HE och 10 kilo!!

Jag har spelat på massor av lab steg, dom är bra! Och det är sällan det är nått krångel.
Kör hårt!

Postad 24 January 2008 - 19:50

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Lab är kanon. Och med ett 4000 har du alla effekt du behöver. Dom tål också att köras med riktigt låg impedans... ;)
Dessutom så är deras service riktigt bra.
Och behöver du mer effekt så finns det ju alltid det nya lab FP 13000 6500W PER kanal!!! :) Och det rymms i 2HE och 10 kilo!!

Jag har spelat på massor av lab steg, dom är bra! Och det är sällan det är nått krångel.
Kör hårt!

god damn 2x6,5kw vad är strömförbrukningen på ett sånt steg?haha

Postad 24 January 2008 - 20:09

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hej!

Kul att någon mer tänker som jag.
Har 2st Electrovoic sx200 och 3st sx300 och till basen 8 st 12".
EV diskanten är också lite skrikig men det går bra att fixa med en EQ.
Har man känt kraften i PA högtalare så vill man inte ha ett par små Hifi högtalare igen.
Och det bästa man bränner inga högtalare längre.

Postad 24 January 2008 - 20:32

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Skaffade typ nyligen en PA högtalare bara för att jag aldrig fått den tighta och hårda basen med hifihögtalare som jag vill ha. Det är helt sjukt roligt att spela dance med=). Ska skaffa ytterligare en högtalare + 2 subbar sen blir de åka av:) Spelar från datorn med Virtual DJ så får man tillgång till EQ och mixer med effekter osv :) aja kul e de;)

Postad 25 January 2008 - 00:47

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

nad 2700 thx.
inget illa ment.

AT-100 är en lite dyrare serie. Gjordes mellan -88 och -94.

De är specade till att klara 127 db. Jag mätte med en "proffs" mätare och ställde den på att bara visa max uppmätt. Satt själv vid själva volymvredet på förförstärkaren och höjde pyttelite i taget. Höjde tills säkringarna gick i högtalarna. Satt tröga 5A i dem. Lät aldrig dåligt, men helt plötsligt blev det tyst.

Steget ligger på 2x150 watt i 8 ohm. AT-100 ligger på 4 ohm. Har för mig att det spottar ur sig närmre 400 w/kanal då.

Är du säker på att du har högre verkningsgrad? AT-100 ligger på 102 db.

Saken är ju sen den att det är STOR skillnad mellan 128 och 130 db. Det krävs ca 66% mer effekt för att gå från 128 till 130 db. Det blir NÄSTAN 66% högre volym. 66% är då extremt mycket.

/Johan

Postad 25 January 2008 - 08:26

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej dyraste cerwin serierna någonsin ock dom mest påkostade är al ock dc serierna,detta som kommer nu är kopierat från faktiskt,se,en tråd som heter denon ock cerwin vega,mvh,,,,,,,,,,,,,, rekommenderar alla belackare att provlyssna Cerwin Vegas DC-serie som tillverkades (av DALI!) i början av nittiotalet.
Dessa skiljer sig avsevärt från allt de gjort tidigare och senare!
Lådorna är mycket kraftigare och bättre stagade, en ny serie dubbelspoliga baselement användes, mellanregisterelementen är Peerless, delningsfiltren rejält dimensionerade och "hard-wired" osv osv...
Ljudmässigt ligger denna serie långt från företagets andra produkter, och till ex DC 15 låter faktiskt tämligen likt Dalis blue serie 8008, som någon rekommenderar i tråden!
Dock är basen i 8008 snarast överbetonad och tung i förhållande till DC 15!!!

DC-serien såldes vad jag vet endast i Europa, och den var betydligt dyrare än föregångare och efterföljare. Om man vill lyssna på basrik musik på lite högre ljudnivå är dessa högtalare svåra att överträffa för det löjligt låga pris de betingar idag!
Man kan lyssna länge utan att bli trött i öron/huvud = bra för hemmabiografen...
Hållbarheten är dessutom fenomenal - en viktig aspekt tycker jag.

Resten av deras hemmahögtalare (i alla fall de jag hört...) är dock inget för seriös lyssning, utan ska kanske snarast "avnjutas" på fester, ungdomsdisco, eller inte alls... AL1000 som ju är en så underlig sak som en HiFi-högtalare(påstår dom iaf) med 8tums mellanreg och 15tums bas

Den är "efterträdaren" till DC-15, och är nog sämre på allt (men den var lika dyr...). Den har inga komponenter gemensamt med DC-15, och är bl a behäftad med en ful höjning / "break-up" i övre mellanregistret om jag minns rätt. (Mellanregistret i DC-serien är 6".)
Och dagens modeller är rena skämtet, med plåtkorgar, pyttemagneter, sladdriga lådor, "Hobbex-delningsfilter" osv...

rqu sa:

Citat:
Brorsan hade ett par Cerwin Vega AT-100

En av de klassiska CV-modellerna En typisk partyhögtalare, robust och tålig... Men den har inte med HiFi att göra!
Dubbla 4,5" koreanska (tror jag det var) mellanregister med slutet bakstycke - gissningsvis kostar de 28 SEK/st att tillverka.

Denna modell har dock diskantelementet gemensamt med DC-serien - men inget mer.

Till toppen på sidan

Redigerat av sollerön, 25 January 2008 - 15:00.

Postad 25 January 2008 - 15:19

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Hej dyraste cerwin serierna någonsin ock dom mest påkostade är al ock dc serierna,detta som kommer nu är kopierat från faktiskt,se,en tråd som heter denon ock cerwin vega,mvh,,,,,,,,,,,,,, rekommenderar alla belackare att provlyssna Cerwin Vegas DC-serie som tillverkades (av DALI!) i början av nittiotalet.
Lådorna är mycket kraftigare och bättre stagade, en ny serie dubbelspoliga baselement användes, mellanregisterelementen är Peerless, delningsfiltren rejält dimensionerade och "hard-wired" osv osv...
Ljudmässigt ligger denna serie långt från företagets andra produkter, och till ex DC 15 låter faktiskt tämligen likt Dalis blue serie 8008, som någon rekommenderar i tråden!

DC-serien såldes vad jag vet endast i Europa, och den var betydligt dyrare än föregångare och efterföljare. Om man vill lyssna på basrik musik på lite högre ljudnivå är dessa högtalare svåra att överträffa för det löjligt låga pris de betingar idag!
Man kan lyssna länge utan att bli trött i öron/huvud = bra för hemmabiografen...

Resten av deras hemmahögtalare (i alla fall de jag hört...) är dock inget för seriös lyssning, utan ska kanske snarast "avnjutas" på fester, ungdomsdisco, eller inte alls... AL1000 som ju är en så underlig sak som en HiFi-högtalare(påstår dom iaf) med 8tums mellanreg och 15tums bas

Den är "efterträdaren" till DC-15, och är nog sämre på allt (men den var lika dyr...). Den har inga komponenter gemensamt med DC-15, och är bl a behäftad med en ful höjning / "break-up" i övre mellanregistret om jag minns rätt. (Mellanregistret i DC-serien är 6".)
Och dagens modeller är rena skämtet, med plåtkorgar, pyttemagneter, sladdriga lådor, "Hobbex-delningsfilter" osv...

rqu sa:

Citat:

En av de klassiska CV-modellerna En typisk partyhögtalare, robust och tålig... Men den har inte med HiFi att göra!
Dubbla 4,5" koreanska (tror jag det var) mellanregister med slutet bakstycke - gissningsvis kostar de 28 SEK/st att tillverka.

Till toppen på sidan

Det absolut konstigaste inlägget jag läst. Förstår ingenting?!? Var du våldsamt as-full när du skrev detta inlägg?

Massor av konstiga citeringar?!?

/Johan

Postad 25 January 2008 - 16:37

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

rqu sa:

Citat:

Till toppen på sidan

Förenkla, tack :)
Förstod inte mkt instämmer med föregående, var det gott med öl? :)

Läst igenom det ett antal ggr & förstått lite grann. Det du vill ha sagt är alltså att DC-15 är CV's bästa högtalare? Väldigt offtopic. Ser inga rekomendationer på att han ska köpa dc-15 osv? Och en pik på det till alla prosonägare osv? Var det bara för du såg några du tjafsat med innan i en annan tråd?

Redigerat av Jumbsan, 25 January 2008 - 17:12.

Postad 25 January 2008 - 16:47

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

rqu sa:

Citat:

Till toppen på sidan

Förenkla, tack :)
Förstod inte mkt instämmer med föregående, var det gott med öl? :)

att du tycker dina dc-15 låter bättre än al-1000 som är en mycket seriösare högtalare de beviser ju en hel del om att du bara vill att dina högtlare ska va bäst i världen å kan igentligen inte så mycket om ljud mer än dom hifiböckerna du har och citerar när du skriver.
håller med om det med ölen måste ha varit nånting i den stilen

mvh jimmy

Postad 25 January 2008 - 17:13

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Var det ingen som såg att jag skrev att det var kopierat från en tråd på faktiskt,se?så jag var varken full eller nåt annat,är ju inte jag som skrivit det.

Postad 25 January 2008 - 17:14

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Var det ingen som såg att jag skrev att det var kopierat från en tråd på faktiskt,se?så jag var varken full eller nåt annat,är ju inte jag som skrivit det.

Blev så ###### grötigt så man inte såg det. Ber om ursäkt. Men förstår ändå inte meningen med det i denna tråden?

Redigerat av Jumbsan, 25 January 2008 - 17:16.

Postad 25 January 2008 - 17:21

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Blev så ###### grötigt så man inte såg det. Ber om ursäkt. Men förstår ändå inte meningen med det i denna tråden?

Ber om ursäkt jag med.korkat av mig att lägga in det överhuvudtaget i denna tråd(ock var inte meningen som en pik till prosonägare eller nåt annat)ock förresten jimmy(haft al-serien)

Postad 25 January 2008 - 17:22

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt jag med.korkat av mig att lägga in det överhuvudtaget i denna tråd(ock var inte meningen som en pik till prosonägare eller nåt annat)ock förresten jimmy(haft al-serien)

Sollerön, nämn ett par högtalare du inte provat :)

Postad 25 January 2008 - 17:32

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Kan nämna ett par högtalare som låter riktigt,riktigt bra ,blir lite off topic det också.infinity sm-255,bra tryck i basen men framförallt förvånansvärt bra ljud i mellanreg ock diskant.Ock ja,dom låter bättre än mina dc-15,dc-15 går lite djupare ock har mer tryck i basen, men anser att infinityn spelar renare.

Redigerat av sollerön, 25 January 2008 - 23:37.

Postad 25 January 2008 - 17:40

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Kan nämna ett par högtalare som låter riktigt,riktigt bra ,blir lite off topic det också.infinity sm-255,bra tryck i basen men framförallt förvånansvärt bra ljud i mellanreg ock diskant.Ock ja,dom låter bättre än mina dc-15,dc-15 går lite djupare(marginellt) men resten får dom stryk i.mvh.

ja jag va inne på att köpa dom ett tag också dom är ju inte särskilt dyra, och va fint ljud i dom, men jag tyckte där va för glöttig bas så köpte stratego top10 istället å där är mycket mer kräm i dom. Vissa är basnarkomaner andra finlirare

Postad 25 January 2008 - 17:44

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Kan nämna ett par högtalare som låter riktigt,riktigt bra ,blir lite off topic det också.infinity sm-255,bra tryck i basen men framförallt förvånansvärt bra ljud i mellanreg ock diskant.Ock ja,dom låter bättre än mina dc-15,dc-15 går lite djupare(marginellt) men resten får dom stryk i.mvh.

ja jag va inne på att köpa dom ett tag också dom är ju inte särskilt dyra, och va fint ljud i dom, men jag tyckte där va för glöttig bas så köpte stratego top10 istället å där är mycket mer kräm i dom. Vissa är basnarkomaner andra finlirare

jaha ja,vad kostade infinity högtalarna då?nu blir det kanske riktigt kul.Jaja, ialla fall,dessa sm-255 såldes för 8 år sen,man får ett par fina beg för 4-5000 i dagens läge,nypriset var runt 10000kr.brorsan har ett par.Dom fullkomligt krossar hans gamla ,hans kompisar ock jag trodde inte det var sant när vi gjorde en a+b jämförelse.Han hade stratego 212 innan.Lät som prosonlådorna stod 20m längre bort.

Redigerat av sollerön, 25 January 2008 - 19:53.

Postad 25 January 2008 - 17:57

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

jaha ja,vad kostade infinity högtalarna då?nu blir det kanske riktigt kul.

jasså de tycker du är du intreserad av infinity eller?
Dom kostade 3800kr på blocket för ett tag sen och eftersom mina var budgethögtlare som då kostade 3500kr så borde ju dom också räknas som billiga då det är ett dyrare å fianre märke.
hursomhelst kmr hålla mig till topp nu

Postad 25 January 2008 - 19:10

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
orkar inte tjafsa nåt mer med dig jimmy,leder ingen vart i alla fall.ska bara tala om att vi har kört proson top 10 mot proson stratego 212 också,diskanten var likvärdig,bättre mellanreg i top 10 ock djupare bas i stratego 212 ,så man kan väl säga oavgjort då(än en gång,tycker inte proson är skit,mycket ljud för pengarna).Angående dc-15 ock sm-255 så har vi kört a+b tester mot prosonlådorna,lyssnat på musik,kört frekvenssvep,lyssnat på riktig djupbas ock musik med mycket kropp bakom röster osv.Vare sig man till ta åt sig det eller inte så spelar dc-15 ock sm-255 i en högre divition,det skulle en helt oerfaren lyssnare höra också,för så pass stor skillnad är det.Finns absolut ingen andledning för mig att sitta ock ljuga om det.

Redigerat av sollerön, 25 January 2008 - 20:03.

Postad 25 January 2008 - 21:10

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Är det bara jag och Corpsegrindern som har PA hemma?
proson infinity CV är hifi och kommer inte prestera samma tryck.
Vore kul att få förslag på några nya (funderar på att byta upp mig).

Postad 25 January 2008 - 21:10

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Åter till tråden? :)

Som jag ser det så har du, trådskaparen, lite för lite med mellanregister i din Pa anläggning.
Skulle föreslå att du skaffar dig två stycken till 15", eller byter ut dem mot andra bättre. Vilka kan jag inte föreslå nu, är inte sån PA guru, men har sommarjobbat med det en sommar.

Kan säga av erfarenhet att Meyer och Nexo är ypperliga som PA-sytem.

Nexo Alpha-serien är väldigt häftiga med att det finns flera olika lådor med olika element i.
De finns även mindre Nexo system som är väldigt grymma, PS-serien tror jag de heter. små, men spelar väldigt högt...

Meyer har jag bara hört under tiden jag sommarjobbade, även andra tillfällen också. Minns deras horntoppar som är väl 1500x500x700mm, bestyckade av 10" eller 12" horn och 2" horn för det övre registret. Väger 125kg styck...

Crown stegen är bra, hört dem i IRL.

De har ni nog också hört, om ni varit på festivaler runtomkring i Sverige...

Postad 25 January 2008 - 21:38

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Va kul att få in lite PA på detta forum, alltid kul! :blink: Angående att jag sa att LAB var överskattat innan menade jag att man kan få mer för pengarna. Men LAB är alltid och lita på om man har pengarna och inte vill prova något nytt. Men utav egna erfarenheter rekommenderar jag QSC stegen :blink: Och som dom säger ovan så tror jag du behöver byta ut topparna, gå ner en dimension eller provlyssna runt & hitta något som du tycker passar dej.

Postad 25 January 2008 - 21:41

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Kan du då inte renskriva inlägget? Du nämnde något om AT-100, men man förstog inte vad...

/Johan

Postad 25 January 2008 - 21:44

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Kan du då inte renskriva inlägget? Du nämnde något om AT-100, men man förstog inte vad...

/Johan

Så vitt jag förstod skrev han som sollerön kopierade av att AT-100 knapp var partyburkar som knappt gick att lyssna på på disco & dyl. Och hade koreanska 4.5" mellanregister som inte kostar många kronor att konstruera. Och inte hade bland Hi-Fi att göra överhuvudtaget och att DC serien & Al var dom ända Hi-Fi högtalarna. Men att CV hade gjort något så konstigt som en hifihögtalare 8" mellanregister.

Sammanfattat

Redigerat av Jumbsan, 25 January 2008 - 21:46.

Postad 25 January 2008 - 21:52

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....o...opic&t=6651 hej,här står det,skulle ha gjort så här från början,sorry.

Redigerat av sollerön, 25 January 2008 - 21:53.

Postad 26 January 2008 - 00:07

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det var värst vad inlägg det blev nu då helt plötsligt!
Vill ni gnata på varandra,gör det inte i den här tråden!
Ssoep: Äntligen nån likasinnad. Jag gör vågen!
Får man fråga vad du har för prylar?

Mullis. aldrig att jag kör med mer mid!
Räcker mer än väl med en st 15!
Hade 2 st 12" förut och det lät mycket sämre,ultra stark mid vilket gav ett burkigt ljud.
kör icke med eq så det gick inte att fixa på ett bra sätt.
nej,en st 15 räcker gott och väl!

Och en fantastisk nyhet:
jag har nu LAB steg istället för qsc.
2 st 4000 och ett 1600.
Och vad säger man ?
Skillnaden är enorm!
Basen låter helt fantastiskt! har aldrig hört maken till tight bas!
Allt låter MYCKET bättre!
Inte ens en antydan till hårdhet! och denna totala kontroll i ljudet! fantastiskt....
jag är fullständigt såld på dessa steg. spelar i en helt annan division än mina qsc.
Mina högtalare och lab verkar vara gjorda för varandra.
Fullständigt klockrent ljud faktiskt!
Mitt ljudideal är nära på uppnått.
Fast det är klart,det skiljer ju lite i pris, ett lab 4000 kostar 39000 nytt, ett qsc plx 3402 kostar 14000....
Jag byter in mina gamla steg och lägger 20000 emellan. Och det är det helt klart värt!
Med tanke på den gigantiska ljudförbättringen jag fick. jag har stegen på prov bara nu men jag släpper dom inte det kan jag säga.
Slutsats: Qsc är bra. Lab är Bättre! iaf i mina öron.
Amen!
Nu ska jag gå och titta o lyssna på dom fantastiska pjäserna igen.
Jag är så glad!!!!

Postad 26 January 2008 - 01:53

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Det var värst vad inlägg det blev nu då helt plötsligt!
Vill ni gnata på varandra,gör det inte i den här tråden!
Ssoep: Äntligen nån likasinnad. Jag gör vågen!
Får man fråga vad du har för prylar?

Hade 2 st 12" förut och det lät mycket sämre,ultra stark mid vilket gav ett burkigt ljud.

Och en fantastisk nyhet:
2 st 4000 och ett 1600.
Och vad säger man ?
Skillnaden är enorm!
Inte ens en antydan till hårdhet! och denna totala kontroll i ljudet! fantastiskt....
jag är fullständigt såld på dessa steg. spelar i en helt annan division än mina qsc.
Fast det är klart,det skiljer ju lite i pris, ett lab 4000 kostar 39000 nytt, ett qsc plx 3402 kostar 14000....
Jag byter in mina gamla steg och lägger 20000 emellan. Och det är det helt klart värt!
Med tanke på den gigantiska ljudförbättringen jag fick. jag har stegen på prov bara nu men jag släpper dom inte det kan jag säga.
Amen!
Jag är så glad!!!!

Grattis till ett bra ljud :blink:
Hoppas vi varit till hjälp fast du valde LAB före QSC ;) :blink:

Postad 26 January 2008 - 11:33

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Du klagade på ett lite vasst ljud, så du bytte slutsteg till basarna och det blev bra? Konstigt.

Kan du inte lägga upp lite bilder?

Mvh

Postad 26 January 2008 - 11:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Blir tydligare om man "quotar" den del man citerar. Om man sedan lägger en länk så man kan läsa mer blir det ännu mer tydligt. Det är ju långt irån allt på faktiskt.se som är sant. :blink:

Postad 26 January 2008 - 12:19

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Blir tydligare om man "quotar" den del man citerar. Om man sedan lägger en länk så man kan läsa mer blir det ännu mer tydligt. Det är ju långt irån allt på faktiskt.se som är sant. :blink:

haha en till som tycker osm jag. Ska jag va ärlig så ser ju sidan väldigt seriös ut^^not tycker den liknar repsams hemsida

Redigerat av Unregistered79206920, 26 January 2008 - 12:20.

Postad 26 January 2008 - 16:46

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Och en fantastisk nyhet:
2 st 4000 och ett 1600.
Och vad säger man ?
Skillnaden är enorm!
Amen!
Jag är så glad!!!!

Okej, de kanske räcker i ditt lilla utrymme. De tror jag i allafall. Men själv skulle jag ha iallfall dubbla bas/mellan 15" över dubbla subbas 18". Hade du 2" i hornet? De kan ju delas lågt så som du gjort. Själv skulle jag nog gå lite högre med subbasen än bara till 70Hz, kanske upp till 100Hz och de med en ganska hög delning också...

Du vet väl att 2 12" har en större konarea än en 15"? Men, jag säger inte att 12orna är bättre för de. Så länge du är nöjd med de sakerna som du har så är du ju nöjd... :D

De nyare LAB stegen har jag inte hört så jag vet inte hur de låter, men tycker att de är jävligt snygga som PA-steg.
De bästa med dem är ju storleken och vikten på dem. Att få ut så mycke effekt i en 2HE och 10kg steg kan ju inte annat än vattnas i munnen på en...

Ser att det kommit nyare serier sen sist jag var i närheten av PA grejer...

Postad 26 January 2008 - 18:11

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
lonesome crow:
tror du fattade lite fel...
Jag har 2 st lab 4000 och ett 1600.
Fråga: behöver man 3 st steg till basarna?
Svaret är nej.
Jag bytte alla mina steg,så även diskant och mellan har fått lab istället för qsc.
fattar du nu att det blev bättre?
Basen är snortight och hornet o miden låter snällare och mer detaljrikt.
Kort sagt en mycket stor ljudförbättring.
jag är helnöjd.
Och det går att spela minst lika högt som förut. troligen lite högre.

Nad 2700 thx
Ok,vi räknar lite...
Mina basar har en verkninggrad på 98 db/st jag har fyra.
för varje likadan stack med basar som läggs till ökar verkningsgraden 3 db alltså blir det 104 db i basen.
För en bas = 98,, 2 = 101, 4 = 104 för 4 är ju dubbelt så många som 2...
Matade med ca 1700 watt förut nu är den siffran något högre.
Hornet har en verkningsgrad på 108 db.
Miden är jag lite osäker på men den är hög som fasen.
Du vet vad som menas med aktivt delningsfilter va?
Varje steg behöver bara återge en specifik frekvens och uppför sig då som ett mycket starkare steg + att man inte har nåt filter i lådan som agerar flaskhals.
jag har snackat med många ljudtekniker och folk som hållit på med ljud i många år och de är överens om att db/effekt förhållandet ser ut så här:
Varje gång du dubblar effekten får du 3 db till ungefär.
Eller gör en dubbling av antalet basar/högtalare.
Denna ökning är hörbar men inte mer.
Men skalan är lite underlig, en ökning på 10 db uppfattas som dubbelt så högt.
Så 130 db är dubbelt så högt som 120 db och 140 är då sinnessjukt högt.
Så om dina har en känslighet på 102 db så blir tabellen så här:

Watt: 1 Db: 102
2 105
4 108
8 111
16 114
32 117
64 120
128 123
256 126
512 129

Stämmer väldigt bra med vad du mätte upp, om effekten på ditt steg stämmer eller hur?

Ok vi gör om samma fast på mina basar:

Watt: 1 Db: 104
2 107
4 110
8 113
16 116
32 119
64 122
128 125
256 128
512 131
1024 134
2048 137

Och en tabell för en högtalare med normal känslighet på 90 db och en effekttålighet på 250 watt.
Så ni ser att tabellen stämmer med vad en vanlig hifi högtalare presterar:

Watt:1 Db:90
2 93
4 96
8 99
16 102
32 105
64 108
128 111
256 114

Verkar väl stämma va?
Så,nog tror iaf jag att mitt system klarar 130 db!
och din mätning verkar helt sanningsenlig.

Postad 26 January 2008 - 18:15

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hmm... siffrorna från watt skalan och db skalan flyttades ihop när jag hade skickat inlägget..
Mycket märkligt.
jaja,ni ser nog ändå det blev bara ett mellanslag mellan watt o db skalorna.
varför blev det så tro..

Postad 26 January 2008 - 18:51

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,har byggt ock ägt ett par jbl 4530 horn med tillhörande toppar en gång i tiden,sammanlagd lådvolym per låda=450 liter,ett jä tryck i dessa horn men hade nog för lite effekt att driva dom med.Kan ju bara tänka mig hur det låtit om jag adderat till 2 st subbar med en 18 tummare i varje ock ett par lab steg.Då hade man blåst ikull i vardagsrummet.Till dessa horn hade jag följande element,bejma i basen,jbl 2105 mellanreg som satt i ett halvmeter brett horn,jbl 075 i diskanten.Lät riktigt bra faktiskt men folk trodde man var helt galen .haha.

Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 18:59.

Postad 26 January 2008 - 19:21

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
kan tänka mig att det lät bra,JBL kallas ju proffsljudets kung av en anledning.
vad jag har hört så ska crowns bästa serie i-tech låta bra mycket bättre än dom labstegen jag har.
Men smakar det så kostar det,ett sånt kostar 70000 spänn.
2x4000 watt och en dämpfaktor på 5000.
Fast nu har tydligen lab kommit med en ny serie som ska matcha dessa supersteg.
det största lab 13000 tror jag det hette,
ska lämna närmare 6500 watt per kanal!
Fatta vilka enorma effekter!!
Men jag är nöjd med mina lab.
Tänk hur bra det skulle låta i ett dämpat större rum..
Hua,törs knappt tänka tanken.
Är kul att höra att jag inte är den enda som håller på med denna "galenskap" iaf. =)
Ska försöka ta ett kort på mina grejer o lägga upp, gör ett test med en annan bild få se om jag fattar hur man lägger upp bilder...Bifogad fil  Qsc_Rmx_5050.jpg   77.11K   2 Antal nerladdningar

Postad 26 January 2008 - 19:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ha ha!
Det funka!
Det var mitt gamla steg till basen
qsc rmx 5050.
Ska genast knäppa några kort.
Men en varning utfärdas,min kamera är knackad så vi får se hur kvaliteten blir.
I´ll be back...

Postad 26 January 2008 - 19:26

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Gick ju bra med korten(lägg ut få se mer),folk fnyser nog åt pa grejer hemma men finns nog inget i hifivärden som kan spela så jä högt med bibehållen kontroll,ock nuförtiden håller pa grejerna nog så hög hifikvalite.Ps,gå in på norska avforum ock kolla,många där som kör stenhårt med pa steg till hifi.mvh.

Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 19:28.

Postad 26 January 2008 - 19:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Lab_trave.JPG   845.59K   2 Antal nerladdningarOk här kommer lite bilder jag tog för en liten stund sen
Basar och en topp:Bifogad fil  H_gtalare_2.JPG   1.01MB   3 Antal nerladdningar
Labstegen:
Vet inte hur texten o det hamna men ni fattar vad som är vad.
vilken tid det tar att ladda upp bilderna
extra jobbigt

Postad 26 January 2008 - 19:55

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Översta bilden är ju lab, blev lite konstigt...
Basarna ser små ut på bilden jag glömde en storleksjämförelse med nåt,men det orkar jag inte nu

Postad 26 January 2008 - 19:59

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
haha inte dåligt,högtalaren som har galler,diskanten,är det en beima cp 21 eller en jbl 077?syns dåligt.

Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 20:03.

Postad 26 January 2008 - 20:04

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Beima cp-21f är diskanten.
men den används inte längre,den sitter kvar sen tiden när det satt en 8" jbl mellan i dessa burkar.
Tyckte det blev fult med ett hål bara högst upp.
Så den rackarn fick sitta kvar där.

Postad 26 January 2008 - 20:06

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Beima cp-21f är diskanten.
men den används inte längre,den sitter kvar sen tiden när det satt en 8" jbl mellan i dessa burkar.
Tyckte det blev fult med ett hål bara högst upp.
Så den rackarn fick sitta kvar där.

cp-21 funkar utmärkt i rena hifihögtalare också,men då lär man dämpa den pga den höga känsligheten.

Postad 26 January 2008 - 20:13

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jo,jag vet den låter riktigt bra den diskanten.
Den måste delas högt tyvärr annars går den sönder,gärna 6000 hz.
Sen ska man ha ett mellan som kan gå upp till 6000 hz också.
men har man det så låter det riktigt bra.
Fast det jag har nu låter dock bättre....

Postad 26 January 2008 - 20:16

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Jo,jag vet den låter riktigt bra den diskanten.
Den måste delas högt tyvärr annars går den sönder,gärna 6000 hz.
Sen ska man ha ett mellan som kan gå upp till 6000 hz också.
men har man det så låter det riktigt bra.
Fast det jag har nu låter dock bättre....

jo jag vet att dom är lite känsliga för låg delning ,än värre är det med cp-16.va har du för diskanter nu?

Redigerat av sollerön, 26 January 2008 - 20:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.