Trasig plasma - lodrät linje - rösta om det är vanligt
Postad 15 juli 2008 - 05:35
Postad 24 juli 2008 - 18:48
Postad 24 juli 2008 - 19:56
Postad 28 juli 2008 - 18:18
Postad 05 augusti 2008 - 21:52
Redigerat av Skogga, 05 augusti 2008 - 22:05.
Postad 05 augusti 2008 - 22:10
Tur i oturen med tanke på att garantin går ut i morgon dåIdag pajjade min PX70 också! 1 vertikalt streck lite till vänster om mitten av skärmen. Apparaten inköptes 6/8-2007 alltså nästan exakt 1 år gammal, jag tänker hävda fabriksfel och så slipper jag använda min extraförsäkring/drulle via Elgiganten. Det lustiga är att jag kollade driftstiden när linjen slockade och då hade den gått exakt 2300timmar enl. servicemenyn. Skumt att detta händer ganska precis efter 1år även för andra. Får se vad de gör med den.

Postad 06 augusti 2008 - 16:01
Märkligt att panasonics plasmor fortfarande anses som kvalitets apparater när hälften går sönder inom 1 år, det låter lite konstigt, är det bara px-serien och pv serien som pajjar?
De anses som kvalitetsapparater eftersom Panasonic "alltid" har en svans av f.a.n.boys som i alla lägen lovordar deras produkter.
Jag tycker mera Panasonic är ett märke med lagom-kvalitet.
Redigerat av dunde, 06 augusti 2008 - 18:37.
Postad 06 augusti 2008 - 18:27
Jag tycker inte att Panasonic verkar ha ett överdrivet kvalitetsrykte, snarare att de verkar ha en dålig konstruktion på en enskild komponent i just denna apparat som orsakar detta med pixelraden med tiden. Det är ju inte bara Panasonic som har detta problem. Det är ju också en enorm mängd apparater av denna modell som Panasonic skeppat ut så att det upplevs som att "alla" råkar ut för det när det skrivs om det på olika forum. De två problemen som verkar vara de typiska för iaf denna modell är att de kan knäppa pga spänningar i bakstycket, vilket fixas med filtmaterial mellan chassiet och bakstycket, samt detta med den lodräta pixellinjen som felar, vilket kräver panelbyte.De anses som kvalitetsapparater eftersom Panasonic "alltid" har en svans av ******s som i alla lägen lovordar deras produkter.
Jag tycker mera Panasonic är ett märke med lagom-kvalitet.
Jag tycker personligen att Panasonic har en väldigt bra kvalitetskänsla på de produkter jag kommit i kontakt med och inte som t.ex. Samsung som bara känns som sega, sladdriga plastapparater och de om någon tycker iaf jag har ett överdrivet bra rykte. Massor av olika småfel och detaljer som man irriterar sig på.
Redigerat av Skogga, 07 augusti 2008 - 10:25.
Postad 07 augusti 2008 - 07:21
Nu säljs ju överlägset flest Panasonic och skulle alla märken ha samma problem är det överlägset flest Panasonic-ägare som drabbas.
Jag hade inte hört något speciellt om Panasonic-kvalitet när jag köpte min, bara att det var bra bild för pengarna.
Sen är det ju säkert rätt få som läser sådana här trådar om de inte själva råkat ut för problem. Jag är då själv sån att det är först när jag får problem och har frågor som jag söker på nätet. Därför samlas förmodligen en rätt stor andel av händelserna i en sån här tråd och första intrycket är att samtliga Panasonic-apparater går sönder rätt fort. Men det är ju lysande att alla som drabbas kan lära av varandra. Särskilt när man kommer till butiken och de, som vanligt, aldrig hört talas om problemen...
Min 42PX70 hade gått 1000h när jag sålde den till en bekant. Min nya 50PX8 är strax uppe i styva 100h. De fungerar bra. Om någon av dom går sönder kommer jag att meddela det här.
Postad 07 augusti 2008 - 10:44
Jag vet inte om det var en kommentar till mitt inlägg men jag har aldrig påstått att Panasonic felar mer än andra och att det är flest av dem på verkstäderna, de har säkerligen inte högre felfrekvens än andra tillverkare. Eftersom Panasonic sålt ett stort antal av dessa apparater så kan den upplevas att de går sönder mer än andra pga det skrivs på olika forum där ägare samlas som har råkat ut för problemet.Det är som att säga att Volvo är den bil som krånglar mest i Sverige eftersom det är flest av dom på verkstäderna.
Nu säljs ju överlägset flest Panasonic och skulle alla märken ha samma problem är det överlägset flest Panasonic-ägare som drabbas.
Postad 07 augusti 2008 - 12:13
Det verkar som sagt otroligt att nästan 50 % av en tv serie går sönder medans dess kvalitets rykte består och folk köper samma serie igen(Px80).
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 07 augusti 2008 - 12:19.
Postad 13 september 2008 - 08:00
Ni som har fått utbytespaneler: Är de felfria eller är det samma panel med risk att samma fel uppstår igen? Svårt att veta kanske...
Postad 29 september 2008 - 18:52
Jag, min svärfar, två arbetskamrater samt ett antal i olika forum här har fått detta problem på sin plasma (samtliga panasonic).
Det brukar uppstå första året och genererar byte av panel.
Det är alltså en linje som går sönder och blir missfärgad, i mitt fall helt blå
Jajamän, min Panasonic TH-PV70 fick exakt samma fel förra veckan; en vertikal pixelrad började lysa blått

Ganska precis ett år sedan jag köpte den (oktober 2007).
Postad 30 september 2008 - 11:23
Postad 01 oktober 2008 - 13:07
Jajamän, min Panasonic TH-PV70 fick exakt samma fel förra veckan; en vertikal pixelrad började lysa blått
. Skickades in i fredags till Inwarehouse. Får väl se hur lång tid det tar innan man får den tillbaka. Sitter nu med en 15" LCD i vardagsrummet
![]()
Ganska precis ett år sedan jag köpte den (oktober 2007).
Vet du hur många timmar var den uppe i när den pajjade?
Postad 01 oktober 2008 - 14:49
Så LCD är "säkrare" att köpa?? Trodde det var vanligare med pixel-fel osv. Kanske ska köpa den nya Pioneer lcd:n i alla fall då.
Postad 01 oktober 2008 - 22:26
Fick just syn på den här tråden, ca 5 min innan jag skulle lägga en beställning på Panasonics 37px80. Om föregångaren har såna här problem kan man ju förmoda det dyker upp på 80 modellen också... dessutom pratade jag just med ett Hembiocenter i Stockholm som sa att de slutat med Panasnoc pga serviceproblem. De slutar nu också med LG av samma skäl (där har jag personligen hört mardrömshistorier från folk jag känner). Om man då tar bort Philips, som Hembiobutiken slutat med för att de skickades in för repapration flest av alla märken, och så tar vi bort Samsung som många klagar på och som jag sjäkv tycker ger en skräpig plastkänsla... ja herregud, det återstår inte så mycket eller hur???
Så LCD är "säkrare" att köpa?? Trodde det var vanligare med pixel-fel osv. Kanske ska köpa den nya Pioneer lcd:n i alla fall då.
Känner totalt 4 pers(exl. mig) som har px70 eller px80 och ingen har fått det problemet. Och både jag och polaren är uppe i över 1200 avverkade timmar. Jag tror faktiskt inte detta problem är så stort som det verkar.
Redigerat av dirtpop, 02 oktober 2008 - 05:02.
Postad 11 oktober 2008 - 19:42
är det någon som vet att någon fått sin tv reparerad "på good will" från panasonic?
min garanti har gått ut och tvn är köpt på firman vilket gör att konsumentköplagen inte gäller.
jag
Postad 23 november 2008 - 11:41

Självklart bör panasonic se över sina produktioner och vara mån om sina kunder, inget bra pr annars.
Postad 23 december 2008 - 15:09
Har dock inte hört att årets Pannor skulle vara drabbade...
Postad 23 december 2008 - 17:44
Såg en PV70 sommaren 2007 på väggen inne på SIBA Kungsgatan med detta lodräta gröna streck.
Har dock inte hört att årets Pannor skulle vara drabbade...
Såg en PX70 på Siba på mellandags-rean förra året som också hade samma fel.
Postad 14 januari 2009 - 18:43
Postad 19 januari 2009 - 21:36
då var det dags. min 42" pv45 inköpt mars 2007 fick idag ett fint streck i mitten av panelen, olika färg beroende på bakgrund....
ringde Siba, men de hänvisade till panasonic i sthlm. får ringa dem imorgon och kolla av läget.

Postad 18 mars 2009 - 13:09
reklamationsrätten förnyas vid varje byt tilfälle. dvs 3 år. VIKTIGT att du får nytt papper/kvitto med datum för bytet så att du har underlagJag, min svärfar, två arbetskamrater samt ett antal i olika forum här har fått detta problem på sin plasma (samtliga panasonic).
Det brukar uppstå första året och genererar byte av panel.
Det är alltså en linje som går sönder och blir missfärgad, i mitt fall helt blå
Enligt servicen så är detta ett vanligt plasma problem, men han ville inte svara på något specifikt märke.
OM det är sant att panelen löper stor risk att gå sönder under 1 år så hjälper ju ingen garanti, den kommer rasa igen efter ett år och til slut så är både garanti och reklamationsrätt förbrukad. Man har ju antagit att TVn skulle hålla mer än ett år - minst 5 år är minimum anser jag, sedan vill man säkert ha en ny i vilket fall.
Så hur vanligt är det? Är det bara en slump att jag råkar känna så många med detta problem?
Postad 18 mars 2009 - 15:39
Postad 18 mars 2009 - 16:17
Helt säker. Eftersom du får en trasig vara utbytt mot en ny,så förnyas även reklamationsrätten på din nya produkt.Är du helt säker på det, Valle_81? Det är inte jag, jag tror inte att reklamationsrätten förnyas, jag tror den gäller från köpetillfället.
Garanti ifrån butiken däremot är en annan femma. Skulle den produkten som du köpt ha utgått ur sortimentet och man därmed inte kan ersätta den med en identisk,så har du dessutom rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Det är upp till kunden att bestämma ifall han vill byta mot en "likvärdig" produkt eller inte. Men det säger dom självklart inte i alla butiker. Jag står nämligen själv inför ett sådant fall,väntar bara på att servicepartnern ska fastställa att min tv måste bytas. Det blir pengarna tillbaka enkelt och smidigt hoppas jag. Kommer att återkomma om detta på min tråd
om hur det gått https://www.minhembi...howtopic=229490
kommer även ha med frugan som är riktigt duktig juridikstudent på UU. Bussa på pitbullen om dom krånglar

kort och gott så går det till såhär vid reklamation: steg1. butiken ska avhjälpa (fixa) felet, eller steg2. omleverans (ny identisk vara) eller steg.3 i sista hand kan kunden häva köpet eller gå med på att ta en "likvärdig"
Kom ihåg att konsumentköplagen är i första hand till för att skydda KUNDEN och inte säljaren
Redigerat av Valle_81, 18 mars 2009 - 16:29.
Postad 18 mars 2009 - 17:49
Har du någon länk eller text som visar det du säger? Jag har tittat i Konsumentköplagen, men hittar det inte.
Postad 18 mars 2009 - 18:36
Postad 18 mars 2009 - 19:54
Postad 18 mars 2009 - 20:20
"Reklamerar köparen inte inom 3 år från det att han har tagit emot varan,förlorar han rätten att åberopa felet,om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse."
Detta varken bekräftar eller motsäger förnyelsen av reklamationsrätten. Jag personligen tolkar det som jag sagt tidigare. Men för att vara på den absolut säkra sidan så kanske man ska fråga konsumentverket och se hur den lagtexten tillämpas i praktiken. Sorry om jag var lite för övermodig angående just den saken, men i övrigt vad gäller upphävning av köp så råder det inga tvivel om hur texten ska tolkas och tillämpas.
Med andra ord som i det här fallet med panasonic så skulle jag nog häva köpet, ifall felet skulle uppkomma en gång till på den nya panelen. Har dom den inte inne dvs utgått så skulle jag häva köpet direkt istället för att ta en annan "likvärdig".
Redigerat av Valle_81, 18 mars 2009 - 20:30.
Postad 19 mars 2009 - 17:24

reklamationsrätten förnyas när du får en ny vara:
http://www.fragorsva...howQ.asp?id=691
så nu vet ni gott folk
Men som sagt glöm för guds skull inte dokumentation på bytet!
tänkte även tillägga denna länk:
http://www.konsument...CategoryID=1674
skrolla ner till "hävning"
Redigerat av Valle_81, 19 mars 2009 - 18:06.
Postad 23 mars 2009 - 14:51
Det började med en lodrät linje i september. Nu när jag lämnade in den var det minst 20 linjer.
Postad 02 augusti 2009 - 21:25

Köpt 2007-04 så jag måste hävda 3års reklamationsrätt.
Postad 02 augusti 2009 - 22:38
Jippi!
Jag har nu drabbats av detta, ett lodrätt grönt/magenta streck i mitten av panelen. PX70
Köpt 2007-04 så jag måste hävda 3års reklamationsrätt.
Hur många timmar har TVn varit igång? Man ser detta i service-menyn. Har dock glömt bort hur man kommer in där, men de står nog i tråden.
Postad 03 augusti 2009 - 18:11
Men till en annan grej som gör mig lite mer brydd nu. När jag var inne och kollade på servicemenyn och sedan kände mig nöjd så stängde jag av tvn. När jag då startade den igen idag så var strecket borta plus att TVn var reset'ad. Fick ställa in språk, kanaler osv. igen.
Så nu känns det ju egentligen ännu sämre. Är ju svårt att reklamera en tv som det för stunden inte är något fel på men lika gärna kan paja när som helst. Bara att vänta och se.
Postad 24 augusti 2009 - 15:45
Är det nån som har erfarenhet av reklamation mot NetOnNet? Det verkar ju som att de flesta här ändå har fått igenom sin reklamation, annars hade det väl kommit fler arga meddelanden? Det känns ju som att det är ett klockrent fabriksfel.
Skriv nåt lugnande!

Postad 24 augusti 2009 - 21:55
Det är ett fabrikationsfel som ska gå på reklamationsrätten dvs 3 år, oavsett var garantitiden säger. Detta är ju inget fel som man rimligen kan orsaka genom felaktig användning eller genom normalt slitage.Så, då var det dags för mig oxå. En 42PV70 köpt 070625 från NetOnNet. Ett blått lodrätt streck lite till höger om mitten. Har inte kollat antal timmar än, men det är inte många.
Är det nån som har erfarenhet av reklamation mot NetOnNet? Det verkar ju som att de flesta här ändå har fått igenom sin reklamation, annars hade det väl kommit fler arga meddelanden? Det känns ju som att det är ett klockrent fabriksfel.
Skriv nåt lugnande!
Digicom fixade i alla fall min TV utan krångel eller avgifter.
Postad 18 september 2009 - 00:04
Jag köpte min PX-70, 42 tum, 2007-04, alltså 2,5 år sedan. Jag beväpnade mig med elektronikbranschens rekommendationspapper om ursprungliga fel, om det skulle bli diskussion. Det blir det inte, sa säljaren, du kan ju inte ha orsakat detta.
Det var Expert i Karlstad, som jag alltså inte är missnöjd med. Även om det ska vara så, har jag förstått att flera haft problem.
Någon kanske har nytta av länken: http://www.elektroni...n_inom_3_ar.pdf
MVH
Larry
Postad 18 september 2009 - 09:27
bara att hoppas att den finns där när serviceverkstaden testar TVn.
Hur vanligt är det att linjen dyker upp och visas i några timmar för att sedan bara försvinna för att senare dyka upp igen?
Det en Panasonic-plasma (Pv70 tror jag) som är två år och en månad gammal ungefär.
Vad kommer att ske med den förresten? Fixar de den? Byter de panel? Eller får han en ny TV?
Postad 18 september 2009 - 15:20
Redigerat av Larry_Carlton, 18 september 2009 - 15:20.
Postad 24 september 2009 - 10:22
Nu har min Viera TH-42PV70 varit inne hos NetOnNet i 3 veckor. Fick besked idag att jag kan åka till lagershoppen och hämta ut en ny TX-P42C10Y som ersättning. Hade berett mig på att behöva bråka lite om de skulle trycka på mig nåt skräp så jag försökte hitta lite jämförelser på webben, men det var svårt. Hittar knappt nån recension på den nya TV:n. Om jag kollar feature-specarna på typ prisjakt:
https://www.prisjakt...kt.php?e=160657
https://www.prisjakt...kt.php?p=412518
verkar det ju som att den nya TV:n i princip är strikt bättre. Men detta är ju bara siffror. Den kostar ju trots allt ganska exakt hälften av vad jag gav för min gamla TV när det begav sig så man undrar ju lite om byggkvalitet och allmän känsla. Å andra sidan kan man ju anta att det har hänt en del de senaste två åren…
Är det nån som vet nåt om denna TV och tycker ni att jag ska acceptera bytet?
Postad 01 oktober 2009 - 14:36
Hade då haft den i 2år och 1 månad och gått 2422timmar. Fick ta och reklamera tvn för ursprungsfel + inlämning av en bunt dokument från nätet där andra hade samma problem.
Dom bytte panelen på min plasma.
Åtgärd via Siba och Assist. Fick tillbaks TVn nu efter ca 6veckor. Kommer nog undvika Siba i framtiden.
Deras personal är visserligen trevliga men dock inte så pålästa om konsumentköplag. Så jag fick ta o stå på mig för att dom skulle ta på sig kostnaderna. För i början så skulle jag få betala för både leverans och servicekostnad. Det löste sig dock när jag pratat med en tjej om leveranserna och en annan kille om kostnaderna. Det var tydligen ett "missförstånd".
Postad 09 november 2009 - 10:49
Nu var det dags för min teve att oxå få den lodräta linjen.
Lite till vänster om mitten, ända uppifrån och ner.
En panasonic th42px70 som inhandlades i juli 2007.
Har någon blivit nekad reklamation när det gått över två år?
Märkte oxå idag att efter två dagars användande så har strecket försvunnit. Har det hänt så för någon annan? Och hur lång tid tar det innan det kommer tillbaka igen?
Jättetacksam för lite svar!
Postad 19 november 2009 - 23:53
Fick just precis samma problem på min 3 år gamla Philips LCD-TV.
En tjusig gul rand, får väl försöka glömma att den finns....
Detta verkar inte bara vara ett Plasma-problem.Är detta den nya tidens kvalitetstänk,
dags att byta efter tre år(suck).
Postad 20 november 2009 - 07:47
Hur ofta och när ett periodiskt streck kommer går inte att svara på, det bästa ät att ta en bild på när det syns och skicka med in vid reparationen.
Redigerat av SwiftingSpeed, 20 november 2009 - 07:48.
Postad 20 november 2009 - 12:27
Redigerat av Chippe, 20 november 2009 - 12:28.
Postad 24 november 2009 - 01:35
Nu var jag tillräckligt dum att inte ta något foto innan det försvann tyvärr.

Om det kommer tillbaka så ska jag fota det första jag gör. Men tills dess så blir det väl att avvakta då det kan kännas lite dumt att försöka reklamera en fullt fungerande teve. Bevisbördan ligger väl på konsumenten efter ett år eller har jag fel?
Postad 24 november 2009 - 02:13
Alla gånger jag haft fel på mina saker har jag fått vad den kostade från början
Blev det pengar över, så fick jag något annat i butiken också
Jag hade krävt en G modell av pannan.
Redigerat av cedergren, 24 november 2009 - 02:14.
Postad 24 november 2009 - 15:54
I stora drag skulle jag påstå att en plasma inte får trasiga band/block oftare än något annat fel skulle uppstå.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar