Gigabyte GA-MA78MG-S2H
433 svar till detta ämne
Postad 17 March 2008 - 10:03
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Fråga om ljudet..
Så nu när den nya versionen av powerdvd kommer så blir allt lätt och bekymmerslöst om jag förstått det rätt, dvs alla audio skydd kan rundgås?
Så rent tekniskt sätt så kan jag bygga en htpc med Gigabyte GA-MA78MG-S2H, koppla denna datorn till min förstärkare som stödjer hdmi, som sedan kopplas till min lcd tv, och vips - både fullt hd ljud och bild från min tv/förstärkare som spelas genom htpc's blueray spelare alt. hdd?
eftersom inget är går så här lätt så vad är flaskhalsen nu?
Postad 17 March 2008 - 13:59
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Nej det funkar inte eftesom 780g inte stödjer fullt hd ljud via HDMI.
Geforce 8200 gör det däremot.
Asus M3N78-HDMI
Postad 17 March 2008 - 21:48
SHURE
-
SHURE
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Har det någon betydelse att Asus har ett sämre ljudkort om man ska skicka ljudet via hdmi?
Postad 17 March 2008 - 22:25
velander
-
velander
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Mascot - det scenario jag skrev ovan är alltså möjligt med Asus M3N78-HDMI, eller gäller det bara ljudbiten? Lite synd var väldigt sugen på gigabyte kortet, å andra sidan så presterar dessa kort ungefär samma vad jag förstått. Vad är nackdelarna med asus's kort vs gigabyte's förresten, såg att du också var lite sugen på det med..
Postad 18 March 2008 - 01:43
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
FÖR ER ! som funderar på Intel http://www.techwarel...e/index_2.shtmlJag har bestämt mig Gigabyte GA-MA78MG-S2H, fast då va det för sent, inga moderkort kvar haha ... men jag hittade 1 i småland får se om det kommer 250 sek extra ,, cpu valet ,, nja det e ju självklart 4850e men den finns ju inte ,, men enligt Amerikanska sidor ska den finnas där om ett par veckor, MVH HALVAN
Postad 20 March 2008 - 17:25
mad_cow
-
mad_cow
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tjena!
Har planer på att bygga en HTPC som använder sig av detta moderkort.
Jag har tänkt att använda mig av en Phenom 9600 eftersom jag har läst att man får bättre bild om man använder sig av en phenom iom att man då får post-processning av bilden. Har tänkt att använda mig av ett Antec Fusion V2 chassi och en Scythe mini ninja som CPU kylare, och jag undrar nu om vad ni tror om denna kylares förmåga att kyla en Phenom 9600. Samt om ni har några erfarenheter av ljudnivån på den.
/mad_cow
Postad 21 March 2008 - 20:59
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Om chipsetet på gigabytekortet blir för varmt så kan man slänga på en sån här:
Fast jag vet inte riktigt om man kan använda överst a pci-e platsen efter man slängt på en sån här, det verkar vara precis på gränsen om det ska få plats eller inte. Utan kort är det ju inga problem dock, och tempen på chippet lär sjunk avsevärt.
Sen tänkte jag fråga lite om ljudet igen. Efter allt snack här i tråden vet jag inte riktigt vad som gäller  Om man tar gigabytkortet (780g) kan man inte få ut digitalt 5.1 ljud på nått sätt då? Går det inte bra via den optiska ljudutgången? Det bästa vore ju helt klart om både ljud och bild fungerade via hdmi'n, men bild via hdmi och ljud via optiska utgången duger helt klart för mig. Är det bara HD-Audio (eller vad det hette) som inte fungerar att skicka med via HDMI'n, eller går det inte att få ut nått ljud alls? 2.0 ljud duger fint i hdmi-kabeln för mig bara det finns 5.1 eller bättre via optiska.
De där 4850e processorerna verkar dröja förresten  Ingen av de fyra datorbutiker jag mailade visste när de skulle komma in, men men så småning om...
Postad 22 March 2008 - 00:26
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Om chipsetet på gigabytekortet blir för varmt så kan man slänga på en sån här:
Fast jag vet inte riktigt om man kan använda överst a pci-e platsen efter man slängt på en sån här, det verkar vara precis på gränsen om det ska få plats eller inte. Utan kort är det ju inga problem dock, och tempen på chippet lär sjunk avsevärt. 
Sen tänkte jag fråga lite om ljudet igen. Efter allt snack här i tråden vet jag inte riktigt vad som gäller Om man tar gigabytkortet (780g) kan man inte få ut digitalt 5.1 ljud på nått sätt då? Går det inte bra via den optiska ljudutgången? Det bästa vore ju helt klart om både ljud och bild fungerade via hdmi'n, men bild via hdmi och ljud via optiska utgången duger helt klart för mig. Är det bara HD-Audio (eller vad det hette) som inte fungerar att skicka med via HDMI'n, eller går det inte att få ut nått ljud alls? 2.0 ljud duger fint i hdmi-kabeln för mig bara det finns 5.1 eller bättre via optiska.
De där 4850e processorerna verkar dröja förresten Ingen av de fyra datorbutiker jag mailade visste när de skulle komma in, men men så småning om...
Det går utmärkt att få ut 5.1 ljud digitalt via den optiska toslink-kabeln till förstärkaren. Det gör jag och det räcker utmärkt för mig också. J
Postad 26 March 2008 - 01:50
seeker
-
seeker
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Det går utmärkt att få ut 5.1 ljud digitalt via den optiska toslink-kabeln till förstärkaren. Det gör jag och det räcker utmärkt för mig också.
J
Ja men dåså, då får det bli ett gigabyte 780g  Om den där processorn (4850e) skulle ta och komma in bara... jäkla amd att luras, den skulle släppts den 3:e mars var det va? och nu är det snart april
Postad 26 March 2008 - 08:43
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Tjena!
Jag har tänkt att använda mig av en Phenom 9600 eftersom jag har läst att man får bättre bild om man använder sig av en phenom iom att man då får post-processning av bilden. Har tänkt att använda mig av ett Antec Fusion V2 chassi och en Scythe mini ninja som CPU kylare, och jag undrar nu om vad ni tror om denna kylares förmåga att kyla en Phenom 9600. Samt om ni har några erfarenheter av ljudnivån på den.
/mad_cow
Tjena mad_cow, Vi verkar ha en liknande setup på G, dock ska jag nog basera min HTPC på Asus M3N78-HDMI istället då jag vill köra HD ljud via HDMI. Är också inne på en Phenom CPU och Antec Fusion V2 chassi. Är ingen expert på detta men tydligen ska väl Scythe Ninja Mini vara framtagen tillsammans med Antec för att passa detta chassi. Det borgar väl för bra prestanda. Sen att hur många trådar som helst verkar hylla denna CPU kylare känns som ett tecken ytterligare på att det borde funka bra samt vara "hyfsat" tyst. Ifall den sen funkar att kyla denna Phenom passivt, d v s utan fläkten och bara med hjälp av Antecs 2 fläktar låter jag vara osagt. Dock borde den klara det galant med CPU fläkten tycker jag.
Postad 26 March 2008 - 10:47
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Tjena!
/mad_cow
Tjena mad_cow,
Vi verkar ha en liknande setup på G, dock ska jag nog basera min HTPC på Asus M3N78-HDMI istället då jag vill köra HD ljud via HDMI. Är också inne på en Phenom CPU och Antec Fusion V2 chassi. Är ingen expert på detta men tydligen ska väl Scythe Ninja Mini vara framtagen tillsammans med Antec för att passa detta chassi. Det borgar väl för bra prestanda. Sen att hur många trådar som helst verkar hylla denna CPU kylare känns som ett tecken ytterligare på att det borde funka bra samt vara "hyfsat" tyst. Ifall den sen funkar att kyla denna Phenom passivt, d v s utan fläkten och bara med hjälp av Antecs 2 fläktar låter jag vara osagt. Dock borde den klara det galant med CPU fläkten tycker jag.
Dolby TrueHD och DTS-HD kan du inte få passthrough på med Geforce8200 bara LPCM 7.1 (bekräftat av Nvidia se deras hemsida m.m.) Dock kan man låta mjukvaran konvertera allt till 7.1 LPCM men det kräver lite kraft och blir givetvis itne lika bra som en ren passthrough. Analogt funkar ju dock alltid oavsett ljudchip/ljudkort. 192 khz 24 bit ur analoga utgångarna upp till 8 kanaler. Inga problem med ALC883 eller 889a. Vad gäller Phenom så hade jag lätt väntat in 9150e X4 med 1.8Ghz och samma värmeutveckling som 5000+ black edition t.ex med 65w. Lär ju kosta under tusenlappen när den kommer.. Q2 är annonserat.
Postad 26 March 2008 - 12:13
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Bara lite ang ljudet på GA-MA78MG-S2H (vs) Asus M3N78-HDMI
Gigabyte kortet har ju dts conect vilket inebär INTE BARA !!! att det vidare befodrar ljud diditalt den uppkodar allt ljud till digitalt (dock max) 6.1 via spdif,den delen e ju klar!!
Detta saknas i Asus M3N78-HDMI om jag fattat rätt en väldigt stor skillnad..
Postad 27 March 2008 - 13:19
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Japp, det stämmer. DTS connect är en ack så viktig funktion i dagens läge.
Geforce 8200 korten (som tex asus m3n78-hdmi) klarar (som jag tryckt på tidigare?) INTE DTS-HD och Dolby TrueHd via HDMI, enbart 7.1 LPCM i dagsläget.
Jag kom fram till att jag ändå kommer ansluta analogt till ett 7 kanals slutsteg samt aktiv sub och beställde igår Gigabyte kortet (fanns några till sveriges bästa pris på mycom men nu är de slut ser jag... poppis kort verkar det som!  ) och borde ha det idag eller imorrn att hömta...
Ni som har kortet är det några speciella tips ni kan ge vid installation, drivrutiner osv?
Jag kommer koppla analogt ljud till slutsteg och HDMI till Pioneer plasma. (1080p / 24 hz är det enda som funkar men plasmans ADV pulldown och film detection osv skalar ner till 720p/72 hz vid filmmaterial)
vad behöver jag göra för att skicka ut ALLT material i 1080p / 24 hz genom HDMI? Powerstrip eller finns möjligheten direkt??
Postad 27 March 2008 - 13:55
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Japp, det stämmer. DTS connect är en ack så viktig funktion i dagens läge.
Geforce 8200 korten (som tex asus m3n78-hdmi) klarar (som jag tryckt på tidigare?) INTE DTS-HD och Dolby TrueHd via HDMI, enbart 7.1 LPCM i dagsläget.
Men tillsammans med PowerDVD 8 (8.5) så kommer väl mjukvaran i det programmet klara av att koda av/packa upp t e x ett TrueHD spår till PCM och skicka det vidare? Sen hurvida man tappar något i den processen låter jag vara osagt. Ifall kortet kan skicka 7.1 LPCM så borde det ju inte spela någon roll vilket ljudspår det är så länge mjukvaran har dekoder för att packa upp till PCM? Mvh Twim
Postad 27 March 2008 - 15:42
Slobby
-
Slobby
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej
Jag vet att Mascot har frågat flera gånger, men har de löst värme problemet med detta kort ännu?
Eller är det ett generellt problem för alla 780 kort? man kanske skall chansa på Asus eller MSI?
Någon som vet mer än mig ?
//Patrik
Postad 27 March 2008 - 17:14
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Msi kortet som står här på prisjakt ,, finns inte ,, och det e mer budjet på hela grejen där är bara den inbyggda grafikkretesen som gäller tyvärr jag gillar msi stora ATX kort ,, men jag kan säga så här , jag fick mitt gigabyte igår det kommer och det ser grymt bra ut, alla man kan se att dom byggt det med tanke på att inget ska saknas för den som gillar se på film i alla de former..texten säger att blueray fullrate loss less audio ,, plus detta med full dts connect , jag kan ett dts ljudkort kostar minst 700 sek ,med frakt , hur bra detta inbyggda är ska ni få veta , snart så fort jag kollat det jag har kollat o meckat länge nu men detta kort , e det som gäller, enligt mig ..för 800sek , sen kommer jag vänta med cpu jag vill ha en amd cpu med am2+ som kan utnyttja alla fördelar på kortet ,, det känns lite konstigt i nu läget att lägga 8-900 sek på de gammla cpu modellerna ,, jag tror att dom nya kommer mycket snart.. men det e ju bara en känsla jag har en månad till under tiden ska rita mitt eget chassi hade jag tänkt e så trött på antec fusion ,, ledsen men ja orkar bara inte se det.. ha det för den som e intresserad http://www.dolby.com...dolby_live.html så nu har ju inte detta kort INTE dolby digital live ,, men dts connect är ungefär samma sak jag håller dolby millimetren högre men dts connet är bra på en del områden, men här beskivs vad som menas väldigt tydligt med uppkodning ,, när du väl haft detta då kommer du aldrig vilja vara utan det ,, lovar ha det gott Halvan
Postad 28 March 2008 - 15:13
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej
Jag vet att Mascot har frågat flera gånger, men har de löst värme problemet med detta kort ännu? Eller är det ett generellt problem för alla 780 kort? man kanske skall chansa på Asus eller MSI?
Någon som vet mer än mig ?
//Patrik
Tror att problemet är påhittat av moddare/testare som vill ha något att anmärka på. Jag ställde frågan till Gigabyte's tekniska support om 88 grader är ok och fick till svar: Hi, Sorry for the slow reply. It is normal that the chipset gets hot on modern motherboards. The chips are designed to withstand a lot higher temperatures than should be reached under normal conditions. We don't supply SpeedFan so I am not sure if the readings are accurate. We didn't see any issues with this motherboard model, but it is always recommended that you ensure sufficient cooling in any chassi. Sufficient cooling means you will have airflow through the chassi for cooling ALL components. Best Regards, =========================== Technical Support Team Gigabyte Technology =========================== Eftersom jag definitivt har normal airflow och mäter 88 grader utan problem så kan väl de som kör fläktlöst börja bekymra sig först när de är över 90-95 sådär... Har dessutom själv haft samma temperaturer med ett ASUS-kort utan att det heller gav upphov till några problem. Men att köra ALLT passivt adderar ju en del värme i lådan så det kanske inte är så klokt.
Postad 28 March 2008 - 19:10
Slobby
-
Slobby
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tack, äntligen ett riktigt svar!!
//Patrik
Postad 31 March 2008 - 19:51
lillerik_
-
lillerik_
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
någon som läst följande angående 780G, Phenom och HT3.0? http://www.siliconma...-a12-issue.htmlÄr det något att bry sig om när det kommer till hdvideo-uppspelning eller? Jag är inte så haj på vad HT3.0 osv gör.
Redigerat av lillerik_, 31 March 2008 - 19:51.
Postad 01 April 2008 - 11:57
Farbror_Barbro
-
Farbror_Barbro
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Någon som vet när rev. 2.0 (åtgärdat värmeproblem) kommer att finnas i handeln?
Postad 01 April 2008 - 19:45
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Någon som vet när rev. 2.0 (åtgärdat värmeproblem) kommer att finnas i handeln?
Vad för problem? Var står att rev 2 är en åtgärd av något värmeproblem?
Postad 01 April 2008 - 20:06
Farbror_Barbro
-
Farbror_Barbro
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Många tycker att 88-90 grader på nordbryggan vid full load är tokigt varmt, även om Gigabytes tekniska support tycker att det är bara tårta. Läste på ett annat forum att de hade fått bukt med det, och att rev. 2.0 var på väg ut på marknaden. Har ingen bättre källa än så, men jag hoppas att det stämmer.
Postad 01 April 2008 - 21:20
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Många tycker att 88-90 grader på nordbryggan vid full load är tokigt varmt, även om Gigabytes tekniska support tycker att det är bara tårta. Läste på ett annat forum att de hade fått bukt med det, och att rev. 2.0 var på väg ut på marknaden. Har ingen bättre källa än så, men jag hoppas att det stämmer.
OK, så på något forum vet de mer än vad Gigabyte vill erkänna alltså. Vilket skit-tillverkare! Jag följer via min tokvarma rev1-maskin utvecklingen med spänning (då jag inte tittar på film villsäga).
Postad 02 April 2008 - 15:55
Unregisteredb0b4b564
-
Unregisteredb0b4b564
-
Användare
-
-
133 inlägg
Är GA-MA78MG-S2H samma kort som GA-MA78GM-S2H?
Och vart kan man hitta information om värmen på NB?
Postad 02 April 2008 - 17:47
Unregisteredb0b4b564
-
Unregisteredb0b4b564
-
Användare
-
-
133 inlägg
"It looks like there is a confusion about how hot the Northbridge of the 780G chipset (NB, where the onboard IGP is) can become. Some search results of mine:
- the 780G is the only chipset on the market with 55 nm production technology. It means lowest thermal production compared to Intel or nVidia -> they must be even hotter - there are overclock reports of +90% GPU frequency without instability issues -> stock speed should mean no heat problems at all - read this thread: The Official Gigabyte GA-MA78GM-S2H RS780 mATX Thread - Page 26 - AVS Forum side 26-27-28: people are reporting incorrect temperature readings with AMD overdrive (82 °C). Some even measured the NB temperature with infrared and mercury thermometer (35-40°C). A guy measured NB=ambient_temperature+11 °C watching 1080 HDTV with EasyTune5 Pro utility.
I guess the NB temperature is not an issue of the Gigabyte board."Ingen som har mer info om temp?
Postad 02 April 2008 - 19:58
Dobbe
-
Dobbe
-
Rookie
-
2 inlägg
OK, så på något forum vet de mer än vad Gigabyte vill erkänna alltså. Vilket skit-tillverkare! Jag följer via min tokvarma rev1-maskin utvecklingen med spänning (då jag inte tittar på film villsäga). 
Tjena! Har följt denna tråd, då jag själv är intresserad att köpa detta kort. Köpte Asus M3N78-EMH Hdmi, men har insett att jag gjorde ett dåligt köp, då detta kort är bättre på nästan allt, samt billigare. Min fråga till er som äger detta eller andra som vet. Har ni verkligen känt eller mät temperaturen själva på Nordbryggan, så att ni kan bekräfta att den verkligen är så varm? Temperaturen som visas i programmet kan vara felaktig på grund av en bugg i programmet eller en bugg i bios på moderkortet. Tack på förhand!
Postad 02 April 2008 - 22:35
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Om man läser vad Gigabyte egentligen skriver, att det inte är någon fara, men alla chassin skall ha adevat med luft genomströmning, på alla delar
Alltså , som jag tolkar deras utsago mellan raderna är att N. bryggans chip blir lite för varmt kanske, men det är ingen fara om du har god ventilation. eller adekvat, sådan det rekommenderas alltid från oss.
För mig är detta punkt slut take it or leave it! ,, jag har tagit det! för jag tror att det är det bästa kortet på gott och ont som allt är ..det får man modda med ev: fläktar osv senare eller flänsar ,, det finns ju flera bra tysta sätt att lösa det på.
Men N Bryggan är för varm helt klart än vad som är brukligt ( dom säger att det är brukligt på moderna kort ) men hade det bara handlat om ett fel på tempratur mätaren så hade dom sagt det med en gång.
Halvan
Postad 03 April 2008 - 08:25
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Om man läser vad Gigabyte egentligen skriver, att det inte är någon fara, men alla chassin skall ha adevat med luft genomströmning, på alla delar
Alltså , som jag tolkar deras utsago mellan raderna är att N. bryggans chip blir lite för varmt kanske, men det är ingen fara om du har god ventilation. eller adekvat, sådan det rekommenderas alltid från oss.
För mig är detta punkt slut take it or leave it! ,, jag har tagit det! för jag tror att det är det bästa kortet på gott och ont som allt är ..det får man modda med ev: fläktar osv senare eller flänsar ,, det finns ju flera bra tysta sätt att lösa det på.
Men N Bryggan är för varm helt klart än vad som är brukligt ( dom säger att det är brukligt på moderna kort ) men hade det bara handlat om ett fel på tempratur mätaren så hade dom sagt det med en gång.
Halvan
Nej, de säger att de inte stödjer SpeedFan som använts av tvivelaktiga testare i syfte att ha något att skriva om. Vem vet, olika tempgivare kanske ger bråkdelar som resultat och som sedan skall multiliceras upp av temp-programmet. Om det är fel multipel kan det bli hur fel som helst t.ex. Självklart måste Gigabyte friskriva sig, det finns alltid galningar som sitter i Sahara och kör fläktlöst. Underbart egentligen hur ett icke existerande problem får så mycket uppmärksamhet. Förstår inte varför jag själv ens bemödar mig att fortsätta inläggen i denna fråga.
Postad 03 April 2008 - 09:13
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Ja eller nej då , jag håller me ,,en sak slog mig bara , den killen som hade 11 grader ,, var inte han i Sibiriern inte Sahara , jag visste inte att dom hade HDTV där med nu ,, men det kan inte varit specielt njutbart att se på TV överhuvudtaget utomhus!, Halvan
Postad 03 April 2008 - 11:46
Unregisteredb0b4b564
-
Unregisteredb0b4b564
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ja eller nej då , jag håller me ,,en sak slog mig bara , den killen som hade 11 grader ,, var inte han i Sibiriern inte Sahara , jag visste inte att dom hade HDTV där med nu ,, men det kan inte varit specielt njutbart att se på TV överhuvudtaget utomhus!, Halvan
Då var kortet beställt, kommer imorgon. halvledaren Det var väl ingen som hadde 11C som uppmätt, utan tempen var (shassi temp+11C) "ambient_temperature+11"
Postad 04 April 2008 - 15:17
evoke
-
evoke
-
Rookie
-
5 inlägg
Köpte det här moderkortet för ett par dar sedan, fick hem det igår. Hade tänkt bygga en billig surfdator. I alla fall, enligt speedfan ligger N.bryggans temperatur på 80C och den känns varm, men inte så varm. När jag körde ett spel/powerdvd film så gick temperaturen upp med 3-4 grader. Har tyvärr inget instrument jag kan använda för att ge en mer korrekt temperaturmätning.  Är det verkligen 80C så känns det på tok för varmt. Eller? Får väl se vad andra personer säger, kan ju sätta dit en fläkt om det skulle behövas.
Redigerat av evoke, 04 April 2008 - 15:21.
Postad 04 April 2008 - 16:43
Truman
-
Truman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Mycket snack om den där temperaturen på 80 C grader !
Vad visar SpeedFan direkt efter uppstart av datorn ?
Om den ligger långt över rumstemp så är den väl inte att lita på.
80C bränner man ju fingrarna på ! Känns inte så troligt !?
Postad 04 April 2008 - 23:33
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Köpte det här moderkortet för ett par dar sedan, fick hem det igår. Hade tänkt bygga en billig surfdator. I alla fall, enligt speedfan ligger N.bryggans temperatur på 80C och den känns varm, men inte så varm. När jag körde ett spel/powerdvd film så gick temperaturen upp med 3-4 grader. Har tyvärr inget instrument jag kan använda för att ge en mer korrekt temperaturmätning.

Är det verkligen 80C så känns det på tok för varmt. Eller? Får väl se vad andra personer säger, kan ju sätta dit en fläkt om det skulle behövas.
Tack ,, va bra då vet man att datorn/moderkortet går fint ,, så bra att man kan steka ägg på norra bryggan ,, helt klart en bonus ...jag skojar , men jag tackar dig det är som det är ,, troligen för varmt ,, men det går bra ,,
Postad 05 April 2008 - 09:13
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Fick äntligen hem mina grejor och satte ihop min burk igår kväll.
Moderkortat fullkomligt andas kvalitet rakt igenom!
Mitt kort är rev.1.0 men som jag fattat det så är revision 2.0 bara ett rykte och skulle (väl?) bara kräva en ny BIOS? Har ju inget med hårdvara att göra... eller??
Grymt mycket anslutningar, både internt och extern. Helt fantastiskt kort.
Off topic: Har defragmenterat en hdd som skall användas. Hur installerar jag en ny partition på den utan att ta bort befintlig data? Jag använder partition manager (har partition magic också) men skall jag checka "create as logical partition" eller inte?
dvs. jag har f: i min vanliga pc, samsung spinpoint 500 g. på den har jag ca 400 gb data. Jag vill partionera en g: på den men spara F: med all data och sedan sätta den i HTPC och installera windows på g: och sedan nå all data på f: från htpcn när den installerat windows.
Postad 05 April 2008 - 10:15
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Fick äntligen hem mina grejor och satte ihop min burk igår kväll.
Moderkortat fullkomligt andas kvalitet rakt igenom!
Mitt kort är rev.1.0 men som jag fattat det så är revision 2.0 bara ett rykte och skulle (väl?) bara kräva en ny BIOS? Har ju inget med hårdvara att göra... eller??
Grymt mycket anslutningar, både internt och extern. Helt fantastiskt kort.
Off topic: Har defragmenterat en hdd som skall användas. Hur installerar jag en ny partition på den utan att ta bort befintlig data? Jag använder partition manager (har partition magic också) men skall jag checka "create as logical partition" eller inte?
dvs. jag har f: i min vanliga pc, samsung spinpoint 500 g. på den har jag ca 400 gb data. Jag vill partionera en g: på den men spara F: med all data och sedan sätta den i HTPC och installera windows på g: och sedan nå all data på f: från htpcn när den installerat windows.
Håller med fast jag har inte satt ihop mitt. Men såg du att du har en extra ljud kontakt med spdif på moderkortet för den som vill koppla midi,mm så kan man gå denna vägen säger som dig vilken kvalle !!,,det var faktiskt det som fick mej att bestämma mig , när jag valde mellan asus kort och detta ,, jag tog och förstorade upp bilder på båda ,,och bara såg att asus kortet var ett hafs verk ,, alla nu ska vi sälja!! medans detta är teknik arkitetkritat för just sina behov att se på film i alla former ,tyst , mm
Postad 05 April 2008 - 10:29
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hallå och hjälp , kan någon som har en mini ninja ,,,jag har gjort en liten blemma, (ORD PÅ NORSKA) alltså gjort bort mig på en centimeter ,, Hur hög är NINJA MINI exakt och är de där dekorativa knuckle headsen som sitter i toppen på dessa
borttagning bara eller går det på nått sätt att få ner den nån centimer , när jag fick mitt chassi ,, satt inte nättagget precis , där det skulle, som det var för utan mycket smartare 2 cm ifån så att luft kommer i mellan chassit inner sida ,, mycket väl tänkt men ,, puhh ,, jag kan ju ändra detta tbx denna vägen men ja det är ingen bra lösning , av flera själl Tacksam för hjälp/ SVAR ,,Halvan Jon
Postad 05 April 2008 - 13:58
Farbror_Barbro
-
Farbror_Barbro
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hallå och hjälp , kan någon som har en mini ninja ,,,jag har gjort en liten blemma, (ORD PÅ NORSKA) alltså gjort bort mig på en centimeter ,, Hur hög är NINJA MINI exakt och är de där dekorativa knuckle headsen som sitter i toppen på dessa borttagning bara eller går det på nått sätt att få ner den nån centimer , när jag fick mitt chassi ,, satt inte nättagget precis , där det skulle, som det var för utan mycket smartare 2 cm ifån så att luft kommer i mellan chassit inner sida ,, mycket väl tänkt men ,, puhh ,, jag kan ju ändra detta tbx denna vägen men ja det är ingen bra lösning , av flera själl Tacksam för hjälp/ SVAR ,,Halvan Jon
Med min ståendes på ett bord (har inte fått alla grejer än) så mäter den 9.9 cm upp till översta plattan, och det ser ut som 11,4 upp till skruvarna. Om dom går att ta av vet jag inte, dom fjädrade tillbaka när jag provade så jag tordes inte gå vidare. Hoppas det är till någon hjälp.
Postad 05 April 2008 - 15:10
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hallå och hjälp , kan någon som har en mini ninja ,,,jag har gjort en liten blemma, (ORD PÅ NORSKA) alltså gjort bort mig på en centimeter ,, Hur hög är NINJA MINI exakt och är de där dekorativa knuckle headsen som sitter i toppen på dessa borttagning bara eller går det på nått sätt att få ner den nån centimer , när jag fick mitt chassi ,, satt inte nättagget precis , där det skulle, som det var för utan mycket smartare 2 cm ifån så att luft kommer i mellan chassit inner sida ,, mycket väl tänkt men ,, puhh ,, jag kan ju ändra detta tbx denna vägen men ja det är ingen bra lösning , av flera själl Tacksam för hjälp/ SVAR ,,Halvan Jon
Med min ståendes på ett bord (har inte fått alla grejer än) så mäter den 9.9 cm upp till översta plattan, och det ser ut som 11,4 upp till skruvarna. Om dom går att ta av vet jag inte, dom fjädrade tillbaka när jag provade så jag tordes inte gå vidare. Hoppas det är till någon hjälp.
Tack ,, verkligen det kanske blir till att ändra stategi ,, hehe 99mm säger du 11,4 jag har 10,7 till agget jag kan lätt lyfta upp s###### agget men då får jag ändra skruv hålen för agget och missar ev cirkulationsventilation där ,, det löser sig på nått sätt TACK ,, verkligen ,,
Postad 06 April 2008 - 21:26
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hur korrigerar man overscan i 1920x1080 i catalyst? Scaling reglaget är inaktivt, kan bara använda det vid 1280x720. Har lite overscan i 1920x1080 men ******** vilken bild!!!  Kör tricool fläktarna på LOW båda två och har en idle temp på runt 40 grader plus minus någon grad (5000+ black edition fabriksklockad) är det normalt? Bör jag höja hastigheten på fläktarna? Är usel på det där med temp... Vad gäller bryggan så la jag tummen på den vid en uppstart (hade lådan öppen) i ca 10-15 sekunder och brände mig inte så det där med 80 grader idle kan ju inte stämma.. eller?? Ljudinställningarna var grymt bra på realtek 889a med hd drivisarna. Ingångskänsliga ingångar som reagerar i mjukvaran och ber en bekräfta vilken kanal man pluggat i.. helt suveränt. Avtåndsinställning och allt finns där också!  /Edit Den har inställningen undrar jag över i 1920x1080 24 hz tvingad ut ur HDMI... den blir helt inaktiverad i min catalyst... nån skillnad i 8.2 eller 8.3?? Vill kunna använda den i 1920x1080@24hz...
Redigerat av Unregistereda33d64e8, 07 April 2008 - 10:40.
Postad 07 April 2008 - 17:13
ponpolio
-
ponpolio
-
Användare
-
-
180 inlägg
Är på vippen att beställa nytt till HTPC´n, men blir fundersam.
Både Datorbutiken och Komplett berskriver detta kort med ATI SB600 som sydbrygga !?
Gigabytes hemsa skriver SB700.
Törs man tro att man får helt rätt produkt ?
Postad 07 April 2008 - 21:02
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Är på vippen att beställa nytt till HTPC´n, men blir fundersam.
Både Datorbutiken och Komplett berskriver detta kort med ATI SB600 som sydbrygga !?
Gigabytes hemsa skriver SB700.
Törs man tro att man får helt rätt produkt ?
Kortet har sb700 sydbrygga, datorbutiken och komplett har fel.
Postad 08 April 2008 - 13:38
halvledaren
-
halvledaren
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Som jag mistänkte ,, det ljudortet som sitter på ,, e grymt ,, och jag har ett asus xonar d2 ,, skall se, det kanske inte ens behövs ,, 1850 kr kostade det nån som vill köpa ,,
Tyvärr Mascot mitt huvud e fullt ,, boot problem nu ,, men catalyst , jag det var ju den svaga länken som jag såg det från början ,, där är ju Nvidias grejor vasare rent generellt ,,helt klart
ha det ,,
Postad 10 April 2008 - 10:51
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hej på er!
Är det någon som kan hjälpa mig lite kanske?
Det är så att jag siktar på att införskaffa detta kortet + en AMD 4850e processor för att bygga en Htpc, och så långt allt väl, men känner att jag är lite vilsen i minnesdjungeln.
Så vore väldigt trevligt om någon kunde berätta vilka minnen man ska använda med denna kombination för att få bästa prestandan?
Postad 10 April 2008 - 11:00
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej på er!
Är det någon som kan hjälpa mig lite kanske? Det är så att jag siktar på att införskaffa detta kortet + en AMD 4850e processor för att bygga en Htpc, och så långt allt väl, men känner att jag är lite vilsen i minnesdjungeln.
Så vore väldigt trevligt om någon kunde berätta vilka minnen man ska använda med denna kombination för att få bästa prestandan?
Jag brukar göra så att jag tittar på Gigabytes hemsida, letar upp den lista som heter Qualified Vendor List eller compatible memory list eller liknande. Sedan tar jag de minnen som har högst prestanda (hög MHz och låga latencies (CL), efter tycke och pris. En hög frekvens är värt mer än en låg CL i de flesta fallen. Mer än så är inte värt att göra. Sen kan man ju kombinera det med betygssättning av minnena förstås. Men om du tar helt fel minnen så riskerar du t.ex. att få några om inte går att köra i DC t.ex. Så kolla på hemsidan. Jag tror jag stoppade i Corsair XMS2 800 MHz för 430 kr (2 GB) i min. J
Postad 10 April 2008 - 13:22
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag brukar göra så att jag tittar på Gigabytes hemsida, letar upp den lista som heter Qualified Vendor List eller compatible memory list eller liknande. Sedan tar jag de minnen som har högst prestanda (hög MHz och låga latencies (CL), efter tycke och pris. En hög frekvens är värt mer än en låg CL i de flesta fallen. Mer än så är inte värt att göra. Sen kan man ju kombinera det med betygssättning av minnena förstås. Men om du tar helt fel minnen så riskerar du t.ex. att få några om inte går att köra i DC t.ex. Så kolla på hemsidan.
Jag tror jag stoppade i Corsair XMS2 800 MHz för 430 kr (2 GB) i min.
J
Ja just det, på Gigabyte's sida fanns Memory Support List: http://www.gigabyte....-ma78gm-s2h.pdfLäser man där upp i toppen så står det Model Name: MA78GM-S2H DDR2 1200(downgrade to DDR2 800) 1GB Kingston KHX9200D2/1G DS 1PCS 2PCS Vad menar de med det? Menas det att om man kör med 1200 minnen så körs de ändå som 800Mhz? Fast verkar isf ändå finnas en rad med 1066 Minnen "Model Name: MA78GM-S2H DDR2 1066(JDEC DIMM)" Vad nu JDEC DIMM betyder.. ?
Postad 10 April 2008 - 13:52
bokis
-
bokis
-
Användare
-
-
152 inlägg
För att utnyttja 1066 minne fullt ut behöver man en Phenom cpu går inte med mindre
"Whether 1066 MHz memory speed is supported depends on the CPU being used, please refer “Memory Support List” for memory support information"
Postad 10 April 2008 - 14:20
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
För att utnyttja 1066 minne fullt ut behöver man en Phenom cpu går inte med mindre "Whether 1066 MHz memory speed is supported depends on the CPU being used, please refer “Memory Support List” for memory support information"
Det var lika dant med ett ASUS-kort jag har i en annan maskin. Men där var det bara att manuellt öka frekvensen i BIOS. Det är vanligt att minnen nedgraderas av auto-inställningarna i BIOS. Men i detta fall verkar det som sagt vara CPU-beroende. Tror inte du kommer att märka så stor skillnad om du kör 800 eller 1066 dock.
Postad 10 April 2008 - 14:42
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Ok, men då vet jag att jag inte behöver titta på något annat än 800Mhz minnen iaf! Något av dessa för att få 4Gb: https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms(jag vet att Windows inte kan utnyttja alla 4Gb, men blir mer än 2Gb iaf  ) Tack för hjälpen! Vad menade du föressten med Men om du tar helt fel minnen så riskerar du t.ex. att få några som inte går att köra i DC
DC = Dual Channel eller?
Redigerat av BulanS, 10 April 2008 - 14:55.
Postad 10 April 2008 - 15:13
joreimer
-
joreimer
-
Användare
-
-
214 inlägg
Ok, men då vet jag att jag inte behöver titta på något annat än 800Mhz minnen iaf! Något av dessa för att få 4Gb: https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms (jag vet att Windows inte kan utnyttja alla 4Gb, men blir mer än 2Gb iaf ) Tack för hjälpen!
Vad menade du föressten med
DC = Dual Channel eller?
Ja, att köra i Dual Channel ger ju den avgjort största prestandavinsten. Gäller bara att sätta minnena i rätt slot. Ingen mening med att köra 4 Gb om du frågar mig, särskilt inte i en HTPC där man inte multitaskar så mycket. Eller? Vista 64 bit kan ju utnyttja mycket mer minne däremot. J
Postad 10 April 2008 - 15:41
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Nä, håller väl till viss del med om att det kanske inte behövs till en HTPC.. men 4 är mer än 2, och det skiljer inte så jäkla mycket i pris, så de gånger man kanske gör något annat än tittar på film så kan det vara bra, typ lite Photoshop och saker så drar det iväg med minnet direkt..
Bättre ha än att önska..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|