Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Widow

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 August 2008 - 09:31

frithioff
  • frithioff
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är det någon som färdigställt sin BW? Hur blev resultatet?
Finns färgen att köpa någonstans i Sverige?

Postad 10 September 2008 - 14:28

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Jag har färg/linneduk. Men tänkte bygga ett träskelett först. Jag minns inte om det gick att köpa men jag tror det. Jag köpte från USA hursom.

Postad 30 November 2009 - 11:45

xviz
  • xviz
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Dags att få liv i tråden igen.
Fick tag i AAA från en bilfärgs firma (umeabilfärg) 120ml för 129:- 480ml 335:-.
Någon som fick tag i en lämplig färg för utblandningen?

Postad 18 January 2010 - 22:04

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hej jag undrar också hur receptet lyder. Då jag går i samma planer fast det blir en hel vägg som ska göras.

Postad 16 August 2013 - 10:10

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Leker dödgrävare och lyfter denna tråden lite.
Jag ska uppgradera min duk från den nuvarande S1000 målade MDFplattan jag har till en målad med Black widow.
Första tanken var att prova Silver fire men efter att ha hittat folk som kunde skicka vissa komponenter från USA visade det sig att bara färgen skulle gå loss på iallafall 2000:- vilket var lite väl saftigt.
När jag sedan läste mer på andra forum så fann jag allt fler missnöjda användare som klagade på ojämna färger, hotspots och liknande och det är inte oacceptabelt på en så dyr färg. Därav Black widow.

Jag har nu beställt hem aluminiumfärgen och väntar med spänning på leverans.
Sen blir att finna ett vettigt substitut till färgbas.
Väggfärg eller lackfärg?

Eventuella tips eller erfarenheter mottagen gärna.

Postad 16 August 2013 - 10:49

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag använder med en modifierad variant av black widow färg där jag gjort den mörkare än vanligt, annars är den likadan, är riktigt nöjd med den.

Ta en väggfärg, så matt som möjligt så du undviker hotspot pga glansen.
Blanda till enligt färgkoden NCS s0907-y70r

Jag ville prova med en mörkare variant så jag blandade i lite neutral grå NCS S8000-N.
Provmålade på lite kartongbitar tills jag tyckte jag hittade rätt nyans.

Det enda jag kan klaga på är att jag med denna duk, liksom med andra vanliga högkontrastdukar jag tittat på kan se lite glitter eller skimmer i väldigt ljusstarka scener.
Vet inte om det är något man bara får acceptera eller om det är något som uppkommer med ljusstarka projektorer...

Postad 16 August 2013 - 13:12

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Ok, jag läste att de har ändrat receptet på Aluminiumfärgen. Får man flaskor med det gamla receptet så är det som du säger. I den nya batchen så är det där blåaktiga borta så man kan blanda den direkt med en färg bruten till neutralt grå.

Nu är jag bara fundersam på vilken grå jag ska ta, det lutar åt S100 eller S1500

Postad 21 August 2013 - 07:09

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Aluminiumbasen kom igår och båda flaskorna är från den nya versionen så jag behöver inte blanda till "Bermuda beige" utan vilken neutrala grå som helst funkar.
Nu fattas bara att välja basfärg och hur mörk duk jag ska ha. Jag har ju S1000 io dagsläget så funderar på att försöka få slutresultatet till motsvarande S1500.

Förslag på nyans på basfärgen? Jag kommer nog använda en färg från Jotun med glans 5.

Postad 22 August 2013 - 06:50

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Jag var hos färghandlaren igår och bollade lite idéer (som alla slog fel) och tänkte posta dem för framtida referenser.

Jag har läst att ibland så kan vissa basfärger "äta upp" aluminiumfärgen och helt kapsla in den så effekten motverkas och då blir verkningslös.
Jag har även läst att det rekommenderas både olika väggfärger och vissa för snickeri (lackfärger).
Mitt val föll på en ny lackfärg från Jotun, en med glans 5. Problemet var att denna färgen såldes i 75cl burkar och efter att vi pytsade i allt så blev det en blandning på 3:1. Vi bröt inte färgen först utan vi testade att blanda aluminiumfärg och lackfärg direkt, resultatet blev en grå färg runt ca S1000 med en lätt blå skiftning och resultatet av en provskiva blev rent ut sagt kattpiss.
Jämfört med min gamla S1000 så ger den nya färgen vitare vit, svärtan blir grå och bilden över lag sämre.

Planen är nu att tillsätta runt 2dl färg för att få ungefär 4:1 enligt recept och sedan bryta den till en färg motsvarande S1500 och lägga i lite rött för att släcka den blå övertonen. Om detta sedan blir bättre återstår att se.

Det kan tilläggas att jag har vitt vardagsrum med ljusa golv, fullt dagsljus från ena sidan och ströljus från andra sidan OCH ovanifrån. Riktigt dåliga förutsättningar men jag förväntar mig inga underverk, jag ville testa och kanske få lite bättre resultat dagtid.

Postad 23 August 2013 - 07:41

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Den blå övertonen är nu släckt med lite gul och den är bruten till ca S1500.
Resultatet är bättre hudfärger och skarpare färger men fortfarande sämre svärta under dagtid. På kvällen minskar fördelarna.
På det hela är fortfarande min brutna duk med glans 1 bättre.

Ska mörka ner den ytterligare efter helgen och testa igen. Jag förstår inte varför svärtan blir så mycket sämre.

Postad 15 November 2016 - 14:50

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Bumpar denna asgamla tråd. Någon som lyckats väl med detta?

Postad 11 December 2017 - 15:03

tobasama
  • tobasama
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Också intresserad av denna. Har någon testat på senare år eller finns det något bättre alternativ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.