Yamaha RX-V663
(Förstärkare)
|
4
|
(33)
|
Inga priser |
Yamaha RX-V663 bekymmer (1 inlägg)
|
10 år sedan |
Yamaha rx-v663 (8 inlägg)
|
13 år sedan |
Yamaha RX-V663 (34 inlägg)
|
13 år sedan |
Var bör jag lägga krutet? (108 inlägg)
|
13 år sedan |
Panasonic DMP-BD60 eller PS3? (7 inlägg)
|
16 år sedan |
Val rx-v663 el. rx-v863? (4 inlägg)
|
17 år sedan |
problem hd-ljud (40 inlägg)
|
17 år sedan |
Hur mkt behöver man bry sig om uppskalning? (13 inlägg)
|
17 år sedan |
Programmera Scene-knapparna på Yamaha RX-V663 (5 inlägg)
|
17 år sedan |
En snabb fråga om ang högtalarimpedans (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Yamaha RX-V663 + B&W DM685 bi-amp? (3 inlägg)
|
17 år sedan |
Onkyo TX-SR606, Marantz SR5003 eller Yamaha RX-V663 (45 inlägg)
|
17 år sedan |
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 05 June 2008 - 10:11
Postad 11 June 2008 - 21:14
Hej!
Jag har idag beställt en 563:a från Hifi Fabrik i Tyskland. Priset blev 3 550 kr vilket får betecknas som bra. De höjde priset med 40 Euro några timmar efteråt.
Jag har inte kunnat se någon professionell recension någonstans utan enbart en privatperson på Amazon USA som gav receivern full pott. Om det finns någon här som är innehavare av 563:an skulle jag bli oerhört tacksam för synpunkter på den.
Mvh. Stefan
Redigerat av Kung67, 11 June 2008 - 21:15.
Postad 12 June 2008 - 06:17
Historia
Från början var jag ute efter Yamaha RX-v861 som TV-Nisse i solna skulle ha 5000 för. Stack dit och skulle köpa en men då hade den precis tagit slut, "en kille från Sundsvall hade åkt ner för att köpa hans sista? Yeah Sure!"
Va faan tänkte jag -har du inget annat bra, blev då påtalad en Pioneer 1017av. Cool tänkte jag, den skulle han bara ha 4000 för, så då sparar jag en tusing och får ett 18 kg´s monster med mig med ungefär samma prestanda, och mer lull lull, men det är ju ingen Yamaha tänkte jag.
Höll faan på varje kväll i nästan en vecka för att försöka få ljud och bild att samspela med en av historiens urjävligaste remoter.. Inget funkade givetvis som det var tänkt, ###### Pioneer. I förrgår tröttnade jag och åkte tillbaka med skiten igår, fick istället med mig Yamaha RX-V663 och tänkte nu tar det väl nån da att koppla ihop det här för instruktionsboken är faan lika tjock som bibeln, helt sanslös. Kopplade ihop kablaget tryckte på power? ALLT FUNKADE DIREKT?! Och både ljud och bild blev ett klart uppåttjack..Tack Yamaha.. Jag skall aldrig mer vara otrogen med den där Pioneerslampan..
Postad 14 June 2008 - 09:02
Yamaha RX-V563?
Hej!
Jag har idag beställt en 563:a från Hifi Fabrik i Tyskland. Priset blev 3 550 kr vilket får betecknas som bra. De höjde priset med 40 Euro några timmar efteråt.
Mvh. Stefan
Beställde en 663 igår för 395euro från hifi Fabrik. Idag kostar den 499euro! Är det vanligt att dom höjer och sänker så kraftigt? Börjar bli lite orolig att det var nåt fel men har iofs fått ordern bekräftad. 3670:- +frakt ser jag nog som ett riktigt kap för den här receivern. Var egentligen inte ute efter nån ny receiver just nu men kunde inte låta bli att köpa ändå. Nu måste jag bara köpa blommor till frugan för att slippa sova i gästrummet nästa vecka. Har nu ny duk, projektor och nu även receiver på väg hem, får nog köpa chokladask också....
Postad 23 June 2008 - 15:57
https://www.prisjakt...kt.php?o=283900
Redigerat av Punani Lover, 23 June 2008 - 16:00.
Postad 23 June 2008 - 18:22
http://www.avsforum....d.php?t=1033533
http://www.avsforum....ad.php?t=995796 det är i slutet av tråden som detta kommer upp
Detta har inte gett mig gråa hår det har jag redan, me de få som är kvar har lämnat in och om några dagar har mitt öppet köp gått ut
Redigerat av bokis, 23 June 2008 - 18:28.
Postad 29 June 2008 - 09:54
Och är det nån som märkt nån skillnad att den här förstärkaren inte kan visa Blacker Then Black och Whiter Then White?
Postad 29 June 2008 - 10:17
Vill bara påpeka att det finns en del strul om man kopplar från Htpc/GA-MA78GM-S2H har även testa ett HD3850 kort samma sak, min Hdmi anslutning blir en Dvi anslutning och inget ljud, om jag sätter 720p i Ati´s kontrolpanel och allt ut över Hdmi så blir det 1080i i Tvén , detta kan vara ett specifikt Yamaha/Ati problem, väntar på svar hur det är med Nvidias Geforce 8200 kort, Gigabyte har lagt upp ett nytt bios kommer testa detta imorgon , som det är nu pratar grejorna inte samma språk så att säga
![]()
http://www.avsforum....d.php?t=1033533
http://www.avsforum....ad.php?t=995796 det är i slutet av tråden som detta kommer upp
Detta har inte gett mig gråa hår det har jag redan, me de få som är kvar har lämnat in och om några dagar har mitt öppet köp gått ut
Jag har lämnat tillbaka min, den har problem om man kopplar från Htpc med Ati/Amd.
Hdmi problemen http://www.avsforum....d.php?t=1043267
Sök i den officiella tråden på BTB WTW det råder delade meningar om det har någon betydelse
Postad 11 July 2008 - 22:01
Jo, det kan jag hålla med om.
Kan tänka mig att det är många som inte ens hör skillnad på Dolby TrueHD och Dolby Digital.
Jag hör då iallafall en FRUKTANSVÄRD skillnad mellan DTS och DTS Hd master kan jag säga.Ljud man inte trodde fanns där kommer fram med en knivskarp skärpa.
Postad 11 July 2008 - 22:09
Jaha nu har man efter någon veckas strul blivit med ny surroundstärkare RX-V663
Historia
Från början var jag ute efter Yamaha RX-v861 som TV-Nisse i solna skulle ha 5000 för. Stack dit och skulle köpa en men då hade den precis tagit slut, "en kille från Sundsvall hade åkt ner för att köpa hans sista? Yeah Sure!"
Va faan tänkte jag -har du inget annat bra, blev då påtalad en Pioneer 1017av. Cool tänkte jag, den skulle han bara ha 4000 för, så då sparar jag en tusing och får ett 18 kg´s monster med mig med ungefär samma prestanda, och mer lull lull, men det är ju ingen Yamaha tänkte jag.
Höll faan på varje kväll i nästan en vecka för att försöka få ljud och bild att samspela med en av historiens urjävligaste remoter.. Inget funkade givetvis som det var tänkt, ###### Pioneer. I förrgår tröttnade jag och åkte tillbaka med skiten igår, fick istället med mig Yamaha RX-V663 och tänkte nu tar det väl nån da att koppla ihop det här för instruktionsboken är faan lika tjock som bibeln, helt sanslös. Kopplade ihop kablaget tryckte på power? ALLT FUNKADE DIREKT?! Och både ljud och bild blev ett klart uppåttjack..Tack Yamaha.. Jag skall aldrig mer vara otrogen med den där Pioneerslampan..
Kan inte mer än att hålla med.
Jag är så fruktansvärt nöjd med denna stärkare.
Kan oxå säga att den bokstavligen spöar skiten ur Onkyo 605.
Köpte en onkyo i lördags och lämnade tillbaka den på tisdagen.
Va riktigt nöjd med Onkyon och trodde att det inte kunde bli så mycket bättre.
Tyvärr så strulade componentingångarna så det va anledningen till att jag lämnade tillbaka den.
605:an är ju som bekant utgående och det fanns inga exemplar kvar ute i butikerna.
Hittade Yamaha 663 på nätet och blev nyfiken den har ju trots allt samma prestanda + ännu lite till så jag åkte och köpte den.
Åkte hem och kopplade upp allting och testade.
Jag höll på ramla ur fotöljen av chock.
Har aldrig hört något liknande tidigare.
Till alla er som tvekar sluta med det och KÖP!!!!
Postad 11 July 2008 - 22:24
Jag är som en del andra i tråden inne på en RX-V661, fast när man ser denna blir man naturligtvis väldigt intresserad. Och budgeten riskerar att höjas igen... Dock så känns förstärkaren i allmänhet lite overkill för mina högtalare som jag tänkt köpa (XTZ-80). Spelar nästan uteslutande bara upp film (anime) på datorn (kopplad till HDTV/förstärkare), och där blir det inte mer än 5.1 då det är vad det mesta i Japan spelas in och sänds med. Så dom nya ljudformaten är ingen stor faktor, även om det känns lite irriterande när min TV har HDMi 1.3 men inte förstärkaren isåfall. Sen spelar jag naturligtvis en del, 360 och PS3 är väl det relevanta här. Tror knappast dom nya ljudformaten spelar någon roll när det gäller spel, än så länge åtminstone?
Men det som isåfall gör mig tveksam är uppskalningen. Det står att V663'an skalar upp alla analoga källor, pratar vi t.ex. komponent 720P till 1080P då? Och även komposit och S-Video? Det är inte direkt intressant för min del.
Min egentliga fråga är, om jag spelar upp en DVD-film i min PS3 - gör då 661'an att bilden inte skalas upp? TV'n borde väl fortfarande skala upp den? Gör 661'an något med videosignalen eller skickar den bara vidare den och plockar upp ljudet?
Det är det som isåfall skulle göra 663'an intressant istället.
Det är inte uppskalning av bilden den gör det heter egentligen videokonvertering.
Med det menas att du kan ställa in det så att vare sig du kopplar s-video,komposit,component eller Hdmi så skickas alla dessa signaler ut via hdmi till tv:n.
Skickar du 720p från tex bluray eller 360 så är det den signalen som hamnar i tv:n.
Då kan du skicka signalen via component in i förstärkaren och fu ut det i Hdmi till tv:n.
Riktigt smidigt då du bara behöver en enda kabel till tv:n oavsett hur många källor du kopplar in i Förstärkaren.
Ja, jag är en novis.
Postad 13 July 2008 - 08:50
Kan inte mer än att hålla med.
Jag är så fruktansvärt nöjd med denna stärkare.
Kan oxå säga att den bokstavligen spöar skiten ur Onkyo 605.
Köpte en onkyo i lördags och lämnade tillbaka den på tisdagen.
Va riktigt nöjd med Onkyon och trodde att det inte kunde bli så mycket bättre.
Tyvärr så strulade componentingångarna så det va anledningen till att jag lämnade tillbaka den.
605:an är ju som bekant utgående och det fanns inga exemplar kvar ute i butikerna.
Hittade Yamaha 663 på nätet och blev nyfiken den har ju trots allt samma prestanda + ännu lite till så jag åkte och köpte den.
Åkte hem och kopplade upp allting och testade.
Jag höll på ramla ur fotöljen av chock.
Har aldrig hört något liknande tidigare.
Till alla er som tvekar sluta med det och KÖP!!!!
Jag kan bara hålla med, VILKET ljud !! :-)
Postad 13 July 2008 - 21:35
Postad 22 September 2008 - 10:11
Det jag vill ha in i denna underbara lilla maskin är en ps3, ett x-box och en ps2. Både x-box och ps2 körs via komposit med RCA-kopplat ljud, så jag undrar om 663an kan konvertera (och skala upp?) analoga bildsignaler (komposit/s-vhs) till digitala och kör ut den via HDMI (eller i värsta fall komponent)? Kör nu HDMI till tv och projektor, skulle gärna fortsätta med det.
Sedan undrar jag också lite om subutgångarna - kan dessa ställas in oberoende av varandra? Tänkte att man kunde köra buttkickers på en av dem och sub på den andra, och då i nightmode (eller vad funktionen nu heter) ställa in det så att subben nästan stängs av men buttkickers fortsätter som vanligt? Grannarna och därmed även jag vore tacksamma.
Om ni har övriga synpunkter i 663 vs 606 hör jag gärna de också!
Postad 25 September 2008 - 12:14
Hvilket høyttalere har dere? Angi gjerne Watt-styrke.
Jeg har QLN Artech 8 (250/150W). Er RX-V663 sterk nok til å drive disse? Jeg skal ikke spille så veldig høyt.
Postad 13 October 2008 - 09:21
Postad 13 October 2008 - 17:03
Til dere som er happy med deres Yamaha RX-V663:
Hvilket høyttalere har dere? Angi gjerne Watt-styrke.
Jeg har QLN Artech 8 (250/150W). Er RX-V663 sterk nok til å drive disse? Jeg skal ikke spille så veldig høyt.
Ja den räcker att driva dom..dom QLN är inte svårdrivna.
//CG-47
Postad 13 October 2008 - 17:06
En fråga. 663 har ingen egen hdmi port för blu ray. Påverkar det något om man kopplar in tex ps3 till dvd ingången???
tja..det kan göra det , bör kolla innan köp med Yamaha..
//CG-47
Postad 14 October 2008 - 06:12
Postad 16 October 2008 - 11:30
Postad 23 November 2008 - 18:46
Klarar den av pass thrue full hd?
Hur är det med de nya hd ljuden?
Står ju att den klarar av dem, men har varit med om att folk köpt förstärkare som ska ta de nya hd ljuden... men väl hemma och uppkopplad har den inte klarat de...
Postad 24 November 2008 - 16:19
Postad 20 December 2008 - 21:17
Postad 22 January 2009 - 07:15
Nu har jag fått ett problem som jag inte hade tidigare. Jag har ju Canal Digitals HDTV-box kopplad till recievern med SPDIF.
Mitt problem är att jag får olika volym på olika kanaler. De kanaler som sänds med Dolby Digital 5.1 - ljud har jättehög volym, medan de som sänder i stereo (och jag väljer Prologic I el. II) har jättelåg volym.
Inte så kul när man byter kanal och håller på att trilla av stolen för att det är så högt.
Detta problem hade jag inte med den gamla recievern, så felet ligger inte i CD-boxen.
Jag hittar inget sätt att ändra volym på olika decodrar i revievern.
Postad 16 February 2009 - 12:04
Postad 06 March 2009 - 15:16
Postad 29 March 2009 - 10:16
har lite funderingar på denna förstärkare. Läste en del kritik om bilden genom hdmi:n. Är det nån som kan förklara lite åt en glad amatör? Blir det sämre bild om man kör hdmi:n genom förstärkaren, vid dvd tittande?
Klarar den verkligen alla nya hd-ljud formaten även kommentator spår, som nån hade haft problem med?
mvh....Nottingman
Postad 19 April 2009 - 11:19
Hoppas den räcker till för ett XTZ 89 system. Är också nyfiken om någon kan svara på buttkicker frågan nämnts tidigare.
Postad 26 July 2009 - 15:35
Postad 16 October 2009 - 18:30
om du har förstärkaren avstängd, håll in straight och audio select och tryck på förstärkaren, vrid programknappen ett knäpp motsols, då ska du få upp E057E, tryck 2 gånger på preset/tuning då ska det stå 4.07r2Hur är det med firmware (mjukvara) till denna? Finns det någon uppdatering som man bör installera och hur gör man det isåfall?
då ha du den nyaste programvaran.
fanns massa andra inställningar i den menyn oxå, men det ska man nog låta bli.
Postad 23 October 2009 - 19:17
eller vet nån vart jag skulle kunna köpa en ny lös mic
tack på förhand
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Yamaha RX-V663 bekymmer
7 bilder
125 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna