Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 20 April 2008 - 21:47

longfellow
  • longfellow
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Från ONOFF internetbutik:

Lagerstatus
Internet: Förhandsboka, prel på lager 18/4-08

;)

Hmmm...
inkommer i lager 28/4-08 :)
När man vill ha den nu!!!

Postad 20 April 2008 - 21:52

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
skulle inte bli förvånad om leveransen blir ytterligare försenat än 28/04/2008.

Postad 24 April 2008 - 18:45

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hej!

Har väntat ända sedan CeBIT på Navigons 8110:a, då jag tycker att Navigon har en kanonprodukt på gång! Var tills idag totalt inne på att köpa den! Dock fick jag idag det senaste numret av Råd & Rön, där de testar 24 st olika navigatorer.

Där fick testets bästa navigator, TomTom GO 920T, ett samlat betyg på 76 (av 100) och tvåan TomTom GO 720T 75/100. Något som förvånar mig är att den äldre versionen, Navigon 7110 (den enda maskinen från Navigon i testet) får endast 47/100 poäng (22:a plats av 24, alltså tredje sista)! Nedan har jag skrivit ner Råd och Röns delbetyg för "bäst i test"-navigatorn TomTom GO 920T och Navigon 7110 Europa:

Detaljerad jämförelse av delbetygen:

Namn: TomTom GO 920T: Navigon 7110 Europa
Navigering, totalt betyg: 7 7
Kartor: 7 7
Svåra vägar: 7 6
Satellitmottagaren: 8 6
Hanterbarhet, totalt betyg: 8 6
Synbarhet, display: 8 7
Stl. på display: 4.3" 4,3"
Grundhantering: 7 5
Röstinstruktioner: 9 7
Avancerad hantering: 9 7
Beräkningshastighet: 9 8
Normal start: 13 sek 7 sek
Ruttberäkning: 9 sek 15 sek
Montering: 6 3
Batteri i drift: 2,3 tim 3,5 tim
Övriga funktioner, totalt betyg: 8 6
Säkerhet, totalt betyg: 5 3
Hållbarhet, totalt betyg: 9 8
Kartleverantör: Teleatlas Navteq

Min fråga är huruvida efterföljaren Navigon 8110 har förbättrats på de svaga områden delbetygen ovan visar? Om ja, vilka områden? Vilka områden har inte förbättrats. Då jag inte har ägt någon Navigon tidigare vet jag faktiskt inte hur de fungerar i praktiken? Datablad är en sak, men att använda den i praktiken är en annan. Kanske "Navigon Sverige" kan kommentera?

Tack på förhand!

/Martin

Redigerat av eztoril, 24 April 2008 - 19:31.

Postad 24 April 2008 - 20:08

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej!

Har väntat ända sedan CeBIT på Navigons 8110:a, då jag tycker att Navigon har en kanonprodukt på gång! Var tills idag totalt inne på att köpa den! Dock fick jag idag det senaste numret av Råd & Rön, där de testar 24 st olika navigatorer.

Tittar du istället i M3 så får Navigon alltid toppbetyg i jämförande tester så det där är nog subjektivt

Postad 25 April 2008 - 00:29

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Håller med... Råd & Rön tidningen kan du nog ta och ha som underlägg i fågelburen eller något.. Jag ger inte många kronor för deras tester tyvärr.

Sedan skall du veta att 7110 är bara en liten uppdaterad 7000 i dagens GPS race och TomTomen är relativt ny....

Sedan tar TomTom BETALT för TMC som är gratis bland alla andra GPS leverantörer. En GPS utan TMC är rätt så värdelöst i min mening. Är det kö eller olycka (TMC varnar även om det finns djur, halka, olyckor, köer osv osv). Jag skulle idag aldrig köpa en GPS utan TMC.

Redigerat av Minglarn, 25 April 2008 - 00:31.

Postad 25 April 2008 - 20:30

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Håller med... Råd & Rön tidningen kan du nog ta och ha som underlägg i fågelburen eller något.. Jag ger inte många kronor för deras tester tyvärr.

Sedan skall du veta att 7110 är bara en liten uppdaterad 7000 i dagens GPS race och TomTomen är relativt ny....

Sedan tar TomTom BETALT för TMC som är gratis bland alla andra GPS leverantörer. En GPS utan TMC är rätt så värdelöst i min mening. Är det kö eller olycka (TMC varnar även om det finns djur, halka, olyckor, köer osv osv). Jag skulle idag aldrig köpa en GPS utan TMC.

TMC ingår nu gratis i alla Tomtom....! :-)

Sen skulle jag gärna veta om det går att lyssna på MP3:or samtidigt som man navigerar..!

Postad 26 April 2008 - 00:18

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jasså?! Det visste jag inte.... Jag tyckte att det var en tjänst man var tvyngen att abbonera på, även med dom nya modellerna.

Postad 26 April 2008 - 11:37

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Jasså?! Det visste jag inte.... Jag tyckte att det var en tjänst man var tvyngen att abbonera på, även med dom nya modellerna.

Nej, det är en utökad tjänst som man får betala för hos TOMTOM, själva TMC är gratis.

Postad 26 April 2008 - 21:10

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Men TMC är ju allt det jag skrev tidigare. Vad är man får extra hos TomTom?

Postad 27 April 2008 - 07:00

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Såja, såja, nu är i alla fall jag trött på att prenumerera på gammal TomTom-information via 8110-tråden. Allt det ni gnabbas om står på TomTom:s hemsida. Ingen vits att chatta om det här.

Postad 27 April 2008 - 10:40

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Du har rätt, nog om detta!

Postad 27 April 2008 - 18:17

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

For information gör Råd och Rön sina tester i samarbete med den internationella konsumenttestorganisationen ICRT. Därför känns det ändå som om Råd och Röns testresultat har substans. Jag har också läst tidningen M3:s tester och noterar att de gillade Navigon 7110 skarpt, men det var länge sedan (juni -2007) de betygsatte den. Mycket vatten har flytit under broarna och nya (bättre?) navigatorer har dykt upp sedan dess...

Jag vill mest veta om de svaga områden 7110:an har i Råd & Röns test har uppgraderats i 8110:an? Exempelvis bättre röstinstruktioner? Bättre hantering av svåra vägar? Enklare grundhantering? m.m. Har 8110:an kommit ikapp/gått om TomTom?

Tacksam för svar.

/Martin

Postad 28 April 2008 - 11:06

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Fortfarande inga ex här i Swe. Vill inte låta elak, men man bli tröt på sådana försenade leveranser. Visa ”mörka” fråga tecken kan resa sig kring dessa förseningar. Nästan alla modeller har varit försenade under årens gång. Verkligen sugen på 8110, men börjar undra över andra alternativ…
Hoppas att jag inte har dragit vreden över mig av alla navigons fans.
PS den största fråga är: Om inte 8110, vad då istället?

Postad 28 April 2008 - 11:27

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Det som retar mig är att vi som köpte 7110 buggig och dan när den släpptes för 5000:- inte har rätt att få två års kartuppgraderingar vilket de som köper den nu för 2790:- får!
Sista gången jag är early adopter. Annars är jag nöjd med den, efter uppgraderingen hänger den sig inte.

Postad 28 April 2008 - 12:24

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Det som retar mig är att vi som köpte 7110 buggig och dan när den släpptes för 5000:- inte har rätt att få två års kartuppgraderingar vilket de som köper den nu för 2790:- får!
Sista gången jag är early adopter. Annars är jag nöjd med den, efter uppgraderingen hänger den sig inte.

Dålig beslut av navigon att inte erbjuda upgrade free of charge för de första 7110 owners.

Postad 28 April 2008 - 13:47

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Dålig beslut av navigon att inte erbjuda upgrade free of charge för de första 7110 owners.

Dåligt o dåligt, är ju rätt naturligt att man erbjuder lite extra när modellen börjar bli gammal och ska ersättas, precis som när man köper en bil först ingår ingenting och sen när modellen inte är så intressant längre erbjuder man den med lite lockerbjudande om extrautrustning för 0:- osv. = billigare än att hålla det på lager.

Postad 28 April 2008 - 14:56

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Å andra sidan är det smart marknadsföring att låta de första som köper en ny modell känna sig nöjda, vilket leder till att vi rekomenderar andra att köpa prudukten, skriver positiva inlägg i forum och ger gratis marknadsföring som säljer mycket mer än dyr reklamplats.
Hur som helst, jag har lärt mig en läxa, ska jag köpa en 8110 så inte tänker jag göra det när den släpps iallafall.
Köper jag en premium GPS för 5000:- vill jag behandlas därefter.
Och att släppa prudukter så pass försenat som 7110 var och sen dessutom buggig är inte bra.
Därmed inte sagt at jag inte kommer att köpa Navigon igen, för det är bra GPSer.

Jag använder också en TOMTOM One XLT Europe som är en billig modell, den är grymt snabb på att hitta sateliterna, löjligt enkel att använda men har fruktansvärt fula och tråkiga kartor, skärmen håller inte heller samma prestanda och den räknar inte ut rutterna lika fort. Jag saknar möjligheten att kunna göra 7110 mer personlig, byta röster, ljud, starts/släckskärm, kartfärg i bilens instrumentfärg, mm.
Sådana saker som är kul att pilla med.

Postad 28 April 2008 - 15:23

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Cinemax>

Håller med dig där, köpte Garmin Ique 3600 när den fortfarande var rätt ny, fick ge ca. 8500:- med hållaren för bilen... Så visst utvecklingen går framåt i alla fall vad det gäller priset. Nu får man ju se om priset 4495:- är ett vettigt pris för 8110 MAO lever den upp till allt det som man säger eller kommer de första kunderna vara mindre nöjda efter en tid det är ju det som är frågan. Ligger den dock kvar på sitt pris en längre tid visare det ju att den är populär (beror i o för sig hur känsliga Navigon är i sin budget för denna modell) men som sagt vi får ju se hur det går.

(Är själv också starkt inne på denna modell men avvaktar lite i väntan på de första "riktiga" testerna...)

Postad 28 April 2008 - 16:15

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Garmin Ique 3600, den har jag också! Jag hade förträngt att den var så dyr, men det stämmer nu när du säger det!
Men den var ju ganska före sin tid med MP3mm handdator som den är. Gjorde sin sista insats i Italien förra sommaren eftersom 7110 var så försenad. :D Gick bra trots gamla kartor. Hoppas verkligen inte 8110 blir lika försenad.

Postad 29 April 2008 - 10:34

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej alla!

Kul att Ni debaterar vidare... :)

Skall försöka reda ut några snabba puckar.

1. Försening. Ni har rätt 7110:an var ca 1-2 månader sen. Men 2100 och 2110 levererades exakt samma datum tillSVerige som Vi kommmunicerat. Vilket är imponerade tycker jag. 21xx MAX levererades för ca 1-2 veckor sedan vilket var exakt enligt planen. 8110, som faktiskt denna tråd handlar om har blivit några dagar sen. Men den kommer att skickas i denna vecka till Sverige. Vilket också är riktigt bra. Några dagar är inget att haka upp sig på. Det är en väldans många parametrar som skall klaffa från ritbordet till butikshyllan. Men volymerna är begränsade, vilket ofta är vanligt när en ny proukt släpps. Det tar en stund innan fabriken är uppe i 100% produktionstakt. Så det gäller att hålla sig framme om man verkligen vill ha en av de första.

2. Råd & Rön. Inget jag borde kommentera här, men kan ej låta bli... :D Naturligtvis en riktig näsknäppare för oss. Inte varje dag Vi blir storslagna av prdoukter man aldrig hört talas om. Men tittar man på betygsättningen i detalj så ser man att vi fått bra på navigation osv. Det var hållaren som drog ned ordentligt på betyget. Och det är positivt för Er som funderar på en 8110. Hållaren är en av parametrarna som Vi har lärt oss av tidigare modeller. 8110ans hållare är mycket förbättrad. Bla annat lite kortare, styvare och kopplingen är 200% enklare att fästa sjläva navven. 100% enhandskoppling. Dessutom är hållaren aktiv, och enda aktiva hållaren på marknaden med bara en sladd för både ström och TMC. Tittar Vi vidare på R&R testet så kan man också fundera på hur olika TomTom modeller kan få antingen poäng 1 eller poäng 5 på samma bedömnings punkt... (Hur kan det skilja på hur tydligt en navigation förmedlas med röst mellan en TT G0 och en annan TT, det är samma mjukvara och röst instruktioner...) Det gör testet lite underligt om Ni frågar mig. Men som sagt, ett test är ett test. Och allt skall respekteras. Det är skönt att veta att 7110 har fått oehört många goda testresultat under året i Sverige.

Kör försiktigt!

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 01 May 2008 - 09:30

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Godförmiddag!

Hoppas alla haft en trevlig Valborg!

Tänkte bara meddela Er som går och väntar på 8110:an. De skeppades igår från vårt lager i Tyskland. Dessvärre så har tyska transportfacket gått in och förbjudit att våra bilar rullar idag på första Maj. Så det betyder att de trillar in i Sverige först på måndag.

Så, de bör dyka upp i de första hyllorna på tisdag i nästa vecka.

Trevlig helg!

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 01 May 2008 - 09:45

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Godförmiddag!

Hoppas alla haft en trevlig Valborg!

Tänkte bara meddela Er som går och väntar på 8110:an. De skeppades igår från vårt lager i Tyskland. Dessvärre så har tyska transportfacket gått in och förbjudit att våra bilar rullar idag på första Maj. Så det betyder att de trillar in i Sverige först på måndag.

Så, de bör dyka upp i de första hyllorna på tisdag i nästa vecka.

Trevlig helg!

Mvh

NAVIGON Sverige

Äntligen efterlängtade bra nyheter. Då det e dags att spendera lite cash för ett ärorikt syfte.

Postad 06 May 2008 - 12:53

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej Navigon
Jag är en man som inte har haft gps förut men ska skaffa mig en i sommar kommer med lite frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med det är eran värsting jag är intresserad av 8110 eller om det hinner komma någon annan innan jag köper...*ler* men blir nog i juli, sedan tycker jag det är otroligt svårt att jämföra eran värsting mot tex Tomtom för ni har så konstiga namn på allt så det är svårt att veta om konkurenten har samma finesser
förlåt att det är stora bokstäver men jag har skrivit det förut i punkter

BIL GPS KLARA AV OM MAN SKULLE KÖPA EN SÅDAN
TOM TOM GO 930 T ELLER NAVIGON 8110 (eller nyare modeller eller Garmin)

• ATT MAN KAN TA MED SIG DEN NÄR MAN ÄR UTE OCH GÅR

•MP3

•VISA BILDER

•BLUETOOTH SÅ MAN KAN FÅ LJUDET I BILHÖGTALARNA

•SÅ ATT MAN KAN SVARA MED TELEFONEN MED DEN

•TOUCHKNAPPAR

•WIDESCREEN

•MYCKET MINNE

•NORDEN, EUROPA (SPANIEN), NORDAMERIKA KARTOR MED

•LEDADE FÄSTEN

•GPS MOTTAGARE – SiRFstarIII (KÄNSLIG OCH BRA)

•FM-SÄNDARE

•TALSYNTES (SÄGER NAMNEN PÅ VÄGARNA OCH ORTERNA)

•ANTAL FAVORITER SOM MAN SJÄLV SKA KUNNA LÄGGA IN SKA VARA
OBEGRÄNSAT

•KAN MAN FÅ ATT ÄR MAN I EN STAD SÅ SER MAN AUTOMATISKT ALLA
INLAGDA VAR DOM BOR UTAN ATT MAN MÅSTE TA EN OCH EN ?

•HUR GÖR MAN FÖR ATT KUNNA HA ETT 8GB KORT ISTÄLLET FÖR 4GB ?

•ATT DEN SÄGER GATUNAMNEN PÅ SVENSKA

ATT DEN SÄGER NAMNEN PÅ GATORNA ISTÄLLET FÖR TEX SVÄNG HÖGER

mvh
LAZIO

Postad 06 May 2008 - 21:04

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Spänningen stiger imorgon kommer den med posten från Dustin. Då åker min Nüvu 360 ut. :) . Hoppas den leverera vad reklamen och detta forum lovat. Återkommer med testrapport snarast.

Postad 07 May 2008 - 18:25

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Precis sålt min Navigon PNA7000T så nu är jag på jakt efter en ny. Måste säga att den här ser väldigt bra ut. Blir nog en beställning på denna inom kort.

Postad 07 May 2008 - 19:54

kjoada
  • kjoada
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Spänningen stiger imorgon kommer den med posten från Dustin. Då åker min Nüvu 360 ut. :unsure: . Hoppas den leverera vad reklamen och detta forum lovat. Återkommer med testrapport snarast.

Ser fram emot dina första upplevelser!

Postad 07 May 2008 - 20:21

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej !
Nu har jag testat allt. Är helnöjd så här långt. Känns som ett rejält lyft från min Garmin Nüvu. Alla funktioner o finneser fungerar utmärkt. Enda negativa synpunkten är när jag använder den som handsfree och kör över ljudet till bilstereon blir det lite raspigt ljud från den jag talar med. Det är lite mystiskt för kopplingstonen är perfekt och även navigeringsrösten. Testar mer imorgon. :unsure:

Postad 07 May 2008 - 20:44

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hur fungerar det att säga namnet på den gatan man vill få ruttvalet till? Fungerar det överhuvudtaget? Det är en funktion som jag gärna vill ska fungera bra. Kan man säga vilken adress som helst eller är det förvalda som man redan knappat in som kan användas?

Mvh,
Jonas

Ps. Har lagt undan en till imorgon så ett snabbt svar vore mycket tacksamt!

Postad 07 May 2008 - 22:09

Unregistereddddca627
  • Unregistereddddca627
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej!

Väldigt sugen på en 8110 men en viktig fråga för mig är:

Fungerar 8110 tillsammans med mac?
Exempelvis de fria kartuppdateringarna, övrig programvara m.m.

Tack på förhand!

Postad 08 May 2008 - 06:53

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej !
Jag ljög visst igår när jag sa att jag testat allt. :unsure: Brydde mig inte om att testa röststyrningen eftersom det var 23 grader och jag körde nercabbat under testen. Har i och för sig inte prioriterat röststyrning i mitt val efter ett antal försök att få det att fungera med mina Sonyericssonmobiler. Det är för mycket störande sidoljud i en bil för att det skall bli bra. Däremot fungerar uppläsningen av gatunamn inför svängar perfekt.

Hej!

Väldigt sugen på en 8110 men en viktig fråga för mig är:

Fungerar 8110 tillsammans med mac?
Exempelvis de fria kartuppdateringarna, övrig programvara m.m.

Tack på förhand!

Kör pc.

Postad 08 May 2008 - 08:11

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag ljög visst igår när jag sa att jag testat allt. :unsure:

Det är ingen fara, ingen begär att du ska lämna någon fullständig rapport på hur allt fungerar. Om du hinner/vill testa röststyrningen så tar jag tacksamt emot dina synpunkter på den. Visst kan störande ljud påverka funktionen men den är nog tänkt att man ska "läsa in" destinationen innan man ens startar bilen. Då bör det ju fungera, eller? Jag hoppas i allafall det, det kanske fungerar även när man kör om man har en tillräckligt tyst bil. Funkar det inte i min S-Max får jag väl byta till MB R serie i stället, den lär nog vara något tystare.

Jonas

Postad 08 May 2008 - 08:37

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

...Däremot fungerar uppläsningen av gatunamn inför svängar perfekt.

Menar du att dom lyckats med att läsa upp svenska gatunamn? Bättre än Garmin?

Vilka andra GPS:er har du använt förut (förutom Nüvi 760, var det väl)?

Hur är responsen när du trycker på skärmen?

Har du haft möjlighet att testa TMC?

/Micke

Som haft en Garmin C320, har en TomTom ONE och en numera trasig Mio C710

Postad 08 May 2008 - 09:16

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej !
Det var en Nüvu 360. Den läser inte upp gatunamnen. Jag bedömmer det somm att namnen läses upp på perfekt svenska. Talsyntesen låter inte dataröst. Skall försöka testa röststyrningen idag. Min Ford Focus CC är definitivt inte tyst. Skärmen reagerar bra. Tcm verkar fungera bra. Lite tveksamt med mottagningen. Har inte alltid kontakt med aktiv sändare. Kan vara en inställningssak eller det att det var dålig mottagning där jag var igår. Skall på en längre tur idag. Återkommer ikväll

Postad 08 May 2008 - 09:23

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
TMC använder ju RDS och är beroende av en ganska kraftig signal. Tittar på man på en bilstereo så försvinner ju alltid RDS-symbolerna (TI, TP, PTY etc) innan man märker av att ljudet är dåligt. Därför är jag skeptisk till dessa små trådantenner som följer med. I min bil har jag en "proffs"-installation av en sådan antenn som Pioneer använder till TMC för sina bil-GPS:er. Inte ens det fungerar helt klockrent, men otroligt mycket bättre än den som följde med Mio C710:an.

Sedan är det ju en annan sak hur apparaten hanterar och visar informationen.

/Micke

Redigerat av Micleg, 08 May 2008 - 09:23.

Postad 08 May 2008 - 10:42

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag bedömmer det somm att namnen läses upp på perfekt svenska.

Skall försöka testa röststyrningen idag.

Återkommer ikväll

Ska bli intressant att läsa, även om jag nu redan bestämt mig att köpa den och det redan idag så ikväll kan jag också testa lite, om nu barnen kommer i säng i tid! Blir till att köra en runda för att testa den.

Jonas

Redigerat av JonasAndersson, 08 May 2008 - 11:31.

Postad 08 May 2008 - 12:41

aggarp
  • aggarp
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Röststyrningen fungerar si o sådär. mycket blir åt skogen.
Det beror kanske på min skånska.
Överlag känns 8110 lättskött.
Uppläsningen av namn är ok,
den har problem med å som läses som a.

Postad 08 May 2008 - 15:51

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej alla,

Ang röststyringen:

Jag rekomenderar följande (framför allt för mr aggarp med skånsk dialekt... :) självtalar jag med realativt markant GBG accent, vilket inte heller är helt enkelt för denatt förstå utan lite knep)

1. Sätt enheten i bilen som den skall sitta (sitt inte hemma i soffan med enheten i handen. Då blir det pannkaka i bilen sen)
2. Starta bilen
3. Be ungarna att gå ur bilenen stund...
4. Tryck på Röststyrning
5. Tryck på alternativ
6. Tryck på rösthjälp.
7. Läs texten som den ber dig läsa. (Vänta tills efter pipet)
8. Sitt som dugör när du kör bilen. Luta dig inte fram. Tala inte överdrivettydligt eller högt. Tala normalt.

När detta är gjort lär den sig din röst. Oavsett om du är från Göteborg eller Skåne. Fick min första enhet idag från "butik" alltså exakt samma som Ni har. Efter en träning har den hittils gett mig 100% korrekta adresser medans jag kört till kunder under dagen. Har iofs bara testat 5 adresser, men det anser jag vara ett gott betyg. Kör standard Svensk bil. Gissa vilken... Normal ljudbild kan jag tro.

TMC: Fick in 39 händelser i GBG området inom ca 5 min från första start. OK.

Ang MAC. Tuff fråga... :)

NAVIGON Fresh som mjukvaran heter är endast andpassad till Microsoft. Men vad jagvet är det ju inga problem att köra Microsft mjukvara i en MAC nuförtiden. Med något extra program iofs. Men vad gäller kartuppdateringar osv. brukar det finnas en PC nära till hands på arbetsplats, eller vänner och bekanta. Så det skal lnog lösa sig. PS. MAn behöver inte koppla ihop 8110an med USB till datorn. Standard SD-kortsläsare går också bra.

Text-to-speech

Funkar helt OK. Det är ju syntetisk uppläsning baserat på den fonetiska infon vi får från NAVTEQ. ÅÄÖ blir således lite lustiga ibland.

Viktigt: Om man föredrar vår "vanliga" röst kan man stänga av TTS under inställningar. Men då tappar man ju också TTS...

Skrap med FM sändaren.

Det var en lurig en... Det låter ju bra med navigationen skriver Ni. Så det låter som att det har med telefon kopplingen med BT att göra. Prova att starta om telefonen och gör en ny parning. Ett långskott, men kan hjälpa.

Sedan har Ni som gillar att pilla i inställningar förmodligen redan hittat "inställningar" under FM sändare menyn. Där finns det en info om "norm". Om Ni inte hittat detta så kan det vara värt att känna till när Ni skall på USA resa...

Så, nu lovar jag att inte skriva mer. Det uppfattas ibland som stötande. Men, detta är mina personliga reflektioner när jag idag testat med stor nyfikenhet själv. Hoppas att det kan hjälpa någon.

Trevlig kväll, och glöm inte att köra försiktigt.

Mvh

NAVIGON Sverige

Redigerat av NAVIGON Sverige, 08 May 2008 - 15:52.

Postad 08 May 2008 - 20:38

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Så då har man införskaffat en Navigon 8110. Det är min första navigator så jag har inte så mycket att jämföra med men den verkar fungera bra. Enkelt gränsnitt, vilket jag uppskattar, bra ljud, okey röststyrning. Kan säkert bli bättre om man gör om själva kalibreringen, dock är nog skånska/hallänska lite svårt eftersom våra K försvinner, R låter knappt alls med mera. Tänk bara på hur Peter Wahlbeck låter ;-) Men men man får nog anstränga sig lite för att det ska fungera perfekt.

En sak som jag trodde fanns, men som jag inte hittat, är att skapa körvägar i datorn och sedan tanka över dessa till navigatorn. Det hade varit perfekt inför semestern. Om det finns och jag missat det får någon gärna informera mig om det.

Den är otroligt smidig att ta loss från fästet, har den nu monterad på vänster sida. På S-Maxen finns en extra ruta framför dörren som var perfekt att montera fästet på. Då slipper man att navigatorn tar upp halva ruta, och sladden var enklare att gömma också.

Jonas

Postad 08 May 2008 - 21:53

Unregisteredfd67aa39
  • Unregisteredfd67aa39
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hur är ljudet som sänds via FM-sändaren när den spelar MP3:or? Låter det bra eller är det samma skräp som alla dussin FM-sändare som finns på marknaden?

Sen undrar jag, fortfarande, om man kan lyssna på musik samtidigt som man navigerar? Alltså att den tonar ner musiken och ger en anvisning för att sen forsätta spela musik?

Anledningen till att jag tjatar om detta är att stereon i Passaten, RCD-300, i det tidiga utförandet inte klarar MP3:or. Därför är en navigering med BRA MP3-spelare ett alternativ. Funderar på en Pioneer D3 men den kostar en del ännu...

Tack på förhand!

/Daniel

Postad 08 May 2008 - 21:54

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej !
Det var en Nüvu 360. Den läser inte upp gatunamnen. Jag bedömmer det somm att namnen läses upp på perfekt svenska. Talsyntesen låter inte dataröst. Skall försöka testa röststyrningen idag. Min Ford Focus CC är definitivt inte tyst. Skärmen reagerar bra. Tcm verkar fungera bra. Lite tveksamt med mottagningen. Har inte alltid kontakt med aktiv sändare. Kan vara en inställningssak eller det att det var dålig mottagning där jag var igår. Skall på en längre tur idag. Återkommer ikväll

Hur är prestandan på 8110:an, ni som testat den? Uppdaterar den snabbt och ofta? Uppskatta frame rate:n.
På vissa navigatorer uppdateras det såpass sällan att man hinner köra förbi exvis en trafikkorsning innan uppdateringen kommer och vips, så har man valt fel väg. Bilden på uppdateringen innan visade "bilen" strax innan korsningen. :)

/Martin

Postad 09 May 2008 - 10:04

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej !
Nu har jag testat mer. Röstsyrningen är lika dålig som jag förväntat mig. Har gjort helt enligt instruktionen. Kan leva utan röststyrning. Däremot tveksamt om TCM fungerar. Är röd större delen av tiden. Ser under inställningar att signalen är svag när jag kör runt Kristianstad. Skall köra till Lund imorgon och och passerar då Hörbysändaren. Får då svar på om det fungerar. Har fått ett par låsningar. Fick resetta den varefter den inte ville ladda i bilen på ett tag. Talade med supporten i Tyskland. Fick besked att det kunde vara laddaren eller hela navigatorn det var fel på. Ombads att skicka in den till Tyskland för ev byte. Uselt har köpt en ny som det ev är fel på direk och skall behöva vänta på byte i flera veckor. Borde var möjligt att antingen Dustin (där jag köpt den) eller Navigon skickar ut en ny varefter jag skickar in den trasiga. Behåller den ett tag till för att se om det var tillfälliga låsningar. Läser inte alltid upp gatunamn.
Annars fungerar den utmärkt och är mycket snabb med utmärkt display. :)

Postad 09 May 2008 - 12:18

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Hej !
Nu har jag testat mer. Röstsyrningen är lika dålig som jag förväntat mig. Har gjort helt enligt instruktionen. Kan leva utan röststyrning. Däremot tveksamt om TCM fungerar. Är röd större delen av tiden. Ser under inställningar att signalen är svag när jag kör runt Kristianstad. Skall köra till Lund imorgon och och passerar då Hörbysändaren. Får då svar på om det fungerar. Har fått ett par låsningar. Fick resetta den varefter den inte ville ladda i bilen på ett tag. Talade med supporten i Tyskland. Fick besked att det kunde vara laddaren eller hela navigatorn det var fel på. Ombads att skicka in den till Tyskland för ev byte. Uselt har köpt en ny som det ev är fel på direk och skall behöva vänta på byte i flera veckor. Borde var möjligt att antingen Dustin (där jag köpt den) eller Navigon skickar ut en ny varefter jag skickar in den trasiga. Behåller den ett tag till för att se om det var tillfälliga låsningar. Läser inte alltid upp gatunamn.
Annars fungerar den utmärkt och är mycket snabb med utmärkt display. :)

Marantz> Kört runt KRSTD??? Här är en till som bor i 044-land (Vä :P), återkom gärna i ärendet om TMC MEN självklart ska Dustin lösa med en ny till dig utan att du ska behöva vänta veckor annars är det ju en lite taskig organisation...

Postad 09 May 2008 - 13:49

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Hej på Er,

Ser att Mr Marantz har problem med röststyrningen.

Då jag tidiagare skrivit att den funkar bra vill jag ju gärna visa att så är fallet och inget jag bara skriver.

Har därför tagit mig friheten att spela in en liten film och lagt upp på YouTube där Ni själva kan bedöma funktionaliteten.

Observera. Jag har tagit två adresser i en följd. Alltså inte stängt av kameran efter varje adress för att sedan bara visa de gånger det lyckas. Hade gärna gjort fler i rad, men då det blir stora filer så begränsade jag det med två i rad. En i GÖteborg, och en i Stockholm. På så vis ser Ni att den också klarar av Ö i Göteborg.

Det kan nog lösa sig om Marantz kör en ny "rösthjälp".

http://www.youtube.c...h?v=e9Hp_o1rL6A

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 09 May 2008 - 14:24

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Nu när folk har börjat fått navigatorn, hur funggerar reality view nu, är det även i mindre städer som man får upp den och inte bara runt storstäderna? Har en 7110 själv och tycker att det var en bra funktion.

Hur ser 3D-bilden ut? Syns bergen osv som man har sett på en del reklambilder.

Postad 09 May 2008 - 15:24

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Navigon> Känns inte lite väl overkill med flera uppe samtidigt (antalet gps i rutan)??? :) Diggar dialekten som slår genom emellanåt...

Tack för upplägget!

Redigerat av Aouseus, 09 May 2008 - 15:24.

Postad 09 May 2008 - 15:33

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej Navigon. Skall ge röststyrningen en ny chans. Mitt stora problem är inte röststyrningen utan beskedet att jag skall vänta på fraktsedel från Tyskland och sedan vara av med den en längre tid inför ett ev byte. Jag anser också att Dustin borde byta direkt men de hävdar att Navigon skall ta hand om alla reklamationer själv.
Gränssnittet är det bästa jag sett på en GPS hittills hartesta flera olika innan bla TomTom och Garmin. Finns dock inga berg runt Kristianstad.

Postad 09 May 2008 - 15:50

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Marantz.

Jag måste förtydliga garanti kontra DOA, (Dead on arrival)

Om problemen som du beskriver är korrekta, är det en DOA, då det är inom 14 dagar från ditt köp. Alltså har du rätt att returnera den till din återförsäljare. Om det däremot är efter 14 dagar räknas det som ett garantiärende. Då, har NAVIGON en pickup and return garanti i 24 månader vilket innebär att när du ringer till vår Hotline och de kommer fram till att det är ett garantifel, så skickar Vi en UPS budbil hem till dig. Vi plockar upp den, kör ned till Tyskland och lagar/byter ut. Målsättningen är att du har tillbaks enheten inom 8 arbetsdagar. Inga kostnader för dig.

Men, iom att det är inom 14dagar, så är det retur till ÅF och ny enhet. (Vi löser den returnerade enheten med ÅF)

Så ser garanti samt DOA reglerna ut. Detta är en väldigt vanlig företelse på all elektronik. Däremot är det inte vanligt att erbjuda 24 månaders Pickup and return garanti. Det är extremt dyrt för oss. Men det gör Vi då Vi vill skilja oss från mängden vad gäller service. Samt att Vi vet att vi har låg felfrekvens på våra enheter.

Men, av det du skrivit om din enhet som slutar att ladda. Det är inget fel. Den matar ström, men laddningen går ned om det är väldigt varmt. Sedan startar laddnignen när det behövs. Men ström får den. Däremot så är det en liten "Bugg" att batteriindikatorn går igång. (detta kommer det en buggfix inom kort till på NAVIGON Fresh) Alltså, jag skulle inte returnera enheten pga av detta. Det är bara det att den visar fel indikations ikon ibland.

Ang. att den hängt sig låter som mjukvarurelaterat. Inget jag uppmörksammat ännu. Som Aouseus uppmärksammade kör jag med ett gäng idag. Just för att testa och se om det är något som inte är som det skall. (Som batteri ikonen...) Men inga hängningar ännu på dessa tre stycken.

Så, min rekomendation till dig är att ligga lågt och inte skicka tillbaks till Dustin. Batteriikonen kommer inte att uppföra sig bättre för det. Avvakta istället en uppdatering som givetvis är gratis på NAVIGON Fresh.

Men, det är ju vad jag hade gjort. Du gör det du känner är bäst för dig.

@ Ume-Anders. Bergen syns. Men allt är relativt. Sverige är ju inte ett extremt bergigt landskap. Så det beror ju på vart man kör.

Mvh
NAVIGON Sverige

Trevlig helg på Er förresten!

Och som vanligt, kör försiktigt.

Postad 09 May 2008 - 17:05

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ Marantz igfen...

Om du eller andra som inte bor i närheten av berg osv, som i Kristianstad vill, så går det jättebra att stänga av PanoramaView under inställningar. Det kan säkertvara att föredra. Eller tex om man bara kör i storstadsmiljö. Då är den vanliga vyn myvkeet mer detaljerad med gatunamn osv.

Bara ett tips för Er som inte är frekvent ute bland berg och dalar...

:)

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 09 May 2008 - 18:19

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej Navigon !
Tack för snabb respons med bra info. Synd bara att Dustins kundservice och er support inte känner till detta. Supporten i Tyskland ville skicka ut en fraktsedel med posten. Intressant med batterindikatorn. Det kan stämma eftersom det var varmt i bilen efter det att den stått i solen några timmar dock laddade den ur. Har varit ute och kört igen. Röststyrningen fungerar riktigt hyffsat efter ny inläsning.Till och med nedcabbat. Den har dock lite svårt med kristianstads å ä ö. Resettade sig själv isamband med en omdirigering pga trafiken. Troligtvis en bugg. Så är det när man vill vara tidigt ute. Vad gäller TCM verkar det stämma med tidigare inlägg att det handlar om dålig mottagning/känslighet. Får se imorgon när jag kör till Lund. Självklart tänker jag inte skicka in den idagsläge. Utgår från att det bara är buggar som löses i uppdateringar

Postad 10 May 2008 - 17:11

Snappahead
  • Snappahead
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Köpte mig en 8110:a idag och har också stött på lite problem. Det tog kanske 3 min innan den hängde sig första gången (har hängt sig 3 ggr på 1 timmes användning).

Röststyrningen funkade jättebra när man står stilla men fungerade uselt när jag körde, vilket är värdelöst då det är vid körning jag vill ha den funktionen (ska dock testa lite mer innan jag dömer ut den helt).

Jag har också samma problem med att den inte laddar i bilen. Jag tror inte att det bara är en bugg med batteri-indikatorn då den laddade ur helt trots att den satt i hållaren med ladd-kabeln i hållaren.

TCM verkar inte fungera bra heller, fick ingen signal trots att jag körde runt i stockholms södra delar. Iofs har jag gömt sladden ganska bra mellan vänster dörr och instrumentpanelen så mottagningen kan säkert påverkas då endast ca 20 cm av sladden är fri.

Annars så gillar jag gränssnittet samt reality view, förutom att reality view hängde kvar resten av resan (hängning nr 3) :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.