Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX HD M-7000 *

454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 May 2008 - 22:56

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det står att den läser iso-filer.
För mig är det inget filmformat utan ett spelformat.
De filmer som jag sett ligger som en img-fil.
Det står ingenting om detta format i de specar jag läst, någon som vet om den kan läsa detta img.format?

Av alla högupplösta filmer jag sett så finns det ingen som har swesub, finns det textfiler som man kan ladda ner på sidan om och lägga in i filmen?
Vart hittar man dessa? Och hur skulle det gå till att lägga in den i filmen?

Postad 26 May 2008 - 13:33

fbkKung
  • fbkKung
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Det står att den läser iso-filer.
För mig är det inget filmformat utan ett spelformat.
De filmer som jag sett ligger som en img-fil.
Det står ingenting om detta format i de specar jag läst, någon som vet om den kan läsa detta img.format?

Av alla högupplösta filmer jag sett så finns det ingen som har swesub, finns det textfiler som man kan ladda ner på sidan om och lägga in i filmen?
Vart hittar man dessa? Och hur skulle det gå till att lägga in den i filmen?

Nej, .img-format klarar den konstigt nog inte av. Men det är enkelt åtgärdat. Döp om dina .img-filer till .iso så funkar det.

Postad 30 May 2008 - 11:08

Stingray454
  • Stingray454
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
om jag har förstått rätt funkar alla 720p x264 rippar (tv serier och filmer) på tvixen men 1080p funkar inte?

jag har bara stöd i tvn för 720p så det räcker för mig, men vill inte köpa en tvix till sovrummet om den inte klarar 720p :)

1080p hade ju varit fint men eftersom jag inte ens har en tv som klarar den upplösningen spelar det ju inte mig någon större roll, och nerskalning är ju aldrig kul, det hackar bara och drar cpu.. :D

Postad 30 May 2008 - 11:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

om jag har förstått rätt funkar alla 720p x264 rippar (tv serier och filmer) på tvixen men 1080p funkar inte?

jag har bara stöd i tvn för 720p så det räcker för mig, men vill inte köpa en tvix till sovrummet om den inte klarar 720p :)

1080p hade ju varit fint men eftersom jag inte ens har en tv som klarar den upplösningen spelar det ju inte mig någon större roll, och nerskalning är ju aldrig kul, det hackar bara och drar cpu.. B)

Hej!

Nej, du har förstått det fel. TViX:en klarar även 1080p.

Påstående nummer två har du däremot rätt i. Enda skillnaden blir som för mig, att du lika gärna kan sätta TViX:en på 720p i Setup, för du kan ju ändå bara se det. Samma sak med materialet. Du behöver till exempel inte rippa eller leta efter material i 1080p, eftersom det ändå blir att kasta pärlor åt svinen. Däremot kanske du uppgraderar TV framöver, och då kan det vara kul med 1080p även om jag personligen, har rätt svårt att se skillnad på dem båda, såvida det inte är en projektor och stor filmduk. :D

Postad 30 May 2008 - 12:44

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nej, .img-format klarar den konstigt nog inte av. Men det är enkelt åtgärdat. Döp om dina .img-filer till .iso så funkar det.

Är det bara att klicka sig in i filen och ändra format menar du eller?
Det behövs ingen konvertering av något slag?

Postad 02 June 2008 - 14:06

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Är det bara att klicka sig in i filen och ändra format menar du eller?
Det behövs ingen konvertering av något slag?

Byt filändelse från .img till .iso, brukar funka fint det :blink:

Postad 03 June 2008 - 10:19

Stingray454
  • Stingray454
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!

Nej, du har förstått det fel. TViX:en klarar även 1080p.

Påstående nummer två har du däremot rätt i. Enda skillnaden blir som för mig, att du lika gärna kan sätta TViX:en på 720p i Setup, för du kan ju ändå bara se det. Samma sak med materialet. Du behöver till exempel inte rippa eller leta efter material i 1080p, eftersom det ändå blir att kasta pärlor åt svinen. Däremot kanske du uppgraderar TV framöver, och då kan det vara kul med 1080p även om jag personligen, har rätt svårt att se skillnad på dem båda, såvida det inte är en projektor och stor filmduk. :)

en polare har en tvix 4100 tror jag den hette, rund sak som är lite äldre, den klarar oxå 720p men hackar ******** imellanåt, frågan är om 720p hackar på en tvix 7000?

ska beställa mig en m-7000 iaf så får vi se om det funkar bra ;)

Postad 03 June 2008 - 11:24

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

en polare har en tvix 4100 tror jag den hette, rund sak som är lite äldre, den klarar oxå 720p men hackar ******** imellanåt, frågan är om 720p hackar på en tvix 7000?

ska beställa mig en m-7000 iaf så får vi se om det funkar bra :)

NEJ! TViX:en klarar 720p UTAN problem. Punkt slut. Den klarar även 1080p. Punkt slut.

Är det någon 720p-fil som hackar så illa, både på M-7000, M-6500, M-4100, M-5100, så är det en skitdåligt kodad film, eller en inkompatibel filtyp, eller en ofullständigt laddad fil, eller en felaktigt rippad fil osv.

De senaste generationerna är ju gjorda för just 1080p och därför självfallet även 720p. Fungerar inte filmfiler så har det ofta med materialet att göra (med reservation för undantag). ;)

Postad 03 June 2008 - 18:55

Stingray454
  • Stingray454
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

NEJ! TViX:en klarar 720p UTAN problem. Punkt slut. Den klarar även 1080p. Punkt slut.

Är det någon 720p-fil som hackar så illa, både på M-7000, M-6500, M-4100, M-5100, så är det en skitdåligt kodad film, eller en inkompatibel filtyp, eller en ofullständigt laddad fil, eller en felaktigt rippad fil osv.

De senaste generationerna är ju gjorda för just 1080p och därför självfallet även 720p. Fungerar inte filmfiler så har det ofta med materialet att göra (med reservation för undantag). :)

okey tror det kan ha med nerskalning dock att göra att det hackar. men det låter ju lovande att det ska fungera.. :P

Postad 04 June 2008 - 08:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Osäkerhet kring Sigma och HD-audio över HDMI 1.3

Tyvärr verkar läget klart osäkert om det kommer stöd för HD-audio över HDMI 1.3 på Sigma baserade Mediaspelare. Det verkar pågå diskussioner mellan Dolby och Sigma om det krävs licens för att köra Pass-through av HD-audio signalen. Om det krävs licens för att tillåta detta så är det ytterst osäkert om det blir verklighet....

Detta gäller samtliga HDMI 1.3 bestyckade Sigma-baserade Mediaspelare, idag: Tvix 6500/7000, Istar Mini 1.3 mfl

Tyvärr! To be continued!

Källa: MPCclub.com

Postad 08 June 2008 - 23:39

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hur behandlar jag HD-matrial när de ligger i två mappar där den ena heter BDMV.
Hur packar jag den till en "Blu Ray skiva" motsvarande IMG?

Redigerat av Dennis22, 10 June 2008 - 06:21.

Postad 09 June 2008 - 14:25

DanielBäckström
  • DanielBäckström
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag läste på Dustin Home att det inte går att ha mer än 500 GB i hårddiskkapacitet.
Stämmer det?

Internt minne: Nej, 3,5" SATA hårddisk (max 500 GB)

Jag har letat i M-7000's manual och på internet, men där står det inget om max kapacitet.. :)

Men det kanske räcker med bara 500 GB.. Känns lite fattigt med tanke på all HD-film överallt... :rolleyes:

Jag lär ju säkert köpa M-7000 ändå, men det skulle vara mysigt att veta att jag kan mosa in en riktigt fet hårddisk så det bara rinner data över kanten och ner på golvet! *mmm*

Postad 09 June 2008 - 15:07

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej Daniel

Det står inget om max utrymme.
På höger sida står det däremot vad andra har beställt i samband med Tvixbeställningen.
Jag la min beställning på Dustin home och beställde disken ovanför på 750 GB.
De har även en på 1 TB.

Postad 09 June 2008 - 15:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej Daniel

Det står inget om max utrymme.
På höger sida står det däremot vad andra har beställt i samband med Tvixbeställningen.
Jag la min beställning på Dustin home och beställde disken ovanför på 750 GB.
De har även en på 1 TB.

Hej!

Själv har jag tryckt i en 1 TB-disk och det går undan, men det tog typ två dagar innan den nästan var fyllt (från uppgraderingen från en 500 GB-disk). Kör på den storlek av SATA-disk du behöver. 500 GB är alltså inte maximalt.

Postad 09 June 2008 - 17:07

DanielBäckström
  • DanielBäckström
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej Dennis22
om man går till http://www.dustinhom...5010141103.aspx
och klickar på "Specifikationer" så står det där under:
Internt minne Nej, 3,5" SATA hårddisk (max 500 GB)
Det var det som vilseledde mig!

Men fan vad skönt. 1 TB får det bli!
:)

Tack för svar, sean.wiklund och Dennis22

** Nu har jag beställt en Tvix M-7000 :rolleyes:

Redigerat av DanielBäckström, 09 June 2008 - 17:29.

Postad 21 June 2008 - 16:10

Unregistered3dd2dca4
  • Unregistered3dd2dca4
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har strulat runt lite i olika forum för att få någon hjälp jag har en Tvix HD M-7000 jag har kopierat över mina videokamera filmer som är i avi format jag provade att spela upp dem men det står det "denna fil stöds inte videokodningen stöds mjpg" jag vet inte vad jag ska göra. 2. Jag har ljudfiler som jag laddat ner från sveriges radio Lucia DTS .wav jag kopierat en cd med den filen och har spelat upp den på min dvd och dts fungerar. Samma fil har jag nu lagt in på min Tvix och ställt om alla ljud till digitalt det enda jag hör är brus och det vet jag att man brukar höra då DTS kodningen inte fungerar.

Kan någon hjälpa mig?
/Hasse

ps ursäkta om detta inlägg hamnar fel? ds

Postad 21 June 2008 - 16:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har strulat runt lite i olika forum för att få någon hjälp jag har en Tvix HD M-7000 jag har kopierat över mina videokamera filmer som är i avi format jag provade att spela upp dem men det står det "denna fil stöds inte videokodningen stöds mjpg" jag vet inte vad jag ska göra. 2. Jag har ljudfiler som jag laddat ner från sveriges radio Lucia DTS .wav jag kopierat en cd med den filen och har spelat upp den på min dvd och dts fungerar. Samma fil har jag nu lagt in på min Tvix och ställt om alla ljud till digitalt det enda jag hör är brus och det vet jag att man brukar höra då DTS kodningen inte fungerar.

Kan någon hjälpa mig?
/Hasse

ps ursäkta om detta inlägg hamnar fel? ds

Hej!

Har du satt volymen till 25 (varken mer eller mindre) på TViX:en? Ska du köra digitalt ljud så kan du nämligen inte ändra volymen där (och det rekommenderar jag inte heller eftersom du förstärker eller stryper en ren signal genom att ändra volymen på TViX:en istället för på förstärkaren). Så, låt volymen ligga på 25 - alltid.

"mjpg" är inget som jag vet att TViX:en ska fixa...

Postad 21 June 2008 - 22:55

Unregistered3dd2dca4
  • Unregistered3dd2dca4
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej!

Har du satt volymen till 25 (varken mer eller mindre) på TViX:en? Ska du köra digitalt ljud så kan du nämligen inte ändra volymen där (och det rekommenderar jag inte heller eftersom du förstärker eller stryper en ren signal genom att ändra volymen på TViX:en istället för på förstärkaren). Så, låt volymen ligga på 25 - alltid.

"mjpg" är inget som jag vet att TViX:en ska fixa...

Kanon jag ändrade volymen och helt plötsligt hörde jag luciasången (kanske lite tidigt) men det funkade tack snälla!!
Jag håller med om mjpg men det står så på tvn när jag ska spela upp filen. hmm... jag får försöka att koda om filmerna på något sätt tack i alla fall för lösningen med ljudet

Postad 22 June 2008 - 19:28

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
M-JPEG var i alla fall tidigare vanligt i kameror för att det skulle vara enklare att editera den slutgiltiga filmen. Till skillnad mot för MPEG, där man kraftigt minskar filstorleken genom att de flesta frames bara innehåller skillnaden mot förra, har M-JPEG hela tiden fullständiga frames. En lång serie med JPEG-bilder, helt enkelt.

Som sagt, för att enklare editera ihop sina filmade "snuttar". Sedan brukar man med editeringsprogrammet exportera slutresultatet till en MPEG- eller möjligen AVI-fil.

Postad 25 June 2008 - 06:45

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en film i MKV-format.
Till den har jag ett audiopack som ligger i AC3-format samt en textfil i SRT-format

Textfilen läser den in automatiskt när jag synkroniserat filnamnet, men ljudfilen får jag inte in hur jag än gör.
Någon vänlig själ som vet hur man ska lösa det?

Redigerat av Dennis22, 25 June 2008 - 06:45.

Postad 25 June 2008 - 07:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en film i MKV-format.
Till den har jag ett audiopack som ligger i AC3-format samt en textfil i SRT-format

Textfilen läser den in automatiskt när jag synkroniserat filnamnet, men ljudfilen får jag inte in hur jag än gör.
Någon vänlig själ som vet hur man ska lösa det?

Hej!

Såvitt jag vet så kan TViX:en inte läsa in separata som ligger i separata filer. Det är enbart subtitles som fungerar.

Mitt tips är att du försöker slå ihop alla filer med något mergeprogram. Googla på det om ingen annan vänlig själ har något tips på bra program som kan koka ihop alla filer till en enda MKV-fil. :)

EDIT: Eller rippa om filmfilen till en enda fil istället för att splitta video, ljud och text åt.

Redigerat av sean.wiklund, 25 June 2008 - 07:44.

Postad 25 June 2008 - 14:21

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok, där ser man.
Vilket program använder jag då om jag ska rippa om allt?

Postad 25 June 2008 - 14:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ok, där ser man.

Jag har dålig koll på hur man gör MKV-filer (men det finns det massor av guider för och så på nätet om du Googlar), men för ISO-filer kan jag bara rekommendera DVD Decrypter. Fantastiskt bra när du vill göra en backup på dina DVD-filmer till exempel. :)

Postad 25 June 2008 - 16:39

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Mitt tips är att du försöker slå ihop alla filer med något mergeprogram. Googla på det om ingen annan vänlig själ har något tips på bra program som kan koka ihop alla filer till en enda MKV-fil. :)

mkvmerge, en del av mkvtoolnix är till för just detta.

Ok, där ser man.

staxrip är kompetent men ändå lättanvänt

Redigerat av outdoor_miner, 25 June 2008 - 16:45.

Postad 27 June 2008 - 10:29

Bubb
  • Bubb
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Klarar Tvixen av att spela upp AVCHD filmer från tex. en HD videokamera utan problem?

Är fjärrkontrollen IR eller Radio?

Postad 27 June 2008 - 12:36

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Klarar Tvixen av att spela upp AVCHD filmer från tex. en HD videokamera utan problem?

Ja och med reservation nej. Säkerligen gör den det (det står att den klarar det), men är det så att det är någon speciell inställning i filmfilen som gör att det inte fungerar, så kanske man kan kolla lite i kameran och testa sig fram. Men som sagt, stöd finns för AVCHD.

Är fjärrkontrollen IR eller Radio?

IR.

Postad 27 June 2008 - 14:57

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Vad är fördelen med att köpa M-7000 mot 6500A?`

Är det bara utseendet som skiljer?

Postad 27 June 2008 - 16:29

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Hittade denna tråd och blev nu sugen på en tvix 7000 :( Har dock ett par funderingar.

Som jag fattat det så klarar den lätt xvid och .mvk (x264) serier filmer med .sub/.srt filer i samma mapp som video filerna när dom är döpta till samma namn. ( som vanligt alltså ;) )
Även klarar den .iso osv. Låter bra det.

Sen så är det ju olika ljud på dom olika formaten och skickar den rätt ljud på det man visar till recivern genom hdmi eller måste man ändra inst varje gång man ska kolla på olika fil format ?

Det bästa är ju om man ställer in allt en gång sen sköter den sig själv hela tiden beroende på vad man tittar på.

Sen så kommer jag isf koppla den via Ethernet från tvixen till min router och sen Ethernet till datorn. Inga problem ?
Går det sen att bläddra i filerna på datorn via tvixen på tv´n ??

Nu en sista fråga :D Om man tex kollar en .iso (dvd film) kan man skicka filen utan att tvixen skalar upp bilden så att tv´n sköter detta själv ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 27 June 2008 - 16:30.

Postad 27 June 2008 - 16:44

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hej gott folk!

Är också sugen på en TViX M-7000. En liten fråga dock:

Har en NAS (Synology 200+) hemma i förrådet kopplad till min D-Link 624+ router via Ethernet-kabel. Ska köpa mig en Pioneer 5090 (TV) och tänkte koppla TViX:en till den via hdmi. Tanken är också att TViX:en ska koppla upp sig trådlöst mot hemmanätverket för att komma åt alla mediafiler (film, foto och musik) som jag lagrat på NAS:en. Kommer TViX:en åt alla filer utan att jag behöver installera något program på NAS:en? NAS:en står på dygnet runt och jag kan dela ut mappar från den samt synliggöra externa hårddiskar kopplade till den (NAS:en alltså).

Postad 27 June 2008 - 16:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vad är fördelen med att köpa M-7000 mot 6500A?`

Är det bara utseendet som skiljer?

7000-modellen har guldpläterade kontakter och en grymt läcker design, vilket också är helt i svart anodiserad aluminium (6500-modellen är i plast och endast fronten är i aluminium). I övrigt är det precis samma produkt.

Kan väl tilläggas att 6500-modellen är oerhört tråkig och anonym, medan alla (!) blir nyfikna på en 7000-modell om man har en sådan stående på TV-bänken hemma. :(

Postad 27 June 2008 - 16:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Som jag fattat det så klarar den lätt xvid och .mvk (x264) serier filmer med .sub/.srt filer i samma mapp som video filerna när dom är döpta till samma namn. ( som vanligt alltså :D )
Även klarar den .iso osv. Låter bra det.

Japp. Undertexterna behöver för övrigt inte ligga i samma mapp, men det underlättar eftersom du slipper navigera runt och leta efter dem då.

Sen så är det ju olika ljud på dom olika formaten och skickar den rätt ljud på det man visar till recivern genom hdmi eller måste man ändra inst varje gång man ska kolla på olika fil format ?

Med ett enkelt tryck på "Audio"-knappen på TViX:ens fjärrkontroll skiftar du ljudspår.

Det bästa är ju om man ställer in allt en gång sen sköter den sig själv hela tiden beroende på vad man tittar på.

Så fungerar det med upplösning etc. om du inte ställer in att den SKA skifta efter olika upplösningar som filmerna kan ha etc. Mitt tips är att har man en 720p-TV, så sätter man TViX:en på att skicka ut 720p. Finns ingen anledning att låta TViX:en jobba med att processa en film i 1080p om TV:n ändå bara visar 720p. Samma med ljud. Antingen kör du analogt, eller så kör du digitalt. Du väljer själv. När du har ställt in det, så är det klart.

Sen så kommer jag isf koppla den via Ethernet från tvixen till min router och sen Ethernet till datorn. Inga problem ?
Går det sen att bläddra i filerna på datorn via tvixen på tv´n ??

Sök lite på nätverk i 6500-tråden. De flesta har inga problem. För många är det plug and play på några få minuter. Andra sliter håret i timmar och dagar både rörande bredband via kabel och trådlöst. Jag skulle säga att allt är relativt. Har du koll på nätverk så löser du det. Sedan finns andra faktorer som om du har uppdaterade drivrutiner som gör att det fungerar BRA etc. Det går alltid att optimera. Så, mitt svar blir att det fungerar bra. Har du käckig hårdvara och dåliga drivisar och absolut noll koll på nätverk, så blir det inte så lätt att du pluggar in nätkabeln och trycker på play, om vi säger så. :(

Postad 27 June 2008 - 17:06

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
hehe ok. tackar för alla svar :(
Är kanske inte sådär jätte haj på nätverk men kopplade iaf in min trådlösa router dlink 635 utan problem ;)
Så det kanske går att lösa iaf.

Får min nya Pioneer G9 1080p tv nästa vecka så den är alltså 1080p. Har beställt en med streaming funktion men om det inte funkar bra så funderar jag på att ta den modellen som inte har det och spara 3000 och köpa en tvix 7000 ist.
Känns som att det kanske är bättre då den verkar funka riktgit bra. dock får jag ju en till "burk" hemma men det gör inget då den e riktigt läcker :D

Men alla mina x264 är 720p hemma nu så ställer man in på att skicka 720p om tv skalar bättre än tvixen då?

Jag kanske inte fattade riktigt men går det att bläddra i filerna på datorn via tvixen på tv´n?

Edit. Kan man dra en lång usb kabel mellan datorn och tvixen ist för att streama och få tillgång till hela datorn att bläddra fram sina video filer i ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 27 June 2008 - 20:34.

Postad 27 June 2008 - 21:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

hehe ok. tackar för alla svar :(
Är kanske inte sådär jätte haj på nätverk men kopplade iaf in min trådlösa router dlink 635 utan problem :D
Så det kanske går att lösa iaf.

Fixar du att koppla in en trådlös router så bör det gå lätt skulle jag tro. :P

Du är varmt välkommen in i TViX-gemenskapen här. You will like! :D

Får min nya Pioneer G9 1080p tv nästa vecka så den är alltså 1080p. Har beställt en med streaming funktion men om det inte funkar bra så funderar jag på att ta den modellen som inte har det och spara 3000 och köpa en tvix 7000 ist.

KÄRLEK! Jag hoppas det blir en TViX jag. ;)

Känns som att det kanske är bättre då den verkar funka riktgit bra. dock får jag ju en till "burk" hemma men det gör inget då den e riktigt läcker :P

Jag vet inte vart du bor, men om du har någon butik som har 7000-modellen som ett demoexemplar, gå och kolla på den, eller för all del - en M-5100 (den ser likadan ut). Som jag sa, den väcker nyfikenhet hos alla (skulle jag säga) eftersom den inte ser ut som alla andra tråkfyrkantiga prylar. Du verkar redan ha förstått att kvalitet är att föredra bara genom det faktum att du tittar på en Pioneer G9 och en TViX skulle göra bilden komplett. ;)

Men alla mina x264 är 720p hemma nu så ställer man in på att skicka 720p om tv skalar bättre än tvixen då?

Vet inte. Jag vet bara att TViX:en skickar ut knivskarp bild när du har HD-material...

Jag kanske inte fattade riktigt men går det att bläddra i filerna på datorn via tvixen på tv´n?

Kopplar du datorn via nätverk, trådlöst eller via kabel, så kan du bläddra runt bland utdelade mappar i datorn, ja.

Edit. Kan man dra en lång usb kabel mellan datorn och tvixen ist för att streama och få tillgång till hela datorn att bläddra fram sina video filer i ?

Alldeles för långa USB-kablar (över fem meter tror jag det är) är inte att rekommendera. Då behöver man en pryl som förstärker överföringen som kostar en hundralapp eller två (eller tre?). Saken är den att om du ansluter TViX:en till datorn, så fungerar den exakt som en extern hårddisk, med tanke på att du ju kan plugga in en hårddisk (SATA) i valfri storlek i TViX:en. Själv har jag en 1 TB stor disk. Det är en fördel om man ska dra till en kompis. Man tar helt enkelt med sig TViX:en och en HDMI-kabel om nu inte kompisen har en sån - och så har man filmkväll. :P

Postad 28 June 2008 - 07:44

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Tackar för dina bra svar :( Ska fundera över helgen nu så får vi se hur det blir !

Postad 28 June 2008 - 17:10

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Hej gott folk!

Är också sugen på en TViX M-7000. En liten fråga dock:

Har en NAS (Synology 200+) hemma i förrådet kopplad till min D-Link 624+ router via Ethernet-kabel. Ska köpa mig en Pioneer 5090 (TV) och tänkte koppla TViX:en till den via hdmi. Tanken är också att TViX:en ska koppla upp sig trådlöst mot hemmanätverket för att komma åt alla mediafiler (film, foto och musik) som jag lagrat på NAS:en. Kommer TViX:en åt alla filer utan att jag behöver installera något program på NAS:en? NAS:en står på dygnet runt och jag kan dela ut mappar från den samt synliggöra externa hårddiskar kopplade till den (NAS:en alltså).

Synology DS207+ har som standard Samba, motsvarande Windows utdelning. TViX har ibland problem med ISO-filer om man spelar över Samba, likaså någon gång från interna disken, med gamla versionen av Netshare på en dator också. Om man installerar NFS på Synology (mycket enkelt), eller senaste versionen av Netshare på en dator (2.02?) så fungerar det mesta mycket bättre. Sedan jag lade in NFS på min DS207+ så har så gott som alla filerna som inte tidigare fungerade gått utan problem.

Postad 29 June 2008 - 21:54

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Synology DS207+ har som standard Samba, motsvarande Windows utdelning. TViX har ibland problem med ISO-filer om man spelar över Samba, likaså någon gång från interna disken, med gamla versionen av Netshare på en dator också. Om man installerar NFS på Synology (mycket enkelt), eller senaste versionen av Netshare på en dator (2.02?) så fungerar det mesta mycket bättre. Sedan jag lade in NFS på min DS207+ så har så gott som alla filerna som inte tidigare fungerade gått utan problem.

Tack för svaret tommypeters. Du får gärna ge en beskrivning (eller länkt till) hur man installerar NFS på DS207+:an. Det är väl Linux som OS på den? Går det att administrera burken på annat sätt än via webbrowser? Jag har inte satt mig in i den så mycket men har man full kontroll över den om man så önskar?

Postad 30 June 2008 - 09:27

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det var länge sedan jag gjorde det här, och bara en gång, så jag kommer inte ihåg så mycket...

Eftersom jag också kör Squeezecenter för Squeezebox på min DS207+ så har jag installerat SSODS, finns på http://oinkzwurgl.org/ssods - är inte säker, men möjligen kan det vara nyttigt att ha även om man inte kör Squeezecenter. Kanske t.o.m. finns någon NFS-patch där - nej, riktigt så kul är det nog inte...

Annars finns en guide för NFS-installation på Synology i den här tråden:
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=14648

Postad 30 June 2008 - 09:46

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Kan inte låta bli...

Popcorn Hour A-100 är absolut inte en sämre maskin, det är en ANNAN maskin...

Vad är sämre med en Popcorn Hour A-100 vs Tvix?
- Ingen USB-slave (direktkoppling USB-dator), kör via Ethernet istället (mycket smidigt)
- Ingen display
- Lite "enklare/billigare" utförande på maskinen
- HDMI versionen 1.1 tillåter inte HD-ljuden (DTS-HD osv) att föras över (väldigt ovanligt än så länge)
- Ej DTS-downmix, har du DTS krävs en Receiver för att få ljud, alt konvertering

Vad är bättre med en Popcorn Hour A-100 vs Tvix?
- Priset (2000 kr)
- Webtjänsterna (MSP konceptet för Youtube, Google Video, Vuze osv)
- Möjlig NAS-server, PCH:s hårddisk kan jobba mot tex Soundbridge
- Inbyggd Torrent-klient, ladda ner material direkt i maskinen
- Stöd för Upnp-AV (DLNA kräver Upnp, så det har framtiden för sig!)
- Mycket öppen attityd mot användarna vad gäller utveckling osv bra forum

Sean, att så mycket fler skulle gett Tvix så mycket bättre omdömen kan man nog ta med en nypa salt. Det finns lika mycket tester som tyder på tvärt om. Sen har självklart Tvix en fördel i att märket är mer känt, Tvix har gjort ett mycket bra jobb under många år. Syabas är dock inga duvungar utan har hållt på mycket länge och är mycket duktiga!

Nej, nu ska jag inte störa Tvix diskussionen! Ha det!

Over and out! :)

Först: Tack för dina excellenta poster gällande popcornmaskinen. Föredömligt!

Jag tog hem en Popcorn Hour och en Tvix6500 för att jämföra.
Det jag kom fram till var att för det jag ska ha den till - titta på film - så var Tvixen rätt fär mig trots ett högre pris.
Bildkvaliteten var helt enkelt ett snäpp bättre vad gäller färgåtergivning och , ja, krispighet.
Tvix har även auto ntsc, vilket innebär att den väljer 50 eller 60 Hz beroende på materialet. Oerhört bra funktion.
Sen kändes väl Tvixen lite stabilare, men eftersom utveckling sker hela tiden är ju inte det någon dealbreaker.

Postad 30 June 2008 - 10:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Först: Tack för dina excellenta poster gällande popcornmaskinen. Föredömligt!

Jag tog hem en Popcorn Hour och en Tvix6500 för att jämföra.
Det jag kom fram till var att för det jag ska ha den till - titta på film - så var Tvixen rätt fär mig trots ett högre pris.
Bildkvaliteten var helt enkelt ett snäpp bättre vad gäller färgåtergivning och , ja, krispighet.
Tvix har även auto ntsc, vilket innebär att den väljer 50 eller 60 Hz beroende på materialet. Oerhört bra funktion.
Sen kändes väl Tvixen lite stabilare, men eftersom utveckling sker hela tiden är ju inte det någon dealbreaker.

För förmiddag!

Det är ju ofta så med kvalitet. Det brukar kosta lite mer. Sedan är inte TViX:en fulländad - än, så allt är relativt beroende på hur man ser på det. Jag som förespråkar TViX framför Popcorn Hour, blir väldigt glad att du faktiskt såg skillnad och att du gillar TViX:en mer. Det gör att jag själv känner mig än mer nöjd med att kunna leverera bra råd till de jag tipsar. :)

Postad 01 July 2008 - 14:12

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Osäkerhet kring Sigma och HD-audio över HDMI 1.3

Tyvärr verkar läget klart osäkert om det kommer stöd för HD-audio över HDMI 1.3 på Sigma baserade Mediaspelare. Det verkar pågå diskussioner mellan Dolby och Sigma om det krävs licens för att köra Pass-through av HD-audio signalen. Om det krävs licens för att tillåta detta så är det ytterst osäkert om det blir verklighet....

Detta gäller samtliga HDMI 1.3 bestyckade Sigma-baserade Mediaspelare, idag: Tvix 6500/7000, Istar Mini 1.3 mfl

Tyvärr! To be continued!

Källa: MPCclub.com

Väldigt intresserad - tills jag läste detta...

Någon HDMI 1.1-spelare blir det absolut inte.

Postad 01 July 2008 - 15:12

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
TViX testar ju (inte speciellt framgångsrikt, tydligen...) Pass-through av HD-Audio över HDMI 1.3, via senaste beta-FW.

Vet inte varför Sigma skulle vara inblandade, Sigma-chippet stödjer ju inte HDMI 1.3 - DViCO har ju satt dit ett extra chip och skiljer sig därmed från Popcorn m.fl.

Postad 01 July 2008 - 15:50

Stingray454
  • Stingray454
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
har köpt en Tvix HD M-7000 nu...

det står vitt och brett om WiFi...
men till att börja med måste man ju köpa en usb WiFi sticka,
för som ja förstod skulle de vara inbyggt men icke sa nicke..

nåja får väl beställa en Wifi sticka och en 1TB satadisk till den..
men helt plötsligt blev den rätt mkt dyrare än man räknat med,
då är den snudd på lika dyr som en sämre HTPC..

edit : sen klarar den ju bara WEP, vem använder i dagens läge WEP? jag har iaf kört WPA TKIP iaf senaste året/åren..
okrypterat är ju dumdristigt till och med i norrland.. :)

Redigerat av Stingray454, 01 July 2008 - 16:22.

Postad 03 July 2008 - 07:17

Dennis22
  • Dennis22
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som vet hur det är med Väska till Tvix 7000?
Springer runt till polarna idag med en ###### ica-påse.
Info tidigare i tråden säger ju ingenting. Dog intresset ut?

Postad 03 July 2008 - 07:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Någon som vet hur det är med Väska till Tvix 7000?
Springer runt till polarna idag med en ###### ica-påse.
Info tidigare i tråden säger ju ingenting. Dog intresset ut?

Väska till 7000-modellen har jag aldrig sett eller hört något om. Däremot har ju agenturen en liten omröstning på det officiella forumet för väskor och intresset har väl verkat lite halvsvalt, tycker jag. Kanske därför det inte händer något. De flesta använder nog något annat, som kassar eller ryggsäck etc. Sedan har ju 7000-modellen en väldigt speciell formfaktor. :P

http://forum.canman....read.php?t=6181

Postad 03 July 2008 - 15:20

banfield
  • banfield
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej

Klarar Tvix Webtjänster som Popcorn? Eller Torrent? FTP? Upnp?
Det jag saknar och som skulle göra en media extender komplett är att kunna slö surfa på hemsidor :P Eller msn ;)

Daniel

Postad 03 July 2008 - 15:52

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
banfield:

1. Nej, inte Webtjänster, Torrent, Upnp. Däremot klarar den FTP:
2. PCH klarar "surfning", men du ska inte jämföra den med en PC/Mac... Det är jättskillnad. Den har inte alla insticksmoduler Flash. Och den känns "trög" i jämförelse!! Glöm även MSN.

Du skulle skrivit alla dina frågor på samma ställe... Så hade du sluppit hoppa runt!! :P

Postad 03 July 2008 - 15:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du skulle skrivit alla dina frågor på samma ställe... Så hade du sluppit hoppa runt!! ;)

Eller så ställer han frågorna om TViX i RÄTT tråd, som nu. ;) Frågor om TViX, bör ju hamna i TViX-tråden. :P

Postad 03 July 2008 - 16:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sean:

Visst, men det ställdes frågor om bägge spelarna i bägge trådarna... därför kommentaren!! Ha det!! :P

Postad 03 July 2008 - 22:11

banfield
  • banfield
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

banfield:

1. Nej, inte Webtjänster, Torrent, Upnp. Däremot klarar den FTP:
2. PCH klarar "surfning", men du ska inte jämföra den med en PC/Mac... Det är jättskillnad. Den har inte alla insticksmoduler Flash. Och den känns "trög" i jämförelse!! Glöm även MSN.

Du skulle skrivit alla dina frågor på samma ställe... Så hade du sluppit hoppa runt!! :)

Ställer frågorna enligt produkt forum.
Så med PCH kan jag i princip surfa in på Aftonbladet? Då borde man kunna starta en webmsn?

Postad 03 July 2008 - 22:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
banfield:

Nja... jag vet inte, du ställde ju precis ännu en PCH fråga i Tvix tråden....

Svarar dig därför i Popcorn Hours Officiella tråd istället!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.