Samsung PS-42A456
212 svar till detta ämne
Postad 08 juli 2008 - 12:36
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Ett styck Samsung PS-42A456 beställd  borde komma inom några dar.
Blir min första platt-tv,tyckte det var god tid att slänga ut blyklumpen.
Återkommer med bilder och intryck
Postad 08 juli 2008 - 16:13
hwilan
-
hwilan
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ett styck Samsung PS-42A456 beställd borde komma inom några dar. Blir min första platt-tv,tyckte det var god tid att slänga ut blyklumpen. Återkommer med bilder och intryck
Toppen, då väntar jag att beställa lite till, tills du har sagt vad du tycker och lagt upp bilder. Har du ett Xbox360 som du kan koppla in och säga hur det är sen skulle det även uppskattas
Postad 09 juli 2008 - 07:57
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Stod först nära ( 1½m ) sen backade jag till kanske 2½M, då vart det klart bättre, men bilden kändes dock fortfarande lite grynig ( men inte lika störande ). Stod faktiskt och jämförde A656 och A557 men jag kunde inte se någon större skillnad mellan de två, upplevde ingen skillnad i färger eller svärta. Det enda var när man satte på 100Hz på A656 som då fick jämnare rörelser ( kunde inte se någon form av artifakter pga 100hz, men jag kollade inte allt för noga på det heller ).
"Grynigheten" du ser skulle kunna vara inbränningsskyddet - pixlar i en färgad flyttas omkring för att minska risken för inbränning. Detta syns inte på normalt tittavstånd. TVn är inte gjord för att ses på nära håll. Hur mycket detta syns på just samsungen jämfört med andra plasmor är ju svårt att säga, men det är ganska troligt att det har att göra med inställningarna också, är TVn korrekt kalibrerad så kanske du inte ser grynigheten lika tydligt. Kollade på denna apparat på siba i sundsvall och blev förvånad över den fruktansvärt dåliga bilden. Apparaten matades förvisso med en extern dilog-box kopplad via komponent.
Har funderat på någon av dessa nya plasmor men blev nästan skrämd till flykt när jag såg hur undermåligt den presterade under dessa förutsättningar.
Någon som har nya generationens samsung kanske kan råda bot på mina tvivel ang. dessa modeller?
Du svarar på frågan själv om du säger att den matas med en dålig signal - det finns inga tv-apparater som gör en dålig signal bra. Men hemma kommer du se till att du inte har dåliga signaler. Det finns absolut ingen anledning att gå i en affär och se hur bra TVn klarar dåliga signaler. Det är hur det klarar dina signaler hemma som är det viktiga. Den ska såklart klara att visa en hyffsad digital-tv-sändning hyfsat. Men är boxen kass så är det den man ska skylla på, inte TVn. Dåligt kalibrerad kan också vara svaret. Tyvärr är det nästan omöjligt att avgöra hur bra en tv är i en affär där de inte har vettiga källor att mata den med, eller bra inställningar på burkarna =( Hej!
Jag har också velat mellan dessa två. Anledningen till att jag valde Samsungen är att jag tyckte bilden inte var beslöjad som på Panasonicen och att Samsungen hade mer djup bilden och mer inställningsmöjligheter. Hur jag än ställde in Panasonicen så tyckte jag att det var som en dimma över bilden.
Panasonicen är ju en jättebra tv men Samsungen föll mej i smaken trots att jag gav mer för den än vad Panasonicen kostade.
Har ej möjlighet att testa Xbox men återkommer med HD resultat så fort jag få min Panasonic Blueray.
Mvh Stiffy
Detta är intressant för jag kan nästan slå vad om att om du kalibrerar både Samsungen och Panasonicen enligt HDTV-standarden så skulle bilden se närmast identisk ut på båda...
Postad 11 juli 2008 - 10:31
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Ett styck TV upppackad snabbt vid leverans.
Nu sitter man dock fast på jobbet.
Blir en helhelg med TV helt enkelt  Ska försöka ta lite bilder också.
Postad 11 juli 2008 - 10:40
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Är lite sugen på denna tv (50tummare) men jag undrar om den lider lika mycket av ghosting som q96/97 gör. Man behöver inte vara inne länge i menyn för att det ska ligga kvar spår av den ett tag, mycket irriterande. Även i mörka scener presterar den inte särskilt bra. Hoppas detta har blivit bättre på denna modell.
Postad 15 juli 2008 - 15:55
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Har inte ens sett en skymtning av ghosting eller nån liknande form av att någon logo eller liknande fastnar.
Sen har jag heller inte försökt tvinga fram något genom att spela onödigt länge eller ha datorn kopplat till med statisk bild onödigt länge.
Är väl uppe i en 25 timmar nu kanske och precis fixat digital tv via comhem med inbyggda boxen i tvn..Funkar grymt bra! Sen var det också en enorm skillnad då min analoga signal var helt bedrövlig.
Har testat en hel del med material ifrån datorn via VGA,har väl inte riktigt fått till alla inställningar än så det är helt optimalt,men jag kör på lite lägre kontrast och brightness nu under de första 100 timmarna.
Men som med alla plasmas så krävs det bra signal,matar du den med bra skit får du bra skit
Har kikat på lite fotboll på c+ nu och ser inga eftersläpningar eller liknande.
När det gäller nivån på svärta och bildkvaliteten i övrigt har jag lite snålt med referenser då detta är min första platt-tv.
Men efter inkörningsperioden lär man kunna få till en riktigt fin bild.
Redigerat av Unregistered11dd1ec2, 15 juli 2008 - 15:56.
Postad 15 juli 2008 - 17:10
hwilan
-
hwilan
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har inte ens sett en skymtning av ghosting eller nån liknande form av att någon logo eller liknande fastnar. Sen har jag heller inte försökt tvinga fram något genom att spela onödigt länge eller ha datorn kopplat till med statisk bild onödigt länge.
Är väl uppe i en 25 timmar nu kanske och precis fixat digital tv via comhem med inbyggda boxen i tvn..Funkar grymt bra! Sen var det också en enorm skillnad då min analoga signal var helt bedrövlig.
Har testat en hel del med material ifrån datorn via VGA,har väl inte riktigt fått till alla inställningar än så det är helt optimalt,men jag kör på lite lägre kontrast och brightness nu under de första 100 timmarna.
Men som med alla plasmas så krävs det bra signal,matar du den med bra skit får du bra skit 
Har kikat på lite fotboll på c+ nu och ser inga eftersläpningar eller liknande.
När det gäller nivån på svärta och bildkvaliteten i övrigt har jag lite snålt med referenser då detta är min första platt-tv. Men efter inkörningsperioden lär man kunna få till en riktigt fin bild.
Ah, trevligt trevligt, så du är nöjd med ditt köp än så länge alltså? Vad var det för analog sändning du kollade på? ComHems egna? Är nämligen så att jag endast har analogt här hemma hos mor och hon vill ej skaffa digitalt då hon är nöjd med det vi har. Hur är din analoga mottagning annars på någon annan tv? Kan du lägga upp bilder så man får se skönheten?  Mvh
Redigerat av hwilan, 15 juli 2008 - 17:11.
Postad 15 juli 2008 - 18:05
Unregistered33118087
-
Unregistered33118087
-
Rookie
-
9 inlägg
Har Samsung PS-42A456 verkligen stöd för DVB-C/ComHem? Enligt DustinHomes och Netonnets sida stödjer den bara DVB-T/Boxer.
Redigerat av Unregistered33118087, 15 juli 2008 - 18:06.
Postad 15 juli 2008 - 18:23
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Har Samsung PS-42A456 verkligen stöd för DVB-C/ComHem? Enligt DustinHomes och Netonnets sida stödjer den bara DVB-T/Boxer.
Ja http://www.technix.s...lename=plasmatv
Postad 15 juli 2008 - 18:26
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Tjenare. Jag funderar starkt på denna modell med 100 hz ist för tv apparater med 72 hz som trippelrutar osv , 100 hz har väl crt tv också? Detta e väl perfekt
Funkar 100 hz lika bra som 72 hz och 150 hz på platt tv ? det blir inga judder på denna teve om jag ska se blu-ray uppskalning 1080P eller 720P ?
Aldrig haft en platt tv, blir mitt första platt tv köp . Hört att det är jättemycke ghosting och vita ränder o pixelfel på LG s nya teve, PG 6000 så samsung vet jag har grymma färgnyanser och kvalite. Jag läste att deras bildförbättringssystem DNIE+ har 80% bättre svärta och ljus nu, vad mysigt !!!
Tror ni denna har lika bra svärta som panasonic ? Vill gärna se denna i ett test innan jag köper. Vet ni några amerikanska tester osv? Mvh Marco
Postad 15 juli 2008 - 18:27
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Ah, trevligt trevligt, så du är nöjd med ditt köp än så länge alltså? Vad var det för analog sändning du kollade på? ComHems egna? Är nämligen så att jag endast har analogt här hemma hos mor och hon vill ej skaffa digitalt då hon är nöjd med det vi har. Hur är din analoga mottagning annars på någon annan tv? Kan du lägga upp bilder så man får se skönheten? 
Mvh
Mm helt klart! Com hem analog,men det är nog snarare signal i bostadsföreningen här. Så du kanske har en bättre signal hos dig. Hade en sony 32" tjocktv innan med bra bild.Men platt-tv kräver ju bättre signaler. Inte testat någon annan platt-tv. Inte fått till några bra bilder med kameran,men ska klura vidare på det.. JO_NI:Det har den,kör nu på DILOG CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COM HEM) och comhem programakort,vilket funkar fint.
Postad 15 juli 2008 - 18:29
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Hifi johan . Lust kommentera mitt inlägg? Kolla bak en sida på tråden
Kan du inte ta lite bilder på svärtan och digital tv , film , serier osv ? Jag e himla sugen på denna mysiga tv
Postad 15 juli 2008 - 18:47
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Tjenare. Jag funderar starkt på denna modell med 100 hz ist för tv apparater med 72 hz som trippelrutar osv , 100 hz har väl crt tv också? Detta e väl perfekt
Funkar 100 hz lika bra som 72 hz och 150 hz på platt tv ? det blir inga judder på denna teve om jag ska se blu-ray uppskalning 1080P eller 720P ?
Aldrig haft en platt tv, blir mitt första platt tv köp . Hört att det är jättemycke ghosting och vita ränder o pixelfel på LG s nya teve, PG 6000 så samsung vet jag har grymma färgnyanser och kvalite. Jag läste att deras bildförbättringssystem DNIE+ har 80% bättre svärta och ljus nu, vad mysigt !!!
Tror ni denna har lika bra svärta som panasonic ? Vill gärna se denna i ett test innan jag köper. Vet ni några amerikanska tester osv? Mvh Marco
Ingen direkt koll när det gäller 100hz,men av det jag sett hittils,dvd och blueray material ifrån datorn har inte varit några problem hittils. Har inte testat bildförbättringsfunktioner än,haft de avstängda så kan inte svara på det men det låter ju inte dumt  Av de kommentarer jag läst i diverse forum har de flesta sagt att svärta kunde vara bättre men däremot är färgerna riktigt bra. finns några trådar på avsforumet du kan läsa gällande intryck osv. http://www.avforums....ad.php?t=761059http://www.avsforum........9776&page=8Har försökt ta bilder med min digitalkamera men inte alls fått till dom..är väl nån inställning i kameran antar ja
Postad 15 juli 2008 - 18:48
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
hehe Tack tack ! Ska läsa
Postad 15 juli 2008 - 19:34
aphnee
-
aphnee
-
Rookie
-
7 inlägg
Är i full gång med att köpa en A456:a också men blir lite orolig när jag läser om olika versioner. Det är en ganska stor prisskillnad beroende på affär där dom billigare uteslutande enbart har engelsk meny+engelsk anv. handbok. Att dom är på engelska spelar inte mig någon roll men är det fler skillnader versionerna emellan?
Postad 15 juli 2008 - 19:46
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
För de billigare så är de importerade. Läs här vad som gäller: http://www.onoff.com...36?opendocumentså menysystemet och inbyggda digitaltvmottagaren t.ex.
Postad 15 juli 2008 - 22:22
aphnee
-
aphnee
-
Rookie
-
7 inlägg
http://www.voxon.se/...x?artnr=7050826Den ser ju t ex lovande ut bland de billligare och verkar ändå vara den svenska versionen. Någon som har erfarenhet från Voxon?
Postad 15 juli 2008 - 22:24
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
trevligt bemötande och hemkörning i bra skick av min storebrors samsung lcd tv . Rekomenderas.
Postad 16 juli 2008 - 13:04
aphnee
-
aphnee
-
Rookie
-
7 inlägg
Hade nästan bestämt för Voxon när jag ringde NetOnNet och dom menar på att dom täcker upp för alla Samsungs garantier istället så det påverkar inte mig som köpare egentligen. Det låter ju helt plötsligt intressant då.
Det enda som då skiljer versionerna åt (förutom eng meny och eng manual vilket inte spelar mig någon roll) är det här med den inbyggda tunern. Jag är själv inte speciellt insatt i de två olika (DVB-T och DVB-C), supporten på NetOnNet menar på att om jag har Boxer (vilket jag har) så kommer det fungera kanon men inte ComHem, kan någon här bekräfta detta? Vad kommer jag behöva köpa till om jag senare flyttar till ett hus med ComHem?
Väldigt tacksam för hjälp då jag troligtvis drar och köper TV:n idag =]
Redigerat av aphnee, 16 juli 2008 - 13:04.
Postad 16 juli 2008 - 13:24
Unregistered11dd1ec2
-
Unregistered11dd1ec2
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hade nästan bestämt för Voxon när jag ringde NetOnNet och dom menar på att dom täcker upp för alla Samsungs garantier istället så det påverkar inte mig som köpare egentligen. Det låter ju helt plötsligt intressant då.
Det enda som då skiljer versionerna åt (förutom eng meny och eng manual vilket inte spelar mig någon roll) är det här med den inbyggda tunern. Jag är själv inte speciellt insatt i de två olika (DVB-T och DVB-C), supporten på NetOnNet menar på att om jag har Boxer (vilket jag har) så kommer det fungera kanon men inte ComHem, kan någon här bekräfta detta? Vad kommer jag behöva köpa till om jag senare flyttar till ett hus med ComHem?
Du måste köpa en extern digital box för att det ska fungera med comhem isåfall. Jag har lagt upp några bilder i mitt galleri.Blev väldigt suddigt med digitalkameran så jag la inte upp några på hd-material.
Postad 16 juli 2008 - 14:50
Zworykin
-
Zworykin
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Intressant diskussion om posterization m.m. http://www.avsforum........776&page=23Blir tveksam.
Postad 19 juli 2008 - 10:10
Mike_401
-
Mike_401
-
Rookie
-
2 inlägg
Är ute efter en ny TV och valet står som för många andra mellan A456 eller PX80:n. Någon mer som kan tipsa om vilken av de man ska köpa?? Jag ändrar mig snart varje dag om vilken TV som kommer pryda vardagsrummet..!
Mvh Mike
Postad 19 juli 2008 - 10:12
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Postad 19 juli 2008 - 13:18
Peps
-
Peps
-
Användare
-
-
124 inlägg
Ska iväg och handla idag, står inte ut med min gamla LCD längre som hackar och tappar skärpan vid snabba rörelser. Var helt inne på PX80:n innan men väljer nu mellan PX-80:n och 42A456. Viktigast för mig är alltså att TV:n klarar snabba rörelser som i fotboll och att svärtan/kontraster är bra (vill se så mycket detaljer som möjligt i mörka partier av filmer. Sedan ska jag koppla min HTPC till TV:n också men det är av sekundär betydelse. Så, någon med erfarenhet av båda de här modellerna, vilken ska jag välja med hänseende till mina preferenser?
Postad 19 juli 2008 - 13:24
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Jag har ingen erfarenhet , aldrig ägt en platt tv. Ska köpa en i vintern , mysigt  Dock har jag läst hur mycket som helst och fått mycket kunskap om teve.
Panasonic e vassare i svärtan och rörelser, samsung och panasonic ligger väl ganska lika med färgnyanser men panasonic e kanske 40% vassare . jag hade definitivt köpt den  Mvh
Postad 24 juli 2008 - 08:35
Hockert
-
Hockert
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Mamma har köpt den här TVn nu och jag tycker den har bra bild. Jämför med min PX70. Men tänkte kolla med er om ni har fått sidoknapparna på tvn att fungera? Fungerar varken för mig eller brorsans kompis som har en likadan. Vi har en svensk och brorsans kompis har en importerad.
Postad 24 juli 2008 - 10:10
Stiffy100
-
Stiffy100
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag har ingen erfarenhet , aldrig ägt en platt tv. Ska köpa en i vintern , mysigt Dock har jag läst hur mycket som helst och fått mycket kunskap om teve.
Panasonic e vassare i svärtan och rörelser, samsung och panasonic ligger väl ganska lika med färgnyanser men panasonic e kanske 40% vassare . jag hade definitivt köpt den Mvh
Hej! Så den är hela 40% vassare inte 45% då. Vad grundar du det på? Har du jämfört dem själv eller har du bara tagit del av andrahandsinformation som du läst på nätet? Kan ju faktiskt vara så att det finns flera Px80 ägare kontra A457 ägare och om alla hävdar att just deras tv är bäst så blir ju resultatet inte direkt opartiskt så att säga. Px80 har ju funnits på marknaden längre än A457 varför en jämförelse grundat på andras info inte blir helt rättvis. Px 80 är en grym tv men man måste bedömma bildkvalitén själv med så lika bildinställningar mellan några olika apparater och inte alltid gå på vad andra tycker. Mvh MT
Postad 25 juli 2008 - 21:53
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hejsan jag står oxå i valet mellan PX80 och ovanstående Samsung skärm och på pappret är dom ju väldigt lika varandra förutom kontrasten. Igår var jag på Media Markt och jag kollade på båda apparaternas bild då de visade samma beachfotbollsmatch och jag måste säga att Samsung skärmen hade mycket skarpare bild med starkare färger och bättre svärta. PX80 skärmens färger kändes lite dassig, som om det var en hinna över. Min pappa har PX70 och jag tycker inte det är någon större skillnad gentemot PX80, så jag har bestämt mig för Samsung skärmen. Det skadar inte heller att den är mycket snyggare rent estetiskt och har en hdmi port på sidan, vilket är smidigt.
Postad 26 juli 2008 - 07:44
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
DVB-T = Terrestrial = markbundna sändningar = t.ex. om man kör med en egen antenn DVB-T antenn DVB-C = Cable = Kabelbundna sändningar = t.ex. ComHem Det är ännu väldigt onvanligt med DVB-C stöd på TV-apparater utan extra moduler eller boxar. DVB-T brukar dock ingå i de fletsa fall. Klippt från webben som oftat besvarar den här typen av frågor säkrare än om man frågar på ett forum: DVB-S System for satellite transmission with a 11/12 GHz bandwidth; it can be configured for various transponder bandwidths and transfer rates. The type of modulation is a four-phase shifting (QPSK, Quadrature Phase Shift Keying): at a constant amplitude, the modulated signal can assume one of four phase conditions of which each can transmit 2 bits of information (given a bandwidth efficiency of 2 Bit/s/Hs).
DVB-C A standard compatible to DVB-S to distribute digital programs or services in a cable network. In order to convert the data transmitted from satellites to a channel-compatible 8 MHz bandwidth, QPSK must be transcoded into 64-QAM (Quadrature Amplitude Modulation with a bandwidth efficiency of [64 = 26] 6 Bit/s/Hz).
DVB-CS A DVB-C or DVB-S adapted standard for cable or satellite-supported reception of DVB signals via community antenna systems.
DVB-T Standard for terrestrial television: this transmission procedure uses a bandwidth efficiency comparable to DVB-C for 7-8 MHz terrestrial channels and is based on a COFDM system (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplex). In this multi-carrier procedure, the channel spectrum is divided into several thousand subcarriers each of which are modulated with a part of the data stream.
Mvh Boogieman
Postad 31 juli 2008 - 20:53
Mike_401
-
Mike_401
-
Rookie
-
2 inlägg
Jaha, då har man en ny Samsung TV står hemma på TV-bänken. Gillar TV:n grymt redan efter bara någon timmes kikande, men en fråga till er som vet...
...kan man köra på inställningen "Standard" de första 100-200 timmarna eller behöver man sänka kontrasten å ljusstyrkan mer?
Än så länge mycket nöjd ägare till en PS42A456
Mvh Micke
Postad 31 juli 2008 - 22:25
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Om du bor i stan erbjuder Samsung "På platsen-service" på XXE/XEE-modeller. Jag tror knappast NetOnNet kommer hem till dig och uppdaterar mjukvaran om det skulle behövas. men panasonic e kanske 40% vassare . jag hade definitivt köpt den
Lägg ned det där! Vi har dem bredvid varandra på jobbet och har jämfört dem åtskilliga timmar, även efter stängning i dämpad belysning. Samsung har gjort ett verkligt tekniksprång och det är ett jättelyft från Q96/97. Jag föredrar den före Panasonicen. Dessutom har den snyggare design (subjektivt) och digital ljudutgång för Boxer.
Postad 10 augusti 2008 - 22:36
Blue_Eyed_Devil
-
Blue_Eyed_Devil
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej alla ni som har införskaffat denna tv... jag behöver akut hjälp..
Min Panasonic Pv60 som jag har varit oerhört nöjd med har gått sönder så på försäkringen löste jag ut denna tv (Samsung PS-42A456) men tycker att bilden är sämre än min pv60, främst rör det sig om att bilden är ganska "kornig" köär dator genom dvi-hdmi och där är bilden lite "kornig/brusig" eller vad man ska kalla det, likaså under tvtittande (tele2vision digitaltv) så ser man denna kornighet,
En annan sak är att har man datorn på, vilket ofta brukar vara ljudlöst så när man exempelvis tar upp utforskaren som då är vit så hör man ett ganska påtagligt "surrande" ljud ju vitare/ljusare det är desto mer surrar det...
Då till frågan, hur fan ställer jag in tv'n för att slippa detta eller lämnar jag tebax den för att det är fel på just mitt exemplar?!?!
Skulle bli otroligt tacksam om ngn svarade, tycker ju om tv'n utseendemässigt å så...
Ha det gott!!
Postad 11 augusti 2008 - 05:57
Stiffy100
-
Stiffy100
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej alla ni som har införskaffat denna tv... jag behöver akut hjälp..
Min Panasonic Pv60 som jag har varit oerhört nöjd med har gått sönder så på försäkringen löste jag ut denna tv (Samsung PS-42A456) men tycker att bilden är sämre än min pv60, främst rör det sig om att bilden är ganska "kornig" köär dator genom dvi-hdmi och där är bilden lite "kornig/brusig" eller vad man ska kalla det, likaså under tvtittande (tele2vision digitaltv) så ser man denna kornighet,
En annan sak är att har man datorn på, vilket ofta brukar vara ljudlöst så när man exempelvis tar upp utforskaren som då är vit så hör man ett ganska påtagligt "surrande" ljud ju vitare/ljusare det är desto mer surrar det...
Då till frågan, hur fan ställer jag in tv'n för att slippa detta eller lämnar jag tebax den för att det är fel på just mitt exemplar?!?!
Skulle bli otroligt tacksam om ngn svarade, tycker ju om tv'n utseendemässigt å så...
Ha det gott!!
Tjenare! Är ingen expert på området men vår A457 var också kornig och grynig i början och jag tyckte bilden var rätt kass. Jag har stängt av alla bildförbättringar och slagit av kantskärpan samt sänkt ner skärpan på digital tv till ca 10-15 samt under 10 på Blu ray och vanlig dvd. Är uppe i ca 200 timmar nu på tv: och kornigheten är inte värre än någon annan tv nu. Har märkt att kornigheten blir bättre om jag i stället ändrar skärpan på Blu rayen/dvd. Sen så verkar tv:n vara känslig för hur bra signalen. De gånger jag upplever att bilden är grynig så har signalstyrkan på digitalboxen varit sådär. Angående surret så är det samma på vår tv och alla andra jag har haft. Vet inte varför, men förstärkningen i tv ökar kanske i proportion till hur ljus bilden är. Det tekniska bakom detta överlåter jag åt nån annan. Hoppas du blir lite lugnare nu. Mvh MT
Postad 11 augusti 2008 - 07:28
Adampe
-
Adampe
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Ang gråimporterade vs "svenska" modeller, så står det i bruksanvisningen som följer med de engelskimporterade apparaterna att Samsung endast garanterar att digitalboxen (för kabel antar jag) fungerar i de länder som där räknas upp (minns inte vilka de var) men inga nordiska länder fanns med. Så för att vara säker på att de fungerar med Comhem valde jag att köpa en som var ämnad för den svenska/nordiska marknaden.
Det är också väldig bekvämt att inte behöva ha en extra fjärrkontroll för digitalboxen märker jag nu efter en knapp veckas användning.
Postad 11 augusti 2008 - 14:00
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
tjena jag är sjukt sugen på denna TV, men är lite osäker på hur bra den är jämfört med exmpelvis Panasonic PX80. Hur nöjda är ni som har köpt den och varför valde ni just denna TV?
mvh Salle
Postad 11 augusti 2008 - 14:45
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Kan man inte lita på informationen från Samsung, den är olika beroende på var man läser. I PDF:n så står det att tv:n har "movie plus", medan hemsidan säger att den inte har det. Vad är "real 100 Hz"? Innebär det någon form av interpolering?
Redigerat av Veritas, 11 augusti 2008 - 14:46.
Postad 11 augusti 2008 - 19:54
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Kan inte ni som har köpt A456/57 ta lite bilder och lägga in? Jag vill gärna se hur svärtan ser ut på TV:n så man kan jämföra lite med PX80
tack på förhand
Postad 12 augusti 2008 - 07:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kan inte ni som har köpt A456/57 ta lite bilder och lägga in? Jag vill gärna se hur svärtan ser ut på TV:n så man kan jämföra lite med PX80 
tack på förhand
Hur i hela friden tror du att du ska kunna avgöra det genom att titta på screenshots??
Postad 12 augusti 2008 - 07:43
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Kan man inte lita på informationen från Samsung, den är olika beroende på var man läser. I PDF:n så står det att tv:n har "movie plus", medan hemsidan säger att den inte har det. Vad är "real 100 Hz"? Innebär det någon form av interpolering?
Det verkar tyvärr som om den interpolerar, från Samsungs hemsida: Real 100Hz Med SAMSUNG Real 100 Hz-teknologi så visas det 100 bildrutor varje sekund, jämfört med bara cirka 50 i en TV utan denna teknik. Real 100Hz beräknar intelligent fram nya bildrutor. Tack vare Real 100 Hz blir bilderna smidiga och mjuka för en oslagbar tittarupplevelse!
Men årets version av Movie Plus är iaf betydligt bättre än tidigare enligt HDTVtest. Frågan är hur pass bra Real 100Hz är. F ö så är namnet väldigt vilseledande...
Postad 12 augusti 2008 - 08:20
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hur i hela friden tror du att du ska kunna avgöra det genom att titta på screenshots??
Nej jag tror inte jag kan avgöra hur bra eller dålig den är men jag kan få en ungefärlig bild av den. Ungefär lika mycket som man får i alla recensioner över internet.
Postad 12 augusti 2008 - 08:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Nej jag tror inte jag kan avgöra hur bra eller dålig den är men jag kan få en ungefärlig bild av den. Ungefär lika mycket som man får i alla recensioner över internet.
I så fall får du inte ut ett dugg av recensioner. För hur ska ett foto på en ensam A456 med okänd exponerings-tid visat på din dator-skärm (eller vad du nu använder för att titta på fotot) kunna säga dig ens ett jota om hur A456 står sig relativt PX80? Totalt orimmligt. Sagt i all välmening då det enda som kommer hända är att du lurar dig själv till en slumpvis grad. Och det vill vi ju inte.
Redigerat av pacman, 12 augusti 2008 - 08:44.
Postad 12 augusti 2008 - 13:16
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Idag passade jag på att besöka samtliga elektronikaffärer här i Lund (Siba, Expert, Elgiganten och Media Markt). Min plan var att verkligen granska och jämföra Panasonic PX80 och SamsungPSA456 med varandra för att komma fram till vilken av dom jag tänker köpa. Jag tyckte att Samsungen hade mycket bättre bild i samtliga affärer med såväl analog sändning, digital sändning som i hd-sändning. Det kändes som PX80 hade en grå hinna över bilden och konturer och liknande var inte lika skarpa som på Samsungen. Samsungen hade dock en tendens till att ha lite väl skarpa färger, men det kan man ju åtgärda med att slå av dynamisk kontrast.
Samsungen vinner i mina ögon då jag tycker:
- Den är grymt mycket snyggare än PX80
- Smidigt med en hdmi kontakt på sidan
- Känns mer framtidssäker med inbyggd dvb-t och dvb-c tuner om jag flyttar till ett comhem-hus.
- Har en bättre bild enligt mig
- 100% pixelgaranti
- Hämtservice vid reparation
- Digital optisk utgång
- Större möjlighet till att påverka bildinställningarna
Hade dock varit bättre om den haft hdmi version 1,3 som PX80 men jag tror inte jag kommer märka någon skillnad. Så när jag flyttat in i min nya lägenhet kommer jag beställa 1 st Samsung-PSA456!
Redigerat av Salle, 13 augusti 2008 - 14:50.
Postad 13 augusti 2008 - 15:16
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Idag passade jag på att besöka samtliga elektronikaffärer här i Lund (Siba, Expert, Elgiganten och Media Markt). Min plan var att verkligen granska och jämföra Panasonic PX80 och SamsungPSA456 med varandra för att komma fram till vilken av dom jag tänker köpa. Jag tyckte att Samsungen hade mycket bättre bild i samtliga affärer med såväl analog sändning, digital sändning som i hd-sändning. Det kändes som PX80 hade en grå hinna över bilden och konturer och liknande var inte lika skarpa som på Samsungen. Samsungen hade dock en tendens till att ha lite väl skarpa färger, men det kan man ju åtgärda med att slå av dynamisk kontrast.
Samsungen vinner i mina ögon då jag tycker: - Den är grymt mycket snyggare än PX80 - Smidigt med en hdmi kontakt på sidan - Känns mer framtidssäker med inbyggd dvb-t och dvb-c tuner om jag flyttar till ett comhem-hus. - Har en bättre bild enligt mig - 100% pixelgaranti - Hämtservice vid reparation - Digital optisk utgång - Större möjlighet till att påverka bildinställningarna
Hade dock varit bättre om den haft hdmi version 1,3 som PX80 men jag tror inte jag kommer märka någon skillnad. Så när jag flyttat in i min nya lägenhet kommer jag beställa 1 st Samsung-PSA456!
Största felet med PS-42A456 är att det inte finns någon seriös test gjord av apparaten. Jag tycker att du ska fundera på om du inte kan vänta tills HDTVtest eller Trusted reviews har tittat på apparaten. Det är inte ovanligt att just Samsungs TV ser "bäst" ut vid en första anblick på en butiksvägg, men när man börja syna bilden närmare så ser man snabbt fel. Var t ex DNIe på eller av? Troligtvis så var den på och gav Samsungen en hårdare bild där det försvinner detaljer i hög- och lågdagrar. Detta gör att Panasonic:en i jämförelse ser ut att ha "hinna" eftersom bilden inte är lika (konstlat) kontrastrik, men i själva verket så är den mer korrekt! Jag har själv varit på två affärer som har PS-42A456 hemma, men tråkigt nog så hade ingen av dem packat upp dem utan de låg i kartong på lagret! Jag är inte så pass intresserad av apparaten att jag bad dem packa upp den.
Postad 13 augusti 2008 - 15:24
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Största felet med PS-42A456 är att det inte finns någon seriös test gjord av apparaten. Jag tycker att du ska fundera på om du inte kan vänta tills HDTVtest eller Trusted reviews har tittat på apparaten.
Det är inte ovanligt att just Samsungs TV ser "bäst" ut vid en första anblick på en butiksvägg, men när man börja syna bilden närmare så ser man snabbt fel. Var t ex DNIe på eller av? Troligtvis så var den på och gav Samsungen en hårdare bild där det försvinner detaljer i hög- och lågdagrar. Detta gör att Panasonic:en i jämförelse ser ut att ha "hinna" eftersom bilden inte är lika (konstlat) kontrastrik, men i själva verket så är den mer korrekt!
Jag har själv varit på två affärer som har PS-42A456 hemma, men tråkigt nog så hade ingen av dem packat upp dem utan de låg i kartong på lagret! Jag är inte så pass intresserad av apparaten att jag bad dem packa upp den.
I två av butikerna hade dom en form av demonstration där DNIe var av på halva skärmen och på på andra halvan. Såklart mycket starkare kontrast på den halvan där den var på, men bilden utan var nästan mer behaglig och fortfarande mycket klarare än PX80 skärmen. Självklart hade det varit guld om det funnits expertrecensioner av TV:n, men jag kan ju inte vänta i all evighet på dom. Skärmen har trots allt varit ute på marknaden sen mitten på maj.. Men man kan kanske mejla dom och fråga om dom inte kan recensera den!? mvh edit: Hade i princip bestämt mig för Samsungen, men såg nu att Dustin sänkt priset på Panasonics 50 tummare, så jag slår till på den istället hehe! 10500 kr!
Redigerat av Salle, 14 augusti 2008 - 08:42.
Postad 14 augusti 2008 - 12:07
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
Står inför samma dilemma som alla andra känns det som.
PX80 eller A456, 42" på båda. Kan ingen kunnig slänga upp lite för och nackdelar med respektive apparat? (Kan inte särskilt mycket själv, så för mig blir det lite svårt) Vad skulle du rekommendera att köpa?
Den här djungeln blir allt tätare!
Mvh
Postad 14 augusti 2008 - 12:13
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1 488 inlägg
Står inför samma dilemma som alla andra känns det som. PX80 eller A456, 42" på båda. Kan ingen kunnig slänga upp lite för och nackdelar med respektive apparat? (Kan inte särskilt mycket själv, så för mig blir det lite svårt) Vad skulle du rekommendera att köpa?
Den här djungeln blir allt tätare!
Mvh
I alla fall mycket mindre input lag på px80 om man spelar wii. Samsungen med sina bildförbättrignar kanske å andra sidan trollar fram en "bättre" bild.
Postad 14 augusti 2008 - 12:14
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Muteme, Vänta som jag inför inköp till vintern eller nästa år?
Då behöver du inte oroa dig över kvalite , då är de ren standard
Postad 14 augusti 2008 - 14:46
Unregistered1552
-
Unregistered1552
-
Beroende
-
-
1 156 inlägg
I alla fall mycket mindre input lag på px80 om man spelar wii. Samsungen med sina bildförbättrignar kanske å andra sidan trollar fram en "bättre" bild.
Du menar alltså att PX80 är stråt vassare om man ska spela TV-spel? Känns i så fall som man egentligen offrar minimalt i bildkvalitet, eller? Muteme, Vänta som jag inför inköp till vintern eller nästa år?
Då behöver du inte oroa dig över kvalite , då är de ren standard 
Är inte så orolig över kvalitet, speciellt inte om jag skulle välja en px80
Postad 15 augusti 2008 - 09:55
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Tjena såg nu att Dustin från och med 1/8 och 2 år framåt ger 100% pixelgaranti på sina Samsung TV-apparater, trots att de är gråimporterade. Så för riktigt bra priser nu går man endast miste om dvb-c mottagaren och svenskt språk i menyer/manualer. Det är något jag hade kunnat leva med iallafall.
Postad 15 augusti 2008 - 13:41
Adampe
-
Adampe
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har själv stått och valt mellan panasonic och samsung, men när jag (och min dotter) såg hur mycket panasonic px-80 flimrade, var valet enkelt. Jag avskyr flimmer, och gillar skarpt min (något enklare) samsung a50-ps416! Jämförde svärtan mellan den flimrande px80:s och samsungen i en affär senast idag, och jag kunde inte se någon skillnad, ev var samsung aningen bättre! Jag har set panasonic px-80 i tre olika affärer nu, och alla flimrade. Varken, lg, samsung eller phlips plasmor flimrade. Och med "svenska" samsung slipper man den externa digitalboxen om man har kabel. Jag är själv väldigt nöjd över mitt val.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|