Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 July 2008 - 07:28

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har fått min eGreat / Mediabox nu, sitter tyvärr på jobbet men när jag kommer hem ska jag fota för dem som vill se.

Spontant känns det väldigt bra, mitt största argument för att köpa denna över popcornen; dvs att popcornen är så jäkla ful känns helt motiverat, denna är grymt mkt snyggare. Den var också mindre än jag fått för mig, 16x16cm (jämför med en CDskiva som är 12cm i diameter t.ex.).

Har haft funderingar på om man kan montera den vertikalt så den blir ännu mindre och spontant tror jag inte det kommer bli nå problem att snickra ihop ett litet ställ, synd att ingen tänkte på att tillverka och skicka med ett sådant, kan ju inte kosta många kronor.

Postad 08 July 2008 - 09:34

Unregistered3593016d
  • Unregistered3593016d
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Låter grymt bra ;) Men vart köpte du din Mediabox?

Postad 08 July 2008 - 10:50

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Låter grymt bra ;) Men vart köpte du din Mediabox?

Tricom gävle

Postad 08 July 2008 - 18:42

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Hmm... Jag har fått för mig att den går att köra på 12 volt, stämmer det? Att ha en sån här i en husvagn/husbil regniga dagar är ju inte fel...
- Nån som kan bekräfta/dementera?

Postad 08 July 2008 - 20:15

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Nu finns bilder på maskinen i mitt galleri.

https://www.minhembi...ndorphin/193519

Bifogad fil  DSC_5454.jpg   670.08K   0 Antal nerladdningar

Hmm... Jag har fått för mig att den går att köra på 12 volt, stämmer det? Att ha en sån här i en husvagn/husbil regniga dagar är ju inte fel...
- Nån som kan bekräfta/dementera?

Strömmen som går in i boxen är iaf 12 och 5 volt, så kan du fixa det och hittar rätt kontakt (eller moddar den du får med) så borde det väl funka.

Redigerat av Unregisteredb7d466df, 08 July 2008 - 20:13.

Postad 08 July 2008 - 22:56

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Strömmen som går in i boxen är iaf 12 och 5 volt, så kan du fixa det och hittar rätt kontakt (eller moddar den du får med) så borde det väl funka.

Tack, från dina bilder vet jag i vart fall var jag fick det där med 12 volt ifrån... Dvs. att det står på själva enheten. Coola bilder förresten, särskilt den med katterna :)

Ser ut att vara en lite egen kontakt. Synd. Man vill ju inte slakta den som fölljer med så boxen inte går att köra hemma på 220 volt... Får fundera vidare!

/b

Postad 09 July 2008 - 05:45

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Nu finns bilder på maskinen i mitt galleri.

https://www.minhembi...ndorphin/193519

Bifogad fil  DSC_5454.jpg   670.08K   0 Antal nerladdningar

Ser riktigt fint ut, framförallt när skyddsplasten längst fram tas bort kan jag tänkta mig, så när kommer mini recensionen som vi alla väntar på :) sen en lite mer utförlig gärna hade varit hur grymt som helst.

Postad 09 July 2008 - 07:31

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Tack, från dina bilder vet jag i vart fall var jag fick det där med 12 volt ifrån... Dvs. att det står på själva enheten. Coola bilder förresten, särskilt den med katterna :P

Ser ut att vara en lite egen kontakt. Synd. Man vill ju inte slakta den som fölljer med så boxen inte går att köra hemma på 220 volt... Får fundera vidare!

/b

Exakt likadan kontakt som på mitt IDE chassie jag köpte på webhallen. Det chassiet är rätt likt Popcorn hour också. Kanske tåls att forska i?

Dock så har inte webhallen kvar det såg jag nu :)
Kan försöka att fota den jag har hemma om intresse finns.

/R

Redigerat av robber, 09 July 2008 - 07:32.

Postad 09 July 2008 - 08:00

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Tack, från dina bilder vet jag i vart fall var jag fick det där med 12 volt ifrån... Dvs. att det står på själva enheten. Coola bilder förresten, särskilt den med katterna :P

/b

Elfa har säkert nån passande sladd, tror det kanske kan vara en sån här:
http://www.elfa.se/e...;dok=141240.htm
Typ 4; se denna bild
http://www.elfa.se/e...;dok=141199.htm

Ser riktigt fint ut, framförallt när skyddsplasten längst fram tas bort kan jag tänkta mig, så när kommer mini recensionen som vi alla väntar på :P sen en lite mer utförlig gärna hade varit hur grymt som helst.

Glömde o ta en bild med skyddsplasten av, får göra det ikväll :)
Ang recension så vettifan, kanske till helgen? Dock vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om :P

eGreat har nu announcat en uppföljare till denna.. känns lite småsurt med tanke på att jag precis köpt en men ändringarna är rätt små så spelar nog ingen större roll, HDMI 1.3 och fläkten flyttad. Lär väl ta ett par månader innan man ser röken av den.

http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=604

Postad 13 July 2008 - 10:24

Unregistered3593016d
  • Unregistered3593016d
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Det känns som den här tråden har stannat av lite, är det eftersom det kommer att komma en ny modell av denna mediaspelare? Eller är det för att ingen har köpt den ännu?
Jag såg ialalfall att den finns i lager nu ;)

Postad 13 July 2008 - 13:41

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Tror nog att det beror på att det ännu inte är så många som har fått hem denna. Jag har lagt in en beställning och hoppas denna kommer under veckan.

Postad 13 July 2008 - 13:59

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Endorphin har ju haft den några dagar nu vi kan ju alltid hoppas på några första intryck från honom, jag själv anser att denna spelare verkar bra mycke intressantare en vad popcornen är framför allt för satakontakterna och usb slave.

Postad 13 July 2008 - 16:00

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har egentligen inte så mkt att berätta....

+ USB slave (dock inte testat det och vet inte om jag kommer göra det)
+ Så grymt mkt snyggare än popcorn
+ on/off knapp

- Fläkt, eftersom jag sett folk modda popcorn för att få bättre kylning etc vet jag inte riktigt om detta är dåligt dock, men känns som att de kunde gjort nå bättre med fläkten, den surrar ganska så bra (absolut inget som stör mig vid tittande men gör att jag inte vill ha den på hela tiden), dock är det inte fläkten i sig som surrar utan luften som viner (knäpptyst om man håller fläkten i handen) , hade de gjort fläkthålet bättre och bättre hål för insug av luft tror jag den kylt bättre o vart tystare, med fläkt tycker jag inte spelaren blir speciellt varm dock så just nu testar jag med den utdragen, hårddiskar är så billiga nuförtiden så bryr mig inte så värst om hårddisken dör lite i förtid.
- HDMI och optisk utgång sitter lite för nära varandra, gick inte att använda en normalstor optisk sladd samtidigt som HDMIn, de sladdarna som följer med passar dock, optiska sladden som följer med är den minsta jag sett.

Utöver det är det ju samma mjukvara som popcorn hour, och den tycker jag har lite kvar att önska, men verkar ju som att de jobbar febrilt med att göra den bättre, som den är nu är jag väldigt glad över on/off knappen iaf ;)

Postad 14 July 2008 - 12:42

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Va just och klämde på denna på Tricom här på St Eriksgatan. Den är riktigt plastig och billig och påminner mycket om MacMini till formatet och designen. Kluven om det blir denna eller HTPC. Det som hindrar mig från att köpa denna just nu är det kassa mp3 stödet utan playlist.

Men man kan få den att spela hela mappar, dvs lägga in massa låtar i en mapp så spelar den allt i den?

/Robin

Postad 14 July 2008 - 15:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
robber:

Jajjamensan. Du trycka bara "play" när du står högst upp i valfri mapp så spelas innehållet i hela mappen upp.

Du skall samtidigt veta att Syabas som gör NMT (som finns i Popcorn Hour, Istar, HDX, eGreat/Curanta mfl) jobbar hårt för att ständigt förbättra mjukvaran. Det har ryktats om att hela MP3 delen håller på att skrivas om.

Ska jag vara ärlig mot dig (det ska man vara har min morsa sagt...), så är det bästa du kan göra att köpa en separat Musik-mediaspelare om musikdelen är viktig för dig. Titta tex på en Soundbridge eller en Squezzebox. Dessa är överlägsna alla "generella" Mediaspelare Tvix, Popcorn, eGreat osv. Köper du en Soundbridge kan du dessutom använda din Curanta/eGreat/NMT som NAS-server mot den, så då får du flera flugor i samma smäll!!

Postad 14 July 2008 - 15:33

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

robber:

Jajjamensan. Du trycka bara "play" när du står högst upp i valfri mapp så spelas innehållet i hela mappen upp.

Du skall samtidigt veta att Syabas som gör NMT (som finns i Popcorn Hour, Istar, HDX, eGreat/Curanta mfl) jobbar hårt för att ständigt förbättra mjukvaran. Det har ryktats om att hela MP3 delen håller på att skrivas om.

Ska jag vara ärlig mot dig (det ska man vara har min morsa sagt...), så är det bästa du kan göra att köpa en separat Musik-mediaspelare om musikdelen är viktig för dig. Titta tex på en Soundbridge eller en Squezzebox. Dessa är överlägsna alla "generella" Mediaspelare Tvix, Popcorn, eGreat osv. Köper du en Soundbridge kan du dessutom använda din Curanta/eGreat/NMT som NAS-server mot den, så då får du flera flugor i samma smäll!!

Låtar nice. ha flera saker är det jag vill undvika. Vill ha en som klarar allt. Curanta + Squezzebox är samma pengar som för en HTPC som är mer allsidig.

Svår denna balansgång. kan man dra in "genvägar" i mappen som den kan läsa av? Typ så man gjorde i XBMC en gång i tiden?

/Rob

Postad 14 July 2008 - 15:47

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
robber:

OBS! Tror inte att Squeezecenter finns för NMT än, vet inte om eller när det kommer. Det speciella med Squeezebox är ju att den inte tar "vanliga" Upnp-servers, tyvärr! Så för att få det att funka enklast så är Soundbridge att föredra. Ska du ändå köra Squeezen så ska du ev. ha en extern NAS-server som har Squeezecenter-stöd. Då får du å andra sidan även en 100% ljudlös Curanta oxå, i och med att du ställer in NAS:en i en garderob! Mumma...

Postad 14 July 2008 - 19:02

Unregisteredd684d698
  • Unregisteredd684d698
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Bilder på den nya egreat EG-M31B finns här:
http://www.mpcclub.c...o...pic&t=17432

Postad 14 July 2008 - 19:33

Unregistered3593016d
  • Unregistered3593016d
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Denna nya spelare EG-M31B verkar vara högintressant och perfekt för mig, hoppas bara den inte blir mycket dyrare och att den dyker upp om en månad eller något sådant. Hoppas kan man ju alltid :)

Postad 14 July 2008 - 19:55

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
mad_mats & sessions32:

egreat EG-M31B är EXAKT likadan sånär som på att den kör HDMI 1.3. Så i praktiken är det enda som skiljer framtida möjlighet till HD-ljud... om man nu har förstärkare vill säga. När detta stöd kommer i NMT finns det ingen info om!

Räkna inte med att den kommer förrän kvartal 4... dvs okt-december... Den har inte kommit än o sen ska den produceras o skeppas...

Redigerat av Kanelbulle, 14 July 2008 - 19:56.

Postad 14 July 2008 - 20:22

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

mad_mats & sessions32:

egreat EG-M31B är EXAKT likadan sånär som på att den kör HDMI 1.3. Så i praktiken är det enda som skiljer framtida möjlighet till HD-ljud... om man nu har förstärkare vill säga. När detta stöd kommer i NMT finns det ingen info om!

Räkna inte med att den kommer förrän kvartal 4... dvs okt-december... Den har inte kommit än o sen ska den produceras o skeppas...

Vi väntar på prover på den nya mediespelaren med HDMI 1.3. Vi kommer att kunna ha dessa tillgängliga i Augusti ifall de uppfyller våra krav. De kommer med möjlighet till inbyggd DVD-spelare (det vill man väl inte ha idag?) samt trådlöst nätverkskort på 300Mbit. Men vi måste testa ordentligt och kanske är Augusti tidigt då...

Postad 14 July 2008 - 20:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

De kommer med möjlighet till inbyggd DVD-spelare (det vill man väl inte ha idag?)

Nej det känns lite B, men däremot om det är en dvd-läsare så man har möjligheten att kunna spela upp högupplösta MKV och andra format från skiva vore helt suveränt.

Postad 14 July 2008 - 21:59

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Webtrader & Martin:

Givetvis är det DVD-läsare. Du kan ju redan idag köra MKV:er o annat via USB-DVD-läsare. De maskiner som kör med NMT/Syabas som haft DVD-läsare har hittills haft den bristen att de inte klarar komersiella DVD-skivor pga inget stöd för kopieringsskydden i mjukvarnan i NMT. Detta håller dom väl på med...

Redigerat av Kanelbulle, 14 July 2008 - 22:00.

Postad 16 July 2008 - 10:27

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Webtrader:

Det måste varit den nya eGreat EG-M32A du tänker på med möjlighet till inbyggd DVD-läsare. Kan nog bli intressant.

Broschyr eGreat EG-M32A

Däremot är det fortfarande eGreat EG-M31B som gäller om man vill ha HDMI 1.3

Postad 17 July 2008 - 06:46

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!
Hur står sig denna maskin mot tvix 6500A.
Då tänkte jag lite generellt, men framför allt med streaming från dator...värme? blir den varm?
Kan man köra utan hårddisk?
mvh Daniel

Postad 17 July 2008 - 16:15

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Köpte min mediabox på komplett.
fick just hem den.
snygg.. kartongen visar en med vitt lock utan front fläkt dock.
köpte en 250 Gb sat 3,5 till för 395 kr. helt ok :)

Bifogad fil(er)

Postad 18 July 2008 - 14:57

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Beställde idag ;) snart ska det lekas....

Postad 18 July 2008 - 23:52

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
inte helt lätt att fatta hur det funkar...
tankade över allafiler på cn skivan till ett usb minne ..körde nmt setup.. valde usb minne som källa..internet setup funkade inte..
boxen hittade alla datorer..
USB slave funkade när jag kört ett program på cd skivan kallat egreat ext3 exe...
allt verkar funka... men fattar inte hur jag ska kunna styra vilka torrents som ska laddas?..
tja ..fixar vidare .. :)

Postad 19 July 2008 - 08:29

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
http://www.mamut.net...ta/subdet30.htm så finns inloggningsuppgifter till Curantas FTP där senaste firmware finns 20080612 samt manualer.

Postad 19 July 2008 - 14:52

steef5
  • steef5
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Riktigt sugen på att köpa en sån här... känns som ett självklart val framför pocorn hour, då den har usb-slave och använder sata-diskar.

Postad 20 July 2008 - 14:00

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
ställde in tankafett.com på webtjänster och kunde ladda ner torrents direkt i Mediaboxen! kalas....men
sen uppgraderade jag...tankade ner 3 filer till en usb sticka.. 50-17-080612-15-EGR-402-000.bin linda.htm och syb8634.nmt pluggade in den i mediaboxen ... stegade fram till linda.htm på usb stickan och firmwaren där.. uppdateringen startade och och när mediaboxen startade den om och uppgraderade nmt applikationerna ...allt väl.
Nu fungerar det inte att gå in på tankafett tex.. browsern i mediaboxen hänger sig och segar fram..shit
jag var lycklig en stund iallafall...
allt annat verkar funka och jag kan nå boxen från alla möjliga håll.. men just att kunna surfa in på tankafett var ju kalas...hmmm får nog nedgradera igen om inte en firmware kommer.
curanta borde lägga de 3 uppgraderings filerna med en enkel svensk instruktiontextfil tillsammans i enzippad mapp.
linda.htm var knepig att spara annars. :(
kinesengelskan i manualerna e grym... ;)

redigerat stavfel

Redigerat av Unregisteredcd298aa9, 20 July 2008 - 14:29.

Postad 20 July 2008 - 14:27

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
om jag går in på SMP8634-0b178 (myiHome Lite) under nätverk i datorn så kommer jag åt torrentsgränssnittet i mediaboxen. kopierar jag sen snabbgenvägen till torrentfilen i tankafett och klistrar in den i gränssnittet bläddra torrents i mediaboxen. då laddar jag upp direkt i mediaboxen. omständigt men det funkar :rolleyes:

Postad 20 July 2008 - 21:46

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

ställde in tankafett.com på webtjänster och kunde ladda ner torrents direkt i Mediaboxen! kalas....men
sen uppgraderade jag...tankade ner 3 filer till en usb sticka.. 50-17-080612-15-EGR-402-000.bin linda.htm och syb8634.nmt pluggade in den i mediaboxen ... stegade fram till linda.htm på usb stickan och firmwaren där.. uppdateringen startade och och när mediaboxen startade den om och uppgraderade nmt applikationerna ...allt väl.
Nu fungerar det inte att gå in på tankafett tex.. browsern i mediaboxen hänger sig och segar fram..shit
allt annat verkar funka och jag kan nå boxen från alla möjliga håll.. men just att kunna surfa in på tankafett var ju kalas...hmmm får nog nedgradera igen om inte en firmware kommer.
curanta borde lägga de 3 uppgraderings filerna med en enkel svensk instruktiontextfil tillsammans i enzippad mapp.
linda.htm var knepig att spara annars. ^_^
kinesengelskan i manualerna e grym... ;)

redigerat stavfel

Mycket bra idé ska framföra den :rolleyes:.

Postad 20 July 2008 - 21:49

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
andersemanuel:

Tips: Har du testa PCH Torrent Uploader?? Det är en guda-gåva! Det är ett program som du installerar i din PC, du anger vilken IP-adress din Curanta/PCH har o visar var du vill ha Torrent-filerna. När detta sedan är gjort så behöver du bara dubbelklicka på din Torrentfil, den laddas ner o startas upp automatiskt.... sjysst va??

Här är länk direkt till programmet!!

Här är länk till tråden om PCH Torrent Uploader på NMT-forumet!! Där finns mer info!!

:rolleyes:

Postad 21 July 2008 - 01:05

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

De kommer med möjlighet till inbyggd DVD-spelare (det vill man väl inte ha idag?)

Nej det känns lite B, men däremot om det är en dvd-läsare så man har möjligheten att kunna spela upp högupplösta MKV och andra format från skiva vore helt suveränt.

Här håller jag inte alls med. Det finns trots allt fortfarande rätt många som hyr fysiska DVD-filmer. Och de som köpt på sig ett gäng filmer kan ju vilja att samma maskin som spelar upp media från en nätverksdisk även ska kunna spela upp dem... Dessutom, om det finns en DVD-läsare i enheten så antar jag att man kan spela upp vanliga musik-skivor?

Självklart hade det varit ännu bättre om man kan sätta in en BluRay-spelare eftersom jag antar att den då också kan spela DVD/CD-skivor. Då det inte finns någon vettig mediespelare som både spelar nätverksfiler och fysiska skivor så skulle den här funktionen lyfta curantan ytterligare jämfört med konkurrenterna Tvix och Popcorn.

- Går det förresten idag att sätta en extern USB-DVD till Curantan? Har fått den frågan men inte kunnat svara.
/B

Postad 21 July 2008 - 07:55

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
bjogul:

Du kan köra en DVD/BD som extern USB-enhet, MEN... du kan inte kör komersiella DVD-filmer, hyrfilmer, köpfilmer osv. Det saknas stöd för det kopieringsskydd som finns på dessa. Det är i dagsläget inte heller klart om den nya eGreat 32A, dvs den som kommer ha möjlighet till intern spelare, kommer ha möjlighet till komersiella DVD-filmer.

Men har du Backuper på dina filmer utan kopieringsskydd, så går dessa utmärkt att köra via Extern USB-läsare.

Postad 21 July 2008 - 13:42

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

MEN... du kan inte kör komersiella DVD-filmer, hyrfilmer, köpfilmer osv. Det saknas stöd för det kopieringsskydd som finns på dessa.

Menar du att även DVD:er har ett HDCP-skydd? Jag trodde endast att det var skydd mot kopiering, inte mot uppspelning då det gäller DVD?
- I så fall kommer ju inte en eGreat med DVD att fullt ut kunna ersätta en traditionell DVD-spelare.

Postad 21 July 2008 - 15:19

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
bjogul:

Så här är det:

- För att kunna spela komersiella skivor så måste Mediaspelaren ha Sigmas 8634 processor (den har Macrovison-kod). De flesta disklösa Mediaspelare har Sigma 8635 (saknar Macrovision = Billigare). Sen krävs det att mjukvaran stödjer det för att det ska funka!

HDCP är ju ett skydd för BluRay framförallt. Den kräver en HDCP-kedja hela vägen dvs att alla ingående kompoenter klara HDCP.

Så ditt antagande är helt rätt, än så länge! Det finns ingen "up-to-date" Mediaspelare som klarar detta! Men det kommer nog. Det var därför jag var intresserad av vilken processor som 32A är baserad på, det kan ju komma!!

Vem sa att det skulle vara enkelt??

Postad 21 July 2008 - 19:26

Unregisteredd684d698
  • Unregisteredd684d698
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tänkte bara komplettera med lite mer info om EG-M31B:
Som tidigare sagts, HDMI 1.3 men tydligen har man också lyssnat på snubbarna på mpc
och flyttat fläkten till sidan och även ersatt dom idiotiska PS/2-kontakterna för ljud &komponent
till vanliga dito + fixat lite mer utrymme för den optiska sladden.
Det hela ska tydligen inte kosta mer än $20 till. Sen får man väl se var det svenska priset hamnar förstås..
F.ö verkar det som en medlem på mpc clubs forum får in dom första exen för testning runt den 25:e juli
så det kanske börjar röra på sig lite sen.
Postad bild

Postad 21 July 2008 - 22:09

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Tänkte bara komplettera med lite mer info om EG-M31B:
Som tidigare sagts, HDMI 1.3 men tydligen har man också lyssnat på snubbarna på mpc
och flyttat fläkten till sidan och även ersatt dom idiotiska PS/2-kontakterna för ljud &komponent
till vanliga dito + fixat lite mer utrymme för den optiska sladden.
Det hela ska tydligen inte kosta mer än $20 till. Sen får man väl se var det svenska priset hamnar förstås..
F.ö verkar det som en medlem på mpc clubs forum får in dom första exen för testning runt den 25:e juli
så det kanske börjar röra på sig lite sen.
Postad bild

De släpps 25/7 och Curanta försöker få in dem så fort de är tillgängliga. M31B blir lite större därför finns det plats att sätta fläkten på sidan.

Postad 22 July 2008 - 01:51

iaito
  • iaito
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

linda.htm var knepig att spara annars. B)
kinesengelskan i manualerna e grym... :P

redigerat stavfel

Jo engelskan går inte av för hackor, eller så gör den det för rispapper...
Bifogade manualer (vilka?) suger!
Man får ingen vidare hjälp ens hur man kommer igång, än mindre uppgraderar.

Gick inte lika smidigt för mig vid uppgraderingen - fick "CRC fel"
:)
Trots att jag tankat ner allt från länken på Curantas hemsida.
Sedan tankade jag ner allt på nytt och gjorde om allt = DISCO!
Intressant företeelse... men nu lirar den.
:D

Programvaran är lite buggig, kollar man på en film och stoppar den så är risken hyfsat stor att den hänger sig.
Volymen på fläkten - monterad på fronten av alla ställen - är tyvärr största nackdelen.
Enl. Curanta beror det inte på fläkten utan på lådans konstruktion med lufthål & de jobbar på en lösning - gaffatejp måntro ;-) Info kommer att uppdateras på deras hemsida.
Gillar lådan annars, enkel, liten & smidig, bra anslutningsmöjligheter. Det kommer med all säkerhet bli bättre & bättre när mjukvaran utvecklas.

Redigerat av iaito, 22 July 2008 - 10:08.

Postad 22 July 2008 - 12:31

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Blir nog en sådan här för mig också. HTPC blir för mycket bök + denna kan man ta med sig överallt :D

Blir nog hämta ut en på komplett mot helgen.

/Robin

Postad 23 July 2008 - 08:20

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
PCHdownloader... I löve :D
så nu e man lycklig igen.
bara att klicka på torrent länk så laddar man till mediaboxen i stället för att VUZE startas på datorn....nice
nu e de bara gasturbinen på framsidan som ska åtgärdas.. boxen e ju sval o fin men luften som kommer ut e ju varm så den gör ju nytta...tja ..får nog mecka en dag snart.
allt funkar utom webbrowsern som hänger sig... men PCHdownloader var ju veckans julklapp :P

Postad 23 July 2008 - 08:26

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

PCHdownloader... I löve :D
så nu e man lycklig igen.
bara att klicka på torrent länk så laddar man till mediaboxen i stället för att VUZE startas på datorn....nice
nu e de bara gasturbinen på framsidan som ska åtgärdas.. boxen e ju sval o fin men luften som kommer ut e ju varm så den gör ju nytta...tja ..får nog mecka en dag snart.
allt funkar utom webbrowsern som hänger sig... men PCHdownloader var ju veckans julklapp :P

Skoj att höra! Borde man inte kunna tabort plastskräpet framför fläkten?
Ska nog hämta mig ett ex på komplett idag. Frågan är om man ska köra min 500gb Seagate Baracuda i Mediaboxen eller om man ska köra den i Hårddiskvaggan brevid?!

Har denna "dockan" Postad bild

Postad 23 July 2008 - 08:33

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Skoj att höra! Borde man inte kunna tabort plastskräpet framför fläkten?
Ska nog hämta mig ett ex på komplett idag. Frågan är om man ska köra min 500gb Seagate Baracuda i Mediaboxen eller om man ska köra den i Hårddiskvaggan brevid?!

Har denna "dockan" Postad bild

Om du kan koppla vaggan direkt till sata anslutningen i mediaboxen via en egen kabel så kan man nog skippa fläkten.
Men en USB disk uppfattas inte inte av mediaboxen som en intern hårddisk. = torrents fungerar ej då.
tror jag :P

Postad 23 July 2008 - 08:43

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Om du kan koppla vaggan direkt till sata anslutningen i mediaboxen via en egen kabel så kan man nog skippa fläkten.
Men en USB disk uppfattas inte inte av mediaboxen som en intern hårddisk. = torrents fungerar ej då.
tror jag :D

gahh då försvinner lite av användningsområdet. Får prova med dirren i först och se hur varmt det blir. Har en digital termometer jag kan använda :P Någon som vet vad den inte bör överstiga i temp(dvs mediaboxen, HD bör inte överstiga 50-60C?)

Postad 23 July 2008 - 08:52

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
min box e sval med en 250Gb samsung....men fläkten låter lite för mycket.
Jag har mediaboxen 2 meter åt sidan när vi tittar på film. Då hörs ett brus som är aningen irriterande vid låg filmvolym. -typ äldredatorlådasus-

Postad 23 July 2008 - 08:56

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

min box e sval med en 250Gb samsung....men fläkten låter lite för mycket.
Jag har mediaboxen 2 meter åt sidan när vi tittar på film. Då hörs ett brus som är aningen irriterande vid låg filmvolym. -typ äldredatorlådasus-

Ok, jag ska ha min i ett skåp, får se om man ev behöver modda skåpet. Vill ha så cleant som möjligt hemma. Inga sladdar eller apparater (förutom tvn) ska synas. Oj nu fick jag sms av komplett att den finns att hämta ut :P

/R

Postad 23 July 2008 - 08:58

Unregisteredcd298aa9
  • Unregisteredcd298aa9
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
det verkar var turbo på torrentnedladdaren.... :D
normalt laddar jag ner till min laptop via det trådlösa. men mediaboxen är kopplad med sladdLAN.
Jädrans va det går snabbt att ladda ner nu... måste testa mer... det kan inte vara en tillfällighet?
hmmm kul.
köpte jag för liten hårdisk... :P

Postad 23 July 2008 - 09:01

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

det verkar var turbo på torrentnedladdaren.... :lol:
normalt laddar jag ner till min laptop via det trådlösa. men mediaboxen är kopplad med sladdLAN.
Jädrans va det går snabbt att ladda ner nu... måste testa mer... det kan inte vara en tillfällighet?
hmmm kul.
köpte jag för liten hårdisk... B)

ja när man väl börjar ladda och hittar massa gott är det svårt att sluta! Rätt rolig sak är att jag har en backupdisk som ligger i ett hårddisk kabinett som ser exakt ut som Popcorn A100 :P Rätt skoj att ha dessa brevid varandra om lagringsytan inte räcker till :D

Gahh vill hem och labba nuuu!!

/R

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.