Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svart duk!?! Black Diamond från SI screens

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2010 - 20:10

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Visst tillhör react och FW samma kategori utav projektordukar men efter ha blivit så övertygad som jag är med BDII duken borde BDII duken vara i en kategori för sig själv.

Ni anar inte hur grymt impad jag är över denna duk. its mindblowing! :)

Satt för övrigt nu på kvällskvisten och lyssnade på en intervju med SI´s vd Ryan via htguys.com.

Inte så mycket nytt som sägs ang duken förutom det att den tydligen är det självklara valet för 3D, där både JVC och Projection Design valt black diamond duken som referensduk vid demo utav deras produkter på Cedia mässan som precis varit i USA. Samt nån annan mässa men som jag inte hör vad han säger för något.

Trevlig lyssning faktiskt.

Lyssna här: HTGuys.com Interview: Ryan Gustafson - President Screen Innovations.

Kvällens surftips blir helt klart HTGuys.com som har massa bra podcast´s att lyssna på. :)

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 04 October 2010 - 20:12.

Postad 04 October 2010 - 20:43

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Sjukt cool duk! Vad rekomenderar ni dukproffs till en crt projektor? ( ej superdyr )
Har en Zenith 900 pro tiotalet år men mycket lite körd.

Postad 04 October 2010 - 22:20

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Andra alternativ? det finns ju inget liknande som black diamond II duken?

/ /Luli

Kanske levcips Black Screen. :)

https://www.minhembi...howtopic=261694

Postad 05 October 2010 - 10:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Sjukt cool duk! Vad rekomenderar ni dukproffs till en crt projektor? ( ej superdyr )
Har en Zenith 900 pro tiotalet år men mycket lite körd.

Beskriv ditt rum. Ljusförhållanden, färg på väggar och tak, avstånd proj till duk. Önskad dukstorlek etc...

Postad 05 October 2010 - 18:16

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
94 tum vill jag ha, Rummet under renovering ej färgsatt än. Ca. 5 x 4 Meter. Full kontroll på ljuset, Behöver en rullduk.

Postad 05 October 2010 - 18:32

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Köp black diamond rullduken när den kommer så behöver du inte mörklägga! hehe :D

Läste nu på curtpalme att din projja har 800lumen som kanske är lite väl lågt för att köra med BD duk i mycket ljust rum, men Wolf Cinema använde ju tydligen BD duk tillsammans med deras top projektor som leverade 1000lumen med topresultat så varför inte köra med en CRT projja? CRT har ju många lamptimmar så det är ju inte något man behöver tänka på direkt. dock är de ju så stora och tunga, men börjar fundera nu på om det kanske är en riktigt bra kombo att köra BD duk med en riktigt bra crt? hum... :)

Jag har även fått tag i en bra länk till den elektriska BD dukens specsheet - http://www.cepro.com...rized_Specs.pdf

Här ser vi tydligt att det blir en tabtensionduk. och har även läst att både 1.4 och 0.8 materialet kommer att vara tillgängligt som rullduk samt ca 150" diagonal max storlek. Även ett ungefärligt ca pris skriver de om "Our target is 5k retail for a 100" (example). We want the product to be affordable."

Verkar toppen! :P

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 05 October 2010 - 18:34.

Postad 06 October 2010 - 12:26

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
"affordable" : )

Postad 06 October 2010 - 13:55

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
hehe.. återstår att se vad det blir för priser till oss kunder.

men i jämnförelse med en lika stor tv får man pynta bra mycket mer. så visst kan man nog säga att det då är "affordable".

Börjar bli lite rastlös nu att de inte kommer nån mer info. Vore även jäkligt kul att få se mer bilder och videoklipp från ägare utav duken.

//Luli

Postad 06 October 2010 - 22:27

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jämföra med priset på en 100" tv känns inte riktigt rätt.
Det är bra många fler mantimmar och bra mycket dyrare material som används i en tv än en duk.

Postad 07 October 2010 - 10:32

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Men det tänker inte jag på iallafall när jag ska köpa något jag siktat in mig på. Tror inte många har det i bakhuvudet när man ska köpa något.. ? ni som tycker annorlunda får gärna försöka förklara detta till mig för att som konsument ska man endast behöva fokusera på kvaliteten och prestandan för själva produkten, inte hur många som stått och skruvat på tex en TV.

Tankeställningen i huvdet är ju inte att man köper något för att det är bra många fler mantimmar och bra mycket dyrare material som används i en tv än en duk?

När jag köper leksaker så är det absolut prestandan som är det absolut viktigaste. Och stora tvs är brutalt mycket dyrare än en BD duk + proj i samma storlek. Och den prestanda jag sett med BD II duken är bra överlägsen alla de större tvs jag sett, samt det bästa mina ögon sett i kombination projektor + duk.

//Luli

Postad 09 November 2010 - 20:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1314 inlägg
  • 0
Prestandan är viktigt för mej också när jag köper grejer. Men ju dyrare grejer familjens inkomster ska finansiera desto fler av familjens medlemmar tycker jag ska få ut något positivt av inköpet.

Därför föll BD-duken bort från min inköps-lista.

Hemma hos mej så har jag placerat större delen av familjen i en soffa mot rummets ena långsida. På den andra långsidan finns rummets alla fönster. BD-duken ger en så hög kontrast genom att den reflekterar ljus ungefär som en spegel gör. Därför lyses den inte upp av ljus som kommer t.ex. uppifrån eller från sidorna så länge man inte sitter på motsatt sida av ljuskällan.

Det gör tyvärr större delen av min familj, eftersom de sitter mitt emot väggen med fönsterna. ALLT ljus som sipprar in genom dessa fönster reflekteras i högre grad MOT åskådarna i soffan än jämfört med en vanlig matt vit duk.

Bilden blir bättre för mej som sitter i sweetspot, men sämre för den som sitter i min soffa, utanför sweetspot. Nu skulle man väl kunna lösa det med rejäl mörkläggning av fönsterna, men då känns det som att vitsen med BD-duken till viss del minskar och kanske kan man få nära nog lika bra resultat med en annan billigare duk.

Black Diamond är ju inte direkt någon lågpris-historia...

För övrigt så tycker jag att det nog är läge att importera en duk nuförtiden när Dollar kursen nu är så låg som den är.
Men tyvärr så kan jag inte längre rekommendera Projectiondreams längre.
Jag snubblade över några citat som en snubbe publicerat ifrån en privat konversation med ägaren själv.
Såsom ägaren yttrar sej är i mina ögon oförlåtligt och därmed kan jag inte rekommendera någon att göra affärer med projectiondreams.
Köp hellre duken ifrån någon svensk leverantör eller från SIS direkt om det är möjligt (tror inte det)...

Postad 02 April 2011 - 18:50

bennynorman
  • bennynorman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vi har beställt 1st 82" skärm som ska vara tydligen en av Världen bästa front projektion skärmar i dagsläget. Är även tillverkad för att kunna återge aktiv 3D visning utan spökskuggor som det heter. High Power screen med mycket hög gainfaktor. "GRYMT" Storlekar upp till 250"

Bilden återges av 1st led projektor med 270lumen i ljusstyrka som är löjligt lite. Vita duken på bilden är på 1gain.
Vi kommer att testa produkten och återkomma med fakta.
//B

Bifogad fil(er)

Redigerat av bennynorman, 02 April 2011 - 18:59.

Postad 03 April 2011 - 09:50

Lalikula
  • Lalikula
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Beställt från vilka? Det där ser mäktigt imponerande ut. Hittar ej någon duk på 82" på SI siten...

Postad 13 April 2011 - 12:12

bennynorman
  • bennynorman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej

Vi får hem skärmen i Maj. Vi återkommer efter provkörning.

Lägger upp en bild till, ser sjukt bra ut.
Finns några 3D silverdukar på blocket

Bifogad fil  Skillnad_vit_filmduk.jpg   56.02K   12 Antal nerladdningar

Postad 13 April 2011 - 14:02

Jimma72
  • Jimma72
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Den duken ser ut att ha samma "svartnyans" som min jag skrev om i en annan tråd. Den tillverkade jag för många år sedan.

"Valet av ljusstyrka / duk tycker jag är viktigt och det har jag exprimenterat med mycket,jag är billackerare och har tillgång till färg mm, som underlättar. Jag har hittat en kombination som är det bästa jag sett bildmässigt hittils och det är en projektor med hög ljusstyrka, duk gjort av aluminium med ganska mörk / extremt matt färg.

Duken gjorde jag eftersom jag hade tillgång till aluminium, maskiner och lackbox så att bildresultatet blev så bra var enbart tur. Jag tror matt silver i botten förstärker (speglar) ljuset och den mörka matta färgen tar hand om speglingen på ett bra sätt samt att kontrasten blir riktigt bra i mörka scener. Resultatet blev en känsla av att sitta framför en datormonitor (bilden uppfattades komma bakom duken) istället för en vanlig bioduk samt att ljusinsläpp i rummet blev inga stora problem."

Bilden i inlägget ovan är dassig gämfört med den jag hade (sålt optoman).

Mvh

Redigerat av Jimma72, 13 April 2011 - 14:09.

Postad 13 April 2011 - 16:07

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Skulle vara jättekul att läsa mer om din duk Jimmy, vart är den där "andra tråden"? Pics or it didnt happen I say! :D

Postad 13 April 2011 - 17:20

Jimma72
  • Jimma72
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Skulle vara jättekul att läsa mer om din duk Jimmy, vart är den där "andra tråden"? Pics or it didnt happen I say! :D

Det jag skrev i den tråden citerade jag här, förstår om du är skeptisk för det är jag själv alltid ;) Det var som sagt ett expriment för många år sedan som blev lyckat efter diverse färgprover/dukmaterial. Kan säga att problemet var inte ljussvag bild med mörk duk/ljusstark projektor utan tvärt om, i ett helt kolsvart rum var kontrasten påträngande hög (pricis som min plasma jag sitter vid nu) och gjorde sig bättre med en lampa tänd.

Jag vet ju inte hur duken det skrivs om i tråden ser ut bredvid min så om min är bra eller dålig vet jag inte (förmodligen är min sämre). Men det jag vet är att bilden är påväg åt en bättre framtid för alla projektorälskare. Bilden påminner mer om en plasma/datormonitor med bra tryck i än projektorbild (med min duk).

Mvh

Redigerat av Jimma72, 13 April 2011 - 17:24.

Postad 04 May 2011 - 09:48

christoffer100
  • christoffer100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej

Vi får hem skärmen i Maj. Vi återkommer efter provkörning.

Lägger upp en bild till, ser sjukt bra ut.
Finns några 3D silverdukar på blocket

Bifogad fil  Skillnad_vit_filmduk.jpg   56.02K   12 Antal nerladdningar

Vilka är Vi?? Driver du något företag och isf vilket?
Skulle gärna vilja veta lite mer om denna skärm.

/Christoffer

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.