Prestandan är viktigt för mej också när jag köper grejer. Men ju dyrare grejer familjens inkomster ska finansiera desto fler av familjens medlemmar tycker jag ska få ut något positivt av inköpet.
Därför föll BD-duken bort från min inköps-lista.
Hemma hos mej så har jag placerat större delen av familjen i en soffa mot rummets ena långsida. På den andra långsidan finns rummets alla fönster. BD-duken ger en så hög kontrast genom att den reflekterar ljus ungefär som en spegel gör. Därför lyses den inte upp av ljus som kommer t.ex. uppifrån eller från sidorna så länge man inte sitter på motsatt sida av ljuskällan.
Det gör tyvärr större delen av min familj, eftersom de sitter mitt emot väggen med fönsterna. ALLT ljus som sipprar in genom dessa fönster reflekteras i högre grad MOT åskådarna i soffan än jämfört med en vanlig matt vit duk.
Bilden blir bättre för mej som sitter i sweetspot, men sämre för den som sitter i min soffa, utanför sweetspot. Nu skulle man väl kunna lösa det med rejäl mörkläggning av fönsterna, men då känns det som att vitsen med BD-duken till viss del minskar och kanske kan man få nära nog lika bra resultat med en annan billigare duk.
Black Diamond är ju inte direkt någon lågpris-historia...
För övrigt så tycker jag att det nog är läge att importera en duk nuförtiden när Dollar kursen nu är så låg som den är.
Men tyvärr så kan jag inte längre rekommendera Projectiondreams längre.
Jag snubblade över några citat som en snubbe publicerat ifrån en privat konversation med ägaren själv.
Såsom ägaren yttrar sej är i mina ögon oförlåtligt och därmed kan jag inte rekommendera någon att göra affärer med projectiondreams.
Köp hellre duken ifrån någon svensk leverantör eller från SIS direkt om det är möjligt (tror inte det)...