Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela sönder högtalare !

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2008 - 15:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Då skulle du varit med när min stereo startade på max volym Krasse, tror du jag blev rädd?
Samma H/K kombo som du har så akta dig :P

Men jag kan lugna dig med att det bara hänt en gång o de var för 4 år sedan.

Men med den kombom har jag aldrig förstört några högtalare, det jag körde på förr var min gamla Marantz SR-670 och den lille stereon räckte antagligen inte till till mina JBLare.

Lite skumt...
Mitt försteg har jag ställt in så att volymen ALLTID startar på 7:an, d.v.s. väldigt låg volym (kanske 10%). Det spelar ingen roll vad jag har gjort kvällen innan med volymen. Om din kombo startade på jättehög volym så betyder det ju att någon har varit inne i förstegets inställningar och meckat, för att kombon helt plötsligt ska starta på betydligt högre volym...

Men det är klart...
...t.o.m. jag har ett par klåfingriga händer av den yngre typen i mitt hem, så visst kan det hända...

Jo, men nu gällde det diskanter och inte basar som va trasiga :D

Men förstår din poäng :)

Om basarna går sönder eller diskanterna beror i hög grad på vilket som är högtalarens svagaste länk och distorsionens utseende.

Vid klippning så brukar basarna gå sönder eftersom deras spolar (och eventuella spolar i delningsfilter har en tendens att "förstärka" flankerna på den klippta signalen, något som också kan knäcka diskanter, medan den avklippta toppen på signalen sällan skadar diskanter eftersom kondensatorerna i filterna i princip förhindrar likströmmar till diskanterna.

Likström till basar förhindras inte av spolarna i vare sej filter eller element. Faktum är att det i praktiken bara blir spolarnas resistans som hejda strömmen i dom klippta topparna och eftersom resistansen brukar vara låg i talspolar och filter drosslar så kan man också få se exempel på talspolar som har smält av den höga "likströms-effekten" som utvecklas i spolarna när man matar dom med klippta signaler...

Signaler vid väldigt hög effekt som ännu inte har klippts kan dock få filterkondensatorer att koka, vilket betyder att deras funktion försvinner och att diskanterna också kan sprängas.

Jag råkar faktiskt ha sett exempel på samtliga av ovannämnda scenarion i verkligheten...

Postad 23 April 2008 - 07:25

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Lite skumt...
Mitt försteg har jag ställt in så att volymen ALLTID startar på 7:an, d.v.s. väldigt låg volym (kanske 10%). Det spelar ingen roll vad jag har gjort kvällen innan med volymen. Om din kombo startade på jättehög volym så betyder det ju att någon har varit inne i förstegets inställningar och meckat, för att kombon helt plötsligt ska starta på betydligt högre volym...

Men det är klart...
...t.o.m. jag har ett par klåfingriga händer av den yngre typen i mitt hem, så visst kan det hända...

Nä det är ingen risk, jag kan lova att mina kompisar aldrig skulle hittat in i de menyerna så de kan ändra det ;) .
Jag har alltid kört att den ska starta på volym 10 men numera används den bara till bioljud sedan jag köpt ny stereo.... nästan lite sorgligt :P

Postad 23 April 2008 - 15:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Då låter det ännu märkligare, men det är klart att det kanske kan ha varit någon form av "bugg" även om min aldrig har "buggat" på det viset...

Postad 23 April 2008 - 16:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Lite skumt...

Men det är klart...

Om basarna går sönder eller diskanterna beror i hög grad på vilket som är högtalarens svagaste länk och distorsionens utseende.

Vid klippning så brukar basarna gå sönder eftersom deras spolar (och eventuella spolar i delningsfilter har en tendens att "förstärka" flankerna på den klippta signalen, något som också kan knäcka diskanter, medan den avklippta toppen på signalen sällan skadar diskanter eftersom kondensatorerna i filterna i princip förhindrar likströmmar till diskanterna.

Likström till basar förhindras inte av spolarna i vare sej filter eller element. Faktum är att det i praktiken bara blir spolarnas resistans som hejda strömmen i dom klippta topparna och eftersom resistansen brukar vara låg i talspolar och filter drosslar så kan man också få se exempel på talspolar som har smält av den höga "likströms-effekten" som utvecklas i spolarna när man matar dom med klippta signaler...

Signaler vid väldigt hög effekt som ännu inte har klippts kan dock få filterkondensatorer att koka, vilket betyder att deras funktion försvinner och att diskanterna också kan sprängas.

Jag råkar faktiskt ha sett exempel på samtliga av ovannämnda scenarion i verkligheten...

Jo, men om man har ett klent steg som disstar så hämnar det väll i 999 av 1000 fall i diskanten och den pajar pågrund av effekthöjningen som den får ta hand om. eller ?! :blush:
Har alldrig varit med om att ett steg "bara" disstat i basen och inte i diskanten, det vanligaste är ju att ett klent steg "tappar" konen och inte har någon kontroll, detta gör så att Xmac överskrids alldeles för lätt och i dessa fall är det mycket bra att ha ett kraftigt steg, om det är detta som du menar ?!
Annars så har jag alldrig hört det förut ?! :P
Dissten i diskanten borde i dettaf allet vara så hög så att man inte vill lyssna innan basen "disstar sönder", tycker jag i alla fall.

När det gäller filtrer så har jag varit med om en hel del olika filter som brunnit, offtast spolar som blivit så varma så att som smält eller blivi helt induktansfria ( lacken borta ) och detta är inte speciallt bra för ellementen som offta pajar, men även motstond brukar kunna ryka.
kondinger om dom är av bra kvalitet drukar inte paja, men det kan hända och jag har varit med om det en gång i ett par EV toppar som jag renoverade. men jag tycker att det i dom flessta fall är diskanterna som brukar paja när steget inte orkar med längre och börjar att dissta ( beror på volymen steget står på och basarnas kapasitet att hantera stora effekter)
Detta för att diskanterna i många fall inte är så effektåliga som basarna är i ett par ( tillverkarna sparar pengar och för att det är svårt med kylningen i diskanter och mellanregister med för den delen ) och när då filtret fungerar så att dissten tyvär kamnar uppe i diskanten för det messta så brisster det för dom och det blir förtidspension nässta ===>

MVH/David

Redigerat av DVD-ai, 23 April 2008 - 16:19.

Postad 23 April 2008 - 16:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det som händer när en förstärkare klipper är att topparna/transienterna klipps av, därav uttrycket.

Förstärkarens maximala spänning avgör hur mycket den kan förstärka signalen. Kommer det t ex en transient
på 40 volt i 8 ohm (200w), men förstärkaren orkar bara leverera ~28 volt (100W), så kommer toppen att klippas
av vid 28 volt.

Effekten blir egentligen den samma som dynamikkomprimering vid mastring, men med elakare distortion.
Forstätter man att höja så kommer ljudinformationen med lägre intensitet att förstärkas (dvs diskanten)
medans topparna klipps av mer och mer. Vid varje klippning blir det likspänning till diskantelementen. Visst
ska filtret stoppa det, men bevisligen gör det inte alltid det, om man ska tro det man läser om folk som har
spelat sönder sina diskanter med för klen förstärkare.

Postad 23 April 2008 - 16:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Precis vad jag tycker vara det korekta :P

Postad 23 April 2008 - 19:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Sätt inte likhetstecken mellan distorsion (som är ett väldigt omfattande begrepp) med klippning (som bara är ett specifikt extremfall)...

Jo, men om man har ett klent steg som disstar så hämnar det väll i 999 av 1000 fall i diskanten och den pajar pågrund av effekthöjningen som den får ta hand om. eller ?!

Kort och gott...
Nej. Det gör det inte...

Alla diskanter har en seriekopplad kondensator (minst). Det är kondensatorn som filtrerar bort de låga frekvenserna från diskanten och den gör det genom att helt enkel dämpa lågfrekventa strömmar mer än högfrekventa strömmar. Ett motstånd som alltså ökar med fallande frekvenser.

Likström som klippta spänningstoppar består av dämpas alltså som om det vore avbrott i kabeln till diskanten. Motståndet är extremt stort hos en kondensator när det gäller likström. Haken är den att om de klippta signalerna ser ut på ett särskilt sätt (med nästan lodräta sidor på var sida om den klippta toppen), så alstrar spolarna i högtalarna spikar (transienter) som kondensatorerna faktiskt leder vidare till diskanterna. Hur stora dessa spikar är beror på den klippta toppens flanker (om de överhuvudtaget uppstår). Det är dessa spikar som oftast knäcker diskanter (eftersom kondensatorerna i filtret skyddar dåligt mot sådana, men det är inte alls så att diskanterna är över-representerade bland de skadade elementen. Detta eftersom en av "generatorerna" till dessa spikar råkar vara bashögtalarens talspole. NÄR baselementet genererar en sådan spik, så gör den det p.g.a. att man faktiskt matar likström genom baselementet. Likström genom en spole ser bara spolens resistans som det enda motståndet. Eftersom en talspoles resistans ofta ligger långt under den nominella impedansen så blir effekt-utvecklingen i baselementet extremt stor när baselementet serveras klippta toner. Det brukar vara detta som smäller till som tusan...

Den avsevärt högre och kortvariga effekt-utvecklingen skickar helt enkelt baselementets talspole i botten med en rejäl smäll som följd.

Detta betyder att man inte kan generalisera, eftersom det handlar om ett slags balansgång. I en och samma högtalare så kan det lika gärna vara diskant-elementet som klarar av att hantera störst spännings-svingar, såväl som det kan vara baselementet. Går diskanten sönder först, så lär det bero på att det i just den högtalaren har varit diskanten som har varit den svagaste länken. Går bas-elementet sönder först, så var det baselementet som var den svagaste länken.

Det kan t.o.m. vara så att filterkondensatorerna börjar koka p.g.a. för hög kontinuerlig uteffekt (p.g.a. underdimensionering), vilket kan leda till förstörda diskanter, även om diskanterna i sej själva egentligen inte har varit den svagaste länken...

EDIT:
Hmm...
Var det någon som blev något klokar av mitt sista inlägg?

Redigerat av Unregistered959, 23 April 2008 - 19:40.

Postad 23 April 2008 - 20:23

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Absolut.

Postad 23 April 2008 - 21:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tack :P

Postad 24 April 2008 - 08:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Sätt inte likhetstecken mellan distorsion (som är ett väldigt omfattande begrepp) med klippning (som bara är ett specifikt extremfall)...

Kort och gott...
Nej. Det gör det inte...

Alla diskanter har en seriekopplad kondensator (minst). Det är kondensatorn som filtrerar bort de låga frekvenserna från diskanten och den gör det genom att helt enkel dämpa lågfrekventa strömmar mer än högfrekventa strömmar. Ett motstånd som alltså ökar med fallande frekvenser.

Likström som klippta spänningstoppar består av dämpas alltså som om det vore avbrott i kabeln till diskanten. Motståndet är extremt stort hos en kondensator när det gäller likström. Haken är den att om de klippta signalerna ser ut på ett särskilt sätt (med nästan lodräta sidor på var sida om den klippta toppen), så alstrar spolarna i högtalarna spikar (transienter) som kondensatorerna faktiskt leder vidare till diskanterna. Hur stora dessa spikar är beror på den klippta toppens flanker (om de överhuvudtaget uppstår). Det är dessa spikar som oftast knäcker diskanter (eftersom kondensatorerna i filtret skyddar dåligt mot sådana, men det är inte alls så att diskanterna är över-representerade bland de skadade elementen. Detta eftersom en av "generatorerna" till dessa spikar råkar vara bashögtalarens talspole. NÄR baselementet genererar en sådan spik, så gör den det p.g.a. att man faktiskt matar likström genom baselementet. Likström genom en spole ser bara spolens resistans som det enda motståndet. Eftersom en talspoles resistans ofta ligger långt under den nominella impedansen så blir effekt-utvecklingen i baselementet extremt stor när baselementet serveras klippta toner. Det brukar vara detta som smäller till som tusan...

Den avsevärt högre och kortvariga effekt-utvecklingen skickar helt enkelt baselementets talspole i botten med en rejäl smäll som följd.

Detta betyder att man inte kan generalisera, eftersom det handlar om ett slags balansgång. I en och samma högtalare så kan det lika gärna vara diskant-elementet som klarar av att hantera störst spännings-svingar, såväl som det kan vara baselementet. Går diskanten sönder först, så lär det bero på att det i just den högtalaren har varit diskanten som har varit den svagaste länken. Går bas-elementet sönder först, så var det baselementet som var den svagaste länken.

Det kan t.o.m. vara så att filterkondensatorerna börjar koka p.g.a. för hög kontinuerlig uteffekt (p.g.a. underdimensionering), vilket kan leda till förstörda diskanter, även om diskanterna i sej själva egentligen inte har varit den svagaste länken...

EDIT:
Hmm...
Var det någon som blev något klokar av mitt sista inlägg?

defenetivt :P

Och jag förstår vad du menar, men jag menade mer allmänt att det i dom flessta fall är så att diskanter brukar paja och det pågrund av att dom under lång tid blir utsatta för höga effekter och kylningen är en kritisk pungt hoss diskanter. det är därför mycket vanligt att jusst diskanter pajar på grund av att man spelat högt under lång tid, dom tål helt enkelt inte samma effekt som basarna för att deras kylning är mycket sämre.
När det gäller dissten så vet jag skildnaden mellan "pikar" och "vanlig" disst som inte är lika förödande, men det va inte riktigt där som jag ville lägga tyngdpunten igentligen, utan hoss diskantens effektålighet som inte är den bässta i 99 fall av 100 så är det faktiskt så.
Även om basen oftast pajar först om man spelar alldeles för högt så att den slår igenom eller brinner, så är det vanligt att i det långa loppen på hög volym så är det diskanten som brinner.

Sedan så är i alla fall mina erfarenheter sådana att om man har ett klent steg som disstar så är det diskanten som pajar efter ett tag på riktigt hög volym och inte basen, och har man ett riktigt kraftigt steg så går håller diskanterna lite bätte och även basarna, men man kan lättare spela sönder basarna på grund av att man spelar jätte högt utan att det låter dåligt och helt plötsligt så smäller det till när basen inte orkar längre.

detta är i alla fall minna erfarehneter och jag menar inte att detta skulle vara en regel att det altid är så, utan bara vad jag har testat och konstaterat.

Men mycket bra och riktigt inlägg som reder ut begreppen för läsarna :blush:

Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 08:56.

Postad 24 April 2008 - 15:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Diskantelement har generellt en väldigt låg effekt-tålighet, men det beror på att de är konstruerade för att återge högfrekventa toner och inget annat. De slås helt enkelt sönder av toner med för låga frekvenser. DÄRFÖR så avgörs också en diskants effekt-tålighet av filterkonstruktionen och vald delningsfrekvens. Ju högre man delar diskanten desto högre mekanisk effekt klarar den av att hantera...

För lågt delad diskant kan ge ljudmässiga fördelar bl.a. i form av en trevlig spridning av ljudet, men kan också innebära att man "knäcker" diskanten om man kranar på för bra....

Värt att veta kanske...

Postad 24 April 2008 - 20:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Diskantelement har generellt en väldigt låg effekt-tålighet, men det beror på att de är konstruerade för att återge högfrekventa toner och inget annat. De slås helt enkelt sönder av toner med för låga frekvenser. DÄRFÖR så avgörs också en diskants effekt-tålighet av filterkonstruktionen och vald delningsfrekvens. Ju högre man delar diskanten desto högre mekanisk effekt klarar den av att hantera...

För lågt delad diskant kan ge ljudmässiga fördelar bl.a. i form av en trevlig spridning av ljudet, men kan också innebära att man "knäcker" diskanten om man kranar på för bra....

Värt att veta kanske...

Jo, det är värt att veta.

Men är enligt mig inte samma sak, jag pratar om värmeutväkligen som finns i även diskanter och som är ett stort problem och en anledning till att många diskanter dör i det långa loppet.
Nu tycker jag att även om det har varit en trevlig och givande diskution som i och försig inte varit direkt OT så kanske vi ska lugna oss i alla fall så att inte tråden anbart blir en diskutions tråd utan en tråd för egna upplevelser och tankar, som det nu var tängt ;)

Men du har helt rätt, Krasse i det du skriver, bara det att jag syfftar på en lite annan grej en "enbart" effektålighet vs frekvens, disst, filter m.m. ;)

Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 20:20.

Postad 26 April 2008 - 12:56

Mojjas
  • Mojjas
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Rätt kul det ! . kan också dela med mig om en rätt kul grej. för ca 6 år sedan köpte jag mitt första hemmabio i form av ett 5.1 KENDO system från Expert och det lätt jevligt bra faktiskt.
För två år sedan ville jag börja förnya mig och köpte en ny förstärkare den Andersson R1 som jag har fortfarande och kopplade KENDO systemet till den, och Kendo är på 5*20 rms. och självklart till film hängde allt med och så . men sen hade jag fest i mitt rum och det var på tok för mkt folk! . säkert 30 stycken, på mitt rum och utanför rummet när mor och far var hemma ! ;D. haha och självklart skulle musiken vara hög och folk skruvade upp och upp och upp , och självklart till slut bara dog det.. då var man full och förstod inte redigt och vi skulle dra vidare, dagen efter luktade jag på frontarna och dom va helt utbrända.! . LYCKAD FEST. ;D. men nu ska det mkt till för att spela i sönder mina M-65 or...

Postad 26 April 2008 - 23:07

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Tvärt emot vad allmänheten kanske tror, har jag aldrig spelat sönder en bas. Inte på ärligt vis.
Mosade in 2500wrms i en MDS-tolva en gång. Den fick bli bojsännke efter det (Om den nu dög till nått annat innan!?)
Sen har man väl misshandlat basar och högtalare i allmänhet, men inget som direkt gått sönder big time.

Dock såg jag en kul incident jag kan berätta om...
På Power Meet i Västerås för ett herrans massa år sedan kom det en rost-inoljad jänkare med värdens fetaste boombox =) Typ 8st 12" eller så. (Fullrange! Delning?) Drev den på ett litet litet slutsteg (Som förmodligen hade prallalkopplats) Jag stod och pratade med min polare när en person, sådär lagom i röven, gick lös och svor över att hans anläggning hade pajat.
8st 12" vs. 2 träsko-beprydda herrar och delarna for genom luften och snart låg anläggnignen över hela Lögarängen! ;)
Det är vad jag kallar att spela sönder en bas!!

Postad 27 April 2008 - 10:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tvärt emot vad allmänheten kanske tror, har jag aldrig spelat sönder en bas. Inte på ärligt vis.
Mosade in 2500wrms i en MDS-tolva en gång. Den fick bli bojsännke efter det (Om den nu dög till nått annat innan!?)
Sen har man väl misshandlat basar och högtalare i allmänhet, men inget som direkt gått sönder big time.

Dock såg jag en kul incident jag kan berätta om...
På Power Meet i Västerås för ett herrans massa år sedan kom det en rost-inoljad jänkare med värdens fetaste boombox =) Typ 8st 12" eller så. (Fullrange! Delning?) Drev den på ett litet litet slutsteg (Som förmodligen hade prallalkopplats) Jag stod och pratade med min polare när en person, sådär lagom i röven, gick lös och svor över att hans anläggning hade pajat.
8st 12" vs. 2 träsko-beprydda herrar och delarna for genom luften och snart låg anläggnignen över hela Lögarängen! :rolleyes:
Det är vad jag kallar att spela sönder en bas!!

Haha, jo "Spela" sönder högtalarna :unsure: men så kan det gå.
Jag har faktiskt slag söndet ett par högtalare jag också, men det va minna JWS som jag först spelade söndet totalt, sedan så blev det storsläggan i full sving för att farsan skulle kunna älda upp lådorna i spisen ;)
Ett av dom roligaste högtalarna som jag försökt spela sönder det va dom där 8" Coax högtalarna, dom ville ju inte dö, men dom lät förjävligt ;) Man hörde inte musiken alls utan det bara disstade, knasstrade och tjöt, Det va lite kul det att när dom dog så va det basarna dom rök först, dom båda sprack i konen så att spolen lossnade av kraften och så fortsatte spolen att fara fram och tillbaka i magnetgapet utan styrsel.
Tills att den också dog efter någon minut, men diskanterna dom fortsatta ett tag till och dom rök som bara F#n ! under 2-3 minuter innan dom dog helt och faktiskt började att brinna i den ena :rolleyes:

Jag har även sett på någon program där dom spelade söndet 6X18" och det bara flög bitar och spolar åt alla håll, det såg riktigt mäktigt ut B)

Postad 28 April 2008 - 13:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Rätt kul det ! . kan också dela med mig om en rätt kul grej. för ca 6 år sedan köpte jag mitt första hemmabio i form av ett 5.1 KENDO system från Expert och det lätt jevligt bra faktiskt.
För två år sedan ville jag börja förnya mig och köpte en ny förstärkare den Andersson R1 som jag har fortfarande och kopplade KENDO systemet till den, och Kendo är på 5*20 rms. och självklart till film hängde allt med och så . men sen hade jag fest i mitt rum och det var på tok för mkt folk! . säkert 30 stycken, på mitt rum och utanför rummet när mor och far var hemma ! ;D. haha och självklart skulle musiken vara hög och folk skruvade upp och upp och upp , och självklart till slut bara dog det.. då var man full och förstod inte redigt och vi skulle dra vidare, dagen efter luktade jag på frontarna och dom va helt utbrända.! . LYCKAD FEST. ;D. men nu ska det mkt till för att spela i sönder mina M-65 or...

Vanligt det där, man kör kompakthögtalare till en fest och det gillar dom inte :D
då blir det till att köpa nya och kraftigare doningar :lol:

Postad 28 May 2008 - 01:24

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
måste bara säg jag har inte läst hela tråden, men varför man spelar högt är iallafalöl för mig att jag tycker låten är så ###### bra så man bara vill ha högre? så är det för mig iallafall.
man kan lixom inte sitta och lyssna på en låt man tycker är riktigt bra på låg volym ne fyfan då ska den up! :)

Postad 28 May 2008 - 14:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det är välldigt lätt hänt om det inte låter dåligt när man spelar extremt högt och med "rätt" musik så kan det verkligen gå illa också :)

Postad 07 June 2008 - 16:23

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Jag har spelat sönder minst 4st 10", 2st 8", ca 4-6 mindre (typ 3-5") och några hörlurshögtalare.
Jag har faktiskt aldrig spelat sönder någon utan att vilja det (tur det, och så har jag för mycket erfarenhet för att göra det) och det har alltid varit billiga skräphögtalare (t.ex alla dessa 10", jag och min bror köpte typ 8-10 stycken, några var+reserver :( på jula för några år sedan billigt så det finns några kvar :( och 8" fick jag för de låg och skräpade i garaget)

Jag har filmer på några av dessa som jag kan lägga i mitt galleri om ni vill :(
(Det som blir kvar oftast efter slakten är ju magneterna så jag kan lägga upp en bild på alla dem med om ni vill.)

Postad 07 June 2008 - 16:35

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

måste bara säg jag har inte läst hela tråden, men varför man spelar högt är iallafalöl för mig att jag tycker låten är så ###### bra så man bara vill ha högre? så är det för mig iallafall.
man kan lixom inte sitta och lyssna på en låt man tycker är riktigt bra på låg volym ne fyfan då ska den up! :(

"Lagom" volym är bäst :( , men det farliga med det här är att man vänjer sig vid volymen och kanske inte tycker det är högt men när man ska t.ex prata med kompisen (skriker) kanske man inte ens själv hör vad man säger(skriker) :(

Postad 09 June 2008 - 14:39

micke_lindgren
  • micke_lindgren
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
jag lägger upp en film i galleriet när vi "provspränger" ett 15" beyma element i ett 100-20hz svep med ett bryggat Lab fp 13000 på firman.
blev en jävligt cool effekt när man ser att det börjar gå åt **** :) ungefär vid 0:32
första försöket så gick en fas när ratten stog kl 12 så vi bytte till en 63amp central och då gick det som det gick för elementet.

se och njut (eller gråt, vilket som)

:rolleyes:

Postad 09 June 2008 - 15:18

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Har faktiskt aldrig spelar sönder något element vad jag kan komma ihåg. Det låter oftast så ###### illa att det finns ingen anledning att höja mer. Att spela sönder bra element med usla förstärkare och/eller med dynamiskt sönderrattad musik är inga problem, men varför gör man något sånt? :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 10 June 2008 - 00:20

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Upptäckte igår hur lätt vissa typer av material kan te sig om de ligger precis i fel frekvensområde. Lyckades att lösa ut skyddskretsen på min B&W ASW750 som är matad med ett 1000w D-steg i den.

Hade väl normalt högt, ung så högt som jag brukar köra på film. Volymen på subben står på ca 9.. halv 10 kanske... och ratten går mellan 7 och 5. Delad vid 80Hz och Yamaha's YPAO har dessutom satt LFE-kanalen på en -5db.

I vilket fall, skulle kolla på Serenity igår, och precis i titelscenen, när serenity bryter atmosfären och en bit flyger av så hör jag ett högljutt illavarslande knäpp samtidigt som allt vad basinformation försvinner. Går och kollar, sänker volymen. Inte ett spår av någon LFE. Startar om subwoofern och den kommer igång igen. Denna gång tar jag av dammskyddet och sänker ca 6 db. Konen skuttar rätt bra fortfarande i den scenen.

Har eg. aldrig reflekterat att jag skulle få slut på kräm i subwoofern med ett 1000w d-steg i den, speciellt inte då jag bor i lägenhet. Men det verkar som jag får skaffa ännu en sub vad tiden lider.

Postad 10 June 2008 - 08:53

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Upptäckte igår hur lätt vissa typer av material kan te sig om de ligger precis i fel frekvensområde. Lyckades att lösa ut skyddskretsen på min B&W ASW750 som är matad med ett 1000w D-steg i den.

Hade väl normalt högt, ung så högt som jag brukar köra på film. Volymen på subben står på ca 9.. halv 10 kanske... och ratten går mellan 7 och 5. Delad vid 80Hz och Yamaha's YPAO har dessutom satt LFE-kanalen på en -5db.

I vilket fall, skulle kolla på Serenity igår, och precis i titelscenen, när serenity bryter atmosfären och en bit flyger av så hör jag ett högljutt illavarslande knäpp samtidigt som allt vad basinformation försvinner. Går och kollar, sänker volymen. Inte ett spår av någon LFE. Startar om subwoofern och den kommer igång igen. Denna gång tar jag av dammskyddet och sänker ca 6 db. Konen skuttar rätt bra fortfarande i den scenen.

Har eg. aldrig reflekterat att jag skulle få slut på kräm i subwoofern med ett 1000w d-steg i den, speciellt inte då jag bor i lägenhet. Men det verkar som jag får skaffa ännu en sub vad tiden lider.

Något för Hifi-klubben
"Bad sound kills good music, bad movies kills your woofer"

Postad 10 June 2008 - 15:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Va ju en himmla tur att den hadde krettsar som slog i från då da :)
Annars hadde det inte varit lika roligt längre....

Många högtalare begränsas ju onödigt tidigt av dessa olika kretsar, många subbar har en hel del mer att ge när deras skydd går i, men detta är ju för att tillverkarna verkligen inte vill att grejerna ska gå sönder så det är förstårligt ändå.

Postad 11 June 2008 - 01:02

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ja, med tanke på extension på konen så börjar jag tro att det var rätt lämpligt att den slog ifrån vid det utslaget.

Det är säkert någon annan som också har filmen som kan kolla. Men det var rätt mycket LFE där. Och jag är långt ifrån rädd för att spela högt. Låt oss säga att jag brukar kunna spela ren musik på +10db mot vad jag kör filmerna på, gärna infected mushroom så basen får jobba lite. Inte ens då kommer jag i närheten av den LFE'n. Även om vardagsrummet skallrar rätt fint på avratz. Sen är det ju skillnad på stadiga resonanta toner och effekter med peaker, etc. Ger ju helt olika upplevelse.

Sen är frågan om det är en bra eller dålig mix på filmen. klart är att den inte är riktigt lika nertrimmad eller limiterad på samma sätt som så många andra filmer verkar vara, på gott och ont.

Men just d-steget i subwoofern är det jag varit minst nöjd med. Hade den inne precis för jul, då hade det totaldött bara. Men har fungerat bra sen de satte i ett nytt. Men det här visar ju också att volymratten har väldigt lite att säga om headroom då den i många fall inte är direkt kalibrerad.

Postad 11 June 2008 - 13:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
om du vill spela så att högtalarna får jobba så har jag 3st alternativ:

Never never Land.
Noce Maker.
Spaniard.

Dessa är bra test låtar och högtalarna får jobba på :)

Postad 11 June 2008 - 14:29

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

om du vill spela så att högtalarna får jobba så har jag 3st alternativ:

Never never Land.
Noce Maker.
Spaniard.

Dessa är bra test låtar och högtalarna får jobba på :)

Vill ni ha tips på testlåtar så fråga mig bara, gärna vilka frekvenser också då( bas alltså), jag har surfat runt på nätet och letat i drygt 1,5 år nu så jag har några riktigt bra testlåtar.
"Never ever land": bra lågbaslåt, stadigt beat från 17-60hz. (många frekvenser samtidigt i stadigt dunk.)
"Noise maker":Bra tryck,mycket kraftig bas 37-47hz.
Båda med Infected mushroom.
Ett bra tips "Deeply desturbed":Varierande beat med peakar på 30-70hz, men ibland dunka-dunka stadigt 40-75hz.( också med "Infected mushroom")
den sista har jag inte hört talas om, vilken artist?(Bara bra att hitta nya test-låtar, hehe).

mj

Postad 12 June 2008 - 00:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vill ni ha tips på testlåtar så fråga mig bara, gärna vilka frekvenser också då( bas alltså), jag har surfat runt på nätet och letat i drygt 1,5 år nu så jag har några riktigt bra testlåtar.
"Never ever land": bra lågbaslåt, stadigt beat från 17-60hz. (många frekvenser samtidigt i stadigt dunk.)
"Noise maker":Bra tryck,mycket kraftig bas 37-47hz.
Båda med Infected mushroom.
Ett bra tips "Deeply desturbed":Varierande beat med peakar på 30-70hz, men ibland dunka-dunka stadigt 40-75hz.( också med "Infected mushroom")
den sista har jag inte hört talas om, vilken artist?(Bara bra att hitta nya test-låtar, hehe).

mj

Den sissta är också Infected Mushroom, på skivan B.P.Empire, låt 3
När låten kommer igång så är det riktigt skön bas som trycker på riktigt bra och den är verkligen brutalt kul att spela riktigt högt :)

Postad 13 June 2008 - 19:42

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Den sissta är också Infected Mushroom, på skivan B.P.Empire, låt 3
När låten kommer igång så är det riktigt skön bas som trycker på riktigt bra och den är verkligen brutalt kul att spela riktigt högt :)

"När låten kommer igång så är det riktigt skön bas som trycker på riktigt bra och den är verkligen brutalt kul att spela riktigt högt" som resten av Infected Mushrooms låtar då :), ska försöka få tag på den.

Postad 13 June 2008 - 21:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men mjmj, har du några roliga tipps på låtar med skönt tryck i då ?

Postad 15 June 2008 - 14:44

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Jag vet att det är O.T men DVD-ai frågade ju ;) ( men det går lätt att spela sönder högtalare på dessa låtar så det kanske inte är O.T ändå)
Vil du ha extremt tryck, var medveten om att trycket "kan" variera beroende på din anläggning på de olika låtrna,(jag vet inte vad du menar med "roliga") testa dessa:

Rap/hiphop/N#ger-dunk( som jag tycker mycket om):

snoop dogg- vato (feat b-real) 35-45 och 70hz(mest bas vid dessa frekvenser)( varning! rent ljud, men högt inspelad bas)
Three 6 mafia - late nite tip 30-42hz( varning! Mycket rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
Dre ft. Rick Ross - Chevy Ridin' High 30-60hz peak 37hz ( varning! rent ljud, men högt inspelad bas)
Lil jon and the east side boyz- Get low 32-40hz( varning! rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
Lil jon and the east side boyz-Throw it up 47-40-35hz( varning! rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
Lil jon ft Ice cube - Real nigga roll call 37-67hz peaks 43-47-65hz musiken i denna låt är otroligt bra, texten får man tycka vad man vill om.(varning! rent ljud, men högt inspelad bas)
Snoop dogg-who am i (whats my name,1992) uppskatningsvis 40-70hz grymt skönt beat!!!
Katt Williams - Sweat Ya Perm Out 40hz 60-70hz ( varning! rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
lil' jon & the east side boyz-what u gon do (feat lil' scrappy) 40-44hz 60-65hz (maximalt ljudtryck om du drar upp volymen på den här kan jag lova!!)( varning! rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
Ying Yang Twins & Juvenile & Murphy Lee & Lil Jon & Fat Joe - Saltshaker(remix) 37hz skön musik ( varning! Mycket rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
(three 6 mafia) prophet posse-we the shit 30-32hz ( varning! inte rent ljud, och mycket högt inspelad bas)

Lite på ytan av denna genren finns mycket mer!!

Techno/trance/bass
Bassotronics - bassiloveyou (bass i love you) 2-5hz 17hz 27-35 hz(upp till 45hz ibland) ( varning! Mycket rent ljud, men mycket högt inspelad bas)
Bass Mekanik - Feel The Music 27-45hz ( ibland)17-60hz )( varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)
Bass Mekanik - Phoenix .oftast 45-55hz ( ibland 55-70hz) ca 4ggr i låten sweep 25-120hz varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)rekommenderas till alla mycket fin låt.
Bass Mekanik - Deepsixx 27-35hz 50-65hz (12-30hz) )( varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)
bassotronicswithbassmekanik 30-40-50hz ( varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)
Doffo- Atmospheric (realmofexcursion.com hittar du en del av dessa låtar gratis och lagligt) 39-55-69-72hz( varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)
Infected mushroom -Deeply desturbed :Varierande beat med peakar på 30-70hz, men ibland dunka-dunka stadigt 40-75hz Måste testas 9min grym låt!!( varning! mycket rent ljud, men högt inspelad bas)

(Infected mushroom -Never ever land: stadigt beat 17-60hz. (många frekvenser samtidigt i stadigt dunk.)
Infected mushroom - Noise maker :mycket kraftig bas 37-47hz.)

Soundtrack:
The Lion King -This Land 8-110hz( i början) peakar 27hz och 50hz(i mitten) även 60-70hz (i slutet) mycket rent ljud, lågt inspelad= vrid upp volymen!!
Otroligt bra låt!!
Som sagt finns mer! B) :blink:

Postad 15 June 2008 - 14:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, ska titta lite på dom

Postad 15 June 2008 - 18:51

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

"När låten kommer igång så är det riktigt skön bas som trycker på riktigt bra och den är verkligen brutalt kul att spela riktigt högt" som resten av Infected Mushrooms låtar då :P, ska försöka få tag på den.

Ja, basen/beatet är, om inte, så iallafall nästan identisk med "Never ever land" (väldigt bra med andra ord) men resten skiljer sig såklart, men med den början är det inte konstigt att jag aldrig upptäckte den, behöver nog uppdatera mig om Infected Mushroom.( om du undrar hur jag vet det med basen, två rader upp, så har jag ett program där jag kan se musiken därav de exakta frekvenserna i mitt förra inlägg).
Tack för tipset!

Postad 15 June 2008 - 20:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
mjmj - Var ligger Infected Mushrooms' avratz i frekvens nånstans, den har nog bland den skönaste basen bitvis, om än kanske inte den värsta.

Postad 15 June 2008 - 21:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja, basen/beatet är, om inte, så iallafall nästan identisk med "Never ever land" (väldigt bra med andra ord) men resten skiljer sig såklart, men med den början är det inte konstigt att jag aldrig upptäckte den, behöver nog uppdatera mig om Infected Mushroom.( om du undrar hur jag vet det med basen, två rader upp, så har jag ett program där jag kan se musiken därav de exakta frekvenserna i mitt förra inlägg).
Tack för tipset!

Jo, finns en delsådana program att ladda ner gratis från olika sidor och även lite mer avancerade att köpa såklart :P

Postad 16 June 2008 - 10:24

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

mjmj - Var ligger Infected Mushrooms' avratz i frekvens nånstans, den har nog bland den skönaste basen bitvis, om än kanske inte den värsta.

Mycket svår låt att beskriva, så jag får börja från början peakarna i den vanliga basslingan 30-40hz, 55hz,70hz,80hz.Sen är det ju annat t.ex "trumslagen/bastrumman" som börjar vid 1,35-1,36 är från 15-39hz.Sen är det ju bas som synkar de högre tonerna ända ner till 2-3hz nästan hela tiden.

Ska fixa lite bilder i mitt galleri :P

Postad 17 June 2008 - 08:18

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Jag köpte förr MDS basskivor som de sålde på ljudmässor när man var runt på sånt.
Faktiskt en hel del goa låtar på en del av de skivorna och bas finns det.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 17 June 2008 - 08:19.

Postad 17 June 2008 - 11:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har en bokhylla i rummet intill som alltid skramlar i takt med musiken. Spelade in skramlet med digitalkameran och
analyserade det i Cooledit. Hyllan skramlade med en frekvens på ~18Hz på de djupaste basgångarna i slutet av
Avratz (de som känns som en "basvåg").

Brist på sysselsättning? Kanske det :P

edit: Två lite otippade låtar som har rätt djup bas med, är:

Celine Dion - Because you loved me
Jessy - Stuck on you

Det är ingen Infected Mushroom nivå direkt, men rätt sköna basgångar.

Redigerat av Ageve, 17 June 2008 - 11:05.

Postad 17 June 2008 - 11:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Brist på sysselsättning = för mycket fritid: jo det vore en dröm det :P

Ne men vadå, det är väll alltid kul att göra lite smått onödiga saker ibalnd, bara för att...
Jag brukar sitta och pilla med olika filter lösningar till diverse element kombinationer på min fritid när jag inte har något bättre att göra, lite nördigt undrar ni, svar = Mycket !!! ;)

Redigerat av DVD-ai, 17 June 2008 - 12:58.

Postad 17 June 2008 - 12:26

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Jag har en bokhylla i rummet intill som alltid skramlar i takt med musiken. Spelade in skramlet med digitalkameran och
analyserade det i Cooledit. Hyllan skramlade med en frekvens på ~18Hz på de djupaste basgångarna i slutet av

Hur mäter du så lågt med cool edit?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 16:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hur mäter du så lågt med cool edit?

Nja, mäter gör jag inte iofs.

Klipper ut exakt en sekund från kamerans inspelning, och använder sen stretch-funktionen i Cooledit, så att 1 sek
blir 4-5 sekunder istället. Då blir det enklare att höra varje skrammel och man kan därmed räkna dom. Om det
knakar 18 gånger i klippet så blir det 18Hz.

Vetenskapligt? Säkerligen inte, men det var inte direkt meningen heller.

edit: Det är alltså bokhyllans frekvens i rummet intill jag "mäter", inte basen i lyssningsrummet.

Redigerat av Ageve, 17 June 2008 - 16:34.

Postad 17 June 2008 - 17:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Brist på sysselsättning? Kanske det :P

edit: Två lite otippade låtar som har rätt djup bas med, är:

Celine Dion - Because you loved me
Jessy - Stuck on you

Det är ingen Infected Mushroom nivå direkt, men rätt sköna basgångar.

och hur vet du att digital kameran klarar 18hz i inspelning

Postad 17 June 2008 - 18:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

och hur vet du att digital kameran klarar 18hz i inspelning

En till som inte läste inlägget :P

Jag har inte spelat in någon baston alls, utan en bokhylla som skramlar i takt med basen, i rummet intill. Det var
bara på skoj, och inte alls menat som någon "mätning". Bara en kul test helt enkelt.

Redigerat av Ageve, 17 June 2008 - 18:16.

Postad 17 June 2008 - 18:30

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Ah, okej. För det finns att se frekvensanalys i cool edit men jag får inte den att mäta bra på lägre frekvenser. Därför jag undra.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 17 June 2008 - 20:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hehe, OT för hela slanten !! :(

Men gör inget, samtalet va ändå inom ljud i alla fall, eller ?! :blink:

Ageve, vad kör du med för subba ?

//DVD-ai ;)

Postad 30 June 2008 - 23:31

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

OT?.... Va!.. Vad var det nu den här tråden handlade om?..... just det,.. Spela sönder högtalare! ;) ;) ;)

"Upptäckte" idag en "gammal" låt,från 2006, med otroligt skönt tryck!
Davy jones: från "pirates of the caribbean, dead man´s chest" finns på soundtracket (ost, original soundtrack).
Dra upp volymen till den volym du brukar ha när du lyssnar på musik högt och koppla av, och bli sedan förvånad över vad ditt system kan prestera! Har du ett riktigt bra kan du bli riktigt rädd/överraskad!
Peakar 120-110-100-90-80-70-60. 45-50hz och 38-17hz!!! De enda frekvenser där det saknas "peakar"(extra kraftiga ljud/högt inspelat) är 2-17hz och 38-45hz! Det finns naturligtvis bas där också men lägre inspelad.
Varning! Det finns inget att varna för i denna bra mixade,inspelade och otroligt storslagna låt.(Förutom normal inspelningsvolym trots att det inte verkar så i början=dra inte upp för mycket, inte mer än på andra låtar med bra ljud)

(pirates of the caribbean)Dead man´s chest:Davy jones (ost) finns bara 12 ord som beskriver vad du ska göra. Fixa låten, spela upp den, crank it upp/höj volymen, och njut!

edit: byt ut "idag" mot "igår" ;)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 05 July 2008 - 17:42.

Postad 15 July 2008 - 15:21

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Måste tipsa om en låt, det är på snudd till örgasm av bara basen alltså.

The Misted Muppet - From the Legend

http://www.truveo.co...d/id/2139547371

Postad 15 July 2008 - 15:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Exakt samma "sound" som bizzar contakt ;)

Postad 15 July 2008 - 23:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve, vad kör du med för subba ?

Svaret är bara en månad för sent, men jag kör med B&W ASW3000 (i ett rum på 17 kvadratmeter :D )

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.