Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela sönder högtalare !

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2008 - 19:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hej,
Nu är det så att jag sitter hemma och har lite tråkigt och kände för att dela med mig av en händelse.

Va på en fest i helgen och det va riktigt mycket folk och en massa stoj som väntat, men jag blev riktigt förvånad när jag kom in i huset och såg vad dom hadde som högtalare, ett par KEF C15.
Det är ett par stativare med 5,25" bas och 1" diskant som dom hadde parallel kopplat med ett par riktigt gamla och dåliga, plastiga skrällen från mitten av 70 talet med 8" bredbands ellement.
Det lät inge vidare och dom verkligen torterade som stackars små Kef arna och jag tyckte faktiskt synd om dom... :P
2h senare så händer någonting med musiken, all diskant försvinner :D
Och ingen märker något när helt plöttsligt ena Kefen dör helt och jag går fram och pillar lite, konen sitter fasst som sten = brunnen spole ( "helt oväntat" ?!?!?! :lol: ) dom på festen kunnde inte fatta hur dom kunde paja, " det va ju så låg volym" men, vafan, 2x5,25" med basen och volymen på max !!!
Vad förväntad dom sig ?! :D
Dom gammla burkarna överlevde ett litet tag till men dog väll 1h senare tillsammans med den andra Kefen..

Mem vem fan tar med sig sådana högtalare till en fest ?!
Dom där Kef högtalarna e ju riktigt bra och dom skulle jag vilja ha hafft i stället för att döda dom på det sättat, dom gamla burkarna är sådant som man kan döda, men inte dom små fina Kefen :P
Och att dom va så förvånade när alla högtalare pajade och steget stog på max hela tiden och lämnade så mycket disst att man inte alls hörde musiken.
Vad ska man säga !?
Stakars mäniskor som inte förstå bättre, det är ju som att sätta en ferrari spider till att transportera sprängsten i en gruva..

Nu undrar jag bara av nyfikenhet villka olika högtalare ni här på forumet har spelat sönder ?
För det kan ju vara riktigt kul ( om det är sådant man vill bli av med ) men även Riktigt !!! surt, och det är lätt hänt när volumen råkar åka upp på lite onödigt höga nivåer ibland :D

Jag kan stoltera med att jag har spelat sönder följande:

1 par Seas excel basar i ett par högtalare för 40000 kr kopplade till mitt Pa steg och volymen åkte tydligen upp lite för mycket :D

1par peerless xls 12" i varsin låda med slav hoss en polare på en fest, dom spelade på högt, men jag satta på en låt med Pendulum med mitt PA steg bryggat, och då ville dom inte riktigt längre så dom bestämde sig för att hälsa på polplattan :P

8 par 8" basar av märket philips, riktigt kul det va, jag kopplade alla till mitt Pa steg bryggat och drog på för fullt. basarna va i sina lådor och det va ett jäkla bra tryck kan jag säga, i typ 20 sek sedan dog dom som flugor B)

1 par JWS högtalare av någon sort med 2x10" i var högtalare, dom spelade på ganska bra i ljudnivå, men jag gillade dom inte och mitt Pa steg fick visa ( även dessa ) vem som besstämmer genom att totalt spela sönder dom till en sådan millda grad att faktiskt även baffeln pajade ?! ( plasten som sitter på baffeln sprack och det skallrade för filtrena hadde vibrerat loss och sönder)
Dålig kvalitet undrar ni nu, svar ja !

20 par lite andra högtalare blandat och inga som e värda att ta upp direkt för utom ett par Coax modell 8" bas som inte ville dö !
Dom va gamla som fan och såg för risiga it, men dom stod ut väldigt länge med ett MDS steg av "bättre" sorten tills att mitt Pa steg kom fram bryggat och sade sitt.

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet :D

Redigerat av DVD-ai, 14 April 2008 - 20:08.

Postad 14 April 2008 - 20:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jag har länge försökt ta död på min bilbas, men istället sade en diskant upp sig resa jag gjorde i somras, spelade Evanesence "My Immortal", jag har aldrig hört den låten utan dist när hon plockar de lite högre tonerna eller vad hon nu gör, så kräma på som vanligt, helt plötsligt tjuter det till och allt låter mycket mörkare...

Postad 14 April 2008 - 20:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag har länge försökt ta död på min bilbas, men istället sade en diskant upp sig resa jag gjorde i somras, spelade Evanesence "My Immortal", jag har aldrig hört den låten utan dist när hon plockar de lite högre tonerna eller vad hon nu gör, så kräma på som vanligt, helt plötsligt tjuter det till och allt låter mycket mörkare...

över låt din bil bas till mig så dör den som en fluga
har knäck ett 20 tal basar när man höll på med db drag

Postad 14 April 2008 - 20:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jo kan tänka mig det, har själv varit med när dom knäckte 4 st DD design 18" basar av bässta kvalitet, det va en blandad upplevelse då det va fruktansvärt kul att se konerna bokstavligen "Sprängs" i bitar, men inte kul med tanke på vilka fina grejer det är och att dom hadde gjort sig bra hemma hoss mig :P

Redigerat av DVD-ai, 14 April 2008 - 20:13.

Postad 14 April 2008 - 20:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Men då blir jag ju baslös ett tag :P

Postad 14 April 2008 - 20:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du kanske får byta mot hanns "Heffaklumpar" :P

Postad 14 April 2008 - 20:51

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Du kanske får byta mot hanns "Heffaklumpar" :P

sorry men dom kommer att få ett nytt namn snart då klumparna hamnar i pannan

Postad 14 April 2008 - 21:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det första jag tänker på är Jamo-subben med dubbla 10" element, från slutet av 90-talet.

Den gav ifrån sig ett slamrande ljud, ungefär som när man slår en sked mot ett bord, varje gång det kom en baston.
Basen hade också blivit markant sämre, knappt något tryck alls.

Öppnade subben, och fick se något lite udda. På båda basarna hade kantupphängningen gått av runt om hela
elementet, som om det var skuret med en vass kniv. Den enda förklaringen jag kan komma på är att de bottnade
så hårt att kanten helt enkelt slets av (i kombination med åldrande).

Tycker det är lite lustigt att det blev någon bas överhuvudtaget. Membranen hängde bara i spidern och slamrade.
Det positiva var att basarna var av billigaste tänkbara kalleanka-kvalitet, dvs de var inte så dyra. Köpte två nya
för 1000kr inkl frakt, och nu funkar den "lite" bättre.

Sen var det ju Mission-stativarna. Visserligen inget haveri, men hela baffeln lossnade på den ena. Baffeln, som
var av 2mm tjock plast, satt fast med en liten limklick i varje hörn. Byggkvalitet? :D

Lagade den med sättlim, förmodligen 10ggr bättre än när de lämnade fabriken :lol:

Sen har man ju haft ett gäng med bilhögtalare som har tackat för kaffet med. Clarion där membranet sprack rakt
över osv.

Postad 14 April 2008 - 21:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det första jag tänker på är Jamo-subben med dubbla 10" element, från slutet av 90-talet.

Den gav ifrån sig ett slamrande ljud, ungefär som när man slår en sked mot ett bord, varje gång det kom en baston.
Basen hade också blivit markant sämre, knappt något tryck alls.

Öppnade subben, och fick se något lite udda. På båda basarna hade kantupphängningen gått av runt om hela
elementet, som om det var skuret med en vass kniv. Den enda förklaringen jag kan komma på är att de bottnade
så hårt att kanten helt enkelt slets av (i kombination med åldrande).

Tycker det är lite lustigt att det blev någon bas överhuvudtaget. Membranen hängde bara i spidern och slamrade.
Det positiva var att basarna var av billigaste tänkbara kalleanka-kvalitet, dvs de var inte så dyra. Köpte två nya
för 1000kr inkl frakt, och nu funkar den "lite" bättre.

Sen var det ju Mission-stativarna. Visserligen inget haveri, men hela baffeln lossnade på den ena. Baffeln, som
var av 2mm tjock plast, satt fast med en liten limklick i varje hörn. Byggkvalitet? :D

Lagade den med sättlim, förmodligen 10ggr bättre än när de lämnade fabriken :lol:

Sen har man ju haft ett gäng med bilhögtalare som har tackat för kaffet med. Clarion där membranet sprack rakt
över osv.

Typ samma kvalitet på baffeln som på JWS högtalarna jag spelade sönder:

Bifogad fil(er)

Postad 14 April 2008 - 22:21

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Det här var en riktigt rolig tråd :D :lol: :D
Undra om det beror på den sanna skadeglädjen man har någonstans i sig.

När det gäller högtalare så har jag haft tur och det kanske beror på att jag är väldigt känslig för dist, men några högtalare har även pajjat i min värld. T.ex. en sk. bilsub som bestod av en gammal vanlig högtalare från Luxor tror jag och ett bryggat slutsteg samt ett aktivt lågpassfilter resulterade till att det lät rätt hyffsat men helt plötsligt avtog basen och jag blev då tvungen att kolla vad som hade hänt. Där satt basen men utan kant runt om. Det var bara torkade frasbitar som låg utspritt.

/Heron

Postad 14 April 2008 - 22:40

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag har spelat sönder en billig 10" bilbas. Kopplade den till mitt hemmaslutsteg. Maxade basen och bad en kompis virda på volymen.

Jag satt själv med elementet mellan benen och höll banankontakterna på högtalarsladden mot polerna på elementet. Det var ett jäkla dra i mig (inte i elementet) för det började spritta och dra i händer och armar... Måste ha fått signalen igenom mig och därmed fått en långvarig stöt.

Det slutade med att det "krackade" om elementet och sen började det ryka. Det rök så mycket att jag var tvungen att slänga ut det på balkongen...

Min storry!

/Johan

Postad 14 April 2008 - 22:59

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Fy fan vad jag hatar det där på fester när folk inte förstår sig på högtalare, recivers och ljud... Var också på fest i helgen och polarna som hade hand om den hade hyrt in DJ's med värsta utrustningen. Så han kom dit och bar in all utrustning som var typ 4 rejäla lådor som behövdes iaf 2 pers för att bära. Sen när dem väll sätter igång så hör man hör basen håller på och sprängas, den knastrar till i varje dunk och alla står och tittar på varandra. Tillslut får dem fram "faaaaeen vilket grymt ljud, sinnessjukt" typ. Själv står man där, joo men mina golvare skulle klarat det bättre.. :D

Sen när man väl har fest hemma då spelar man på tills det att man känner att högtalarna kan ta stryk och efter nån timme när folks öron vant sig så kommer en bra låt och givetvis är dem där och pillar... Vågar knappt lämna rummet, nackskott känns då som den enda utvägen :D

Nästa fest ska jag gömma undan recivern och skriva en lapp framför så folk tänker sig för. :lol:

Postad 14 April 2008 - 23:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Japp, har haft ett par liknande JWS. De var svarta och hade en riktig bas och en slavbas.

Ljudet de presterade var ungefär lika spännande som en riksdagsdebatt i SVT.

Postad 14 April 2008 - 23:24

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Lyckades döda bilbasen i vinterbilen förra helgen,spelade "lite" högt och det började låta lite konstigt så jag sänker volymen och ska kolla om det är nått som tar i basen.Öppnar skidluckan i baksätet och just då skär basen fast :D

Postad 14 April 2008 - 23:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag tycker det är tråkigt när högtalare spelas sönder p.g.a. okunskap eller olyckshändelser eller liknande. I princip så tycker jag nog bara det är ok när man medvetet pressar högtalarna tills dom går sönder.

Men min spontana reaktion när jag läste din redogörelser för vilka högtalare du har pajat DVD-ai handlade egentligen inte om högtalarna alls.

Det har aldrig slagit dej att det kanske är ditt PA-steg som inte riktigt hänger med när du drar upp volymen?

Den gemensamma nämnaren i alla de fallen du listar råkar ju vara ditt PA-steg! XLS-12orna har ju ruskigt välbyggda rent mekaniskt och tål också en massa effekt och ska man slå sönder dom så krävs det oerhörda mängder energi om kraften dom matas med är ren!

Matar man med överstyrt slutsteg så krävs det inte mycket för att spela sönder i stort sett vilka element som helst....

Jag har hört talas om laboratorie-tester av ett par Canton-stativare som momentant fixade ca 1000watt (extremt ren signal utan dist eller klippningstendenser) och dessa element skulle enligt uppgift egentligen inte ha en högre effekt-tålighet än 150 watt (har jag för mej).

Såvitt jag vet så klarar nära nog alla element av att hantera ganska mycket högre effekt än den nominella så länge signalerna är helt rena. Det som i nära nog alla fall knäcker högtalare är distorderade signaler...

Med tanke på att den stora förtjänsten med PA-steg inte är välljud så tycker jag det är rimligt att anta att högtalarna du har spelat sönder, förmodligen gick sönder p.g.a att ditt steg inte längre förmådde att leverera tillräckligt rena signaler...

OBS.
Det är spekulationer baserat grundade på min spontana reaktion när jag såg i ditt första inlägg att samtliga högtalare gick i sönder när du drev dom med PA-steget...

Om det finns fog för min tanke, så betyder det att du kanske kunde fått ut ännu högre tryck ur högtalarna med ett bättre steg och utan att högtalarna hade gått i sönder efter några sekunder...

Postad 15 April 2008 - 07:40

janank
  • janank
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Jag spelade sönder en diskant på mina dåvarande Canton Karat 920 i början av 90-talet på en fest.Det kostade 1000kr att köpa nytt element.Där lärde jag mig vad lite likspänning (distorsion) kan ställa till med.

Postad 15 April 2008 - 08:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag tycker det är tråkigt när högtalare spelas sönder p.g.a. okunskap eller olyckshändelser eller liknande. I princip så tycker jag nog bara det är ok när man medvetet pressar högtalarna tills dom går sönder.

Men min spontana reaktion när jag läste din redogörelser för vilka högtalare du har pajat DVD-ai handlade egentligen inte om högtalarna alls.

Det har aldrig slagit dej att det kanske är ditt PA-steg som inte riktigt hänger med när du drar upp volymen?

Den gemensamma nämnaren i alla de fallen du listar råkar ju vara ditt PA-steg! XLS-12orna har ju ruskigt välbyggda rent mekaniskt och tål också en massa effekt och ska man slå sönder dom så krävs det oerhörda mängder energi om kraften dom matas med är ren!

Matar man med överstyrt slutsteg så krävs det inte mycket för att spela sönder i stort sett vilka element som helst....

Jag har hört talas om laboratorie-tester av ett par Canton-stativare som momentant fixade ca 1000watt (extremt ren signal utan dist eller klippningstendenser) och dessa element skulle enligt uppgift egentligen inte ha en högre effekt-tålighet än 150 watt (har jag för mej).

Såvitt jag vet så klarar nära nog alla element av att hantera ganska mycket högre effekt än den nominella så länge signalerna är helt rena. Det som i nära nog alla fall knäcker högtalare är distorderade signaler...

Med tanke på att den stora förtjänsten med PA-steg inte är välljud så tycker jag det är rimligt att anta att högtalarna du har spelat sönder, förmodligen gick sönder p.g.a att ditt steg inte längre förmådde att leverera tillräckligt rena signaler...

OBS.
Det är spekulationer baserat grundade på min spontana reaktion när jag såg i ditt första inlägg att samtliga högtalare gick i sönder när du drev dom med PA-steget...

Om det finns fog för min tanke, så betyder det att du kanske kunde fått ut ännu högre tryck ur högtalarna med ett bättre steg och utan att högtalarna hade gått i sönder efter några sekunder...

I alla fallen så har det varit mycket hög volym och det har alldrig låtit dåligt, steget pallr utan problem, vi har alldriv varit på klippninggränsen för steget och har alldrig riktigt maxat den.
Steget är ett dBTecnologies och är helt otroligt bra, ett av dom bässte Pa steg jag någonsin lyssnat på, den har ett riktigt hifi ljud men med Pa tryck och det e jusst det att jag tror att den är fruktansvärt strömstark och man kan spela nässtan hur högt som hållst innan högtalarna låter illa.
Men det e ju så att när då volymen åker upp lite för mycket så e det vissa högtalare som inte gillar läget, och jag har spelat det steget på max med ett antal olika högtalare och det har inte varit något problem och ljudet har varit helt underbart bra och uten disst / ansträngdhet i ljudet.

Men det va en mycket bra speculerat för det är ju ett mycket vanligt fel, men i detta fallet så är felet mänskligt och det är i bland lite svårt att hålla sig borta från volym ratten på försteget.
Men när det gäller Seas excel högtalarena så va det mycket märkligt, jag tyckte inte att det va "så jäkla högt" men den brann i spolarna och det måsste ha varit för att vi spelar i ca 10 h oavbrutet på ändå ganska hög volym.
Jag har ett par stativare hemma som är under konstruktion med exakt samma Seax excel bas/mellanregister ellement och dom pallar hårdare behandling under längre tid utan att brinna.
Så det har med låda och filter konstruktion att göra i detta fallet skulle jag tro :D

Sedan så har det i alla andra fall förutom Seas excel och Peerless basarna, varit så att jag ville spela sönder och har kört sönder högtalarna med flit och på mycket hög volym, "rätt" musik och med ibland steget bryggat.
Bara för att det är så otroligt kul att spela sönder högtalare, men Seas högtalarna va inte minna och även om det inte va så att felet va mitt utan vi båda satt och lyssnade, så bjöd jag honom på ena basen ( 2000kr ) bara för att jag kände mig medskyldig.
Tilläggas ska också göras att han alldrig hadde spelat dom på den volymen förut, men jag hadde alldrig kunnat tro att dom skulle brinna upp :D

Peerless basarna dom fick snea spolar och det va nog mitt fel, för jag satta på en "mycket! kraftfull låt på mycket hög volym.
Men dom spelade mycket högt i ca 7h innan det hände och dom riktigt varma, då det va slavar så fick dom ju ingen kylning och det gör det lättare att spela sönder.
Men han tyckte inte att jag skulle pröjsa och insisterade verkligen på det, så OK...
Men han har inte dåligt med pengar heller :lol:

Redigerat av DVD-ai, 15 April 2008 - 08:11.

Postad 15 April 2008 - 08:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag har spelat sönder en billig 10" bilbas. Kopplade den till mitt hemmaslutsteg. Maxade basen och bad en kompis virda på volymen.

Jag satt själv med elementet mellan benen och höll banankontakterna på högtalarsladden mot polerna på elementet. Det var ett jäkla dra i mig (inte i elementet) för det började spritta och dra i händer och armar... Måste ha fått signalen igenom mig och därmed fått en långvarig stöt.

Det slutade med att det "krackade" om elementet och sen började det ryka. Det rök så mycket att jag var tvungen att slänga ut det på balkongen...

Min storry!

/Johan

Jag blev också tvungen att slänga ut en 15" responce bas som jag "lekte" lite med, spolen brann och jag höll på att bokstavligen kvävas av den röd/svarta röken som bara bollmade ut. Det blev gräsmattan för den och sedan vädra hela huset i ca 2,5h innan pappa kom hem :D

Postad 15 April 2008 - 08:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

sorry men dom kommer att få ett nytt namn snart då klumparna hamnar i pannan

spännande, bilder !!! :D

Postad 15 April 2008 - 09:53

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Har aldrig förstört en högtalare och tänker inte göra det heller.

Postad 15 April 2008 - 10:10

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag hade ett par lika dana för många år sen. JWS X81 XL Gold hette dom om jag inte minns fel. Väldigt populära på Siba och liknande på tidigt 90-tal... Störde mig på den 3-delade frontbaffeln i plast och gjorde om den i 15mm aluminium och spände fast elementen med ringar i rostfritt stål. Såg sjukt maffiga ut efteråt.

Hur som helst. Lyckades smälta alu-diskanten på dom så den rann ner för fronten. Enda gången jag spelat itu en högtalare och det var strax efter detta som mitt egentliga hifi-intresse startade... :D

Postad 15 April 2008 - 10:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag hade ett par lika dana för många år sen. JWS X81 XL Gold hette dom om jag inte minns fel. Väldigt populära på Siba och liknande på tidigt 90-tal... Störde mig på den 3-delade frontbaffeln i plast och gjorde om den i 15mm aluminium och spände fast elementen med ringar i rostfritt stål. Såg sjukt maffiga ut efteråt.

Hur som helst. Lyckades smälta alu-diskanten på dom så den rann ner för fronten. Enda gången jag spelat itu en högtalare och det var strax efter detta som mitt egentliga hifi-intresse startade... :D

Helt rätt, JWS x81xl Gold heter dom.

Allting uppstod ju ur aska, så.... :lol:

Redigerat av DVD-ai, 15 April 2008 - 10:35.

Postad 15 April 2008 - 18:33

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Nej, men det är lätt hänt med låtar man är van att höra dista (ta mitt exempel tidigare med MDS-diskanten och Evanescense "My Immortal")

Postad 15 April 2008 - 18:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

spännande, bilder !!! :)

nu är du bra nyfiken men kan avslöja lite dom kommer att få ett högre tryck och gå ännu lägre i mindre låda.

Postad 15 April 2008 - 23:14

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

I alla fallen så har det varit mycket hög volym och det har alldrig låtit dåligt, steget pallr utan problem, vi har alldriv varit på klippninggränsen för steget och har alldrig riktigt maxat den.

1par peerless xls 12" i varsin låda med slav hoss en polare på en fest, dom spelade på högt, men jag satta på en låt med Pendulum med mitt PA steg bryggat, och då ville dom inte riktigt längre så dom bestämde sig för att hälsa på polplattan

Jag är nog lite envis, men här är något som rimmar ganska illa...

OM nu inte steget har distat något märkvärdigt och högtalarna har gått sönder p.g.a. att de har "hälsat på polplattan", så MÅSTE det ha låtit dåligt ändå!

För när högtalare drivs över sin förmåga så ökar deras distorsion mångfaldigt. Enbart basar brukar leverera distorsion i storleksordningen 30-40% när man spelar så att deras rörelser närmar sej polplattan.

Har det låtit bra och högtalarna ÄNDÅ har gått sönder, så borde det rimligtvis vara för att steget har klippt, vilket i och för sej betyder att det rimligtvis ändå inte borde ha låtit bra, eftersom även slutstegs distorsion ökar lavinartat när man närmar sej klippningsgränsen.

Det känns lite som en paradox att hävda att det har låtit bra ända tills högtalarna mer eller mindre har sprängts...

Det ligger liksom lite bortom fysikens lagar att det kan låta bra ögonblicket innan de havererar...

Nåja...

Det kanske var en extremt dynamisk topp som under en bråkdels sabbade högtalaren...

Postad 16 April 2008 - 04:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

OM nu inte steget har distat något märkvärdigt och högtalarna har gått sönder p.g.a. att de har "hälsat på polplattan", så MÅSTE det ha låtit dåligt ändå!

För när högtalare drivs över sin förmåga så ökar deras distorsion mångfaldigt. Enbart basar brukar leverera distorsion i storleksordningen 30-40% när man spelar så att deras rörelser närmar sej polplattan.

Har det låtit bra och högtalarna ÄNDÅ har gått sönder, så borde det rimligtvis vara för att steget har klippt, vilket i och för sej betyder att det rimligtvis ändå inte borde ha låtit bra, eftersom även slutstegs distorsion ökar lavinartat när man närmar sej klippningsgränsen.

Det känns lite som en paradox att hävda att det har låtit bra ända tills högtalarna mer eller mindre har sprängts...

Det ligger liksom lite bortom fysikens lagar att det kan låta bra ögonblicket innan de havererar...

Nåja...

Det kanske var en extremt dynamisk topp som under en bråkdels sabbade högtalaren...

krasse
perless basen är inte den bästa bas har man inget subsonic vid 17hz och 12db så sten dör den då har den ramlat ur sin mekaniska x-max för länge sen.

Postad 16 April 2008 - 07:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nåja...

Helt riktigt, du är mycket envis ! ;)

ne det va så att steget lämnade inte o-ren signal och basarna pajade ändå, dom slog väldigt och jag vet att bristen ligger i basarna i detta falet då steget som sagt har testats med en hel del andra högtalare med båda jobbigare och snällare lasst på minst samma volym, och har då låtit extremt bra och klart utan disst.
Därför så måsste det vara basarna som inte pallade trycket, jag tror följande är en av orsakerna till det som hände:^

1: det va alkohol med i bilden. :)
2: det är kul att spela högt, med extremt mycket bas :)
3: steget har så bra kontroll så att det alldrig låter dåligt, oavsätt volym! men det kommer till en gränns där högtalarna inte gillar läget längre och bestämmer sig för att semester på heltid.
4: mycket jobbig musik för högtalare att spela på hög volym, Pendulum med låten "Duns at down"

Jag är till 99,99% säker på att inte steget är den felande länken i dom här fallen då jag som sagt testat med en massa olika högtalare och det har alldrig låtit dåligt på den volymen med några av dom, steget lämnade alltså inte oren signal, utan det va högtalarna som inte va gjorda för dom nivåerna ;)

Postad 16 April 2008 - 10:42

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag har i alla fall spelat sönder ett 2 tums bredbandselement med en bryggad Rotel RB960BX som då ska ge ifrån sig 180 watt enligt spec. Signalkällan var en pioneercd som var direktkopplad från line out till line in på slutsteget (dvs ingen volymkontroll :) )
Det sa "pop" och sen bröjade det ryka från elementet.
Manligt, eller hur :)

edit: elementet var specat till att klara 1 watt

Redigerat av snowspace, 16 April 2008 - 10:42.

Postad 16 April 2008 - 22:20

leoXz
  • leoXz
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Håller med helt och hållet, får en smått orolig känsla när någon avsiktligt förstör en högtalare eller annan pryl :P även om extremfall är roligt att höra om :rolleyes:

Postad 17 April 2008 - 00:22

LLL_Växjö
  • LLL_Växjö
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
2 st jamodiskanter med hjälp av en ka660d Kenwood integrerad, ett gäng väldigt klena rcfbredbandare med en Nad 3100pe + att exet knäckte 3st Bluediamond 6,5:or vid olika tillfällen med hjälp av min nuvarande pma2000r (förmodligen rejält överstyrd).

Postad 17 April 2008 - 09:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Håller med helt och hållet, får en smått orolig känsla när någon avsiktligt förstör en högtalare eller annan pryl :P även om extremfall är roligt att höra om :rolleyes:

Men, sådant som man inte bryr sig om och inte vill ha, då tycker jag att det kan vara fruktansvärt kul att se hur dom kämpar och arbeter på gränsen tills att dom brinner eller slår igenom.
Det är riktig underhållning, och har inte så mycket med att ha sönder saker i allmänhet att göra, utan det gäller jusst dåliga högtalare, då är det kul B)

Postad 17 April 2008 - 14:58

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
En fråga - hur mår egentligen förstärkaren när man slaktar en bashögtalare så den börjar ryka :P ?
Spolen blir vad jag förstår så varm att skyddsplasten smälter bort och då bör väl också impedansen gå över till ren kortslutning så länge inte någon ledare brinner av. Samtidigt kör man ju stärkaren för fullt när allt detta sker :rolleyes:

/Heron

Postad 17 April 2008 - 15:32

Unregisterede69b995e
  • Unregisterede69b995e
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
4 av 5 diskanter till Swans S600HT, kom åt knappen för testljud när volymen var uppskruvad.. brann upp direkt :P . Inte helt lätt att hitta Swans rundstrålande diskanter på reservdelsmarknaden heller :/

Tog lång tid och kostade en hel del. Nu har jag köpt Logitech One och helt tagit bort den funktionen därifrån så det inte ska hända igen.

Bifogad fil(er)

Postad 17 April 2008 - 16:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
4st 18" JBL basar som satt i ett arraysystem. Hej vad det spelade med bryggade labsteg.

Postad 17 April 2008 - 17:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

En fråga - hur mår egentligen förstärkaren när man slaktar en bashögtalare så den börjar ryka :( ?
Spolen blir vad jag förstår så varm att skyddsplasten smälter bort och då bör väl också impedansen gå över till ren kortslutning så länge inte någon ledare brinner av. Samtidigt kör man ju stärkaren för fullt när allt detta sker :o

/Heron

Min har säkringar som går om det blir 0,2 ohm i lasst, men dom gick inte för steget gick i protect läge före och man måsste starta om det innan man kan spela igen, den gör så, men om det inte skulle fungera så finns säkringen där i alla fall för att gardera.
Den tog inte skada av det, är jag ganska säkar på då den låter exakt som vanligt också :(

Redigerat av DVD-ai, 17 April 2008 - 17:23.

Postad 17 April 2008 - 19:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

4 av 5 diskanter till Swans S600HT, kom åt knappen för testljud när volymen var uppskruvad.. brann upp direkt :( . Inte helt lätt att hitta Swans rundstrålande diskanter på reservdelsmarknaden heller :/

Tog lång tid och kostade en hel del. Nu har jag köpt Logitech One och helt tagit bort den funktionen därifrån så det inte ska hända igen.

Riktigt segt, vet hur det känns att spela sönder något som man Absolut inte ville skulle paja.
sSm min polares Seas högtalare för 40000 kr, jag mådde lite illa för att jag spelat sönder dom, men när det bara va basarna som va paj blev jag glad och sponsrade honom med en ny som han fyck inslaget i ett fint presentpapper medsnöre o grejer :o
Även om han inte ville ha något sa han, men han blev jätte glad i alla fall :(

Vågar man fråga hur mycket det gjick på ?
Och hur hittade du diskanterna ?!

Redigerat av DVD-ai, 17 April 2008 - 19:29.

Postad 17 April 2008 - 20:23

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Nej, men det är lätt hänt med låtar man är van att höra dista (ta mitt exempel tidigare med MDS-diskanten och Evanescense "My Immortal")

Hejsan. Det är inte låten som distar då? Har för mig att deras skivor är rejält dynamiskt tillplattade till klippningsgränsen.

Postad 17 April 2008 - 21:17

Unregisterede69b995e
  • Unregisterede69b995e
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Riktigt segt, vet hur det känns att spela sönder något som man Absolut inte ville skulle paja.
sSm min polares Seas högtalare för 40000 kr, jag mådde lite illa för att jag spelat sönder dom, men när det bara va basarna som va paj blev jag glad och sponsrade honom med en ny som han fyck inslaget i ett fint presentpapper medsnöre o grejer :o
Även om han inte ville ha något sa han, men han blev jätte glad i alla fall :(

Vågar man fråga hur mycket det gjick på ?
Och hur hittade du diskanterna ?!

Gick på ca 5.000kr totalt.. Undrade ett tag på om det var värt det men jag gillar dessa högtalarna och finns inga andra idag som jag skulle kunna tänka mig, inte inom min budget iallafall.

Beställde från en tysk hemsida. Minns inte vad den hette men www.swans-europe.eu länkar till flera olika. Så efter mycket mailande och en del tjat så gick det :(

Postad 18 April 2008 - 11:12

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Hejsan. Det är inte låten som distar då? Har för mig att deras skivor är rejält dynamiskt tillplattade till klippningsgränsen.

Det är inte omöjligt, men sedan jag bytt lite komponenter i min kedja, så är disten nästan obefintlig i låten, men visst när hon klämmer på så är det lite.

Postad 19 April 2008 - 14:10

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Ja vad har man spelat sönder i sina dagar, inte lätt att minnas.

Men JWS Unique 5000 som nämns har ju rykt, tror att två par gick sönder.

Var lite basgalen förr när jag bodde hemma i mitt rum på 12m2 med betongväggar runt om.
Kopplade in två par JWS samt en 15" bilbas, en låda med 2 st. 12" pa basar och kopplade basarna på min gamla Vox (Gitarr(bas) rörförstärkare.
Kan säga att JWSarna inte hängde med :D

Men dock bra tryck för pengarna när man var 15, runt 1000 kr paret kostade dom då.

Sen sprängde jag mina !JBL LX10 ett otal gånger, diskanterna var det som rök då, tror jag hade dom inne 3-4 ggr på lagning och ena gången ringde dom upp och frågade va*an jag sysslade med på mina fester, tydligen hade delningsfiltren också gått.
Jag är inte så insatt så jag vet inte om det är möjligt att man bränner dom också men jag garva iaf som fan även om det kostade pengar.

Idag vårdar jag mina Audiovector bättre än vad jag vårdade mina gamla !JBLare kan jag säga B)

Postad 20 April 2008 - 07:55

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Rolig tråd! Har dock aldrig spelat sönder några.. Jag vet inte varför, men har aldrig rikigt förstått anledningen att spela högt. Förstör höseln + att öronen bedövs=du märker inte detaljér i musiken på samma sätt:(

Postad 21 April 2008 - 07:20

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0

Rolig tråd! Har dock aldrig spelat sönder några.. Jag vet inte varför, men har aldrig rikigt förstått anledningen att spela högt. Förstör höseln + att öronen bedövs=du märker inte detaljér i musiken på samma sätt:(

Anledningen till att vissa av oss spelar så högt är väl antagligen för att vi inte bara vill höra musiken, vi vill känna vibrationerna och basen slå i kroppen :)

Postad 21 April 2008 - 10:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja vad har man spelat sönder i sina dagar, inte lätt att minnas.

Men JWS Unique 5000 som nämns har ju rykt, tror att två par gick sönder.

Var lite basgalen förr när jag bodde hemma i mitt rum på 12m2 med betongväggar runt om.
Kopplade in två par JWS samt en 15" bilbas, en låda med 2 st. 12" pa basar och kopplade basarna på min gamla Vox (Gitarr(bas) rörförstärkare.
Kan säga att JWSarna inte hängde med :)

Men dock bra tryck för pengarna när man var 15, runt 1000 kr paret kostade dom då.

Sen sprängde jag mina !JBL LX10 ett otal gånger, diskanterna var det som rök då, tror jag hade dom inne 3-4 ggr på lagning och ena gången ringde dom upp och frågade va*an jag sysslade med på mina fester, tydligen hade delningsfiltren också gått.
Jag är inte så insatt så jag vet inte om det är möjligt att man bränner dom också men jag garva iaf som fan även om det kostade pengar.

Idag vårdar jag mina Audiovector bättre än vad jag vårdade mina gamla !JBLare kan jag säga ;)

Lär vara så att din stärkare lämnade mycket disst vi pary volym och att det va det som sabbade dina högtalare, låter så i alla fall på det du skriver.

Jag älskar att spela högt, men även att finlyssna, det beror heror helt på villket humör jag är på för dagen och det är skönt att kunna växka lite mellan musik stil och ränsa hjärnan med ÖS! ;)

Och ibland så behöver man ränsa lite i förådet och då spelar man ju sönder grejerna med flit för att det är kul när det ryker och låter förjävligt :blink: , och det har jag gjort i alla fallen, förutom dom grejernaq som inte va mina.

Redigerat av DVD-ai, 21 April 2008 - 10:53.

Postad 21 April 2008 - 13:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Lär vara så att din stärkare lämnade mycket disst vi pary volym och att det va det som sabbade dina högtalare, låter så i alla fall på det du skriver.

Det låter nästan som det jag själv skrev lite tidigare i tråden ;) ...

Kan det vara så att vi har lite olika referenser för vad BRA ljud (läs: odistat) ljud kan vara orsaken till att högtalare ibland går sönder (undantaget de fall då man verkligen är ute efter att ta sönder högtalare)?.

Jag menar:
Många tycker ju att det fortfarande låter bra, medan vissa andra kanske redan har suttit länge och har tyckt att ljudet har varit plågsamt (för att inte använda ordet dåligt). Vips, så har ytterligare ett par högtalare gått sönder, medan den som tyckte det lät bra, ofta blir lite smått överaskad av det helt plötsligt blev tyst...

Jag har själv blivit överaskad på detta vis strax efter att jag flyttade ifrån min betong-bunker till lägenhet och in i mitt nya trähus. Jag spelade på och höjde volymen allteftersom musiken blev roligare och roligare och helt plötsligt så brakade till i en av mina högtalare, när talspolen slog i botten! Detta trots att jag faktiskt inte upplevde volymen som ens i närheten av hur det lät min gamla lägenhet. Det lustiga var att jag inte heller tyckte att det lät nämnvärt illa, TROTS att jag vet om att högtalarnas distorsion ökar lavinartat när man pressar dom så att talspolens rörelser närmar sej ändläget i talspole-gapet.

Nåväl, mina högtalare klarade sej trots allt, kanske p.g.a. att jag satte ett personbästa i att sträcka sej efter fjärrkontrollen och muta ljudet :) ....

Det ÄR lätt hänt att gasa lite för mycket, men den där otäcka känslan i magen som infann sej efter smällen i högtalarna, undviker jag mer än gärna, även om den gav med sej en stund senare efter noggrann undersökning av högtalarnas funktion och ljudkvalite...

Postad 21 April 2008 - 15:26

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Då skulle du varit med när min stereo startade på max volym Krasse, tror du jag blev rädd?
Samma H/K kombo som du har så akta dig :(

Men jag kan lugna dig med att det bara hänt en gång o de var för 4 år sedan.

Men med den kombom har jag aldrig förstört några högtalare, det jag körde på förr var min gamla Marantz SR-670 och den lille stereon räckte antagligen inte till till mina JBLare.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 21 April 2008 - 15:27.

Postad 21 April 2008 - 15:54

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
När man var liten runt 6-7 år gammal gillade man trycka med fingret på diskanten eftersom det liknande en pingisboll i mitten, efter det blev det en fin liten buckla.

Tror många barn gör det om man inte har skydd framför.

Redigerat av Packetloss, 21 April 2008 - 15:55.

Postad 21 April 2008 - 15:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

När man var liten runt 6-7 år gammal gillade man trycka med fingret på diskanten eftersom det liknande en pingisboll i mitten, efter det blev det en fin liten buckla.

Tror många barn gör det om man inte har skydd framför.

Been there done that, när jag blir stor och får ungar, blir det järngaller när de är små :(

Postad 21 April 2008 - 20:58

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag har lyckats med det konststycket på dammlocket på ett mellanregister på några av de finanste datorhögtalarna jag provat. Lyckades med att tappa en av satteliterna till Med VideoLogic Sirocco Crossfire system på hörnan på ett bord när jag packade upp det. Lyckades få ut det med hjälp av dammsugaren faktiskt. Inga problem. Men hade det varit diskanten hade det nog varit kört.

Postad 21 April 2008 - 21:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det låter nästan som det jag själv skrev lite tidigare i tråden ;) ...

Kan det vara så att vi har lite olika referenser för vad BRA ljud (läs: odistat) ljud kan vara orsaken till att högtalare ibland går sönder (undantaget de fall då man verkligen är ute efter att ta sönder högtalare)?.

Jag menar:
Många tycker ju att det fortfarande låter bra, medan vissa andra kanske redan har suttit länge och har tyckt att ljudet har varit plågsamt (för att inte använda ordet dåligt). Vips, så har ytterligare ett par högtalare gått sönder, medan den som tyckte det lät bra, ofta blir lite smått överaskad av det helt plötsligt blev tyst...

Jag har själv blivit överaskad på detta vis strax efter att jag flyttade ifrån min betong-bunker till lägenhet och in i mitt nya trähus. Jag spelade på och höjde volymen allteftersom musiken blev roligare och roligare och helt plötsligt så brakade till i en av mina högtalare, när talspolen slog i botten! Detta trots att jag faktiskt inte upplevde volymen som ens i närheten av hur det lät min gamla lägenhet. Det lustiga var att jag inte heller tyckte att det lät nämnvärt illa, TROTS att jag vet om att högtalarnas distorsion ökar lavinartat när man pressar dom så att talspolens rörelser närmar sej ändläget i talspole-gapet.

Nåväl, mina högtalare klarade sej trots allt, kanske p.g.a. att jag satte ett personbästa i att sträcka sej efter fjärrkontrollen och muta ljudet :( ....

Det ÄR lätt hänt att gasa lite för mycket, men den där otäcka känslan i magen som infann sej efter smällen i högtalarna, undviker jag mer än gärna, även om den gav med sej en stund senare efter noggrann undersökning av högtalarnas funktion och ljudkvalite...

Jo, men nu gällde det diskanter och inte basar som va trasiga :P

Men förstår din poäng :)

Postad 21 April 2008 - 21:18

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Ett par Genexxa 2x12" som jag har i baren, de tålde inte volymen från min Denon pma2000 ;)
Sen så råkade jag rocka lite för hårt med "Black label society" i stereon och en diskant på min ena Mordaunt sa upp sig :( Har inte fixat ännu men det låter bara på extremt höga volymer.
Sen har man råkat mosa några billigare proson och sånt skit men det är ju förbrukningsvara så varför inte.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.