Någon som har något tips på en bra receiver i 3-5k klassen?
Redigerat av Unregistered695eaf86, 08 May 2008 - 07:03.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
38 relaterade trådar
Postad 07 May 2008 - 16:46
Nej men man vet ju aldrig alltid trygt att köpa i sverige.
Någon som har något tips på en bra receiver i 3-5k klassen? Redigerat av Unregistered695eaf86, 08 May 2008 - 07:03. Postad 09 May 2008 - 06:34
Det blev en Onkyo TX-SR606 eller kommer bli när lönen dyker in.
Vill tacka alla för bra svar och speciellt snabba. // Viktor Postad 09 May 2008 - 07:50
Ledsen om jag Hijackar tråden, men jag sitter i samma sits; har en ps3'a som bluray-spelare och vill ersätta min gamla Pioneer VSX-510 med "något bättre". Till saken hör till den att jag kommer att göra ett jobb nu till helgen där min arbetsgivare ersätter mig med "valfri" (inom rimliga gränser) produkt från www.komplett.se.
Om jag förstår det rätt så behöver receivers kopplade till ps3'or inte ha stöd för de nya hd-ljudformaten (kommer aldrig i håg vad de heter.. DTS-HD.. ähh..) då ps3'an redan hanterar den avkodningen? Om så är fallet; vad kan ni då rekommendera från www.komplett.se? Jag vill nog gärna ha en 7.1 receiver med rejält med hdmi-ingångar (ps3, htpc, ev. xbox360) där ljudet hanteras av receivern och bilden skickas vidare till tv'n (Sony KDL-40D3500) Postad 09 May 2008 - 08:29
Haha, klart den är, "den är ju dyrast" - nä men skämt åsido, jag tror faktiskt det ligger utanför den budget det handlar om. Har dock inte fått reda på om jag kan lägga till en egen summa själv för att komplettera upp ett pris dock, så den är väl kanske inte helt omöjlig att få tag på, även om det i mina ögon är lite overkill för min personliga referens Postad 09 May 2008 - 09:06
Kollla på listan som finns på sidan ett. där finns alla receivers som tar emot pcm.
jag hade funderingar på yamaha rx-661 men gick upp ett steg Postad 09 May 2008 - 12:39
Jag får ta en titt på den listan så fort jag får tid.
Men hur är det igentligen, krävs det hdmi 1.3 för att orka med de senaste ljudformaten? även om det är ps3'an som står för avkodningen? Så rent generellt klarar jag mig med vilken receiver som helst som har hdmi (1.3?) stöd för att få tillgång till högbitrate-ljud? Postad 09 May 2008 - 13:54
Om du läser igenom tråden får du svar på frågorna.
Ps3 kodar om och det enda receivern måste klara är att ta ut ljudet från hdmi och kunna ta emot pcm, så har jag förstått det Postad 21 May 2008 - 14:07
Hallå
Ett problem som diskuterats p avsforum är att bilden från 24p signalen inte kommer igenom exempelvis V661 och att många andra receivers utan de klarar bara av föra vidare 60/50 hz etc. http://www.avsforum........161&page=22 Vad jag har sett så verkar det om endast nysläppta modeller klarar av det här. /jkat Postad 21 May 2008 - 14:53
Var precis det jag letade efter /p Postad 21 May 2008 - 16:08
Vet inte riktigt, det vore a'la carte om en sådan lista kunde kompileras ihop åp den här tråden.
Jag har ingen receiver själv utan håller på att kolla, i beskrivningen av sonys nya modeller (str-dg720 etc ) på deras hemsida så står det utförligt att de klarar 1080/24p, jag tror det samma gäller för yamaha V663 och V863. /jkat Postad 05 August 2008 - 12:44
Har du fått hem den nu? Är du nöjd? Jag är också inne på 606-an och ser framför mig en liknande setup som du har, med PS3 som Blu-Rayspelare. Postad 07 August 2008 - 23:18
Tack för supertråd! Vet någon om det funkar att köra PS3:an genom en Onkyo 604? Går och funderar på om man skall vänta ett tag med att köpa ny receiver (t ex någon av de mer laddade nya Onkyo som kommer i höst eftersom jag är nöjd med min men vil ha mer kräm för att kunna köra bra stereo också) och i så fall låta ungarna ta över 604 :an då (dröjer nog inte länge innan det blir tjat om spel och jag är ganska positiv till det /Freppsen Postad 12 November 2008 - 13:45
Gräver upp denna tråd igen då jag fortfarande letar.
Nån som vet om SR606:an klarar 24p passthrough? Eller vet om nån annan bra reciever som klarar att ta emot ljud genom HDMI -och- klarar 24p passthrough, i prisklassen upp till 5-6000? /P Postad 12 November 2008 - 22:17 Då är vi två som undrar detta. Jag är själv i uppgraderingstagen (som alltid). =) Själv kanske jag skulle kunna sträcka mig upptill 7k, men helst inte över. Har ju egentligen redan en fungerande reciever.. Postad 14 November 2008 - 14:20
Finns det någon uppdaterad lista över förstärkare som passar bra till ps3??
Postad 17 November 2008 - 23:47
Redigerat av sjobas, 17 November 2008 - 23:48. Postad 18 November 2008 - 16:12
Min betydligt dyrare förstärkare klarade inte 1080p/24 passthrough. Den har dock ett år på nacken men vill bara varna att det inte alls är säkert att bara för en förstärkare klarar konvertera upp bilden till 1080p osv så klarar den även att skicka ut 24Hz. Så pass upp.
Nu har jag turen att kunna skicka in min förstärkare för hårdvaru uppgradering för att den ska klara just detta. Det ska bli gott att kunna köra igenom 1080p/24 utan att få den omskalad i recievern. Man vill ju också kunna plocka ut de nya ljudformaten som endast kan skickas via HDMI och trots det skicka vidare bilden som 1080p/24 så det är lite tricky. Ta hand om ljudet men skicka vidare bilden okonverterat... /Ola Postad 20 November 2008 - 16:41
Kan man fråga vad för förstärkare du har isåfall?
Ingen i denna tråd som köpt 606:an som vet med säkerhet att den klarar 24p passthrough? Helst vill jag ju egengtligen hitta en förstärkare som inte rör bilden alls och bara switchar. har absolut inget behov av upskalning, men ack så svårt att hitta. /P Postad 20 November 2008 - 17:49
Angående förstärkare som kan mata ut 1080p/24 så kan Yamaha RX-V661 gör det enligt denna tråd.
https://www.minhembi...p;#entry1590279 Postad 21 November 2008 - 11:00
Tack för svaret! Kollade runt lite angående den receivern, verkar finnas att hitta till ett bra pris också. Dock så hittade jag:
http://www.avsforum........161&page=64 som nämner att den inte klarade 24hz uppspelning. Firmware upgrade möjlig på den eller? Man kanske ska ta hem en och testa hmm. /P Postad 21 November 2008 - 11:38
Om man nöjer sig med HDMI 1.2a så är Yamaha RX-V861 både billig och bra.
Funkar bra med PS3 och klarar 1080p/24 passthrough. https://www.prisjakt...kt.php?p=171674 Postad 21 November 2008 - 13:28
Jag har en Rotel RSX-1058 som ligger/låg i en helt annan prisklass då jag köpte den. I dagens läge borde det gå att hitta en billig reciever som klarar det ni är ute efter. Säkrast är ju att någon som har egen erfarenhet bekräftar att det fungerar. Inte bara att den släpper igenom 1080p/24 utan även att den klarar av att ta emot de nya ljudformaten samtidigt. Dessa kan ju enbart tas emot via HDMI. Är det en ren Passthrough så tas väl inte ens ljudet omhand eller har jag helt fel? /Ola Postad 22 November 2008 - 13:07
Precis, vilket gör det rätt så jobbigt att hitta i jungeln.
Det som finns som krav är: Klarar att ta emot ljud genom HDMI (PCM 5.1), klarar 24hz utan nån som helst form av bildbehandling. DTS-HD-MA/Dolby TrueHD support är inte lika viktigt. Jobbigt jobbigt, det blir ju inte mycket bättre då det finns på tok för lite info på stormarknaderna och på prisjakt om receivern man kollar på ens klarar att ta emot ljud genom HDMI. Såg nu iofs en annan Yamaha som (enligt netonnet) ska klara 24p, till ett hyffsad pris: http://www.netonnet....SectionRow2Left nån som haft erfarenhet av den receivern? Klarar denna att ta ljud genom HDMI? /P Postad 24 November 2008 - 10:52
Har ingen erfarenhet av den recievern men hittade detta på hemmabiobutiken:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=127580 "Vad sägs om 2 hdmi ingångar som kan koda av en DTS och Dolby Digital signal, och även ta emot en PCM signal, skickar vidare en 1080p/24 signal." Sen kan den ju ta emot en LPCM signal så det kan ju vara möjligt att den faktiskt kan fungera med de nya ljudformaten om du avkodar dessa i spelaren... Inget jag vågar stå för dock. =) Tyckte mig läsa att du måste dra en separat kabel för att få upp recieverns menyer på TV. Enligt vissa fungerar inte detta via HDMI. Så det krävs en HDMI samt ett annat "snöre" mellan reciever och TV. Lite krångligt kan tyckas... /Ola Redigerat av olasahl, 24 November 2008 - 10:55. Postad 15 December 2008 - 11:10
Kan tipsa om en billig och bra receiver till PS3, ONKYO TX-SR576 som klarar LPCM.
https://www.prisjakt....php?rec=291755 Behöver man inte uppskalning (som 606 har) för andra källor så passar denna perfekt till PS3. Har själv köpt den och är mycket nöjd ! Har kopplat alla mina burkar via hdmi genom denna som ljud och bild växel. Mvh Postad 31 December 2008 - 13:05
Är Yamaha RX-V463 den billigaste receivern som klarar av LPCM och 1080/24 signal ? Har försökt att hitta information själv, men allt detta är som en jungel.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |