Postad 06 June 2008 - 22:32
Postad 08 June 2008 - 09:15
Jag hade samma problem som du, kom en cm in i väggen och sedan var det tvärstopp!
Om man borrade 5 hål så gick ett av dem så långt in som man ville, det verkade som att hela ###### lägenheten var armerad överallt.
Till slut gav jag upp och flyttade
Kan tillägga att Jag borrade med Hiltis största slagborrmaskin med tillhörande betongborrar, borrarna smälte ihop och blev runda på toppen
Så frågan är om du inte bor i samma bostadsområde som jag bodde i förut
Jag har samma problem jag i lägenheten. I cirka 9 fall av 10 så kommer jag bara in någon centimeter in i väggen (utan problem alls) och sedan är det tvärstopp, inte en millimeter till. Har smält borrar och då kör jag med en Black & Decker 700 Watt borrmaskin för 1000 spänn och har provat flera olika borrar, en del kostade 200 spänn styck. Kommer inte in alls i väggen ändå. Slagborr är det och det spelar ingen roll ändå!
Så detta är en av anledningarna att jag idag har pio plasma (på bänk) istället för projje
Postad 08 June 2008 - 09:25
Postad 09 June 2008 - 08:46
och sedan ska du ha rätt verktyg som flera har sakt hilti e grymma grejor kör dom på jobbet MEN det e industrikvalite kostar 10000+ inte så skoj och köpa kanske om man inte e miljonär går därimot utmärkt och hyra på Cramo tileksämpel starkt rekomenderat osäker på om dom hyr ut till privatpersoner dock men skillnaden på en vanlig borrmaskin med slagfunktion går inte och jämföra. och nej du behöver inte trycka hårt om du har rätt grejor.
så vad gör du då antingen hyr eller lånar du en ricktig hilti eller någon annan maskin med industrikvalite och nej Makita e hobby vertyg inget annat. fördelen med och hyra e att det e värsting profs grejor funkar garanterat super bra och har du provar vill du aldrig köra nå jula grejor nakdelen e att du måste hyra varje gång du ska borra
och grejor från jula e skräp men funkar nog med och då kan du borra hela näterna om du vill jag skulle lät bara hyra en hilti sjukt bra grejor.
Postad 09 June 2008 - 08:50
Postad 09 June 2008 - 10:05
om dom inte e opå samma dag då hyr man ofc
ok skilnaden mellan en borrhamare och en borrmaskin med slagfunktion
deta e en hammar borr kolla noga på den du ser den går inte och använda i en vanlig borrmaskin läg märke till skenorna påfästena på borren
http://www.hilti.se/....jsp?OID=-25334
ser inte borren ut så här kan du glöma allt va betång borrning heter
detta en en vanlig borr
http://www.hilti.se/....jsp?OID=-22035
den funkar inte i betång och kolla på fästet på borren på båda och jämför dom
svar till Agathorn
varför du misslyckas i 9 fall av 10 i deta ämne e för att du inte har en aning om va du gör du använder en borrmaskin med slagfunktion der e inte samma sak som en borrhamare och sedan anvender du biligt skit hjälper inte det heller :-(
och ja jula grejor funkar bra dom med om man bara ska borra något hål här och där men skilnaden e stor som fan står lät med en batteri driven borrhamare och borrar med en hand det gör du inte med en från jula skilnaden e ungefär lika stor som och shopa högtalare på jula ingen hit men funkar med öron propar.
Redigerat av SharpAngel, 09 June 2008 - 10:37.
Postad 09 June 2008 - 10:37
Jag har testat dom flesta slagborrmasiner som är nåt att ha tex från Hilti, Hitachi, Bosch, Makita, De walt,
Har säkert glömt några jag har också kört med. och dom alla är för proffsbruk (inga jula grejjer)
Du vet att de säljer Makita på Jula, va?
Eftersom flera andra "pratat av sig" om sin frustration så ska jag göra det också:
För det första så är det skillnad mellan betongväggar. Har klarat mig utmärkt med farsans 30 år gamla Black & Decker på ett ställe, men bara eldat borr på nästa ställe. Lånat en riktig Hilti - som hånfullt lätt borrat igenom "omöjliga" väggar, när man trott att "nu måste det vara armeringsjärn". Just byggnader kring 40-talet verkar vara extra fina på att äta borr.
För det andra så kan just armeringsjärn vara kämpigt även för proffs - vi borrade 20 hål i ett industrigolv för att kunna bulta fast fundament. Lyckades pricka armeringsjärn i 16 av dem - tjohoo. I två av dessa träffade vi järnen rakt uppifrån, dvs hur länge/djupt du än borrar så är det järn hela vägen. Tre svindyra borrar gick det åt innan det var klart och tog fan så mycket längre tid än estimerade 3 timmar. Som disclaimer för alla tyckare så har jag ingen aning om vad det var för märke på maskin eller borrar, men det var proffs som gjorde jobbet. De svor rätt mycket...
Så, mitt tips blir att först och främst låna, därefter hyra riktiga grejer - om/när din maskin inte fixar jobbet. Ingen mening att köra slut på borr eller maskin om det inte går "framåt" så att säga.
Och passan1, jag kör också Makita hemma, så jag pissar inte på märket om du trodde det!
Postad 22 June 2008 - 11:40
Postad 22 June 2008 - 11:52
Ger mig fan på att de som fortfarande envisas med att deras slagborrmaskiner klarar av att borra i betong använder Philips 2-bits i sina sladdlösa borrmaskiner med maxvarv/moment till alla skruvar oavsett om det är Philips- eller Pozi-skalle och sen tycker det är konstigt att alla skruvskallar dras runda.
en kollega försökte borra upp hål för en hylla med en vanlig batterimaskin utan slag alls
Postad 22 June 2008 - 11:53
VÄND ER TILL CRAMO ELLER LIKNANDE!!!
De är proffs, fråga inte personal på tex Classe, Jula eller Biltema, De vet inte ett skit om det verkliga hantverkslivet.
Och ett riktigt betongborr skär igenom armering utan problem. Tar lite tid men det funkar.
Ni får vad ni betalar för och kan ni inte själva anlita ett proffs!
Har man inte råd att köpa så hyr istället, hur många gånger i livet behöver man stora fina RIKTIGA grejjer som amatör?
(får säkertbannor för detta inlägg
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Postad 22 June 2008 - 16:50
Kan inte mer än hålla med dig ..Ni som inte vet hur verktyg och maskiner skall användas:
VÄND ER TILL CRAMO ELLER LIKNANDE!!!
De är proffs, fråga inte personal på tex Classe, Jula eller Biltema, De vet inte ett skit om det verkliga hantverkslivet.
Och ett riktigt betongborr skär igenom armering utan problem. Tar lite tid men det funkar.
Ni får vad ni betalar för och kan ni inte själva anlita ett proffs!
Har man inte råd att köpa så hyr istället, hur många gånger i livet behöver man stora fina RIKTIGA grejjer som amatör?
(får säkertbannor för detta inlägg)
Ha en fortsatt trevlig söndag!
Fast att borra igenom 30mm armering är inte speciellt kul med slagborrmaskin det tar sin lilla tid .
Fasar för veckan som kommer på jobbet nu skall upp med mycket balk på jobbet och blir till att borra en ###### massa igen .Och väggarna är fulla av armering där .
Just nu har vi en Hitachi kommer inte ihåg beteckningen rätt ny maskin funkar lika bra som hiltin vi hade tidigare ..
Postad 22 June 2008 - 16:54
Jag har samma problem jag i lägenheten. I cirka 9 fall av 10 så kommer jag bara in någon centimeter in i väggen (utan problem alls) och sedan är det tvärstopp, inte en millimeter till. Har smält borrar och då kör jag med en Black & Decker 700 Watt borrmaskin för 1000 spänn och har provat flera olika borrar, en del kostade 200 spänn styck. Kommer inte in alls i väggen ändå. Slagborr är det och det spelar ingen roll ändå!
Så detta är en av anledningarna att jag idag har pio plasma (på bänk) istället för projje
Du får låna eller hyra en bättre maskin . Finns ingen betong som hilti eller likvärdig maskin inte biter på ..
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
32 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?