Jag har haft min 930T i snart en vecka.
Två saker som direkt sticker ut, men som man inte läst om i tester m.m. är att "mapshare" bara ingår i 12 månader samt att det där med att välja rätt fil på en väg inte fungerar på europakartan.
Dessa två saker är ju något som sticker ut lite. Nu valde jag inte min GPS efter detta, men det bidrog till att det blev en TomTom.
Någon som vet vilket flöde TomTom har på inkommande kartändringar? Enl. kundtjänst så lågprioriteras en ändring om man ex.vis är själv om att lägga in den.
I "min" stad byggdes det en ringväg för snart 10 år sedan, en del av denna ringväg har även en rondell i anslutning mot en annan väg. Denna del av ringvägen finns inte med i senaste kartan. Den finns inte med i karot från varken Tele Atlas eller Navteq.
Hur lång tid ska det ta innan en ändring via mapshare ska synas i en svensk karta? Jag rapporterade denna ringväg direkt till Navteq när jag hade en Mio för 5 år sedan, ingetet nytt där heller.
Så Tomtom 930T är en kompetent GPS, men det är dåligt att de gör så stor affär av detta med mapshare, vilket verkar vettigt, men inget om att det kostar efter ett år...
Ang minneskort så sa supporten att man gör en fullständig backup på datorn. Byter minneskort, sätter i ett som är formaterat i fat32 och gör en återställning till kortet så ska allt funka.
De sa att de rekommenderar inte mer än 4GB på en 930T men att det kan även fungera på både 8GB och 16GB sd.
Pratade med supporten för en liten stund sedan. Den jag pratade med trodde inte att mapshare ska bli en betaltjänst p.g.a. att det är användarna som lämnar in kartändringarna. Så enl. honom så lär det fungera även efter ett år. Mn det var nog mer hans åsikt än riktig fakta
Redigerat av r_o_n, 24 September 2008 - 15:36.