Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TomTom GO 730T

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TomTom GO 730 TMC (Europa) (GPS-navigatorer) 1 6.874998 (7) Inga priser
TomTom GO 930 TMC (Europa) (GPS-navigatorer) 2 6.599998 (14) Inga priser
TomTom GO 730 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7 (2) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 18 August 2008 - 04:44

lazpete
  • lazpete
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Varför lämnar du inte in din då?

De ville ta in en ny trasig produkt på service, det tyckte inte jag. När jag väl fick lov att göra så, och tog ut en annan tomtom, va den också trasig...därav byte till garmin

Upptäckte just nu samma sak. Är ju bara 500mb kvar på enheten. Känns ju löjligt att den inte ska kunna läsa Mp3 från minneskortet.

Någon som vet något sätt att lösa detta. Förutom att skaffa en Ipod då...

Upptäckte just nu samma sak. Är ju bara 500mb kvar på enheten. Känns ju löjligt att den inte ska kunna läsa Mp3 från minneskortet.

Någon som vet något sätt att lösa detta. Förutom att skaffa en Ipod då...

Inga probs, mappen på minneskortet måste dock heta MP3, om jag inte minns fel

Postad 16 September 2008 - 21:44

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej

Är på väg att köpa en tomtom 730 och undrar vilken sorlek på minneskort den klarar av?

/Christian

Postad 17 September 2008 - 06:51

KN
  • KN
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag har ett 8GB Sandisk Extreme III i min 930T och det funkar.

Postad 18 September 2008 - 20:17

roBBen
  • roBBen
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har ett 8GB (SDHC) kort i min, har hört det fungerar med 16GB också. OBS du måste ha en minneskortläsare för att formatera kortet. Jag köpte ett sandisk kort med minneskortsläsare för 229kr. Helt perfekt med minneskortet om man vill se på film

Så här fick jag gå tillväga för att formatera mer än 4GB
http://www.speedcams...a0cf3e9d9552ff0

MVH
Robben

Redigerat av roBBen, 18 September 2008 - 20:20.

Postad 19 September 2008 - 22:40

modE3
  • modE3
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Jag köpte 730´n idag och kommer troligtvis köpa 16gb minnes kort till den.

Men nu när jag grävt lite djupare i det hela så förstår jag de som att, 16gb funkar helt ok så länge tomtom'en bara skall läsa ifrån det(mp3 etc). Men om man skall ha kartor på kortet som tomtom'en behöver skriva till så funkar det inte med mer än 4gb.

Är det någon som har testat att köra kartor ifrån ett minneskort som är större än 4gb?

Oavsätt så kommer jag att köpa ett minneskort som är större än 4gb för att lägga mp3'er på, men det hade varit kul att vet om det går.

Tack igen för svaren.

MVH
Christian

Postad 24 September 2008 - 11:52

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag har haft min 930T i snart en vecka.
Två saker som direkt sticker ut, men som man inte läst om i tester m.m. är att "mapshare" bara ingår i 12 månader samt att det där med att välja rätt fil på en väg inte fungerar på europakartan.

Dessa två saker är ju något som sticker ut lite. Nu valde jag inte min GPS efter detta, men det bidrog till att det blev en TomTom.

Någon som vet vilket flöde TomTom har på inkommande kartändringar? Enl. kundtjänst så lågprioriteras en ändring om man ex.vis är själv om att lägga in den.
I "min" stad byggdes det en ringväg för snart 10 år sedan, en del av denna ringväg har även en rondell i anslutning mot en annan väg. Denna del av ringvägen finns inte med i senaste kartan. Den finns inte med i karot från varken Tele Atlas eller Navteq.

Hur lång tid ska det ta innan en ändring via mapshare ska synas i en svensk karta? Jag rapporterade denna ringväg direkt till Navteq när jag hade en Mio för 5 år sedan, ingetet nytt där heller.

Så Tomtom 930T är en kompetent GPS, men det är dåligt att de gör så stor affär av detta med mapshare, vilket verkar vettigt, men inget om att det kostar efter ett år...

Ang minneskort så sa supporten att man gör en fullständig backup på datorn. Byter minneskort, sätter i ett som är formaterat i fat32 och gör en återställning till kortet så ska allt funka.

De sa att de rekommenderar inte mer än 4GB på en 930T men att det kan även fungera på både 8GB och 16GB sd.

Pratade med supporten för en liten stund sedan. Den jag pratade med trodde inte att mapshare ska bli en betaltjänst p.g.a. att det är användarna som lämnar in kartändringarna. Så enl. honom så lär det fungera även efter ett år. Mn det var nog mer hans åsikt än riktig fakta

Redigerat av r_o_n, 24 September 2008 - 15:36.

Postad 26 September 2008 - 21:38

roBBen
  • roBBen
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej Ron.

Tomtom garanterar att mapshare fungerar till en karta i 12mån. Så om du efter ett år köper en ny karta får du ytterligare 12 mån etc. Är nog dags att uppgradera ändå vid det laget. Men det var något jag inte heller visste när jag köpte. Filguiden fungerar visst i Europa men det är bara på större vägar, som motorvägar eller mer komplicerade filbyten i storstäderna etc

MVH
roBBen

Postad 08 February 2009 - 19:26

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Det finns inte någon sådan funktion. Tomtom varnar för kameror i alla riktningar.

Mitt tips är att stänga av Tomtoms fartkamera databas o använd istället den gratis databas som finns via www.speedcam.tk. Är alltid uppdaterad med senaste kamerorna. Inga falska kameror heller som det finns en hel del av i Tomtoms databas.

Hur exakt gör man det ? Skulle uppskatta en liten guide :-)

Postad 09 February 2009 - 23:00

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns fler skillnader än FM-sändare och Bluetooth om man jämför 630 och 730?

Har nämligen inget behov av FM-sändare och har inbyggd Bluetooth mot bilens stereo.

Postad 09 February 2009 - 23:39

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Hur exakt gör man det ? Skulle uppskatta en liten guide :-)

Tomtom home. Anslut din enhet.
Klicka dig fram till "Ta bort objekt".
På kamerasidan som någon rekommenderade ska finns instruktion på hur du gör med de nerladdade fartkamerafilerna.

Det du tar bort här finns på din dator så du kan även återställa sådana programdelar du plockat bort.

Redigerat av r_o_n, 09 February 2009 - 23:49.

Postad 26 February 2009 - 16:03

sman
  • sman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har någon köpt Tomtom 930 från Digiswe? Har den TMC?
Verkar som 930 endast säljes med TMC i Sverige men Diwiswe importerar mcyket produkter själva.
Har frågot dom om TMC men de kan tyvärr inte svara om den har TMC eller ej...

Man blir ju lite tveksam när de är över 300:- billigare än närmsta Svenska åf.

http://www.digiswe.c...europa-usa.html

Postad 26 February 2009 - 16:27

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
TMC ska tydligen kosta en hel del om man köper den löst. Jag kollade på MediaMarkt (6 mil från där jag bor), de hade bra pris på en 930T, sedan gick jag till den lokala euronicsbutiken och presenterade priset från mediamarkt och fick den för detta pris

Postad 27 February 2009 - 11:51

sman
  • sman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
OK, men finns 930 överhuvudtaget utan TMC eller ingår den alltid?
Enligt Tomtoms svenska sidor verkar bara 630 & 730 finnas utan...

Postad 12 March 2009 - 22:37

DGJ
  • DGJ
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
I denna blandade tråd tänkte jag passa på att flagga för några saker jag upptäckt. En upptäckt jag gjorde efter en längre tids användning av en Tomtom 730 TMC var att batterierna laddar ur på ca 2 veckor även om enheten har varit avstängd. Enligt Tomtom support är detta normalt då alla funktioner inte stängs av trots allt. Kan vara värt att känna till om man tänkt sig ha GPS:en liggande och kunna greppa för en snabb "utryckning".

En annan detalj populär på forumet är fartkamerorna. Faktum är att min GPS slutat att varna för fartkameror på andra sidan vägen utan att jag gjort något nytt kartköp. Jag antar att det kommit med i någon uppdatering på annat sätt - lite halvmysko dock...

I övrigt kan jag bara säga att jag är fortsatt nöjd med min Tomtom (se detaljer i min recension).
PS Fästet lossnade första gången från rutan först efter 8 månader - inte illa DS

Postad 13 March 2009 - 16:05

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Uppdateringen med larm för fartkameror endast i färdriktningen kom med v8.300 av programvaran.

Postad 13 March 2009 - 17:01

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Min 930T är från sommaren 2008. Vad har den absolut senaste kartprogramvaran för versionsnummer?

Postad 14 March 2009 - 11:53

karan583
  • karan583
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden från början till slut och det verkade som om det var många som hade problem med att navigatorerna hängde sig stup i kvarten (både 730 och 930). De flesta som rapporterade om detta hade köpt sina fram till hösten 2008. Har TomTom kommit med en uppdatering som fixat detta eller har folk fortfarande problem?

Något som inte tagits upp än i tråden är ju Go 630. Vad går man miste om, förutom kartor, när man väljer den istället för 730/930? Kan man leva med det?

Redigerat av karan583, 14 March 2009 - 12:15.

Postad 14 March 2009 - 13:06

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Svarar jag för egen del har min 930T aldrig krånglat. På de forum jag besöker har jag inte hittat så mycket som styrker att det är problem med dem.

Skulle tro att det kan vara handhavandefel. Men egentligen inte eftersom de är lätta att hantera.

Däremot så strular det ibland när det släpps ny version på deras windowsprogramvara, TomTom home. Om det strular brukar det komma en fungerande version inom ett par dagar.

Postad 16 March 2009 - 06:10

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Min 930T är från sommaren 2008. Vad har den absolut senaste kartprogramvaran för versionsnummer?

Jag uppdaterade en nyköpt 930T för en vecka sedan och fick programversion 8.302, kartorna som tankades hem på kartgarantin var 8.25 (western_and central_europe v825.2157).

Postad 27 May 2009 - 09:34

joakimi
  • joakimi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Ett litet tips till dom som skaffar en Tomtom 730 från NetOnNet - fråga efter aktiveringskoden för 2 års kartuppdatering då ni köper navigatorn, den finns inte med i paketet med navigatorn (fanns inte i mitt paket i varje fall), fick först ringa tomtom som sedan hänvisade mig till netonnet som i sin tur lovat posta koden åt mig.

Postad 20 July 2009 - 12:11

Seidoxu
  • Seidoxu
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Vad roligt att det är så många som har hittat till den här tråden. :ph34r:

Nu har jag köpt TomTom GO 730T. Har använt den lite och kan säga, att jag är nöjd.

IQ routes har jag inte kunnat testa för att det är väl tänkt mest i storstäder. TMC fungerar bra och försvann aldrig, när jag körde mellan Örebro och Jönköping. Kameravarnaren fungerar som det ska. Jag använder FM sändare och lyssnar på MP3or från TomTom, så fort det kommer en vägbeskrivning så tystnar musiken och jag hör vägbeskrivningen tydligt genom bilens högtalare. Musiken tystnar även när jag får ett mobilsamtal. Han som ringde hörde mig bra och jag hörde honom bra(med min gamla Garmin Nuvi 360 hördes inte jag så bra).

Uppdaterade även kartor till det senaste genom TomTom HOME.
Man ska uppdatera sin GPS så ofta som möjligt för att få de senaste Map Share uppdateringar till sin enhet.

jag köpte min TT 930T .. jag tycker verkligen inte ljudet är i toppkvalite, jag skulle lätt vilja höjja en aning till.. ändå har jag en saab 9-5 2005:a.. och är man ute och kör så hör jag knappt vad dom som ringer säger när jag pratar enbart via gpsen.. lr har du ordnat så den går på FM bandet för att få bättre ljud ? vad gäller ? för enbart enhetens ljud suger hårt om ni frågar mig =)

men om det nu är jag som inte är tillräckligt begåvad och inte har fattat att jag måste köra den på FM bandet för att få bättre ljud via min GPS så lär jag testa det =)

Postad 28 July 2009 - 17:53

roBBen
  • roBBen
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

jag köpte min TT 930T .. jag tycker verkligen inte ljudet är i toppkvalite, jag skulle lätt vilja höjja en aning till.. ändå har jag en saab 9-5 2005:a.. och är man ute och kör så hör jag knappt vad dom som ringer säger när jag pratar enbart via gpsen.. lr har du ordnat så den går på FM bandet för att få bättre ljud ? vad gäller ? för enbart enhetens ljud suger hårt om ni frågar mig =)

men om det nu är jag som inte är tillräckligt begåvad och inte har fattat att jag måste köra den på FM bandet för att få bättre ljud via min GPS så lär jag testa det =)

Antar du har version v8.35 av Navcore?
Att det är låg volym var är en bugg som version av Navcore 8.35 har. Uppdatera via home till senaste versionen 8.351

/robben

Postad 09 August 2009 - 20:33

smegga
  • smegga
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ett litet tips till dom som skaffar en Tomtom 730 från NetOnNet - fråga efter aktiveringskoden för 2 års kartuppdatering då ni köper navigatorn, den finns inte med i paketet med navigatorn (fanns inte i mitt paket i varje fall), fick först ringa tomtom som sedan hänvisade mig till netonnet som i sin tur lovat posta koden åt mig.

Jag har annars det vinnande tipset.

Koden sitter på insidan av kartongen som det står att du får 2 års gratis uppdateringar, Det är som ett kartong överdrag över orginalkartongen. prova det. berätta om du hittade den.

Gå in på tomtom-promo.com som det står på kartongen så förklarar dom allt!

Redigerat av smegga, 09 August 2009 - 20:36.

Postad 16 August 2009 - 18:39

ebolasmurf
  • ebolasmurf
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Köpt 2 TomTom 730 nu.. en till mig själv och en till farsan.. båda med 2 års gratis uppt. Verkar som det erbjudandet är slut nu?

Iaf, jag bor ju långt åt helskotta i norr och enda jag märkt är att hastigheterna inte stämmer med de nya på en del vägar (60,80,100).. nån gång har den varnat för en kamera som är åt andra hållet men aldrig missat att varna för en kamera vilket är huvudsaken anser jag.

GUIet på TomTom är helt överlägset då tom en helt teknikobegåvad person som farsan klarar av att använda den och t.o.m göra egna rutter!

Kör ej med TMC då jag ansåg att det inte fanns något behov av det personligen. Testat hela sommaren (500 mil) och är grymt nöjd. Aldrig fallerat, supersnabb att räkna om rutt om man väljer att ta en annan väg. Smidigt att planera rutt på datorn med och bara tanka över.

Får du en bra deal på en 630,730 alt 930 så slå till tycker jag.
FM sändaren fungerar riktigt bra faktiskt.
Summa sum. är att jag är nöjd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.