Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W DM683

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bowers & Wilkins 683 (Golvhögtalare) 2 9.76106 (112) Inga priser
42 relaterade trådar
B&W-klubben (532 inlägg) 5 år sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 6 år sedan
Klipsch F3 vs B&W 683 Bastryck/diskant? (78 inlägg) 10 år sedan
Söker lite tips till vardagsrummet (6 inlägg) 11 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 11 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 12 år sedan
B&W DM603 vs Infinity Beta (4 inlägg) 12 år sedan
Lite extra kräm till B&W DM683 (15 inlägg) 13 år sedan
Test: B&W 683 vs 804S (25 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
b&w (1 inlägg) 13 år sedan
Surround lösning till B&W DM683, HTM61 & DS3 (33 inlägg) 14 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 14 år sedan
Funkar den här kombinationen? (2 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
Marantz SR6003 till B&W DM683 (12 inlägg) 14 år sedan
B&W DM683 utgående? (14 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkaren till B&W's 683? (129 inlägg) 16 år sedan
B&W Högtalare, dm683 ihop med htm62 (32 inlägg) 16 år sedan
Vad är det för fel på B&W DM684? (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Stämmer priserna på Hi-Fi klubbben? (151 inlägg) 16 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
Pris för begagnade B&W 683 (13 inlägg) 17 år sedan
DM683 prissänkt (1 inlägg) 17 år sedan
Audiovector K3 Signature vs. B&W 683 (24 inlägg) 17 år sedan
*Officiell tråd: B&W DM600S4* (52 inlägg) 17 år sedan
B&W golvhögtalare till Rotel RB-1070 + RC-1070? (2 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 17 år sedan
Placering B&W DM683 (11 inlägg) 18 år sedan
Reciever till B&W DM683? (36 inlägg) 18 år sedan
Val av reciever till B&W 683? (13 inlägg) 18 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 18 år sedan
B&W DM604 S3 eller DM683 (3 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683 (154 inlägg) 18 år sedan

Postad 29 May 2008 - 15:22

NaChri
  • NaChri
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag menar att vid "normal" lyssningsvolym, men även lite under detta så klarar inte Denon-stärkaren av att kontrollera dessa båda element. Jag upplevde att basen blev.. ska vi kalla det litet "sladdrig". Kort och gott, de spelade inte "rätt".

Detta är dock bara hur jag och min sambo upplevde det. Kraften räcker helt enkelt inte till. Som jag sade, det är tungdrivna högtalare. Enligt butikschefen några av de mest krävade de hade inne. Visst går det att få välljud ur dom utan så mycket kraft, men den där riktiga kontrollen och rymden uteblir.

Ja, man kan nog säga att ljudet kändes plattare, mindre fylligt och framförallt mindre engagerande.

Jag är inte mycket för att stirra mig blind på siffror, mätvärden, grafer och tabeller samt vad självutnämnda audiofiler anser vara en bra högtare. Jag lyssnar hellre själv och bedömer högtalare/förstärkare framförallt utifrån lyssningsglädjen. Hur jag känner mig när jag lyssnar? Rycks jag med i musiken? Kan jag lyssna länge utan att bli "trött" i öronen?
Om det då visar sig att jag tycker en argonhögtalare låter bättre än en Dali, ja då köper jag ju inte Dalin bara för att den är tio gånger så dyr. Det är ju trots allt primärt jag som skall lyssna och inte någon audiofil med andra preferenser.

Alltså; vad jag skrivit är blott min personliga åsikt om hur jag upplever den anläggning jag köpt, hur jag föredrar mitt ljud, och hur jag kommit fram till detta (många timmars provlyssning på plats). Jag valde t.ex. bort B&W's CM-serie, trots att jag är något av ett designfreak och trots att de skall låta bättre (enligt förståsigpåare) och är dyrare. Jag tyckte dock inte om hur de lät, vare sig med NAD eller Denon.

Jag vill alltså inte pracka på någon annan mina åsikter om hur en ljudanläggning skall låta, och jag anser mig inte ha bättre smak än andra. Det finns säkerligen de som tycker att Denon-stärkaren har full kontroll över basen (alltså att den låter så som de tycker att den skall låta) och för min del får de gärna tycka det.

Jag vill bara ge min syn på Denon kontra NAD diskussionen och vad man skulle kunna göra för att få, vad jag personligen anser, är det bästa av två världar. Jag anser att Denon rakt igenom blir alldeles för "vasst", jag blir snabbt trött i öronen (min sambo sa genast "STÄNG AV!") och jag blir inte engagerad av musiken. Kombinationen blev helt rätt för min och hennes del, även om jag framledes kommer att investera i en "riktig" CD-spelare.

Postad 29 May 2008 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag menar att vid "normal" lyssningsvolym, men även lite under detta så klarar inte Denon-stärkaren av att kontrollera dessa båda element. Jag upplevde att basen blev.. ska vi kalla det litet "sladdrig". Kort och gott, de spelade inte "rätt".

Jag upplevde det precis likadant. Man behövde inte spela speciellt högt för att det skulle bli lite bumligt i basen.
I de övre registrena tycker jag däremot att PMA-1500AE är klart bättre än NAD C372. Det märks extra tydligt
på skivor som t ex Nils Lofgren- Acoustic Live, och Eric Clapton - Unplugged. Lite av "atmosfären" i inspelningen
försvinner med NADen.

NADen är däremot lite mer förlåtande, så det beror på musiksmak med vilken man väljer. Jag lyssnar inte mycket på
hårdrock men kan tänka mig att C372 är lättare att leva med i längden än en förstärkare som är ljusare i diskant/
mellanregister (med tanke på dåliga inspelningar).

Detta är dock bara hur jag och min sambo upplevde det. Kraften räcker helt enkelt inte till. Som jag sade, det är tungdrivna högtalare. Enligt butikschefen några av de mest krävade de hade inne. Visst går det att få välljud ur dom utan så mycket kraft, men den där riktiga kontrollen och rymden uteblir.

De är lika tungdrivna som 804S, dvs ingen extremt tung last men de kräver ändå en förstärkare som är stabil i
låga impedanser och vid fasvridningar. Lägsta impedans är 3 ohm. Förstärkarens ljudkvalitet/transparens (eller
rättare sagt bristen på den) märks däremot direkt med 683, även om den har pulver så det räcker på pappret.

Alltså; vad jag skrivit är blott min personliga åsikt om hur jag upplever den anläggning jag köpt, hur jag föredrar mitt ljud, och hur jag kommit fram till detta (många timmars provlyssning på plats). Jag valde t.ex. bort B&W's CM-serie, trots att jag är något av ett designfreak och trots att de skall låta bättre (enligt förståsigpåare) och är dyrare. Jag tyckte dock inte om hur de lät, vare sig med NAD eller Denon.

CM7 är snygga, men ljudmässigt har de inte mycket att komma med jämfört med 683. Av förklarlig anledning är
de klart tråkigare i basen, och de ger en mindre, lite plattare ljudbild (sämre dynamik). Tycker inte heller att
ljudbilden "öppnar upp" lika bra som med 683 (när de drivs med en bra/passande förstärkare då).

Det är bara min subjektiva åsikt, efter att ha jämfört de sida vid sida :)

Redigerat av Ageve, 29 May 2008 - 17:14.

Postad 29 May 2008 - 19:53

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Inte någon som har tänkt på ett Nad C272 steg och så bryggar du förstärkare och steg, samma förstärka del i dom båda. Då finns det kraft så det räcker och blir över. Blir väll runt 2x400w med rejäl strömstyrka.

Postad 29 May 2008 - 20:07

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Okej, visste inte dom var så svårdrivna.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 29 May 2008 - 20:19

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Nej så svårdrivna är dom inte, men dom kommer blomma ut helt och förstärkarna har ett järngrepp över konerna.

Postad 29 May 2008 - 21:31

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Nej så svårdrivna är dom inte, men dom kommer blomma ut helt och förstärkarna har ett järngrepp över konerna.

Hur då? Rent tekniskt, vad är det du menar? Sålänge dom inte är grymt svårdriva och har skumma fasvinklar så bör ju förstärkaren, sålänge den inte är sämsta junket, klara av att driva dom någonlunda utan problem eller?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 29 May 2008 - 21:49

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Menar bara det att kraften finns där för att kontrolera högtalarna till 100%, och risken för att clippning skall uppstå är väldigt liten.

"Sålänge dom inte är grymt svårdriva och har skumma fasvinklar så bör ju förstärkaren, sålänge den inte är sämsta junket, klara av att driva dom någonlunda utan problem eller?".

Ja det är helt riktigt som du skriver, det är inga problem att driva högtalarna med en kvalitets stereo/sorrund receiver.

Postad 30 May 2008 - 08:54

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Gjorde ett impulsköp igår på ett par DM683 som jag hittade på blocket till ett bra pris
Det blev en härlig uppgradering från mina gamla B&W DM630i
mer dynamik och diskanten är underbar
bra mellanregister också
härligt tryck i basen nu som jag saknade lite i mina gamla
i DM630i så var diskanten hård nästan lite för vass

Bi-ampar dom med mitt NAD T973 inga problem där inte

DM683 är en helt klart prisvärd högtalare
härligt ljud för pengarna

ska spela mycket nu i helgen

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 30 May 2008 - 11:18.

Postad 30 May 2008 - 12:40

NaChri
  • NaChri
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Meller:
Som jag skrev här ovan är det precis så jag har gjort. C372 bryggat med C272, bortåt 400W per kanal kontinuerligt i 8 Ohm. Det ger ganska hyfsad kontroll över elementen. Kombinera dock ej med NAD-spelare om du inte gillar väldigt dovt ljud.

Ageve:
Har du provat att köra Denon som signalkälla och NAD som förstärkare till DM683?

Postad 30 May 2008 - 13:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ageve:
Har du provat att köra Denon som signalkälla och NAD som förstärkare till DM683?

Japp.

DCD-1500AE och C372. Bättre än med motsvarande CD från NAD, men fortfarande lite NAD-karaktär på ljudet,
dvs lite maskerat i mellanregister och diskant.

Rotels slutsteg är bra eftersom de kombinerar den distinkta basen och lite "mjukare" ljudet från NAD med detaljrike-
domen från Denon. Har växlat mellan min hembioförstärkare och Rotelsteget ett antal gånger, och även om Denon
är riktigt bra på akustisk och klassisk musik (ibland t om lite bättre än Rotelsteget) så tappar den när det kommer
till rock osv. Testade med Metallica - Black Album som är en ljus inspelning som lätt blir jobbig. Den var betydligt
trevligare att lyssna högt på med Rotelsteget, så jag kan helt klart förstå de som vill ha ett lite "mjukare" ljud
till "hårdare" musik, och därför väljer bort Denon.

Angående att brygga steg, glöm inte bort att impedansen halveras. Det blir 1,5 ohm som lägst. Om stegen klarar
av det så får man massor effekt, om inite så brinner de upp ;)

Redigerat av Ageve, 30 May 2008 - 14:57.

Postad 20 July 2008 - 19:53

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
Sitter med Ikon 6 idag och har börjat snegla lite på dessa 683 istället, är det en vettig upgradering eller är de snarlika? de jag saknar lite med Ikon 6 är att de är lite för tunna i basen för min smak, skulle gärna ha lite mer brum i frontarna.

Postad 20 July 2008 - 21:49

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Sitter med Ikon 6 idag och har börjat snegla lite på dessa 683 istället, är det en vettig upgradering eller är de snarlika? de jag saknar lite med Ikon 6 är att de är lite för tunna i basen för min smak, skulle gärna ha lite mer brum i frontarna.

Heh, jag ska köpa nya högtalare snart och är lite i valet och kvalet mellan Ikon 6an och 683orna. Gillar basen och mellanregistret i 683orna men Ikonen kändes luftigare och tydligare. Verkar mest vara en smaksak vilken man föredrar. Kommer nog ta ett tag att bestämma mig :rolleyes:

Postad 07 September 2008 - 21:32

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Bi-ampar ni era högtalare? Jag funderar starkt på att investera i dessa trevliga högtalarna. Just nu har jag en receiver från Denon [2808], men ska antagligen köpa ett slutsteg från Rotel. Blir nog RB-1080 på 2*200w 8 ohm.

Då kan jag väl inte kunna bi-ampa mina 683or såvida jag inte köper två st RB1080? :)

Jag antar att ni som Bi-ampar bara kör med en 7.1 receiver och använder 4 av kanalerna till bi-amping av frontarna, eller?

Det är väl inte så bra om man bi-ampar med två helt olika effekter? Denon 2808 har ju bara 110w per kanal medan Rotelsteget har 200w/kanal. Då vore det bästa ju om man har Rotelsteget till basen?

Eller ska jag helt enkelt köra singelwire? Vad kör ni och vad föredrar ni? Sen får ni gärna skriva en liten kort motivering om varför.

Postad 07 September 2008 - 21:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag tänker bi-ampa när jag hämtar ut mina 683:or på onsdag :)
Lånade hem ett par från "klubben" förra helgen som jag matade med min stärkare (2807) som är specad med samma effekt som din och jag tycker att det räcker gott och väl i våran lägenhet. så om du inte tänker spela på våldsamma volymer så räcker det ganska långt med bi-ampat.

Jag tyckte att det blev märkbar skillnad, framförallt basen kändes mer välkontrollerad när man körde bi-amp jämfört med singlewire.

Edit:

Hittade det här inlägget om att bi-ampa 683 med olika förstärkare.

Redigerat av -Palle-, 07 September 2008 - 22:38.

Postad 11 September 2008 - 09:01

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag kör biampat med mina 683or och min sony str-da5200. Upplevde en klar förbättring mot att köra singelwire. Framförallt basen blev bättre.

Postad 11 September 2008 - 09:45

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag kör också bi-ampat till mina 683
matar de med NAD T973 sjukanals slutsteg

håller med om föregående inläggen bättre bas och bättre kontroll över basen

Postad 11 September 2008 - 13:28

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
hur skulle dessa högtalare fungera tillsammans med en Harman Kardon HK670 ?

Postad 11 September 2008 - 13:59

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Det är rätt så tunga att driva. Det lättaste är la att plocka med förstärkaren till hifiklubben och testa. Det brukar inte vara några problem.

Postad 11 September 2008 - 14:22

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Det är rätt så tunga att driva. Det lättaste är la att plocka med förstärkaren till hifiklubben och testa. Det brukar inte vara några problem.

Ok. Får ta en lyssningsrunda först.

Postad 16 September 2008 - 15:26

Strema
  • Strema
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hur står sig Dm683 jämfört med RS8?

Postad 17 September 2008 - 21:13

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara dela med mig av mina egna erfarenheter efter att ha haft 683:orna en längre tid nu.

Jag körde från början Bi-ampat med en Denon AVR-2807.
Jag har alltid varit nöjd med ljudet och verkligen gillat mina 683:or.
Men så blev jag mer och mer sugen på att testa med ett riktigt kapabelt slutsteg för att se vad mer effekt kunde göra.

Efter en hel del letande, test läsande, och provlyssningar så slog jag till på ett Vincent SP-993.
Ett monster på 36 kilo som ger 200/400/600 watt i 8/4/2 ohm.

Vilket lyft det blev, självklart bibehåller det nya steget kontrollen över högtalarna på högre volymer men det är inte den skillnaden som jag är mest nöjd med. Jag lyssnar sällan på så höga volymer, det är skillnaden i låga volymer som jag uppskattar mest. Basen blommar ut vid lägre volymer och det är bättre dynamik nu. Ljudet är varmt och detaljerat (var det med 2807 också iof).

Jag måste ställa mig i ledet med folk som insett vad ett bra slutsteg kan göra för ljudet.

Nu har jag provat klass A, klass AB och klass T. Jag är väldigt sugen på att prova klass D också, som Nuforce, Rotel eller Lyngdorf. Men Vincent steget är här för att stanna. Iaf till nästa hifimässa där köpsuget säkert kommer väckas på nytt : D

Postad 18 September 2008 - 08:53

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara dela med mig av mina egna erfarenheter efter att ha haft 683:orna en längre tid nu.

Jag körde från början Bi-ampat med en Denon AVR-2807.
Jag har alltid varit nöjd med ljudet och verkligen gillat mina 683:or.
Men så blev jag mer och mer sugen på att testa med ett riktigt kapabelt slutsteg för att se vad mer effekt kunde göra.

Efter en hel del letande, test läsande, och provlyssningar så slog jag till på ett Vincent SP-993.
Ett monster på 36 kilo som ger 200/400/600 watt i 8/4/2 ohm.

Vilket lyft det blev, självklart bibehåller det nya steget kontrollen över högtalarna på högre volymer men det är inte den skillnaden som jag är mest nöjd med. Jag lyssnar sällan på så höga volymer, det är skillnaden i låga volymer som jag uppskattar mest. Basen blommar ut vid lägre volymer och det är bättre dynamik nu. Ljudet är varmt och detaljerat (var det med 2807 också iof).

Jag måste ställa mig i ledet med folk som insett vad ett bra slutsteg kan göra för ljudet.

Nu har jag provat klass A, klass AB och klass T. Jag är väldigt sugen på att prova klass D också, som Nuforce, Rotel eller Lyngdorf. Men Vincent steget är här för att stanna. Iaf till nästa hifimässa där köpsuget säkert kommer väckas på nytt : D

Det här lätt ju lite spännande. Kan själv tycka att 683orna är lite "slöa" vid låga volymer. Blev det mycket bättre med ett slutsteg? Testade du slutsteg i flera olika prisklasser innan du köpte ditt vincent? Hade varit intressant ifall ett billigare slutsteg också kan liva upp högtalarna.
/pele

Postad 18 September 2008 - 20:15

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Har testat Classic 8.0b och XTZ A100 D II tidigare.

XTZ:n tyckte jag var lite steril och gav ingen spelglädje, det lät stelt.
Classic 8.0b kunde jag inte höra skillnad på typ mot Denon stärkaren. De var mycket lika i ljudkaraktär tyckte jag.

Men av dom 2 skulle jag ändå välja Classic steget om jag hade en tight budget, det ger ju lite mer kontroll och dynamik.
Classic steget slog dock från när jag spelade på riktigt högt, jag tror inte det klarar när 683:orna går ner riktigt lågt i impedans.

Så båda 2 såldes.

Vincent SP-993 är en helt annan grej.

Postad 18 September 2008 - 21:22

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Har testat Classic 8.0b och XTZ A100 D II tidigare.

XTZ:n tyckte jag var lite steril och gav ingen spelglädje, det lät stelt.
Classic 8.0b kunde jag inte höra skillnad på typ mot Denon stärkaren. De var mycket lika i ljudkaraktär tyckte jag.

Men av dom 2 skulle jag ändå välja Classic steget om jag hade en tight budget, det ger ju lite mer kontroll och dynamik.
Classic steget slog dock från när jag spelade på riktigt högt, jag tror inte det klarar när 683:orna går ner riktigt lågt i impedans.

Så båda 2 såldes.

Vincent SP-993 är en helt annan grej.

Får kanske fundera på att börja spara då. Synd att man är så värdelös på det. Dyker ju alltid upp något nytt man vill ha.

Postad 18 September 2008 - 22:43

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Kolla SP-331 annars, det är ju inte lika kraftfullt men låter säkert bra och brukar dyka upp för runt 4000:- på begagnatmarknaden.

Postad 21 September 2008 - 18:57

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Vad tror ni om en Onkyo 606 bi-ampat med dessa? Jag skall knappast lira på några disco-volymer bör tilläggas. Lite i klenaste laget kanske?

Redigerat av hoods, 22 September 2008 - 14:37.

Postad 22 September 2008 - 12:00

pele
  • pele
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Vad tror ni om en Onkyo 606 bi-ampat med dessa? Jag skall knappast lira på några disco-volymer bör tilläggas. Lite i klenaste laget kanske? Är rätt ny i hemmabio djungeln. 606:an har ju bara en (1) pre-out vilken min xtz w12 sitter pluggad i. Om man istället kör i ett slutsteg i pre-out, brukar det finnas ett ytterligare pre-out uttag på steget som man kan köra in subben i?

Svårt att veta ifall den fixar att driva 683orna. De är lite sega. Ta med förstärkaren till hifiklubben och testa.
/pele

Postad 25 September 2008 - 09:28

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Var och hämtade mina 683:or igår och är nyförälskad redan, vilka högtalare!! har typ bara spelat dem i 8 timmar än så det är några timmars inspelning kvar.
Är det någon som vet en bra "crossover frekvens" att ställa in subwoofern med i kombination med dessa?

/ Mikael

Postad 25 September 2008 - 09:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Är det någon som vet en bra "crossover frekvens" att ställa in subwoofern med i kombination med dessa?

Du ska köra frontarna som Large, dvs ingen delningsfrekvens.

Subbens inställning är svårare, det beror på rummet. 80-100Hz brukar bli bäst.

Om din förstärkare har preout till frontkanalerna, testa att koppla in subben på en av de. Om subben står intill
höger front så ska subben anslutas till "pre out front right". Ställ sen subwoofer som "off" i förstärkaren och front
"large".

I alla anläggningar som jag har testat den varianten så har ljudet blivit mycket bättre. Det beror på att fasfelen
minskar eftersom subben får signalen exakt samtidigt som högtalaren den står intill. Det funkar helt enkelt mer
som en aktiv golvare.

Det är inte bara basen som blir mer ren och distinkt. Hela ljudbilden blir uppstädad och mer korrekt tack vara
mindre färgning/fasfel som letar sig upp i frekvens.

Redigerat av Ageve, 25 September 2008 - 11:52.

Postad 25 September 2008 - 09:46

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret, men på vilken "hertz" ska jag ställa in att subben tar över, om jag inte minns fel spelar väl 683 ner till 38hz, ska jag så lägga subben på 40??

Mvh
Mikael

Postad 25 September 2008 - 09:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ok tack för svaret, men på vilken "hertz" ska jag ställa in att subben tar över, om jag inte minns fel spelar väl 683 ner till 38hz, ska jag så lägga subben på 40??

Specen gäller en högtalare utan rumspåverkan.

I rum spelar ett par ner till 26Hz (-3dB).

Postad 25 September 2008 - 09:51

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ok då ska jag alltså få suben att ta över vid ca 30hz eller?

Mvh
Mikael

Postad 25 September 2008 - 09:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ok då ska jag alltså få suben att ta över vid ca 30hz eller?

THX rekommenderar 80Hz. Annars får subben inte mycket att göra i film osv.

Redigerade mitt inlägg längre upp, skrev lite om bas i sub + frontar.

Postad 25 September 2008 - 22:38

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag lägger mig i. Men jag blir mörkrädd när jag läser om era förstärkare, slutsteg och effekter på 600 watt. Skall det verkligen behövas för att använda 683orna? Räcker det inte med en normal receiver för att få bra ljud?
Jag lyssnade på dessa på Hifi-klubben med Denon 2309 häromdagen och jag gillade verkligen det jag hörde. Det blir förmodligen ett köp snart, men när jag läser era kommentarer känns det ju som att jag köper aldeles för dålig receiver. Hur mycket pengar ska man egentligen behöva lägga för att få ett ok system?

Postad 26 September 2008 - 00:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag lägger mig i. Men jag blir mörkrädd när jag läser om era förstärkare, slutsteg och effekter på 600 watt. Skall det verkligen behövas för att använda 683orna? Räcker det inte med en normal receiver för att få bra ljud?

Ta det lite lugnt nu. Vem har pratat om 600W? :P

Jag lyssnade på dessa på Hifi-klubben med Denon 2309 häromdagen och jag gillade verkligen det jag hörde. Det blir förmodligen ett köp snart, men när jag läser era kommentarer känns det ju som att jag köper aldeles för dålig receiver. Hur mycket pengar ska man egentligen behöva lägga för att få ett ok system?

Har inte testat 2309 men föregångaren 2308 är helt okej. 2309 har preout, så det är bara att koppla på ett steg
när/om du vill det.

Postad 26 September 2008 - 08:27

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0

naturligtvis behövs det inte så mycket effekt för att driva högtalarna, som jag sa så fungerade det utmärkt med AVR-2807 bi-ampat också. Jag skrev bara att jag tycker det blir bättre med nya steget.

Jag har även provat några andra billigare steg som XTZ A100 DII och Classic 8.0b vilka såldes igen då dom inte gjorde någon uppenbar förbättring av ljudet jämfört med Denon recievern. Men gillar du 683:orna och tänkte köra med en Denon reciever så gör det, det kommer låta hur bra som helst, experimentera med slutsteg kan du göra senare om lusten faller på.

Redigerat av Nahaz, 26 September 2008 - 08:28.

Postad 26 September 2008 - 08:59

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det är väl så att ställer man subben att dela över 70hz så är det lättare att höra var ljudet kommer ifrån. Så 70hz eller under är min rekommendation att man delar vid.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.