Redigerat av r_o_n, 05 December 2008 - 18:44.
Tomtom 930T vs. Navigon 8110
Navigon 8110 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
TomTom GO 930 TMC (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
2
|
(14)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Navigon 8310 * (194 inlägg)
|
13 år sedan |
* Officiell Tråd - Navigon 8110 * (1217 inlägg)
|
13 år sedan |
TomTom GO 730T (73 inlägg)
|
16 år sedan |
Garmin Nüvi 765T vs. TomTom GO 930T (1 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 05 December 2008 - 18:32
Postad 05 December 2008 - 20:16
Nu när jag ägt min ett kvartal erbjuds jag en fullständig uppgradering på europadelen för ung. 140kr (85% rabatt). Men annars kostar det ca 1300kr för nya kartor till min 930T(USA-Canada Väst- och östeuropa)
Kan man välja endast europa eller tom norden? Och vad kostar detta?
Är toksugen på en 730T men Navigon 2 års-uppdateringar för 199 kr är grymt braa....
Postad 05 December 2008 - 21:29
Kikar just nu vad det kostar
Sverige, Norge, Finland och Danmark kostar €59,95
Postad 06 December 2008 - 19:01
Redigerat av Unregisteredf01c457b, 06 December 2008 - 19:01.
Postad 07 December 2008 - 09:18
Det finns sätt att komma runt kostnaden men det får nog inte diskuteras härHur många gånger släpps uppdateringarna? 60 euro varje gång.....hmm låter dyrt jämfört med Navigons erbjudande. Och det finns inget sätt o komma runt kostnaden?
Postad 07 December 2008 - 09:40
har inte fått nått erbjudande till min 720tmc. är det nåt fel på 930t?haft den över ett år.Nu när jag ägt min ett kvartal erbjuds jag en fullständig uppgradering på europadelen för ung. 140kr (85% rabatt). Men annars kostar det ca 1300kr för nya kartor till min 930T(USA-Canada Väst- och östeuropa)
Postad 08 December 2008 - 23:56
Det frågades om Mapshare vs uppdatering. Jag har haft TomTom 930T i fyra dagar och är helnöjd. Har en TomTom One v1 sedan ca 4 år tillbaka.
Med Mapshare kan du göra ändringar på befintlig karta, dvs ändra enkelriktningar och avstängda gator, ändra felstavade vägnamn, namnge namnlösa vägar, ändra förbjuden sväng och ändra hastighet. Du kan också lägga till nya IP och redigera befintliga. Dessa ändringar genomförs omedelbart på din egen Navigator och laddas upp via TomTom Home till andra användare. Övriga ändringar som tex att lägga till en ny väg får ingen genomslagskraft via MapShare utan rapporteras bara till TomTom.
Nya vägar får man bara del av genom att uppdatera kartan. Jag har därför skaffat prenumerationstjänsten där kartan uppdateras automatiskt var fjärde månad i takt med att de nya versionerna släpps. Det kostar €55,80 per år, dvs ungefär samma kostnad som att köpa ny karta vartannat år fast med prenumerationstjänsten har du alltid senaste kartan.
Övrigt:
Handsfree-funktionen funkade ok, det lät lite burkigt, FM-radio-funktionen funkade också ok, ibland lite brusigt. Jag har V70 med antenn i bakre sidorutan. Det som var riktigt coolt var att när jag fick SMS så lästes det upp automatiskt, dock med kraftig engelsk brytning ;-) Jag antar att den svenska datorrösten inte är klar än. Hoppas den blir klar snart.
MVH!
Pontus
Postad 09 December 2008 - 00:16
Så mapshare är bra, det är bara det att ändringar i Sverige lär aldrig hamna på kartan även om man rapporterar så man sliter ut sin TomTom.
För jä*ligt, egentligen...
Dessutom, körde E4 från Ljungby till Stockholm och de nya hastigheterna låg inte inlagda ännu, funkade bara på en 100-sträcka i närheten av Södertälje.
Via TomTom home finns det någon svensk röst för nerladdning.
Men att sedan TomTom 930T är en väldans bra GPS kompenserar en del. Funkade med mottagning genom hela Årstatunneln i Stockholm (borta vid globen) 3800 meter lång.
Den där prenumerationstjänsten, når man den via TomTom home?
Redigerat av r_o_n, 09 December 2008 - 00:19.
Postad 09 December 2008 - 02:06
En ringled borde komma snabbare, men du kommer aldrig se den på din karta annat än om du uppgraderar kartan. (jfr min tidigare post) Jag har senaste versionen av kartan "Western_and_Central_Europe" v815.2003. Hur går ringleden och i vilken stad så kan jag kolla om den är med nu...
Motorvägen på E18 mellan Örebro-Karlskoga finns med på min karta fastän vägen öppnades för en vecka sedan (2008-12-01) Det är imponerande.
De svenska rösterna finns ännu bara som inspelade röster, inte som dataröster. Inspelad röst säger "Sväng till höger", Dataröst säger "Sväng till höger, mot Stockholm, Nynäsvägen". I TomTom Home går du in via röster - dataröster. Om du väljer alla istf rekommenderade kan du välja tex italienska och tyska men den engelska fungerar minst dåligt "Savang til hugger, mott Stockholm..." Efter lite träning förstår man ;-) Det måste komma en svensk dataröst för att det ska fungera ordentligt. Jag väntar...
Ja, prenumerationstjänsten når du via TomTom Home. När du väljer uppdatera karta så kommer det upp en dialogruta med frågan om du vill prenumerera eller ladda ner annan karta.
MVH
/ Pontus
Postad 09 December 2008 - 09:06
Min kartversion är 810.1907. Det enda jag får är en förfrågan om att köpa en karta för 16€. När man sedan går vidare på det så har även en karta för 55€ tillkommit och det går inte att köpa enbart den för 15€. Det står inget om "prenumeration" någonstans (vad jag kan se). Använder TomTom Home ver. 2.5.
Postad 20 December 2008 - 00:09
/T
Postad 20 December 2008 - 00:31
Hur gör man för att få kartan på GPS igång med kontinuerligt markerad position utan att behöva välja destination?
/T
Det beror ju på vilken modell du har. Kan vara bra att ta med det också.
På TomTom trycker man på strömbrytaren och "ok:ar" sig fram till man ser kartan, klart...
Postad 20 December 2008 - 11:37
Det beror ju på vilken modell du har. Kan vara bra att ta med det också.
På TomTom trycker man på strömbrytaren och "ok:ar" sig fram till man ser kartan, klart...
Jag hittade
Redigerat av Unregistered234d7a4f, 20 December 2008 - 11:36.
Postad 26 December 2008 - 12:47
Postad 26 December 2008 - 13:42
I TomTom Home finns en flik som heter "Använda min GO". Det fungerar inte hos mig, får bara meddelande " Denna funktion fungerar ännu inte för din enhet eller för ditt operativsystem" Är det bara för att jag använder Mac eller även Windows användarna får samma meddelande?
Jag har en 930T och använder TomTom home ver. 2.5.60 och PC och allt funkar i mitt program. Anmäl till deras support att det inte funkar till Mac.
Postad 27 December 2008 - 14:05
Postad 28 December 2008 - 01:01
EPT? Du menar TMC, eller?Beställde en 730T igår, enda skillnaden mellan 930T och 730T är väl att det följer med fler kartor till 930 samt bluetoothfjärrkontroll och EPT?
Samt att den har 4GB sd-kort.
Har 730T gamla östeuropa? Det har 930T iaf. samt USA och Kanada.
Postad 28 December 2008 - 11:09
En annan fråga under inställningar finns en ikon bilinställningar. Den är grå hos mig och jag inte kan klicka på den. Hur ska man aktivera denna funktion?
Sedan under planeringsinställningar finns det något som heter hantera HOV-filer. Vad är det för något?
Postad 28 December 2008 - 12:06
Skulle man även få 4GB SD-kort i paketet? JAg har inte fått nåt :-(
En annan fråga under inställningar finns en ikon bilinställningar. Den är grå hos mig och jag inte kan klicka på den. Hur ska man aktivera denna funktion?
Sedan under planeringsinställningar finns det något som heter hantera HOV-filer. Vad är det för något?
Pratar du om TomTom 930T nu? För de ikoner och liknande du frågar om hittar jag inte...
930T har ett 4GB i maskinen vid inköp. Detta eftersom kartorna över USA och Kanada tar en hel del plats. Totalt för kartor i min är ca. 3,2GB, program och originalröster ca. 90MB. Just nu har jag ca. 300MB ledigt på kortet.
Redigerat av r_o_n, 28 December 2008 - 12:11.
Postad 28 December 2008 - 12:37
Jag pratar om TomTom 930T som jag köpte för två veckor sedan. Jag har inget SD-kort, det finns plats för SD-kort men där sitter bara ett låtsaskort. När jag tittar på TomTom Home så står det att jag har totalutrymme: 3832,5 MB och ledigt 386,6 MB och dem ikoner som jag pratade om ligger under inställningar. JAg kan även ändra till Kanada och USA kartor.
Postad 28 December 2008 - 13:57
Har för mig att 930T har det men inte 730T...
Postad 30 December 2008 - 00:40
Jag antar att HOV-filer är körfält för samåkning. HOV = High Occupancy Vehicle.Sedan under planeringsinställningar finns det något som heter hantera HOV-filer. Vad är det för något?
Postad 15 January 2009 - 10:42
Det står Europa inom parantes på produkten men sedan står det att den har karttäckning för både Europa och Nordamerika.
Kan någon bekräfta att den har karta över USA också?
Ska på "Road-trip" i USA och vill ha med egen GPS.
Edit: Såg nu att toox ovanför skrivit att han kunde ändra till USA och Canada-kartor så jag gissar att det finns.
Redigerat av micke n, 15 January 2009 - 10:44.
Postad 15 January 2009 - 10:49
En fråga gällande TomTom 930.
Det står Europa inom parantes på produkten men sedan står det att den har karttäckning för både Europa och Nordamerika.
Kan någon bekräfta att den har karta över USA också?
Ska på "Road-trip" i USA och vill ha med egen GPS.
Edit: Såg nu att toox ovanför skrivit att han kunde ändra till USA och Canada-kartor så jag gissar att det finns.
Jag kan på min välja kartområde och länder.
Ändra inställningar --> Hantera kartor --> Byt karta --> North America
Sedan är det som vanligt, nästan. Man väljer delstat, sedan stad, adress osv.
Så det går, enl. vad jag knappade fram nu.
Redigerat av r_o_n, 15 January 2009 - 10:50.
Postad 18 February 2009 - 10:15
Enligt ryktet ska det komma en ny version i februari. Kartgarantin säger att kommer det en ny karta inom en månad så får man en gratis uppdatering. Någon som vet när nästa kartversion är på gång? V8.15 har legat ute ett tag nu men eftersom jag ska ut på en långresa i april så väntar jag gärna in nästa uppdatering om det går.
Vilken version av mjukvara levereras dom senaste enheterna med? Ingen av mina tidigare navigatorer har haft stöd för fartkameror som bara larmar i färdriktningen. På Tomtoms supportsida står det följande fr.o.m. mjukvaruversion 8.300 "Fartkameravarningar visas nu enbart när de är relevanta och på den sida av vägen du kör". Någon som har testat detta IRL och sett om det funkar? Det är något som jag har saknat och det vore ett stort lyft om det funkar.
Postad 18 February 2009 - 12:13
Eftersom det inte finns mer än ett par månadsgamla trådar om Tomtom 930 så är väl alla jättenöjda eller så är det ingen som köper dom
Hur som helst så har jag bestämt mig för en 930 och jag funderar på ett par saker ang. programvara och kartor.
Enligt ryktet ska det komma en ny version i februari. Kartgarantin säger att kommer det en ny karta inom en månad så får man en gratis uppdatering. Någon som vet när nästa kartversion är på gång? V8.15 har legat ute ett tag nu men eftersom jag ska ut på en långresa i april så väntar jag gärna in nästa uppdatering om det går.
Vilken version av mjukvara levereras dom senaste enheterna med? Ingen av mina tidigare navigatorer har haft stöd för fartkameror som bara larmar i färdriktningen. På Tomtoms supportsida står det följande fr.o.m. mjukvaruversion 8.300 "Fartkameravarningar visas nu enbart när de är relevanta och på den sida av vägen du kör". Någon som har testat detta IRL och sett om det funkar? Det är något som jag har saknat och det vore ett stort lyft om det funkar.
Jag föreslår att du ringer supporten. De är väldigt lätta att ha att göra med. De gånger jag kontaktat dem har de varit både trevliga och hjälpsamma.
Inte överdrivet långa telefonköer heller.
Det är iaf den bästa GPS jag haft. Har använt Garmin och Mio före denna. Däremot ska man inte stirra sig blind på mapshare. Efter ett snack med supporten sa de att om man lägger in en ändring så måste även ruggigt många andra göra det med för att det ska ge ett genomslag. På min lilla ort har jag klagt in ung. 10 ändringar, gjorde det för snart ett år sedan, inget har iaf hänt ännu. Mapshare gäller ju i alla kartområden som man har inlagda.
Men TomTom har ett bra gränssnitt och det går att lägga in egna poi, försök det med ex. vis valfri Navigon, även deras allra dyraste, det går inte.....
Postad 19 February 2009 - 13:32
Förhandsbeskedet var att ny karversion kommer i mitten på mars. Med lite tur blir det en dagsfärsk karta när jag åker i början på april då
Mjukvaran i dom apparater som levereras i dagsläget har inte stöd för fartkameror endast i färdriktningen. Det är dock en uppdatering som dom jobbar aktivt med just nu så det kommer inom en inte allt för avlägsen framtid.
Postad 27 February 2009 - 09:43
8110 VS 930T
- 4.8" VS 4.3"
- Ingen fjärrkontroll VS Fjärrkontroll
- inga egna POI's VS hur många egna POI's som helst
- Många kartuppdateringar billigt VS inga kartuppdateringar billigt
- Bättre Kartmaterial enligt M3's Stora test VS Sämre kartmaterial
- ostabil och mycket struliga enheter verkar ha lurat sig ut på marknaden VS åtminstone mindre problem vad man har hört och sett iallafall
- Fartkameror i färdriktningen VS i alla riktningar
sen några andra funktioner som är viktig är Mp3, FM-sändare, handsfree.. har idags läget en Iphone.. någon som testa någon ovanstående med iphone?
gahhh att de ska vara så svårt...
Redigerat av Labonte, 27 February 2009 - 09:46.
Postad 27 February 2009 - 10:38
Men Navigon har ju sina fördelar, men eftersom jag hade en mobil innan och hade lärt mig TomTom:s gränssnitt så tog jag den även för det. De flesta recensioner ang. TomTom berömmer det enkla gränssnittet, att det är lätt att hgitta i menyerna m.m.
Sedan är det snålt att man inte kan, som med Navigon, få ett år gratis. Men efter det året är ju en Navigon en GPS som hade ett bra erbjudande.
Handsfree? Så fort man sätter sig i bilen så "snor" GPS:en telefonen. Kanske en vanesak, men jagh använder det inte. Mp3 via FM? Sändaren kunde nog vara bättre
Men om du köper en TomTom och blir missnöjd, skyll inte på mig.
Postad 28 February 2009 - 00:55
Postad 28 February 2009 - 01:07
Lite OT kanske, men av recenssioner och annat jag läst har jag fått intrycket att "dockningsstationerna" till både Navigon och TomTom suger jämfört med Garmins, vilket leder till att man inte bara kan snäppa på och av GPSen lite snabbt utan måste koppla in och ur extra sladdar och sånt varje gång. Det känns inte så lockande för mig som bor i Stockholms city och inte riktigt känner för att parkera med en stor "steal me" skyld på instrumentpanelen utan hela tiden lägger GPSen i hanskfacket. Hur osmidigt är detta i praktiken?
Dockan på skrivbordet är smidig iaf. och TomToms datorprogram/synk. är lätt att använda.
Den i bilen är iofs en sugpropp i rutan och sedan i med laddningskabeln i usbingången och TMC i sin ingång. Inget som stör mig iaf. Du menar att du vill ha en aktiv hållare där sladdarna sitter in i själva hållaren och inte i GPS:en?
Navigon har samma sorts hållare som TomTom, bara det att den är längre och klumpigare.
Men om Garmin har bättre hållare och du prioriterar det, köp den.
Postad 28 February 2009 - 10:07
Dockan på skrivbordet är smidig iaf. och TomToms datorprogram/synk. är lätt att använda.
Den i bilen är iofs en sugpropp i rutan och sedan i med laddningskabeln i usbingången och TMC i sin ingång. Inget som stör mig iaf. Du menar att du vill ha en aktiv hållare där sladdarna sitter in i själva hållaren och inte i GPS:en?
Navigon har samma sorts hållare som TomTom, bara det att den är längre och klumpigare.
Men om Garmin har bättre hållare och du prioriterar det, köp den.Själv så gillar jag TomTom eftersom den är väldigt lätt att "navigera" i när man ska trycka runt via dess menyer.
Det jag inte kan låta bli att fundera på är varför TomTom och Navigon har det på detta sätt, finns det några fördelar som jag inte insett med detta? Känns inte direkt som det skulle vara historiens svåraste ingenjörsuppdrag att faktiskt göra precis som Garmin gjort, och fördelarna känns uppenbara, men jag kanske missat nåt?
Postad 28 February 2009 - 11:00
Pengar?Det jag inte kan låta bli att fundera på är varför TomTom och Navigon har det på detta sätt, finns det några fördelar som jag inte insett med detta? Känns inte direkt som det skulle vara historiens svåraste ingenjörsuppdrag att faktiskt göra precis som Garmin gjort, och fördelarna känns uppenbara, men jag kanske missat nåt?
Borde bli billigare att inte ha denna inkoppling i separat enhet.
Postad 28 February 2009 - 16:50
Pengar?
Borde bli billigare att inte ha denna inkoppling i separat enhet.
Möjligtvis på low end modellerna, men jag har svårt att tro att vi som tittar på dessa modeller skulle välja bort dem för att de kostade 15 kr mer, speciellt om det var en klar förbättring mot innan.
Postad 01 March 2009 - 20:07
Postad 02 March 2009 - 11:20
Citerar mig själv eftersom jag såg att det ligger nya kartor ute för europa nu. Om någon har en Tomtom som är mindre än 30 dagar gammal så ska det vara gratis att hämta dessa kartor förutsatt att du har kartorna i din version sedan tidigare. Alternativet är att betala dyrt för dom... Hur som helst vore det intressant att höra hur det är med aktuella hastighetsangivelser, fartkameror m.m. i dom nya kartorna. Stämmer det bättre, eller..?Förhandsbeskedet var att ny karversion kommer i mitten på mars. Med lite tur blir det en dagsfärsk karta när jag åker i början på april då
Postad 04 March 2009 - 16:42
Båda dessa säljer ju dyrare paket där de installerar fartkameror, intressepunkter och senaste mjukvaran.
Är inte fartkameror och intressepunkter redan installerade från början? Senaste mjukvaran tar man väl antagligen ner själv från TomTom?
Så vad är det de försöker sälja på en egentligen?
Postad 04 March 2009 - 17:16
Jag funderar på att köpa en TomTom 930T från Elgiganten eller PC City.
Båda dessa säljer ju dyrare paket där de installerar fartkameror, intressepunkter och senaste mjukvaran.
Är inte fartkameror och intressepunkter redan installerade från början? Senaste mjukvaran tar man väl antagligen ner själv från TomTom?
Så vad är det de försöker sälja på en egentligen?
Vad kostar det extra? 700 kr?
Vissa poi är från början, resten har jag iaf inte betalt något för, typ alla jet-mackar och andra bensinstationer, Max hamburgare, badplatser m.m. Vissa finns gratis via TomTom home (gränssnittet där man uppdaterar sin TomTom i (kräver isf internetförbindelse).
Mjukvaran får man också vi TomTom home, den meddelar om det finns ny mjukvara och om man vill installera det.
Bedrägeri är väl ett finare ord för vad de håller på med. Lurar folk att betala för sådant som man fixar själv på under en halvtimme...
Poi som jag gillar har jag bl.a. hittat på http://www.poioi.se/poi
Fartkameror finns på http://www.speedcam.tk/ en av de allra bästa.
Finns hur mycket som helst. Ganska lätt att själv lägga in dessa med
Postad 05 March 2009 - 12:33
När jag kom dit så kostade den givetvis inte 3273:- som var deras internetpris. De förstod jag redan innan men att den skulle kosta 3995:- i butik var lite väl saftigt.
Tjejen i butiken förklarade att det inte var exakt samma paket. Utan den i butik hade bl.a fjärrkontroll inkluderat (men det har väl alla 930?).
I allafall så förklarade jag att fjärr inte var så viktigt för mig så att jag skulle istället åka hem och beställa på deras internetsite.
När jag beställde där så fick jag möjlighet att hämta ut min GPS direkt i samma butik!
Jag åker ner till Elgiganten igen en timme senare och hämtar ut precis samma paket som hon hade i butiken fast för ~700:- mindre.
Att det ska va så omständigt att handla ibland.
Postad 05 March 2009 - 15:41
Postad 06 March 2009 - 09:10
Grattis till en bra GPS. Fjärren är guld värd då man slipper hänga över instrumentbräda för att göra inmatningar.
Postad 09 March 2009 - 06:03
Så jag åkte dit och handlade
Postad 11 March 2009 - 07:23
Tomtom verkar nu larma för fartkameror endast i färdriktningen som man uppger på supportsidan. Jag har inte passerat några kameror "live" ännu men om man planerar en rutt förbi ett antal kända kameror och kör rutten "demo" så larmar det endast för kameror i färdriktningen. Enligt Tomtoms sajt ska det fungera så, enligt ett samtal med supporten fungerar det inte än. På min maskin med v8.302 fungerar det
Hastigheterna är inte särskilt uppdaterade i kartmaterialet (v8.25) ännu. På dom avsnitt av E22 och däromkring som jag har kört är det gamla hastighetsuppgifter.
Postad 11 March 2009 - 09:18
Postad 17 March 2009 - 17:37
Om du får en adress på svenska så hittar Tomtom den inte.
Jag köpte en 930GO i fjol men måste nog byta till Navigon för det går bara inte att använda Tomtom i Finland. Navteq däremot har alla adresser på svenska. (Ifall nån inte vet det så finns det både svenska och finska ortnamn och gatunamn på tvåspråkiga orter, dvs. nästan hela kusten).
Jag har en gammal Navigon som fungerar fint men den börjar bli litet ålderstigen och kartan är föråldrad.
Annars så gillar jag Tomtom skarpt - synd att de köpte Teleatlas och deras odugliga kartor.
Postad 17 March 2009 - 20:40
Postad 17 March 2009 - 22:18
Jag har letat upp alla resmål i Google maps, dockat navigatorn och kört över dom som favoriter. Det är tjänsteresa så det blir inget "spontanåka" precis, så det ska nog funka. Jag har verkligen gett Navigon chansen och det blir ingen sådan igen på lääänge. Men jag håller med om att Navteq är snäppet bättre än Tele Atlas på det mesta även om jag inte skulle kalla dom odugliga.
Google maps, hur?
Postad 17 March 2009 - 22:35
Var dessutom med om en korkkkad grej i går. Jag skulle köra från hemmet till Varbergsvägen 23 i Ullared.
Jag matade in ort (Ullared) gata (Varbegsvägen) och gatnummer (23). Satte igång navigeringen och körde efter navigatorn.
Efter att ha övertygat frugan att vi inte bnehövr köra samma väg dit som vi brukar och att jag har en bra GPS så körde vi efter den.
När vi kom fram så var vi på Varbergsgatan 23 i FALKENBERG????
30 kilometer från där jag ställt in i navigatorn att vi skulle.
Riktig praktmiss av TomTom
Postad 18 March 2009 - 06:11
Leta upp adressen i http://maps.google.se (det måste vara en "riktig" adress, inte bara en platsmarkör på kartan), klicka på platsmarkören och klicka sedan på "skicka" till höger över kartan och välj GPS. Jag tror du måste ha Tomtom home installerat.Google maps, hur?
Postad 18 March 2009 - 07:53
Leta upp adressen i http://maps.google.se (det måste vara en "riktig" adress, inte bara en platsmarkör på kartan), klicka på platsmarkören och klicka sedan på "skicka" till höger över kartan och välj GPS. Jag tror du måste ha Tomtom home installerat.
Det var ju rätt smidigt. Tack
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Navigon 8310 *
15 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?