Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG 42PG3000 & 50PG3000 *

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 augusti 2008 - 08:24

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Du har inte lust att hjälpa en stackars hemmabioentusiast med tvköparångest med att testa bilden via scart-rgb? :rolleyes:

Ok, jag har nu testat att koppla en SCART från DVD spelaren och jämfört Scart vs HDMI.

Bilden via Scart blir sämre än HDMI vilket inte är helt oväntat. Men slår man på brusreduceringen så blir bilden skaplig. Jag tror dock inte detta är unikt för denna TV. Det kommer aldrig att bli lika bra bild via Scart som via HDMI eller inbyggd digital-TV mottagare oavsett TV.

Om det är marksänd digital-TV du skall se på så skall du tveklöst använda den inbyggda mottagaren, det ger utan tvekan bättre bild.

Postad 09 augusti 2008 - 20:25

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Ok, jag har nu testat att koppla en SCART från DVD spelaren och jämfört Scart vs HDMI.

Bilden via Scart blir sämre än HDMI vilket inte är helt oväntat. Men slår man på brusreduceringen så blir bilden skaplig. Jag tror dock inte detta är unikt för denna TV. Det kommer aldrig att bli lika bra bild via Scart som via HDMI eller inbyggd digital-TV mottagare oavsett TV.

Om det är marksänd digital-TV du skall se på så skall du tveklöst använda den inbyggda mottagaren, det ger utan tvekan bättre bild.

Tack för testet. Det är en extern box för comhem som ska användas. Går visserligen att köra component från den men det brukar vara likvärdigt med scart rgb. Det nu mellan denna och px80 nu och jag blir inte klok på vilken jag ska ha?!

Postad 09 augusti 2008 - 21:39

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Tack för testet. Det är en extern box för comhem som ska användas. Går visserligen att köra component från den men det brukar vara likvärdigt med scart rgb. Det nu mellan denna och px80 nu och jag blir inte klok på vilken jag ska ha?!

Jag är väldigt nöjd med min PG3000 men så fort någon frågar efter en prisvärd plasma så kommer alltid PX80:n upp som ett alternativ så jag förstår att det är ett svårt val. Tror inte du blir besviken med ngt av alternativen. Har för övrigt provat lite mer med Scart kabeln (som för övrigt känns lite tunn, troligen inte bästa kvalitetskabeln) och ställer jag ner inställningen för skärpa till 0 så kan jag slå av brusreduceringen. Visst ser det skapligt ut men när man är bortskämd med HDMI samt den inbyggda digitalboxen så är det klart att man ser att det inte blir lika bra via Scart. Hursomhelst så tycker jag att du skall jämföra komponent vs Scart när du väl köpt din TV. Och experimentera med bildinställningarna. Det lär knappast vara optimalt inställt från början.

Men visst finns det väl apparater med inbyggd DVB-C nu? Kanske kan vara värt att undersöka det först innan du köper något. Förutom att bilden blir bra mycket bättre med inbyggd mottagare så slipper man ju också undan en av alla dessa dj*vla fjärrkontroller.

Postad 10 augusti 2008 - 07:50

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med min PG3000 men så fort någon frågar efter en prisvärd plasma så kommer alltid PX80:n upp som ett alternativ så jag förstår att det är ett svårt val. Tror inte du blir besviken med ngt av alternativen. Har för övrigt provat lite mer med Scart kabeln (som för övrigt känns lite tunn, troligen inte bästa kvalitetskabeln) och ställer jag ner inställningen för skärpa till 0 så kan jag slå av brusreduceringen. Visst ser det skapligt ut men när man är bortskämd med HDMI samt den inbyggda digitalboxen så är det klart att man ser att det inte blir lika bra via Scart. Hursomhelst så tycker jag att du skall jämföra komponent vs Scart när du väl köpt din TV. Och experimentera med bildinställningarna. Det lär knappast vara optimalt inställt från början.

Men visst finns det väl apparater med inbyggd DVB-C nu? Kanske kan vara värt att undersöka det först innan du köper något. Förutom att bilden blir bra mycket bättre med inbyggd mottagare så slipper man ju också undan en av alla dessa dj*vla fjärrkontroller.

Är inte alls övertygad att inbyggda boxar alltid är bättre än en extern. Dessutom är det en pvr-box och det finns nog inte inbyggda pvr-boxar in tv, vad jag känner till. Ett annat skäl till att jag inte är intresserad av inbyggd box är att jag inte kan förse projen med bildsignal från en inbyggd box. Den skillnaden jag lyckats konstatera mellan px80 och pg3000 i butik är att px80 har lite naturligare färger och mindre brusig bild med sd-material. Pg3000 däremot har mer tryck i bilden samt att den upplevs som lugnare och inte lika flimmrig. Svårt val...

Postad 15 september 2008 - 13:40

bjornxon
  • bjornxon
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har en 42PG3000 och försöker koppla in min HTPC. Jag kör med en DVI till HDMI-sladd in i TV'n. Datorn känner igen att det är en PG3000-TV snällt och lydigt, men jag får ingen bild på TV'n. Det står bara att det inte är någon signal när jag väljer HDMI-1 i menyn. Jag har provat att starta om datorn med endast TV'n inkopplad också men det hjälper inte.

Är det någon annan som känner igen det här felet eller har nått tips?

Postad 05 oktober 2008 - 00:03

mojje mu
  • mojje mu
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tja!

Var och köpte en LG 42PG3000 på Elgiganten igår och är skitnöjd med den! Fantastiskt fin bild! Ifs hade jag bara en tjocktv innan men det har hänt en del sedan dess :wacko:
Skulle vara skojj att haft en bättre dvd som man kunde köra HDMI istället för Component! Kostade på och köpte bra component (Pureiva)till den iaf!

Hur stor är skillnanden att köra HDMI jämnfört med Component? Är ju ingen expert på området!

Är det stor skillnad för er som har en blu-ray spelare till tv´n?

Mvh Danne

Postad 13 oktober 2008 - 00:56

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hey! Det blir MKT Finare bild med blueray! Ja kör genom mitt ps3 o vilken underbar bild! Så om du vill få ut det du har betalat för köpt blueray! eller en hdmi spelare. Mvh Markus

Postad 25 oktober 2008 - 20:30

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
mina föräldrar har en 42pg3000 numera men farsan kommer inte alls överrens med den. Alla kanaler är inställda men han fixar inte att göra en favoritkanallista utan han får bläddra genom alla digitala tvkaneler, radiokaner och sånt innan han hittar de analoga kanalera (de har inte digitaltv än, jobbar med övertalning på den saken :huh:)
Har kollat i instruktionsboken men där står ju i princip bara hur man sätter i batterierna!

myvket tacksam för svar, vill ju inte att farsan lessnar och hämtar in gammelburken från garaget...

Postad 29 oktober 2008 - 14:07

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

mina föräldrar har en 42pg3000 numera men farsan kommer inte alls överrens med den. Alla kanaler är inställda men han fixar inte att göra en favoritkanallista utan han får bläddra genom alla digitala tvkaneler, radiokaner och sånt innan han hittar de analoga kanalera (de har inte digitaltv än, jobbar med övertalning på den saken :()
Har kollat i instruktionsboken men där står ju i princip bara hur man sätter i batterierna!

myvket tacksam för svar, vill ju inte att farsan lessnar och hämtar in gammelburken från garaget...

Jag är inte säker på att man kan göra en favoritlista men man kan definitivt markera kanaler som man vill att den skall hoppa över när man "zappar". Minns inte på rak arm var man gör den inställningen men det går.

Postad 08 november 2008 - 11:12

hovik1
  • hovik1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej, är det någon som vet hur man får "Favoritlistan"att fungera?

Postad 14 november 2008 - 15:07

Krister2
  • Krister2
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Hej, är det någon som vet hur man får "Favoritlistan"att fungera?

Det finns ngt som heter "Hantera program" eller liknande i menyn. Där man kan dels markera vilka kanaler man vill hoppa över men också markera kanaler som favoriter. När man sedan trycker på "Fav" knappen på fjärren så får man upp en lista på den kanaler man flaggat som favoriter. Testade häromdagen.

Postad 15 november 2008 - 05:29

hovik1
  • hovik1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaret.....ska testa.
mvh
Bengt

Postad 22 november 2008 - 14:34

Unregistered1228
  • Unregistered1228
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har precis köpt en LG 42PG3000 och ett Boxer-abb. Har problem att skapa en korrekt kanallista, dvs SVT1 på 1:an osv.
Har dessutom problem med att text-TV inte fungerar via medföljande fjärrkontroll till TV:en.

Skall nämna att jag använder en CA-modul + Boxer-programkort direkt i TV:en.

Vora tacksam för svar!

Postad 24 november 2008 - 08:21

hovik1
  • hovik1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej
Har samma som Du , Boxer + CA-modul och har inga problem med text-tv
Kan kanske vara nå´t problem med fjärrkontrollen .
Har inte ordnat nå´n programlista men enligt tidigare inlägg verkar det bökigt.F
Favoritlistan går ju däramot att ordna till( se föregående inlägg om det )
mvh
Bengt

Postad 04 december 2008 - 22:36

hovik1
  • hovik1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej.
LG har ju Faroudja dcdi-krets.Blir det då nå´n nämvärd skillnad att låta TV´n göra uppskalningen från Scart/RGB jämfört med att använda komponentingången?
mvh
Bengt

Postad 04 januari 2009 - 00:40

Unregistered0e3ea284
  • Unregistered0e3ea284
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det här väggfästet ska väl passa 50PG3000? http://www.webbshopp...spx?q=p:1094913

Ett jäkla bra pris på det iaf.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.